Přetlačovaná kolem dvou procent. Pro vedení Českých drah hranice, odbory chtějí víc
Vlakový personál ČD. Pramen: České dráhy
ČD navrhly strojvedoucím zrušení dělených směn v momentě, kdy doba rozdělení směny je menší než 90 minut.
Jízdné se zvedá o inflaci, životní náklady samozřejmě také, Fiala slibuje německé mzdy a reálně České dráhy, firma ze sta procent vlastněná státem se s odbory nedohodla ani na růstu v jednotkách procent. Tedy tlačí na nerůst ve mzdovém sektoru. Trochu bizár.
Vzhledem k počtu zakázek ČD na venkovské (nízkokapacitní, málovyužité) části železniční sítě SŽ, jsem zvědav, zda-li tito v podstatě velmi zbyteční řidiči vlaků typu RegioFox setrvají na svých požadavcích, anebo zda-li akceptují obvyklé podmínky na trhu (a dle zákoníku práce, tj. bez nestandartních benefitů pro „zasloužilé OSŽ srdcaře/odboráře“)
Tu vaši větu jsem si musel tři krát přečíst, než mi došlo, co chcete světu sdělit.
Na to že Českým drahám ubývají a budou ubývat výkony, není nejmenší důvod strojvedoucím na platech něco přidávat.
Jak ovlivní strojvedoucí to, zda zakázku vyhrají nebo prohrají ČD ? Naopak není důvod přidat tak málo. Firma je ve výborné kondici, navyšují se pravidelně platby od objednavatelů, zvyšuje se cena jízdného, náklady naopak po bouři vlivem Covidu a války na Ukrajině stagnují, elektřina velkoodběratelům dokonce výrazně zlevnila. Falešné naléhání Havelkové je jak z příručky pro začínající manažery.
Peníze na výplaty se přeci musí rozpočítat do ceny za kilometr do soutěže ne. Člověče stavte se s tim rozborem v kanceláři u náměstka Svobody, mohl byste dělat třeba vedoucího finančního oddělení.
V Brně zůstalo z původního personálu jen zlomek avšak manažer, přednosta a ostatní zbyteční se udrželi. Mají poloviční práci, ale plat by chtěli 2x větší.
Docela by mne zajimalo, kolik lidi z vlakvedoucich nebo pokladnich odchazi do jineho oboru mimo zeleznici? Velka vetsina lidi na draze, snad krome firu, jsou totiz celozivotni zeleznicari a casto s draznimi skolami.
právě že i celoživotní železničáři jdou pryč
strojvedoucích v brně na hlavním bývalo 160-170 lidí, dnes jich je cca 120 a dále odcházejí
a lakový čety od ledna zase budou nabírat, protože zjistili, že není dostatek lidí ani na ty ořezaný výkony
Politici dýchají se společností, když si nepřidají 13,8 %, ale jen 6,9 %. A u ČD chtějí přidat pouhopouhých 2,5 %. Opravdu výsměch. Ať se pak politici nediví, že si běžní lidi myslí, ze jsou odtržení od reality.
Takhle nízké navýšení snad Odbory nepodepíšou, i SŽ má navýšení 3,9 % a odměnu 12000 Kč.
Přesně. Národní dopravce je sice akciová společnost, ale vlastněná státem, tak ať jim/vám stát do firmy nalije peníze na vyšší platy, pokud na to není dle managementu. Alespoň se pak ukáže, jestli můžeme věřit premiérovi ty jeho sliby o německých mzdách. Někde se začít musí, tak ať je to první u ČD a pak to uvidí i ostatní firmy a budou nuceni také zvyšovat i jinde a dočkáme se i my ostatní.
Ty by ses kamaráde neměl pouštět do větších intelektuálních dobrodružství než je chov domácího zvířectva.
Hezký, tento příspěvek mě dnes rozesmál. Děkuji za zpříjemnění dne 🙂 Psal jsem to s nadsázkou, ale je to služba a někde jsem četl, že sám generální ředitel v nějakém rozhovoru uvedl, že ČD nemají odvádět zisk, ale mají provozovat službu. A vycházím z toho, když někdy v dubnu se objevil tady článek o ZSSK, že tam jim přidali 18%, aby jim zaměstnanci neodcházeli. Tak by neuškodilo, aby si polepšili provozní zaměstnanci u ČD o pár procent víc než je návrh nyní.
Akcionář nemá být filantropický sponzor, akcionář má očekávat výsledky a dividendu. A pokud společnost nedosahuje očekávaných výsledků, vyměnit její management.
Tak to, kam dovedli firmu akcionáři očekávající hlavně dividendu, je nyní moc pěkně vidět na příkladu Intelu. Prostě dlouhodobá perspektiva a prosperita firmy bohužel akcionáře vůbec nezajímá.
Jinými slovy – principy, na kterých je více než sto let založeno podnikání celého prvního, druhého a později i části třetího světa, zamítnete jako neplatné, protože jste našel jeden příklad, kde podle vašeho názoru selhaly? Zajímavá úvaha.
Myslíte, že i stát jako akcionář očekává výsledky a dividendu? Nejsem z oboru, ale ztotožňuji se s tím, co jsem četl v nějakém článku, že ředitel ČD řekl, že ČD nemají vytvářet zisk, aby odvedli dividendy, ale mají vytvářet zisk pro svůj provoz a mají provozovat službu.
Proč tento přístup u ČEZu nevadí a u ČD by vadil? Co dělá ten rozdíl? Přemýšlejte o tom.
Každopádně to už jsme se odchýlili. Můj výrok je reakcí na vaše prvotní volání po nalití státních peněz do drah, aby se zaměstnancům mohlo více přidat. Tím jste na sebe prozradil, že nerozumíte hospodaření jak státu, tak akciové společnosti.
Fiala neví kde je sever
Souhlas 👍
Cargo cd nemá žádné navýšení 👍👍
No vidíte, podrazili jste emeritního odboráře Jaromíra Duška a teď sklízíte co jste zaseli….
