Autobusy Doprava ve městě

Autobusové zastávky budou od července jen na znamení, plánuje Praha

Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP
Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP

V Pražské integrované dopravě se schyluje k velké revoluci v autobusové dopravě. Podle plánů Ropidu by měly být nově všechny autobusové zastávky na znamení, cestující si tedy bude muset říct, zda chce vystoupit či nastoupit. Praha si od toho slibuje úspory za palivo i zrychlení některých spojů.

Nový plán už schválil výbor pro dopravu pražského zastupitelstva, musí projít ještě radou. Pokud ho schválí, novinka by měla platit od 1. července. Materiál zveřejnil Ropid na svých stránkách.

Na znamení je dnes v Praze zhruba 60 % z 2342 zastávek, ostatní jsou stálé. „V nich musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy, i když nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer. Přitom každé takové zbytečné zastavení zpomaluje provoz, stojí peníze i pohonné hmoty, snižuje tepelný komfort a působí vyšší hluk pro okolí,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Pokud změna projde, cestující musí při nástupu viditelně stát na zastávce a autobus zastaví. Pro výstup bude nutné zmáčknout tlačítko Stop, výstup s kočárkem, nebo tlačítko na dveřích. Podobný systém funguje v jiných evropských městech, v Česku například v Ústeckém či Libereckém kraji.

Podle Ropidu je současný systém nepřehledný, sjednocením pravidel by zmatky měly zmizet. Ropid argumentuje i financemi: každé rozjetí podle materiálu stojí zhruba korunu navíc, ročně tak podle Ropidu jde ušetřit pět milionů korun. Zvýšit se má i komfort jízdy, v létě nebude klimatizovaný autobus tak často zastavovat a vpouštět teplý vzduch, v zimě naopak. Dojít má také k eliminaci drobných zpoždění, pokud se systém osvědčí, tak v budoucnu by se mohly systémově zkrátit jízdní doby.

Ropid sám v materiálu přiznává, že návrh má i své nevýhody, zejména v dešti, kdy jsou cestující na zastávce ukrytí pod přístřeškem a nemusí být vidět a řidič jim tak nezastaví.

Ropid už sjednocení zastavování pilotně řeší od roku 2017 v Horních Počernicích, kde jsou všechny zastávky na znamení. Počet zastavení tu klesl zhruba o 15 %, došlo ke snížení mírných zpoždění. Podle Ropidu je objem stížností nízký, většinou jen kvůli nedostatečnému počtu tlačítek na zastavení v autobuse, což je řešitelné instalací dalších.

Mají být všechny zastávky autobusů v Praze jen na znamení?
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
BoH
Host
BoH

Podle mě je to dobře. Nechápu, proč by nějaká zastávka měla být na znamení a jiná ne. A pak jsou samozřejmě výjimky – na znamení o víkendu a v noci. Pak aby člověk pořád koukal, jestli mávat, nemávat, mačkat, nemačkat…

StM
Host
StM

Zrychlení přepravy?

Ani náhodou.

Jízdní řád je potřeba dodržovat a ten musí počítat s tím, že autobus bude nucen zastavit na každé zastávce. V konečném důsledku to v praxi vypadá tak, že řidiči autobusů projetím zastávky čas ušetří a jsou nuceni zpomalením jízdy ušetřený čas prohospodařit tak, aby na příští zastávku nepřijeli moc brzy.

Z praxe z míst kde se již zastávky projíždějí vidíme, že autobusy se pak po městě plouží rychlostí 30km/h, zdržují ostatní provoz a vynucená předjíždění ostatních účastníků provozu zvyšují rizika vzniku nehod.

BoH
Host
BoH

Nevím, odkud jste, ale v Brně jsou naopak tyto zastávky velice prospěšné, protože jízdní řád je dělán poměrně na hraně a je velká pravděpodobnost, že se vůz někde zpozdí. Díky těmto zastávkám toto zpoždění má šanci dohnat.

