Dopravci Železnice

Vysočina podepsala smlouvu s Českými drahami na 10 let, slibují 15 nových souprav

Vizualizace nové podoby RegioPanteru pro 140 cestujících. Foto: České dráhy
Vizualizace nové podoby RegioPanteru pro 140 cestujících. Foto: České dráhy

Vysočina je dalším krajem, kde České dráhy získaly desetiletou jistotu provozu. Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec dnes v Jihlavě podepsali smlouvu o zajištění drážní základní dopravní obslužnosti v hodnotě 6,3 miliardy korun.

České dráhy získaly kontrakt bez soutěže přímým zadáním. „Hned na konci letošního roku se České dráhy zavazují aktivně vstoupit do integrace regionální dopravy a zapojit se do jednotného odbavování cestujících. Plánována je modernizace vozidlového parku,“ říká hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Plán uzavřít smlouvu s Českými drahami schválili v únoru zastupitelé.

Smlouva počítá s ročním výkonem 4,3 milionů vlakokilometrů, za kilometr tak zaplatí kraj v průměru 146 korun. České dráhy budou jezdit na všech tratích na Vysočině s výjimkou turistických vlaků na trati Moravské Budějovice – Jemnice.

České dráhy nejpozději od jízdního řádu 2023/2024 slibují nasadit nová vozidla, která výrazně zvýší spolehlivost a komfort cestování. „Konkrétně se má jednat o pořízení šesti elektrických jednotek o kapacitě cca 145 míst k sezení a devíti motorových jednotek o kapacitě 120 míst k sezení. Nové soupravy budou klimatizované, bezbariérové, a to včetně WC, vybavené Wi-Fi sítí, bude možné jimi cestovat pohodlně s kočárky a zákazníkům bude k dispozici také audiovizuální informační systém,“ řekl Kupec.

Zatímco elektrické jednotky už dopravce vysoutěžil, tendr na dieselové jednotky stále běží. V případě elektrických vlaků půjde o nasazení jednotek RegioPanter. Nasadit je má na spojení z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a dál do Kolína a z Havlíčkova Brodu do Ždáru nad Sázavou.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Sliby, chyby. Měl jsem za to, že ČD dieselové vlaky už objednávat nebudou, že budoucnost je v akutrolejových vozidlech. Zvláště na Jihlavsku, která je na střídavině a pro akutrolejová vozidla jako stovřená. Alespoň to tak vyznívalo z twitu pana Kupce, ale ukazuje se, že je to pouze velký řečník.

MichalM

To byly sliby pro Moravskoslezský kraj, který žije v dojmu, že pár vláčků vytrhne tamní ovzduší. Na Vysočině nic takového poptáváno nebylo. Což je nakonec i dobře, ta technologie je drahá jako pes na to, co nabízí.

Panelák

No a za deset let se to zas nějak ošvejkuje.

xyz

S tématem souvisí i informace, že (je-li obsah článku přesný) zapojení autobusů do (již tak o 3 roky odloženého) VDV („vysočinského IDS“) přijde (cituji) „postupně“, resp. (opět cituji jinou část článku) „od roku 2021″…

xyz
železničář v důchodu

Především je hloupost, že se Vysočina nedokázala dohodnout s Brnem na rozšíření IDS JMK na celou oblast „JMK + Vysočina“ – ale překážející averze byla asi oboustranná …

X 1

Neexistence IDS Vysočina, a z toho plynoucí spíše chaotické ne/uspořádání, může někomu vyhovovat (Icom)? Nadměrná péče ale i kontroly dopravců ze strany Ids Jmk, jsou známé.
A také sankce se občas objeví.
To je to, co Národní dopravce Vysočiny, nepotřebuje.

MichalM

Souhlas. ICOMu vyhovuje to, co máme na Benešovsku – padesát let starej jízdní řád s dobama pro RTO, něco si občas odjedou a vyfakturujou, soboty neděle volný a v šest večer jsou všichni doma.
Jestli v oblasti, která spáduje do JMK nedovolili rozvoj IDS JMK, tak jsou to pitomci.

xyz

Proč Kraj Vysočina tuto smlouvu podepsal tak pozdě, že nové soupravy nemohou být pořízeny hned před počátkem plnění smlouvy, ale až v době, kdy již uplynou 4 z 10 let celé smlouvy?

Proč tak neučinil již před cca 3 lety? O tom, že dosavadní smlouva platí jen do 12/2019, samozřejmě věděl.

X 1

Patrně Ten spravný dopravce, neměl vysoutěžené Ty správné vlaky od Toho správného výrobce. 😉

jan

Tak to by se možná nakonec dalo říct, že touto dlouhodobou smlouvou budou mít nejmodernější vlaky v čr..

jerry

CItát :Konkrétně se má jednat o pořízení šesti elektrických jednotek o kapacitě cca 145 míst k sezení a devíti motorových jednotek o kapacitě 120 míst k sezení. .Mnělo tam být asi elektrických jednotek o kapacitě 120 míst. Co článek to chyba..