Nastalá situace nemá příliš řešení podepsat / nepodepsat. Oboje nám něco přinese a oboje nám něco odnese. Zaměstnavatel má evidentně připraveno opatření při nepodepsání PKS při prostudování je to nepěkné čtení a každého z nás se dotkne větší či menší měrou. Pokud se odbry ohnou a podepíší tak v podstatě v nominálu nepříjde nikdo o nic v realné mzdě jeto propad více než 7% (můj odhad). Nejsou zcela do halíře spočítány ztráty při nepodepsání a rovněž navýšení při podepsání. Protože čísla hovoří a ty nejsou možné stanovit na jedince, jsem pro PODEPSÁNÍ dle starého přísloví „Lepší brabec v hrsti než… Číst vice »
Nastalá situace má jediné řešení. Nepodepsat a vyjednat tak o 8% lepší. Politici i ekonomové veřejně a jasně říkají, že se zaměstnanci nemají bát říkat si o pořádné navýšení mezd a platů. Sami politici nasadili laťku s tím, že si přidají jen minimum, takže 6,9% je dnešní minimum.
Chlapče to jsou jen keci a tím myslím z obou stran! Ta lidská závist že drzý politici budou mít a já mít nebudu je lidskému plemenu vlastní a nic nepřináší. Myslíte si že máme dostatek síli a odhodlání třeba i zastavit železniční dopravu abychom dostali to co nám náleží? Byl jsem u několika stávek a prováděl organizaci a věřte že to nadšení velmi rychle opadne když se zahouká na zastavení jedoucích vlaků na 1 hodinu na 3 hodiny na 24 hodin na dobu neurčitou až do splnění požadavků. Při dnešním vztahu jednotlivců k profesi si nemalujme nic růžově. Většina zaměstnanců… Číst vice »
Dalo by se i souhlasit, jenže problém je už v tom počtu odborových organizaci, kdy mají často i protichůdné požadavky, protože každá kope za ty „své ovečky“ a pak se nedosáhne ničeho, nebo jen drobné výhody pro nějakou část zaměstnanců. Pak bohužel dochází k tomu, že ostatní nejsou s činností odborů spokojeni a odchází…
Pokud zde nedojde k rozumnému výsledku, tak to logicky přinese další odliv členské základny. On řadový člen totiž očekává, že tohle je práce pro ty ve vedení a uvolněné funkcionáře, protože oni to mají jako práci na plný úvazek.
Dělená směna namená co?
Jezdí ráno, přes poledne je doma a pak jezdí odpoledne do večera.
což platí pro MHD, na dráze je to složitější
Těžko jsi doma, když si desítky kilometrů od domova.
Nastoupíte ve 3 ráno, v 5 ráno vás to vykydne v Horní Dolní, kde to mate na 2 hodiny přerušené za poloviční plat, pak zas pracujete za plno, zas vám to přeruší v Dolní Horní a od 3 ráno do 19 hodin jste v práci a do normy hodin vám jde třeba jen 11 hodin.
U strojvedoucích ČD jde směna přerušit jen jednou. A většinou je to přes poledne nebo v noci, kdy jezdí méně vlaků. Mě celkem ani dělené směny nevadí. Zajdu si na oběd, případně si něco vyřídit do depa nebo do města. V noci se dvě hodiny natáhnout taky hodí. Radši dělenou noční než nějaký nástup ve 3 ráno a jezdit pak 13 hodin. To si radši dám klidně dvě noční po sobě.
A ta dělená směna nemuže být v každé „Horní Dolní“. Musí tam mít dopravce pro zaměstnance nějaké zázemí. WC, kuchyňka, mikrovlnka, rychlovarná konvice atd.
Vy jste další tak trochu padlý na hlavičku. Copak by vám nevyhovovalo radši to, kdyby ta vaše přerusená noční byla celá skrz za např. 12 hodin místo za 9 hod se 3 hodinama přerušení? Uniká vám pointa.
Spíš to dopadne tak, že se úplně zruší noční a jeden fíra bude končit třeba 0.30 a druhý bude nastupovat ve 3 ráno.
A mě třeba tyhle ranní nástupy a večerní konce nevyhovují, protože radši do práce jezdím vlakem. Noční o délce 10.30 s 2,5 hodinovým přerušením je ještě prima.
To určitě nebude, když ty noční bývají přerušeny většinou v místě, kde dotyčný neměl nástup, tzn. tam nemůže mít konec.
Tak třeba u nás v depu je minimálně půlka nočních přerušena v místě nástupu. Nějak se rozmohl takový nešvar, že se vozidla na noc stahují klidně 30 km Sv do depa po posledních vlacích a ráno zas Sv jedou zpět. Prý ty Sv jízdy vyjdou levněji, než to platit strojvedoucímu skrz. ČD ale ještě ušetří, že nemusí platit SŽ za pronájem místnosti ve staniční budově někde na konečné.
Nenapadlo
tě že soupravy jedou na čištění popř provozní ošetření?
Provozní ošetření není potřeba dělat každý den. A čištění a zbrojení soupravy nocujici na konečné se dříve provadělo dopoledne v pauze mezi vlaky.
A ještě se děje jedna varianta, kdy strojvedoucí odstaví vozidlo někde na konečné. Je odvezen taxíkem do depa a jde domů. A ráno nastupuje druhý strojvedoucí v depu a jede taxíkem na konečnou.
Vzhledem ke kritickému nedostatku strojvedoucích by toto řešení bylo pro CD kontraproduktivní.
Jenomže to, co chce KoRo, by bylo ještě kontraproduktivněší.
To je uplne bezne u nas.
Člověče, uvědomte si, že přestávky v práci zná i zákoník práce. Není to jenom specialita mobilních zaměstnancl dopravy. A hlavně, rozdělené směny nejsou výmysl současného systému, to tady bylo i dříve za socialismu a pohledem do turnusu i v první republice – a někdy v podstatně drsnějším režimu než je to teď.
Kamarád, co dělal na dráze, mi už před 20ti lety říkal, že jim chybí lidi. On to asi bude dlouhodobější problém. Ne každému se chce dělat noční, víkendy, 12tky, přerušované směny atd. Provozní zaměstanci (např. výpravčí), jsou, nadneseně řečeno, jednou nohou v kriminále. To není jako např. kuchař, který když rozbije při práci talíř, tak mu šéf strhne „pade“ z výplaty. Navíc je třeba se učit spoustu předpisů. To si ti lidé raději sednou za tu pokladnu nebo půjdou do skladu. Jedinou možností SŽ, ČD apod. je nabídnout velmi dobré platové ohodnocení. Protože ne všichni, co dělají na dráze, to… Číst vice »
Offtopic…číslovky se „neskloňují“ ani nijak nedoplňují koncovkami. 12tky, 20ti nic takového neexistuje. 🙂
Hezký den.
Souhlasim. 🙂
A ty minusy mi prijdou vylozene trapne. 🙂
Děkuji za upozornění, takový malý nešvar 🙂
Výpravčí jednou nohou v kriminále a strojvedoucí rovnou v rakvi. Např. střety na přejezdu.
Tak to byl kamarád chytrej jak rádio, páč ti lidi chyběli i před 40 lety…
Jak jsem koupil, tak prodávám. A nějakého kamaráda, co na dráze dělal před 40 lety, nemám.
Já chodil na gympl začátek devadesátek a i tehdy tam ještě visely náborové letáčky na rekvalifikaci na výpravčí.
(Vzhledem k žalostné míře automatizace dráha za totáče lidskou silou neuvěřitelně plýtvala.
Na začátku devadesátek – přesněji se zahájením JŘ 1991/1992 na přelomu května/června 1991 zavedl 36-ti hodinový pracovní týden pro dvě klíčové profese – strojvedoucí a výpravčí. U strojvedoucích to odvrátilo katastrofu extrémního nadstavu, který „skoro“ stejně přišel v říjnu 1991 mimořádnou změnou jízdního řádu nákladncíh vlaků, u výpravčích to byl obráceně extrímní průser jejich velkého nedostatku, ky se dočasně mohl na výpravčího dostat i člověk bez maturity, který měl třeba něco odježděno jako vakvedoucí/průvodčí nebo pracoval jako signalista.
Jj, v devadesátkách (před „třiceti“ lety) ČSD ze známých důvodů ztrácely výkony, předtím a potom (před „dvaceti“ a „čtyřiceti“ lety) byl nedostatek lidí.
Tomu věřím, že výkony klesaly. Ale ty obří ansámbly signalistů, výhybkářů a výpravčích byly potřeba bez ohledu na výkony.
A v devadesátkách taky dost schopnějších lidí od dráhy asi odešlo podnikat.
O tom se tady už psalo před 20 lety, co máte pro nás dál?
Proč lidi odchází? Třeba i kvůli děleným směnám. Při normě 155h je člověk v práci 220h a to bez přesčasů. Kvůli DS a kvůli přerušením přes noc, které jsou cca 6x do měsíce u nás. Takže 40 čistého za 220h práce. Místo aby odbory řešily to, že je v každé směně hozená DS, že směna co má 24h má zaplaceno 13h do výkonu a pod. Odbory jdou dlouhodobě proti zájmům zaměstnanců. Reálně jsou teď turnusy tak blbý a plný DS, že si člověk ani nemá kam dát vložák, kdyby chtěl. Celé slavné odbory, jste k ničemu.
Nastane doba, kdy se to zpětně bude doplácet stejně, jako policistům… A to bude teprve sranda
Nebude, nefanděte si.
Na druhou strane jak rika zamestnavatel: Zrusily-li by se delene smeny, tak zaprve by to chtelo mozna 200 lidi navic (kde je vezmete?) a zadruhe byste sel s penezma dolu (prave treba kvuli priplatkum za delene smeny)…
Víte, že většina zaměstnanců nestojí o to nechávat v zaměstnání třetinu života, byť za cenu vyšší nominální výplaty ?
Víte vůbec, co jsou příplatky za dělené směny? Ty by sice nebyly, ale bylo by to započitáno do normální pracovní doby.
V každé normální firmě dáte na “oltář vlasti” 8 hodin. U nás je přerušení placeno 50% a max 12 hodin, takže v reálu šest, kdy opravdu nepracujete. Sice mě DS štvou taky, ale kouknu-li se na to touto “optikou”, tak jestli makat osm hodin zadarmo nebo mít šest hodin placeného “volna”… Problémy jsou jinde než v dělených směnách!
Co to melete za nesmysly? Díky těmto žvástům nám ty kraviny na dráze zůstávají.
Fírové pořád brečí za DS. Autobusáci to mají stejně, zejména na regionálních linkách a nikde neslyším ani nevidím žádné nářky.
To je fakt terno. Jako ne že by se to nedalo využít (studiem, soukromými projekty – laptop a LTE je všude), ale i tak je to naprostý rozvrat denního režimu.
Miluju tenhle argument. Pokud někdo potřebuje cash, vydělá si víc vložákem, než když bude hnít na útulku za 50%.
Kde byste ale sehnal tech cca 200 lidi navic? 🙂
Velice ochotně vyměním příplatek za dělenou smenu za normální mzdu. Nejen že na tom finančně získám, ale budu jeden den doma za měsíc navíc. Což je cca 15 hodin každý měsíc, které jsem v práci zadarmo.
Ale také možná ne. Diskuse o dělených směnách je totiž tak široká, není dělená směna jako dělená směna.
A nebylo by lepší místo dělené směny udělat vložák za větší peníze ?
Navíc, DS je v rozporu se ZP.
Jsou…, vždyť největší odborářský boss OSŽ odjel na dovolenou, tak co od nich chcete….
A budeš raději, když se zruší dělená směna a budeš mít více míst nástupu?
Tak to třeba řeší soukromník, nedělá ranní, odpolední, denní a noční s dělenkou, ale udělá ranní a odpolední v bodě A a a pak ranní a odpolední v bodě B.
Na druhou stranu, je lepší a bezpečnější mít denní od 7 do 7 a noční od 7 do 7 do rána s dělenkou, nebo ranní s nástupem ve tři v jiném místě a jet tam autem.?
Jen se ptám na názor.
A není to třeba tím, že jsou dělené směny v domovské jednotce, aby nebyl brzký ranní nástup nebo večerní pozdní konec ? Ono když se honí mnoho zajíců po poli, tak to nedělá dobrotu.
Oni si totiž zdejší diskutéři z provozu neuvědomují, že jim dělená směna také kolikrát vylepšuje naopak turnusy. Resp. i „zlidšťuje“ směny. Taková DS v domovské jednotce v noci zajistí třeba to, že zaměstnanci nemusí končit v jednu ráno a opačně nastupovat ve 3 ráno. A ještě zaměstnanci mimo nástupní místo můžou využívat veřejnou dopravu, kdežto u nástupu ve 2 a konci v 1 ráno musí autem, nebo tam spát. Pokud si zaměstnanci vyřvou zrušení DS, tak se jim to vesele vrátí na nástup ve 3 ráno a určitě bude půlka ráda za toto „vylepšení“ Aneb co je z hlediska bioritmu… Číst vice »
Ale uvědomují. A taky si většina lidí uvědomuje, že se do práce chodí pracovat a ne zevlovat v sedačce. Řidiči v městských nebo ČSAD provozech mají ,,nepolidštěné“ směny s nástupem ve 3 nebo koncem v 1 celkem běžně. Doba se mění a lidé mají i jiné zájmy a koníčky, než trávit neproduktivně čas v práci během přerušení.
Jako každý rok z toho nakonec budou 3%. ČD to nasadili totalně dolů, tzn. odbory už si nedovolí chtít víc, na konci se všichni budou jako vždy poplácat po ramenech, jak to dokázali.
Zaměstnavatel to na začátku hodně podstřelil, takže odboráři měli přistoupit na stejnou hru a požadavek naopak přestřelit.
Odbory od začátku nenasadily žádnou hranici. Se čtyřmi procenty přišly, až po polovině vyjednávání. Hodně lidí čeká na výsledek a chce z odborů vystoupit.
ČD by se mělo zamyslet, buď chcete kvalitní zaměstnance pořádně zaplacený nebo směsici z ulice, co nevydrží dlouho a potom to látaj. Když jsou neschopné jezdit pořádnými vagony bez poruch WC a dveří , proč managment bere prémie ? Zbylo by na opravy.
Problémy s nefunkcnimi WC je velký nešvar. V neděli Slovácky expres a Ampz i služební vůz bez funkčního WC. Tohle by se mělo začít řešit.
Už se na tom pracuje. Ministerstvo dopravy uzavřelo dohodu organizátory některých IDS o spolupráci. Doteď si hlídali organizátoři pouze spoje, které objednávali. Nyní budou dohlížet i na standardy v dálkových spojích, kde se doklady IDS uznávají.
To bude k ničemu, i z krajských kontrol si toho dopravci moc nedělají mj přijde.
A co to vyřeší? To jako když přijde kontrolor tak ta vložka nebo cokoli jiného, co do WC nepatří se rozpustí nebo vytáhne samo? Nebo to tam cestující nebudou házet, protože chodí kontrola?
Pokuty mohou dopravce motivovat například k tomu, že ta souprava uvidí častěji servis a provozní ošetření. Nefuknční hajzly nejsou jen nedisciplinovaností cestujících. Častěji jde o neodsátý fekál, nevyzbrojení vodou nebo třeba i dlouhodobě prasklou nádrž nebo prasklou vzduchovou hadici od ventilu a pod. Ty vzduchové hadičky také nevydrží věčně, i když si to OCÚ myslí. Preventivní výměny se prakticky nedělají, vždy se uřízne a spojkou nahradí poškozený úsek. To bývá také poslední dobpu frekventovaná závada.
Naivko, pokuty neřeší prakticky nic
Ale řeší. Alespoň v PIDu od nové smlouvy zintenzivnění kontrol, úprava sazebníku a frekvence ukládání pokut za prohřešky donutily dopravce k lepší údržbě a pružnějšímu odstraňování závad na klimatizacích v jednotkách 471, rychlejšímu odstraňování grafitti nebo k tomu, že se dává větší priorita servisu informačního systému pro cestující.
Jenomže problémy často dělejí objednatelé svojí objednávku = tvarem a časovými polohami vlaků, kdy na servis není čas nebo se vozidlo do místa servisu dostane třeba za 24 hodin a pak za 5 dnů. A ty oběhy nejdou propojit, aby se vozidlo dostalo k servisu po třech dnech.
Panu Sindelarovi diky za to, ze na to upozornil. 🙂
Vi nekdo, co konkretne by znamenalo se ridit Zakonikem prace od 1. ledna, kdyby PKS domluvena nebyla? Jak moc by ty vyplaty sly dolu?
Mne osobne se to totiz tez dotyka.
Co by to znamenalo ? Dost lidí by šlo „marodit“, poněvadž by ten rozdíl mezi 60% z PPÚ za poslední kvartál a novým výpočtem mzdy od ledna dle tzv. opatření generálního ředitele nebyl moc velkej. 😄
Nikdo by nedělal za ten směšny příplatek přesčasy, tudíž by firma padla. Rozpadly by se zároveň všechny turnusy
Při neuzavření kolektivní smlouvy by byla pracovní doba 40 hodin místo 37,5. Dále ze zákona 20 dní dovolené. Což by omezilo část přesčasů. A naštvalo spoustu zaměstnanců.
Co by se stalo? Nejezdili by všechny vlaky a ČD by bylo v prdeli. Museli by platit objednavateli mastné pokuty a ono by ho to rychle přešlo.
Vedení ČD si neváží zaměstnanců a to dlouhodobě!!!
Čtyři týdny dovolené, příplatky za přesčas na minimu a osobní ohodnocení na nule.
To, co předvádí madam Havelková na intranetu je jen prachprosté citové vydírání. Argumentovat záchranou pracovních pozic v situaci, kdy je obecně napříč profesemi velký nedostatek lidí je obyčejnou hrou na city. Že by něco podobného zkoušela v devadesátkách, OK. Ale je rok 2024, firmu opustilo hodně odborníků a srdcařů, protoźe si mohou vybírat. Černá díra na peníze jsou mimo jiné kvanta přesčasové práce a rostoucí poměr flukturantů vůči stabilním dlouholetým zaměstmamcům. A vtip o tom, jak jde Havelkové o stabilitu firmy a budoucnost každého z nás si může strčit za klobouk. Jediné, o co jim jde je splnit ukazatele KPI… Číst vice »
Jsme pomalu 35 let po revoluci, kdy nám v 90 tvrdili, že západní ekonomiku doženeme za 7 let. Zaměstnavatelé mnohdy silně zneužívají svého postavení, mzdy jsou v naší zemi obecně nízké. Paní Havelková by se měla podívat na https://www.dustojnamzda.cz/, kde se dá zjistit její aktuální výše a i to, co by měla splňovat. A následně porovnat, zda její návrhy jsou v souladu s dobrými mravy.
Myslíte, že mají KPI na co nejmenší přidání zaměstnancům a nebo na splnění nějakých celkových ekonomických čísel do kterých se musí vejít a které jim dává zástupce majitele (ministr, dozorčí rada, řídící výbor atd…)? Holt něco přiteče od státu a krajů a za jízdenky a stejně by mělo odtéct a největší položky jsou nové vlaky (na to se půjčuje) a platy. A na vysledkach je vidět, že nezbývá. Hospodařit jako Babiš a rozdávat na dluh umí každý chytrák…
Vrcholový management je obecně odměňován především roční odměnou, která bývá několikanásobkem roční mzdy/platu, pokud splní své předepsané ukazatele. Nechci vířit nějaký debaty, ale výsměch v podobě 2% může být klidně jeden z důsledků obrovského objemu přesčasové práce a neschopnosti udržet si stávající zaměstnance. Havelková by nesplnila finanční ukazatel celkových mzdových nákladů. To jí trápí mnohem víc než nějaká ,,budoucnost každého z nás“. 😄
To chápu že mají ty ukazatele, ale kdo teda Habelkove určil kolik mají být ty celkove mzdové náklady? Pak je jasné že to chce dodržet když na to má odměnu 🙂
Havelkové nikdo mzdové náklady určovat nemusel. Jí stačí ke splnění KPI vědět, že jízdné narostlo o inflaci, smlouva s obědnateli také, takže pokud nebudou růst mzdy o inflaci, pak má vyděláno. Slovy klasika… snadný prachy. 😉
Pokud to hodně zjednoduším, tak jízdné se zvedá 2x po sobě a cca dorovnává inflaci, smlouvy s objednatelem mají inflační doložku, takže dorovnáni mezd o inflaci by mělo mít víceméně neutrální dopady. KPI bude nastavené na celkové ukazatele, ale vedení se rozhodlo, že nepůjde cestou zlepšování kvality služeb a efektivity, protože to je pracné, ale KPI si vylepší na úkor zaměstnanců, což je mnohem snadnější cesta. Tedy v podstatě bez práce rovnou k vyšším odměnám pro sebe. To je celé…
A to se vám ještě slečna Havelková nezmínila, kolik €€€ měsíčně se platí agentuře za správu jejího Twitteru. To by se někteří divili… ale prachy prý nejsou.
Hlavně na začátku nechtěli přidat prakticky nic.
První návrh byl dokonce se záporným meziročním růstem. Tedy
-1% a osekání benefitů
-2% a zachování benefitů
Asi jako vtip dobré…
Havelková ať si jde raději za ségrou na kafíčko na úřad, cestou na nehty a udělat vlasy. …
Kromě poněkud minimalistického nárůstu mezd strojvedoucích (v době, kdy se ČD veřejně holedbají finanční prosperitou) též zaráží i další věc. Strojvedoucím jezdícím na linkách IDS JMK přibudou od nového grafikonu další starosti a povinnosti, vyplývající ze zrušení vlakvedoucích. Nemluvě o obrovské odpovědnosti, kterou budou mít při odbavování vlaků a obtížnosti zejména u stanic v obloucích. To by rozhodně slušelo zřetelně ocenit i finančně. Jinak je to nečestné a nesportovní – např. strojvedoucím jezdícím v PID v okolí Prahy povinnosti nepřibudou (a plat se zvýší stejně).
Nějak tu práci tramvajáka dramatizujete.
Tak tohle je ovšem výron inteligence. Pardon, ale jinak to nazvat nedokážu. Zjevně netušíte o čem píšete, tak radši nepište…
Jo? A v čempak je to na Moravii jiné než v té tramvaji? Diskutujme. 🙂
Úplně ve všem, což byste věděl, kdybyste měl aspoň základní přehled. A nahlédnuto vaší optikou, za co berou stovky tisíc měsíčně dopravní piloti? Vzlétnou, zapnou autopilota a přistanou (ne, já si to nemyslím), tak za co? Tady vám popisovat, co obnáší práce strojvedoucího vážně nebudu, je to na hodiny diskuze, ne na pár řádků tady…
Super. Takže vy chcete přidat peníze za S v IDS-JMK a když se někdo zeptá proč, tak se dozví hromadu bezobsažných keců.
Tak je to jednoduchý: kdo neumí argumentovat, dostane přidáno kuřinec. Konec diskuse. 🙂
Chápete psaný text? Klidně vám to všechno sdělím a popíšu, ale ne tady v diskuzi. Na to tady není prostor a nepatří to sem. Pokud byste měl aspoň základní přehled o kvalifikaci a práci (nejen) strojvedoucího (kolektivní smlouva se týká téměř všech zaměstnanců podniku), což bych vzhledem k účasti v této diskuzi očekával, bude to pár bodů, ale takhle ne…
Napište mi aspoň jednu odpovědnost, kterou bude mít fíra v IDS JMK navíc a v čem je tato odpovědnost tak dramatická.
Ty nejsi a nemůžeš být nikdy v pozici, abys dokázal posoudit, kdo umí a neumí argumentovat. Ty ne. Nerozeznáš argument od lízátka.
Tak ti děkuju za lízátko… mimochodem, jestli za tou Havelkovou chodí plédovat experti jako jsi ty, tak fakt buďte rádi za dvě procenta a režijku.
Zrovna práce řidiče tramvaje jako snadná vypadá, ale opak je pravdou.
O tom se asi nemá cenu bavit, nakonec nic takového v mojí reakci není… Jen mi přišlo absurdní, že mistr Skládaný situaci popsal jako kdyby se tam vozily párou rybáky a sebrali jim štíplístka i topiče.
V reálu jezdí elektrickou jednotkou a obdobné výkony kromě tramvajáků dělají i fírové na TEŽ… v režimu S jezdí i nemálo kolegů s regionovou (což je vozidlo na S velmi nevhodné).
Takže bych spíš čekal nějaké vysvětlení proč to najednou má být o tolik složitější výkon.
Protože z toho vyplynou navíc povinnosti a hlavně odpovědnost. Ale to vám vysvětlovat je asi marné…
Nicméně vlaky se specifickým způsobem odbavení cestujících máme už 20 let. IDS JMK bude jednodušší v tom, že pro strojvedoucího odpadne povinnost prodávat lístky a s tím spojená ultravoserná zkouška z tarifu.
Tady už chybí jen Antonín Zápotocký se svým slavným výrokem, „řidič autobusu je vlastně placený turista“.
Njn, o dvě generace dřív se po koutech sbíraly podobné argumenty proti rušení pomocníků strojvedoucích.
A to tehdy byla dráha technicky sto let za opicema a každé dvě oči navíc se pro bezpečnost hodily…
Každý si může vybrat kde bude jezdit. Příplatek za IDSJMK je docela blbost.
Přesně tak, každý si může vybrat a šel by jezdit do depa, kde by byl příplatek.
To si ČD, stejně jako SŽ mysli, že lidi budou s nadsázkou pracovat zadarmo? Ať se podívají do jiných oborů, jak roste mzda a jak rostly lidem náklady.
Pak se ještě budou divit, že jim lidi odcházejí.
Mimochodem, neví někdo kolik se přidává u soukro dopravců?
Zaměstnanec ČD nejsem, jen se snažím pochopit jejich nelogiku.
podívejte se na stránky soukr. dopravců. Každý má na nich sekci kariéra. Tak třeba Regiojet nabízí Mechanikovi na Zličíně 40-50tis. No takže reálně spíše těch 40 a v hrubém. Na Prahu také nic moc. Arriva nabízí elektromechanikovi ve Veselí n. M. nebo Vsetíně náborový příspěvek 100tis, plat raději nezveřejňuje takže nic moc, GWTR nabízí dispečerovi v ČB 45-50tis, samozřejmě v hrubém. Tak to neni o moc jiné než výpravčího na SŽ. Prostě na železnici to mimo strojvedoucí s těmi řadovými profesemi není žádná sláva. Jen u těch soukromých dopravců se to tolik nemedializuje.
Přesně tak. To se nedávno Jančura chlubil, jak vytvoří konkurenční prostředí a přetáhne zaměstnance ČD (ne jen strojvedoucí) díky konkurenční mzdě. Realita je ale jiná. Ty dobrý, co to u ČD táhnou nezaplatí (to naštěstí u ČD dokáží alespoň částečně ocenit). U těch ostatních to nic nevyřeší, protože to jsou většinou celoživotní nádražáci, co proflákaj půl směny a před důchodem přeci nikam nepůjdou… A vlastně nemají co nabídnou.
No a mladý moc nejsou. Když už na dráhu, tak jezdit.
Jiné obory? Ale kdeže.
To by se Krapinec divil, kdyby mu fakt tu stávkovou pohotovost vyhlásili. Hraje pokerovou hru, ale rating ČD bez PKS by byl jeho koncem a hodně velkou kaňkou na jeho CV.
On by se asi divil kdekdo. Především tomu, co to má znamenat a proč někdo dělá takovou hloupost.
Stávková pohotovost formálně nic není, nic neznamená, není nikde definovaná. Asi by to mělo být něco jako pohrůžka připraveností ke stávce… ale v našich podmínkách? kolik stávkových pohotovostí připadá na jednu skutečnou stávku? sto?
Ale především – stávka v kolektivním vyjednávání je nelegální, pokud jí nepředchází řízení před zprostředkovatelem, a to tady tuším ještě ani nezačalo. Takže vyhlašovat pohotovosti sice lze, ale každému je jasné, že tím to i končí. Přinejmenším prozatím.
Ono by se stačilo domluvit a vydržet kolektivně měsíc nedělat přesčasy.
To by ukázalo daleko větší silu než nějaká stávková pohotovost.
Ale bohužel v Česku je to utopie.
Stávková pohotovost samozřejmě nic neznamená a do stávky má daleko, ale je to obvyklý protitah, pokud druhá strana začne mluvit o tom, že se pojede jen podle ZP. Takhle se ta hra prostě hraje…
Vyjednavaci neco odmitnou a pak se teprve ptaji clenu zda s tim souhlasi nebo ne. Navic ten bonus 12000 jestli jsem to dobre cetl s koncem vyjednavanim vypadnul z nabidky zamestnavatele. Clovek zasne jen. O nas bez nas.
Nikoliv, jen se vrátil zpět na 10 000,-
Opravdu? V navrhu to nebylo uvedeno.
