Letectví Letiště

Primátor Prahy: Další ranvej na Ruzyni není nutná

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) není přesvědčen o tom, že by na ruzyňském letišti měla vzniknout plánovaná paralelní ranvej. Na dotaz ČTK uvedl, že Praha není schopná pojmout více turistů a naopak bojuje s negativními jevy tzv. overtourismu. Soud nedávno na popud malých pražských městských částí zrušil vymezení paralelní dráhy v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. V pražských zásadách, kterých se město musí držet při změnách územního plánu, dráha zanesena je, ovšem s podmínkami.

„Další paralelní dráha by umožnila navýšit kapacitu letiště až na 30 milionů cestujících. Praha už ale není schopná pojmout více turistů a naopak se musíme intenzivně věnovat negativním efektům overtourismu, jako je například neregulované Airbnb, zvyšující se ceny bydlení, zamoření veřejného prostoru vizuálním smogem a podobně,“ uvedl Hřib. Dodal, že státní investice desítek miliard by bylo vhodné směřovat spíše do vysokorychlostní železnice.

„Diskuse k tomuto tématu v rámci koalice ale stále ještě nebyla ukončena,“ uvedl dále primátor. V minulosti už nesouhlas se stavbou vyjádřilo hnutí STAN, které je spolu s TOP 09 součástí koaličního uskupení Spojené síly pro Prahu. Negativní stanovisko ke stavbě zaujímá i Praha Sobě, která je také součástí koalice na magistrátu, uvedla mluvčí strany Kristýna Drápalová. Za doplňkovou alternativu označili zástupci strany rychlá vlaková spojení s vybranými evropskými městy. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by se měla více využívat letiště v okolí. Doplnil, že v tomto smyslu se uvažuje například o letišti v Pardubicích.

Zastupitelstvo Prahy 6 také nedávno schválilo, že před projednáním projektu ranveje požaduje napojení letiště kolejovou dopravou na centrum města nebo právně závazné omezení leteckého provozu.

Obdobné podmínky pro stavbu dráhy kladou i pražské Zásady územního rozvoje (ZÚR), které tvoří územně plánovací dokumentaci nadřazenou územnímu plánu. Ještě nad tímto dokumentem stojí Politika územního rozvoje ČR, která stavbu ranveje rovněž obsahuje.

Krajský soud v Praze nedávno na návrh městských částí Suchdol a Nebušice zrušil vymezení paralelní dráhy v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. Podle soudu kraj nezohlednil některé zdroje hluku a emisí. Projekt stavby paralelní dráhy tak za současného stavu nemůže pokračovat. Vedení kraje uvedlo, že proti rozhodnutí podá kasační stížnost k Nejvyššímu soudu. Zmíněné městské části spolu s dalšími radnicemi a organizacemi podaly dříve obdobnou stížnost proti pražským ZÚR, kterou však soudy zamítly.

Pražské letiště je podle svých vyjádření na hraně své kapacity, loni odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Stavba nové paralelní dráhy podle původních plánů měla začít v roce 2022 a trvat měla zhruba čtyři roky. Její odhadovaná cena je devět miliard korun. Podle letiště má více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel.

ČTK

138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

No jak to tak pozoruji co se děje v Praze, tak zlatý Bém a jeho parta. Sice jim toho spousta uvízla za prsty, ale aspoň se něco dělo, něco se budovalo. Teď se jen kecá a vymýšlejí se samé kraviny. Doufám, že si toho Pražané pořádně všímají a vzpomenou si na to při příštích volbách.

DPP odbornik

Krom ministra zahranici je u i ministr dopravy? Novy superministr? Kez uz by odtahnul. Hrozne, ze clovek musi nakonec jeste v dobrem vzpominat na arigantni Krndu.

Daniel Mach

Nevím, v čem je ministr zahraničí. A coby primátor se vyjadřuje za celé vedení Prahy. Ostatně v článku je uvedeno, že náměstek pro dopravu a ostatní koaliční partneři mají stejný názor. Nebo se má každý vyjadřovat samostatně? No a co se týká srovnání s paní Krnáčovou, tak alespoň neřeší pandy. To bylo mnoho povyku pro nic. Navíc kdo jste někdy viděl v zoo pandu, tak uznáte, že je to jedno z nejnudnějších zvířat.

Eduard

Pane Mach na pandičky nesahejte. Jsou to roztomilá zvířátka, která vyjadřují životní styl mnoha lidí. Jinak máte samozřejmě pravdu. Ještě bych podotkl, že tady je hezky vidět, že každé město má takové konšely jaké si zaslouží.

Radek Janata

LHR zvládne se dvěma drahami 80m pax. Proč by Praha s jendou drahou měla být s 18m pax na hraně kapacity? Drahami to není, limit je spíš v kapacitě terminálu.

Jirka

Letiště Londýn Gatwick zvládlo loni na jednu dráhu odbavit 48,5 milionu pasažerů a to tam v noci také nic nelétá podobně jako na Ruzyni.

