Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava

Prodloužení Baťova kanálu na sever: Stát zahájil další posouzení jezu Bělov

Přístav Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVC
Přístav Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVC
Stát nechává znovu posoudit prodloužení Baťova kanálu severním směrem do Kroměříže.

Ředitelství vodních cest se snaží rozlousknout patovou situaci, která nastala u plánů na prodloužení Baťova kanálu (po řece Moravě) na sever do Kroměříže. Konkrétně jde o výstavbu nového zdymadla u jezu Bělov, u kterého státní investor zahájil už druhý proces posouzení vlivu na okolí (EIA).

Zatím bylo zahájeno jen zjišťovací řízení, které určí, zda projekt projde znovu podrobným procesem EIA. Pat, který trvá roky, spočívá v tom, že v prvním procesu EIA byl vydán souhlas se závaznou podmínkou „zajištění migrační prostupnosti Širokého potoka“. Ten ústí do řeky Moravy u jezu.

„Tato podmínka je ale věcně neproveditelná,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Podle ŘVC je Široký potok jen vyschlou polní strouhou, která v úseku k řece vede v potrubí. Voda v něm teče jen při deštích. Léta se prý neúspěšně hledalo administrativní řešení této podmínky, až ŘVC zvolilo variantu s novým posouzením EIA. „Ukázalo se, že tuto podmínku nelze legálně překonat a jedinou cestou je nová EIA, která bude v sobě mít všechny relevantní podmínky z původního procesu,“ dodal mluvčí.

Stavba zdymadla do samotného jezu nezasáhne, komora vznikne vedle něj, čímž dojde k rozšíření řeky. Podobný postup zvolilo ŘVC například u vltavského zdymadla České Vrbné. Široký potok pak má být zaústěn do dolní rejdy plavební komory. Toto řešení je podle Bukovského možné právě proto, že v potoce není voda, takže proud neohrozí bezpečnost lodí.

Závěr procesu EIA musí investor doložit stavebnímu úřadu, aby mohl dokončit územní řízení. Se zahájením stavby se počítá na rok 2022, hotovo má být o tři roky později. Předpokládané náklady činí 292 milionů. „Pokud bude vydáno v prvním pololetí 2021 pravomocné územní rozhodnutí, tak jsou tyto termíny reálné,“ doplnil Bukovský.

Baťův kanál se zjednodušeně nazývá vodní cesta, která dnes vede z přístavu Skalica do Otrokovic (k jezu Bělov). Úsek měří necelých 54 kilometrů, jeho delší část vede po řece Moravě, 25 kilometrů připadá na uměle vybudovaný kanál.

Vedle prodloužení na severu do Kroměříže se chystá i prodloužení cesty na jihu do Hodonína. Od Hodonína do Kroměříže pak má vodní cesta měřit 76 kilometrů. Prodloužení se zdůvodňuje zvýšením turistického potenciálu.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alda

Příjde mi to jako by přistavbě toho jezu někdo dělal přípravu pro tu komoru.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-
vzdalenosti&x=17.5023618&y=49.2178607&z=20&base=ophoto&rm=97o2XxT.5lNqN-

Martin V.

Nebyl na jezu Bělov od jisté doby problém s výškou hladiny? Tedy, že nebylo možné udržovat projektovanou hydrostatickou hladinu, protože pak neodtékala kanalizace odněkud (z Kvasic?)… Tohle už se vyřešilo?

K.S.

Také jsem to četl v souvislosti s výstavbou elektrárny. Viz zde: www. elektrarnabelov. cz/

Martin V.

Výborně, takže tohle bylo vyřešeno v roce 2016 a hydrostatická hladina 184,10 m n.m. odpovídá 93 cm na vodočtu v Kroměříži. http://hydro.chmi.cz/hpps/hpps_prfbk_detail.php?seq=307199 To znamená, že by bylo možné doplout až k zámeckému parku nebo bude potřeba ještě nějaká prohrábka?

K.S.

Nevím, ale hádám že se prohrábka bude muset udělat.

Nevím na kolik je to aktuální, ale celkem zajímavý materiál.
docplayer. cz/114131400-Plavebni-komora-belov. html

johny

Řekl bych že spíše nebude, rekreační plavba s podobnými loděmi je na izolovaném úseku v provozu už řadu let. Navíc uvedené pozorovací místo ČHMÚ/limnigraf leží nad silničním mostem, pod nímž jsou k plánovanému přístavu peřeje a vizuálně je tam hlubší voda

Alibaba

Takovouhle salámovou metodou by to mohly rozšiřovat až ke kanálu DOL, spíš jen DO. 🙂

Jiří Kocurek

Jenom místo velkých námořních lodí, jak sliboval jistý politik, tam budou plout nálevny.

Od lesa

Tak nějak. S vodou mají problémy i na Rýnu a to je nějaká řeka!
Tady daňový poplatník zase zaplatí byznys výletním lodičkám.

K.S.

