lot
Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště

Ani ano, ani ne. Zastupitelé Prahy 6 si kladou podmínky, nové ranveji ale souhlas nedali

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Zastupitelé Prahy 6 učinili šalamounské rozhodnutí, když „stanovili podmínky jakéhokoliv svého budoucího rozhodnutí“ ve věci stavby paralelní dráhy na Letišti Václava Havla. Patří mezi ně napojení na kolejovou dopravu, koordinace se silničním okruhem a právně závazné omezení provozu letiště. Vyplývá to z usnesení, které zastupitelé schválili. Výstavba paralelní dráhy by měla začít v roce 2025. Loni letiště odbavilo 17,8 milionu cestujících, meziročně o téměř milion více.

„Zastupitelé městské části Praha 6 po dlouhé diskusi souhlas se stavbou paralelní dráhy nevyjádřili, navíc si stanovili podmínky jakéhokoliv svého budoucího rozhodnutí – patří mezi ně koordinace se silničním okruhem, napojení železnice a právně závazné omezení provozu letiště,“ uvedl místostarosta Prahy 6 Jan Lacina (STAN).

Zastupitelé podle schváleného usnesení požadují také předložení celostátní letištní koncepce a dalších dokumentů. Zároveň vyzvali hlavní město k vyjádření svého jasného postoje ke stavbě paralelní dráhy a rozšiřování letiště.

Podle radní Evy Smutné (TOP 09) bude díky výstavbě paralelní dráhy zrušena stávající příčná ranvej, což uleví některým obyvatelům městské části. S rozvojem letiště nyní zastupitelstvo nesouhlasí. „Jde pouze o stavbu paralelní dráhy. Letiště zůstane i do budoucna letištěm regionálním,“ řekla.

Za stávajících podmínek je zvýšení kapacity letiště nemožné i podle starosty městské části Ondřeje Koláře (TOP 09). Starosta řekl, že pro navýšení letecké dopravy na ruzyňském letišti chybí státní koncepce dopravy, kolejové napojení letiště a dostatečný počet záchytných parkovišť.

Proti výstavbě paralelní dráhy a rozvoji letiště byli opoziční Piráti a Zelení. Podle zastupitelky Evy Tiché (Piráti) paralelní dráha výrazně přitíží nejen obyvatelům Prahy 6, ale i jiných městských částí. Dodala, že plánované rozšíření letiště, které má stát až 55 miliard korun, ovlivní klima ve městě i v zemi a bude mít vliv na rostoucí turismus v hlavním městě.

„Budujeme letiště proto, aby ho využívaly cizí společnosti, které na tom budou profitovat. Podívám-li se na to optikou občana Prahy 6, tak nevidím pro Prahu žádný přínos,“ řekl opoziční zastupitel Roman Mejstřík (ANO).

Podle ministerstva financí, které je stoprocentním akcionářem společnosti Letiště Praha, jsou investice do rozšíření letiště nezbytné, protože do budoucna lze očekávat další růst počtu cestujících a letiště bylo už loni na hraně své kapacity.

Koalici v Praze 6 vytvořila TOP 09, KDU-ČSL, ODS a STAN. V 45členném zastupitelstvu má 27 hlasů. V opozici jsou Piráti, ANO a Zelení.

Praha 6, kde žije zhruba 104.000 obyvatel, je na severozápadě hlavního města. Městská část zahrnuje celá katastrální území Dejvic, Liboce, Ruzyně, Střešovic, Veleslavína a Vokovic a části Břevnova, Bubenče, Sedlce a Hradčan.

O nové ranveji se tento týden debatovalo i v Senátu, pražští senátoři stavbu odmítají.

ČTK

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sladlu

Pokud nova runway cca S-J nahradi starou a kratkou runway V-Z je vse v poradku 😉

V-Z je leta ta hodne limovana az blokovana obcany Prahy. Pamatuji si velke boje za totalni zruseni teto runwaye v TV. Prevazne pristehovalci, 30lete pani v domacnosti (v max 5letem baraku) na zapade Prahy

sladlu

Nevim proc stat nema zakon „statni stavba tu byla prvni!!!“ popr uzemni rozhodnuti o linovych stavbach tu bylo prvni

Ochrane pasmo napr XXXm okolo zeleznice dalnice postavene 10-70let 😀 a nemas pravo na soud natoz na protihlukovou stenu a plastove okna atd.

