Primátor po kritice zastavil plošné zavedení zastávek na znamení v Praze

Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPPAutobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP

Primátor Prahy Zdeněk Hřib zastavil plán Ropidu na plošné zavedení zastávek na znamení v Praze. Stalo se tak po kritice

Primátor Prahy Zdeněk Hřib zastavil plán Ropidu na plošné zavedení zastávek na znamení v Praze. Stalo se tak po kritice zejména od seniorů a zdravotně postižených. Původně měl systém zastávek na znamení začít 1. července.

Hřib oznámil odklad plánu na svém facebookovém profilu. „Oslovilo mě velké množství starších lidí a lidí se zdravotním znevýhodněním s obavou, že by se jim mohla ztížit doprava po Praze,“ řekl Hřib. Podle něj je problém stále u zhruba 250 autobusů, u kterých nejsou tlačítka na znamení řidiči pro zastavení snadno dostupná z míst vyhrazených pro lidi s pohybovými obtížemi. „Jako vystudovaný lékař vím, že třeba pro babičku s artrózou v kolenou a osteoporózou může být pád se zlomeninou krčku stehenní kosti zcela fatální, takže ta tlačítka musí mít na dosah bez vstávání v jedoucím autobusu,“ dodal Hřib.

Ropid se inspiroval plošným zavedením zastávek na znamení v jiných evropských městech. Už dnes je na znamení zhruba 60 % všech zastávek v síti pražské MHD. V ostatních musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy, i když nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer. „Přitom každé takové zbytečné zastavení zpomaluje provoz, stojí peníze i pohonné hmoty, snižuje tepelný komfort a působí vyšší hluk pro okolí,“ vysvětlil při oznamování novinky mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle Ropidu by změna ušetřila zhruba pět milionů korun ročně.

Ropid už sjednocení zastavování pilotně řeší od roku 2017 v Horních Počernicích, kde jsou všechny zastávky na znamení. Počet zastavení tu klesl zhruba o 15 %, došlo ke snížení mírných zpoždění. Podle Ropidu je objem stížností nízký, většinou jen kvůli nedostatečnému počtu tlačítek na zastavení v autobuse, což je řešitelné instalací dalších.

Projekt, který urychluje dopravu a zvýší komfort cestujících, dává smysl. Ostatně takhle fungují i autobusy v zemích okolo nás, jako třeba v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku a i v různých městech u nás. Na tuhle změnu musíme být lépe připraveni,“ dodal Hřib.

Tagy Pražská integrovaná doprava ropid Top zastávky na znamení
42 komentářů