Mimořádná odměna – navýšení z 10 000 Kč na 12 000 Kč. Podmínkou zaměstnavatele bylo, že se PKS podepíše dnes do 13:00 hodin. Pokud tomu tak nebude, vrátí se výše odměny na 10 000,- Kč.
Za tým kolektivních vyjednavačů OSŽ
Štěpán Lev
Diky za vysvetleni. 👍 jeste muzes mi objasnit stravne?
Dále souhlasí s navýšením u tuzemského stravného maximální sazby letošního roku.
Řídí se to dle vyhlášky, takže budou platit z níže uvedeného rozmezí ty nejvyšší částky:
140 Kč až 166 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
212 Kč až 256 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,
333 Kč až 398 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
No jo hlavně vyjednávači za odbory moc argumentů nemají, nic neřeknou, natož aby něco rovnou rozhodli, pak někde běhají a radí se co mají vlastně dělat, pak pro změnu místo vyjednávání jede hlavní nemálo placený vyjednávač někam na dovolenou, v době, kdy jednou za rok má něco trochu řešit…škoda že tam není někdo kompetentní…takhle se to hrozně táhne.
Odbory jsou něco jako klub Nováků ze známého filmu. Každý pošle pětikorunu a pár lidem z toho kápne hezké živobytí. Ovšem aby si to živobytí udrželi, musí také udržet tvář na všechny strany. Nakonec je z toho docela roztomilé divadlo.
Jestli chcete něco opravdu změnit a máte dvě zdravé nohy, tak se seberte a jděte za lepším.
Čd navi hrozí, že pokud se pks nepodepíše, pojede se podle zákoníku práce což znamená zásadní snížení platu a zrušení vpodstatě veškerých benefitů. V situaci kdy musí nabízet 200 000 – 300 000 náborák aby se vůbec někdo na strojvedoucího přihlásil se po takovém zhoršení podmínek lidi určitě jenom pohrnou.
Jo a 800 000 upis Cd kdyz clovek nedodela kurz.
Přitom do minulého roka to byl závazek „jenom“ na 130 000 a 5let.
těch 130tis je stále za kurz VOZ, 800 000 pak když dokončí komplet výcvik, tedy až ke zkoušce ZOZ
A když celý kurz nedokončím kvůli vážným zdravotním problemům? To mě taky budou pokutovat? Nebo pro tyto případy platí určitá výjímka?
Má to jen jeden důvod. ČD si vychovávali strojvedoucí a soukromníčci je po složeni zkoušek vypláceli a přetahovali a sakra se jim to za ty peníze vyplácelo. Ona je totiž ta výchova drahá.Tak se to holt udělalo takhle…
Soukromníčci? Proč ta zdrobnělina?
Aby si připadal větší.
Kurzy
Se budou divit, až nikdo nebude chodit na přesčasy, protože budou placeny dle ZP nízkým %
Ale o tom to přece je, ne? Takhle se ta hra hraje. Každá strana tlačí na tu druhou. On ten ZP je výhodný pro zaměstnavatele jen zdánlivě a vedení podniku to moc dobře ví. Kolektivní vyjednávání není žádná selanka, je to místy hodně nepříjemné a má to hodně šedé pozadí…
O práci strojvedoucího je furt zájem, furt se jedou kurzy, furt berou nový i hotový od jinud. Největší dodavatel těch částečně „hotových“ byť z vleček je SD Doprava, 7 Energy a Liberty Ostrava. To navýšení a riziko že nikoho neseženou se týká spíše dílenských ( mechanici, elektromechanici, elektronici ) případně posunovačů…
Ano ano pane Fialo, německé platy 😂
Pokud u nás bude pokračovat znehodnocování měny a v Německu se svým současným politickým kurzem „prohospodaří“ k větším škrtům, tak se mzdy ČR a Německa v nominálu časem srovnat mohou. Ďábel netkví ve lžích, ale v polopravdách. 🙂
Hlavně – z hlediska kupní síly jsou ty rozdíly (resp. podíly/násobky) reálně menší.
Navíc, to dohánění Německa je mantra, která byla nereálná jak v 90. letech, tak i teď – zejména když si vezmu, že „původní SRN“ nebyla dosud ekonomicky dohnána ani bývalou NDR.
Ano, byla to mantra, aby se odůvodnilo znehodnocení měny a následný „výprodej“ majetku. Nazvalo se to „utahováním opasků“, výměnou za slib dohánění mezd „jako v Německu“. Dopadlo to ale jako obvykle, takže je pochopitelné, že dnes na to už nikdo neskočí.
Každý u nás může mít německý plat a české životní náklady. Když se nechá zaměstnat v Německu. Zrovna u strojvedoucích to není nic výjimečného.
Třeba průměrný plat soudce v ČR a v Německu je totožný, v ČR dokonce o tisícovku větší. Takže některé segmenty je již pobírají.
Druhá věc je, že průměrná mzda v ČR za posledních deset let se zvýšila o zhruba 67 %, za poslední tři roky. Průměrná mzda od voleb vzrostla o 20 %. To jsou poměrně výrazná čísla. Takže za dalších pět let se můžeme při současném tempu růstu mezd bavit o hodnotě průměrné mzdy okolo 60 000 Kč měsíčně. A otázka, zní, kolik firem to ústojí.
Průměrný plat vrcholného politika v Německu byl loni cca 2,3 násobek jejich půměrné mzdy. U nás mají politici cca 3,5 násobek průměrné mzdy a je jim to evidentně málo. Pokud by u nás měla být průměrná mzda 60.000 Kč měsíčně, tak se bude jednat o pouhé dorovnání inflace a teď je otázka, zda je správné, že na inflaci doplácí především ten, kdo ji nezavinil a ani nemohl ovlivnit, tedy zaměstnanci. Dorovnání na „německý“ pruměr by znamenalo, že se budeme bavit o nějakých 120.000 Kč měsíčně pro rok 2025 (loni měli průměr 112 tis., ale u nich mzdy rostou nyní rychleji,… Číst vice »
S tímto přístupem inflaci nedoženou nikdy.
