Primátor po kritice zastavil plošné zavedení zastávek na znamení v Praze

Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPPAutobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP

Primátor Prahy Zdeněk Hřib zastavil plán Ropidu na plošné zavedení zastávek na znamení v Praze. Stalo se tak po kritice

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Není pravda, že „musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy“, resp. zastavit ano, ale dveře se otevřou pokud cestující stisknul tlačítko pro výstup/nástup (platí pro autobusy typu SOR, kterých je ale drtivá většina). Jinak se zavedením zastávek na znamení souhlasím, ale zároveň chápu obtížnou dosažitelnost tlačítek z některých míst. Rozhodně by tlačítek dosažitelných přímo ze sedaček, mělo být ve vozidlech víc.

Raddie

No byla to hovadina, ne že ne.

A.R.

No, nebyla.

Tom

Není mi jasné, jak nyní vystupují babičky s artrozou na 60% zastávek, které už na znamení jsou. Ideálně ať mi to pan primátor – lékař vysvětlí.

Martin

V ostatních musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy, i když nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer. No, jelikoz cestuju hodne, tak s touto vetou nesouhlasim, je sice podle pravidel spravna, ale nedeje se tak, ridic casto zpomali a obcas ani nezastavi… Vecer pak nekde stoji se zavrenymi dvermi na zastavce, kdyz je tam drive, ale to je jina situace… Se zastavkami na znameni souhlasim, ale u terminalu, zeleznice/bus, metro/bus je to nesmysl, treba Jihlava mela (ted nevim jak to je) take vsechny zastavky na znameni krome zastavek v centru na namesti, coz byl takovy centralni prestupny… Číst vice »

A.R.

Jeden z mých známých pracuje jako řidič a říká – Čeká se, aby se pak spěchalo, spěchá se, aby se pak čekalo.“

Jakub

Nepřijde Vám divný ten třetí odstavec začínající slovy Ropid se inspiroval…? Je tam napsáno, že 60 % zastávek je na znamení, a že tam musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy, i když nikdo nevystupuje. Kčemu taková zastávka na znamení je, když se tam musí vždy zastavovat a otvírat dveře?

S. Kaisler

Asi čtete moc rychle a spojil jste dvě věty do jedné. Nebo přehlédl slovní spojení „V ostatních“ …

Jakub

Teď už je to opravené. Před tím to ale bylo napsáno tak, že na zastávkách na znamení se zastavuje vždy.

Jakub

Ty mínusy teda opravdu nechápu. Pokud jej někdo dal proto, že v článku nic takového napsáno není, tak upozorňuji, že původní text byl jiný a teprve později to bylo opraveno.

náhodný kolemjdoucí

Vzhledem k celkovému rozpočtu DPP je 5 melounů opravdu zanedbatelná částka. Že prý by se z autobusu vyvrzalo teplo – od čeho jsou ty čudlíky na dveřích? Za nulového provozu na kraji Prahy je to jedno, ale v centru by se úplně rozpadl jízdní řád, protože autobus, co přijel dřív, než měl, musí rovnou mazat pryč, aby uvolnil místo ostatním. A při přestupech mi fakt záleží na tom, že mám jistotu, který z vozů přijede na zastávku dřív, a který později (do kterého přestoupím) – třeba v rozmezí dvou minut. Ale večer při dlouhých intervalech ať klidně nestaví, hnací ústrojí… Číst vice »

A.R.

Zanedbatelná částka…, jak na co. Za tu cenu se třeba může udělat ohřev pár tramvajových výhybek nebo se vybaví několik zastávek přístřeškem.

železničář v důchodu

Můžete to, prosím, upřesnit? Kolik těch ohřevů výhybek („pár“ jsou dva, že) nebo vybavení kolika zastávek přístřeškem by za těch 5 milionů Kč asi bylo (stačí samozřejmě kvalifikovaný odhad)?

A.R.

Cituji: „Ropid se inspiroval plošným zavedením zastávek na znamení v jiných evropských městech.“
A to jako v těch jiných evropských městech, kde jsou zastávky na znamení celoplošně zavedeny, nežijí babičky s artrózou? Nežije tam velké množství starších lidí? Nežijí tam lidé se zdravotním znevýhodněním? To jsou jako všichni Pražáci staří nebo postižení?
Pokud někomu zastávky na znamení vadí, tak se mají zastávky na znamení zrušit všechny v celé Praze. Vždyť i na těch zastávkách na znamení může vystoupit babička s artózou, starý člověk nebo člověk zdravotně zvýhodněný.

Samo

Problemom moze byt vybavenost vozidiel. V tej zapadnej Europe je vacsinou stop tlacidlo dostupne z viac-menej akehokolvek sedadla. Toto v nasom regione zatial prilis neplati.

A.R.

Snad není takový problém ty autobusy těmi tlačítky vybavit, ne?

Martin

No, to spis by mel byt pozadavek na nova vozidla, protoze 5mil./rocne uspora na 1’200 autobusu nemusi zrovna byt rentabilni…

Y.K.

Jste minul pointu, na znamení je OK, ale v autobuse musí být snadno dostupná tlačítka i pro lidi, pro které je problém se po voze pohybovat i za jízdy. Jsou země, kde jsou tlačítka na znamení u každé sedačky.

A.R.

Jasně, rozumím. Ale vybavení vozidla tlačítky je snad samozřejmostí. Předpokládám, že zavedení všech zastávek na znamení s tímto počítalo.

železničář v důchodu

Jel jste vůbec někdy nějakým autobusem MHD v ČR? Tlačítek je jednoznačně málo ve všech, navíc jsou umístěna v každém voze jinde (a to i u různých sérií stejného typu vozidla) a většinou navíc na hodně debilních místech, například těsně u dveří, kde lze signalizovat zájem o zastavení i přímo tlačítkem na dveřích, ale dále od dveří a na levé straně vozidla tlačítka často chybějí, takže je stejně nutno sápat se už za jízdy ke dveřím!

A.R.

Vím, že těch tlačítek je málo. Tak co to je za hloupou otázku? To je stejná blbost, jako kdybych se zeptal, jestli jsi jel někdy v ČR vlakem. Přečti si můj příspěvek znovu.

železničář v důchodu

Tak si neprotiřečte: píšete, že „vybavení vozidla tlačítky je snad samozřejmostí“ (což samozřejmě v ČR ani zdaleka nefunguje), a když to kritizuji, tak hned zase „Vím, že těch tlačítek je málo“ – tak co tedy opravdu platí?

A.R.

Já si neprotiřečím. Nemůžu za to, že jsi to nepochopil.
Vybavení tlačítek je samozřejmostí. Na tom trvám. A že je v autobusech tlačítek málo, na tom trvám taky. Co to znamená? Že se tam ta tlačítka musí doplnit.
Fakt bylo tak brutálně složité se tohoto závěru dovtípit?

železničář v důchodu

„Brutálně složité se tohoto závěru dovtípit“ samozřejmě není, pokud to ovšem autor napíše logicky a neblábolí ve zkratkách, jimž rozumí jen on: vybavení vozidel dostatkem a navíc SPRÁVNĚ ROZMÍSTĚNÝCH tlačítek totiž v ČR rozhodně žádnou samozřejmostí není, takže tímto svým tvrzením lžete – kdybyste napsal, že je samozřejmě potřeba nejdřív potřebný počet tlačítek doplnit a správně je rozmístit, tak by žádné zbytečné nedorozumění nenastalo. A primátor má samozřejmě pravdu, protože doplnit ta tlačítka před spuštěním té frajeřiny potřeba je – takže si na zastávky na znamení počkáme odhadem minimálně dva roky, protože zatím ta tlačítka (a to i od míst… Číst vice »

A.R.

Neblábolím, nemůžu za to, že jsi to nepochopil. Žádná zkratkovitost v tom není, bylo to jasné už od začátku. Samozřejmostí je tlačítky to vozidlo vybavit.
Tvůj dojem ani vyvracet nepotřebuju – přátelé mě znají a ti ostatní mě moc nezajímají. Včetně tebe. Pokud si na svém dojmu trváš, je to tvoje věc a žíly mi to rozhodně netrhá.
Příště napiš, že potřebuješ vysvětlit věci polopatě.

Novotny

Zastavky na znameni by se mohly mirne rozsirit, napr. opatrenim na znameni od 20h. Nedokazu si ale predstavit, ze by byly vsechny zastavky na znameni, napriklad i ty, kde autobus zastavuje u metra, nakupnich center, frekventovanych stanic na sidlisti, prestupnich mistech apod. Usetri se stejne minimum milionu, zpozdeni se neeliminuje cestujici budou muset mackat tlacitka i tak a skupina osob s omezenou schopnosti pohybu a orientace na to doplati, jak konstatuje primator. A cestujici, co dobihaji autobus na posledni chvili, budou mit smulu, pokud nebudou stat presne na zastavce. Kdyby na Ropidu resily podstatnejsi veci, nez navrhovat toto plosne opatreni.

Josef

Jaky je problem se zastavkama u metra? Jako ze cestujici bude muset mackat tlacitko zbytecne? Pockat, on ho vlastne musi zmacknout tak jako tak, jinak dvere zustanou zavreny, takze jakej problem. Proste neresit a bez debat udelat vsechny zastavky na znameni. Bude platit stejny pravidlo vsude a ty autobusy, ktery maji malo tlacitek bud vyradit (coz se tyka rady 900 a citybusu, tyhle sroty uz na silnici nepatri) a nebo upravit. Jinde jsou vsechny zastavky na znameni bezny, nevidim jedinej duvod, proc by to nemelo fungovat tady.

skyisblue

Malo tlacitek ma i kazdy SOR. Tlacitko ma byt v takovem pripade na kazde tyci a ne jen nahodne rozhazene sem tam po autobusu kolem dveri. Nahodne jsem se nedavno dival, na kolik se jich da dosahnout, kdyz sedite na ruznych mistech, a tlacitko bylo dostupne tak pro 6-8 mist v celem autobusu.

Josef

Zajimavy, ze doted to na soucasnych zastavkach na znameni problem nebyl. Ano tlacitek by mohlo byt vice, nicmene pro spatne pohyblive bude stacit doplnit par v sektoru se sedackami dole. Aspon se je i nauci pouzivat namisto sapani se na sedacky aspon pres dva schody

skyisblue

Protože v centrální části města a v místech, kde jezdí autobusy plné, je těch zastávek tak málo (napadá mě teď tak akorát Pernerova a občas Římská), že s tím člověk počítá a třeba si ani nesedá, ale kdyby to měla být každá zastávka, tak by to problém byl. Najděte tlačítko někde uprostřed přeplněné 119, když byste chtěl vystoupit na Divoké Šárce. Je snad cílem, aby cestování MHD bylo komfortní a ne aby cestující v plném autobusu museli ještě za jízdy běhat ke dveřím kvůli tlačítku. Nevím, proč je pro každého, kdo tak prosazuje zastávky na znamení, problém uznat, že by… Číst vice »

Josef

V preplnenem autobuse bude pravdepodobne nekdo jiny vystupovat taky, bylo by vhodne na obrazovky doplnit informaci o tom, ze se bude zastavovat, aby se nemuseli vsichni tlacit k tomu tlacitku, precijen tim, ze se to rozsviti jen nad temi nejblizsimi dvermi to nedava moc informaci ostatnim. A prinejhorsim kdyz teda nemuzu dosahnout na tlacitko, tak snad muzu otevrit pusu a nekoho bliz poprosit, aby mi ho zmacknul. Postupem casu prubezne doplnovat tlacitka, aby teda lidi mezi sebou nemuseli vubec komunikovat. Jinak preplneny busy jezdi i v mistech se zastavkama na znameni, treba ta pitoma 118 a nestava se tam, ze… Číst vice »

skyisblue

A k těm sedačkám dole – ty bych byl raději, kdyby úplně zmizely, max. zůstaly 1-2 pro doprovod, protože jejich „zneužívání“ akorát ubírá místo ke stání, kterého je v příšerně řešených SORech už tak málo a je prakticky jen na té plošině pro kočárky/vozíčky.