Leoš Konečný

No jo Vysocina = ICOM a ČD

Michal

Rozumný to kraj.

X 1

Jednobarevná totalita.
Vysočina. Kraj, kde svět ještě v pořádku. 😉

Josef

Ano

Kirschner

Tak to je tedy pěkně nespravedlivé. Občané kraje okolo Jihlavy, Žďáru a HavlBrodu budou ochuzeni o svezení moderními vozidly alternativních dopravců. Takto budou muset aspoň do Kolína, aby zakusili komfort tyrkysových motoráků. 🤭

Tronda

V Kolíně asponě jezdí vlaky milý Kirschnere na Vysočině je kromě rychlíkových tratí vlak díky spojenectbí ČSSD=ČD skoro něco jako Yetti, každý o něm slyšel ale skoro nikdo ho neviděl.

Gwann

Na jaké z vysočinských lokálek není normální provoz? Co vím, tak M.Budějovice – Jemnice (recentní ukončení) a cancour do Polné (už za komárů, ne?)

Petr

A jak to nakonec dopadlo kraj Vysočina versus JHMD?

xd cestující

Nasazení nových elektrických jednotek od Jihlavy směr Jindřichův Hradec se neplánuje?

Tomariero

Tam jezdí motorové vozy a bude se to silně omezovat, viz zastavení rychlíku v Batelove a Dolní Cerekevi.

Petr

A budou ještě jezdit osobáky Jihlava Počátky Žirovnice?

okk

Osobáky ne, ale přibrzdí Vám tam „rychlík“ Brno-Plzeň:
http://vdv.radekpapez.cz/VDV-201810-224-225.pdf

Petr

Nevíte kde najdu všechny tyto návrhy jízdního řádu nejen pro Vysočinu?

Fotograf

Například na vysočinském webu občasník.eu: Vize veřejné dopravy kraje Vysočina (2017-2021): Trať č. 230 Kolín-Havlíčkův Brod : http://www.obcasnik.eu/vize-verejne-dopravy-kraje-vysocina-2017-2021-trat-c-230-kolin-havlickuv-brod/
Dole pod článkem máte další odkazy na autobusové a vlakové tratě !!!

Tronda

Budou mít ty nejmodernější vozidla jaká svět neviděl, že tam nebudou jezdit vlaky je vedlejší:-)

jan

No hlavně by bylo fajn, kdyby ty vlaky z jednoho kraje alespoň jezdily do toho druhého.

Roman Svačina

Na Vysočině je největším problémem stav infrastruktury, protože jet vlakem přes Vysočinu je určitá forma sebepoškozování.

XXXD

Bohužel to není jen Vysočina, ale většina ČR.

Hans

To je pravda, ale musí to řešit kraj a SŽDC. ČD je dopravce osobních vlaků a jako vždy se u něj projevuje ono Sliby- chyby. Sami to potvrzují slibem nových souprav až v r. 2025! A to neuvádí konkrétní tratě a sankce za nesplnění. Uvádí smlouvy vůbec nějaké? A výrobce motorových není ani vybrán, takže další důvod k odkladům a „prozatímnimu“ nasazování starých zejména 810 a podobných!

Apollo 17

Já tam vidím rok 2023.A15 nových vozidel v jednom kraji.To soukromí dopravci nedaji ani polovinu v celé ČR.

Lukáš

Vskutku? A co třeba RJ v Ústeckém kraji, LE a jeho jednotky od CRRC.

Ale ano, není to od ČD a Škodovky.

Kirschner

Stejnou řečí odpůrců Modrého dopravce. Ještě je nikdo neviděl a uvidíme jestli je vůbec uvidíme. Jinak u národního jsou v provozu i vozidla od Pesy, Stadleru, Siemense nejen od Šáde.

Apollo 17

RJ v Ústeckém kraji koupí 7 nových jednotek PESA.A to je v regionální dopravě vše.LEO nabízí jen jeté Lintya své postarší Stadl ery(asi tak staré,jako desítky Panterů).

Standa

On nějaké takové jednotky má? Nebo jsou snad alespoň schválené pro provoz ?
Papír a firemní web snese všechno…

xyz

Dodám, že již v roce 2009 bylo při podpisu té minulé smlouvy deklarováno dodání 17 nových vozidel pro Kraj Vysočina. Tzn. laťka se v této věci ani nijak nesnížila.

(Byť nakonec těch vozidel – tedy Regiospiderů – bylo „jen“ 13, zbylé 4, ty „nedotované“, byly nakonec umístěny jinam, protože Kraj Vysočina odmítl připlatit za odpisy pořizovací ceny těchto nedotovaných vozidel.)

Josef

Ano

Fotograf

Přesně o tomto tématu je článek z července 2018 na vysočinském webu občasnik.eu: Problémem železničních tratí Vysočiny je zastaralá dopravní infrastruktura a nízká rychlost : http://www.obcasnik.eu/problemem-zeleznicnich-trati-vysociny-je-zastarala-dopravni-infrastruktura-nizka-rychlost/