Doprava ve městě Tramvaje

Prodloužení tramvaje v Jablonci se odkládá, město chce zatím jen modernizaci

Tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na modernizované trati před zastávkou Nová Ruda. Foto: Jan Sůra
Tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na modernizované trati před zastávkou Nová Ruda. Foto: Jan Sůra

O několik let odložili dnes jablonečtí zastupitelé plán Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na prodloužení tramvajové tratě blíže centru města. Současně odsouhlasili, že podporují modernizaci stávající a provoz na ní.

„Prodloužení tratě je v tuto chvíli neproveditelné,“ řekl primátor Jiří Čeřovský (ODS). Město se s DPMLJ a ministerstvem dopravy dohodlo na provizorním řešením, díky kterému by nemělo přijít o dotace: bude se pouze modernizovat poslední úsek trati mezi Libercem a Jabloncem. DPMLJ kvůli tomu musí přepracovat dokumentaci pro žádost i nově zpracovat ekonomické hodnocení celého plánu. Opoziční zastupitelé upozornili na riziko, že nový projekt jen s modernizací už nemusí ekonomicky vyjít a DPMLJ na dotaci nedosáhne.

DPMLJ pro prodloužení trati nemá stále územní rozhodnutí, naráží především na velký odpor některých obyvatel Soukenné ulice v Jablonci. Jablonec je podle dnešního rozhodnutí připraven na modernizaci tratě přispět 55 miliony korun, DPMLJ stále počítá s přidělením dotace z Operačního programu dopravy (OPD) 2. Samotné prodloužení by pak mělo být financováno až z OPD 3.

Obnovou má projít zhruba pět kilometrů trati z celkových dvanácti kilometrů: jde jednak o úsek v ulici Budovatelů v Jablonci nad Nisou a pak zejména v katastru Proseče nad Nisou. Z Liberce až na otočku ve Vratislavicích už trať modernizovaná je. Součástí modernizace je změna rozchodu z 1000 na 1435 milimetrů.

Původní plán počítal s prodloužením na nový dopravní terminál, který má v Jablonci vzniknout v Kamenné ulici, tramvaj by byla propojená se železniční a autobusovou zastávkou, dostala by se blíže centru.

O budoucnosti tramvajové trati se v Liberci a Jablonci mluví intenzivně poslední rok, do sporů nakonec vstoupil Liberecký kraj, který slíbil částečné navýšení peněz na její provoz. Podle libereckého opozičního zastupitele Jaromíra Baxy existence linky naráží i na ekonomické zájmy společnosti BusLine, která v Jablonci provozuje MHD.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jindra
Host
Jindra

Je to takříkajíc v jedné rovině. Pokud se tramvaj neprodlouží k plánovanému terminálu,nevyčerpají se dotace na prodloužení tramvajové trati,ale nebude je možné získat ani na samotnou výstavbu terminálu.Kavárník bude mít radost,ale většina obyvatel Jablonce asi ne.

Eduard
Host
Eduard

Je to škoda, že ta tramvaj v dohledné době nepojede až do centra Jablonce. Snad to místní v příštích volbách svým současným zastupitelům řádně spočítají.

Jindra
Host
Jindra

Ještě jako starosta Jablonce před několika roky byl pan Čeřovský tvrdě proti prodloužení tramvajové trati do centra města. Že by změnil názor je ale velice nepravděpodobné. Počkáme a to slíbené prodloužení časem vyšumí…..
.

Zora
Host
Zora

Konečně! Jen xxxx xxxx centrum města dopravním terminálem, a to i ohrožením životního prostředí stavbou na několik let. Navíc současný terminál má umístění i velmi strategické – kraj centra nejenom s obchody, ale i bankami, divadlem, OC, poliklinikou atd. Navíc si nedokážu představit nové propojení s železnicí – to je snad vtip, ne? Od lázní je to k místnímu hlaváku kousek!

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Boháči zas jednou vyhráli.

jirka
Host
jirka

Jablonec neboli Gablonz. Z puvodnim obyvatelstvem by ta salina jiz 50 let jezdila

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

S původním obyvatelstvem by na většině sítě jezdit nepřestala.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

S původním obyvatelstvem (které ve volbách 1935 volilo tak, jak volilo) by jezdit nepřestala, ale šaliny by ještě dlouho řídily ženské. Chlapi by tiše spočívali v zemi u Moskvy, u Stalingradu, v Kurském oblouku, v Bělorusku (Bagration) , v Karpatech, před Berlínem a na 1000 dalších místech v Evropě, sev. Africe a na dně sev. Atlantiku

Honza
Host
Honza

Prosíme obyvatelstvo bavorského města aby zakročilo!
Mimochodem věž kostela nezapře inspiraci v jablonecké radnici 😀
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Neugablonz

Jindra
Host
Jindra

S panem Baxou nesouhlasím s návratem k metrovce, ale plně souhlasím s faktem, že ona autobuusová společnost, která je v hledáčku policie ČR, má eminentní zájem na likvidace tramvaje. Další neštěstí pro Jablonec je excentrický kavárník…

Jindra
Host
Jindra

Ještě poznámka k neštěstí pro Jablonec. Každá obec. jak víme z klsiky, mívala svého Pepka Vyskoče..🤐

Zora
Host
Zora

Kavárník vám něco provedl?

