Přetlačovaná kolem dvou procent. Pro vedení Českých drah hranice, odbory chtějí víc

Vlakový personál ČD. Pramen: České dráhyVlakový personál ČD. Pramen: České dráhy

ČD navrhly strojvedoucím zrušení dělených směn v momentě, kdy doba rozdělení směny je menší než 90 minut. 

Kolektivní vyjednávání u Českých drah (ČD) se aktuálně točí kolem prolomení, či neprolomení hranice růstu mezd o dvě procenta. Zatímco vedení Českých drah více do tarifů přidat nechce, odborovým organizacím to nestačí a návrh vedení odmítly. Další kolo jednání je naplánováno na 3. prosince.

„S dvouprocentním nárůstem mezd ale vyjednavači OSŽ nesouhlasí a požadují vyšší procento navýšení mezd, nebo nominální hodnotu přímo do tarifů,“ stojí na stránkách Odborového sdružení železničářů (OSŽ), kde odboráři publikují aktuální informace z jednání.

Předseda podnikového výboru OSŽ Štěpán Lev aktuálnost publikovaných informací deníku Zdopravy.cz potvrdil, probíhající jednání a jejich možné završení ale nechtěl dále komentovat. Odboráři mimo jiné tlumočí i postoj členky představenstva ČD Blanky Havelkové, podle které každé jedno procento nárůstu tarifů znamená zvýšení nákladů o 100 milionů. Vyšší růst by proto podle Havelkové „ohrozil pozitivní rating ČD, konkurenceschopnost podniku, jakož i investice do vozového parku a opravárenských hal“.

K dvouprocentnímu růstu tarifů ČD podle mluvčího Filipa Medelského nabídly ještě jednorázovou odměnu ve výši 12 tisíc korun, navýšení finančních prostředků do osobního ohodnocení o 0,5 procenta a nárůst objemu smluvních mezd o 2,5 procenta. To podle Medelského v součtu představuje navýšení o 4,5 procenta.

„To vše při zachování stávajícího rozsahu benefitů pro všechny zaměstnance, včetně kondičních ozdravných pobytů, zaměstnaneckých In Karet, příspěvků na penzijní a životní pojištění, pět týdnů dovolené a pro vybranou skupinu zaměstnanců týden dodatkového volna, a to vše při zachování snížené týdenní pracovní doby,“ doplnil Medelský.

České dráhy podle něj navrhly i zvýšení příplatku za práci přesčas v sobotu, neděli a ve svátek z 35 procent na 50 procent a strojvedoucím zrušení dělených směn v momentě, kdy doba rozdělení směny je menší než 90 minut.

Loni se odborové organizace a vedení ČD dohodly na nové kolektivní smlouvě 5. prosince, růst mzdových tarifů na letošek byl stanoven na 2,3 procenta. Předloni se strany dohodly – nezvykle už v srpnu – na růstu o 5,2 procenta. Podle výroční zprávy vzrostly loni osobní náklady u osobní dopravy ČD z 9,82 miliardy na 10,26 miliardy korun.

Kolektivní smlouvu na příští rok má od 11. listopadu Správa železnic. Tarifní mzdy vzrostou podle smlouvy příští rok o 3,9 procenta.

Tagy České dráhy kolektivní vyjednávání
184 komentářů