Přímé spojení Cheb – Norimberk končí, české straně se krok Němců nelíbí
Spěšný vlak Cheb - Norimberk v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ministerstvo vyzve německou stranu, aby došlo k obnově přímého spojení.
Ministerstvo vyzve německou stranu, aby došlo k obnově přímého spojení.
Tak hlavne, ze se zarizla VRT Praha-Plzen-Norimberk…
Z Chebu ten vlak s ptestupem vadi, kdyz obsluhuje jen chebsko?
To neni pravda, obsluhuje celé severozápadní Čechy
To by musel vlak navazovat ne? A to uz dnes nenavazuje.
Tahle VRT je hudbou budoucnosti, ale přinesla by radikální zlepšení cestování mezi Prahou a západem Německa. Takové, jaké ani vylepšování domažlické trati přinést nemůže.
Ale v souvislosti s rušením přímých vlaků z Chebu do Norimberka je to irelevantní, to je záležitost dneška a ne vzdálené budoucnosti.
Je to zalezitost dneska, ale jen spojeni chebska, ten prestup be nemusrl byt tak dramaticky… neni to hlavni spojeni do Norimberku… to je autobus po D5…
jenom dodam, k VRT, ta v planu uz neni, tedy ani v budoucnu…
– Stuttgart, prosím. Polovina toho zajímavého je až tam, a bohužel SQ trať z Norimberku tím směrem se našemu III.TŽK nápadně podobá.
„…české straně se krok Němců nelíbí“ Možná, že německé straně se zas pro změnu nelíbí krok Čechů a mohla by nás recipročně vyzvat k obnovení přestupních návazností v Chebu. Položme se na otázku: Co je z hlediska efektivního zaříznutí dopravní obslužnosti účinnější? a) německý postup, kdy je (z provozních důvodů) v Marktredwitz po dobu jednoho roku cestujícím naordinován přestup z vlaku na vlak – při zachování původní jízdní doby? a nebo b) naše české řešení, kdy v Chebu frnkne cestujícím vlak do Bavor před nosem o 2 min., protože vlak z vnitrozemí bude jezdit z důvodu dlouhodobě dezolátního stavu jedné… Číst vice »
Tak to by mohli teď uznávat Egronet, kterej ve wackel dackelu naplatí a všichni se mačkají v regionálu, kterej jezdí ob 2 hodiny v prokladu s tutim…
Já s uznáváním Egronetky v těchto spojích problém neměl… ( do Pegnitz)
Platí
Bordel jak v Německu… Mimochodem, to s tím ten BEG přišel opravdu až teď ve finále?
Nejak se mi nedari dohledat, kolik lidi to tak vyuziva, aby to nebyla jen nejaka soto zajimavost …
Tímto spojem jezdím často, je to nejrychlejší způsob, jak se z Olomouce dostat do Norimberku, protože hezky navazuje na Pendolino, které jede nonstop z Olomouce do Chebu. Tento spoj jezdí plně vytížen, někdy sedíme na 4-sedačce ve 4. Kolikrát jsem si říkal, že proč nejezdí něco lepšího a většího, než dvouvozová DMU, protože třeba v pátek nebo v sobotu kolikrát lidi i stojí v uličce a přes kufry se ani nejde pohybovat… Vlak samozřejmě používají hlavně Češi, kteří do Německa dojížději do prací.
Někdy až moc. Ono tam je to kouzlo, že z ČR do Norimberku je skoro nevyprodatelný kontigent akčních jízdenek právě v kombinaci s těmato spěšnejma vlakama a to třeba i z Ústí nad Labem, odkud jde do Norimberku dojet už za 350 korun a dnes s jediným přestupem právě v Chebu.
Poslední dobou jsem s tím jel několikrát, třeba v létě cestou do Belgie i zpátky. Zjistil jsem, že je to lepší spojení do Německa než přes München (kde už se mi stalo, že poslední vlak do ČR nepočkal na zpožděný přípoj). A je to docela úleva, když si můžu s těžkým zavazadlem sednout do vlaku a vědět, že pár hodin nemusím vystupovat. Naplněnost je značná, záleží asi také na denní a roční době. I si říkám, že by se konečně mělo pár IC vlaků i za cenu přepřahu protáhnout z Prahy až do Nürnbergu (a s dostatečnou kapacitou), zdá se… Číst vice »
Jakožto dispečer Chebu vám můžu říci že tyto červené vlaky z Německa a do Německa s přestupem na Plzeň – Praha byly vždy uplně plné až jsem se kolikrát i divil že nejedou dva spojené
Vidím to tak, že řešením by bylo zavést přímý v lak ČD z Prahy až do Norimberku.,
Ideálně z Prahy až do Stuttgartu, případně do Karlsruhe.
jen pro info, dříve jezdil přímý vlak Praha-Plzeň-Cheb-Norimberk-Frankfurt – odjížděl z Prahy po poledni, nazpět okolo půlnoci… Něco takového by pro začátek stačilo. Z Norimberku do Stuttgartu pak jezdí DB min. v 2h v taktu.
Ideálně s Brejlovcem do Schirdingu, kde by byl přepřah na BR 218. Šoto musí být!
Já tímhle vlakem jezdím často a říkal jsem si, že je škoda, že to nejede přimo. Ideálně bych vzal Railjet, v Chebu ho zapřáhnul za Brejlovce a cestujícím pustil hlášení v Němčině, že vzhledem k tomu, že Německo nedodržije svůj Green Deal musíme dál dieselem…
Chudaci Nemci. Snad se nam jednou v kvalite zeleznicni dopravy vyrovnaji…
Jezdím v Německu vlakem poměrně hodně a až na rychlovlaky ICE nejsou zas o tolik dál než Česko. Navíc ty ICE často jezdí jen 160 nebo 200, protože vysokorychlostní síť v Německu je jak noty na buben… Oproti Francii nebo Španělsku maji co dohánět…
No však to říkám. Nějaký ICE jedoucí často jen 160 nebo 200 se nemůže s naší sítí VRT vůbec rovnat. Teda až ji postavíme samozřejmě. A taky když.
Vždyť i ten blbej motorák jede po tý Bavorský horský dráze do Norimberku rychlejc než u nás Pendolino po koridoru do Chebu…
Takže ty videa na IG o věčném zpoždění DB si ti němečtí přispěvatelé vymýšlí?
218 jezdily už z Chebu 😉
Ale až od roku 1992. Do té doby se hnací vozidla vyměňovala opravdu v Schirndingu.
Takže byl stav, kdy Ex DB (NSR) výkony Ex ČSD nikde nevyrovnávaly?
DB jezdily do Kubice.
Přesně. A v roce 1992 se to otočilo. DB do Chebu, ČSD / ČD do Furthu.
Aha! Já pravé z vyprávění znal brejlovce do Furthu, a myslel jsem, ze to tak bylo furt. 🙂
Tak ono to za komunistů mělo logiku. Západní Němci se dostali jen do Kubice, kde bylo pohraniční pásmo a tak s moc s nikým z ČSSR do styku nepřišli. Zato do Chebu, kde bylo vždy rušno a asi by je bylo těžké uhlídat, se nedostali. Zato tam asi bylo dost prokádrovaných jedinců, kterým bylo možné svěřit vlaky do Schirndingu.
S těma ještě rok zpátky počítaly DB od 12/2029 – co 2 hodiny IC Praha-Plzeň-Cheb-Marktredwitz-Norimberk. Nicméně ve skutečnost se to asi nepromění.
Nicmöně by to bylo nejlepší, jakkoli ten termín nejspíš nutno chápat jako “po dokončení elektrizace”).
Kde jsou ty nedávné časy, kdy jezdil přímý EC „Karlštejn“ Praha-Cheb-Norimberk-Kolín-Dortmund. Až na dvojí přepřah na motor v Chebu (2×218) a zase zpět na elektriku v Norimberku to bylo příjemné spojení a vlak slušně vytížený.
Ideální příležitost to nějakým výlukovým opatřením vyzkoušet, aby se vidělo, jaký o to bude zájem. Možná že pak ani 9 vozů nebude stačit.
