Problémy A330 ČSA na lince do Soulu. Po třech hodinách se vrátil, pak uzavřel dráhu
Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA
České aerolinie musely zrušit dnešní let z Prahy do Soulu a zpět. Po třech hodinách letu se posádka Airbusu A330
http://avherald.com/h?article=4c4a2973&opt=0
Tak je dobré vědět, že tento jediný kus A 330 nám jako danajský dar vrazili ještě korejci, když vlastnili většinu ČSA.
Tento 17 let starý kousek jse jim nehodil do krámu po obměně letecké flotily.
No a ČSA mají jediný kousek a s tím létají do Soulu. Opravdu odvaha.
Já jsem s nima letěl asi 4 roky nazpět a otřesnější servis na oversee letu jsem neviděl.
Snad to tomu Šimáněmu docvakne a zruší to ASAP!!
Co je prosím oversee let? díky
Overseas?
No vzhledem k tomu, že let do ICN není přes žádný oceán, tak mě to vrtá hlavou:-)
Technická: PRG>ICN přes oceán neletí, ale přes „Yellow Sea“ ano.
ubohý komentář! K věci něco by nebylo?
Ty jsi truhlik, ktery navic nevi, ktera bije.
Korejci NIKDY vetsinu v CSA nemeli.
A ke zbytku se neda nic rict… 🙂
pokud vím, tak vstoupili do ČSA s tím, že tu většinu dostanou postupně. Pak zjistili, s kým mají tu čest a tak z toho postupně vycouvali a pan Šimáně s Víchem z toho udělali nekonkurenceschopnou lowcostovku
Technické:
– Korean Air držely 44% v ČSA, nikdy neměly majoritu.
– ČSA s tím letadlem létá i jinam (tuším, že do Tel Avivu).
A ano, ten servis na palubě je (ve srovnání s lety Korean Air) naprosto otřesný.
v podstate vubec … za poslední cca ctvrtok jediné (pokud jsem se neprehledl) ne-ICN nasazení byl ten let do Bratislavy a pak jakysi charter Praha – Lyon – Bordo – Praha.
v zari obcas zabrousil do Barcelony. a to je tak vsechno.
Tak ono je to rozumné, pokud chtějí mít s jedním letadlem pravidelnou frekvenci alepsoň do toho Soulu a přitom cesta tam a zpět zabere přesně jeden den. Jiný model ekonomicky nefungoval (když Soul létali jen sem tam a jinak to létalo tuším Jekatěrimburg a nevím kam ještě do Ruska (kam v jiné dny létala A319, tedy fascinující nerovnováha).
V létě zvládají otočit ještě Barcelonu, tuším na víkendy.
Tak pro upřesnění: A330 létala do Almaty (ALA) a Mosky (SVO). To bylo v dobách, kdy do CSA přišla a Seol (ICN) létal v menších frekvencích. Jednou byla s volackou TVS na Tenerife (TFS). Loni létala o vikendu v sezóně Barcelonu (BCN). Jinde, pokud vím, nebyla nepočítám-li údržbu v Číně.
Praha-Lyon-Bordo-Praha, byl let na udržbu s mezipřistáním v Lyonu jakož to výcvik posadek.
Takže žadný chsrter.
asi odbornik co ?
Toto letadlo nema certifikaci ETOPS, takze je naprosto nepouzitelne pro jinou linku (napr. pres Atlantik)
Vzhledem k tomu, že ČSA nemají ETOPS jakožto provozovatel, tak ho ani mít nemůže. Korean jinak A330 provozuje i nad Pacifikem.
CSA ETOPS má…
Přesnější by bylo, že ltadlo má certifikaci ETOPS (typ), daný kus momentálně nemá schválení létat v ETOPS.
ČSA už (zase) ETOPS jako provozovatel má a to od počátku létání charterů z Polska pro SmartWings Polsko. Létá ETOPSem Karibik a Thajsko s OK-GBB, který mají ve svém AOC. Výcvik na ETOPS se pochopitelně létal i na YBA.
Nu co. Kus světa dvakrát viděli, vodky popili, nespadli… jen mně docela mrazí, že se vrátili až do Prahy.
Proc vas z toho mrazi?
Vite vic, nez piloti?
Když se kouknu na Flyght Radar tak my ukazuje ze ta linka smart wings byla z Gran Canarie 😕😔
???
A kdyby ses podíval na mapu, tak by ses dozvěděl, že letiště na Gran Canarii je Las Palmas, které je v článku uvedeno, takže nevím, v čem je problém
Ťy ukazuje?
To vite, u “Flyght” je to tak normální…
Dobře vše dopadlo,piloti jsou nakonec na tyto mimořádnosti cvičeni.Ale to neřeší problém že jedním letadlem
a to již celkem odlétané budou provozovat dálkové linky.Pan Šimáně s ,,kolektivem ,, by si toto měl uvědomit
a pořídit 2-3 dálkové éra.Ale aeroklub má asi jiné cíle….
To se spis zbavi tohohle (az mu skonci leasi g) a zadne dalsi dalkovky nebudou…
Tak prý ta linka je konečně zisková, takže úplně první na ráně k likvoidaci není. Uvidíme co s tím SW počiní, třeba si půjčí ledadlo jinde levněji (občas si A330 půjčují). Max to na jednu štreku nedá, tak tudy cesta nevede. 🙂
Jasný 2-3 dálkový letadla, to je za par korun
Proč se k tomu vyjadřuje ten Šabík, když už ho vyhodili?
Jestli vám něco říká rozdíl mezi výpovědí a výpovědní lhůtou…
A on udělal něco, za co byl vyhozen?
Podle fotky vypadá v pohodě. 🙂
Mohl by jít třeba dělat vedoucího kabiny, učil by rumunské stewardy jak správně pracovat 🙂
Vždy záleží na posádce jak se v závislosti na vzniklém problému rozhodne zda bude pokračovat v letu, nebo let odkloní na náhradní letiště, příp. se vrátí zpět. Pokud okolnosti incidentu dovolují, je lepší se vždy vrátit zpět, už kvůli tomu, že v Praze má aerolinka veškeré technické zázemí apod. Pokud by byl let odkloněn do Moskvy, jak tady padlo, pak by asi nastal problém co s cestujími. Zajistit hotel, což při kapacitě letadla nenusí být vůbec levná záležitost, příp. problémy se vstupem do Ruska apod. Proto, pokud piloti naznali, že je lepší se vrátit, tak to taky udělali. Není rozhodující… Číst vice »
Pozor, velkou roli také hraje rozhodnutí OCC (pokud se nejedná o nic „safety critical“ samozřejmě).
Mě jen zaráží, že tento A330 nemá vypouštěcí ventil.
Není na to náhodou předpis IATA nebo ICAO, že to musí mít každé dálkové letadlo? 🙂
Není.
To by mě celkem zajímalo, kde pan redaktor vzal tak rychle tak přesné informace o tom, co se dělo 🙂 Protože až cca ve 23:33 došlo k částečnému vyřešení situace a obnovení provozu a článek vyšel 4 minuty nato 🙂
Nečekáte, že budu prozrazovat zdroje:)nicméně jsou veřejně dostupné:-)
Nekdo z cestujicich nebo zamestnancu letecke dopravy se ozval redakci.
Už včera @Zdopravy tweetnul o tom, že se toto letadlo vrací zpět – data na flightradar24 jsou veřejně dostupná (ale pochybuju že redaktoři by tam 24×7 sledovali mimořádnosti :)). Pak už je to věcí dobrého novináře si zjistit podrobnosti 🙂
Vraceli se na squawk 7700? Na to se dá na Flightradaru nastavit upozornění 🙂
Clovek vubec nemusi trackovat 7700 na flightradaru…. 🙂 na facebooku se to tozkriklo chvilu po tom, co se otocil… jsou tam kvanta lidi, kteri nemaji na prqci nic lepsiho nez hodiny a hodiny sledovat fligjtradar /)
Na to nepotrebujes zadny tajny zdroje … staci fligjtradar, atc online a fanouskovska skupina letcu na facebooku.
To, ze se jedna o unik paliva se vedelo asi dve hodiny pred pristanim , i to, ze letadlo se vraci do prahy.
A deni na plose bylo prenaseno prakticky online
jo, zejména ta fanouškovská skupina, to je super zdroj. zábavy:)))
Jooo, to je …
Ale skutecna fakta se tam taky objevila…a to dosti brzo 🙂
Kdysi jsem četl, že Korean pujčily A330-300 dočasně, než se vyrobí dva nové A330-200, nevíte jak to s tím vypadá? Tedy pokud zkusíme zapomenout na fakt, že z aerolinek s historií je pomalu aeroklub…
Žádné A330 teď objednané nejsou a silně pochybuji, že se na tom něco změní…
Kdysi se taky říkalo že k ČSA pujde 4 až 6 330. No dopadlo to jak to dopadlo a za dva roky odejde i tato.
