Přímý vlak Hlinsko – Slavonice. Vysočina počítá s 15 novými jednotkami včetně BEMU, řeší soutěž

Kraj získal dotaci na pořízení až patnácti nových jednotek.
Kraj Vysočina začal řešit, kdo bude po roce 2029 zajišťovat regionální železniční dopravu. Počítá už nově s nasazením akutrolejových jednotek (BEMU), které umožní i jízdu na baterie mimo troleje.
Kraj připravuje nabídkové řízení na dvě provozní oblasti. Jeden soubor se bude týkat dieselových jednotek, druhý elektrických a akutrolejových (EMU+BEMU). Smlouva s Českými drahami uzavřená v roce 2019 bez soutěže skončí v roce 2029.
Plány kraje se soutěží ovlivnil úspěch s dvěma žádostmi o dotaci z výzvy TRANSGov z Modernizačního fondu na pořízení nových vlaků. Celkem získá na dva projekty přes 1,6 miliardy korun. Podmínkou Modernizačního fondu je uzavřít smlouvu s dopravcem, který vozidla bude pořizovat, do konce roku 2026. Dopravce musí vzejít z nabídkového řízení.
15 nových jednotek
Kromě připravované soutěže tak kraj minulý týden zveřejnil v evropském věstníku zakázek i plán na přechodný kontrakt na pět let. „Je to pro případ, že by se nabídkové řízení pro oblast s vozidly EMU a BEMU protahovalo. Proto kraj notifikoval přechodné přímé zadání na 5 let, aby měl do konce roku 2026 uzavřenu příslušnou smlouvu,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Vladimír Novotný.
Kraj uspěl se žádostí na dotaci na pořízení sedmi elektrických osmi akutrolejových jednotek. Elektrické jednotky mají jezdit na elektrifikované trati v relaci Hlinsko – Havlíčkův Brod – Jihlava – Kostelec – Slavonice. Podmínkou je ale elektrifikace, kterou stát slíbil v Koncepci rozvoje elektrické trakce.
Jednotky BEMU pak chce kraj nasadit jako náhradu dieselových vozidel. Má jít o tratě ze Zruče nad Sázavou přes Ledeč nad Sázavou a Světlou nad Sázavou do Havlíčkova Brodu, z Humpolce do Nového Města na Moravě a z Velkého Meziříčí do Žďáru nad Sázavou.
Kraj Vysočina objednává u dopravců regionální vlakové a autobusové spoje. V roce 2024 přispěl na drážní osobní (vlakovou) dopravu 903 miliony korun. Pro letošní rok Kraj ve svém rozpočtu počítá na úhradu prokazatelných ztrát regionálních vlaků s částkou přes 969 milionů korun.
Vysočina podepsala smlouvu s Českými drahami na 10 let, slibují 15 nových souprav