Priorita SŽDC? Závory. Do roku 2023 mají být na všech „jedničkách“

Přejezd Heřmaničky, když zde ještě jezdily vlaky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřejezd Heřmaničky, když zde ještě jezdily vlaky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Všechny železniční přejezdy na silnicích I. třídy mají být do konce roku 2023 osazeny závorami. Výjimku má mít pouze pár

Všechny železniční přejezdy na silnicích I. třídy mají být do konce roku 2023 osazeny závorami. Výjimku má mít pouze pár míst, kde instalace není možná z technických či prostorových důvodů. Plán dnes oznámila Správa železniční dopravní cesty. Nehod na přejezdech letos přibývá, zvláště poslední víkend byl tragický.

„Naší základní prioritou je doplnění či instalace závor k přejezdovému zabezpečovacímu zařízení na silnicích I., II. a III. třídy a na místních a účelových komunikacích všude tam, kde to bude technicky proveditelné, účelné a bude na takovém řešení shoda účastníků stavebního řízení,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Ke konci loňského roku bylo u silnic I. třídy vybaveno závorami 117 z celkového počtu 164 přejezdů. Do konce letošního roku jich má přibýt dalších 15 a do roku 2023 dostane závory většina zbývajících. Nově se také všechny rekonstruované přejezdy, na kterých se kříží koleje s asfaltovou komunikací, budou vybavovat nejen světelnými výstražníky, ale také závorami.

„Z cenové analýzy vyplývá, že finanční rozdíl přejezdu se závorami a bez závor je 10 až 15 procent celkové investice, což je s ohledem na významný bezpečnostní přínos z celospolečenského hlediska akceptovatelné,“ doplnil Svoboda. Pro vybavení přejezdů se podle něj budou používat kompozitní závory s moderními a trvanlivými reflexními prvky.

Další prioritou SŽDC je zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech ve městech a obcích či tam, kde se stávají vážné nehody. Nejčastěji půjde o doplnění závor a funkcionality sekvenčního sklápění závor, rekonstrukci přejezdu či jeho zrušení a náhradu mimoúrovňovým křížením nebo zřízením náhradního přístupu.

Náklady na kompletní vybavení přejezdu včetně závor dosud zabezpečeného pouze výstražnými kříži se zpravidla pohybují do 10 milionů korun. Dovybavení břevny závor u stávajících přejezdů stojí jednotky milionů korun.
Na české železniční síti je 7860 přejezdů, z toho má závory přes 1700 přejezdů.

Tagy přejezdy silnice I. třídy SŽDC závory
106 komentářů