Letecké společnosti Letectví Zprávy

Problémy A330 ČSA na lince do Soulu. Po třech hodinách se vrátil, pak uzavřel dráhu

Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA
Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA

České aerolinie musely zrušit dnešní let z Prahy do Soulu a zpět. Po třech hodinách letu se posádka Airbusu A330 rozhodla kvůli technickým problémům vrátit zpět do Prahy. Přistání asistovali hasiči, důvodem byl masivní únik paliva z levého motoru. Kvůli kontaminaci dráhy došlo k dočasnému uzavření provozu na zhruba 40 minut.

Průběh letu OK190 Praha - Soul s divertem zpět do Prahy na Flightradar24.com
Průběh letu OK190 Praha – Soul s divertem zpět do Prahy na Flightradar24.com

Došlo k technické závadě, posádka se rozhodla raději vrátit zpět do Prahy,“ potvrdil mluvčí ČSA Daniel Šabík.  Letadlo se otočilo zhruba nad Kazaní zpět do Prahy, letělo pak pouze v 15, později 10 tisících stopách. Důvodem byla snaha spálit co nejvíce paliva, aby letadlo mohlo bezpečně přistát. OK-YBA nemá ventil, který umožňuje vypustit palivo během letu. I to je důvodem proč letadlo nepřistálo dříve jinde, například v Moskvě či Varšavě. V Moskvě navíc byly zhoršené podmínky pro přistávání kvůli sněhu.

Problémy ale přistáním v Praze neskončily. Letadlo sice přistálo, ale z motoru na ranvej vyteklo palivo. Kvůli tomu muselo dojít k uzavření celé dráhy. Ryanair divertoval linku z Edinburghu do Brna, Smartwings s letadly z Dubaje a Las Palmas ještě vyčkával a kroužil před Prahou. Po zhruba 40 minutách došlo k obnovení provozu, ale na dráhu 12/30, před půlnocí otevřeli 06/24.

Airbus A330-300 registrace OK-YBA je nejstarším a největším letadlem ve flotile ČSA, poprvé vzlétl v roce 2001. ČSA ho mají pronajatý od Korean Air. Cestující ze včerejšího letu byli přesměrováni na jiné letu, většinou přes Frankfurt. Dnešní let je odložen na zítřek kvůli opravě letadla, náhradní díl má dorazit zítra.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom
Alex
Host
Alex

Tak je dobré vědět, že tento jediný kus A 330 nám jako danajský dar vrazili ještě korejci, když vlastnili většinu ČSA.
Tento 17 let starý kousek jse jim nehodil do krámu po obměně letecké flotily.
No a ČSA mají jediný kousek a s tím létají do Soulu. Opravdu odvaha.
Já jsem s nima letěl asi 4 roky nazpět a otřesnější servis na oversee letu jsem neviděl.

Snad to tomu Šimáněmu docvakne a zruší to ASAP!!

Jen tak
Host
Jen tak

Ty jsi truhlik, ktery navic nevi, ktera bije.

Korejci NIKDY vetsinu v CSA nemeli.

A ke zbytku se neda nic rict… 🙂

Alex
Host
Alex

pokud vím, tak vstoupili do ČSA s tím, že tu většinu dostanou postupně. Pak zjistili, s kým mají tu čest a tak z toho postupně vycouvali a pan Šimáně s Víchem z toho udělali nekonkurenceschopnou lowcostovku

eLKá
Host
eLKá

Technické:
– Korean Air držely 44% v ČSA, nikdy neměly majoritu.
– ČSA s tím letadlem létá i jinam (tuším, že do Tel Avivu).

A ano, ten servis na palubě je (ve srovnání s lety Korean Air) naprosto otřesný.

Jen tak
Host
Jen tak

v podstate vubec … za poslední cca ctvrtok jediné (pokud jsem se neprehledl) ne-ICN nasazení byl ten let do Bratislavy a pak jakysi charter Praha – Lyon – Bordo – Praha.

v zari obcas zabrousil do Barcelony. a to je tak vsechno.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak ono je to rozumné, pokud chtějí mít s jedním letadlem pravidelnou frekvenci alepsoň do toho Soulu a přitom cesta tam a zpět zabere přesně jeden den. Jiný model ekonomicky nefungoval (když Soul létali jen sem tam a jinak to létalo tuším Jekatěrimburg a nevím kam ještě do Ruska (kam v jiné dny létala A319, tedy fascinující nerovnováha).