123

Já tedy nevím, ale pokud poptávka převyšuje nabídku, tak se dá taky zdražit. A platí to i u letiště. Jinak v době před koronou tady bylo turistů jak psů a centru Prahy bylo lepší se vyhnout jak to jen šlo. Další nárůst low-cost turismu potřebujeme asi jako díru do hlavy. A ty ostatní segmenty icomingové … to je slovo:-/ … turistiky případné zvýšení poplatků v pohodě dají.

Zlámalík

„Naší podmínkou pro souhlas s výstavbou ranveje je trať na letiště, jejíž přípravu blokujeme“ – tak nějak to chtěli říct?

petr 5

Praha 6 se cítí jako samostatný stát už od dob Béma. Současné vedení se nestará o problémy obyvatel, ale řeší mezinárodní vztahy a teplotu Slunce a její vliv na rozmnožování housenek.

Lucie

Celý problém je podle mne v tom, že se letiště chce rozšiřovat směrem do centra. Zkuste si to představit třeba v automobilové dopravě jak se vnější okruh kolem Prahy dělá směrem dovnitř.

Tomas

jak se prosím letiště rozšiřuje „do města“?

Roman

Lucie zřejmě myslela ze plánovaná runway je blíže městu.

petr 5

Lucie, Lucie, kam na ty hlouposti chodíš. Postrach ulice?

...

Tohle by bylo ideální řešit celopražským referendem.

Kamui

Co do toho má Praha 6 co kecat? Tady se bavíme o stavbě celostátního významu, tak jaké že do toho budou kecat lokální politici?

Tomas

no .. protože jim to zasahuje do jejich území, tak do toho mají dost co kecat.

zas pochop je – oni hájí zájmy obyvatel prahy 6 , a ti lidi tam ty letadla nechcou. a politik dela to, co chtej lidi.

LiborV

Je dobře, že politici z Prahy 6 vnímají obavy a potřeby voličů z Prahy 6. V podobných situacích je dobře, že díky městské části jsou místní slyšet. To co není dobře je letitá neochota některých městských částí, magistrátu a centrálních úřadů hledat reálná řešení. Místo jasného „My letiště rozšířit nechceme, bašta, bych uvítal konkrétní seznam toho, čeho se místní bojí“. Když jsou na stole konkrétní obavy jde hledat řešení. Tady, to na mě působí, že jsou proti a jen to neříkají na plnou6pzsu. To mi připomíná Kladno, které souhlasí s modernizací a zdvojkokejněním a to i na železnice na5Orshu, vybudováním… Číst vice »

Tony

Jak je na tom letiště se stojánkami pro wide-body letadla? Dejme tomu, že by v budoucnu se jich tady potkalo více v jednu chvíli?

Roiman4

Jsou na to uzpůsobeny některé stojanky. ( mezi A a B ) Pak ale nastává problém, ze se musí počkat než vše z toho daného sektoru zmizí nebo pokud je to prázdné, nic tam už nezajede, kvůli délce wide-body letadel. Pak je tu alternativa de-ice stojanky nebo cargo stojanky.
S rozšířením terminálu D budou nové stojanky už plně pro wide-body tzv. T. S tím by mělo dojít i k prohození schengen a non-schengen. Ale toto je hudba budoucnosti ještě.

Martin

Místo toho, aby se využilo toho, že se letectví vrátilo o 1-3 roky zpátky, tak se zase dohadují.. Ano, letiště má vždy nějaké nevýhody, ale pokud nechceme být za opicemi jako stát, měli bychom se rozvíjet a využít příležitosti a rozšířit to, co vydělává.

pozorovatel

A vy snad máte k dispozici nějaký skutečný pravdivý doklad o tom, že při započtení naprosto všech nákladů souvisejících se soustředěním naprosté většiny leteckého provozu na ruzyňské letiště už teď „vydělává“ ()pro české obyvatele) a bude pro ně „vydělávat“ ještě více v případě jeho dalšího rozšíření?

MajsterN

>Budujeme letiště proto, aby ho využívaly cizí společnosti, které na tom budou profitovat.

