Doprava ve městě Tramvaje

Konec tramvajového sporu? Na linku Liberec – Jablonec má podle memoranda přidat hlavně kraj

Křížení tramvají mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Křížení tramvají mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Několik měsíců trvající spor o financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou míří pravděpodobně ke smírnému konci a pokračování dalšího provozu.

Liberečtí a jablonečtí zastupitelé budou schvalovat nové memorandum o spolupráci, které řeší budoucí podobu financování unikátní linky mezi největšími městy v kraji. Stejný materiál míří i do krajského zastupitelstva. Jako první o dohodě informovala agentura ČTK.

Chystané memorandum se objevilo už v materiálech zastupitelstva Jablonce nad Nisou. Jde o klíčový dokument i kvůli žádosti o dotaci na stavbu prodloužení tramvajové trati dál do centra Jablonce.

ČTK citovala hejtmana Martina Půtu, podle kterého je kraj připraven zvýšit příspěvek na provoz tramvaje ze stávajících 17 milionů až k částce 25 milionů korun ročně. „Za účelem dohody Stran o podílu a jeho výši ze strany Libereckého kraje, se Liberecký kraj zavazuje pro rok 2019 uhradit výši příspěvku 18 mil. Kč a v dalších letech 25 mil. Kč ročně,“ píše se v memorandu.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou tvrdí, že provoz linky stojí zhruba sto milionů korun ročně, jízdné pokryje 15 milionů korun. Jablonec dosud platí 12 milionů korun, nově by se jeho příspěvek měl zvýšit na 15 milionů korun. Memorandum počítá s tím, že Liberec bude pokrývat 50 % ztráty, kraj 33 % a zbytek (17 %)  Jablonec nad Nisou. Vysoký podíl Liberce je způsobený tím, že linka řeší z velké části obslužnost městského obvodu Vratislavice nad Nisou, zatímco u Jablonce spíše meziměstskou dopravu.

Memorandum ale naznačuje i možné škrty v provozu. Kraj na trase platí i souběžný provoz vlaků a autobusů po nové spojce přes Kunratickou. DPMLJ zatím neukázal žádné přepravní průzkumu o počtu cestujících po otevření nové silnice, je ale pravděpodobné, že zavedením expresních autobusů obsluhující jiné části Jablonce než tramvaj počet cestujících na kolejích klesl. „Na základě relevantních dat o přesném počtu přepravených cestujících se strany zaváží zajistit optimalizaci rozsahu dopravy tramvajové linky č. 11. Optimalizace rozsahu dopravy bude před její realizací odsouhlasená všemi stranami,“ píše se v memorandu.

My jsme ustoupili a jsme připraveni na provoz linky přidat. Pro stanovení nějakého konečného poměru je ale potřeba opravdu přesně vědět, kolik lidí těmi jednotlivými spoji v jednotlivých dnech jezdí,“ řekl Půta ČTK.

Kraj v memorandu uvádí, že by se mohl změnit z přispěvatele na tuto linku na objednatele, tedy by financoval většinu provozu. Podmínkou ale je, že se obě města zapojí do krajského systému odvodů 90 Kč na obyvatele ročně na systém meziměstské dopravy.

Spory o financování se vlečou od konce loňského roku, kdy DPMLJ přišel s požadavkem na výrazné navýšení platby ze strany Jablonce. Ten to odmítl, nechal si kvůli tomu vypracovat i studii od společnosti Pro Cedop, podle které má Jablonec platit jen čtyři miliony korun.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Pane Sůro, kříží se třeba psi, kočky nebo růže. Tramvaje a vlaky křižují.

Jindra
Host
Jindra

O tom, že se občas vozí vzduch se může každý přesvědčit. Typicky ráno, když 11ka ve čtvrt na osm nabere školáky do Jablonce školáky co jdou na osmou. Dalších x spojů tvořených dvojčetem T3 pak neveze téměř nikoho. Optimalizace a průzkum vytíženosti jsou jistě na místě.

Fedexak
Host
Fedexak

Kdyby se obě „města“ už konečně spojili a vznikl „Liberec-Jablonec“ – stejně jako Frýdek-Místek, tak takovouhle kravinu nemusí řešit…

Neuwelt
Host
Neuwelt

Tak to můžeš vzít z gruntu… třeba Stráž – Desná.
Tady je třeba spíš to nějak zatraktivnit. Spočítej lidi ve vlaku i tram vs. silnice a přemýšlíš proč tady ještě vedou koleje. Co prodloužili novou silnici, nemaj koleje moc šancí, je to smutné, ale je to tak. Takže „jak na to“ je správný námět na diskusi…

Partneři



CSCARGO
RSD