Přivaděč z Děčína k D8? Veřejné projednání přilákalo odpůrce stavby, řeší se tři varianty

Silnice I/13 v Jílovém u Děčína. Foto: www.silnicezacek.czSilnice I/13 v Jílovém u Děčína. Foto: www.silnicezacek.cz

Přivaděč chce Děčín, proti je Jílové.

Někteří lidé na veřejném projednání přeložky silnice I/13 z Děčína k D8 dnes uvedli, že stavba není potřeba. Podle nich ji bude využívat málo aut. Projednávání se zúčastnilo zhruba 70 lidí, nikdo z nich stavbu nepodpořil, zjistila na místě ČTK.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které pracuje se třemi variantami přivaděče, ve svém informačním letáku uvádí, že současná trasa prochází převážně oboustranně zastavěným územím, což má negativní vliv na zdraví místních i plynulost provozu. Proces EIA posuzoval varianty Pastýřská a Chrochvická, které tak ŘSD označuje podle místních částí či ulic. S variantou Pastýřská nesouhlasí město Děčín, proto požádalo o dopracování varianty Malšovická. Malšovice jsou obec u Děčína.

Podle ŘSD se má začít s výstavbou v roce 2028, první auta by po nové trase mohla začít jezdit o tři roky později. Nejdražší varianta, Malšovická, by měla vyjít téměř na sedm miliard korun, zbylé dvě zhruba na 4,5 miliardy.

Varianty přeložky silnice I/13 mezi Děčínem a D8. Foto: ŘSD

Varianty přeložky silnice I/13 mezi Děčínem a D8. Foto: ŘSD

„Chceme variantu, která by byla nejšetrnější pro lidi a zároveň ohleduplná k přírodě. Jako taková se nejvíc jeví varianta Malšovická, protože má nejdelší tunel,“ uvedl Jan Štefan ze spolku Děčínské fórum. Přivaděč by byl podle Štefana ucelený dopravní systém, podle něj by ho však zřejmě nevyužívalo takové množství aut, aby se do něj muselo investovat. „Kdybychom byli extrémně bohatá země, tak postavíme něco takového. Když se podíváme na data, tak mezi Jílovém a Libouchcem jezdí průměrně 6000 vozidel denně. To je nic,“ dodal.

Starosta města Jílové Miroslav Kalvas (SNK) je proti stavbě přeložky, protože podle něj nemá město s osobní dopravou problém a vjezd tranzitní dopravy je zakázán. „Přivaděč k dálnici skrz Jílové je pro nás spíše přítěží, protože nám tam dostane zpátky tranzit, převážně kamionový. Osobní pravděpodobně nějaký je, ale není v takové míře, že by nás v současné době omezoval,“ uvedl Kalvas.

Podotkl, že městem by v případě Pastýřské a Chrochvické varianty vedly dvě komunikace. „Trasa je plánována od současné komunikace v rozmezí 50 až 200 metrů,“ doplnil starosta. Dodal, že nejschůdnější by bylo přetrasování komunikace I/13 na I/62 podél Labe.

Pro vybudování přivaděče je děčínský primátor Jiří Anděl (ANO), který dnes novinářům řekl, že padesátitisícové město napojení na dálnici potřebuje. „Napojení musí být využitelné jak směrem do vnitrozemí, na Prahu, tak směrem na Německo a západní Evropu směrem na sever,“ uvedl primátor. Přes Ústí nad Labem podél Labe po silnici I/62 ve směru na Prahu podle něj řidiče zpomalí kruhový objezd pod Větruší, kde se často tvoří kolony.  Město podle něj preferuje Chrochvickou variantu. Pastýřská by přivedla dopravu do centra města a Malšovickou by bylo obtížné realizovat, dodal.

ČTK

Tagy D8 Děčín Děčín - D8 I/13 Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
26 komentářů