Jindra
Host
Jindra

Mně osobně nic,ale jeho názory škodí většině obyvatel města.A tramvaj se stejně do středu města prodlouží.Garantuji Vám,že do šesti či sedmi let máme tramvaj v centru.

Honda
Host
Honda

Ono je dost paradoxní, když proti je zrovna kavárník, tedy městskou honoraci, přičemž právě tramvajový provoz kdysi k té noblese patřil, lázně atd. Když sem v 70. letech začala pronikat ze Západu móda rušení, tak to byli komunisté, kdo byl schopen mluvit o tramvajích jako o „buržoazním přežitku“. Bohužel zkušenost je nepřenositelná, a jak je vidět, ještě jsme se úchylky rušit (resp. neobnovovat) nevymanili, Západ je opět trochu napřed.

AAA
Host
AAA

pražská kavárna, jablonecká kavárna, stejná svoloč….

Lukas
Host
Lukas

Jablonec se definitivně zařadil do spolku hlupáků a výspu Asie. I když i tam už začali chápat význam kolejových vozidel ve městech. Zdravím BusLine…..

jirka
Host
jirka

od 1945

Zora
Host
Zora

Voní chytrej, tady jezdívala páteřní tramvaj ještě když voni neznali ani kočárek!

xyz
Host
xyz

Pokud ale přece jen dojde k rekonstrukci posledního z dosud nezrekonstruovaných úseků mezi Libercem a Jabloncem, už přece nic technicky nebrání tomu, aby se (klidně už v době té rekonstrukce) celá trať přerozchodovala na standardní rozchod.

Při dřívějších rekonstrukcích k přerozchodování nedošlo právě proto, že jaksi není možné přerozchodovat jen dílčí úseky, zatímco zbylé části té samé tratě ponechat s metrovým rozchodem.

Když budou zrekonstruovány už všechny úseky, už se rozchod „přehodit“ může.

František
Host
František

Kéž by byl největším problémem té tratě rozchod…

Jenda
Host
Jenda

Ona ta modernizace už bude se změnou rozchodu, ale to co se včera odehrálo je faktickou výhrou odpůrců prodloužení. Ta dotace na stavbu terminálu je vázána na to prodloužení tramvaje. Jinými slovy se odhlasovalo provizorium u kterého se může naplnit „na dobu neurčitou“.

Jindra
Host
Jindra

Jablonec nepotřebuje,jak rozhodli radní ,v centru ani tramvaj ani dopravní terminál. Výstavba terminálu by znamenala ruch ze stavebních prací,zvýšenou prašnost,zkrátka nepohodu při pití kávy. Inu,statutární město….

Stan
Host
Stan

Výborně! Konečně po dlouhé době dobrá zpráva!

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Mohu vědět proč?

Jindra
Host
Jindra

Stane,mám dojem,že v Tvém loginu chybí písmenko.Po „S“ má být ještě „a“..Tak je to správně.

Ondros
Host
Ondros

Klientelistický h*jzlové.

Ondros
Host
Ondros

Omlouvám se za expresivní výraz. No nenapočítal jsem si do deseti. Každopadně se Jablonec hloupostí vlastních konšelů připravil o skvěle funkčně navržený (i po architektonické stránce povedený) terminál a zazdil oživení centra, které je po otevření Centralu Jablonec mrtvé a mohlo opět získat po více jak půlstolení opět metropolitní charakter. BRAVO!

Jenda
Host
Jenda

Ale no tak … musíte přeci mít pochopení pro pány podnikatele, že by jim tramvaj blokovala parkování (přezdívá se tomu zásobování) před provozovnami. No a ten lukrativní pozemek v centru, který by terminál blokoval také zcela jistě přispěje do kapsy… ehm, pardon … do rozpočtu města na bohulibé účely.

Divočák
Host
Divočák

Bohužel pravdivé vystižení situace bývalého centra bižuterie, dnes zbyla jen nostalgie a zmíněný Central

Poudy
Host
Poudy

Pane Bože, ty to vidíš..

Jimbo Jones
Host
Jimbo Jones

Čili tramvaj už navěky jen na okraji města „u lázní“. OK, voliči to tak chtěli.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Takže vlk se nenažral, ale koza chcípla.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ne, kozu ukradli a odnesli do sběru. Byla lešeňová, ocelová. (narážím na exkluzivní smlouvy pro odběr CNG na čerpačce v sousedním městě)

koleyy
Host
koleyy

V Jablonci sjížděj dobrej matroš… bus lajnu!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce