Přibylo rezidentů, ubylo aut. Katovice hodnotí změny v parkování

Parkování v Katovicích. Zdroj: KatowiceParkování v Katovicích. Zdroj: Katowice

Cílem nové parkovací politiky je omezit počet přijíždějících vozidel z mimoměstských oblastí do centra.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JanJanJan

V ČR, kde má jeden byt 4 auta. Z toho jedno jen do kauflandu a zpět pro rohlíky. Nasněží a hned vidíte, že 60% aut vůbec nevyjíždí.

Red Fox

A to do Kauflandu je to většinou tak do 200 m. A to již ani nezmiňuji, že třeba nejdůležitější je jet autem středem města (kopírovat trasu veřejné dopravy) do průmyslové zóny na druhém konci města…. :-).

jfp

A co české Katovice? P+R na škváře u zastávky, nebo nechat auto u JZD a do obce se dopravit MHD na bryčce taženou voly?

Gryf

A nešlo by to třeba i v Liberci? Jo aha zapomněl jsem, žádná záchytná parkoviště tu nejsou… :‘-(

Ondra

V Praze by to zafungovalo samozřejmě také.

L.

Nezafungovalo, protože tady záchytná parkoviště nejsou.

Zbyněk

Černý Most, 2x Běchovice, Mnichovice, Opatov, Braník, Radotín, Nové Butovice, 2x Zličín, Roztoky, Letňany.
A to jsem jich jistě plno zapomněl.

Pacicka

Mnichovice jsou asi na 25 aut a už teď je ráno plno…

Petr Šimral

35, ale to je jedno. Vedle jsou Strančice (cca 100 aut, totálně plno) a Mirošovice (poloprázdno). Sám tam z Mnichovic jezdím, je to skoro stejně rychlé jako škrábat se v Mnichovicích do kopce a riskovat zavřený přejezd a plné parkoviště a zpravidla je tam cca 30 – 40 volných míst.

Juraj

Tak zároveň ne každý je v situaci, že nemá na výběr. Spousta lidí jezdí do Prahy prostě proto, že může a parkovací politika je k přespolním velkorysá.

Petr

Dovolím si Vás opravit. Spousta lidí jezdí do Prahy prostě proto, že musí. Většina pracovních nabídek je v Praze. Kanceláře se staví o sto šest, byty moc ne, a když ano, tak za cenu, kterou si nemůže zaměstnanec z té kanceláře dovolit. Výsledek? Lidé dojíždějící do zaměstnání. A ne, cestování hromadnou dopravou z okolních měst a vesnic není efektivní ani levné. Přestaňte v Praze stavět kanceláře a postavte je v jiných městech. Nebudete muset řešit přespolní a i ta magistrála by se mohla zrušit. A mimochodem v Letňanech je kapacita už teď také prakticky plná. Navíc metro z jede do… Číst vice »

jal

Až se zbaví kancelářští svého pocitu výjimečnosti a tím „nemožnosti“ jezdit sockou, nebude problém. Vůbec se nemusí přestat stavět kanceláře.
Nebo ano, místo nich výrobní haly, ať se nemusí v kancelářích jen zařizovat dovoz z Číny.

Luk

Jsem „kancelářský“ a jezdím běžně „sockou“. Nevidím důvod, proč bych měl každé ráno poskakovat v kolonách v autě do centra a odpoledne zase zpět. Sice by to bylo o něco rychlejší než MHD, ale takhle si mohu cestou něco číst a vůbec být v pohodě, místo abych ráno v polospícím stavu řídil (jo, hodně lidí si krátí ranní cestu autem telefonováním, zhusta s telefonem v ruce u ucha – to je ale pěkná prasárna a kvůli kolizím pak dál zhoršují ty zácpy).

Luk

U těch nově budovaných kanceláří se stavějí i garáže nebo jiné parkování. Navíc se staví mimo centrum. Tedy na situaci v centru tohle nemá vliv. Jo, taky bych byl raději, pokud by bylo víc pracovních příležitostí v jiných městech a na vesnicích – a aby tam bylo víc všeho, tedy třeba i obchodů, různých služeb a kultury. Ale tohle je bohužel dlouhodobý trend, že se lidé přesouvají do velkých měst a nejvíc do těch největších. Naopak nejvíc opouštějí ty nejmenší vesnice. Děje se to stovky let a stále to zrychluje. S úbytkem lidí mizí jak pracovní příležitosti (protože se tam… Číst vice »

praktik

Především ovšem musíte nabízet (= mít) dost parkovacích míst na několikahodinové parkování na záchytných parkovištích a od nich kvalitní VHD do města (= systém P+R), a ve městě výrazně odlišovat levnější sazbu za pouhé krátkodobé zaparkování (do maximálně půlhodiny) na rychlé vyřízení potřeb posádky od výrazně dražší sazby za dlouhodobější (= víc než cca půlhodinu) stání vozidla – pak by to opravdu mohlo smysluplně fungovat i ve větších českých městech = nejen v Praze.