Co toto je za blba? A je možný ho odpojit od internetu? Tyhle ranveje kazdeho jenom otravuji…

Zoran

Přesně tenhle skvost génia mě taky zaujal. Tvl proč to letiště rovnou nezrušit, když z toho mají přínos jen ti zlí cizáci a Praze je jen na obtíž?

Y.K.

„Budujeme letiště proto, aby ho využívaly cizí společnosti, které na tom budou profitovat. Podívám-li se na to optikou občana Prahy 6, tak nevidím pro Prahu žádný přínos,“ řekl opoziční zastupitel Roman Mejstřík (ANO)

Hmm, takovou kravinu může říci jen politik. Takový myslitelé v politice.

Vlastimil Kocurek

Jsou to volení zastupitelé, nebudou se ptát na váš názor, pro ně je rozhodující Praha 6

Y.K.

Tak zrovna tenhle člověk má velmi osobní zájmy, bojuje proti železnici na letiště (protože se to dotýká jeho domu, ne většiny jeho voličů) a samozřejmě cokoliv co oslabí tlak na dobrou dopravu na letiště je mu dobré.

Karolín

Že by měli takové prdelákovy jako Pardubice nebo České Budějovice přece jen šanci? 🙂

Pavel

Ruzyně by se měla konečně zastropovat, pod nejpřísnějšími sankcemi uzavírat jako např. Kloten mezi 23:30 a 6:00 hodinou.
Tím pádem by se Koupáci, low-cost, El-al, Číňané, Rusové a Arabové vystěhovali do Vodochod a do PED (Prague-East Dětenice).
Ruzyně by se v poklidu mohla vrátit k osvědčeným a enviromentálně zvládnutelným 6 až 8 milionům pax ročně.
A zavládl by klid a mír!

Roman

A pak zazvonil zvonec a pohadky byl konec milé děti

Petr

El-Al, Číňané a většina low-costů létají za dne, linka PRG-SVO a opačně je jedna z nejvytíženějších. Arabové, Koupáci a výše uvedení létají s moderními B737NG, A320/neo, které jsou poměrně šetrné i k prostředí okolo. Takže nechápu, s čím máte problém. 🙂

Pavel

Opak je pravdou. Šimáně létá/létal celou noc se střepy. Rus po půlnoci, Číňan přistával i před 6:00, dříve i slovenská Carga co bázovala na Ruzyni Jumba. Randál celou noc jak v Indii. TelAviv také okolo půlnoci.

Roman

Opak pravdou není. Neustálým opakováním bludů se z toho pravda nestane

Karel

Jojo, souhlas, TLV, Egypt, dost casto zpozdeni, takze poslouchat v 1, ve 2, i ve 3 v noci startujici letadla fakt parada…jestli letiste vybira pokuty tak fajn, ale co z toho mam je, ze me v noci obtezuje hluk? Nic, nejsem ve vyvolenem pasmu, protoze hluk se za toto vyznacene pasmo asi nesiri a kdyz vezmu v potaz to, ze lide nemaji uplne nejlepsi sluch, tak co potom zvirata s mnohme cistlivejsim sluchem zijici v okoli…. Ty uz asi nespi vubec.

Roman

Dva roky jsem bydlel v Inwoodu. Člověk si zvykne. Teď bydlím na střídačku vedle LKPR a v Hunslow. Asi uz jsem hluchej

Suchdolák

V posledních týdnech se na Suchdol jezdí častěji bratr, který jinak žije na severu Čech, takže na hluk letadel průběžně zvyklý není, a zrovna tento týden mě upozornil, jak je tady najednou „ticho“, když se nelétá: tak jsem na to zaměřil pozornost, a skutečně je to ohromný rozdíl, který jsem si už (zblblý tím skoro soustavným hlukem z doby „normálního“ provozu) vlastně ani neuvědomoval …

Pavel

Za všechno může Šimáně! Bydlel jsem jednotky km (cca 5 km) přes kopec od Klotenu a v noci naprosto v pohodě. Zákaz od 23:30 do 6:00! Když před cca 4 roky sedli v noci nouzově Turkish z Ameriky s infarktem 25 letého kluka, kterého stejně Švýcaři nezresuscitovali a zemřel, neměl na Klotenu ani kdo cestující naléztna tranzit. Turci v 4:30 tedy odstartovali do Istanbulu. Byl z toho velký bugr, že je letiště nenechalo vyhnít do rána a že pobudili půl kantonu! Řešilo se to asi půl roku a i v Německu se o tom psalo jak o složitém kriminálním případu.… Číst vice »

Pavel

daleko jako v NYC cca 5 km.
V PRG Šimáněho Koupácké střepy ze šrotů v Indii a Brazílii vyluzují o hodně víc, než 65 dB.