Co se divíme. Jak u nás funguje, nebo spíš nefunguje, regionální železniční doprava na hranicích jednotlivých krajů ČR. Toto je něco podobného.
Kde nefunguje doprava na hranicích krajů? Na hranicích StČ – LK, ÚK, PaK a dokonce i JČK funguje dobře; LK – KHK i ÚK taky. Jinde to tak neznám, ale PK – KVK jezdí nové pantery, KVK – ÚK pak sharky, Vys – JMK je dost hustá doprava snad všude; možná lepší, než z leckterých míst na Vys do Jihlavy; Se ZK – JMK i OK snad taky není problém. A pak tu je Praha – StČ a KHK – PaK, kde nějaká hranice není vidět. Samozřejmě, není hezké, že z Jindřichova Hradce nejede přímý vlak do Jihlavy, ale to… Číst vice »
Nejezdí náhodou z Jindřichova Hradce do Jihlavy každé 2 hodiny přímý rychlík?
Jezdí, ale to nemá s kraji nic společného, ten je objednávaný MD.
To je ale cestujícímu jedno, kdo to objednává.
A kde je EU teď, když podporuje odchod od letectví nebo aut… 🙂
Přesně to mě napadlo jako první. To jsou jen samé kecy s přesunem dopravy na vlaky. Současná EU je úplně jiná instituce, než do které jsme vstupovali. Němec si hraje na svém písečku a ČR je mu dobrá jako levný zdroj energie a pracovní síly.
K úplně stejné situaci v rámci „sjednocování zemí EU“ došlo u linky Ex2, kdy bývalé MD SK zavedlo Exy o hodinu mimo takt a rozvázalo tím tradiční přípoje v Púchově, takže se čeká hodinu na přestup směr Košice a ty samé Ex nemají přípoj ani v Blavě od EC z Prahy a Budapešti.
To si ale hodně pletete pravomoci.
A vsadím se, že jakmile by se celoevropský orgán začal angažovat ve vedení linek, byl byste první s vlajkou v ruce, křičící něco o suverenitě.
Sjednocování linek a vazeb se přece určitým způsobem naplňuje. Spíš mi vadí, že do toho hází vidle lídr EU, tedy Německo.
Němec si „hrál na svém písečku“ už v roce 2004 – viz to tehdejší cca 7leté přechodné období ohledně volného pohybu pracovní sily.
Podporuje. Ale udělat si to musíme sami. Kdyby z Bruselu přišla povinnost realizovat přeshraniční přímé spojení, nadávali bychom zase na centralizaci.
Takže VRT si máme dělat sami?
Když na tyhle eurokecy zapomenete, bude se Vám lépe spát.
Já bych rád, ale to by EU neměla mít pak snahu regulovat leteckou dopravu, když je bohužel, stále nejvíce efektivní v rámci EU, když VRT nejsou „nikde“
Hlavouni z EU to budou regulovat nám, sami sobě ne. Rád bych viděl třeba některého z našich zelených europoslanců (Niedermeyer, Peksa,…), jak cestují do práce vlakem a ne letadlem.
Zas na druhou stranu. V dopoledních hodinách dojde k posílení Sp na celodenní interval 2 hodiny (místo dnešních 4 hodin v dopoledních hodinách).
No právě, tady silné hrozilo, ze si na to lidi zvyknou…
Tak pokud SŽ/MD/ČD zruší přípoje, tak logicky tomu vlaku klesne počet cestujících a tak nemá smysl ho objednávat.
Přímý vlak dává smysl pokud na něj bude v Česku navazovat vlak dál. Těžko ho bude naplňovat lokální frekvence jen z Chebu.
Dobrý den, cena se změní z 301kč – 402kč (Cena je stejná i když jedete z Plzně nebo z Chebu, když kupujete jízdenku v předstihu.) Nově to bude z Plzně za 1411Kč a z Chebu za 1064Kč. To bych raději jel autem.
Aplikace CD mi i po zmene JR nabidla nekolik primych spoju z Chebu. Je mozne, ze se prestup bude tykat jen casti vlaku, nebo jeste nebyla zapracovana cela zmena do apky?
