Navrhovaná podoba přestavby této trati NEMÁ moji podporu, je to paskvil. Abysme uspokojili tohy po husté příměstské dopravě, budujeme tu místo docela potřebné rychlé trati „předimenzovanou lokálku“ na 200kmh. Kapacitně se dostaneme ze současného stavu „absolutně nedostatečné“ někam na „jakžtakž vyhovuje“ ale s nulovou rezervou do budoucnosti. Teoreticky bude slíbená do daleké budoucnosti paralelní VRT, ale to je (mj. i vzhledem k tomu že se současné „cosi“ plánuje už asi 15let a ještě se nekoplo, i když je to opravdu akutní – spousta vlaků je zde odřeknutá protože se prostě nevejdou) tak MINIMÁLNĚ 50let a víc. Je podle mně chyba… Číst vice »
Tomáš Záruba
2 let
V souvislosti s tou konverzí se bude nějak sahat do napájení směr Prostějov, nebo se prostě flákne styk soustav někam k vjezdu do Nezamyslic a hotovo? Nebo nějaké provizorní obousměrné stejnosměrné napájení?
Myslím pro případ, že se tam modernizace (souběžně či v předstihu) dělat nebude.
Daniel Bečvář
2 let
„Studie proveditelnosti, na jejímž základě se přestavba trati na dvoukolejnou s rychlostí 200 kilometrů za hodinu připravuje, vznikla už v roce 2015. Její přípravu nezdržují ani různé spolky jako v případě řady jiných dopravních staveb.“
Ta „rychlost“ přípravy je vážně výsměch všem daňovým poplatníkům.
Jackub
2 let
Tak určitě… 😂😂😂
Vojtech
2 let
Stavba začne s počátkem grafikonu Tj 15.12.2025 . takový význam, jako rozbor radioaktivního uhlíku na Cimrmanových botách když poprvé přišel do Liptákova,bylo to 12. února 1910 plus mínus 200 let
Takže v letošním roce se opět nezahájila žádná z významných investic a drtivá většina staveb se opět odsunula. Proč na Správě železnic ministr trpí tohle absolutně neschopné vedení? V ČR je určitě spousta šikovných manažerů, z jakého důvodu tam tedy stále sedí ti, kteří svou práci evidentně nezvládají? Stačí se podívat na ŘSD. Tam se podařilo najít schopného ředitele a ten rozdíl ve výkonu celé organizace je hned znát.
milan
2 let
Mít velké cíle proč ne, ale pro SŽ je to nemyslitelné a hlavně pro téměř zkrachovalou republiku o to víc.
Je zvláštní, že podnik (organizace), která si u jisté firmy objedná software jménem Centrální rozkazy si je objedná tak „dobře“, že ihned zjistí, že je její část špatně (neodpovídá D1) a vydá nařízení, že na pracovištích, kde se téměř výhradně (když to funguje) vystavují tištěné rozkazy na PC musí tyto pracoviště například rozkazy OP vypisovat ručně. Místo jednoduché softwarové změny, má tato organizace vítanou příležitost, jak perzekuovat „obslužný personál“ za to, že využívá předepsané drahé technické zařízení /PC, tiskárna, software/.
NightmareFreddy
2 let
Sice se toho dočkám možná na důchod, ale stejně by mě zajímalo, kudy pak bude vedena linka R12 (jestli Prostějov bude mít smůlu, nebo smůlu budou mít všichni ostatní) a zda se tady počítá s nějakou expresní linkou
Smlouva na R12 je do 2027. cituji z letošního Plánu dopravní obsluhy: „Dlouhodobý výhled linky (2027+) Provoz linky zásadně ovlivní až modernizace tratí Brno – Přerov a Nezamyslice – Olomouc, jejichž dokončení se předpokládá přibližně v horizontu roku 2030. Tyto modernizace umožní vedení vlaků v intervalu 60 minut v období občanského dne a podstatné zkrácení jízdních dob v úseku Brno – Olomouc (na cca 50 minut). Tyto změny si vyžádají rovněž revizi požadavků na zajištění vozby s nutným posouzením podmínek společné objednávky s Olomouckým krajem, neboť spojování a rozpojování souprav v Zábřehu se v tomto horizontu stane technologicky obtížné zajistit.… Číst vice »
Byla schválena aktualizace studie proveditelnosti, v letech 2024 – 2025 by měla být rekonstruována stanice Prostějov hl.n., 2028 – 2029 pak celá trať. Rychlost se zvýší až na 160 km/h, úseky Olomouc-Nové Sady – Kraličky a Čelčice – Pivín budou zdvoukolejněny.
Kéž by měsíc. Včera skončila 10denní výluka. Tento rok snad dvacátá a to ještě není konec roku. Za celý rok to bude dohromady někde mezi 2 a 3 měsíci výluk. Schválně jestli to někdo ví konkrétně, mě by se u toho udělalo špatně.
Jo takhle, vy jste myslel během stavby v rámci výluk. V tom případě se omlouvám za nepochopení, myslel jsem, že píšete o stavu po dokončení modernizace, v kterémžto případě to nedávalo smysl.
Pane vtvt, mohl byste prosím používat jiný nick? Díky.
Jouda
2 let
Blažovice je již osazená trakčním vedením a není nutné opětovně modernizovat, stačí, když se upraví úsek Blažovice (mimo) – Holubice a dále do Přerova. Stávající trakční vedení v žst. Blažovice je již po modernizaci.
A nezapomeňme na to, že zhlaví se taktéž nerekonstruovala, takže přes ně zůstalo snad 80km/h.
Sova
2 let
Katastrofální zpoždění. A aby toho nebylo málo se ještě začne u Přerova, zatímco úzké hrdlo Nezamyslice-Holubice se teprve plánuje a potenciálně nejvytíženějšího úseku u Brna se dočkáme na sv. Dyndy… 🙁
To napojení v Nezátkách na staniční koleje bude zajímavé (jak to dokáže SŽ zpatlat, aby to bylo co nejméně praktické). Ještě zajímavější bude samozřejmě mimoúrovňový rozplet v Blažovicích (jestli se od toho neustoupí). Tato rekonstrukce je potřeba jako sůl, hlavně Olomouc – Nezamyslice – Brno. Jelikož momentálně je dráha totálně nekonkurenceschopná s dálnicí, ať už autem, nebo autobusem.
K čemu mimoúrovňový rozplet v Blažovicích? Na Vláru vpravo, do Přerova vlevo. Vyplatí se to dělat kvůli křížení vlaků co budou zajíždět do Šlapanic, když všecko ostatní pojede rovně přes most po přeložce?
Přijde mi vtipné, že mluvčí SŽ neví, jaká je vlakem vzdálenost mezi Brnem a Přerovem. Ano, podle oficiálního jízdního řádu je to 88 km, ale ve skutečnosti to tak není, to se jen před časem upravovaly tarifní kilometry, aby to bylo stejně daleko přes Blažovice i přes Křenovice. Skutečná vzdálenost je 35 km (přes Blažovice, spojka Blažovice-Holubice je dlouhá 3 km, nikoliv tarifních 6), nebo 40 km (přes Křenovice, úsek Křenovice horní nádraží – Holubice má 4 km, nikoliv tarifní 2).
Protože se jedná o katastrofálně starý záměr a počítalo se se smíšeným provozem. VRT s rychlostí 320 km/h není určena pro nákladní dopravu. Jinak je to celé výsměch. Lidové mudrosloví praví, co se vleče, neuteče. A už vůbec není jasné, jaké bude finální řešení zaústění v Brně, proto se mluví o zahájení od severu.
Ostatní tratě VRT budou doplňovat vcelku solidní dvoukolejné tratě pro osobku, náklady a rychlíky. Tady je teď jen ta nepoužitelná jednokolejka, která se nejdřív musí zdvoukolejnit a mírně zrychlit. A protože zrychlení na 140 km/h a 200 km/h znamená směrově a nákladově podobné řešení, zvolilo se 200 km/h, aby se mohlo využít i pro expresy, než se postaví opravdová VRT, chápete?
Hlavním důvodem stavby Brno – Vyškov – Přerov je dopravní obslužnost tohoto území pro regionální dopravu a pro nákladní vlaky. Plus zrychlení rychlíků. Jinými slovy, stavíme zde obyčejnou dvoukolejnou elektrifikovanou trať.
Takovou jaká už dávno vede z Prahy do Kolína, z Brna do Vranovic…
Pokud by se stavěla jen VRT, nebude řešena regionální doprava.
Regionální dopravu by řešila optimalizace a zdvoukolejnění stávající tratě, ideálně se zachováním či zlepšením vazeb na sídla. Namísto toho – ač již ne v počátečním rozsahu – mají být některé zastávky vzdáleny/zrušeny. Spolu s VRT bychom tak měli dvě tratě dimenzované primárně pro rychlíky a expresy, nikoli regionální obsluhu.
Však to je víceméně „optimalizace a zdvoukolejnění stávající tratě“, byť s řadou přeložek. Jedinou reálně rušenou zastávkou oproti současnému stavu jsou Hoštice-Heroltice, které jsou stejně půl kilometru od nejbližší zástavby. Naopak v Rousínově a Lulči bude zastavování obnoveno, v Rousínově pak výrazně blíž k centru. Pro Komořany a Velešovice nebyl vlak moc terno ani před zrušením osobáků, návazné autobusy k rychlým osobáků do Rousínova / Holubic odvedou lepší službu. A všechnyostatní obce po trase získají výrazně rychlejší a spolehlivější vlaky oproti současnosti.
To ale znamenalo komplikace u Křižanovic, nerealistické požadavky Topolan (co to prodražovali-přeložky silnic ve velkém rozsahu) a zakonzervování rychlosti 100 km/h v okolí Vyškova
S přesuny v jednotkách metrů (neboli zanedbatelnými) se tam v sučasné stopě dá dosáhnout 120kmh, s trošku většími 140… což na nákladku a příměstskou (včetně špěšných) je absolutně v pohodě. Jenže kvůli suplování VRTky se bude muset zmermomocnit na 200…
Pokud uděláte posuny pár metrů, nebo o několik metrů víc, je to podobně nákladné. Varianta 140 km/h a 200 km/h stojí podobně. Viděl jste ten projekt? Je v něm přibližně to, co navrhujete. A v té stopě přes Rousínov se 2 koleje nevejdou, Takže ta přeložka by se musela dělat tak jako tak a navíc posouvá zastávku blíž středu Rousínova. Takže defacto variantu na 140 km/h jen vylepšili a je z toho 200 km/h, které Vás tak pohoršuje. Úpravou na 140 km/h nic moc neušetříte.