Josef

Prijde mi daleko logictejsi mit na znameni vsude nez to co je ted. Napr. linka 118 z Pristaviste smer Budejovicka to je 2x na znameni, trvala, na znameni, 3x trvala, na znameni od osmi, trvala. Pulka cestujicich stejne nevi ktera je ktera a mackaji to tak jako tak

Vít Jůza

„Už dnes je na znamení zhruba 60 % všech zastávek v síti pražské MHD. V nich musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy, i když nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer. …“ V tom případě zastávky na znamení zrušit …. vždyť v těch ostatních se (už většinou) otvírají jen ty dveře, kde někdo stiskne tlačítko …. . Zkušenost z meziměstských autobusů v Libereckém kraji, konkrétněji okres Semily: kromě několika exotů, kteří podle vyvěšených výzev poctivě mačkají tlačítka, to chodí v praxi stejně, jako když nebyly téměř všechny zastávky na znamení … šoféři mají na displeji, kde kolik… Číst vice »

JiP

Ve vsi ucte ke vsem mensinam vseho druhu uz me zacina dosti unavovat, ze vsechna pravidla spolecnosti se nastavuji dle extremu jedne ci druhe a nevim kolikate mensiny a vetsina musi byt omezovana. Nejde jenom o zastavku na znameni, ale i pomalu jedouci eskalatory, parkoviste s neustale prazdnymi misty pro invalidy atd. Manzelka kdyz jezdila po Praze s kocarek, tak se nestalo, ze by ji nikdo napr. nepomohl do autobusu apod. Objel jsem svet a prestoze jako Cesi casto trpime jakymsi syndromem sebemrskacstvi, tak co se tyce spolecenske ohleduplnosti vuci seniorum, maminkam s detmi a podobne se rozhodne nemusime za… Číst vice »

Johnny998

Obávám se, že tenhle pohled má leckdo do doby, než skončí na vozíku/méně mobilní… Možná na to nebudou přímo nadávat, ale do míry, do jaké dovolíme, se jim omezí, co může v životě dělat. Není to sebemrskačství ale zájem vyjít vstříc všem lidem, kteří používají mhd.

xyz

„Nejde jenom o zastavku na znameni, ale i pomalu jedouci eskalatory“ To je v pořádku. Rychle jedoucí eskalátory byly o to větší překážkou pro hůře pohyblivé (a to nejen starší občany, ale i pro např. dočasně indisponované po úraze). Kdo chce překonat eskalátor rychleji, může po něm zároveň i jít. „parkoviste s neustale prazdnymi misty pro invalidy atd.“ Takových parkovacích míst je vždy jen několik = ostatní místa jsou určena té (zdravotně neznevýhodněné) menšině. “ Manzelka kdyz jezdila po Praze s kocarek, tak se nestalo, ze by ji nikdo napr. nepomohl do autobusu apod.“ Pominu-li skutečnost, že toto nesouvisí s… Číst vice »

Logika

Všichni důchodci a postižení jezdí po Praze zdarma. Nelíbí se jim opatření se zastávkami na znamení ? Ano, ale má to ušetřit 5 mega ročně. Takže prosím, ale zavedeme jim třeba jízdné s 75% slevou jako je na dálkových linkách nebo ve ve vlaku. Vožení důchodců zdarma je českou specialitou. Třeba ve Vídni také jezdí někteří zdarma, ale pouze ti s malými důchody a bez dalších příjmů. Když řeknu A, musím říci i B. Ale to Hřib neřekne. Piráti jsou divní, nechápu, jak může někdo takovou podivnou partaj volit. Divím se vůbec, jak může takovou věc někdo zatrhnout. Je Hřib… Číst vice »

Petr

Aha, podle pirátora tito občané nemají ústa, aby mohli poprosit někoho, kdo by to tlačítko zmáčkl 🙂

Vašek

To není výmysl primátora. Jak pak píše v komentářích žádala ho o to národní rada osob se zdravotním postižením. Takže to nějaký reálný základ má.

Petr

Žádat může o cokoli kdokoli, je otázka, co jko primátor hlavního města považujete za relevantní, a co ne…Stejná rada pokud v8m divoce lobuje za autobus H1, kterým absolutně nikdo nejezdí a který je při současné 90% nízkopodlažnosti vozového parku auiobusů téměř bez významu.

Y.K.

Ano, nejlépe bude poprosit blízko stojícího člověka, aby poprosil toho vprostřed stojícího člověka, aby poprosil toho u tyče s tlačítkem u dveří aby zmáčkl tlačítko. A pokud tam bude nějaký nechápoň, tak to můžete ještě dvě zastávky vysvětlovat. 😀