Apex

No, jestli ten objem (kromě dalších faktorů) na LHR není umožněn právě tím, že jsou tam paralelní dráhy umožňující nezávislý provoz…

Roman

musíte počítat i s velikostí letadel. LHR počítá 220pax /odlet PRG cca (nemám přesná data letiště je nezveřejnuje) 115pax/odlet

František

Tak co by mohl Hřib, špatný felčar z Nemanic, vědět o potřebách letecké dopravy.

ene bene

Populismus teď frčí. Paka! Stará paka, nebo nová paka?

Nicolas Teřl

Jako Hřib ať už shnije, to není možný co je to za nýmanda! ČR potřebuje rozvoj! AirBnb už mohl dávno vyřešit, stejně jko to mají v Amsterdamu – max 1mesic v roce možnost pronajmu. Piráti jsou magoři, co kážou vodu a pijí víno! Čím víc se bude stavět, tím budeme jako stát bohatnout jako celek kurva!

Jan

ČR ať se klidně rozvíjí, ale na to snad nepotřebují více turistů v Praze nebo skladů kolem ní. Naopak by se měli rozprostřít do regionů a zmiňované letiště Pardubice je dobrá alternativa. Stavěním bez celkové koncepce se nebohatne. Stejně tak stavění a zahušťování Prahy nepomáhá ani pražákům ani dojíždějícím. Nové byty skupují téměř výhradně cizinci kteří to berou jako uložení peněz místo aby to sloužilo lidem k bydlení. Často také padají poznámky o pragocentrismu, tak proč cpát vše na jedno místo a opomíjet další kraje?

Eduard

Pokud se budeme bavit o turistech, tak čí je to chyba, že z celé naší krásné země znají tak akorát Prahu a maximálně ještě Český Krumlov. Je jejich chyba, že není dálniční spojení třeba do Karlových Varů nebo Českých Budějovic? Určitě ne. Navíc tím, že se nerozšíří to letiště, tak rozhodně si nijak nepomůžeme. Naopak. Jen si uškodíme, protože lidi budou létat jinam a odjinud, k naší velké škodě. Navíc to letiště neslouží jen turistům přilétajícím do ČR, ale celé naší zemi a mnohdy i přilehlým regionům. A pokud chcete rozvíjet Pardubické letiště, tak to hlavně musí mít adekvátní železniční… Číst vice »

Jakub P

No slušné železniční i silniční spojení s Prahou zrovna Pardubice maj. Železniční zdaleka nejen s Prahou, silniční směrem na východ bohužel slabina je, to ano. Jmenujte mi jediný větší přilehlý region za hranicemi, ze kterého by se člověku vyplatilo jet na letiště do Prahy a ne jinam, podle mě žádný nenajdete. Naopak i řada regionů ČR má lepší spojení na jiná velká (často i větší) letiště, než do Prahy A to i při ostudným stavu, v jakým je napojení ČR na evropskou dálniční a železniční síť (u tý je to prakticky bez výjimky). Lítání na krátký vzdálenosti je v Evropě… Číst vice »

Eduard

Za předpokladu kvalitní dálniční a železniční sítě do dvou hodin cesty je spousta regionů, které by mohlo obsloužit Ruzyňské letiště. Záleží jen na tom jak moc bude atraktivní pro své cestující. Pokud budou v Praze zajímavé lety, tak klidně přijedou lidi jak z Drážďan, tak klidně i polské Vratislavy. Pokud mohou jezdit Brňané na letiště do Vídně, tak si dovedu představit, že by v budoucnu mohli jezdit Rakušané do Prahy. Tedy pokud budou mít k tomu pádný důvod. Co se týče Pardubic, tak nějak nevím o tom, že by člověk mohl vylézt z Pardubického letiště, nasednout na vlak a pohodlně… Číst vice »

Jakub P

Rakusaci jezdit na letiste do Prahy? Z Drazdan na Ruzyn radsi nez do Berlina? Tak to je fakt vtip roku.

Eduard

Proč by to měl být vtip? Pokud letiště Ruzyně, bude mít dost lákavou nabídku, tak proč by nemohli ji využít Rakušané, Poláci či Slováci? Stejně jako my nyní létáme z mnoha jiných letišť. Navíc ruzyňské letiště neslouží jen pro osobní dopravu, ale i pro nákladní. Takže bude jen a jen dobře, pokud se rozšíří. Bude to přínos pro nás všechny. Až na jednoho pána co bydlí u letiště a rád čichá vůni květin.

Asd

Vidím že Hřib opravdu perlí. Praha Ruzyně rozhodně potřebuje větší letiště. Neslouží jen Praze, ale celé ČR a i dalším regionům.

Jakub P

Zajimavy, obvykle se tu pise, ze lidi z Moravy (logicky) radsi litaj z Vidne nebo odnekud z Polska, lidi ze zapadu Cech zas z Mnichova. Navic pro znacnou cast republiky by bylo pripadne jednodussi a rychlejsi dostat se na ty Pardubice nez na Ruzyni. A myslim, ze je to dobre, ze si fakt nemusime hrat na to, ze jako obyvatele CR bychom meli za kazdou cenu letat jen z letist v CR. Kdo to ma pres hranice bliz/vyhodneji, at klidne leti odtud.

Jakub P

Naopak me nenapada zadna vetsi oblast u sousedu, pro kterou by byla Praha sikovneji dostupna nez jina, vetsinou i vyznamnejsi letiste.

Eduard

To samozřejmě v tomto ohledu máte pravdu. Ale pokud by do Prahy vedla dálnice a ne staveniště, tak je Praha ideální místo na létání z Moravy. Z Brna jste podstatně rychleji v Praze jak ve Vídni. Navíc naší prioritou by mělo být, aby lidé létali od nás a ne ze zahraničí. Proto se musíme snažit, aby naše letiště byla atraktivní jak pro lidi z ciziny, tak i od nás. A to rozšířeni rozhodně pomůže.

Jakub P

Vy jste fakt totálně mimo, z Brna jste a kromě případu uzavření hranic, kdy vás letiště stejně nemusí trápit, vždycky budete ve Vídni dřív než v Praze. S tím, že z Brna je to do Vídně poloviční štreka než do Prahy nic nenaděláte. Platí to při tom, co máme teď, i v případě, že by se nám dálniční a železniční infrastrukturu podařilo silně zlepšit. Nebo navrhujete dálnici mezi Brnem a Vídní udělat jednosměrnou, aby se po ní Vídeňáci dostali snadno do Prahy, ale Brňáci do Vídně ne? Proč bychom se proboha měli snažit, aby všichni lítali od nás? Jsme malej… Číst vice »

Eduard

Proč bych měl být mimo? Už jste jel někdy autem z Brna do Vídně? Jak jste si užil poskakování v Mikulově i na jiných místech? Nic takového jako jednosměrnou dálnici nenavrhuji. Kdyby bylo po mém, tak dávno má Brno dálniční spojení jak s Vídní, tak si s Vratislaví. Ptáte se mne proč bychom jsme se měli snažit, aby lidé od nás létali. Třeba proto, že z toho ruzyňské letiště potažmo celá ČR má profit. Jak momentální, tak i potencionální. Pokud někdo bude spokojen s kvalitou služeb, jídel nápojů v Praze je velký předpoklad, že nejen opět navštíví naší krásnou zemi,… Číst vice »

Petr766

Tak co chtít po Piratech a aktivistech, že….

Eduard

Třeba zavedení povinné jízdy na kole a každou sobotu pletí záhonků za pomocí těch správných genderově a rasově vyvážených písní o svaté Grétě, která se obětovává za nás za naše lepší zítřky.

Jan Sůra

Můžete prosím diskutovat o dopravě? Číst tyhle kecy fakt bolí

Eduard

Moc se Vám pane Sůro i čtenářům tohoto webu omlouvám za svůj pokus o humor. Snad se mi tímto příspěvkem podařilo aspoň někoho rozesmát a nikdo se necítí dotčený či pohoršený.. Jinak bych rád věděl, koho může bolet, když si dělám srandu z různých aktivistů, kteří to tak s námi dobře myslí a nejlépe vědí, co je jediné správné.

ČD4ever

Tohle hlavně pomůže Pentě ve Vodochodech. V Ruzyni bude malá kapacita, proto prosadí Vodochody.

Danel Brvnišťan

Super, ja budem radšej keď sa to postaví z peňazí Penty než z mojich daní 🙂

Apex

Primátor: „Dodal, že státní investice desítek miliard by bylo vhodné směřovat spíše do vysokorychlostní železnice.“ Možná by bylo dobré vysvětlit panu primátorovi, než začne vypouštět taková moudra, že dráhu by financovalo letiště ze svých zdrojů, nikoliv z veřejných peněz…

Jirka

Tak letiště odvede peníze státu a ten za to postaví část vysokorychlostní železnice.

Apex

Nevím, proč by měli cestující v letecké dopravě platit železnice…

Pavel

Protože 1.500 piv!

123

Letiště patří komu?

Pavel

Z Hlaváče postavit Maglev na PED (Praha-East Dětenice) a Velkou Pardubickou s hřebčínem a ZOO pro děti, ať se Maglev naplní a časem prodlouží až do BRQ i OSR.
Když jsem PED zde promotoval, mohli se ŠimáněBoys zvencnout. A po oznámení WIZZu a letů do Lvova a Kyjeva už mám s PED další satisfakci!
PED má velkou budoucnost a já klidné spaní pod vedlejší dráhou v PRG!
Sny se mají plnit!
Díky Piráti, overturism is death 😉

Pavel

Overtourism

MajsterN

Ja bych to propojil dlouhym toboganem.

Pavel

Tobogán-shuttle z PED do Dětenic a v.v.??

Asd

Jako vtip dobrý. I když žertovat o konci turistiky v této době není moc vhodné.

Pavel

Chápu, ale mně je milejší kvalitní spánek pod drahou 12/30, nežli Praha plná blicích airbnb!
PED rulez!

Eduard

Tak se odstěhujte někam, kde ti „zlí“ turisté nebudou. Pokud jste pražák, tak můžete pronajmout byt v Praze, přestěhovat se třeba do Ústí a ještě na tom vyděláte. Nebo si kupte lepší okna. Díky té dráze bude moci spousta lidí se snadněji živit. Ale to je Vám asi jedno.