To je právě ta daň že se tu má „dočasně“ pohybovat hlavní rychlá linka na Ostravu… takže se to přestaví na docela neobvyklých „200 přes vesnice“ a na to konto se samozřejmě musí udělat ústupky (spešl provedení nástupišť kde mají mezi čekajícími na regionálku profrčet dvoustovkou expresy, mírnější oblouky na 200 a patřičně masivní protihlukové stěny „aby to vyšlo“ hlukově). Přitom až se dosáhne cílového stavu s VRT, tak ta dvoustovka tam bude úplně zbytečně, cokoliv co má zastavovat aspoň v Rousínově a Vyškově se na 200 dokáže rozjet maximálně v rámci pokusu o rekord…
Tak potom teda už takové rozhazování miliard bez reálného zlepšení zastavme. Na náklady stačí podstatně míň a když se „vyžene“ osobka tak jim i drasticky stoupne dostupná kapacita…
A dopadne to tak, že až se to všecko za x let postaví, tak se zjistí, že ta trať je opravdu oproti zbytku naší sítě VRTek pomalá, nebude vůle ani peněz stavět další trať vedle a bude se vymýšlet jak ji zrychlit, protože to část úseků umožní a ten zbytek, co se tam teď naprojektovaly omezující oblouky za Vyškovem aby se tam mohlo zajíždět či jinde, se bude stejně na konec muset přeložit do příznivější stopy.
Na různá paskvilní řešení je tu rozhodně slibně zaděláno, kombinací několika různých kompromisů. V součtu to bude dražší, zato horší řešení. Jediná drobná výhoda bude že v první fázi to bude o trochu levnější, což se ovšem rozplyne v dalších fázích.
zdenek
2 let
Přestavba uzlu Brno doufejme nikdy nezačne.
Rychlost je na většině úseků nevím cca 80? 100 je pouze u Přerova. 30 km z 90 je lepší než nic..
Problémem té trati je, že je jednokolejná. Takže malá kapacita trati a křížení vlaků. Takže z pohledu cestujícího minuty a minuty čekání na protijedoucí vlak.
Což by řešilo zdvoukolejnění, případně mírné rovnání bez ztráty vazeb na sídla (jež byla naštěstí přece jen nakonec redukována, ale ne zcela odstraněna).
Mendel křížil hrášek a přišel tak na zákony geneticky. Vlaky (a křesťané) se křižují.
micek
2 let
Vídím, že článek je převzatý z ČTK, ale i tak mi přijde zvláštní publikovat na takto zaměřeném serveru větu: „Na celé trati také bude fungovat zabezpečení pomocí systému ETCS, který umožňuje zastavit vlak na dálku.“ ?
Vůbec se nedivím, že to tak dlouho trvá. Vždyť těch studií co vznikali bylo jasne psáno, že trať se narovna, vlak pojede rychleji ale do cíle dojede později. Tech clanku co se napsalo, ze vmax nemuze byt v cr vice jak 160kmh, ze i 200kmh je uz vysoka rychlost kde popisovaly dukladne problemy s dvermi, ktere nebudou dolehat, nebudou fungovat a ta vysoká spotreba eletriny se nikdy nemůže vrátit atd.. vlastne po precteni clovek zjistil, ze rychlost nad 160kmh je v cr jiz vesmirna a nedostupná veda. Nepamatujete si? Lobby technologicky zastaralých firem nezná parametru a mezi.
Protože se od začátku míchaly parametry pro dálkové osobní vlaky s místní a nákladní obsluhou, aniž by byly dostatečně řešeny jejich odlišné požadavky. Nakonec je stejně v plánu vedle postavit dálkovou trať pro expresy, kde může být klidně i rychlost přes 300 km/h; pak ovšem nedává smysl prznit místní obsluhu jen proto, aby i po staré trati šlo jezdit 200.
Použití snížení dojivosti krav by už nikoho neoslovilo.
Nešlo by už konečně přeskočit neustále modernizování na stav před modernizací a postavit taky něco nového?
Tak zrovna ve zdejším úseku nikdy nebylo nic lepšího než 100kmh, takže zde (vyjímečně) opravdu nejde o vracení do alespoň „původního stavu“.
Romanero
2 let
Opravdu vražedné tempo. Když vzpomenu, jak se nám na FD kolem roku 2010 nějakej přednášející, zaměstnanec SŽ, chlubil plány této tratě a tvářil se, že se každým rokem kopne.. a teď čtu, že půl tratě možná v roce 2032 :-/ No, takhle to u nás chodí.
Jasně, 21. století je ve všem složité, ale když si člověk vzpomene, že císař pán a jeho podřízení stihli trať Vídeň-Brno-Olomou-Praha za 4 až 5 let, s krompáči a lopatami, tak to hlava nebere.
Jednoduchý, lidi pracovali i za kůrku chleba a polívku a pár drobných. Žádné dovolené, minimální mzda, zákoník práce… Císařpán dával direktivy a nemusel se moc nikoho ptát, v té době už asi ani církve, lid nic nevlastnil, maximálně tak šlechta a ta vlastnila tolik, že jí bylo jedno, že někudy vedla železnice. Spíše to byla šance investovat. Také to byl jediný rozumný a první vysokorychlostní dopravní prostředek v té době, tedy způsob jak lépe kontrolovat území, takže priorita opravdu vysoká.
Takto to mohlo být (a stejně nebylo) do 17. listopadu 1989. Dnes je spíše problém v šíleně dlouhé době mezi NÁPADEM a REALIZACÍ (kopnutím do země). Kdyby tato doba klesla z např. 15 let na 5, tak by to hned bylo poznat, ale bohužel k tomu nedojde, když se nic nezmění v rámci zákonů a ekoteroristi (u této tratě ne – je to divné) nebudou moci fungovat – budou omezení zákonem – např. připomínky 1x, 2x a konec, jinak se budou podílet finančně na prodloužení délky stavby. Dnes není problém, aby ukončili stavbu v době výstavby.