V létě zvládají otočit ještě Barcelonu, tuším na víkendy.

Casper
Host
Casper

Tak pro upřesnění: A330 létala do Almaty (ALA) a Mosky (SVO). To bylo v dobách, kdy do CSA přišla a Seol (ICN) létal v menších frekvencích. Jednou byla s volackou TVS na Tenerife (TFS). Loni létala o vikendu v sezóně Barcelonu (BCN). Jinde, pokud vím, nebyla nepočítám-li údržbu v Číně.

JirkaA
Host
JirkaA

Praha-Lyon-Bordo-Praha, byl let na udržbu s mezipřistáním v Lyonu jakož to výcvik posadek.
Takže žadný chsrter.

dvojiteF
Host
dvojiteF

asi odbornik co ?

Martin
Host
Martin

Toto letadlo nema certifikaci ETOPS, takze je naprosto nepouzitelne pro jinou linku (napr. pres Atlantik)

Y.K.
Host
Y.K.

Vzhledem k tomu, že ČSA nemají ETOPS jakožto provozovatel, tak ho ani mít nemůže. Korean jinak A330 provozuje i nad Pacifikem.

Casper
Host
Casper

CSA ETOPS má…

Y.K.
Host
Y.K.

Přesnější by bylo, že ltadlo má certifikaci ETOPS (typ), daný kus momentálně nemá schválení létat v ETOPS.

Casper
Host
Casper

ČSA už (zase) ETOPS jako provozovatel má a to od počátku létání charterů z Polska pro SmartWings Polsko. Létá ETOPSem Karibik a Thajsko s OK-GBB, který mají ve svém AOC. Výcvik na ETOPS se pochopitelně létal i na YBA.

Marcela
Host
Marcela

Nu co. Kus světa dvakrát viděli, vodky popili, nespadli… jen mně docela mrazí, že se vrátili až do Prahy.

Jen tak
Host
Jen tak

Proc vas z toho mrazi?

Vite vic, nez piloti?

Vítek
Host
Vítek

Když se kouknu na Flyght Radar tak my ukazuje ze ta linka smart wings byla z Gran Canarie 😕😔

dvojiteF
Host
dvojiteF

???

Sta
Host
Sta

A kdyby ses podíval na mapu, tak by ses dozvěděl, že letiště na Gran Canarii je Las Palmas, které je v článku uvedeno, takže nevím, v čem je problém

Prngr
Host
Prngr

Ťy ukazuje?

Polaris
Host
Polaris

To vite, u “Flyght” je to tak normální…

Jindra
Host
Jindra

Dobře vše dopadlo,piloti jsou nakonec na tyto mimořádnosti cvičeni.Ale to neřeší problém že jedním letadlem
a to již celkem odlétané budou provozovat dálkové linky.Pan Šimáně s ,,kolektivem ,, by si toto měl uvědomit
a pořídit 2-3 dálkové éra.Ale aeroklub má asi jiné cíle….

Jen tak
Host
Jen tak

To se spis zbavi tohohle (az mu skonci leasi g) a zadne dalsi dalkovky nebudou…

Y.K.
Host
Y.K.

Tak prý ta linka je konečně zisková, takže úplně první na ráně k likvoidaci není. Uvidíme co s tím SW počiní, třeba si půjčí ledadlo jinde levněji (občas si A330 půjčují). Max to na jednu štreku nedá, tak tudy cesta nevede. 🙂

Ondra
Host
Ondra

Jasný 2-3 dálkový letadla, to je za par korun

Milun
Host
Milun

Proč se k tomu vyjadřuje ten Šabík, když už ho vyhodili?