Michal
Host
Michal

Mno já nevím, všichni se tu ohánějí že je to v zahraničí běžné…tak třeba zrovna v Berlíně to v centru rozhodně běžné není, zastavuje se všude. Oproti tomu třeba v Portugalsku jsem jako cestující nesčetněkrát přejel, protože jsem jednoduše neměl ponětí, kde ty zastávky vlastně mají být a kdy mám tedy zvonit na výstup. V Itálii jezdí třeba v Římě busy jen dle orientačních časů ale zase displeje na zastávkách ukazují aspoň dle GPS orientační čas za jak dlouho to přijede. Mnoho těchto měst používá systém „jede to 4x do hodiny a někdy to přijede“, ale kdy přesně nikdy nevíte.… Číst vice »

Josef
Host
Josef

Na asi vetsinu zastavek v tom slejvaku musel ten clovek nejak dojit, takze patrne byl vystaven tomu slejvaku uz davno predtim nez teda cekal na ten autobus. Predpokladejme, ze v prosklenych zastavkach ho ridic uvidi a zastavi, tam kde videt neni pribrzdi a overi jestli tam nekdo neni. Zase tady hledam tisic a jeden duvodu, proc to nejde.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Debilně vybavenými čekárenskými přístřešky, kde je nějakou přiblblou reklamou „zaslepena“ právě stěna na straně, odkud vozidlo přijíždí, takže čekající nevidí, zda už vozidlo přijíždí, a řidič nevidí, zda v přístřešku někdo je, Praha přímo oplývá – a schválený „nový mobiliář“ (který před nedávnem představil i tento web) ty nesmysly jen podporuje – to si ROPID nedokáže ohlídat ani tato řešení?

Tronda
Host
Tronda

Tak ono když bude pořádný slejvák, nebo naopak v zimě námraza, tak tam řidič jednoduše neuvidí. V moderním městě, by asi člověk očekával, že tam bude třeba nějaké tlačítko, které v horším případě rozsvítí panel na zastávce, v lepším vyšle signál do blížícího se autobusu, ale to je asi na Ropid moc složité.

AAA
Host
AAA

V Itálii jezdí třeba v Římě busy jen dle orientačních časů ale zase displeje na zastávkách ukazují aspoň dle GPS orientační čas za jak dlouho to přijede

takových zastávek je však spíše menšina …. no prostě Itálie 🙂

Aleš K.
Host
Aleš K.

Nemusím do Portugalska, stačila mi návštěva známých v Třebíči. Nastudoval jsem si trasu, ale že je každá zastávka na znamení jsem se dozvěděl až při jízdě… V TR se v dopravě nevyznají místní, natož náhodný návštěvník. Krom toho, zde nemají MHD, ale PAD (asi pro cestující oděné v polyamííídůůůů). V jihlavských vozech zase hlášky neznají sloveso „být“. Divná mluva… Ostatně časy, kdy mi Jihlava imponovala jsou 45 let fuč… Hezký den těm, co ví kde mají vystoupit!

PetrB
Host
PetrB

Jedine mesto, ktere ma vsechny zastavky na znameni, vyjma tri (Masarykovo namesti, Masarykovo namesti dolni a Masarykovo namesti horni) je v CR Jihlava a funguje to tam bez problemu. Lidi se to nauci, par kich bude nadavat, par bude spokojeno. Po par mesicich si to sedne a bude klid

Rookie
Host
Rookie

Jablonec nad Nisou

frost
Host
frost

zajimave nazory pro i proti.

jako napr. u opatreni pro preferenci MHD oproti IAD bych se ovsem po pripadnem zavedeni na vsechny linky v Praze rad nekde docetl, jake budou realne prinosy.

ma nekdo treba informace, zda k necemu z dlouhodobeho hlediska skutecne je selektivni otevirani dveri v metru?

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

nemám žádné statistické šetření, ale metrem jezdím denně. Večer zůstává značná část dveří opravdu zavřená. A nejen večer – třeba jsem tuhle nastupoval na Malostranské kolem druhé odpoledne a byl jsem na peróně sám.
A když to vynásobíte počtem zastavení a spojů, tak už by se to za rok mělo dostat k zajímavým číslům.
Tak tolik můj subjektivní dojem.

Jindra
Host
Jindra

Už vidím cizince na letišti jak mává na 119.Na vybraných zastávkách ano,ale všechny? V Chomutově
nejsou někteří cestující po zastavení a otevření dveří vystoupit.

PetrB
Host
PetrB

Mava? Trochu vedle. V Praze staci stat na zastavce a autobus zastavi. Neni nutno mavat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Což se v poslední době ukazuje stále více jako ne zcela rozumné = zastavuje se zbytečně, i když ty osoby na zastávce o nastoupení zájem nejeví (a například tam „čumí do MT“).

Kuba
Host
Kuba

Mně fascinuje ta argumentace. „Klimatizovaný autobus nebude tak často vpouštět teplý vzduch“ – jakýpak je průnik množin klimatizovaných autobusů a autobusů bez tlačítek na dveře? Druhá jmenovaná se do pár let navíc zcela vyprázdní, takže nebude problém ani v zimě.
„… nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer.“ – institut zastávky na znamení od 20 do 4 už byl vynalezen.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Důležitý postřeh, který mě nenapadl. Trefa do černého.

petr.r
Host
petr.r

U nás to funguje ve sharku.

Vlk Libor
Host
Vlk Libor

Zastávky na znameni jsou výborná volba. Konečně někdo zjistil že zastavovat ne zastávce kde nikdo nestojí je nesmysl. Nedostatek tlačítek je sice pravda ale na druhou stranu chci-li vystoupit tak v dostatečném předstihu zvednu pr…… a u dveří ten čudlik je vždy. Celkem často se stává že cestující sedí jako paša a čeká až mu ten debil co řídí rozvine červený koberec a pomůže mu s nákupem domu.

eLKá
Host
eLKá

No, nic „nepotěší“ řidiče autobusu víc, než když si cestující „pípne“ 10 metrů před zastávkou, že…
Aby to opravdu fungovalo, tak je IMHO nutné udělat dvě (celkem jednoduché) věci:
– tlačítka dát opravdu všude po celém autobusu (viděl jsem v jedné tramvaji „páskotlačítko“ pod okny po celém interiéru, takže to nebypadalo jako vyložený aftermarket,
– upravit hlášení příští zastávky tak, aby se hlásila dříve.
Jinak ty autobusy budou muset jezdit kolem zastávek krokem a řidič bude muset mít oči na stopkách, jestli někdo se nechystá vystoupit.

Josef
Host
Josef

Tak mu nezastavi, jinak se to lidi nenauci, ze si to maji zmacknout vcas.
– u SORek je podle me tlacitek dost uz jen kvuli tomu, ze jsou vsude dvere, tim ze stop tlacitko jsou zaroven dvere jich je vsude kolem dost
– pokud se nepletu tak dalsi zastavka se hlasi uz v dobe kdy se hlasi aktualni zastavka, takze casu na reakci je tam habadej.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Okolo dveří je naprosto nesmyslně různých tlačítek „hafo“, ale na opačné straně vizidel nejsou většinou skoro žádná – a ani „zvedat“ za jízdy kvůli zmáčknutí tlačítka toho, kdo si k Vám na mezilehlé zastávce cestou přisedne na „dvojsic“ není právě nejlepším řešením: dostatek tlačítek dosažitelných bez vstávání za (rychlé a rasantní) jízdy vozidla je podle mě nutnou podmínkou.

Xxy
Host
Xxy

vy očividne necestujete s deťmi a nákupmi keď si myslíte že človek nemá na práci lepšie veci než stlacat tlačidlo

Vlk Libor
Host
Vlk Libor

Ja ten autobus řídim a nemám nic lepšího na práci než koukat do zrcátka do vozu (místo před sebe) jestli se někdo uráčí vystupovat nebo trénuje na večerní vystoupení v bordelu u tyče.

A.R.
Host
A.R.

Ti, kterým není jasné, jak se změní jízdní doby a jak budou dodržovány příjezdy spojů na zastávku, pokud budou zavedeny na znamení v celé síti, doporučuju publikaci Manažerské rozhodování v dopravních systémech Anny a Jana Černých. Pokud si správně pamatuju, dočtete se tam o metodě GOP-1, která vyrovnává náskoky a zpoždění spojů rovnoměrně po celou dobu jízdy. Je otázka, zda něco takového šotouši vůbec pochopí. A pokud s tím nemají problém v zahraničí, tak my taky ne.

Jen tak
Host
Jen tak

Seda je teorie… zeleny strom zivota…

Jak s tim souvisi sotousi?

A.R.
Host
A.R.

Třeba ti, kteří dnes působí v dopravě a mají ji na starosti. Nevšiml jsem si, že by pro organizaci a plánování používali nějaké sofistikované metody.
Je ostatně na některých provozech vidět, jak zelený je strom života :-D. Spousta lidí o sobě tvrdí, že jsou odborníci z praxe, ale dle statistik jim klesá počet přepravených cestujících.

Libor
Host
Libor

Tento systém výstupu funguje již nejméně 20 let v Kasselu a jiných městech v Německu.

petr.r
Host
petr.r

no já si myslím, že stím začal Baťa ve zlíně. Já pamatuji, jak jsem jezdil a mačkal jsem to tlačítko před více jak 40 lety.

Railman
Host
Railman

To urcite ty Bato 😀

Raddie
Host
Raddie

Ano, soudruhu, v 70. letech to byl ve Gottwaldově všude samý Baťa 😀

A.R.
Host
A.R.

Výborný nápad. Už to tady dávno mělo být. Nejde mi na rozum, proč je Praha – a vůbec Česko – s některými věcmi tolik pozadu.

Mosquit
Host
Mosquit

Zrovna v těch Počernicích na to obyvatelé docela nadávaj; prý mnoho situací, kdy řidič přehlédnul, že cestující v autobuse chtěl zastavit a jel dál…

petr.r
Host
petr.r

ve zlíně je to psaný zastávka na znamení a když je zmačknutá stopka, tak zastavujeme. Lidi musí přemýšlet.

Mosquit
Host
Mosquit

Za co tolik mínusů? Za konstatování, že řidič je nemehlo a přehlédne, že má zastavit, i když tlačítko bylo zmáčknuto a notifikace svítí?

Počernice, dnes odpoledne, spoj linky 141, mezi Nádraží Horní Počernice a Černým Mostem jsou 3-4 zastávky. Tedy dle JŘ.
Realita = nezastavujeme, další zastávku (ani informaci o tom, že je to na znamení) nehlásíme, display je zhasnutý.
Na Čerňáku se mě starší cestující ptali, kdy už budou Chvaly…

Onda
Host
Onda

,,Ropid sám v materiálu přiznává, že návrh má i své nevýhody, zejména v dešti, kdy jsou cestující na zastávce ukrytí pod přístřeškem a nemusí být vidět a řidič jim tak nezastaví.“
Stejně ten člověk musí vylézt z přístřešku ven a dojít k autobusu. Tak vylezu o pár sekund dřív. 🙂

A nutno podoktnout, že i v tom slavném ústeckém kraji jsou některé zastávky označeny, jako že na znamení nejsou (přestupní stanice, dopravní uzly). A jestli mám čekat na přípoj a přestup, tak tam tak jako tak zastavit musím. 🙂

Radek
Host
Radek

Začal bych s regionálními linkami. Tam už stejně část řidičů toto provozuje bez ohledu na charakter – nezmáčknu, nevystoupím.

FRANTIŠEK
Host
FRANTIŠEK

V Liberci MHD jsou zastávky take na znamení většinou dal od centra a od 20 do 4 h na znamení všechny zastávky a víkendy, svátky celodenně

Sch
Host
Sch

V zásadě dobrá myšlenka, jen u starších autobusu by to chtělo sjednotit barvu a podobu tlačítek na znamení, oznámení a otevírání dveří, u citybusu jsem nikdy nevěděl co zmáčknout,kolik tam bylo různých tlačítek.

Onda
Host
Onda

U nás lidi mačkají co se dá. Hlavně, aby něco svítilo nebo něco kváklo (výjimkou jsou teda vozy 15Tr bez VO/GO, které mají tlačítka na znamení vysoko nade dveřmi). A i u těch citybusů.

Abych dával řidiči znamení na jakékoli zastávce, že chci nastoupit, to není ani v tom ústeckém kraji. Tam buď člověk je a autobus přibržďuje a když se člověk nehýbe/nejde k autobusu, tak jede dál.
Když by se toto pravidlo zavedlo v Praze plošně, tak by to nezpůsobilo tolik chaosu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já jsem naopak přesvědčen, že čekající na zastávkách by měli dávat znamení vždy – a zejména tam, kde jezdí více linek rozjíždějících se do různých směrů: proč tam kvůli jednomu či dvěma čekajícím mají zastavovat i všechny autobusy, které ti čekající nepotřebují?

MirK
Host
MirK

A jak dáte znamení za snížené viditelnosti, kdy ani nedokážete přečíst číslo na druhém z přijíždějících autobusů? Právě proto byla přijata zásada, že druhý (ev. další) přijíždějící autobus zastaví vždy.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

U druhého to beru, ale prvnímu, když jej nepotřebuji, mám naopak ve zvyku naznačit, aby projel – jistě, pak mi může hrozit, že projede i ten druhý …

Josef J.
Host
Josef J.

Jsou tací, kteří nepřečtou ani na tom prvním. Ale zase se mohou řídit pravidlem nepřečtu – pro jistotu mávnu.

PetrB
Host
PetrB

V Nemecku to funguje v systemech MHD a na regionalnich linkach standardne nekolik x let… tak proc ne v Praze?

Rampa
Host
Rampa

Tak já bych to zaved i u metra…

...
Host
...