Kdyby na téhle planetě nežili jak Vy urážíte „ekoteroristi“ tak byste asi dobře čuměl, jak by ten svět tady vypadal. Možná že by díky jedincům jako jste vy, už dávno neexistoval.
Oni jsou ekologičtí aktivisti a pak ekoteroristi. Mezi ty druhé patří třeba Voda z Tetčic, co trollil modernizaci železnice Brno-Střelice a vážně tam navrhoval místo železnice postavit cyklostezku.
Měli jsme tu přes rok nouzový stav, který mimo jiné umožňuje vládě budovat stavby v nouzovém režimu, kdy se žádná diskuze s odpůrci nepřipouští. Stačilo tedy tyto problémové stavby prohlásit za nouzové a bylo by.
Proč myslíte, že jsem hloupý? Ekoteroristi jsou chytří? Kuřák taky může být Einstein nebo bude mít IQ zmrzlé makrely. Jde o to, že Patrik a spol. jsou evidentně teroristi, protože všechny zbylé občany ČR si berou za rukojmí … Ano, jim nejde o ochranu přírody, ale o vlastní dobro … je to jen o tom, kolik jim kdo zaplatí za to či ono … pak přestanou prudit. Bohužel naše „skvělé“ zákony jim to dovolují … kdyby se změnily, tak by šlo omezit jejich neustálé napadání ničeho … viz. třeba D1 kolem Přerova Divím se, že ještě neprudí češtináři, že třeba… Číst vice »
Zrovna té D1 u Přerova se vůbec nedivím. Vede to tam doslova přes barák. Také bych se bouřil, nebo chtěl zatraceně hodně peněz kdyby mi na zahradě chtěli vybudovat dálnici. To máte stěhování (zaplatit i čas co tím člověk ztratí) nový dům (minimálně stejně dobrý jako předcházející) mezilidské vztahy (pokud jsou dobré – k nezaplacení)
To mně je milejší ten, který si občas zapálí tabák, než ten, který denně v kolonách čoudí svým autem. Ale označení ‚ekoterorista‘ v daných případech též nesnáším – koho kdo z nich terorizuje?
Ale to si nezastírejme že i lidé kteří odpovídají významu tohoto slova existují.
A kdo používá slovo „velmi hloupí“ pro příslušníky druhu Homo Sapiens je co??
To je právě ten problem
U nás. Plán je na 4 roky a konec. Další ministr/vláda má další čtyřletý plán. A takhle je to pořád dokola.
Na ministerstvu má být plán vytesán do kamene, kolem kterého by ministři chodili každý den. Mít dlouhodobý cíl a jít za ním.
Tak jednak: modernizace Brno – Přerov je předpokládána dlouhodobě a žádná vláda (ani ta, kde byl ministrem dopravy Vít Bárta) ji nesmetla ze stolu.
A dále: „Kolem kterého by ministři chodili každý den“ – aniž by jej mohli změnit, byť by jej považovali za nesmyslný? Co by to pak bylo za ministry (hodny významu toho názvu)?
Bárta ji nesmetl ze stolu, ale fakticky odložil o pár let. Mělo se začít se stavbou Blažovice Nezamyslice (v původní variantě ( pomalejší průjezd Vyškovem) v roce 2012.
Navrhovaná podoba přestavby této trati NEMÁ moji podporu, je to paskvil. Abysme uspokojili tohy po husté příměstské dopravě, budujeme tu místo docela potřebné rychlé trati „předimenzovanou lokálku“ na 200kmh. Kapacitně se dostaneme ze současného stavu „absolutně nedostatečné“ někam na „jakžtakž vyhovuje“ ale s nulovou rezervou do budoucnosti. Teoreticky bude slíbená do daleké budoucnosti paralelní VRT, ale to je (mj. i vzhledem k tomu že se současné „cosi“ plánuje už asi 15let a ještě se nekoplo, i když je to opravdu akutní – spousta vlaků je zde odřeknutá protože se prostě nevejdou) tak MINIMÁLNĚ 50let a víc. Je podle mně chyba… Číst vice »
V souvislosti s tou konverzí se bude nějak sahat do napájení směr Prostějov, nebo se prostě flákne styk soustav někam k vjezdu do Nezamyslic a hotovo? Nebo nějaké provizorní obousměrné stejnosměrné napájení?
Myslím pro případ, že se tam modernizace (souběžně či v předstihu) dělat nebude.
„Studie proveditelnosti, na jejímž základě se přestavba trati na dvoukolejnou s rychlostí 200 kilometrů za hodinu připravuje, vznikla už v roce 2015. Její přípravu nezdržují ani různé spolky jako v případě řady jiných dopravních staveb.“
Ta „rychlost“ přípravy je vážně výsměch všem daňovým poplatníkům.
Tak určitě… 😂😂😂
Stavba začne s počátkem grafikonu Tj 15.12.2025 . takový význam, jako rozbor radioaktivního uhlíku na Cimrmanových botách když poprvé přišel do Liptákova,bylo to 12. února 1910 plus mínus 200 let
Má to takový význam…. (Zmizelo část textu)
Takže v letošním roce se opět nezahájila žádná z významných investic a drtivá většina staveb se opět odsunula. Proč na Správě železnic ministr trpí tohle absolutně neschopné vedení? V ČR je určitě spousta šikovných manažerů, z jakého důvodu tam tedy stále sedí ti, kteří svou práci evidentně nezvládají? Stačí se podívat na ŘSD. Tam se podařilo najít schopného ředitele a ten rozdíl ve výkonu celé organizace je hned znát.
Mít velké cíle proč ne, ale pro SŽ je to nemyslitelné a hlavně pro téměř zkrachovalou republiku o to víc.
Je zvláštní, že podnik (organizace), která si u jisté firmy objedná software jménem Centrální rozkazy si je objedná tak „dobře“, že ihned zjistí, že je její část špatně (neodpovídá D1) a vydá nařízení, že na pracovištích, kde se téměř výhradně (když to funguje) vystavují tištěné rozkazy na PC musí tyto pracoviště například rozkazy OP vypisovat ručně. Místo jednoduché softwarové změny, má tato organizace vítanou příležitost, jak perzekuovat „obslužný personál“ za to, že využívá předepsané drahé technické zařízení /PC, tiskárna, software/.
Sice se toho dočkám možná na důchod, ale stejně by mě zajímalo, kudy pak bude vedena linka R12 (jestli Prostějov bude mít smůlu, nebo smůlu budou mít všichni ostatní) a zda se tady počítá s nějakou expresní linkou
Smlouva na R12 je do 2027. cituji z letošního Plánu dopravní obsluhy: „Dlouhodobý výhled linky (2027+) Provoz linky zásadně ovlivní až modernizace tratí Brno – Přerov a Nezamyslice – Olomouc, jejichž dokončení se předpokládá přibližně v horizontu roku 2030. Tyto modernizace umožní vedení vlaků v intervalu 60 minut v období občanského dne a podstatné zkrácení jízdních dob v úseku Brno – Olomouc (na cca 50 minut). Tyto změny si vyžádají rovněž revizi požadavků na zajištění vozby s nutným posouzením podmínek společné objednávky s Olomouckým krajem, neboť spojování a rozpojování souprav v Zábřehu se v tomto horizontu stane technologicky obtížné zajistit.… Číst vice »
Díky moc. Jen jsem zvědavý na tu modernizaci „Nezamyslice – Olomouc“. O té jsem nějak ještě neslyšel…
Byla schválena aktualizace studie proveditelnosti, v letech 2024 – 2025 by měla být rekonstruována stanice Prostějov hl.n., 2028 – 2029 pak celá trať. Rychlost se zvýší až na 160 km/h, úseky Olomouc-Nové Sady – Kraličky a Čelčice – Pivín budou zdvoukolejněny.
Proč jen částečné zdvojkolejnění místo úplného? Taková trať má být dvojkolejná celá.
Aby si i po zdvojkolejnění mohli cestující užívat každý rok alespoň měsíc výluk. Oni už si za léta tak zvykli, že by jim to chybělo.
Kéž by měsíc. Včera skončila 10denní výluka. Tento rok snad dvacátá a to ještě není konec roku. Za celý rok to bude dohromady někde mezi 2 a 3 měsíci výluk. Schválně jestli to někdo ví konkrétně, mě by se u toho udělalo špatně.
Můžu poprosit o překlad termínu občanský den?
Zajímá mne, co se dříve realizuje. Jestli 300 nebo 331, obě tratě mají podobný osud.
Ani jedna, neb na ně nezbudou peníze…
Jsem rád, že je na SŽ spoleh a že ani letos neuhnuli a stále platí, že stavět se začne za 3 roky! 20 let nezměněné stanovisko, to se jen tak nevidí:-)
Takže vlaky Brno Ostrava se rozdělí na
– Ostrava-Přerov (nově s loko 162)
– Brno-Nezamyslice?
A vlaky do Šumperka budou začínat v Nezamyslicích nebo v Brně?
Ne. Proč?
Díky.
Mohly byste popsat myšlenkový pochod, který vás dovedl k této úvaze?
Dobrá.
1. Přerov – Nezamyslice se má zdvoukolejňovat.
2. Metodou analogie:
Zdvoukolejnění Pardubice- Hr. Králové = stopka pro vlaky, jezdily autobusy
https://zdopravy.cz/zdvojkolejneni-trati-z-pardubic-do-hradce-kralove-muze-zacit-zakazku-ziskala-skanska-projekt-ma-uz-povoleni-80329/
3. Ale protože na lince R8 je zdvoukolejnění zhruba uprostřed, tak jsem předpokládal, že každý zbytek (od Brna i od Ostravy) budou obsluhovat vlaky.
4. Ale radši jsem se zeptal, neboť by třebas někoho mohlo napadnout posílat náhradní busy po dálnici (a sjet např. do Vyškova, Nezamyslic atd.)
___
No vida. Je to jinak. Tak jsem se dneska opět dověděl něco nového. Super.
Jo takhle, vy jste myslel během stavby v rámci výluk. V tom případě se omlouvám za nepochopení, myslel jsem, že píšete o stavu po dokončení modernizace, v kterémžto případě to nedávalo smysl.
Ne, to vůbec. Článek je o jedné ze staveb, dokončení všech úseků je v nedohlednu, tož to je moc daleká budoucnost.
Pane vtvt, mohl byste prosím používat jiný nick? Díky.
Blažovice je již osazená trakčním vedením a není nutné opětovně modernizovat, stačí, když se upraví úsek Blažovice (mimo) – Holubice a dále do Přerova. Stávající trakční vedení v žst. Blažovice je již po modernizaci.
Jsou tam nízká nástupiště s úrovňovým přístupem, výhybky na 40 km/h a reléové zabezpečovací zařízení, modernizace je potřeba.
A nezapomeňme na to, že zhlaví se taktéž nerekonstruovala, takže přes ně zůstalo snad 80km/h.
Katastrofální zpoždění. A aby toho nebylo málo se ještě začne u Přerova, zatímco úzké hrdlo Nezamyslice-Holubice se teprve plánuje a potenciálně nejvytíženějšího úseku u Brna se dočkáme na sv. Dyndy… 🙁
Takže do jedné koleje budou místo stávajících dvou kolejí nově zaústěny koleje 3.
To napojení v Nezátkách na staniční koleje bude zajímavé (jak to dokáže SŽ zpatlat, aby to bylo co nejméně praktické). Ještě zajímavější bude samozřejmě mimoúrovňový rozplet v Blažovicích (jestli se od toho neustoupí). Tato rekonstrukce je potřeba jako sůl, hlavně Olomouc – Nezamyslice – Brno. Jelikož momentálně je dráha totálně nekonkurenceschopná s dálnicí, ať už autem, nebo autobusem.
K čemu mimoúrovňový rozplet v Blažovicích? Na Vláru vpravo, do Přerova vlevo. Vyplatí se to dělat kvůli křížení vlaků co budou zajíždět do Šlapanic, když všecko ostatní pojede rovně přes most po přeložce?
Snad čtyři, ne?
Přijde mi vtipné, že mluvčí SŽ neví, jaká je vlakem vzdálenost mezi Brnem a Přerovem. Ano, podle oficiálního jízdního řádu je to 88 km, ale ve skutečnosti to tak není, to se jen před časem upravovaly tarifní kilometry, aby to bylo stejně daleko přes Blažovice i přes Křenovice. Skutečná vzdálenost je 35 km (přes Blažovice, spojka Blažovice-Holubice je dlouhá 3 km, nikoliv tarifních 6), nebo 40 km (přes Křenovice, úsek Křenovice horní nádraží – Holubice má 4 km, nikoliv tarifní 2).
Pětatřicet kilometrů to z Brna do Přerova fakt není, ani čtyřicet, jen vzdušnou čarou centrum-centrum je to sedmašedesát….
Pardon, vztáhl jsem to jako blbec k jedné stanici na trati, od které jsem to počítal. Je to správně buď 90, nebo 85. Moje blbost.
To už zní líp 🙂 Díky!
A kam se podela debata na tema VRT? 🙂
U nás? Proč 😀
A o čem je celý článek, jako?
Bohužel ta Vmax 200 se smíšeným provozem bude „moravská“ VRT..
Protože se jedná o katastrofálně starý záměr a počítalo se se smíšeným provozem. VRT s rychlostí 320 km/h není určena pro nákladní dopravu. Jinak je to celé výsměch. Lidové mudrosloví praví, co se vleče, neuteče. A už vůbec není jasné, jaké bude finální řešení zaústění v Brně, proto se mluví o zahájení od severu.
Ostatní tratě VRT budou doplňovat vcelku solidní dvoukolejné tratě pro osobku, náklady a rychlíky. Tady je teď jen ta nepoužitelná jednokolejka, která se nejdřív musí zdvoukolejnit a mírně zrychlit. A protože zrychlení na 140 km/h a 200 km/h znamená směrově a nákladově podobné řešení, zvolilo se 200 km/h, aby se mohlo využít i pro expresy, než se postaví opravdová VRT, chápete?
Bohužel to takto soudruzi v Brně chtěli, nu což…
stejně to nebude, tu trať nám slibují už hodně dlouho
Vsadíme se, že příští rok na podzim tady bude článek o tom, že se stavba zahájí v roce 2026? Doufám že se to neposune, ale známe SŽ 🙁
Mně přijde jako úlet, ze tady stát plánuje výhledově ještě pak vyloženě VRTku. Za střízliva.
V klidu, u nás to „výhledově“ je tak nejdříve za 25 let.
Hlavním důvodem stavby Brno – Vyškov – Přerov je dopravní obslužnost tohoto území pro regionální dopravu a pro nákladní vlaky. Plus zrychlení rychlíků. Jinými slovy, stavíme zde obyčejnou dvoukolejnou elektrifikovanou trať.
Takovou jaká už dávno vede z Prahy do Kolína, z Brna do Vranovic…
Pokud by se stavěla jen VRT, nebude řešena regionální doprava.
Regionální dopravu by řešila optimalizace a zdvoukolejnění stávající tratě, ideálně se zachováním či zlepšením vazeb na sídla. Namísto toho – ač již ne v počátečním rozsahu – mají být některé zastávky vzdáleny/zrušeny. Spolu s VRT bychom tak měli dvě tratě dimenzované primárně pro rychlíky a expresy, nikoli regionální obsluhu.
Však to je víceméně „optimalizace a zdvoukolejnění stávající tratě“, byť s řadou přeložek. Jedinou reálně rušenou zastávkou oproti současnému stavu jsou Hoštice-Heroltice, které jsou stejně půl kilometru od nejbližší zástavby. Naopak v Rousínově a Lulči bude zastavování obnoveno, v Rousínově pak výrazně blíž k centru. Pro Komořany a Velešovice nebyl vlak moc terno ani před zrušením osobáků, návazné autobusy k rychlým osobáků do Rousínova / Holubic odvedou lepší službu. A všechnyostatní obce po trase získají výrazně rychlejší a spolehlivější vlaky oproti současnosti.
A tak konkrétně pro Hoštice-Heroltice tam byla možnost přeložky podstatně blíž centru obce… ale asi se uznalo, že by to stálo moc peněz.
To ale znamenalo komplikace u Křižanovic, nerealistické požadavky Topolan (co to prodražovali-přeložky silnic ve velkém rozsahu) a zakonzervování rychlosti 100 km/h v okolí Vyškova
A po zdvojkolejnění ve stávajcíí stopě by se nadávalo, že tam je jenom 80-110 km/h.
S přesuny v jednotkách metrů (neboli zanedbatelnými) se tam v sučasné stopě dá dosáhnout 120kmh, s trošku většími 140… což na nákladku a příměstskou (včetně špěšných) je absolutně v pohodě. Jenže kvůli suplování VRTky se bude muset zmermomocnit na 200…
Pokud uděláte posuny pár metrů, nebo o několik metrů víc, je to podobně nákladné. Varianta 140 km/h a 200 km/h stojí podobně. Viděl jste ten projekt? Je v něm přibližně to, co navrhujete. A v té stopě přes Rousínov se 2 koleje nevejdou, Takže ta přeložka by se musela dělat tak jako tak a navíc posouvá zastávku blíž středu Rousínova. Takže defacto variantu na 140 km/h jen vylepšili a je z toho 200 km/h, které Vás tak pohoršuje. Úpravou na 140 km/h nic moc neušetříte.
To je právě ta daň že se tu má „dočasně“ pohybovat hlavní rychlá linka na Ostravu… takže se to přestaví na docela neobvyklých „200 přes vesnice“ a na to konto se samozřejmě musí udělat ústupky (spešl provedení nástupišť kde mají mezi čekajícími na regionálku profrčet dvoustovkou expresy, mírnější oblouky na 200 a patřičně masivní protihlukové stěny „aby to vyšlo“ hlukově). Přitom až se dosáhne cílového stavu s VRT, tak ta dvoustovka tam bude úplně zbytečně, cokoliv co má zastavovat aspoň v Rousínově a Vyškově se na 200 dokáže rozjet maximálně v rámci pokusu o rekord…
Tomu rozumím. Výhledově se zde plánuje ale i VRT s 320 km/h. Nad rámec tou dobou snad postavené 200 km/h trati.
Co se týká výhledu a dohledu, tak tam nedohlédne ani ten nový dalekohled. A že kouká hodně daleko 🤣
Jmes Webb? Ten ale čumí do historie.
Jako by prace na nasich kolejich vytvarely budoucnost…
Tak potom teda už takové rozhazování miliard bez reálného zlepšení zastavme. Na náklady stačí podstatně míň a když se „vyžene“ osobka tak jim i drasticky stoupne dostupná kapacita…
Kromě rychlosti se zamyslete i nad tématem „kapacita“ (v kontextu zavedení Os a právě zvýšení Vmax pro Ex na 200).
Nezapomeňte na to , že Brno-Blažovice bude defacto 4 kolejné a osobáku pak už zbývají do Vyškova Holubice, Rousínov a Luleč.
Mínuskáři mně asi moc nepochopili, co myslím. https://www.spravazeleznic.cz/vrt/hana
Myslím, že pochopili, ale nesouhlasí. (já mínus nedával ;-))
„Aktuální stav přípravy stavby:
Správa železnic nerealizuje žádné kroky ve stavební přípravě tohoto úseku.“
A dopadne to tak, že až se to všecko za x let postaví, tak se zjistí, že ta trať je opravdu oproti zbytku naší sítě VRTek pomalá, nebude vůle ani peněz stavět další trať vedle a bude se vymýšlet jak ji zrychlit, protože to část úseků umožní a ten zbytek, co se tam teď naprojektovaly omezující oblouky za Vyškovem aby se tam mohlo zajíždět či jinde, se bude stejně na konec muset přeložit do příznivější stopy.
Na různá paskvilní řešení je tu rozhodně slibně zaděláno, kombinací několika různých kompromisů. V součtu to bude dražší, zato horší řešení. Jediná drobná výhoda bude že v první fázi to bude o trochu levnější, což se ovšem rozplyne v dalších fázích.
Přestavba uzlu Brno doufejme nikdy nezačne.
Rychlost je na většině úseků nevím cca 80? 100 je pouze u Přerova. 30 km z 90 je lepší než nic..
Rychlost je na skoro celé trati 90. 80 je jenom přes Vyškov a pak u Rousínova a 100 jak píšete u Přerova
U Rousínova je 70.
Je tam dost oblouk no, díky za upřesnění
U Rousínova je stovka i sedmdesátka, záleží, z jaké strany se na to díváte….
Problémem té trati je, že je jednokolejná. Takže malá kapacita trati a křížení vlaků. Takže z pohledu cestujícího minuty a minuty čekání na protijedoucí vlak.
Což by řešilo zdvoukolejnění, případně mírné rovnání bez ztráty vazeb na sídla (jež byla naštěstí přece jen nakonec redukována, ale ne zcela odstraněna).
Viděl jsi ten projekt? Většina stanic zůstane tam, kde jsou. V Rousínově bude nádraží blíž centru. Drnovice a Švábenice štreka neobsluhovala nikdy.
Co s tím mají prosím společného Švábenice?
Mendel křížil hrášek a přišel tak na zákony geneticky. Vlaky (a křesťané) se křižují.
Vídím, že článek je převzatý z ČTK, ale i tak mi přijde zvláštní publikovat na takto zaměřeném serveru větu: „Na celé trati také bude fungovat zabezpečení pomocí systému ETCS, který umožňuje zastavit vlak na dálku.“ ?
Asi to je populární. Co víc si na železnici přát, než zabraňovat srážkám vlaku na dálku. Možná tam mělo být automatické zastavení. To by znělo líp.
Protože dnes jde přes systém TRS zastavit vlak na dálku i bez ETCS, tak mi potom tato věta přijde tupá
U této tratě se marně hledá viník, takže nezbývá než přiznat impotenci státu a jeho organizací.