Pavel

Já se nemám proč a kam stěhovat! Moje vila stojí od roku 1923. Za tu dobu nejenže teprve poté vzniklo a pak i bobtnalo neustále letiště, ale neustále porušuje noční klid a úzus, źe 12/30 nesmí použít jindy, nežli v době oprav hlavní dráhy nebo při ohrožení letadel kvůli počasí. Neustále z 12/30 ale v hluboké noci přistává i startuje Šimáně jak Koupáky, tak bizjety! Často tam hřmí carga, Izraelci, Rusové, Číňani, po půlnoci nebo před 6:00. I když často jsem mimo Prahu, tak mě Ruzyně, Šimaně a nedodžování čehokoliv k čemu se sami zavázali, štve. Čím méně Ruzyně, tím… Číst vice »

Eduard

Takže kvůli vašemu klidu by se měla zastavit velká infrastrukturní stavba, která by velice pozitivně ovlivnila nejen Prahu, ale i celou ČR. Nejste tak trošku sobec a narcis?
Když Vám ten hluk tak vadí, tak proč tu svou krásnou, historickou vilu nepronajmete a nejdete bydlet někam na samotu do lesa. Budete mít nejen dost peněz, ale i klid, který v Praze nikdy nezažijete.

Pavel

Já mám peněz dost. proto bydlím i v Praze na místě, kde býval vždycky klid a pohoda. Přestože přes den na vedlejší dráze, když na hlavní se opravovalo nebo byly špatné meterologické podmínky, někdo výjimečně přistál nebo vzlétl. Nevidím jediný důvod, proč bych měl komukoliv ustupovat v jeho hamiždnostech. V noci se létat nemá a z vedlejší dráhy tuplem! Basta. Už kvůli koncentracím nemocnic v Motole poblíž koridoru k vedlejší dráze 12/30. Naopak nechápu dnešní české daňové poplatníky, PROČ podporují OVERTURISMUS?? Overturismus nikde ve světě nikomu místnímu nic nepřináší. Pouze a jen vysoké ceny, daně, náklady které na inventář a… Číst vice »

Eduard

Tak to je moc dobře pane Pavle, že máte dost peněz. Ne každý má dnes takové štěstí. Chápu, že se Vám ten provoz nelíbí, ale takový je život. Neustále se něco mění. A kvůli Vašemu klidu se přeci nezastaví pokrok. Chápu, že pro Vás je nejdůležitější Váš klid, Vaše výhoda a na ostatní z vysoka…. Co se týče turismu, tak se zajeďte zeptat třeba do těch Benátek či Říma zdali ty přívaly turistů byly tak hrozné. A co by si raději vybrali zdali klid nebo davy. Věřte mi, že ty turisty, které je živí. A jak si čtu Váš příspěvek… Číst vice »

Pavel

Pokrok u Vás znamená zničená Země?? U mě, a čím dále rostoucího počtu Pozemšťanů, naopak „Pokrok“ znamená šetrnější zacházení s Planetou, přírodou. Eradikace A380 a Jumba už přímo naznačuje, že zazvonil umíráček obřím přestupním hubům a koncentraci dopravy. Proto návrat k přírodě, menším objemům cestujících a penalizace ježdění sem a tam je nasnadě. Nechápu, PROČ by někdo měl mít právo vydělávat na devastaci Planety a života druhých, jak Vy požadujete? Žádné airbnb neprovozuji. Moji nájemníci jsou vždy špičkoví experti, vývojáři, vědci, lékaři, někteří jsou i původně mimopražští Češi. Pokud jsou cizinci, vždy jde o střednědobé a dlouhodobé pobyty – obvykle… Číst vice »

Y.K.

Mě připadá, že jste možná i padlý na hlavu, protože dokud nebude paralelní dráha, tak se 12/30 rušit nebude. Vy jste jak Brexitáři, něco nadšeně vytleskat a až pak pochopit co to prakticky znamená. 😀

Pavel

Padlý na hlavu jste Vy! Méně Ruzyně je i konec noci. Přes den občas nějaké výjimečně použití 12/30 budu ochoten tolerovat Ale v noci chci spát s otevřenými okny a cítit mé karafiáty a levadule ze zahrady a ne poslouchat Šimáně a jeho staré indické a brazilské šroty s Koupáky, Izraelci a bizjety!

Eduard

Pán Y. K. rozhodně padlý na hlavu není. Jen vyjádřil svůj názor o lidech, kteří nejprve jednají aniž by přemýšleli o důsledcích svého rozhodnutí. Pokud chcete, spát s otevřenými okny, užívat si vůně květin a přitom neslyšet letadla, tak se prostě přestěhujte na samotu do lesa. Budete mít klid o kterém se Vám v Praze ani nesnilo.

Pavel

Pán Y.K. si s padáním na hlavu začal. V Praze ten luxus klidu a ticha mám se vším všudy. Kazí mně ho jen a hlavně Šimáně s jeho ilegálními nočními lety z/na 12/30 s jeho celonočními šroty s Koupáky, Izraelci a bizjety. Okrajově ještě pozdní Rusové, ranní Čínané a ranní carga.

Eduard

Pane Pavle jak jste psal výše, jste bohatý člověk, máte nemovitosti po Praze. Tak si kupte nějaký zámeček za Prahou a žijte si svůj klidný, spokojený život. A nechte ostatním možnosti si vydělávat tak jak nejlépe umí.