Otázka je, jestli chtějí dohánět inflaci nebo přežít jako firma. Zadlužení ČD je poměrně velké, navíc v podmínkách vydaných dluhopisů je věta, že ČD budou mít do roku 2033 minimální podíl v dopravě 75 – 80 %. Když vezmu v potaz, že na jednu stranu získali linku do Polska k Baltu a posilují v dopravě v okolí Prahy, tak přijdou o R9, výkony v elektrické trakci v Ústecké kraji o některé tratě na jižní Moravě. A loni v prosinci o část Plzeňského kraje a pokud přijdou nevyhrají výběrové řízení na EX6 a R16, mohlo by to znamenat u dluhopisů problém… Číst vice »
Souhlas. Ať se to někomu líbí nebo ne tak 2% je na hranici přežití. s těmi vedeními bych tolik neargumentoval. Byť ano, ti vždy měli a budou mít 100tis a více. Ale za posledních 5-10 let i to vedení od GŘ po manažery OCÚ a OŘOD hodně prořídlo. Byly odchody do důchodu a ta místa se následně rušila. Nebo se rušila v souvislosti se ztrátami výkonů.
Nu a pak tu máme pohled do zveřejněné ročenky, kde stojí, že v roce 2023 bylo představenstvu na odměnách vyplaceno 96 (devadesát šest) milionů korun a dozorčí radě dalších 17. 🙂
Ono to s finanční kondicí této firmy zas tak zlé nebude. 😉
V dozorčí radě jsou z těch šesti dva odboráři ne? To má každý 2,8 milionů? To je nějaká blbost ne…
Je to ročenka za Skupinu ČD.
S tou R9 to bude ještě třeba zajímavý, třeba to dopadne úplně jinak. Už má odklad až na prosinec 27, což je prý nejzazší termín, do kdy to muže odkládat.
O tu dopravu v okolí Prahy můžou přijít velice snadno taky. Rok 2029 není zas tak daleko.
Kde přesně to máte v (v jakém prospektu) to s tím podílem? Díky!
Jo ale některé výkony získají třeba zpět..už aby to bylo na R8.
Teoreticky ano, otázka zní, jestli na to mají personál a techniku?
Mě spíš trochu trápí, že roste počet lidí v kanclech, různých excelovych čertů, kteří pak přesně ví, že ten člověk kolem vlaků by neměl mít prakticky nic. CD má docela ložený business, jezdí v závazku veřejný služby, takže by mohlo stačit pár borců na přípravu dokumentace pro vyberka a pak běžný admin firmy. Ale ne, je pořád víc a víc lidí co to musí metodicky řídit z kanclu.
Jaké ty lidi v kanclech máte na mysli? Které pozice byly třeba nově zřízeny? Já se setkávám s tím že tyto kancelářské pozice ruší a nabízí buď odstupné nebo rekvalifikaci na strojvedoucí ( s těmi pak mají instruktoři jen práce navíc protože toho strojvedoucího nikdy dělat nechtěli…)
Nějaká čísla na podporu tohoto tvrzení?
Ne, to je typický odboráŕšký blábol. Navíc 100 táců nemají běžní úředníci, ty mají plat často nižší než obyčejny provozák.
..můžete mi, prosím, sdělit, jaká další místa byla zřízena a kde konkrétně ? nějak jsem si nevšiml..
By mě zajímalo jak přišli na 4,5 procenta když nabízejí ve skutečnosti ±2,5… 12000 bylo i minulý rok (dávají tisícovku za měsíc). To můžou rovnou každý rok nabídnout odměnu 24 tisíc a tvrdit že se jedná o nárůst o 4 procenta i když mzda zůstane stejná 🤣
A v tom to právě je, mzdy poroste v základu o 2 %, osobní ohodnocení o 0,5 a mimořádná jednorázová prémie udělá 2 % měsíčně, tedy v průměru nárůst 4,5 %. Akorát na tu jednorázovou prémii nemusí být další rok nárok.
To chápu, ale to že počítáš do nárůstu i mimořádnou odměnu, která zůstane oproti předešlému roku stejná se nejedná přece o nárůst, když mzda zůstane stejná.
..přesně tak.. ono ani vloni to nebylo nakonec takové navýšení jak slibovali.. nám starším jde především o zkrácenou prac.dobu a dovolenou, ale chápu,že z platu posunovače uživit rodinu není lehké..
Nikde není stanovena povinnost, že z platu posunovače bude lehké uživit rodinu. Holt, každý si musí uvědomit, kam patří, a podle toho žít.
To byt nemusi to je jasne ale 12000 je 12000. Ja osobne bych to bral radeji nez nejake navyseni o desetiny procenta.
Je rozdíl mít to rozložé v tarifu což vám už nikdo nevezme nebo to dostat jednorázově a příští rok nemáte nic a jste zase tam, kde jste byl.
Aby to dávalo smysl, tak by na protiinflační vyrovnání stačilo 10.000 Kč, ale měsíčně do základu. Tím, že to je jako „mimořádná“ odměna, tak vedení buď očekává, že má hodně hloupé zaměstnance, nebo v příštích letech bude 20% deflace. Co je správně si musí každý vyhodnotit sám. 😉
Ta „jednorázová protiinflační prémie“ byla i na letošní rok a letos k deflaci nedošlo, aby dávalo smysl ji snižovat, nebo dokonce rušit. Meziroční nárůst by tedy dělal skutečně pouze 2,5%, což nemusí stačit ani na pokrytí letošní inflace a reálná mzda se tedy bude stále propadat…
Nehledě na to, že ta 1000 Kč bude od další PKS zrušena.. Takže se to absolutně nedá brát jako přidání do tarifu jako procenta.. Ale evidentně jsme totálně vypatlaní a vedení s tím počítá..