Kalanis

Dáme hlas lidu? Vy vs šimáněho koupáci. Já si koupím brambůrky a budu povzbuzovat.

Martin

Pavel Mácha je patologický lhář, podvodník, psychopat, stalker, spammer, troll, samozvaný „odborník“ na letectví a vůbec na vše. Kromě leteckých témat se věnuje též alternativnímu životnímu stylu a propaguje několikatýdenní půsty. Byl aktivním agentem komunistické Státní Bezpečnosti.

PatriK

Podle mě ani nebude nutné limity nastavovat, s ohledem na pandemickou situaci se počty letuchtivých upraví přirozeně na přijatelnější úroveň, než jak bylo v minulosti.

Pavel

V to pevně doufám, že nebudu muset celou noc spát ubedněnej, pokud něco vpustí na vedlejší runway.

Raymy

Tak ja nevim ale asi jste asi uplne hloupej kdyz vsude kde bydlite se stehujete do mist blizko letiste 😀 Kdyz vim ze mi to vadi, tak hledam bydleni pro priste v lokalite kde letiste neni logicky.

Pavel

Hloupej jste Vy! Protože musím často létat, nebo vítat obchodní partnery i příbuzné a známé, snažím se všude na světě bydlet do cca 15 minut od letiště. Brooklyn je daleko tišší, nežli Manhattan nebo Queens a éra tam mají z JFK velice striktní předpisy pro co nejtišší stoupání do letových hladin. Často, když se vracím i na La Guardiu, tak přiblížení je nad Hudsonem od Verrazzano Bridge a nad Upper Bay a mimo Brooklyn. Okolí Klotenu je v noci také v pohodě právě díky striktnímu nočnímu klidu od 23:30 do 6:00. U Frankfurtu jsem bydlel v Langenu, což je 5… Číst vice »

Zubr

Částečně vlastně mají pravdu. Infrastruktura z a na letiště je tragická. Prioritou by, před rozšiřováním provozu letiště, měla být právě infrastruktura a dopravní obslužnost. Absence metra či jiné kolejové dopravy je tristní. Letiště, které má ambice s dvěma ranvejemi přesáhnout 20mil cestujících za rok, nelze obsluhovat autobusovou a automobilovou dopravou!

Libcha

Jenomže pointa je v tom, že Praha 6 zároveň torpéduje projekt rychlodráhy na letiště. A teď její existencí zas podmiňuje rozšiřování letiště samotného. Praha má prostě tu smůlu, že mezi ní a letištěm leží Praha 6.

Radek Janata

To máte pravdu, ale je trochu zvláštní, když na absenci kolejové napojení nadává právě Praha 6, která je primární příčinou, proč tam ten vlak ještě nejezdí.

Tomas

tohle je na tom nejdivočejší…. chvíli jsem si myslel, že to špatně chápu.

Karel

Njn Praha 6 sama nevi co chce 🤣
Na letiste chybi jak zeleznice, tak kvalitni silnice, minimalne od sjezdu z Evropske chybi jeden pruh, napojeni na Aviatickou s 270stupnovou otockou a propletani s pripojenim Predni Kopaniny a Tuchomeric na okruh aky neni uplne idealni a uplne chybi cyklostezka. Vyznacit cyklotrasu od Prahy na silnici kde kazde 3 minuty jede autobus, ridici nerespektuji zakaz vejzdu a rychlost je 70 km/h, je genialni napad, prijezd od Tuchomeric je snad jeste horsi

pzag

Letiště ovlivní klima v zemi. Jistě…

Sdružení krtků Prahy 6

Ostře odmítáme vyteplovat klima v zemi, když nad námi budou létat cizokrajné aerolinky!

pozorovatel

Čeština v tomto případě má bohužel pro „zemi“ více významů, takže je těžko to malé „z“ považovat za chybu …