Pro a proti: Měl by stát pomáhat letecké skupině Smartwings?

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

V posledních dnech se vzedmula vášnivá debata kolem možné státní pomoci skupině Smartwings. Otázek je mnoho: Měl by stát aerolinkám

267 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Dříve jsme měli žebravé klášterní mnichy, dnes někteří lidé každodenně žebrají u kostela s Jezulátkem, tak proč nemít žebravou leteckou společnost, která, bude mít „vynikající image“ jak se snaží vysvětlit někteří zaměstnanci, které ekonomika ani trochu neosvítila. prostě: ČSA, žebrácká česko-čínská společnost, která bude dostávat každý rok od státu nějakých 5 mld. A tak to také dopadne, takže zaměstnanci a majitelé už tady přestaňte bulet, protože jste spíše jako ženské, ne chlapi. Ale nečekejte nějakou společenskou podporu, kde chybí peníze pro zajištění života nemohoucích lidi, postižených dětí, hlavně kdy vy budete zase ve velkém balíku.

Petr Zukal

Clenstvi obou ucastniku (soucasneho prodavajiciho i budouciho kupujiciho) v StB zajiste sblizuje. Obchod probehne.

Radim Čeněk

samozřejmě, že ano, jinak u nás budou létat maximálně tak zahraniční aerolinky

Vlastimil Kocurek

Dnes je svět natolik globalizovaný, že slovo zahraniční ztrácí smysl.

Eva

V ČR jsou stovky, ne-li tisíce, podniků závislých na kontaktu se zahraničím. Všechny tyto podniky mají vyhlídky do budoucna dost zlé. Většina z nich teď krachuje a propouští zaměstnance, ostatní jedou v úsporném režimu a pár zaměstnanců si majitelé ponechali. Žádná z těchto společností není v této situaci svou vinou. Spousta podniků ani nemá nakázáno pozastavit činnost (čili není problém na straně státu), ale zkrátka „jen“ nemůže fungovat, protože není klientela a tím pádem firmy nemohou dále pracovat, protože není jak nebo s čím. Proč pomáhat zrovna Smartwings? Buď všichni nebo nikdo. A buďme realisté, pomoct všem asi stát nedokáže.

BoH

Podle mě by stát neměl pomáhat přímo prostřednictvím dotací, ale tržně, to znamená, že pokud chce firma pomoci, ať prodá státu alespoň část svého podílu. Pokud toto firma odmítne, může stát pomoci prostřednictvím půjčky. Firma bude zachráněna a pro stát to nemůže dopadnout hůře, než kdyby se ty peníze nalili přímo …

Vlastimil Kocurek

To nemá ekonomický základ, pokud stát vstoupí do společnosti, bude se podílet i na jejich dluzích. Pokud posyktne půjčku, t nebude nikdy vrácena . naopaka budou žádat o další půjčky. Prostě nemůžete místo ekonomiky do toho komentáře nalít bše přání a sny.

Adam

Ne, nikdy a za žádných okolností a v žádném případě. 1) Jak to dopadá, když stát v naší zemi vstoupí do letecké společnosti, máme všichni stále v dobré paměti. 2) Jedná se o firmu, kde akcionářem jsou i Čínané, proto o tok peněz by neměl být strach 3) Stát poskytl dříve pomoc cca 15 Mld, jak to že ČSA má letový park cca 10 letadel? 4) O případné ,, koupáky“ se postarají jiné aerolinie, které se specializují na chartelové lety, dopravců je víc než dost, konkurence je tvrdá 5) Poté co společnost SW ovládla ČSA, nevidím nikde žádný progres a… Číst vice »

Michal89

Smartwings není firma hodná pomoci z našich (státních) peněz. Podíl státu v této firmě by byl nešťastný pro dobré jméno naší republiky a vlastně i smutný (Babiš, Vik, Šimáně – kamarádi). Nemluvě o chování této společnosti k cestujícím žádajících nějaký druh odškodnění a co je horší – jejich chování k vlastním zaměstnancům. Jestli chtějí státní peníze, ať prodají státu nějaké akcie ČSA. Chápu zaměstnance, ale podporu potřebuje hodně firem a lidí – solidních firem a slušných lidí po celé republice.

Adam

Máte naprostou pravdu

Ang

Jojo,uplne nepotrebna firma.. jak se ale letadla swg/csa hodi na navoz zdravotnickeho materialu a repatriacnich letu lidi,kteri zkejsli v zahranici a nemeli se jak dostat domu.. proc nezrusit pracovni mista pro 2k zamestnancu (a jejich odvod dani do statni kasy) proc neznicit obor,ktery v CR uz nema zastoupeni.. zajimave je,ze na ty vylety k mori leta stale nekolik Cechu i pres cestovni kamcelare a spousta z nich neumi anglicky ani tuzku,takze s jinym (anglicky mluvicim) dopravcem to bude urcite jednodussi 😏🥳 mam dost… tenhle posranej narod umi bud vse jen prodat nebo vytunelovat :))) proc neprijit o dalsi ceskou firmu… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Tak největší balik v této české firmě má Čína. Jinam mi to přijde hodně emoční.

Petr

Dobrý den, dovolte mi také přidat názor. Zkuste si prosím uvědomit, že za firmou Smartwings stojí přibližně 2300 zaměstnanců. Jsou to lidé jako vy, pracují a odevzdávají daně, za vydělané peníze nakupují, platí za služny atd. Tvoří domácnosti, tedy základ státu. Pokud firma padne, máme tady 2300lidí na úřadu práce. Není to o tom, že někdo z Vás měl 2 hodiny zpoždění na odletu z dovolené, není to o tom, že si musel koupit v letadle bagetu za 100kč. Je to o 2300 občanů ČR. Kolik firem v ČR, které teď zachraňuje stát, odevzdá ročně na daních tolik co SW?… Číst vice »

Anonymus

Petr: vy jste zamestnancem Smartwings Group?

Anonymus

Kdyz krachne Smartwings Group, krachne automaticky i Canaria Travel. Dalsi desitky lidi bez prace… plus krachnou a na urad prace zamiri desetitice lidi z cestovek…

Ota Z.

Nemusí být zaměstnanec, aby pochopil, jaká situace by nastala, kdyby SWG padlo. Ještě by byla fajn vědět, kolik SWG ročně přinese do kasy státu na daních a všech odvodech. Stále si myslíte, že je fajn, aby ta společnost padla??

Vlastimil Kocurek

Ale my nenutíme, aby swG padla, však ať jedou dále a přinášejí daně státu, Vy to píšete jako kdyby jejich podnikání někdo zakázal.

Vlastimil Kocurek

Tak jsem si otřel slzy, a dal vám mínus. Píšete tam mnoho nesmyslů, které nemá ani hlavu ani patu.

Vlastimil Kocurek

Snad jenom doplněk: Mně je úplně jedno, že zaměstnanci této firmy budou bez práce, to je úplně normální záležitost při krachu firmy,

FAnouš

ČSA je jeden z historických pokladů. Díky státní pomoci v řízení dopadl jak dopadl. Dokázal přežít nesmyslný rozmach Járy Tvrdíkovic, pak pomoc mnoha rádoby manažerů . Vždy, díky velkému fandovství zaměstnanců se opět postavil na nohy. Nevyužívání letadel ČSA k dovozu ochranných pomůcek je další zbytečný hřebíček do rakve. Pojďme chránit svoji historii a udělejme z toho opět společnost pro nás ČECHY!
FAnouš

Vlastimil Kocurek

ČSA bohužel nemohly dovážet materiál z Číny, protože jedna cesta Antonova by musela být nahrazena cca 20 -50- střílím od boku, lety ČSA, a na to jsme byli v časové nouzi. Jedině Antonov je vybavený tak, že má např. vlastní jeřáb, a nakládka a vykládka je unikátně rychlá při minimálním počtu lidí. Samozřejmě je to škoda, ale je to tak, a chválabohu, že jsme ho mohli kontrahovat.
Víte, svět už dnes není o těch národních pokladech, já bych si to také hrozně přál, ale o zahraničním kapitálu nadnárodních firem. Ti dobu už nevrátíme, bohužel. To je pryč.

Alexej

Epidemie koronaviru začíná mít velké dopady na byznys leteckých společností a některé může brzy přivést na hranici krachu. Například: 1) Lufthansa jednají o ekonomických dopadech na svou společnost s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. 2) Letecká společnost airBaltic získala od lotyšské vlády důležitou finanční pomoc ve výši 36,1 milionu eur (zhruba 971 milionů korun). 3) Norské vlády rozhodla podpořit a vydala trojice dopravců Norwegian Air Shuttle, SAS a Widerøe celkem 6 miliard norských korun (zhruba 13,4 miliardy Kč). 4) a t.d. Na finanční injekce poskytnuté aerolinkám se připravují i další státy. Letectví je v extrémní krizi, provoz během několika dní spadl… Číst vice »

Anonymus

Alexej: ale v Izraeli vlada odmitla pomoct El Al (asi 8 miliard)

Alexej

Dobrý večer Anonysmus 😊, vím o tom 😉, ale to jiná historie. Když dokážete provést Finanční Analýzu aspoň za 3 roky, tak pochopíte kde je problém a proč odmítli
😆.

Host

Je mi 19 let a osobně Si myslím, že bychom měli minimálně zachránit společnost ČSA. Je to jakási část naši historie a těch 100 let za tři roky nemá jen tak někdo. Ikdyby společnost zredukovala počet letadel, tak obsloužíme aspoň ty základní metropole. Je to image naší republiky.
Minulý rok jámě se dozvěděli nebo už letos teď nevím, že máme koupit od Airbusu 7kusu letadel, jsem zvědavý jestli se toto dotáhne do konce se státní pomocí.

kanafasik

za image nebo za sto let existence si mladý muži nic nekoupíte, když kulháte a máte jednu nohu ještěnk tomu přeraženou. bohužel. jak mám pro ČSA slabost, toto bude jejich konec. Bobužel realita. zredukovat počet letadel? Vždyt ted už se reálně počítás pěti stroji, žándým dálkovým. s tím toho už moc nevykouzlíte.

Host

Nemusíme všechno přepočítávat na peníze, je to i srdcová záležitost. Dobře, vycházel jsem z počtu 13 letadel, jak je uvedeno na stránkách. I kdyby to bylo 2 nebo 3 letadla nesoucí zn. ČSA pořád by to byla aerolinka, která patří mezi jednu z nejstarších.

...

Ok, tak ji zachraňte. Ne, vy neříkáte „měli bychom zachránit“, ale „měli byste zachránit“, přičemž na to ale sám nepřispíváte, protože neplatíte daně. Udělejte si na to sbírku, to je férové, můžete se pak zamyslet, jaké jiné statky si jste ochoten odříci, abyste zachránil ČSA a může si pak tuhle volbu svobodně udělat každý. Ale využívat pro takové účely peníze, odebrané daňovým poplatníkům pod hrozbou různých persekucí, vězení nevyjímaje, je krajně nemravné.