Pavel

Praha je hlavní město a metropole. Nikdo nemá právo, aby v ní nadále prohluboval DisneyLand pod záminkou, že on „chce vydělávat“. Praha má primárně sociální funkci. Samozřejmě, že nemalou část roku žiji i mimo Prahu. Ale nevidím jediný důvod, PROČ by mně mělo být jedno, jak je Praha z overturistiky zdevastovaná, z Ruzyně se stal noční úl s hlukem povrchových dolů a hutí a že v Ruzyni chybí vlajková aerolinka a další potupné jevy.

Knp

Měl jsi v tý karanténě zůstat na pořád, Satane.

Jakub

Co to je za logiku na jednu stranu říkat, že se nemá stavět druhá dráha a na druhou stranu chtít rozvíjet jiná letiště (zejm. Pardubice). Je snad přece jasné, že ti z těch Pardubic potom do té Prahy stejně dojedou.

Jakub P

Protože je zbytečné stavět druhou dráhu a dál koncentrovat provoz na Ruzyň, když v Pardubicích už je letiště s velmi slušným dopravním spojením do Prahy i jinam po ČR a zatím minimálním využitím?

Jakub

To problém neřeší, protože do Pardubic nepoletí nikdo (nebo jenom minimum), kdo by chtěl v Pardubicích zůstat, takže ti lidé, stejně do té Prahy přijedou. Ať se rozvíjí i ostatní letiště v ČR, ale problém s turismem to v Praze neřeší.

Jakub P

Minimálně by ho to nemuselo tolik zhoršovat, jako velký navýšení kapacity Ruzyně. A jak už jsem psal, mohlo by to trochu ovlivnit skladbu turistů dobrým směrem. A kdyby nic jiného, ušetří to peníze za to rozšiřování Ruzyně (ranvej + terminály).

DPP odbornik

Tady nekdo voli Lysohlavky? 🙂

Petr766

Pardubice jsou nesmysl

Karl

Odborník se projevil

Erik

kdyby existovalo prime vlakove spojeni |pardubice letiste – centrum prahy nebo odolena voda busem do holesovic, jsem jednoznacne pro nepostaveni paralelni drahy. ale nemame… tjt. ai jsem spise pro nestaveni dalsi drahy.

VíKo

Tak ono to hlavně nezáleží na Hřibovi. 🙂 Tam kde je zájem státu si město neškrtne. Jen bude obstruovat. kdysi se lidi děsili vlaků. Dneska vadí letadla. 🙂 Demokracie je úžasná věc. bohužel dává možnost vrtat všem do věcí, o kterých nic neví.

Jaaa

Jo nic neví. 😀

Asd

To bych netvrdil s tím zájmem státu. Co pražský okruh? Jinak máte samozřejmě pravdu.

Původní Pražák

Ještě před pár lety bych si ťukal na čelo, ale dnes jsem pro. Doufám, že se časem podaří omezit airbnb a podobně, Praha se zase stane městem pro obyvatele a počty turistů se na tu šílenou uroven před krizí uz nevrátí. Takže ta jedna dráha bude porad stacit. A že přestupní uzel z Prahy nikdy nebude, s tím se dá žít.

PatriK

Přesně v to také věřím. Světová migrace, lety pro alkoholiky za levným chlastem, drogami a prostitucí, v minulosti přerostlo až do zrůdných rozměrů a snad už se nevrátí.

DPP odbornik

Ziju v Praze pres 40 let a problem fakt nemam. Asi jste si nemohl dovolit bydlet na slusnem miste.

123

Já o hezkých pár let víc a jo, u baráku v pohodě … v centru děs běs a hrůza. Sice bych si za tu myšlenku napůl nafackoval, ale centrum bylo lepší snad i za těch bolševiků, než v posledních letech.

Eduard

Tak nějak i v Praze se dá bydlet v relativním klidu. Jenže každý by chtěl mít klid a přitom metro či tramvaj u nosu a aby se tam moc netrousili turisti a nedej bože, aby soused na nich něco vydělal. To by byla fakt hrůza.

PatriK

Jedna z mála pozitivních myšlenek Hřiba, ačkoli nic konkrétního, kromě tu a tam zákazu vjezdu, zatím neudělal. Vyjádření „diskuze nebyla ukončena“ je formulované vágně a tak, aby mohl kdykoli otočit o 180°

Mat

Hřib, co od něj čekat. Až PRG dosáhne kapacitu, Wizz a Ryan se vrhnou na PED a ten póvl, kterej se sem jezdí jenom opíjet a pořádat party v Airbnb, mu stejně dovezou. Naopak turisté na úrovni ze vzdálenějších zemí se na nás vykašlou, protože PRG nebude moct přijmout další dálkovky…

Jirka

Pokud Wizz, Ryan a póvl přejdou na PED, tak bude kapacita PRG dostatečná mnoho desetiletí, možná na furt. I před koronou ještě kapacita byla. Do budoucna se uvažuje v EU o ekologickém zdanění létání. Snad v budoucnu budou VRT na větší letiště – Berlín, Vídeň, kam už se nyní často jezdí díky lepší ceně letenek.

bkp

Tyhle antikoncepční primátoři už mě fakt s**ou

Frequn

tak vime ze dalsi draha pro provincni letiste netreba, ale vzhledem k rozpoctu tohoto dila se chce hodne lidi kolem dozivotne zabezpecit..to je cely..ciste ekonomicky zajem ktery nema s kapacitou letiste mnoho spolecneho..