Ono je vůbec divné, že to bylo oznámené takto na poslední chvíli. Měl jsem za to, že mezinárodní spoje jsou odsouhlasené a pevně stanovené už někdy v prvních měsících platnosti předchozího jízdního řádu.
Připadá mi to jako dost neserióznost ze strany BEG.
Nejde to technicky a hotovo – proti tomu nejde moc dělat. Reálně to bude možná kvůli rozvázání přestupů z Krušnohorů. Ale ten oni nespískali. U nás to jinak nešlo, tak u nich to taky jinak nejde.
Však mezinárodní spoj přes hranici u Pomezí se nemění.
Jen dochází k (v rámci této změny) vnitroněmecké změně – přestupu v Marktredwitz. 🙂
V článku postrádám zdůvodnění, proč by se mělo v Marktredwitz přestupovat. To tu 612 radši otočí v Hofu?
Když DB neodpověděla, tak těžko můžete najít vysvětlení.
S clankem pockat az se DB nebo spise BEG osmeli odpovedet?
proč ? Až odpoví, bude druhý článek… Jsem raději když můžu něco aktuálního číst ne jen čekat na Godota (pardon až DB / BEG uzná za vhodné reagovat na dotaz novináře z východu EU)
Ta 612 na té lince bude jezdit jen v úseku Norimberk – Marktredwitz, kde bude končit. Vlaky do Hofu jezdí v prokladu v hodiny mezi tímto. Z Marktredwitz bude jezdit linka RE33 jen úsek Marktredwitz – Cheb. A i ta by měla mít první třídu – takže asi taky 612, i když mohly někde najít jedno Desiro a nebo oprášit z kopřiv nějakou neprodanou 628.
Něco by to chtělo dělat něco s EC z. Reichu/ B.S.. Frickům je někdy evidentně jedno, že v Praze ujíždí lidem připoje.
Hlavně těm co chtějí z Drážďan do Berlína jet včas Hungarií…
Je to obrovská škoda, i přes krátký přestup (9 minut) je to skvělé spojení do západní Evropy. Doufám, že se to ještě podaří změnit.
Toto je přechodné řešení na jeden grafikon než DB Netz v Marktredwitz postaví návěstidlo aby se tam dalo svěšovat. Poté se bude jezdit opět Cheb-Norimberk bez přestupu jen se spojováním/rozpojováním v Marktredwitz. Hlavním důvodem je to, že vlaky Hof-Mnichov budou o hodinu posunuté a s tím se protočí časy kdy se jede Norimberk-Hof přes Bayreuth a přes Marktredwitz. Tímto dojde k tomu, že když má jet vlak do Chebu jede i vlak Norimberk-Marktredwitz-Hof a jelikož zatím nejde v Marktredwitz spojovat, tak BEG upřednostnilo pro Němce důležitější spojení.
Takže to není spiknutí a likvidace železnice v přímém přenosu?
Ne, je to normální vyj.bání s cestujícími jaké dráha dělá běžně, nic extra to není.
Díky za zdůvodnění, ale tady se pěkně ukazuje to německé myšlení Ordnung muss sein, i kdyby to cestující vyhnat mělo. U nás by se jezdilo na přivolávačku, a to ne rok, ale do nejbližší modernizace zabzař – viz Kladno, kde se tak svěšovalo léta.
Bohužel toto řešení by v Německu obnaselo ještě sepsat u vjezdu rozkaz a pak jet těch cca. 900m od vjezdu 20 km/h. Takže by bylo vše minimálně +10 a to i pak ten protisměr. A to by dělalo problémy na obou stranách.
A to se zjistilo až teď? Navíc i dosud se tam spojovalo.
U DB Netz vše dlouho trvá, DB Regio se o to stará, ale jelikož Netz je jako SŽ a potřebuje hodně času, tak to do grafikonu nebude, proto dovolila BEG na příští grafikon ty přestupy. Nyní se v Marktredwitz nic nespojuje, jen posunove díly.
Minimálně před par lety se tam spojovala 612 z Chebu s tou z Hofu, sedel jsem v tom.
Spojuje/rozpojuje se tam snad denně. Jel jsem tak v létě, 2 jednotky jely do Hofu, jedna do Chebu. Ještě se mne místní ptali, kam to jede, aby přestoupili do jiného vozu. 🙂
Ač technicko-organizačně opatření německé strany chápu, nevím, proč DB ani ČD již nenabízí akční jízdenky do 1.tř Praha – Cheb – Nürnberg – a dál po Německu. To není fyzikální vlastnost, ale lenost nebo neschopnost. Ono jezdit dvojkou úsek Cheb – Nürnberg je poslední 2 roky dost utrpení. Nejde ani tak o to, že to jede narvané, ale jací cestující s tím jezdí…
To je hezky vidět ten rozdíl v přístupu Němce a Čecha. V Česku by se to „nějak udělalo“, holt by se dočasně (než postaví to návěstidlo) jezdilo na přivolávačku, nebo jako posun. V Německu to prostě nejde a vlak přes to nejede.
Sám jsem byl překvapen, slušnou vytížeností těchto vlaků v přeshraničním úseku. Jsem zvědav na jestli se to podaří ještě zvrátit, či jestli alespoň zavedou nějakou nabídku MPS. Do Selbu se snad dá koupit jen Egronet, což je na pouhý přejezd hranice dost pálka. A také jak to bude s VJE, které byly vázány na RE do Norimberku.
MPS existuje, dokonce i pro přechody Aš – Selb a Vojtanov – Bad Brambach, ale v úseku Cheb – Marktredwitz platí jen ve vlacích Os.
https://cd.cz/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/-27105/
Nj. Koukám na to. Dokonce to nabízí e-shop ČD. Ale DB nikoliv. MPS Laenderbahn se to jmenuje. Vzhledem k tomu, že od grafikonu bude na německé straně dopravě již Agilis, budeme s napětím čekat jestli se něco změní.
Neměl by nám mluvka MD spíš říct, proč na naší straně musí dojít k rozvázání přípoje? Proč moderní souprava Krušnohoru musí u Karlových Varů jezdit rychlostí 10-30 km/hod. (prodloužení jízdní doby mezi KV a Chodovem o 3-4 minuty) ?
Tak když se trať u Varů rozpadá, tak musí.
Přesně. Češi zruší připoj v Chebu a pak Němcům vyčítají, že to pro ně není priorita…
To je škoda. Přestup bych zvládnul, ale hlavně zároveň asi skončí First Minute jízdenky vedené přes Cheb, protože dnes na spojení s přestupem nabízeny nejsou.
Neměly by, pořád jsou k mání za stejnou cenu, akorát s jedním přestupem navíc.
Proč by na otázky měla odpovídat DB, když objednavatelem je BEG? Před 20 lety to tak fungovalo. Jezdilo se osobákem do Ředvice a přestupovalo na RE Hof-Nürnberg. Nic nebrání ČD vstoupit s interjetem na open acces nebo se domluvit s BEG.
Bylo by hezké, kdyby řekněme dva páry chebských expresů byly protaženy až do Norimberka, jenže:
1) nutnost velké motorové lokomotivy
2) na německé straně by se pravděpodobně nestíhaly jízdní doby kvůli absenci naklápění
3) ty motoráky co tam dnes jezdí se po cestě spojují/rozpojují
4) německá strana by asi stejně neměla zájem
No, tak prosím Vás, ale vždyť je to jasné. Bohužel se stalo to, že přes všechny mínusy i tak si toto spojení našlo cestující, v míře větší než se čekalo, a proto je potřeba tento trend zvrátit !!
Dráha tady přece není pro nějaké cestující. Dobrý spoj by ještě cestující zneužili. Musí prostě už konečně pochopit, že si prostě mají koupit to auto, aby na nádražích konečně zavládl klid na práci železničářů …
Nemá to souvislost s plnými sklady elektrických vozů u VW?
Tak o tom myslím netřeba diskutovat 🙂
Je možné, že z jejich pohledu rozvázáním přípoje na Krušnohor vlak do Chebu ztrácí smysl, ale kdoví, počkejme si na odpověď.
Nerozumím tomu, obsazenost tohoto spoje byla většinou vždy vysoká. Shodou okolností jsem jel na pracovní cestu do Norimberku před týdnem a jel jsem přímo zmíněným spojem. V Praze do Pendolina přistoupila nějaká německá škola, která byla v Praze na výletě a shodou okolností byli z Norimberku, takže i pro německou stranu tohle spojení dává smysl, zároveň jsem se bavil s vlakvedoucím v Pendolinu, který mi říkal, že je zvědavý jak se vlezeme do toho vlaku směrem na Norimberk a měl skoro pravdu, lidi stáli z Chebu až do Norimberku, jak v uličce tak v představku, tak by určitě nebylo moc… Číst vice »
Nebudou spoje a DB si nebude komplikovat život s přeplněnými spoji kvůli Deutschland Ticket.
Taky jsem tím několikrát jel a mám spíš opačnou zkušenost – přes hranici to jezdí poloprázdný až skoro prázdný. Na naše standardy dobrá obsazenost, ale u nás je normální honit regionovu kvůli 5 lidem. V Německu to možná mají jinak.
Bavorsko požaduje 1000 cestujících na km trati.
https://www.bayerische-staatszeitung.de/staatszeitung/wirtschaft/detailansicht-wirtschaft/artikel/wann-und-wie-es-sich-rechnet.html#topPosition
V tom článku je to samozřejmě zjednodušené tak, až je to nesrozumitelné. Přesněji je to 1000oskm/km trati.
No, přesně, to je to co říkám, jezdí tím moc lidí, tak se s tím musí něco dělat….
Praha – Norimberk dotovaný vlakem 4,5 hod, nedotovaným autobusem 4 hodiny. Praha – Mnichov dotovaný vlak 5,5 hodiny, nedotovaný autobus 4,75 hod.
Opravdu potřebujeme dotovat mezinárodní expressy? Lepší by bylo zrušit dotace a investovat do infrastruktury, aby spoje byli časově konkurenceschopné autům, nikoliv pomalejší než autobus jedoucí 80 – 100 km/hod, který ve městech část času prostojí v kolonách.
Mimochodem ně těchto spojích provozovala DB před covidem své IC busy a evidentně věděla proč.
Tak on ten expres do Mnichova je od Plzně dál spíše obyčejný regionální spěšňák, stejně tak ten vlak z Chebu do Německa je jen protažený regionální vlak. Tohle autobusem nenahradíte, takže úspora by byla nula.
Přesně tak a dodal bych, že se vůbec nejedná pouze o spojení Praha – Norimberk, ale i o spojení mezi dalšími nácestnými stanicemi včetně dalších všemožných přípojů, což přímý autobus řešit nemůže.
Vy se raději naučte pravidla českého pravopisu. Aby spoje byli, no fuj. Pak chápu, že rozumíte všemu a od všeho máte aspoň troje klíče a že jste všude minimálně 3x byl.
Ne všichni jedou Praha – Norimberk
A co z toho je ten mezinárodní expres, vnitro rychlík do Chebu nebo německý motorák? Tady zrovna ten bus v koloně moc neprostojí, protože vlastně žádné město cestou neobslouží. Skutečný expresní vlak by se na jeho jízdní dobu dostal asi i dnes, ale to se do infrastruktury bude muset ještě hodně nalít, aby se tam vešel jako systémová vrstva. Zatím jsou to takové meziregionální vlaky s bonusem v podobě přeshraničního spojení, při cestě dál za Norimberk je to pořád celkem atraktivní.
Ta dotace je nic v porovnání s tím jakou investici by ta infrastruktura potřebovala
Tak jsem to schválně dal do IDOSu a zásadní problém těch autobusů Praha – Norimberk vidím v tom, že až na jednu výjimku neobsluhují ani Plzeň, která je přitom po cestě. Takže pro cestujícího z Plzně už to je volba mezi cca 3 hodinami vlakem a 6 hodinami autobusem přes Prahu.
Takže z hlediska dopravní obslužnosti ty autobusy slouží výhradně pro přímé spojení Prahy a Norimberku (+ hlavně někam dál na západ), což bude v těch IC/REx naprostá menšina frekvence.