Host

V pohodě, chtěl jsem zde jen říct svůj názor, tak jak to vnímají i mladší generace.

Robert M

U CSA i SW mam znam par lidi. Jsou to fajn lidi a delaji svoji praci poctive. Vsude se najde blb. Ve spitalu, v automobilce, na uradu. Doopravdy nelze rict ze obecne SW group stoji za ho… to je nefer. Co lze ale obecne rict , ze letectvi celosvetove stoji za ho… Strasne vysoke vstupni naklady ( pronajem era na mesic 7milionu a vice, preletove poplatky – stovky tisic na jedno letadlo mesicne, nahr. dily – udrzba , platy, palivo, pojisteni atd) a naproti tomu tlak na to aby lital kdejaky jouda z vesnice za 20€ za letenku. LETECTVI BALANCUJE… Číst vice »

Leden

No a co?
Žádná socka nemá finanční rezervu na několik měsíců – má ji dostat jen proto, že je národně vyhovující (Blut und Ehre)?
Ostatně každý slušný cestovatel se QS vyhne obloukem, ta je dobrá akorát k dobytčákování koupáků do Chorvatska a Egypta (po sedmihodinovém zpoždění na jeden motor). A z toho letos stejně nic nebude (i kdyby se hranice otevřely dokořán – koupáci jsou vyděšení a nenávistní vůči čemukoli ne-českému).

Robert M

Ty ses solidne vedle 😀 tvuj zhrzenej , nestabilni projev mluvi za vse 🙂

Y.K.

Hmm, socky a slušný cestovatel. To jsou věci, to jsou věci.

Jirka

Myslím, že autor komentáře ani moc neví, co komentuje. Omlouvám se, ale komentovat to, čemu člověk úplně nerozumí, není moc korektní. Navíc, pokud je komentář tak resolutní. „Nesuď, nebudeš souzen“.

Ota Z.

ty si slušný pako 🙂

Nekdo

souhlas. az na to, ze aerolinky si za to muzou sami! nutil je snad nekdo prodavat letenky za 20 eur kazdymu joudovi? nutil je snad nekdo letat na hrane zivotaschpnosti?

G700

Zlikvidovat. Firma k ničemu. Slušní lidé, co mají alespoň základní cestovatelskou gramotnost, nebo úroveň chcete-li, stejně cestovky nepoužívá a nebo vyhledává ty, aby letěli s někým slušným… A socky hold Burgasy oželej.

Marty-t2

Co mne ale asi nejvíc štve je mrtvý brouk se jménem EU – nechápu proč jednotný letecký trh v Evropě by neměl mít jednotná pravidla státní pomoci – pak trh jednoduše převezme ten hráč, který jen bude nejštědřeji podporovaný domácím státem. Jako brňákovi je mě úplně jedno co se stane s ČSA a Smartwings. ČSA létá z ČR jen z Prahy a já to mám blíž a jednodušší autem/vlakem do Vídně. Tedy za normálních okolností. Letiště Brno bylo poslední roky v plusu jen díky lidem, co se na dovolenou nechtějí trmácet půl dne na jiné letiště a letěli s CK,… Číst vice »

Pravdepodobnost

no tak ty zahranicni lety nebudou driv nez jak planoval primula za dva roky (nejspis jen ti co musi)

Hojakar

Nesmysl

Pravdepodobnost

to si za rok povime

Y.K.

To prosím pěkně neplánoval, to byla nejčernější vize. Kdy epidemie opadne neví nikdo.

Pravdepodobnost

Planoval otevreni hranic celkove. Miminalne rok po otevreni hranic se bude jezdit jenom do prihranici a okolnich statu.

Ten jeho odhad byl mimo protoze firmy potrebujou lidi co jsou za carou. Ale ze by po otevreni zacali lidi litat dal nez do vedlejsich statu to asi ne. Snad jen s ukrajinou bude vetsi provoz mimo ty 4 sousedni staty.

Nekdo

soudruzske casy povolenek, bumazek, cestovnich dolozek a laskaveho primhoureni oci nad cestouvanim pouze do prihranicnich oblasti pouze zpratelenych zemi? chapu, ze Vase bolsevicke srdce po tom mozna touzi, nebo dokonce se vidite jako clen komise, ktera rozhoduje o tom, kdo cestovat smet bude a kdo ne. ale prosim, to je jen Vas vlhky sen a nevrati se to…

Nekdo

souhlasim. nejen pro JMK ale i pro mnoho dalsich neprazaku nedava smysl jet na letiste PRG, natozpak letel QS, ktery prakticky neumi double-daily frekvenci, neleta na temer zadny zajimavy hub, nebo vyznamnejsi mesto, je priserne predrazeny, ve vlastni alianci jej spise jenom trpi a pro jakekoliv castejsi letani, nez jednou rocne do Bojkovic je zcela k nicemu. takze kdo QS potrebuje, at se na jeho zachranu posklada, z mych dani si to fakt nepreji platit…

Norbert

Brňák, Ostravák, Opavák – a kdo jim pomůže, až zůstatnou někdy v zahraničí, u koho bude vláda zajišťovat repatriační lety? A kdo dopraví zdravotnický materiál, např. roušky, atd. Možná, že letadla z Vídně, ale nejdříve si odvezou to, co oni potřebují. Třeba se na nás taky někdy dostane, ale nejsem si jist, že budeme v prvním sledu.

Jakub Kosmider

Krok č.1 Odstranit Číňany (klidně znárodnit, když stejně nekomunikují) , Krok č.2 Nějaká forma záchrany a hlavně reálné vize pro budoucnost. č.3 Nepouštět k tomu Tvrdíka a lidi kolem Zemana, to možná měl být nultý krok …

Pravdepodobnost

ad 4) zadotovat jeste vic zeleny zdroje abysme komenzovali ty co2 vyprodukovane diky dotacim letani. Nebo ty prachy vzit lidem vsechny beztak s nema neumi spravne nakladat.

Robert

Nechapu proc ma tolik lidi potrebu obetovat ceskou firmu ve prospech tech zahranicnich. To si tak vsichni preji letat s Ryanairem? Nebo s madarskym Wizzem? Nebo s British a Lufthansou podobne blbosti co tu lidi pisi? Co to s lidmi je? Tak co kdybychom treba zrusili vyrobu Skodovek a kompletne presunuli do Nemecka? A treba zrusili narodni hokejovy tym aby mohli treba vyhrat rusove na nejakem mistrovstvi. Nebo zakazali Sablikove zavodit aby konecne vyhrali i nejake zahranicni zavodnice. Kafrate tady na kvalitu sluzeb SW a CSA. Asi jste s tim Ryanem nikdy neleteli co? Ale jako proc ne. Dejme vydelat… Číst vice »

xyz

“ Tak co kdybychom treba zrusili vyrobu Skodovek a kompletne presunuli do Nemecka?“ O tom rozhoduje vlastník. Ne český stát. „A treba zrusili narodni hokejovy tym aby mohli treba vyhrat rusove na nejakem mistrovstvi.“ Český národní tým (v jakémkoliv sportu) výslovně reprezentuje Českou republiku. Soukromá společnost Smart Wings nikoliv. „Dejme vydelat cizim spolecnostem. Oni ty dane hezky odevzdají ve svych statech a budou se mit fajn.“ Moc fajn se mít nebudou, nynější situace poškodí všechny. Pokud tomu „odevzdání daní“ bude předcházet masivní finanční podpora od státu, tak ta podpora bude vyšší než následné (a to pouze v případě, že se… Číst vice »

Robert

Mate samozrejme pravdu. Vsechny ty „nesmysly“ byli pro ilustraci toho jak absudrdni mi pripada touha predat obchod at uz z jakéhokoliv odvetvi zahranicnim firmam. Co se tyce posledniho bodu: Ta bilance je samozrejme velmi obtizne odhadnutelna. Ani ja ani vy ji samozrejme nezname. Kazdopadne tato firma uz se o nejaky ten balik penez za tech par let na danich zaslouzila. Prijde mi spis skoda prosazovat cizi spolecnosti na ukor fungujici ceske, jen proto ze by bylo vic cool na dovolenou letet s Ryanem nez se Smartem.

Daniel Novák

Ono bylo někdy cool letět s Ryanairem?

Pravdepodobnost

Cesky stat nijak nepodporuje firmy z perspektivnich oboru ktery maji potencial byt v tomhle stoleti dominantni.
Ale mela by podporovat firmu jejiz business je minimalne na roky zcela odepsany?

Nebo si vazne myslite ze pristi rok budou cesi hromadne letat do zahranici na dovolenou? Letosek ani nezminuji ty prodeje na podzim jsou jen virtualni marketing.

Chronosphere

Souhlas,až na ten hokej.Je to OT,ale musím zde šířit osvětu.
S hokejovou repre jste pozadu.Tedy žádný národní tým,ten na drese nosil národní znak.Nynější bastard na hrudi hokejistů má dle šéfa hokejového svazu vyjadřovat,že se jedná o tým hokejistů,členů organizace Český hokej, kteří měli v době konání MS zrovna čas.

Pravdepodobnost

„Nechapu proc ma tolik lidi potrebu obetovat ceskou firmu ve prospech tech zahranicnich“
Asi proto proc jsme obetovali ceskou firmu provozujici konezprezku. Jako proc ne, platime si kozi drahu, uzkokolejky a podobny turisticky atrakce. Stejne jako u techto atrakci na to ale staci jedno muzeum s par erama co budou litat kolem republiky.

Robert

Prirovnavat letectvi ke konezprezce je hodne vedle. Jak se efektivne dostanete treba do Londyna? Do Stockholmu? Autem? Vlaky? To by tady musela byt nejaka solidni infrastruktura. Pri rychlosti vystavby dalnic a zeleznic u nas se toho ani nedozijeme.. letectvi je ve svete na vzezstupu a my si budeme myslet ze je lepsi chodit pesky?

Pravdepodobnost

Nijak. Lidi se ted par let nebudou dostavat do londyna/stockholmu pokud nebudou muset.

Ted kdyz nekdo potreboval domluvit nakup tuzek tak si zaletel do londyna na firmou placeny vylet. Dokud nebude vakcina tak to radsi domluvi pres skype.

Nekdo

tim chcete naznacit, ze tahle smesna koupacka cinska aerolinka letala nejak pouzitelne do Londyna nebo Stockholmu a dokonce snad na tech trasach mela monopol? jinak si to nedovedu vysvetlit…

kanafasik

česká firma z poloviny vlastněna de facto čínskou vládou. tak určitě

Y.K.