Juraj

To jsou pořád řeči, proč to všude jinde funguje, ale v Česku by to nefungovalo. Ty P+R vůbec nemusí být na okraji Prahy, klidně mohou být v blízkosti bydliště u zastávek vlaků a autobusů. A taky většina lidí v SČK má ten vlak/bus do Prahy v docházkové vzdálenosti od domova.

Tak z toho nedělejme zbytečnou kovbojku, Praha dnes prostě lidi aktivně motivuje k ježdění do centra svou parkovací politikou a strachem z jakékoli změny, i když si všichni na přeplněné centrum stěžují.

M82

Muzu se zeptat co je velkoryseho na tom, ze P+R u nas stoji vic nez v Mnichove a spouste dalsich mest na zapad od nas ci na tom, ze hodinove parkovne je u nas drazsi nez treba v te tolik opevovane Vidni. Jak by rekl Zdenda Hrib vytahnete si uz ty hlavy z ri.. Co je velkoryseho na tom, ze kdyz pojedu do prace do Florentina, tak za 8 hodin zaplatim 500… To je opravdu nabidka, ktera prespolni motivuje jet autem do centra.

M82

Co udělali tak objevného proti Praze? Zavedli zóny, které tu máme víc jak dvacet let a jsou u nás průběžně rozšiřovány. To je teda velký…

Mysel

To nejdulezitejsi – maji zachytna parkoviste. Na ne prazska magistratni cykloklika leta se*e.

jal

Praze stačí mít záchytná parkoviště na vlakových zastávkách přípražských sídel.

Petr Šimral

To mi teda vysvětlete, proč je P+R Běchovice léta prázdné…

babilon

Aby se pak nedivili, že jim firmy utečou z města.

Samo

A to sa už niekde na svete stalo? Lebo všade, ešte aj v autocentrických USA, majú väčšiu hodnotu nehnuteľnosti v oblastiach orientovaných na ľudí, nie autá.

TnM

Katovice zatim ekonomicky rostou docela zavratnym tempem. Narozdil od chudych sousedu za jizni hranici.

Michal Bartoníček

No jo, Katowice jsou před krachem. 😄 Za pár let to tam bude vypadat jako v Černobylu. 🤣🤣
Tohle by vám nezbaštily ani děti z Kociánky.

František

Tak neomarxismus už dorazil i do Polska. Honem obrnit česká města, vykácet parky, zalít asfaltem. Naše auto-právo si brát nedáme.

Michal Bartoníček

Řeknu vám tajemství – všechno je úplně jinak. 😄

Jan Novák

Klasická nabídka a poptávka, kterou Česká města nějak odmítají pochopit. Tady si všichni stežují, že je v centru moc aut a málo parkovacích míst, ale řešení je přitom velmi jednoduché. Pokud máme v centru prahy parkovné 60 Kč (fialová zóna) nebo 80 Kč za hodinu a to ať na Václaváku, Staromáku a v přilehlých ulicích, tak se pak nemůžeme divit, že je nedostatek parkovacích míst. Platit takhle směšnou cenu za zábor veřejného prostranství se prostě vyplatí. Zdražmě toto parkovné 3-4 násobně a čekejme, co to udělá s poptávkou. Pro město to bude vždycky win-win. Pro politiky (hlavně z ODS) už… Číst vice »

Radek

Přesně tak, respektive deregulujme jej a cenu nechme určit trh. Nabídka a poptávka se pak dostanou do rovnovážného stavu – tzn. kdo bude chtít zaparkovat, tak zaparkuje. Win win pro všechny.

M19

V Katovicích by měsíčně stálo parkování 8 h denně cca 7 000 Kč dle článku. Uvažujme, že je to jen po-pa. 60 Kč × 8 h x 20 dní = 9 600 Kč, 80 Kč x 8 h x 20 dní = 12 800 Kč. A to většina měsíců má více pracovních dnů a při 8 h pracovní době, tak budete stát déle než těch 8 h denně. Jsou tedy Katovice dražší a zde zbytečně laciné?

