Proč jsou všude kolony a kdy opravy skončí. Šéf ŘSD vysvětlil největší dopravní omezení

Úleva od hodinových kolon kvůli opravě na Pražském okruhu nastane v neděli.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl hovořil ve svém podcastu o velkých dopravních omezeních, která jsou spojena s momentálními opravami na silniční síti.
Dobrá zpráva je, že opravy na Pražském okruhu, na silnici I/2 v Říčanech a silnici I/46 u Šternberku v Olomouckém kraji brzy skončí.
„Některé velmi problémové opravy už v posledních dnech skončily. Uplynulý víkend třeba oprava D0 a D10. Tento velmi složitý úsek, kde se několikrát přehazovala doprava, se povedlo opravit za 80 dní. Původně se předpokládalo, že se to bude dělat daleko delší čas, ale společnost Skanska nám nabídla velmi zkrácený termín,“ řekl Mátl.
Za velmi nepříjemnou označil opravu na Pražském okruhu, kde ŘSD opravuje mostní závěr radotínské estakády. Jakékoli omezení dopravy na místě vede k obrovským kolonám.
Silničáři budou opravovat Radotínskou estakádu na Pražském okruhu
„Tady budeme hotoví o tomto víkendu. Pracovalo se tři týdny. Oprava takového mostního závěru je technologicky velmi náročná, ale podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat velké zkrácení. Pokud by mostní závěr praskl, může způsobit i nebezpečnou nehodu. Ten mostní závěr byl porouchaný, byly tam praskliny. Nezbývalo nic jiného než to opravit před zimním obdobím. První nabídnutý harmonogram byl skoro až dva měsíce, ale podařilo se to zkrátit na tři týdny. Kolony, které se tam tvořily někdy až hodinové, teď o víkendu zmizí,“ avizoval Mátl.
K dalším problematickým opravám se řadí práce na průtahu silnice I/2 v Říčanech u Prahy. Ta skončí v noci na 18. listopadu.
V Říčanech je hotovo. Po 17 měsících skončí rozsáhlá rekonstrukce průtahu městem
Oprava tam už dlouhé měsíce způsobuje velké problémy nejen řidičům, ale i obchodníkům, k jejichž prodejnám nebyl kvůli pracím přístup. „Neopravovali jsme pouze obrusnou vrstvu, ale dělali jsme novou kanalizaci, vodovody, inženýrské sítě, nové chodníky. Vypadá velmi pěkně a bude to jeden z nejhezčích průtahů na české silniční síti. Oprava se dělala po 40 letech,“ popsal Radek Mátl.
Podle něj se stavbaři budou muset na tento úsek vrátit za 10 či 15 let, aby opravili obrusnou vrstvu, kvůli tamním dopravním intenzitám. „Ale to už jsou týdenní, dvoutýdenní záležitosti, ne jako teď, kdy se pracovalo dvě stavební sezony,“ dodal.
Velké kolony se také tvoří hlavně v dopravních špičkách na silnici I/46 mezi Olomoucí a Opavou u Šternberku. ŘSD vymění vozovku na polovině této silnice, v pondělí bude hotovo. „Doufám, že to řidiči těch pár dní ještě vydrží, a 18. listopadu už pustíme provoz bez omezení,“ uvedl Radek Mátl.
Mezi Olomoucí a Šternberkem kyvadlově. Začala oprava vozovky
V polovině listopadu tak podle Mátla všechny opravy naplánované na rok 2025 končí. Některé dlouhodobé budou ale pokračovat i přes zimu. Jsou to práce na křižovatce Brno-jih na křížení D1 a D2 nebo oprava mostu Šmejkalka na dálnici D1.
„Veškeré opravy na dálniční a silniční síti se snažíme zkracovat a ve většině případů se to daří. U většiny oprav využíváme hodnotící kritérium doba výstavby. Zhotovitelé termíny výrazně zkracují. Za všechny bych zmínil dálnici D8, kde se letos 4,5 kilometru opravilo za devět dní. Zhotovitelé pracují na tom, aby rekonstrukce, které mají zásadní dopad na plynulost provozu, byly co nejkratší,“ uzavřel Mátl.