To je sice fakt, ale jsou SmartWings firma registrovaná v Praze, mají asi 3500 zaměstnanců a dividendy v posledních letech nevyplácí (tedy zisk nepřerozděluje), pokud se nepletu, daněna je tady…

R B

Jasne, nechme zkrachovat dalsi ceskou firmu. Ceska republika mela uz spoustu podobnych firem ktere jsme nechali padnout. Spoustu odvetvi jsme bud nechali krachnout nebo za hubicku prodali do zahranici. Vsak hlavne ze bude v hospode piiiivo bez uctenky aby nahodou nedostal stat na danich neco navic. Jasne, ona to nejaka firma prevezme. Zaplati dane treba v Irsku, my vyinkasujeme tak mozna pristavaci poplatky, jinak nic. To staci ne? Ceske cestovky taky nepotrebujeme. Vsak ty nemecke jsou stejne lepsi. Oni v nemecku jsou totiz chytrejsi. Treba se jeste nasi cestovatele kulturne vzdelaji. Delegati nemeckych cestovek ze Somalska kteri prchli ze Syrie… Číst vice »

Nekdo

co je prosim na teto cinske firme presne ceskeho?

R B

Treba jeji momentalni majorita. Pokud bude stat chtit muze byt ceska cela. Take me ten cinsky podil nedela radost, to si nemyslete. Je to investicni podil jako kazdy jiny. SW hledali investora a nasli ho. Mohl byt i cesky. Bohuzel neni. Mohl jste jim byt treba vy.. 😉

Pravdepodobnost

Nekdo evidentne nerad investuje do oboru co nemaji (minimalne v kratkem horizontu) budocnost. Vy ale chcete jeho penize do tohoto oboru narvat.

Co takhle radsi za ty penize koupit VRT? Nebo nejaky novy vlaky co by zamestnavali cechy aby vozili cechy?

xyz

„Spoustu odvetvi jsme bud nechali krachnout nebo za hubicku prodali do zahranici.“ Spousta odvětví se přesunula do jiných zemí následkem toho, že tamní výroba je levnější (např. textilní průmysl – bez toho by oblečení stálo násobně více) či i následkem toho, že by to tady už neměl kdo dělat (viz nechuť většiny mladých lidí pracovat rukama). „Vsak hlavne ze bude v hospode piiiivo bez uctenky aby nahodou nedostal stat na danich neco navic.“ Hospody jsou a ještě nějakou dobu budou zavřené. Dočasné pozastavení EET (k čemuž asi směřujete pojmem „bude pívo bez účtenky“?) nezbavuje povinnosti evidovat příjmy jiným způsobem. Před… Číst vice »

Johnczek

A k čemu vám ty české nebo státní firmy jsou? ČD, ČEZ, Lesy ČR, Česká pošta. Jeden fail vedle druhého. Pokud ta firma nezvládá z jakýchkoli důvodů hospodařit tak proč by ji měl dotovat stát? Pokud nedokáže česká cestovka prodávat stejně dobře jako ta německá, proč ji má stát dotovat? A ano, jak jste napsal- české firmy jsou jen přítěží. Hlavní cíl zaměstnanců (čest výjimkám) je zjistit jak vše co nejvíc ojebat, hlavní cíl českého managementu (opět čest výjimkám) je jak si nahrabat. Takový je český národ. Ne nadarmo jsou největší plátci a přispěvači do státního rozpočtu firmy sídlící v… Číst vice »

Thisway

Je to jednoduché, přátelé.
Buď stát SW podrží a bude tu mít aerolinku s českými zaměstnanci a platící daně v ČR.
Nebo zdejší trh obsadí zahraniční firmy, které jejich státy podrží.
Já se kloním k první variantě. U úspěchu či neúspěchu má rozhodovat trh, ne coronavirus.

Brian Griffin

„O úspěchu či neúspěchu má rozhodovat trh“
Přesně!
Takže nedat ani korunu – protože i takovéhle nepředvídatelné události jsou holt součástí trhu.

Jinak mě docela děsí, kolik lidí tady hlasuje pro nalití veřejných peněz do soukromé firmy – to je přesně ta socializace ztrát, po které přijde privatizace zisků. Dnešní levice má plná ústa boje proti tomuhle jevu – ale jak dojde na praxi, hned je všechno jinak…

Ivo

Vy jste buď hloupý nebo nečte. Nalitím penez se rozumí tzv. Zestátnění!!! Majitelem ČSA/SW nebude Šimánek ani Číňani, ale stát. Až bude vhodná doba, bude se opět privatizovat. Zda ji odkoupí zase pan Šimáně bude záležet na něm. Tak chce postupovat Německo, Norsko, Finsko, atd.

Pravdepodobnost

A nebo se smirime s tim ze aerolinie patri k oborum ktere proste prestaly existovat. Nechapu proc je kvuli tomu ted takovyho revu kdyz to produkuje tolika co2.

To uz zeleny taliban nechce bojovat proti globalnimu oteplovani?
Nebo to byly jenom kecy ve stylu „my to budem prosazovat abysme na vas mohli nadavat ale neopovazujte se splnit nase pozadavky!“?

Daniel Novák

Byl bych pro záchranu ČSA. Čínsko-estebácký Travel Servis ať jde k čertu.

kulhán

Proč zachraňovat jen nějakou značku ČSA?
Nic jinýho už to není, ať prodají značku a nějaký prachy budou.
Ať jde celý “slavný” csa už do pekel, akorát jsou s tím starosti…

Chronosphere

Vo to právě jde.Ať stát odkoupí značku ČSA. To by byla ta pomoc SW.Letadla a posádky získá vždy, zvláště v krizi. A až se to vzpamatuje,znovu zprivatizovat,tak aby se vložené peníze vrátily. Bonus plus záchrana tradiční značky.

Anonymus

ČSA je Smartwongs Group. Je to jedna firma s jednim generalnim manazerem. Vlastnikem ČSA je Smartwings.

Milan C.

Souhlasím

Ivo

Obě značky nelze dost dobře oddělit. Vlastník je stejný a obě firmy se prolínají a navzájem doplňují.Bud obě nebo nic…

Anonymus

Presne tak. Jsou to 2 firmy jiz personalne propojeny…

L.K.

Stačí si přečíst body 1.-6.proti státní pomoci a každý rozumný hospodář má jasno, je to černá díra na státní peníze,firma pro fungování státu naprosto nepotřebna, v případě krachu snadno nahraditelná jinými,nedal bych jim ani kačku. Otázka pro ty kteří hlasovali pro státní pomoc, kolik byste jim poslali ze svého konta??? Asi nic žé?

Rob

Vite kolik tak velka firma odvadi statu na danich? Vite kolik penez z platu zamestnancu jde do statni kapsy? Kolik uz stat vyinkasoval? Myslim ze pomoc ze strany statu je na miste.. muzete s tim i zavrit cast katedry CVUT, stredni skoly zamerene na letectvi, krachne spousu cestovnich kancelari. Az podnikani v teto oblasti obsadi spolecnosti platici dane mimo CR, stat prijde o hodne penez. Ano, na dovolenou se dostanete, ale stat si rozhodne nepomuze. Nakonec budete jezdit na Machac a nebo autobusem na Slovensko protoze ceny Nemeckych cestovek budou nasazene na jine platove moznosti. Vsichni sem tahaji „pratelstvi“ Babise… Číst vice »

xyz

„Vite kolik tak velka firma odvadi statu na danich?“ Daně jsou tzv. neekvivalentní. Výše jejich odvodu nijak nezakládá žádný nárok na výši případné protislužby. (Pomíjím, že právě ta skutečnost, že firma nic na daních nebude odvádět – totiž že nebude mít z čeho – má nyní být příčinou státní podpory.) „krachne spousu cestovnich kancelari“ To patrně krachne i bez toho. „Nakonec budete jezdit na Machac a nebo autobusem na Slovensko protoze ceny Nemeckych cestovek budou nasazene na jine platove moznosti. “ Vynechal jste možnost české cestovky spolupracující s nečeským leteckým dopravcem. „Vsichni sem tahaji „pratelstvi“ Babise a vedeni SW.“ Rozhodně… Číst vice »

Pravdepodobnost

Nevim. Kolik?

Ivo

Všechny dotace po celém světě je černá díra. Od Fedu po ČNB. Ale je to investice do budoucna. Touto krátkozrakosti jsme přišli o ČKD, POLDI, LIAZ, PRAGA, malém i Tatru a Škodu. Tu chtěl soudruh Klaus prodat Renaultu. Naštěstí mu to Pithart zatrhl.

...

O ČKD jsme přišli díky výrobnímu programu zaměřenému na lokomotivy pro Rusko, jinak beznadějně zastaralé a prodejné jen díky odběrům ruské ropy. Praga vyráběla dost hrozné převodovky (vzpomeňme třeba dvourychlostní automaty pro autobusy ŠM a Karosa) a byl to podnik plný opravdu kovaných, zlých, závistivých komunistů. Liaz měl šanci jen díky nedostatku valut a nemožnosti kupovat Volva, Scanie nebo DAFy atd., jinak ta auta byla koncem 80. let už taky tragicky nekonkurenceschopná, vlastně to byla auta koncepčně z let šedesátých. Relativně levné to všechno bylo také díky tomu, že tu byly mzdové tabulky a za práci se lidem nevyplácela odpovídající… Číst vice »

Mr. Lister

Osobně si myslím, že se zde míchá mnoho věcí dohromady. Jednak je potřeba si uvědomit, že TVS je čistokrevná charterová společnost, která neprodané kapacity prodává jako pseudo dopravce, což z ní v žádném případě nedělá leteckého dopravce s pravidelnou dopravou, tudíž nezajišťuje dopravní obslužnost. Navíc je z velké části čínský. Jeho charterový přepravní výkon závisí výhradně na kondici cestovních kanceláří. Nemá tudíž smysl sanovat TVS pokud bude zdevastován turistický segment jako takový. A ten zase nemá smysl sanovat dokud nebudou zcela otevřeny hranice. Dá se předpokládat naopak, že ponechání TVS i jeho EU konkurentů trhu, může způsobit navýšení cen dovolených,… Číst vice »

Ivo

Pane, píšete jak erudovaný ekonom. Ale mlatite jen prázdnou slámu. Šimanemu to pomůže tak, že mu ještě zůstanou nějaké peníze. Ale ani on ani Číňani aerolinie vlastnit nebudou.

Hojakar

Myslím že je to zbytečné vůbec řešit…SW patří z půlky Číňanům a kdo tady za ně nejvíc oroduje? Český majitel Šimáne je taky velký kamarád toho čínského agenta s zároveň i nejvyššího estebaka, takže SW bude 100% zachráněno…na rozdíl od malých živnostníků, na ně Bures z vysoka…

Jakub

Oddělit značku ČSA, převzít pár letadel, zbytek nechat krachnout

RHood

Jsou k dispozici infromace/data o podílu konsorcia SW na počtu přepravených cestujících na PRG. Pane redaktore, máte tuto informaci ? Pokud ano, můžete zveřejnit.

Jan Sůra

Mám, ale nejsou veřejná. Nicméně potvrzují to, co píšu, že firma má u letů z/do ČR výrazně větší podíl českých cestujících.