Luk

Někde je těch 80 Kč/hod., resp. 60 Kč u fialových zón, pořád nízká cena – protože lidí ochotných ji zaplatit je víc, než kolik je dostupných míst. Například pokud někdo jede firemním autem k zákazníkovi a účtuje si třeba 1500 Kč/hod., pořád se mu vyplatí zaplatit těch 80 Kč, než tam cestovat MHD a ztratit kvůli tomu půlhodinu navíc (tedy přijít o příležitost získat 750 Kč). Tedy někde by mělo smysl parkovné zvýšit a zároveň zlepšit obsluhu MHD. Zvýšení parkovného bez zdražení pokut a zlepšení jejich vymáhání ale nemá smysl – pokud by celodenní stání přišlo na 2000 Kč a… Číst vice »

M19

A není to prostě tím, že rezidenti mají násobně vyšší počet aut, než je parkovacích míst a zvýšit cenu krátkodobého parkování nic neřeší. Ani dnes by mě ani nenapadlo parkovat v centru Prahy. Nedává mi to žádný smysl. Není problém spíše v tom, že je levné rezidentní stání a zejména druhé a další auto? Přijde vám pražská MHD v centru špatná? Když to srovnám třeba s Římem, Drážďany atp., tak v Praze je to zlaté.

Radek

Souhlasím, upřímně nevidím moc důvodů, proč natolik rozlišovat mezi cenou rezidentního a krátkodobého stání .

Luk

Mělo by to být určitě dražší i pro rezidenty oproti dnešnímu stavu. Nicméně i pro přijíždějící je pořád dost atraktivní parkovat v centru. MHD je obecně docela dobrá, ale pořád je co zlepšovat. Jinak těm Drážďanům bych si dovolil oponovat, celkem dost tamní MHD znám a patří určitě k těm lepším, v řadě ohledů před tou pražskou, i když většina nedostatků v Praze už byla odstraněna (hlavně ty někdejší nekonečné fronty na studentské kupony). Přesněji řečeho hovořím o celé integrované dopravě regionu Horní Labe (Oberelbe) vs. PID. Mimochodem na zlepšování PID se nyní podílí i TU Dresden.

Petr

Je skupina lidí, pro které cena parkování není problém, takže cena nic moc neřeší. A pravděpodobně jich je právě v nejužším centru dost na to, aby bylo stále obsazeno. Pro běžné přespolní zaměstnance znamená zdražení parkování buď výrazný nárůst výdajů z rozpočtu, nebo nárůst času strávený dojížděním – vyberte si sám, co je příjemnější. Mimochodem, parkuji v širším centru v jedné ulici bez zón a když byl týden sníh, bylo vidět, že se 3/5 aut nehly. Kolik takových aut je jinde po Praze? A proč si vlastně Pražané stěžují, že nemají kde zaparkovat, když současně argumentují MHD? Podle jejich logiky… Číst vice »

Jan Novák

A kupní síla aglomerace Katovic a Prahy je stejná?

M19

Vidíte, další argument, proč zdražit rezidentum.

L.

Tahle „směšně nízká“ cena je ve skutečnosti na úrovni záboru veřejného prostranství pro komerční účely. Ještě ho 3-4x zdražit by byl krystalicky čistý příklad šikany. A moc by to nepomohlo, protože drtivou většinu těch míst je stejně obsazená místními.

praktik

Podstata problému je v tom, že se patřičně nerozlišuje cena skutečně krátkodobého (v řádu málo desítek minut) parkování a dlouhodobého (v řádu hodin) stání – ale k tomu je třeba mít i adekvátně přizpůsobenou infrastrukturu a MHD, což ve větších městech v ČR je téměř výhradně pouhá fikce.

Jan Novák

Uliční profil Václavského náměstí má cca 65 metrů.
28 metrů je vyhrazeno pro auta, 37 metrů pro chodce a zeleň.
To je poměr uličního prostoru cca 43:57 pro chodce.
V horní půlce Václavského náměstí je cca 150 parkovacích míst, to znamená že denně zde bude maximální obrat něco mezi 450-900 auty + průjezd aut z vedlejších ulic.
Lidí skrze Václavské náměstí projdou denně desítky tisíc. Kdo je tedy šikanován?

Zbyněk

A v Mezibranské?

Radek

Krátkodobá stání možná ano, nicméně rezidentní naprosto ne, tam je ta cena oproti záboru veřejné prostranství pro komerční účely naprosto směšná.

M82

Už teď to parkování stojí jak stánek s trdelníkem a prej ještě zdražit. Jakože to parkování bude v kupní síle x krát dražší než ve Vídni? Tleskám nohama

Konečně

Všichni? Můžete to upřesnit? V mém okolí si nikdo nestěžuje, tak to asi všichni nejsou.