Butrusik

Aha, zase jeden insider, který to ví vse nejlépe 🤭

Tony

Kdyby se ranvej stavěly vyletím asfaltu na trávu tak možná ano.

Jirka

Správné rozhodnutí. Létání je neekologické. Více by se měla podporovat ekologická doprava vlakem. Na letišti Heathrow také projekt další dráhy zrušili. Jsem rád, že v Praze vládne vláda, pro kterou je ekologie prioritou.

bkp

Jistě, vlakem do Barcelony, Milana, Stockholmu, Londýna, New Yorku… Fakt idiocie.

JirKa

A proč myslíte, že by v případě poptávky tyto destinace nikdo nelétal? Není problém právě v tom, že je tady velká část charterů a low cost linek, z nichž cestující z 90% končí jen v Praze? Vzhledem k tomu, že ani nemají peníze na zaplacení hotelu, tak ničí život v bytech sousedů přes AirBnB? Zdražuje se vše a z města se vytrácí život. Nedivte se, že to pro lidi žijící v Praze není priorita. Jejich život to nijak nezlepší, naopak. A komunální politika je o vyslyšení lidí v místě žijících.

Asd

Z města mizí život mj. zavedením modrých zón a ne díky turistice.

123

Zóny mám rád asi jako mor, ale pokud se bavíme o centru Prahy, tak ti turisti fakt vedou.
I když abychom byli přesní, život tam kypí … ale žít se tam moc nedá.

Eduard

Tak to máte pravdu, že centrum Prahy není ideální místo pro život. Aspoň pro člověka jako jsem já, který má rád klid a pohodu. Na druhé straně, pokud bych rád pařil a pracoval např. jako číšník a měl vyřešené levné bydlení, tak bych byl spokojený. Všude blízko jak do putyk, tak i do práce.
Jinak vylidňování center měst není jen problém Prahy, ale i mnohých jiných metropolí a není to jen turismem, ale hlavně šíleně vysokými cenami nemovitostí, špatným parkováním, absencí cenově dostupných služeb atd.

martinK

a potřebujete tam? Rozmar rajzování po světě „pro fotku“ byl šílený. Místo Milána pojedete vlakem jen do Mnichova nebo Vídně. Jen dodám také moc rád cestuju. nejsem pecivál.

Tomas

a proc bych jel do mnichova, kdyz chci do milana?

Jirka

Vzdušnou čarou je vzdálenost Praha – Milano podobná jako Paris – Marseille, kde se běžně jezdí vlakem. Chce to čas a postavit rychlé vlakové koridory. Část dopravy z letiště se dá převést na vlaky.

jozka

a taky je poptavka po relaci Praha-Milano stejna jako po relaci Paris-Marseille?

Lump

Ale je to taky od M a do milána můžete dojet přeci vlakem🙂

Bilbo.cz

Cestu do Milána za pár let elegantně vyřeší Brennerský úpatní tunel.

Lump

Hele jirku udelej něco pro ekologii a chod pěšky nebo ještě líp ukončí svou co2 stopu.

DPP odbornik

To nejde, jeho telo pri tleni vypusti dalsi co2.

Roman

Heathrow je trochu složitější případ. Krom jiného by tam za sve vzali i tři vesnice. Longford, Harmonsworth a část Sipson. Oni mají prostě velkou nevýhodu v tom, že okolo letiště je dost zástavby.

Zlámalík

Druhá funkční dráha by měla být postavená, i kdyby byla využitá jen občas. Dala by se tak zrušit ta současná 2/30, protože když se něco stane u křížení, celý letiště je vyblokovaný.

123

Vzhledem k tomu, na kolik je ta sranda čistě jen s tou dráhou plánována, by žádné občas nebylo … buď naplno, nebo nic. Cokoli jiného je ekonomické zvěrstvo.

Takže za mne nic.

Viťa

A z 12/30 udělat cyklostezku, jak mají tihle šašci ve zvyku, ne?

Jiří Kocurek

A cyklisté budou mít před letadly přednost. Protože letadla zabíjejí.

Tomáš Gottschalk

Ve VIE právě bouchají zátky od šampaňského. Na Schwechatu se totiž postaví hned třetí VPD a to ve Vídni vládnou rudí se zelenýma. Když se podaří vykutat tunel pod Lobau, bude tohle letiště naprosto luxusně dostupné i pro polovinu ČR a na Veškernův aeroport hodí dlabanec.

Petr

Tak ČSA už prakticky neexistují (tj. Praha jako transfer hub pro koho?), Praha bojuje s overturismem a pro cesty po Evropě by se měla urychleně stavět VRT (která je IMHO ekologičtější a dostatečně rychlá)…

Jiří Kocurek

A když turisti přijedou vlakem namísto aby přiletěli, tak najednou nebude přeturistováno?