RHood

To je naprosto jasné, že to je větší podíl českých cestujících, viď jejích hlavní činnost je letání pro české cestovní kanceláře, tedy typická charter společnost, která doprodává volnou kapcitu na těchto letech prostřednictvím vlastniho webu nebo agenturního prodeje.
Ten podíl na přepravených cestujících na PRG za rok 2019 společně s ČSA je 20%.

Petr

Bylo by mi děsně líto značky ČSA, ale to je spíš taková nostalgie. Jejich současné služby, a už vůbec služby Smartwings, by mi nijak nechyběly. Příplatky za všechno vyšší než v Ryanairu, v jakékoliv mimořádné situaci naprostá neochota cokoliv řešit. Předražený šunt, nevidím důvod, proč by se měl daňový poplatník podílet na jeho záchraně.

Y.K.

Příplatky vyšší než v Ryanairu? To tedy dost pochybuji, Ryan je na příplatky mistr. Kvalita +- stejná, SW a ČSA cestující vezmou k mostu na gate a základní bágly, Ryan zase umí nabídnout hodně nízké ceny v akčním kontingentu.

Aleš

Nechal bych je jít ke dnu. Žádná pomoc. Tato společnost je odpad leteckého nebe.

R B

Rika koupak Ales ktery byl 1x v Burgasu a ani nevi jestli letel Boeingem 320 nebo Airbusem 777.

Jirka B.

… nebo se třeba vrátil z Řecka na jeden motor do PRG, že ….

Ivo

Tam nebyl problem že letěl na jeden motor, problém byl že to nenahlásil a porušil předpisy.

Ales

Hodne se pletete. v BOJkovicich jsem nikdy nebyl a na zajezdy ce CK at uz ceskymi nebo zahranicnimi nejezdim. Planuji jine vylety, nez koupacke destinace, hlavne ne do BOJkovic, pane. Jinak Bulharsko je krasna zeme.

Ivo

Přesně tak, tady píše hovadiny tolik lidí…

Ivo

Létám s ČSA, EasyJet, Vuellingem, SW. Nikdy bych ale neletel s Ryanairem, od té doby co prohlásil, že by místo pilotů měla lítat proškolena letuska😆. Nebo že by se mělo lítat nastojaka.

Matouš

Pracuji v zahraničí pro jinou leteckou společnost, která již dostala přislíbenou podporu státu. Z pohledu konkurenta, padne-li SmartWings, můžeme se těšit na konsolidaci trhu a využít příležitosti pro expanzi. Na druhou stranu, pokud dostaly dotace v jiných zemích i leisure aerolinky (příklad Německa a dotace pro TUI Group, jejíž součástí je taktéž aerolinka), byla by podpora SmartWings Group na místě a při pohledu v evropském měřítku i fér. Skupina by byla v konkurenční nevýhodě oproti zahraničním aerolinkám. K bodu 2 – aerolinka sice “vyváží” české HDP do zahraničí, ale to tu bude dělat kterákoliv jiná aerolinka bez zaměstnávání místních lidí.… Číst vice »

Antal

A tato zahraniční společnost je státní nebo soukromá?

Matouš

Je soukromá 🙂

Ivo

Pane, státních aerolinií je na světě jako šafránu! Například v Číně, S.Korei, Kubě, některých afrických států nebo Air India. Váš dotaz je zcela irelevantní.

xyz

„Musíme si uvědomit, že státní podpora je nakonec jenom půjčka.“ Půjčka má jasně daná pravidla = tzn. půjčující subjekt vrátí zpět peníze půjčovateli v hodnotě jistiny + obvykle i úroků. „protože peníze se do státní kasy vrátí, plus zaměstnanci budou nadále danit své platy v České republice, budou přispívat do sociálního systému atd.“ Sociální systém má dvě nádoby – příjmovou a výdajovou. Jestliže přispívají do českého sociálního systému, pak z něj budou čerpat i nemocenskou či starobní penzi. Pokud by měli zahraničního zaměstnavatele (bez české pobočky), budou přispívat do jiného než českého sociálního systému, ale zase z něj nebudou čerpat… Číst vice »

Y.K.

jako částečně jo, ale daňová sazba snad nesestává čistě ze sociálního a zdravotního pojištění. DPH, daň ze mzdy, to se hned doma protočí.

xyz

Letenky (coby asi hlavní zdroj příjmů, resp. přesněji výnosů, aerolinek) jsou od DPH osvobozeny (jde-li o mezistátní přepravu, což ale v případě naší země platí prakticky 100%ně).

O. K., snad tedy jedině daň z příjmů FO ze závislé činnosti.

Y.K.

To je pravda, na osvobození od DPH jsem zapomněl.

Pravdepodobnost

DPH se uctuje se ve state kde se realizuji trzby = VSECHNY spolecnosti prodavajici zbozi nebo sluzby u nas plati dph u nas

boris

Tak ať je podpoří zahraniční vláda, proč ne? Ale pokles letecké dopravy je jen a jen žádoucí, ještě to chce, zdanit jim konečně palivo, aby létali za ceny, které my ostatní platíme u čerpacích stanic.

...

Jenže my tu daň platíme proto, aby se z toho udržovala a rozšiřovala silniční infrastruktura. Letadlům byste nařídil platit, ale nedostávat žádné protiplnění.

Ivo

Díky za realistický komentář!

Antal

Já si myslím, že v případě krachu SWG by jejich činnost plně nahradil Ryanair , licencovaní technici by přešli k Ryanairu a vedení s kancelářskými v prvním patře TÚ by šli na pracák.

Martin Hanzal

…tedy další zátěž pro státní kasu…

Chronosphere

A nechat firmu Přežít za státní peníze není zátěž pro státní kasu? A ještě mnohonásobně větší?

Ota Z.

ne každý má vysněnou práci pro Ryanair 😀

Andrej

Nie je to nijak strategicky podnik. Je to komercna firma na dnes uz vysoko konkurencnom a otvorenom trhu. Ak skrachuje, po obnoveni leteckej dopravy ju rychlo nahradi iny subjekt, alebo pozostatok Smart Wings v nejakej podobe. Lietadla sa nebudu srotovat, niekto sa ich ujme. Nie je dovod pre podporu

Ivo

Další chytrý Slovák.Chalan, jeden nám už stačí v čele vlády!

...

A mne budete odsuzovat za co? Za velikost bot?

Antal

Pokud stát vytvoří jasný a spravedlivý klíč podle jakého bude chtít sanovat podniky ať soukromé či státní a zdali na to bude mít bez dalšího zadlužování tak ať si dělá co chce.

Pravdepodobnost

LOL. Cilem dotaci je presny opak toho co jste tu napsal.

Ivo

To nemá cenu, on to nepochopí…

Tony

Nevidím v tom problém, aktuálně se rozdávají miliardy komukoliv kdo si řekne, takže pár miliard do této skupiny asi zase tak bolet nebude. Naopak si myslím, že je ideální doba pro Smartwings rebrandovat celou značku, klidně i fůzí s ČSA a celé to nechat pod ČSA. Slovo „Smart“ přesunout z nátěru letadel do činů a tiskových prohlášení. Nevím co na to sice čínský investor a jeho podporovatelé z hradu, to může být celkem oříšek. Nedokážu si představit vstup státu z důvodu toho, že by byli dosazení na kompetentní pozice opět nějací kamarádi typu Jarda Tvrdík. Když už, tak zaplatit někoho… Číst vice »

xyz

„aktuálně se rozdávají miliardy komukoliv kdo si řekne, takže pár miliard do této skupiny asi zase tak bolet nebude.
Toto tvrzení mimochodem nijak nepodporuje správnost „rozdávání všem, kdo si řekne“.

Naopak, i takové „rozdávání všem, kdo si řekne“, je velmi diskutabilní. SmartWings nevyjímaje.

Tony

Já s tím taky nesouhlasím, ale když vidím, že aktuální vláda rozdává a pravice by rozdávala ještě více. Tak nevím co si o tom myslet.

Ivo

Tady je spousta věcí naruby. Například M.Benda včera v Parlamentu se rozčiloval, že chtějí řešit v nouzovém stavu AirBNB. To je jedna z největších sviňaren v turistickém byznysu. Stovky Rusáků mají v ČR skoupeny tisíce bytu a neplatí daně, nedodržují hygienu, nikdo je nekontroluje. A ODS je na jejich straně.

Tommy

Tim Clark by to jako přivýdělek k důchodu mohl vzít, to by pomohlo všem 🙂

Ivo

Tady nejde o rozdávání miliard.Ani o kolik stovek. Jde o to komu. Strategickému průmyslu, firmy s vysokou přidanou hodnotou. Jinak si nás čínský průmysl námaze na chleba.

Vnejší pozorovatel

„Je velkou otázkou, zda lidé nezjistí, že cestovali dosud až moc.“ o tom bych při vší úctě k redakci nechal rozhodnout ty lidi samotné. Jak moc někdo cestuje, do toho nikomu nic není a rozhodně to není velká otázka! Při pohledu kolem sebe mám naopak pocit, že někteří lidé by měli cestovat více. Jen namátkou pohled do historie – máte pocit, že Čína na tom byla lépe, když se ve středověku uzavřela světu, nebo když se mu uzavřela po 2. světové válce?

Vnejší pozorovatel

Jak vůbec může někoho napadnout otázka, jestli cestoval moc nebo málo??? Napadá mne toho s koronavirovou krizí mnoho, ale tahle otázka mne opravdu netrápí. Mnohem více mne trápí, jak dostaneme ty lidi, co už jsou měsíc doma za plnou mzdu, zase do práce.

mata

Každý fanoušek letectví přeci musí chtít aby skupina Smartwings přežila .Já doufám že jim vláda pomůže .

RHood

Fanoušek, který fotí letadla, kouká se na letadla, tak asi ano. Ale ne klient, s kterým tato společnost vydr…, a ne jednou.

Tomas

A on snad někdo ty klienty nutí k tomu, aby s nimi létali?

Pravdepodobnost

Jo chteji to lidi ktery to nic nestoji. Podobne jako by kazdy fanousek vlaku chtel aby jezdili pary ale tech 150 za listek nedaj.

Já, kdo jiný

Jsem fanoušek letectví, ale byl bych rád za zánik SQ.

Jan Sůra

Česká vláda o osudu Singapore Airlines rozhodovat nebude.