Bavili jsme se tu o tom u prodloužení do Hodonína, asi to má poměrně zajímavý dopad na místní ekonomiku. Z toho pak budou obraty, z obratů mzdy a zisky a z těch pak daně. A Schillerová už slyší ča-čink! 😀 Ano, s vodou jsou problémy, nicméně větší problém je že z krajiny od konce války zmizela zádržná kapacita v hodnotě asi 4 miliard kubických metrů. To znamená ekvivalent ročního odtoku nějakých 125 vteřinových kubíků, tedy taková Vltava. To je obrovská kapacita která chybí a která by stabilizovala dlouhodobě průtoky v řekách a také obrovská chybějící tepelná kapacita. Rýn by měl… Číst vice »

Od lesa

Rýn nedávno asi měsíc stál, protože tam bylo po kolena vody, jinak nic podstatného.
Prosím tedy o uvedení jasných argumentů, jaké ekonomické dopady, mimo těch, že se vyhodí peníze do kanálu by to mělo mít.

K.S.

Regulace Rýna, nebo prodloužení kanálu,nebo 4mld kubíků v krajině?

Pokud by se udělala regulace, tak z toho bude několik set MW elektrického výkonu v hustě obydlené a průmyslové části Německa, poslední elektrárna je u Iffezheimu, po Kolín je tam asi 50m použitelného spádu, výkon minimálně kolem 500MW.

Na prodloužení asi nějaká ekonomická studie je.

No a výsledkem obnovy zádržné schopnosti krajiny bude nepotřeba budovat drahé přehrady při splnění daného cíle.

Frantisek

Je ovšem potřeba rozlišovat kanál, který vodu primárně odvádí, od jezer, která ji zadržují. 😉

Jiří Kocurek

Rýn je hlavně závislý na tom, jak tají alpské ledovce. Když v zimě tát přestanou, tak v Rýnu není voda. A když roztají úplně, tak nebude voda vůbec. Zase naopak, když budou narůstat, tak taky nebude voda, led neodtaje, aby z něj byla voda. Začarovaný kruh.

Jediné, co průtok Rýna zachraňuje, je propadání Dunaje. Už v roce 1874 bylo zanamenáno, že se celý průtok vsákl do země. https://cs.wikipedia.org/wiki/Propad%C3%A1n%C3%AD_Dunaje

K.S.

Znám.
Na druhou stranu srážky budou vždy a jezera umí průtok také částečně stabilizovat.

Jarda Š.

To propadání Dunaje Rýn nijak zachraňovat nemůže Když je sucho v povodí Rýna, v povodí horního Dunaje to není lepší a efekt to má jen ten, že Dunaj mezi Immeningenem a Tutlingenem úplně vysychá.

koleyy

Ča – čing? to je něco z Pekingu?
Mírně menší problémy bylo 77 cm vody, jenže tam jezdí velké lodě, ne jen opilecké pramice jako u nás.

K.S.

Ne, stará pokladna : youtube. com/watch?v=bXnSnzFtha0 😀

Kalanis

Salám až do Olomouce. Problém se jmenuje Tovačov a NPR Zástudánčí. Hlavně protože na severním konci je soutok s Bečvou.

K.S.

To není problém, zajímavé by bylo to vzít přes náhon: mapy. cz/s/pulopekuro Možná když se to pojme dobře ale tak bude možné spojit jezera u Tovačova s Moravou a hladinu zvednout o kousek a využít je k tlumení průtokových špiček. to by pak trasa mohla jít takto: mapy. cz/s/pevujutuse Problém je že v dostupných mapách z 50. kde je hladina Moravy uvedená to dost skáče vlivem provozu elektrárny a dobou měření, čert pak ví jestli měřili vysoký nebo nízký stav. V Kroměříži je prý 190m.n.m. na soutoku s Bečvou 192.5, m.n.m. u Uhřic 191 m.n.m., jezera 192.8 m.n.m., hráze u… Číst vice »

Dalibor

no spojování jezer v Tovačově s Moravou a zároveň Bečvou trénovali naposledy v 97 roce…

Kastelan

To by nešlo přes náhon; jsou tam mosty se světlostí cca 1m od hladiny, leda pro ponorky…

K.S.

Zvedací mosty? Netvrdím že by to bylo levné, jenom že by to šlo.

Kastelan

Jako finančně katastrofa + problém Cvrčovský mlýn, tam by musela být zdviž:
https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_G_G/cbRBM2l.jpeg?fl=res,667,500,1

K.S.

Zdviž? Na co výtah?

ene bene

„zajištění migrační prostupnosti Širokého potoka“ – člověk by řekl, že migranti dokážou vyschlý potok překonat.

Jiří Kocurek

To je asi myšleno pro ryby.

Zlámalík

Takže do potoka nalívat vodu!

K.S.

Vodu? Vodu?! Pivo!
youtube .com/watch?v=6tVua1k1AEs

Frantisek

To nejde, tekla by jim nově pod zdymadlo a vychylovala lodě ze směru. 😉