DPDP
Host
DPDP

A on udělal něco, za co byl vyhozen?
Podle fotky vypadá v pohodě. 🙂
Mohl by jít třeba dělat vedoucího kabiny, učil by rumunské stewardy jak správně pracovat 🙂

Tom
Host
Tom

Vždy záleží na posádce jak se v závislosti na vzniklém problému rozhodne zda bude pokračovat v letu, nebo let odkloní na náhradní letiště, příp. se vrátí zpět. Pokud okolnosti incidentu dovolují, je lepší se vždy vrátit zpět, už kvůli tomu, že v Praze má aerolinka veškeré technické zázemí apod. Pokud by byl let odkloněn do Moskvy, jak tady padlo, pak by asi nastal problém co s cestujími. Zajistit hotel, což při kapacitě letadla nenusí být vůbec levná záležitost, příp. problémy se vstupem do Ruska apod. Proto, pokud piloti naznali, že je lepší se vrátit, tak to taky udělali. Není rozhodující… Číst vice »

ACC
Host
ACC

Pozor, velkou roli také hraje rozhodnutí OCC (pokud se nejedná o nic „safety critical“ samozřejmě).

DPDP
Host
DPDP

Mě jen zaráží, že tento A330 nemá vypouštěcí ventil.
Není na to náhodou předpis IATA nebo ICAO, že to musí mít každé dálkové letadlo? 🙂

HotelPapa
Host
HotelPapa

To by mě celkem zajímalo, kde pan redaktor vzal tak rychle tak přesné informace o tom, co se dělo 🙂 Protože až cca ve 23:33 došlo k částečnému vyřešení situace a obnovení provozu a článek vyšel 4 minuty nato 🙂

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Už včera @Zdopravy tweetnul o tom, že se toto letadlo vrací zpět – data na flightradar24 jsou veřejně dostupná (ale pochybuju že redaktoři by tam 24×7 sledovali mimořádnosti :)). Pak už je to věcí dobrého novináře si zjistit podrobnosti 🙂

T.H.
Host
T.H.

Vraceli se na squawk 7700? Na to se dá na Flightradaru nastavit upozornění 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Clovek vubec nemusi trackovat 7700 na flightradaru…. 🙂 na facebooku se to tozkriklo chvilu po tom, co se otocil… jsou tam kvanta lidi, kteri nemaji na prqci nic lepsiho nez hodiny a hodiny sledovat fligjtradar /)

Jen tak
Host
Jen tak

Na to nepotrebujes zadny tajny zdroje … staci fligjtradar, atc online a fanouskovska skupina letcu na facebooku.

To, ze se jedna o unik paliva se vedelo asi dve hodiny pred pristanim , i to, ze letadlo se vraci do prahy.

A deni na plose bylo prenaseno prakticky online

hedonism.bot
Host
hedonism.bot

Kdysi jsem četl, že Korean pujčily A330-300 dočasně, než se vyrobí dva nové A330-200, nevíte jak to s tím vypadá? Tedy pokud zkusíme zapomenout na fakt, že z aerolinek s historií je pomalu aeroklub…

ACC
Host
ACC

Žádné A330 teď objednané nejsou a silně pochybuji, že se na tom něco změní…

Jirkaa
Host
Jirkaa

Kdysi se taky říkalo že k ČSA pujde 4 až 6 330. No dopadlo to jak to dopadlo a za dva roky odejde i tato.

ACC
Host
ACC

Tohle pěknej malér. Fuel leak je dle QRH „LAND ASAP“ závada, což znamená zahodit to na nejbližším vhodném letišti.

Karel_x
Host
Karel_x

Docela se těším na závěry šetření UZPLN. V tuto chvíli nechci spekulovat, ale odkazy na komplikace s přistáním v MOW jsou jako z jiného světa.

dvojiteF
Host
dvojiteF

prečo by boli ?

MLAW
Host
MLAW

Nad tímhle jsme uvažovali…ale protože ta A330 nema jettison, stejně by to asi museli vylítat někde nad SVO aby s tím mohli sednout, počítám, že to ASAP je sice ASAP, ale přistání přes maximálku asi bude trochu „méně ASAP“. No a tak jim třeba vyšlo, už kvůli MCC, že to do té Prahy legálně dotáhnou, protože dřív by na zem stejně nemohli…

Partneři



CSCARGO