Já, kdo jiný

Argumenty pro – racionální

Argumenty proti – emocionální

Ondra

Kterej bod, kromě bodu 4, je emocionální? 😄

Stony

Třeba trojka. K tomu jednicka, dvojak, petka zrovna racionalni taky nejsou:)

xyz

Z mého pohledu – většina argumentů pro: iracionálních. ad 1) „nedostala vlastní vinou“ – irelevantní; „cizí vinou“ pro cestovní ruch jsou epidemie, války v třetích zemích atd. „Cizí vinou“ se může dostat do problémů firma, která dosud úspěšně vyráběla komoditu, která ale byla vytlačena jinou komoditou (svého času výrobci psacích strojů, gramodesek atd.). Ani to nezakládá nárok na státní pomoc. ad 2) Irelevantní; pokud bude po těch zimních přepravách poptávka, tak bude zajištěna jakoukoliv leteckou společností. ad 3) Platí jen v případě státní společnosti; soukromá společnost by si uměla klást podmínky, ať je česká či cizí. Ale O. K., zčásti… Číst vice »

Andrej

Je „tradice“ racionalni argument?

pája

Pan Šimáně nebo Vik?

Rossec

Nejdříve přemýšlet o tom, jak získat podíl od Číňanů, distancovat se od Tvrdíka a pak teprve přemýšlet o pomoci.

Vítek

Než by mohla nějaká zahraniční konkurence SW nahradit, musela by se z toho sama dostat. To může několik let trvat. Ne jen že mnoho linek se znovu neotevře, že se nespustí již naplánované linky, ale na přemýšlení o nových, nebo dokonce na pouštění se do nějakého nahrazování zkrachovalých společností nikdo ani nepomyslí po tom co se to dá alespoň trochu do normálu. Všichni budou rádi pokud přežijou.

Milan

Letadla ani piloti se nikam nevypaří. Samozřejmě, staré stroje se sešrotujou, ale pořád tu bude velký převis.

Y.K.

No, akorát že expanze je záležitost silných firem co mají na investice do rozšíření parku letadel a zvětšení firmy. To je situace, která platila v únoru. Pokud budou po COVIDu firmy vyždímané, vyklepané a splácet provozní úvěry co si pořídili pro přežití, tak expandovat nebudou a spíše se uchýlí jen k tomu nejjistějšímu co jim zaručeně vydělává. Časem ke konsolidaci dojde, ale hned to nebude.

Vítek

Nábory jsou pozastavené a některé aerolinky budou propouštět… A je nejspíš jasný že nábory se znovu jen tak nerozjedou…

Pravdepodobnost

vsadim prachy ze ty problemy aerolinek budou nekolik let zpusobovat spis nedostatky na strane poptavky nez ze by nemel kdo a s cim litat

Otmar

příšerná komunikace se zákazníky. Spíše žádná komunikace. Nejhorší jakou jsem kdy zažil. Za mne nepomáhat. Argumentů je více. Nejedná se o podnik v českých rukou je nejzávažnější argument.

RHood

Domnívám se/mám pocit, že komunikace/reakce SW je nejasná. Nikde prozatím (já jsem to nezaznamenal) majitelé SW neřekli/nedeklarovali úplně přesně, co vlastně chtějí/požadují. Chtějí pouze státní záruku za úvěr u komerčních bank ? Pokud ano, tak by se měl stát ptát, jestli SW má problém ze zajištěním (hmotným, nehmotným majetkem společnosti a vlastníků společnosti není akceptovatelný) a posoudit možnost tuto záruku poskytnout. Pokoušelo se SW již jednat s komerčními bankami ? Ano, toto jednání je rozhodně těžší než s vládou, a to může potvrdit každý z nás. Je jedno jestli máte hypotéku, půjčku, podnikatelský úvěr, kreditní kartu, atd. . Banky jsou… Číst vice »

Nicky

Vlastní to miliardář Šimáně a čínská rudá šlechta – společnost vlastněná aparátčíky a rudými kapitalisty, vedle který Rockefeller vypadá jako chlápek co vybírá popelnice.
Mohou zachraňovat ze svých vlastních zdrojů a zaručit se vlastním majetkem. Pokud mají v budoucnost společnosti důvěru.

Nicky

Stát by měl zachraňovat pouze ty aerolinky, které jsou pro něj důležité. V tomto případě zejména Lufthansa group a LOT.

Pravdepodobnost

V cem je pro cesky stat dulezita lufthansa s lotem? Cesky stat vlastni jedinou dulezitou leteckou spolecnost kterou potrebuje a jenz ma zakladnu v caslavi.

Ta je v pripade nutnosti schopna prepravovat lidi i naklad. To ze to nedela je zpusobeno tim ze to delaji jini.

Ota Z.

Pane Sůra, ač jsem níže reagoval na pár příspěvků, nemyslím si, že je to správné téma na tento portál. Vždy se najdou silní odpůrci společnosti SWG jakož to samotné TVS a ČSA, kteří i za cenu své důstojnosti budou myšlenkově potápět tuto společnost. Stejně tak se najdou i zastánci, ale dle mého názoru tato diskuze sem nepatří. Rád portál sleduji z hlediska zajímavostí a informací, které mi často pomůžou v rozhledu, ale tohle je dle mého mimo. Taktéž na mě trochu působí Vaše zaujatost proti SWG, minimálně tónem psaným článek výše. Chtělo by to být trochu více neutrálnosti a jako… Číst vice »

jjjj

Pod to bych se podepsal.
Mistni diskuze jsou dost casto smutny pohled, chapu ze spousta lidi muze mit proti SW averzi jak tu bylo spravne zmineno.
Osobni afektovanost pana Sury je vec druha znacne neprofesionalni.

Pečlivý pozorovatel

Milý jjjj všechny letecké společnosti mi jsou naprosto jedno protože jsem nikdy neletěl a nikdy nikam nepoletim. Do letadla bych nevlezl 😀. Takže o nějaké averzi k SW nemůže být ani řeč. Ale to nic nemění na tom faktu že tato společnost by pomoc dostat neměla z toho důvodu, že jsou firmy a jedinci kteří by tu pomoc potřebovali mnohem vice protože jsou pro naši ekonomiku mnohé důležitější a na všechny se prostě dostat nemůže. Každý kdo je proti této pomoci nemusí být zákonitě nějak zaměřený proti SW nebo mít dokonce tu averzi.

jjjj

Mily PC, a ktere konkretne to jsou? Tvuj pristup nikdy nikam nepoletim se zde totiz naprosto jasne promita. Aby jsme byli uplne fer, je taky nutno rici ze jakakoliv firma ktera prijde z nejakeho duvodu o 100% prijem a jeste musi ze zakona vratit vsechny penize za poskytovany sluzby (v tomto pripade letenky) dlouho bez pomoci neprezije. Protoze je to ekonomicky nesmysl a bude uplne jedno co to bude za firmu. Letectvi je bohuzel dost specifickej obor zamestnavajici spoustu lidi s pomerne narocnym vycvikem, kvalifikacemi a znalostmi. Na leteckou dopravu navazuje spoustu dalsich firem, na ktere to bude mit dopad… Číst vice »

Pečlivý pozorovatel

Chcete příklad ? Tak třeba zůstaneme u dopravy. Když zkrachují autobusoví dopravci zajišťující zdo to bude mít opravdu dalekosáhlé důsledky. Co vám bude platné že budete moci letět se SW když se vaše děti nedostanou do školy a většina podniku bude mít veliké problémy s tím že se zaměstnanci nedostanou do práce. Tady ty miliardy budou třeba mnohem víc.

xyz

„Když zkrachují autobusoví dopravci zajišťující zdo to bude mít opravdu dalekosáhlé důsledky.“
Ti nemají důvod krachovat; ZDO běží (byť s menšími omezeními, která jsou ale kompezována i na druhé straně – část řidičů může být na ošetřovné) nadále bez omezení.

Tzn. mimoběžný argument.

Arthur

Pokud některé kraje odmítají kompenzovat výpadek tržeb, když se jezdí bez odbavování, tak i tito dopravci budou mít problémy.

xyz

Záleží, jestli před těmi několika týdny ty kraje u linkových autobusů souhlasily s opatřením v podobě zákazu nástupu předními dveřmi a tím pádem i nevybírání jízdného. Pokud souhlasily, není co řešit; tím pádem souhlasily i s výpadkem tržeb (při brutto-smlouvě – obvyklém jevu u autobusových linek – tím pádem není co dalšího k počítání; prostě o to nižší tržby se odečtou od stanovené nákladové ceny). Pokud objednatelé s tímto nesouhlasily (tzn. toto opatření vzniklo interně u dopravce coby jednání mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem), pak je případná finanční ztráta oprávněně problémem onoho dopravce (a při brutto-smlouvě vůbec je zajímavé řešit, jaký… Číst vice »

xyz

Navíc – státní příspěvek pro ty dopravce, kteří jezdí bez odbavování navzdory tomu, že příslušný kraj toto nepovolil, je určitým morálním hazardem (aneb „kraj nesouhlasil s určitým úbytkem tržeb** = my přesto tržby nebudeme vybírat, ale případné kompenzace pak budeme vyžadovat po státu včetně citově zabarvené argumentace „pokud nám státe nedáš, pak můžeme zkrachovat a nikdo už nedoveze děti do školy a zaměstnance do práce“).

** Přičemž reálně ten úbytek tržeb vzniklý jejich nevybíráním není ani nijak velký; cestujících v linkové dopravě je (pochopitelně) o poznání méně než v obvyklém stavu.

Ivo

To Vaše srovnání trochu kulhá. Dopravce platí kraje, jezdí se min, ale jezdí. To znamená, že příjmy mají.

Jan Sůra

Četl jste ten text?

jjjj

Cetl proto sem vam psal, ze napr. bod 2 v bodu proti pomoci je naprosty nesmysl.

Jan Sůra

Můžete ho nějak doložit?

Jan Sůra

6 důvodů proti pomoci, 6 pro. To je afektovanost?

jjjj

Staci si precist vase nazory v diskuzi.
Staci si precist dost casto tony ve vasich clancich.

Nemam nic proti tomu pokud mate se SW problem, spousta lidi ma. Zkuste u toho ale prosim pouzivat nadhled.

Jan Sůra

Asi víte, proč se zde nepodepisujete.

Katka

Tak to nemusíte číst, když to není pro vás. Myslím, že většinu čtenářů toto téma zajímá.

RHood

I mediální prostředí se řídí nabídkou a poptávkou. A prosím, ukažte mi redaktora/novináře/sloupkaře, který vyhoví svým názorem všem. Nenajdete ho nikde, nikde na světě, nikde v jiné „galaxii“. Já si myslí, že toto je zrovna téma, která na tento portál patří. Tyká se dopravy, týká se letectví, týká se ČR a týká se nás všech, bez rozdílu, jestli létáte nebo nikoliv. 1 -1,5Mld není jedna koruna. Máme dát 1 -1,5 Mld soukromé firmě nebo neomezovat slevu žákům a studentům na dopravu (jenom jeden příklad).

