Proč už pražské tramvaje necinkají při rozjezdu? Chodci prý získali rezistenci
Simulace střetu tramvaje s chodcem. Autor: Ondřej Kubala
Pražský dopravní podnik s BESIPem a dalšími partnery spustil kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která má upozorňovat chodce na nebezpečí
Asi dost záleží na tom jak je zastávka uspořádána, někde to smysl moc mít nemusí z bezpečnostního hlediska, ale jako signál odjezdu je to celkem dobré, rozhodně lepší než zavření dveří. Samozřejmě se ale musí zvonit přiměřeně.
Hlasoval jsem pro možnost “zvonit vždy, ale jen ve dne.” Tuším, že to tak funguje v Brně. Zvonit je potřeba, hlavně na frekventovaných zastávkách a křižovatkách. Je lepší jednou cinknout a upozornit chodce než vyjet bez zvonku a za 2 sekundy zuřivě vyzvonit nepozorného chodce. Jinak zvonění z Prahy úplně nevymizelo: v Praze odhadem 10 % řidičů zvoní vždy a 90 % občas/vůbec. V Brně 70 % zvoní vždy a 30 % vůbec/občas. Podobný podíl jako v Brně jsem vypozoroval i v Liberci. Podle mě by takovým kompromisním řešením bylo zvonit vždy od 7 do 20 hodin, kdy je v… Číst vice »
Zvonění při rozjezdu je nutné, zrušení byl velice hloupý nápad. Jak jinak se dá poznat, jestli se tramvaj už už rozjede nebo jestli ještě stihnu přejít? Musím sledovat jiné „signály“ např. zavřené dveře, výraz v obličeji řidiče :-). Jinak nechci sahat tramvajákům do svědomí, ale mnozí řidiči tramvají si počínají dost agresivně, zřejmě aby dodrželi jízdní řád, ale skoro bych si tipnul, že je baví prosazovat si svou přednost a plašit houfy zevlujících turistů.
snad platí drážní zákon, že se nesmí přecházet koleje na menší délku vozidla a ještě stoupat na hlavu koleje.
A kolik lidí to ví 🙂 ? A mimochodem tam je cosi psáno o tom že je to trochu jinak pokud je trať součástí silnice a speciálně je tam cosi o tramvajových pásech…
Tak prostě chvilku počkáte, až tramvaj přejede. To je jednoduché.
No to není tak jednoduché. Jsou zastávky, kde jezdí jedna tramvaj za druhou. Kdybyste pokaždé, když je v zastávce tramvaj, čekal, tak taky nepřejdete vůbec…
Třeba v Plzni tramvaje zvoní při KAŽDÉM rozjezdu a to ze zastávky i z křižovatky a někteří zvoní i při rozjezdu z točny.
Nezvoní. Zvoní pouze, když někde přechází lidi, které by to mohlo ohrozit (Sady atd.). Na méně frekventovaných zastávkách ne.
Už to nemusí být pravda, asi před měsícem se zrušilo povinné zvonění při rozjezdu, je to na řidičovi jestli použije zvonek či ne.
Jako vidlák jsem to cinkání vnímal jako bezpečnostní prvek, aby na sebe tramvaj upozornila. Viděl bych povinné cinkání v místech, kde je u zastávky ve směru jízdy přechod třeba typicky Hlavní nádraží směrem na Senovážné náměstí. Na druhou stranu chápu, že to zvonění je hluk a nezúčastněným v silničním provozu může vadit.
Vím dobře, že Olomouc není Praha, ale tady tramvaje před rozjezdem zvoní a hodí se to. Když někdy nezazvoní, což se občas stane, a rozjedou se, jednoho to překvapí…
Je to podobné jako s auty. Když někde přecházím silnici, sice se rozhlížím, ale orientuju se i podle sluchu, jestli něco nejede, slyším totiž pořád, kdežto dívání se někam je vždy jen dočasné.
Dekuki redakci za toto tema. Minuly tyden jsem zase videl pripad kdy clovek chtel na Masarycce prebehnout pred tramvaji. Nejdrive se podival jestli tramvaj nezacinka a kdyz to neudelala, otocil se na spolucestujiciho, maznacil ze kde a vykrocil. No a to stacilo k tomu, ze se tramvaj rozjela a malem ho smetla. Uz jsem ho pod ni opravdu videl. Kdyby ho ten druhy nestahnul dozadu. CINKAT PROSIM
Lidem chybí základní obezřetnost a pud sebezáchovy, a tomu žádné zvonění nepomůže…
Jenže právě to dostává do nezáviděníhodné pozice řidiče tramvají: kdyby měli povinnost zvonit vždy a dodržovali ji (jak tomu bylo dříve), byli by „z obliga“ v případech nezaviněných kolizí jednoznačně, takto mohou být mnohem snáze osočováni, že neučinili vše, co mohli, aby kolizi předešli.
