Autobusy

Prodej autobusů rostl i loni, pozici jedničky si udržel SOR, Scania poskočila na „bednu“

Iveco Crossway LE v barvách Pražské integrované dopravy. Foto: Arriva
Iveco Crossway LE v barvách Pražské integrované dopravy. Foto: Arriva

Výrobcům a dodavatelům nových autobusů český trh loni přál. Celkem bylo v tuzemsku zaregistrováno 1220 nových autobusů, což je o 17 vozidel více než v roce 2018. Zároveň jde o druhý nejúspěšnější rok minimálně za posledních deset let, více autobusů se prodalo pouze v době „dotačního sprintu“ v roce 2015 (celkem 1350). Vyplývá to z aktuálních statistik Svazu dovozců automobilů, které naopak zaznamenaly pokles u osobních aut.

Pořadí značek SOR a Iveco Bus na prvních dvou místech se loni nezměnilo. Jedničkou zůstal SOR se 401 (předloni 368) registrovanými busy. SOR se dostal na první pozici v roce 2018, kdy vytlačil Iveco Bus, a loni místo obhájil. Iveco Bus, které je především exportérem, loni dodalo na český trh 326 autobusů (předloni 315).

SOR mimo jiné těží z velké zakázky pro Dopravní podnik hl.m. Prahy, dodával i autobusy pro Opavsko a Vítkovsko v Moravskoslezském kraji nebo pro středočeskou Arrivu. Iveco bodovalo například v Ústeckém kraji, v samotném Ústí nad Labem, Hradci Králové nebo rovněž u středočeské Arrivy.

Za skokana roku se dá nicméně označit třetí vzadu, kterým je Scania. Ta se loni vůbec poprvé vyhoupla na třetí místo s počtem 105 prodaných autobusů. Předloni byla sedmá se 47 prodanými vozidly. Za úspěchem značky stojí především velká zakázka pro Ústecký kraj.

Pokud jde o provedení, s převahou vedou městské autobusy (638 ks / 52 pct.), následují linkové (324 ks / 27 pct.) a dálkové (119 ks / 10 pct.).

Z měsíců stojí za zmínku prosinec, který byl v roce 2018 s 264 dodanými autobusy rekordní. Ten loňský byl naopak podprůměrný, když bylo registrováno jen 93 vozidel. V prosinci tak byl zaznamenán meziroční pokles o 65 procent. Je to dáno mimo jiné tím, že v prosinci 2018 mimo jiné finišovaly dodávky pro Transdev, který se ujímal výkonů v Moravskoslezském kraji.

Prodeje autobusů na českém trhu

Rok Počet autobusů
2019 1220
2018 1203
2017 804
2016 1013
2015 1350
2014 1061
2013 891
2012 731
2011 837
2010 751

Pramen: SDA

Pořadí značek 2019 (Značka – ks. – podíl)

1. SOR – 401 – 32,87%
2. Iveco Bus – 326 – 26,72%
3. Scania – 105 – 8,61%
4. Mercedes-Benz – 80 – 6,56%
5. Setra – 75 – 6,15%
6. MAN – 47 – 3,85%
7. Solaris – 44 – 3,61%
8. Iveco – 39 – 3,20%
9.‒10. Irizar – 16 – 1,31%
9.‒10. Isuzu – 16 – 1,31%
Ostatní – 71 – 5,82%

Pramen: SDA

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Se vší úctou k Isuzu, ty Irizary budou ve všech případech takový víc odpovídající autobusu, Isuzu v našich končinách jsou spíš midibusy, takže pak i při stejném počtu autobusů je z mýho pohledu 9. Irizar a 10. Isuzu

všd

Na počet sedaček by se možná Irizar dostal ještě výš.

Rossec

Jestli Scanii nepomohla ta reklama ve formě loga na dresech české hokejové reprezentace 🙂

všd

Pokud ano, byla to dobrá investice.

svojsin

Jen tak pro zajímavost. http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=15957&secid=4 Nárůst hlásil i Regiojet (v busech i vlacích) a např. i Arriva na Olomouc – Brno, nebo Icom na Jihlava – Brno. Rovněž ČSAD Vsetín. To by bylo zajímavé, kde naopak nastal tak dramatický pokles(!!), že to podle MD vedlo u dálkovek k poklesu za celek. Jeden můj typ je právě Jihlava – Brno. Tam to bylo převedeno pod KU Vysočina a tudíš asi „zmizeli“ MD cestující z „dálkových“ linek…. Podobný to bude teď spřetrasováním Dačice – brno na posílenou Jemnice – MB -Třebíč žel.st. + MB – Hrotovice apd. Přitom šlo o velice využívanou… Číst vice »

Karel

zacinam byt alergicky na dvoudverove busy SOR v Praze, ktere jsou naprosto nevhodne na mestky provoz s hustym sledem zastavek protrebuji rychlou vymenu cestujicich. Zadni cast zustava prazdna, protoze se tam nikomu po schudkach nechce zalezat a u linek 3xx a nastupu prednimi dvermi, kdy je nutne projit uzkou ulickou taktez velice prijemne zvlaste pokud mate vetsi batoh, tasku, kufr, maly prostor pro stani, kocarek a neprijemny pocit, pokud si sednete na pravou „nizkopodlazni“ stranu, protoze okno je umisteno prilis vysoko. U kloubovych autobusu si normalne vysoky clovek nemuze sednout pred motor, protoze ma hlavu prakticky nalepenou na strope. Take… Číst vice »

Erik

Dvoudveřové autobusy vyrábí pouze SOR.