Tohle pěknej malér. Fuel leak je dle QRH „LAND ASAP“ závada, což znamená zahodit to na nejbližším vhodném letišti.
Nemyslím, že fuel leak nastal nad tím Ruskem, ale až ke konci. Tři hodiny by s tím asi neletěli…
A proč to teda nad tím Ruskem otočili?
To si teda nejsem jistej, sedel jsem tam a nejdriv zatahli vsechny clony na strane, kde to unikalo. Po pul hodine nam pak rekli, ze to otocili na prahu, protoze mame problemy s palivovym systemem. O uniku paliva se zminili az tesne pred pristanim ve spojitosti s ocekavanou panikou z pritomnosti hasicu.
Presne jsem se taky divil jakto ze pri takovy poruse nepristaneme driv, treba v moskve ktera byla asi pul hodiny zpatky.
Tak třeba to, ze v Moskvě by mohl být problém s ubytováním, náhradním spojem. Navíc pokračovat dále nad horami bez jakékoliv možnosti přistát je velké riziko
Špatně jsem to formuloval, také mi přijde podivné, že by šel kdokoli do takovéto „konfrontace“ s QRH. Faktem zůstává, že v Praze přistáli s masivním únikem paliva a že o případná další závada, kvůli které se letadlo původně vracelo, by musela být dostatečně nedůležitá na to, aby o ní během komunikace s ATC nepadla ani zmínka a zároveň aby vysvětlila proč se letadlo zpátky do Prahy doplazilo po zemi. Schválně, co z toho vyleze.
Zamyslete se. Kdyby tam byl “masivní únik paliva” od začátku, pak by pravděpodobně vůbec nedoletěli. Navíc nikde nečtu nic o tom, že by odstavili dotyčný motor, takže ono “masivní” asi vypadalo trošku jinak, než jak to zní. Umíte si představit, že poletíte se spuštěným motorem, ze kterého teče palivo proudem? Já ne. Takže pravděpodobně dostali informaci o úniku, motor sám nevykazoval abnormality. A teď dál – letíte na typu, který nemusí mít vypouštěcí ventil, ten se zde instaluje jen na vyžádání. Chcete mít pro přistání co nejnižší hmotnost. Co uděláte – budete kroužit někde v Rusku a pálit zásoby, nebo… Číst vice »
Ano zamyslete se. Únik byl údajně, podle svědků na zemi, dost masivní podle šířky pásu paliva, který zůstal na dráze a pojížděčkách a po dojetí na stojánku -odhadem kolem 20l/min, to je cca 900kg/hod. A to už je masivní únik, nicméně se zásobou paliva do Soulu nic, co by znamenalo,že nikam nedoletí. To, že nevypnuli motor je ale velká konfrontace postupů pro fuel leak v QRH výrobce letadla. Stejně jako to, že pominuli položku číslo jedna tohoto postupu a to je červeně LAND ASAP. Faktor snižování hmotnosti je úplně lichý, airbusy nemají fuel dumping ani jako option, vyřešili to tak,… Číst vice »
Delate strasme chytreho, ale …. pockejte si, az bude zaverecna zprava. Preci jen, piloti budou vedet proc udelali to co udelali spis, nez zvanilove na zemi, co si nekde precetli qrh a pak pindaji.
Ze zvanivosti vas usvedcuje uz jen ta hlaska “airbusy nemaj vypousteni paliva jako option”… a330 ho ma jako option.
A furl leaku se vedelo uz nekdy nad beloruskem…
Otazka je ovsem, co se tim myslelo…
Docela se těším na závěry šetření UZPLN. V tuto chvíli nechci spekulovat, ale odkazy na komplikace s přistáním v MOW jsou jako z jiného světa.
prečo by boli ?
Nad tímhle jsme uvažovali…ale protože ta A330 nema jettison, stejně by to asi museli vylítat někde nad SVO aby s tím mohli sednout, počítám, že to ASAP je sice ASAP, ale přistání přes maximálku asi bude trochu „méně ASAP“. No a tak jim třeba vyšlo, už kvůli MCC, že to do té Prahy legálně dotáhnou, protože dřív by na zem stejně nemohli…