Tramvaj je oficiálně vlak? Nebo proč to paní Řehková tolikrát použila ve smyslu vysvětlování o tramvajích?
Ano, i tam se používá označení vlak.
Má to znít důležitěji nebo ještě nějaký důvod nazývat něco čím není?
V legislativě, nebo předpisech se to používá. Na dráze je mnoho věcí mo logiku, to neni nic nového. Trolejbus je taky drážní vozidlo.
To já vím, že trolejbus je drážní vozidlo. Stejně jako vlak, tramvaj nebo lanovka. Ale vlak zůstává vlakem a tramva tramvají. Ještě jsem schopen pochopit u metra, že jde o vlak.
tramvaj=vlak tramvajové dráhy nebo taky tramvajový vlak
vlak=vozidlo nebo více vozidel pohybující se po jasně dané dráze
Nezapomínejte, že tramvaj je pouliční dráha. Když se podíváte i do historických interních předpisů napříč dopravci, kterých je na internetu k dispozici dostatek, je u tramvajových souprav „vlak“ běžný pojem, vždyť také často býval složen z jednoho motorového a jednoho nebo dvou vlečných vozů. Dnes to možná může působit divně, ale má to racionální původ.
Ok akceptuju to. Jen nejsem schopen chápat, že to někdo nadužívá v rozhovoru.
Bydlím v přízemí přímo vedle tramvajové zástavky. Kdyby tramvaje zvonily, byl by byt neobývatelný.
tú zastávku tam postavili až po vašom prisťahovaní? ak tam bola pred vami vedeli ste do čoho idete
nevím jak hlasovat, ale když se tramvaj rozjíždí ze zastávky kde před ní je přechod je na místě, ale když široko daleko není chodec ani auto, tak je to zbytečný.
Přesně tak, pokud je před zastávkou přechod a hlavně když je u něj houf chodců chystajících se přejít, měl by řidič aspoň krátce cinknout vždy. Někteří řidiči ani tehdy nezazvoní a chodci v některých případech ani nemohou tušit, zda se tramvaj už rozjede, nebo tam bude stát ještě dlouhé desítky sekund (výchozí zastávka, kontrolní bod apod.)
Jsem zrakově hendikepovaný a pro mě je každý signál zvenku potřebný. Takže za mě cinkat vždy.
A proč teda v tabulce nemáte čísla z doby před zrušením povinného zvonění, když z textu mezi řádky vyplývá, že za nehody snad může zrušení? Působí to pak docela tendenčně a manipulativně…
Permanentní zvonění při rozjezdu byla opravdu volovina. Přiznávám, že jsem to nedodržoval. Zvonil jsem, kde to bylo třeba a s ohledem na provoz. Někdy v roce 2011 v neděli ráno, kdy bylo ve městě opravdu mrtvo, mě navštívil technik jízdy a dostal jsem vyčiněno, že jsem za celé půlkolo ani jednou nepoužil zvonec. Zanedlouho byla povinnost zrušena. K nehodám při rozjezdu tramvaje opravdu nedochází. Naopak třeba na Vaclaváku směr Jindřisská zvoním skoro vždy. A někdy chodci dokonce i reagují. 🙂
Souhlasím s Vámi, že nemá cenu zvonit před rozjezdem, pokud před tramvají není ani noha. Mnozí řidiči však mají problém zazvonit, i když se rozjíždí před přechodem plným chodců, z nichž někteří již mají nakročeno do vozovky. Jindy zase není poznat, jestli se tramvaj už bude rozjíždět, nebo jestli bude ještě desítky sekund čekat na pravidelný odjezd ze smyčky nebo kontrolního bodu (dveře nemusí být otevřené nebo na ně není vidět). Není nic lepšího, než když začnete přecházet a řidič se v ten moment bez výstrahy rozjede a vyzvoní vás až poté jako nepozorného lumpa. Malinkaté cinknutí před rozjezdem je… Číst vice »
Zvonění při každém rozjezdu je asi zbytečné, ale někdy opravdu neuškodí, např, je-li před zastávkou přechod, je vhodné dát chodcům znamení, že už se opravdu budete rozjíždět a ne třeba že na něco čekáte. Jak píšete, mnohé chodce to nechá chladné, ale mnohým jiným to pomůže. Píšete, že při rozjezdu se nehody nestávají, já jsem však zažil i při rozjezdu tramvaje velmi nepříjemnou událost.