Jakub P

Nejspíš jich nepojede zdaleka tolik jen na otočku zachlastat. Už z vlaku uviděj kus země a třeba dostanou chuť podívat se tu i jinam, než jen na tři nejprofláklejší místa v Praze. On problém dost možná nebyl ani tak v počtu turistů, jako v tom, že se všichni koncentrovali do strašně malýho prostoru v centru – kdyby se stejnej počet rozptýlil i do širšího centra, nebo aspoň z části i do jiných měst kolem, bylo by to o dost snesitelnější.

Jiří

Jak Hřiba a Piráty nemusím, tak v tomto s ním souhlasím. Letiště bylo v době před koronou už na hranici svých možností (spíše za), teď se to konečně trochu ozdravilo. Ten blázninec co byl loni (a poslední roky) už nikdy vice.

Janina

Letecká přeprava se v Evropě zdvojnásobuje co 10-15 let. Myslet si, že nějaká ekonomická krize tento dlouhodobý trend zastaví, je utopické. Bez rozšíření kapacity dojde k naprostému přetížení pražského letiště do 10 let, bude to podobné příjemné cestování jako pátek odpoledne na D1 z Prahy. Zpoždění, zvýšená pravděpodobnost nehod, zbytečně propálený kerosin kvůli čekání a holdování.

Jaaa

A tlak na jiné mody dopravy, kde to nehrozí. 😉

Lucie

Přijde mi to jako rozumný názor. Letiště se chce rozšířit směrem do centra, což logicky vede ke značnému odporu. No a směrem z centra se vlastně rozšířit nemá moc kam.

Tomas

Ne. Jste demagog. Letiště se chce rozšířit směrem na jih, centrum je na východě.

Jakub P

Demagog jste spíš vy, centrum je na jihovýchod, i rozšíření na jih znamená blíž k centru.

Filip

Proč se furt uvazuje jen o turistech… Náklady, obchodní cesty jsou také duležité, navíc s paralelní drahu by se nemuselo litat v noci

Jakub P

A není to proto, že turistů je tam nejvíc a jejich podíl v posledních letech dál rostl? A zároveň je to asi ta část cestujících (zejména zákazníci nízkonákladovek), pro kterou by hodina vlakem do Pardubic výměnou za levnější letenky a časy odletů nevyžadující dostávat se na letiště ve tři ráno mohla být dobrá. (Nemluvě o té části, která by to měla do Pardubic i blíž než do Prahy).

Filip

když chci letet do Barcelony taky nepoletím do Malagy a nedojedu to vlakem tohle řešení nemá smysl…. Nehledě na to, že Pardubice sjou vojenské letiště, které muže armáda kdykoli zavřít pro svoje potřeby

Jakub P

Malaga-Barcelona je vzdušnou čarou cca 800 km, Pardubice-Praha kolem stovky. To je trochu zavádějící srovnání

Radek Janata

„s paralelní drahu by se nemuselo litat v noci“
—–
A ono se dnes v Praze v noci lítá?

Vladimir

Nebylo by fajn vybudovat druhou runway a vyuzit Prahu jako prestupni uzel?

Jiří

Nebylo.

Vilem Baczko

Bylo by to mic fajn. Napred by ale bylo zapotrebi, aby v Praze byl bazovany nejaky uzlovy dopravce.

sladlu

já myslel, že jeden z prvotních impulsů je nahrazení staré krátké runway V-Z…

Tuto stará je omezena kvůli hlučnosti atd. Viděl jsem rozhovory v TV s mladými maminkami, které blízkosti letiště (Praha západ) si postavili novostavby

Jirka

Nová má být stejně dlouhá a bude zasahovat +- stejné území, jen asi 1,5 km jižněji.

Asd

To je problém lidí co si postavili baráky u letiště. Když chtěli mít klid, tak si je měli postavit u lesa.

Johnczek

Tak jednak mít letištní kapacitu navíc se hodí (a víceméně všechny opravy a úpravy silnic, železnic, dálnice, … by měly být dimenzovány na větší traffic, než na který jsme v aktuálním stavu zvyklí. Bohužel, na tohle se nemyslí. Viz I50, která se postupně opravuje, prudí řidiče a v aktuálním stavu absolutně nedostačuje. Dokonce ani nebyly dodělány odbočovací a připojovací pruhy na místech, kde by se hodily). Ať už z důvodu nějakého HUBu (Praha je strategicky poměrně slušně postavená) nebo (a to je samozřejmě aktuálně nereálné) pro nějakou distribuci cestujících po republice (která ovšem potřebuje železniční a silniční infrastrukturu z 21.… Číst vice »

Pacicka

Ještě tu máme Odolku, paraelní dráhu nepotřebujeme. Obzvláště pokud skončí různé nízkonákladové lety za chlastem a děvkama

jozka

Mno, nemate…

David

„Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by se měla více využívat letiště v okolí“, takže budeme lítat z Barcelony do Pardubic a pak pojedeme autobusem zpět do Prahy… Ať žije ekologie.

Frantisek

Z Barcelony by právě mělo být lepší železniční spojení, respektive může být i z bližších míst s tím, že z Barcelony dolétnete nadále do Ruzyně. Místo Pardubic si představte třeba Budějovice, tam už nejedete po zemi v protisměru. Ale chápu, že je potřeba vytáhnout ty paradoxní možnosti a ty realizovat, aby se ukázalo, že jste měl za každou cenu pravdu. 🙂

DrFj

Letiste v CB. Vy jste me pobavil…ted jeste mit moznost se tam nejak rozumne dopravit. A jeste drobny detail – nejaka letecka spojeni, pokud mozno nedotovana z penez kraje/mesta.