Erik

+ ?

Kubrt

Cože???

svojsin

Erik: Cože????

Erik

Reakce byla na to, že Karlovi vadi 2 dveřové Sorky v Praze.
Ty tam sice jezdí, ale když pojede 2 dveřový bus jiného výrobce, je to stejné.
Pak jsem to odeslal ukvapeně bez otazníku. Za což se omlouvám.

Krocan

Tím jste, ale kompletně změnil mínění celé věty…
No nevadí.. aspoň jsem se zasmál.. 😀

Erik

Ano uznávám to.

pozorovatel

Karel: Všechno má své výhody i nevýhody, a když se pro cokoli používá „zglajchšaltovaně“ to, co pro ty účely nebylo určeno, tak obvykle převáží spíše ty nevýhody. Je-li na některé trase dostatečná nabídka spojů MHD, tak „třístovkové“ linky na cestu jen po Praze příliš mnoho lidí nepoužívá (i když mají jízdenku), především právě kvůli tomu povinnému nástupu pouze předními dveřmi, takže nejsou-li v konkrétních případech jízdní řády konstruovány s „přejezdy“ mezi linkami sérií 1xx + 2xx a 3xx, tak bych velký problém v reálném využívání dvoudveřových vozů SOR v PIDu ani neviděl, protože „třístovkami“ se jezdí na větší vzdálenosti, a… Číst vice »

Kubrt

SORy BN12 DPP o víkendu jezdí na chaberských linkách (a takových případů je více).

všd

Zrovna tam, a navíc o víkendu, by nevadily. „Radost“ byla, když jezdily tuším na 109, tehdy ještě do Újezda nad Lesy.

Karel

souhlasim, jen je problem, kdyz jezdi 1xx/2xx a 3xx v prokladu a de facto 3xx supluji mestkou linku a zastavuji kazdou minutu, tak je opravdu vyhodnejsi mit tridverove busy s vice mistem na stani, protoze BN12 jsou lepsi na delsi trasy s mene zastavkami, kde nedochazi k velkemu obratu cestujich kazdou chvili.
ale co si budeme nalhavat, organizatorum a provozovatelum o cestujici moc nejde, tak proc by si meli pridelavat praci a zkoumat jak vypada cestovani v autobusech zejmena behem spicky….

všd

Pokud vím, dveře dovnitř jsou kvůli obrubníkům. Podle mně je to špatně, ale já jsem malý pán. Pokud jde o sezení před motorem, já se tam vejdu a to mám 180 cm, nevím, co považujete za „normální výšku člověka“, průměr, včetně žen je mnohem nižší. Ale chápu, mít 190, mám problém. Pokud jde o midibusy, SORky jsou zoufalé, naopak Solarisy mi přijdou v normě. Ikarus byl někde uprostřed, léta jsem jím nejel. Právě proto jsem nemohl pochopit, jak mohl DPP nakoupit „hrbáče“, které mají s midi-SORy dost společného, jen jsou delší, a navíc v počtu 50 kusů. O něčem vypovídá,… Číst vice »

Karel

tak schvalne jsem si dneska sednul dozadu v kloubovem SOR (linka 119) – a na miste u okynka pred motorem jsem mel nad hlavou mezeru presne na prst, tedy cca 1-1,5 cm a to merim 178 cm, takze zadna zavratna vyska a jeste jsem si vsimnul, ze primo nad hlavou je sroub bez nejake gumove ochrany, takze radeji se tomuto mistu budu vyhybat, nechci mit diru v hlave 😀

LiborV

Zajímavé bude sledovat zda se bude Scanii dařit i tento rok. Nebo zda byl rok 2019 vyjímkou. Držím jí palce. Arriva pro Plzeňský kraj SORy nekupuje, tak uvidíme zda se SOR letos na 1.místě udrží.

Anonym ze severu

Obávám se, že se v top 3 udrží díky modelu NS

všd

Co kupuje? Scanie nebo Iveca?

LiborV

Arriva pro Plzeňský kraj kupuje údajně 315 nových vozů. Počítá s potřebou cca 400 řidičů pro Plzeňský kraj. Mluvilo se i o tom, že část vozů a řidičů by měl zajišťovat subdodavatelsky Busline. Víte někdo něco o tom? Arriva nakupuje vozy značek Dekstra, Iveco, Man a Setra. Téměř polovina autobusů budou vozy Iveco Crosway s délkou kolem 10 ti metrů. Od Dekstry budou minibusy. Setra dodá 15 ti metrové vozy. A je pravděpodobné, že bude v provozu i několik kloubových vozů od firmy MAN.

Jiří

Jaký je rozdíl mezi Iveco Bus na druhém místě a Iveco na osmém?

Jan Sůra

Iveco na osmém jsou Iveco Daily, tedy dodávka přestavěná na minibus.

Přemek

Nejde o přestavbu, ale o standardní konstrukci na podvozku Iveco Daily. Iveco midibus standardně nabízí. je to jen drobnost, ale pro přesnost 🙂

svojsin

Pamatuju si dobře, že pokud by Ústí nebylo soudně pozastaveno přebrání Crosswayu, byl by atakován rekord prodeje a na prvním místě by bylo Iveco??

Jan Sůra

Reálně asi ano, i když je otázkou, kdy DÚK plánovala předání.

Anonym ze severu

Asi jo, Crossy měly do ÚL přijít někdy na přelomu listopad/prosinec.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO