cargo

Ani ano, ani ne. Zastupitelé Prahy 6 si kladou podmínky, nové ranveji ale souhlas nedali

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště PrahaPřistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Zastupitelé Prahy 6 učinili šalamounské rozhodnutí, když „stanovili podmínky jakéhokoliv svého budoucího rozhodnutí“ ve věci stavby paralelní dráhy na Letišti

Zastupitelé Prahy 6 učinili šalamounské rozhodnutí, když „stanovili podmínky jakéhokoliv svého budoucího rozhodnutí“ ve věci stavby paralelní dráhy na Letišti Václava Havla. Patří mezi ně napojení na kolejovou dopravu, koordinace se silničním okruhem a právně závazné omezení provozu letiště. Vyplývá to z usnesení, které zastupitelé schválili. Výstavba paralelní dráhy by měla začít v roce 2025. Loni letiště odbavilo 17,8 milionu cestujících, meziročně o téměř milion více.

„Zastupitelé městské části Praha 6 po dlouhé diskusi souhlas se stavbou paralelní dráhy nevyjádřili, navíc si stanovili podmínky jakéhokoliv svého budoucího rozhodnutí – patří mezi ně koordinace se silničním okruhem, napojení železnice a právně závazné omezení provozu letiště,“ uvedl místostarosta Prahy 6 Jan Lacina (STAN).

Zastupitelé podle schváleného usnesení požadují také předložení celostátní letištní koncepce a dalších dokumentů. Zároveň vyzvali hlavní město k vyjádření svého jasného postoje ke stavbě paralelní dráhy a rozšiřování letiště.

Podle radní Evy Smutné (TOP 09) bude díky výstavbě paralelní dráhy zrušena stávající příčná ranvej, což uleví některým obyvatelům městské části. S rozvojem letiště nyní zastupitelstvo nesouhlasí. „Jde pouze o stavbu paralelní dráhy. Letiště zůstane i do budoucna letištěm regionálním,“ řekla.

Za stávajících podmínek je zvýšení kapacity letiště nemožné i podle starosty městské části Ondřeje Koláře (TOP 09). Starosta řekl, že pro navýšení letecké dopravy na ruzyňském letišti chybí státní koncepce dopravy, kolejové napojení letiště a dostatečný počet záchytných parkovišť.

Proti výstavbě paralelní dráhy a rozvoji letiště byli opoziční Piráti a Zelení. Podle zastupitelky Evy Tiché (Piráti) paralelní dráha výrazně přitíží nejen obyvatelům Prahy 6, ale i jiných městských částí. Dodala, že plánované rozšíření letiště, které má stát až 55 miliard korun, ovlivní klima ve městě i v zemi a bude mít vliv na rostoucí turismus v hlavním městě.

„Budujeme letiště proto, aby ho využívaly cizí společnosti, které na tom budou profitovat. Podívám-li se na to optikou občana Prahy 6, tak nevidím pro Prahu žádný přínos,“ řekl opoziční zastupitel Roman Mejstřík (ANO).

Podle ministerstva financí, které je stoprocentním akcionářem společnosti Letiště Praha, jsou investice do rozšíření letiště nezbytné, protože do budoucna lze očekávat další růst počtu cestujících a letiště bylo už loni na hraně své kapacity.

Koalici v Praze 6 vytvořila TOP 09, KDU-ČSL, ODS a STAN. V 45členném zastupitelstvu má 27 hlasů. V opozici jsou Piráti, ANO a Zelení.

Praha 6, kde žije zhruba 104.000 obyvatel, je na severozápadě hlavního města. Městská část zahrnuje celá katastrální území Dejvic, Liboce, Ruzyně, Střešovic, Veleslavína a Vokovic a části Břevnova, Bubenče, Sedlce a Hradčan.

O nové ranveji se tento týden debatovalo i v Senátu, pražští senátoři stavbu odmítají.

ČTK

Tagy letiště praha Praha 6 ranvej
47 komentářů