Jakub P

Z Pardubic do Prahy autobusem? Proboha proč, tahle relace má jedno z nejlepších, jestli ne vůbec nejlepší vlakový spojení v ČR.

ABC

akorát na to letiště tak nějak nevede

Jakub P

V Pardubicích? Přímo ne, ale daleko to opravdu není. Nebo v Praze? Jako že by někdo letěl z Barcelony někam a potřeboval přestup v Praze? Stát se to může, ale četnost bude asi jako u omylů Chocholouškových zřízenců, třikrát za deset let, nebo kolik to bylo.

Pavel

Stačí zbudovat kraťoučký AirTrain z PED na nádraží v Pardubicích. Vzdušnou čarou je to 2,5 km. Až na letiště vede dokonce vlečka přes žel. zastávku Pardubice – Závodiště. Teoreticky mohli vystavět terminál poblíž tratě kolmé na hlavní koridor. Důvody, proč terminál postavili na úplně opačném konci letiště, nežli jsou Pardubice a žel. trať, neznám. Třeba to někdo z odborníků ozřejmí.
Na Letecké poutě dokonce vlečku využívali pro návoz/přiblížení vlakem diváků, co neměli VIP vjezd a co parkovávali mimo areál letiště.

Pavel

Proto by možná stálo za to přemýšlet o vybudování lepšího vlakového spojení letiště v Pardubicích a centra Prahy, náklady budou určitě pod 9 miliard a do hodiny jste na Václaváku podobně jak často z LVH.

Jan

Paralelní dráha a zvyšování kapacity by dávalo smysl akorát v případě, kdyby se z Prahy stal významný transfer HUB jakým je třeba ne zas tak moc větší letiště v Helsinkách. Praha ale opravdu více turistů než před Krizí nepotřebuje.

beija

A také výhledy na růst letiště v příštích letech nejsou moc optimistické..Tedy optimisticky je vidí zejména přívrženci paralelní dráhy.

...

Ale tady nejde jen o zvyšování kapacity, jde i o řešení mimořádných situací. Další věc je kapacita ve špičkách, dlouhé čekání před prahem dráhy neprospívá ničemu. Navíc stávající dráhy se křižují a oprava toho křižování má logicky negativní vliv na obě dráhy.

Ten dopravni nihilismus, který současné progresivistické vedení Prahy předvádí, neprospívá nikomu.

Jaaa

Naopak, prospívá lidem co v Praze žijí. 😉

...

Nikoli, lidem co v Praze žijí škodí ze všech nejvíc. Ať se vrátí zpátky do Slavičína, tam se sice tváří, jak ho mají rádi a dokonce mu darovali vidle, ale ve skutečnosti jsou šťastní, že je pryč.

DrFj

Prevedenim nizkonakladovek do Pardubic, jak nekteri narhuji, by se tedy problem turismu vyresil? Nemyslim si, spis naopak.

Jakub P

No mohlo by to znesnadnit turismus ve formě večer přiletím, celou noc chlastám a ráno odletím, kterej dělá víc škody než užitku (tedy s výjimkou těch pár lidí, který na tom maj postavenej byznysplán). Stejnej počet „turistonocí“ s míň turisty s delší průměrnou dobou pobytu by pro Prahu i pro celou ČR mohlo být velmi slušné řešení. A těm, co by sem mířili na delší dobu, by letiště hodinu vlakem od Prahy nemuselo překážet.

DrFj

To je docela extrem, letet chlastat na jednu noc. Jste prvni clovek, ktereho to napadlo. Ale chapu pointu. Nejkratsi dobu pobytu maji Cinane, pokud vim, a dalkova linka asi do Pardubic letat nebude….pokud tedy Cinan leti zrovna primo do/z CR.

Jakub P

Je to extrém, ale rozhodně nejsem první, koho to napadlo. Dokonce to na rozdíl ode mě někteří lidé i uskutečňují. Třeba z Londýna do Prahy. Nebo ze Skandinávie do Pobaltí (pravda s tím rozdílem, že místo letadla to vezmou trajektem a upravěj se často už na něm) A určitě by se našly i jiný takový trasy.

MaT

Akorát to letiště snad v Praze není jen pro turisty. Občas i lidé z Prahy létají na nějaké služební cesty, dovolené… To se mají trmácet ještě někam do Pardubic, když potřebují do Londýna nebo do Paříže?

Jakub P

No vždyť neříkám, že by se Ruzyně měla úplně zrušit nebo drasticky zmenšit, jen dál nerozšiřovat. Takže na služebky by tam zůstalo letů dost. Z Prahy do Pardubic je to hodina cesty vlakem a na letiště pak 3 stanice busem (v případě výraznýho nárůstu počtu cestujících by se tam třeba dal vymyslet i lepší způsob dopravy než ten bus, do areálu letiště vede i železniční vlečka (pravda z trati kolmý na tu, na který je pardubickej hlavák). To se dá snést i u služebky (a většina ČR, která narozdíl od nás dvou nebydlí v Praze, to tak dělat musí i… Číst vice »