Příprava na ultradlouhé lety. Qantas začíná s testy, jak zvládnou lidé 20 hodin v letadle
Australská letecká společnost Qantas dnes zahájí ostře sledované testovací lety, v kterých chce u cestujících ověřit, jak jsou schopni zvládnout
Australská letecká společnost Qantas dnes zahájí ostře sledované testovací lety, v kterých chce u cestujících ověřit, jak jsou schopni zvládnout letět na mimořádné dlouhé vzdálenosti a strávit v letadle bez mezipřistání dvacet hodin letu.
Z New Yorku odlétne nový Boeing 787-9 Dreamliner, který stráví ve vzduchu necelých dvacet hodin. Jeho cílem bude australské Sydney. Právě linka ze Sydney až do New Yorku je jednou z těch, které Qantas vyhlíží jako možné budoucí spojení bez mezipřistání
Nejde ale o nejdelší let v historii letectví, tomu tak bude ale v podstatě jen v případě nepříznivého proudění větru. V roce 1989 Qantas vypravil speciální let s Boeingem 747-400 z Londýna do Sydney, kde bylo na palubě jen 23 lidí. Let trval 20 hodin a 9 minut. V případě letu z New Yorku má trvat lehce pod dvacet hodin, letadlo má překonat vzdálenost 16 200 kilometrů. Společně s plánovanou linkou z Londýna do Sydney půjde v případě zavedení o nejdelší lety na světě. Dosud nejdelším spojení je linka Singapore Airlines ze Singaporu do New Yorku, která podle letového řádu trvá 18 hodin a 45 minut. Podle dat z Flightradar24.com je průměrná doba letu o zhruba hodinu kratší.
Qantas má naplánované celkem tři zkušební lety, na všechny využije nové dreamlinery, které si jen namísto prázdného přeletu do Austrálie bez cestujících mírně zaletí. První přeletěl ze Seattlu do Los Angeles a následně do New Yorku, kde nastoupili cestující pro pokusný let, druhý přeletí do Londýna a pak s cestujícími do Sydney.
Letadlo obsadila aerolinka jen 40 cestujícími a deseti členy posádky, především kvůli doletu. V letadle jsou jak zaměstnanci, tak například vybraní novináři nebo pravidelní cestující, které aerolinka oslovila.
Letadlo, které by plně naložené tak dlouhý let zvládlo, na trhu ještě není. Airbus ale tento týden potvrdil, že pro Qantas připravuje variantu A350-900 ve verzi, která dvacetihodinový let zvládne. Očekává se i nabídka od Boeingu, která má přijít s další verzí letadla 777X s prodlouženým doletem. Qantas chce o letadlu pro běžný komerční provoz těchto linek rozhodnout do konce letošního roku. Firma nazvala plán na ultradálkové lety Project Sunrise.
Od testovacích letů si slibuje lepší data například pro plánování doby pilotování posádky: piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalografem (EEG) měřící mozkovou aktivitu a pozornost. Data mají sloužit i například k sestavení vhodného jídelníčku na palubě. Qantas chce například cestujícím nabídnout na začátek pálivá jídla, aby je prvních šest hodin udržel vzhůru a teprve pak usnuli.
Australský dopravce už podobně zkoumal data o cestujících na trase Perth – Londýn, která je ale kratší o tři až čtyři hodiny. Lety z východního pobřeží Austrálie na východní pobřeží USA či do Evropy mají trvat kolem dvaceti hodin. Qantas si loni otevřené spojení z Perthu do Londýna pochvaluje, podle dopravce je vytížené více než z 90 % a od začátku je ziskové.
Poznatky z letu a chování cestujících chce Qantas využít i u dalších dlouhých letů. Aerolinka zveřejnila například výsledky průzkumu mezi více než pětistovkou cestujících na dálkových letech, jak reagují následně jetlag. Ta řeší například konzumaci alkoholu u tak dlouhých letů: podle studie sice pomáhá cestujícím rychleji usnout, spánek ale není nakonec tak kvalitní a únava je nakonec větší.