A u Pendolina a také u letadel.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Klidně si to dovedu představit v celé zemi, MHD i meziměsto; prostě všude, aspoň by v tom nebyl zmatek

Jarda
Host
Jarda

Na meziměstských linkách to tak funguje, tam není moc co zavádět.

VencaM
Host
VencaM

Přínosné je to ve spojení s novými busy, které mají spojené tlačítko dveří a tlačítko požadavku na znamení. Už dnes všichni cestující v nových busech žádají o zastavení v zastávce, i když není na znamení. Ještě by to chtělo zprovoznit funkci automatického zavírání dveří po určitém intervalu bez pohybu cestujících dveřmi. Nové tramvaje to mají, ale nepoužívají. Ve světě je to běžná věc. Cestující si zmáčkne tlačítko na dveře, na zastávce vystoupí a dveře se po chvilce sami zavřou ještě dřív, než k tomu dá povel řidič před odjezdem. Tedy samozřejmě, pokud čidlo ve dveřích nezachytí dalšího cestujícího. Především u… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jo a hlavně by šlo na konečných nastupovat do stojících busů/tramvají a ne čtvrt hodiny klepat zimu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Až na to, že tento systém běžný v celé civilizované Evropě v ČR nemůže „projít“ přes odbory = „ani náhodou“ …

Standa
Host
Standa

Na konečné je těch 15 minut přestávka řidiče.
Tak si potřebuje odrazit, zakourit, dojít na záchod, pro svačinu..

simbič
Host
simbič

Tak se jeďte podívat tam, kde to funguje.
A co že si to potřebuje řidič odrazit?.

skyisblue
Host
skyisblue

Na jednu stranu proč ne, je to i v zahraničí častější systém než náš zastavovací. Na druhou stranu: – Na to nemáme vybavené autobusy, tlačítek je na tento systém málo, jsou prakticky jen v okolí dveří, musela by být umístěna na každé tyči v autobusu, aby se člověk nemusel na výstup chystat již při výjezdu z předchozí zastávky. – V čem bude ta úspora, když se stejně musí dodržovat jízdní řády a bude tak nutné na každé zastávce čekat na dobu odjezdu? Dojet dříve na konečnou stejně nebude možné. Nebo budou potom jízdní řády s různými jízdními dobami pro pracovní… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Jízdní řády s odlišnými jízdními dobami ve špičkách / o víkendech a podobně jsou v Praze běžné již nyní.

skyisblue
Host
skyisblue

To se rád nechám poučit – kde je to běžné nebo kde to je vidět? Na papírových jízdních řádech jsem to totiž nikde neviděl.

Jen tak
Host
Jen tak

Jízdní doby uvedené na papírových jízdních řádech (třeba na zastávákách) nemají nic společného se skutečnými jízdními dobami. jedná se jen o orientační jízdní dobu.

musíte porovat přímo doby jízd konkrétních spojů, např. v idosu nebo v cg transitu.

Např. na lince 240 má spoj odjíždějící v 16-38 ze zastávky háje dobu jízdy na černý most 42 minut, spoje odjíždějící ze stejného místa večer mají dobu jízdy 39 minut. Noční spoje mají dobu jízdy 38 minut.

U linky 197 je v pracovní dny rozdíl špička X mimo špičku pět minut na celé trase.

Atd atd.

A.R.
Host
A.R.

Vidět to tam není, protože na to není místo. Ale v Brně svého času existovaly celkem 4 tabulky chronometráží.
1) pracovní dny od 7:00 do 19:00,
2) každý den od 5:00 do 7:00 a od 19:00 do 21:00,
3) soboty a neděle od 7:00 do 19:00,
4) každý den od 21:00 do 5:00.
Přičemž chronometráž č. 1 byla nejdelší a byla vidět na jízdním řádu. Někteří dopravci jízdní dobu neuveřejňují vůbec – třeba MDML.

Josef
Host
Josef

Da se to zjistit i v papirovym jizdnim radu, vezmete si nejakou mestkou linku, najdete si jizdni rad prvni stanice a pak treba nejaky ke konci a kdyz spocitate rozdil casu mimo spicku, tak nebude odpovidat tomu co je vlevo uvedeno, tam je proste nejakej ten nejdelsi cas, aby mel cestujici aspon nejakou predstavu.

A.R.
Host
A.R.

Chronometráž je pro každé období dne úplně jiná. To je snad logické, že se večer jezdí jinak než během ranní špičky.

Partneři



CSCARGO