Tonda

Rozhodně Smrt wings nepomáhat, ty jejich trapné žízňolety a neochotný otrávený palubní personál, si rozhodně pomoc nezaslouží, navíc k tomu jejich přístup k problémům s lety, nekomunikace, nervyplácení odškodnění, hanebné aerolinky. Pro takovou společnost teda daně neplatím

Rer

Přestože nejsem jejich fanouškem a volím pro své cesty většinou jinou aerolinku, myslím, že odhlédnu-li od emocí a zhodnotím fakta, pomoci by se jim mělo. Myslím, že jsou celkem významným zaměstnavatelem, plátcem daní, podle všeho jsou jinak i ziskovou firmou. Pokud je stát svými opatřeními dostal do špatné situace, měl by jim pomocí. Často se tu ta pomoc hodnotí jako darované peníze, co vím hlásili se o úvěr. Máme tedy šanci jim pomocí překlenout nějaké horší období a mít za to zpět ziskovou firmu a zaměstnavatele. Krom toho že je zaměstnavatelem pilotního personálu, pracuje tam i řada odborně letecky vzdělaných… Číst vice »

sch

Pokud si stát myslí, že potřebuje nějakou leteckou linku pro zajištění dopravní obslužnosti, např. obchodních cestujících pro rozvoj byznysu tak ať vypíše soutěž na linku v závazku veřejné sluzby,na to nemusí zachraňovat aerolinky.
K moři vás odveze kdokoliv, je zo možná bude o 500 Kč dražší a možná ne. Už teď malou část letů zajišťují polská letadla bazovana v Katowicich.
Servis v rámci aeroholdingu si jistě najde zákazníky, jsou stále levnější nez na západě a to je jejichkkonkurenční výhoda.
Aerolinky nyní nejsou strategický podnik viz. Maďarsko.

jjjj

„2. Smartwings/ČSA slouží především českým zákazníkům pro cesty do zahraničí, zejména na dovolené. Je otázkou, zda v této situaci má stát podporovat firmu, která v podstatě vyváží české HDP do zahraničí, namísto toho, aby lidé utrácením více podpořili českou ekonomiku.“
Toto neni vubec pravda, nevim na kolika takovych linkach pan redaktor letel, dost casto a na nekterych linkach dokonce prevazne… letaji hlavne cizinci.
To ze SW / CSA slouzi predevsim ceskym zakaznikum je velice neuplny pohled.

nikdo

ano, například na linkách ČSA jsou to za mě primárně cizinci, už se mi několikrát stalo, že nikdo kromě mě a posádky nebyl v letadle Čech

Honza

Ale to je anketa o ničem a trochu na vlně OVM. Stát uzavřel hranice a tím znemožnil podnikání. Tudíž by se stát k tomu měl postavit čelem a pomoci. Otázka pouze je jakou cestou.

czhunter

Otázka k zamyšlení:

Představmě si, že by český stát hranice neuzavřel, ale všechny ostatní státy ano.
Smartwings by tak jako tak krachovali a kdo by se měl k situaci postavit čelem?

Je situace SMW „vinou“ našeho státu? Není také „vinou“ všech států na opačném konci dopravní relace?

MartinS.

Co by bylo kdyby… kdyby český stát hranice neuzavřel, byla by situace jiná. Ale on je uzavřel, takže situace je taková jaká je.

czhunter

Pokud chceme DOBRÁ pravidla, musí být nastavena pro „i jiné situace jaké můžou být“ – pokud nám stačí nastavit ŠPATNÁ pravidla, pak samozřejmě vycházejme jen „ze situací jaké jsou“.

Pečlivý pozorovatel

Nevím proč se tato diskuze vůbec vede. Vše je dopředu jasné. To že se bez této společnosti naše republika i globální trh snadno obejde je naprosto jasné. Jsou jiné firmy a spoustu jiných lidí které a kteří jsou třeba mnohem více a které bude třeba zachránit pro co nejkratší zotavení ekonomiky. Ale pan spolumajitel má velice dobré a přátelské vztahy s panem premiérem. Takže tu opravdu je diskuze naprosto mimo mísu. I proto se tato společnost uvádí jako příklad na prvním místě. Je to smutné ale je to bohužel realita.

black

Myslím, že sw chce po státu garantovanou půjčku. To znamená půjčku od banky, za kterou se zaručí stát. To tady ale nejspíš nikdo z diskutujících nepochopil… To si vážně myslíte, že by stát „nalil své peníze“ do soukromé společnosti?

Modré zábradlí

Mohl byste se mi zaručit za půjčku na auto? Nechci po vás peníze. Jenom když si to auto na sebe nevydělá (nepůjdou mi kšefty), tak to bance zaplatíte vy.

Stony

A vy nemuzete podnikat kvuli dotycnemu po kterem chcete ruceni?

Pečlivý pozorovatel

Ale on to ten stát udělá aby se rozběhla co nejrychleji ekonomika bude to třeba udělat u mnoha soukromých firem. Jen by měl zodpovědně zvažovat kde to je opravdu nejnutnější. Dělá to již i teď mnoho dalších států.

nicky

Nechat je zkrachovat a letadla sešrotovat….ať zachraňují čínští soudruzi…

Vlastimil Kocurek

Stát by skupině Smartwings neměl poskytovat vůbec žádné peníze. Pokud mluvíme o tom, že tato krize by může pomoci zlepšit současnou hrůzostrašnou strukturu ekonomiky, pak rozhodně toto není firma kterou bychom k tomu potřebovat. A to jsem napsal ještě diplomaticky.

Embrosil

Ano, protože všichni ti turisté, lteré sem SW přiveze tu neutratí ani korunu, že?

sch

SW hlavně vozí nasr turisty ven. Cizinců sem přiveze víc konkurence.

Honza

Špatně. Protože vy se bavíte pouze a charterových letech. Vzhledem k situaci asi CSA žádné nové letadlo mít nebude. A už teď, před virem, obsluhoval SW lety pro CSA. Takže SW vozí cizince i k nám. Krom toho si nejsem úplně jistý jestli pri propojení SW/CSA je vůbec možné bavit se o společnostech oddělené.

Honza

Já jsem pro aby nepomáhal ani kadeřníkům, to zvládnu doma. Jo a taky umím vařit, já nepotrebuju ani restaurace. Hele tohle je logika postavená na hlavu.

Stony

Mě nejvíc pobavil bod že si lidi řeknou že cestovali moc 🙂 Už teď jsou lidi natěšený až se zase začne lítat, takže moc velký propad opravdu nečekám. Nečeká ho ani LKPR.

Yellowhammer

To je přesně to, co mě napadá. Tohle není běžná ekonomická krize, kdy se všichni raději na něčem omezí. Teď jsou všichni zavření a až to pomine, alespoň nějaký čas čekám narvané OC, kina, sportoviště a s tím bude zájem i o cesty ven.

xyz

Čímž by ale platilo, že i letečtí dopravci si své ztráty aspoň zčásti vynahradí = další argument, proč státní podpora NE.

jjjj

nejdriv se toho nicmene musi statni dopraci dozit coz bez statni podpory bude dost mozna otazka i v ostatnich zemich.

Taky nepodporite maly/stredni podnikatele protoze poptavka jim po uvolneni stoupne? asi ne ze…

Tomas

V tuto chvíli to ještě ekonomická krize není. Ale přesně do ní to směřuje.

Ruku na srdce – do té doby, než bude efektivní léčba nebo ideálně vakcína, žádné cestování nebude. Stejně tak nebudou kina. Nákupáky budou v omezeném režimu. A v podstatě vše, co doprovází velká skupina lidí blízko u sebe, tady ještě velmi dlouho nebude.

Ohledně cestování – pokud se bavíme o nějaké masovější formě – budeme rádi, když se letos na podzim podíváme možná na Slovensko. Nějaké výlety dál (i třeba Chorvatsko, Itálie, Německo) jsou hudbou roků.

O. M.

To myslíte, že tak, jako dneska, to bude vypadat ještě rok? (Tak dlouho totiž bude trvat vývoj, testování a schvalování vakcíny a její uvedení do komerčního prodeje.) Kdyby tomu tak mělo být, tak se tahle vláda řádných voleb nedožije.

Dan

Vakcínu proti chřipce máme spoustu let a máte snad pocit, že se Češi nechávají očkovat? A jestli hodláte několik let sedět doma na zadku , tak mě z toho vynechte.

Sitgestravel

Problem je, ze smartwings se do problemu dostali uz pred krizi. Ta krize vsechno jenom urychlila a vysala jim prachy tychleji. Necht si i redalce projde clanky, co tu o nich psala. Takze nevidim zadny duvod pro sanaci.

Embrosil

Ano? A do jakých? Vy vidíte do jejich hospodářských výsledků? Smartwings zvládli skvěle problémy s MAXy a věřím, že zvládnou i toto.

Jája

Ehm, zvládli to skvěle? Judr. Šimáně nalil do SWG ze svého cca 700 milionů Kč aby bylo na palivo, zatímco poloviční čínský akcionář odmítl přispět korunou. Evidentně díky této rozpolcenosti také ještě nebyli schopni se s Boeingem dohodnout na jakékoliv kompenzaci.

black

To, že přesně rok před koronavirovou krizí došlo k uzemnění 737 MAX je jediný důvod, proč se sw dostali do problémů. Ono letadlo které stojí na zemi nevydělává. Nehledě na to, že s nimi firma počítala pro letní sezonu. A na to, jak situace kolem MAX ze začátku vypadala, si myslím, že ji firma zvládla víc než dobře.

RHood

Proč tedy neexistuje/není na stole již dohoda mezi Boeingem a SW o kompenzaci za vzniklou ztrátu ? Tak jak je to třeba u TK 225 Mio US$.

Y.K.

Možná proto, že uzemnění ještě neskončilo a nechtějí operovat s fixní částkou nýbrž s reálnými ztrátami.

xyz

“ Za opatření v rámci boje proti nákaze (uzavření hranic) nese odpovědnost stát a tuto odpovědnost by měl přijmout.“
Platí jen v případě hranic s těmi státy, které naopak neuzavřely hranici s námi.
V těch případech by (teoreticky vzato) byly odpovědné ty státy, které právě uzavřely hranici s námi.

Také je potřeba zohlednit, že i při hypotetickém neuzavření hranic by stejně počet cestujících poklesl díky osobní odpovědnosti nemalé části lidí ve věci „nebudu trajdat po světě, když se děje něco nepatřičného“.

Embrosil

Myslíte jako s těmi lyžaři v Itálii? Ale no tak.

xyz

Píšu o NEMALÉ ČÁSTI lidí. Ne u všech.

(A píšu o nynější situaci, kdy s vědomím počtu obětí je známa zákeřnost této nemoci přinejmenším pro určitou část populace; ne o situaci z konce února, kdy informací o této nemoci bylo ještě poněkud méně včetně sotva známých faktů o jejím bezpříznakovém průběhu či infekčnosti během této bezpříznakovosti.)

Modré zábradlí

Mám zaplacený hotel v zahraničí a stát mi uzavřel hranice. Kde se mám přihlásit k proplacení?

Jackub

A stát, ve kterém jste si ten hotel zarezervoval, vás na své území pustí? 🤔🙄😉

...

U toho hotelu. Když nevrátí peníze, tak u nějakého tamního právníka.

Chronosphere

Achachacha😂😅🤣🤣
Už jste se o něco takového v době celoplanetární krize pokoušel?
Dostanete voucher,nebo máte před sebou několik let soudů. V Egyptě třeba. Pokud vyhrajete,získáte možnost požádat správce konkursní podstaty toho hotelu o vystavení potvrzení,že hodnota zbylého majetku už byla vyplacena zajištěným věřitelům. A teď,když otevřeli Stavmaxxy,si na ten voucher nebo mail od správce kupte skobičku a rámeček.Bude se pěkně vyjímat nad krbem.

Scotty

Jsem spíše proti záchraně zvlášť u společnosti která nebyla v dobré kondici už před touhle situací. Jediné co je opravdu na zvážení je výhoda dostupnosti letadel této společnosti v případě krize jako je tato. Je ovšem otázka jestli kvůli tomu lít peníze do soukromé společnosti nebo adekvátně posílit přepravní kapacity AČR. Tady nakoupit víceúčelová vojenská dopravní letadla která budou schopna přepravovat jak náklad tak osoby na delší vzdálenosti. No což by se dobře hodilo například toto letadlo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Embraer_KC-390

Honza

A co budete s těmi víceúčelovými vojenskými dopravními letadli dělat když nebudou zrovna potřeba? Zakonzervovat a platit splátky když budou na zemi? To je taky brutálně ekonomicky výhodné

Scotty

Armáda dlouhodobě požaduje minimálně dvě letadla této kategorie. Navíc v evropské části NATO je dlouhodobě nedostatek vojenské přepravní kapacity a zvláště letounů které umožňují plnit funkci létajícího tankeru. Takže to že by stály nevyužité rozhodně nehrozí.

...

Totéž, co dělají s A319 a Casami…

tom

Zatím se pouze spekuluje o délce trvání krize a jejích dopadech. Pokud máme omezené finanční možnosti, je třeba bohužel oddělit
nezbytné investice (zdravotnictví atp.) od zbytných.

Vít Jůza

Nějak mi v anketě chybí možnost, že stát by měl přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí nebo i za objektivní situaci vůči Smartwings a pomáhat mu nebo zachraňovat ho úplně stejně jako všechny subjekty působící v konkurenčně-tržním prostředí.

Casper

Dobrý den. Chybí základní rozlišení pomoci. Stát pomáhat musí tam, kde “nepomoci” by znamenal existenční problém, tedy podnikatelům, kteří by spadli “na dno.” Ale majetek akcionařů je přes 10 miliard korun. Mají 5 soukromých letadel Cessna, budovy atd. Nejdříve musí dojít k divesticim, získání hotovosti prodejem majetku a až pak, bude-li to nezbytné, pomoc státu. Není přeci možné 19 let tahat peníze z firmy do kapes akcionařů, bohatnout a zřídit si luxusní života a při prvním krizovým průšvihu natáhnout ruku k eráru. Otázka taky je, kdo by za stát firmu řídil. Nebo by pomoc vypadala tak, ze stát nacpe peníze… Číst vice »

Tomas

Ty bizjety.. to ale není rozmar majítelů SW, ale jaksi to, čím vydělávají 🙂 To je jako kdybyste po ocelárně v krizi chtěl, aby začali rozprodávat vysoké pece. Prodávat se může majetek, který je zbytný, a není potřeba k udržení ekonomické činnosti. Což ta letadla jsou. Mimochodem, někde jsem četl, ze smartwings nechce vyloženě peníze od státu (půjčku / záchranu / vstup), ale chtějí záruky za komerční úvěr. PS: navrhujete tady prodávat budovy…. je to zajímavé 🙂 Když se zachraňovala ČSA (mimojiné tím, že prodávala majetek, včetně budov) … tak 99 ze 100 „expertů“ na diskusích ryčelo, že to je… Číst vice »

Adam H

Bizjety jsou trnem v oku, to se dalo čekat 🙂 averze proti Smartwingsu je tu fakt velká …

Stát dostal Smartwings do problémů, tak to, že se zaručí za provozní půjčky bych považoval za správný krok. Nikdo přece nemůže předpokládat, že Šimáně peníze vytáhne a Smartwings pošle do úpadku …

Pravdepodobnost

Jestlize muze jezdit jancura s naleasingovanyma lokomotivama nechapu proc by nemohli litat letecky spolecnosti s naleasingovanym letadlem. Pokud by v cesku meli vsichni podnikatele vlastnit „jaksi to, čím vydělávají“, tak si rovnou pripravte ranec pro datece skoro vsech.

Sitgestravel

Presne tak. Norwegian v krizi taky rozprodaval majetek. Ne ze pan Simane si namasti kapsy a pak bude chtit po statu, aby penize do spolecnosti dolil. To je nechutne.

Vlastimil Kocurek

Přesně, jestliže JUDr. Jíří Šimáňe vlastní odle Wiki 11 miliard, tak ať si pomůže sám, a nenatahuje ještě ruce na peníze, které vytvořili daňové poplatníci. Však zkušenosti má dost, když podle Wikipedii měl účast v 32 firmách. Ale žádný strom neroste až do nebe.
Když tato firma zmizí ze světa, vůbec nic se nestane.

Adam H

Pardon, ale vaše úvaha kulhá na jednu nohu. Vy nerozlišujete mezi tím „kdy si problémy způsobí sami“ (problém s MAXy a podobně)a tím „kdy jim problémy způsobí stát“ (teď).

Kdyby jste sám podnikal a stát vám takto „zatnul tipec“ a omezil vás, budete taky rozprodávat firmu a její majetek nebo budete požadovat státní podporu?

Kdyby dneska stát rozhodl, že kromě stránek ministerstva nebude možno navštívit žádný web tak byste panu Sůrovi radil ať prodá veškerý svůj majetek a pak teprve začne řešit pomoc od státu? Taky by to nebyl jeho průšvih.

Pečlivý pozorovatel

Milý Adame samozřejmě máte naprostou pravdu ale situace je taková že v silách státu prostě není pomoci všem to si uvědomte. Prostě se musí pomoci jen těm kteří jsou nezbytní nebo mnohem potřebnější. A to tato firma rozhodně není. Kdyby se to dělalo podle toho kdo natáhne ruku první nebo kdo má lepší kontakty bez ohledu na potřebnost sice by jste si mohl hrdě říci že můžete letět s naší firmou i když by jste měl na výběr z dalších dvou ale stejně by jste nikam neletěl protože by jste neměl práci a možná by jste si že žalu ani… Číst vice »

Ota Z.

A co takhle vzít v potaz počet pracovních míst ve všech dceřiných společnostech, pracovní místa ve společnostech na skupinu SWG napojené a další? Tam se bavíme o stovkách pracovních míst, některé vysoce kvalifikované a s velmi specifickým zaměřením (mechanici, operační provoz, atd.). Všichni se zde bavíte o tom, zda-li společnost má existovat či nikoliv, ale nikdo nebere v potaz to, že pokud ta společnost hlavně vinou státu (uzavření hranic atd.) půjde do kytek, práci ztratí stovky lidí a ti budou dělat co? Půjdou na pracák a hledat jiné uplatnění? Nebude tedy spíše jednodušší a možná i levnější, aby stát udělal… Číst vice »

Adam H

Přesně tak je třeba uvažovat. Bohužel tady v této diskuzi je na prvním místě averze proti SWG.

Mimo to má stát z SWG peníze mimo daně, odvody, etc. ještě prostřednictvím Letiště Praha, takže vstup do SWG by byl jistou formou ochrany vlastní investice v Letišti Praha.

xyz

„hlavně vinou státu (uzavření hranic atd.) půjde do kytek,“
Nikoliv – hlavně vinou viru.

„Nebude tedy spíše jednodušší a možná i levnější, aby stát udělal to co má“
Pokud se celosvětový turistický ruch brzy rozjede, pak tito lidé opět budou mít brzy co na práci. Mezitímní výpadek lze řešit pokrytím z rezerv společnosti.

Pokud se celosvětový turistický ruch brzy nerozjede, pak by státní pomoc musela být o to dlouhodobější (= vyšší).

sch

Jenže stát zatim schválil jen podporu lidí : platů zaměstnanců a OSVČ. Podpora firem formou provozních nebo investičních dotacích neni vůbec jistá a možná půjde hlavně o půjčky a garance, ze kterých se samozřejmě v případě krachu firmy stává dotace…

Adam H

Tak u velkých firem se nabízí vstup státu stejně jako při krizi v USA v roce 2008/9. Ale nikdo mi ještě nevysvětlil, jak je možné že někdo je na plný úvazek OSVČ a nemá roční obrat větší než 180 tisíc koruna tudíž nemohl dosáhnout a první nabízenou podporu. Sám jsem OSVČ ale jako vedlejší činnost, tak trochu dokážu posoudit jak je reálné, že z obratu menšího než 180 tisíc za rok je někdo schopen uživit podnikání, zásoby, domácnost, sám sebe, odvody … jako fakt nechápu. Takže se tu hromadně podporuje skupina, která nepřiznává příjmy (dává vám každý řemeslník fakturu? Ne,… Číst vice »

czhunter

Vaše úvaha je ovšem také jen polovičatá. To že investor může získat majetek 11 mld. Kč je z velké části záslahou dostatečně funkčního státu (eráru). Například tím, že udržuje svoje občany +- zdravé, vzdělané, v bezpečí – tj. tito lidé nemusejí třeba vynakládat obrovské prostředky na stavbu opevněných domů proti banditům, ale zbudou jim peníze a čas na cestování letadlem. Zajímavé je, že když státy dělají kroky, které zvyšují zisk soukromých společností, tak to nikdo neřekne, to je vždycky _úspěch těch firem jedině jejich vlastní činností_. Když ale stát udělá kroky, které sníží zisk firem, tak je to _vina státu… Číst vice »

jkjk

Tím majetkem akcionářů jsou však převážně právě ty akcie, žádné miliardy na účtě obvykle nemají. Hodnota těch akcií je dnes úplně jinde. A mimochodem, největším skutečným majitelem (UBO) SW je aktuálně pan Jie Ťien-ming, kterého už pár let nikdo neviděl (a zastupuje ho Luftjarda).

Adam H

Jak říkal Šimáně, čínský akcionář nereaguje na zprávy, nekomunikuje …

Tomas

Smartwings/ČSA slouží především českým zákazníkům pro cesty do zahraničí, zejména na dovolené. Je otázkou, zda v této situaci má stát podporovat firmu, která v podstatě vyváží české HDP do zahraničí, namísto toho, aby lidé utrácením více podpořili českou ekonomiku.

budu se tvářit, že tento odstavec tam není, a že je to jen omyl…

FlyingJ

Souhlas. Lidi budou chtít létat i kdyby SW skončili a tak by naopak cestovky i cestující platili za letenky zahraničním společnostem, vyšší peníze.

Dan

Nižší peníze.

medvěd

Tak jak je to s podílem z Číny? Neříkejte mi, že by je Číňani nepustili do svého vzdušného prostoru a nenechali čekat u hranic vlastní země.

A – stát by měl pomoci (servisní náklady na letadla na zemi, do toho 17.5.2020), potom už zas budou lítat a vydělávat si na sebe
B – ukažte vlastníky
C – za část ztrát dopravců může výrobce určitých letadel – a ten za vyrobený zmetek uzemněný na zemi nic nezaplatí ? = divný kapitalismus !

Michal Štěpán

Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Z čiště komerčního pohledu je to jednoznačné. Pokud ČR zůstane členem EU i po krizi, tak vlastní leteckou společnost ČR nepotřebuje. Propuštěný personál si z velké části najde práci u velkých dopravců v zahraničí. Pokud se ČR rozhodne vystoupit z EU, pak je nutné mít jako jeden z pilířů národní suverenity vlastní leteckou společnost pro zabezpečení klíčových kontaktů v zahraničí. Pohled čistě osobní. Nové státní ČSA mohou existovat úspěsně jako omezená regionální společnost, pouze ze předpokladu, že se vrátí k profesionání a estetické úrovni z 90. let (ne to, co aktuálně předvádí Smartwings). Nebude… Číst vice »

Peet

Proč by najednou a takhle narychlo měla ČR vystupovat z EU? A to, že nějaká soukromá letecká je pilíř národní suverenity není pitomost na druhou, ale přímo na třetí!

noerf

Michal Štěpán: Jsem proti záchraně z minimálně dvou důvodů – 1) stát nemá podnikat, stejně jako zachraňovat podniky, které nejsou strategické pro budoucnost. 2) Smartwings krizi přežjí, otázka zní, jak budou velké a jak dlouho krize bude trvat, ale rozhodně bych nemluvil o národním dopravci, kde je cílovým majitelem několik soukromých osob (Vik, Šimáně, atd.) a čínská společnost, která v případě potřeby má prostředky na udržení a rozvoj byznysu Z hlediska mimořádných situací, se ukázalo, že je pro nákladní dopravu jsou efektivnější nákladní letadla než osobní. A z hlediska repatriačních letů, je otázka, zda-li nelze použít tzv. vladní letku či… Číst vice »

...

Přesně. Není účelem státu a jím vybraných daní, aby se z toho zachraňovaly nějaké tržně nekompetentní podnikatelské subjekty.

Scotty

Vzhledem k tomu že ČR celkem jistě z EU nevystoupí je tato úvaha celkem zbytečná. Navíc znakem suverenity rozhodně není vlastnictví letecké společnosti.
Navíc by mě zajímalo co je tak klíčové pro náš průmysl v městech za Uralem nebo celém Rusku. Navíc dost dobře nechápu proč by letecké spojení zrovna do Ruska mělo nabrat na významu.

Ota Z.

dovolím si reagovat na tu otázku personálu. Vy si opravdu myslíte, že kvalifikovaný letecký personál jen tak jednoduše najde uplatnění v cizině, když ostatní státy a jejich airlines na tom budou podobně? Každý stát by měl pomoci své airlines. Ne každý má možnost se sbalit s celou rodinou a ze dne na den odejít do zahraničí. A kdy by ta možnost byla, myslíte že život na poušti (pokud bychom se bavili o společnostech v oblasti Perského zálivu) či v zemi tamního dopravce bude to pravé ořechové, o co zaměstnanci stojí?

noerf

Ota.Z: Je pravděpodovné, že pokud by se skupina smartwings group zmenšila, tak část linek/charterových spojů do budoucna převezme jiný dopravce, který zde pravděpodobně bude bázovat letadla, tak personál tady bude mít zázemí a letadla servis.

Ota Z.

s tím bych nesouhlasil. Většina airlines bázující letadla v cizině nemá vlastní personál na místním letišti, kromě pár výjimek (ČSA/Saudia jako ACMI pronájem, apod.), takže provozní využitelnost kvalifikovaných lidí je nulová. Ryanair tu má také malou bázi a nula lidí k tomu. Já měl spíše na mysli lidi z oboru operačního a provozního řízení, RDS, DCS. To jsou obory, kde jsou potřeba zkušení lidí a jen tak na ulici je neseženete. Taktéž lidi, kteří se vyznají v celku složitých předpisech, certifikací provozu atd. To je to, co ti lidé umí a za to jsou ceněný

Ena

Zajímavá je i suma*, chtějí 1-1.5 mld CZK, a to je v současné situaci 25 tisícová podpora pro 40-60 tisíc živnostníků – koho raději podpořit, desítky tisíc živnostníků nebo firmu za kterou stojí investoři a ve které pracuje cca 2000 zaměstnanců?
Je zajímavé že zrovna v letectví jsou i jiné aerolinky(wizzair) , které říkají, že současnou krizi ustoji i kdyby trvala rok a půl a žádnou pomoc nechtějí. Takže další otázka, je podnikání SW zdravé?

*seznam zprávy, rozhovor s majitelem SW JUDr Šimáněm

Embrosil

Ale říkat mohou, co chtějí, že? Vzhledem k tomu, že jsou jediní na světě tak má tato informace nulovou hodnotu. Rád bych je viděl za půl roku…

Nezávislý

Zajímal by mě alespoň jeden dopravce, který SW lehce nahradí, viz první bod. 🙂

Pavel Vostrý

Za mě díky za článek, shrnutí všech + a -. Některé body opravdu platily v minulosti (rychlá náhrada), strukturální změny v letectví (lidé zjistí, že létali moc) jsou – můj názor – jasné …

Jan Sůra

Ryanair, Wizz Air…viz například Budapešť. Máte pocit, že na trhu bude málo letadel a posádek?

Tomas

Jenže ona tohle pro cestujícího není žádná výhra.

Wizz, Ryanair atd jsou výhrou pro cestující, kteří cestují přesně a jen tam, kam tito dopravci létají. Pro cestujícího, který se potřebuje dostat do „normálních“ destinací je to prohra.

Juraj

Cestující do „normálních“ destinací i dosud létal z Prahy s LH Group, AF/KLM nebo Emirates/Qatar Airways.
Smartwings nenabízely smysluplné přestupní vazby až do chvíle, než začaly létat jako ČSA, a i tak to byl vždy codeshare, kde se střídali dva dopravci.

Budapešť je hezký příklad, že to i bez „národního dopravce“ může v pohodě fungovat.

Přemek

Myslíte, že by uvedené společnosti by byly schopny nahradit plný objem letů SW v letní sezóně? Měly by na to dost volných letadel? To že by zde bázovali např. 5 letadel by asi poptávku zdaleka nepokrylo.
Neustále se také žehrá na (ne)kvalitu produktu ČSA/SW. Jaký lepší produkt nabízí Ryanair, Wizz a spol.? Nebyla by toto možnost jak se pokusit posunout úroveň ČSA na kvalitu jakou měla před lety? Vždyť na léto měli mít 5x A320 a na podzim minimálně 2x A220

Jan Sůra

Bez problémů. Navíc netuším, kdy nastane plný objem letů v letní sezóně. Například Austrian očekává návrat k plnému provozu podle včerejšího vyjádření v roce 2023, Singapur jeden terminál na letišti zavírá na rok a půl.

Marek

Ten terminal v SIN se ale planovane zavira kvuli rekonstrukci.Zavrel by se bez ohledu na Covid-19

Jan Sůra

To není úplně pravda: rekonstrukce měla probíhat za provozu, měla být jen částečná uzavírka. Teď to vezmou komplet a rychleji.
From 1st May 2020, Changi Airport Terminal 2 will be closed for 18 months. In view of the steep decline in passenger traffic, this closure will allow better allocation of resources to cut operating cost; also this closure will be used to speed up the terminal renovation works that are ongoing.

Marek

Ano, ale napsal jste to jako kdyz ho zaviraji protoze Covid-19, coz tak uplne neni pravda. To ze toho vyuziji je jina vec. Neco jako rozbihajici se rekonstrukce v PRG, o cemz si tadu urcite brzo precteme

RHood

Pane redaktor, dobré shrnutí. Já bych k těm výše uvedeným airlines přidal klidně AF, KLM, SU, LH, BA, atd., a to formou navýšení počtu frekvencí před COVID a klidně vidím prostor pro zabázování LOT/Condor a LH/Eurowings, nebo KLM/Transavia. A máte naprostou pravdu, že letadel a volné kapacit je a bude hodně.

Tony

Wizz Air s přehledem.

Petr

Co se týká „vyvážení“ Čechů k moři tak asi Ryanair. Má s tím zkušenosti odjinud (UK a IR) a odchodem SW by se mu uvolnil nový trh. Popřípadě dopravci jiných destinací – Tunisair, Onur air, AMC a další.

Ale značka ČSA a OK by si opravdu zasloužila záchranu, byť historie je taková jaká je.

Sitgestravel

Znacku by mohlo koupit Nardoni nebo Technicke muzeum a tam ji vystavit.

Vlastimil Kocurek

V celém světě probíhají velmi rychle gigantické fúze a ta značka už málokoho zajímá, budou létat pod jinou značkou. A když Šimáně vstoupil do leteckého průmyslu, neuvědomoval si, že to je odvětví, ve kterém potřebuje rezervy – prostě daleko větší kapitál, než měl. Dost jsem tenkrát tomu kroku divil, a teď je vidět že to skutečně nebyl dobrý záměr.
Fúzují i takové společnosti, jako je AlItália, ap. Ostatní už fúzovali kdysi dávno KLM, ………….
V době fúzí platí kupuj jiné firmy, nebo budeš sám koupen. A to si právě Šimáně neuvědomoval.

Y.K.

S dovolením, v letectví něco jako rezervy neexistuje. To je průtokový ohřívač na peníze, začíná se zadlužením, protože na nákup letadla nikdo nemá když jedno stojí dvě a více miliard, pronájmy stojí miliony denně. I největší značky typu Lufthansa nebo BA den za dnem chřadnou, miliardoví ptáci stojí na zemi a splátky běží, prachy proudem odtékají a nic nepřitéká. Co se týče Smartwings, tak se ukázali jako ještě dost neuvěřitelně zajištění a pružní, když dali jednu sezónu s částečně uzemněnou flotilou Maxů a další rok je tu nová pohroma.

...

Ale jo. Chcete to zachránit, považujete to za prioritu, dobře. Udělejte na to tedy veřejnou sbírku, možná vám i přispěji. Ale rozhodně na to nelze používat peníze, vybrané od lidí pod hrozbou použití násilí.

Scotty

Jakákoli nízkonákladová společnost.

Nezávislý

Nemyslím si, že jakákoliv společnost dokáže lehce a zcela nahradit SW Group. 🙂

Vlastimil Kocurek

nebude ho fyzicky nahrazovat, prostě si je koupí, část třeba zlikviduje, nejlepší zaměstnance si nechá. A rozhodně to koupí za vynikající cenu.