Kdyby se pořádně hledalo, tak se „viník“ jistě najde. Mimochodem jak to dopadlo s přejezdem / podjezdem v Chropyni?
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_ZLK964
Vůbec se nedivím, že to tak dlouho trvá. Vždyť těch studií co vznikali bylo jasne psáno, že trať se narovna, vlak pojede rychleji ale do cíle dojede později. Tech clanku co se napsalo, ze vmax nemuze byt v cr vice jak 160kmh, ze i 200kmh je uz vysoka rychlost kde popisovaly dukladne problemy s dvermi, ktere nebudou dolehat, nebudou fungovat a ta vysoká spotreba eletriny se nikdy nemůže vrátit atd.. vlastne po precteni clovek zjistil, ze rychlost nad 160kmh je v cr jiz vesmirna a nedostupná veda. Nepamatujete si? Lobby technologicky zastaralých firem nezná parametru a mezi.
Protože se od začátku míchaly parametry pro dálkové osobní vlaky s místní a nákladní obsluhou, aniž by byly dostatečně řešeny jejich odlišné požadavky. Nakonec je stejně v plánu vedle postavit dálkovou trať pro expresy, kde může být klidně i rychlost přes 300 km/h; pak ovšem nedává smysl prznit místní obsluhu jen proto, aby i po staré trati šlo jezdit 200.
Použití snížení dojivosti krav by už nikoho neoslovilo.
Nešlo by už konečně přeskočit neustále modernizování na stav před modernizací a postavit taky něco nového?
Tak zrovna ve zdejším úseku nikdy nebylo nic lepšího než 100kmh, takže zde (vyjímečně) opravdu nejde o vracení do alespoň „původního stavu“.
Opravdu vražedné tempo. Když vzpomenu, jak se nám na FD kolem roku 2010 nějakej přednášející, zaměstnanec SŽ, chlubil plány této tratě a tvářil se, že se každým rokem kopne.. a teď čtu, že půl tratě možná v roce 2032 :-/ No, takhle to u nás chodí.
Jasně, 21. století je ve všem složité, ale když si člověk vzpomene, že císař pán a jeho podřízení stihli trať Vídeň-Brno-Olomou-Praha za 4 až 5 let, s krompáči a lopatami, tak to hlava nebere.
Jednoduchý, lidi pracovali i za kůrku chleba a polívku a pár drobných. Žádné dovolené, minimální mzda, zákoník práce… Císařpán dával direktivy a nemusel se moc nikoho ptát, v té době už asi ani církve, lid nic nevlastnil, maximálně tak šlechta a ta vlastnila tolik, že jí bylo jedno, že někudy vedla železnice. Spíše to byla šance investovat. Také to byl jediný rozumný a první vysokorychlostní dopravní prostředek v té době, tedy způsob jak lépe kontrolovat území, takže priorita opravdu vysoká.
A navíc nestavěli to, co je dněšní železnice. Zabzař nebylo. Elektrifikace nebyla. Jezdilo se 40 km/h.
A ne, parničky z první republiky tam opravdu nejezdily 50 let před vyrobením.
A navíc se stavělo „na zelené louce“, nikdo si nemusel lámat hlavu s etapizací, výlukovým jízdním řádem a zachováním alespoň jednokolejného provozu…
Chybí mi tu ministr co by bouchl do stolu a zařval “ Do roka a do dne se začne stavět nebo máte padáka“
Takto to mohlo být (a stejně nebylo) do 17. listopadu 1989. Dnes je spíše problém v šíleně dlouhé době mezi NÁPADEM a REALIZACÍ (kopnutím do země). Kdyby tato doba klesla z např. 15 let na 5, tak by to hned bylo poznat, ale bohužel k tomu nedojde, když se nic nezmění v rámci zákonů a ekoteroristi (u této tratě ne – je to divné) nebudou moci fungovat – budou omezení zákonem – např. připomínky 1x, 2x a konec, jinak se budou podílet finančně na prodloužení délky stavby. Dnes není problém, aby ukončili stavbu v době výstavby.
Kdyby na téhle planetě nežili jak Vy urážíte „ekoteroristi“ tak byste asi dobře čuměl, jak by ten svět tady vypadal. Možná že by díky jedincům jako jste vy, už dávno neexistoval.
Oni jsou ekologičtí aktivisti a pak ekoteroristi. Mezi ty druhé patří třeba Voda z Tetčic, co trollil modernizaci železnice Brno-Střelice a vážně tam navrhoval místo železnice postavit cyklostezku.
Měli jsme tu přes rok nouzový stav, který mimo jiné umožňuje vládě budovat stavby v nouzovém režimu, kdy se žádná diskuze s odpůrci nepřipouští. Stačilo tedy tyto problémové stavby prohlásit za nouzové a bylo by.
Příznačně čínsky znějící nick.
Mimochodem nouzová stavba = taková, která se po skončení nouzového stavu odstraní?
Ale tuto stavbu neblokují odpůrci. Blokuje ji neeschopnost SŽ a jejich dvorních projektantů.
No a taky, přiznejme, peníze a snaha trochu ušetřit za cenu obrovských kompromisů…
Kdo používá slovo „ekoteroristi“, je u mě automaticky velmi hloupý člověk (mimochodem stejně tak člověk, který kouří).
Proč myslíte, že jsem hloupý? Ekoteroristi jsou chytří? Kuřák taky může být Einstein nebo bude mít IQ zmrzlé makrely. Jde o to, že Patrik a spol. jsou evidentně teroristi, protože všechny zbylé občany ČR si berou za rukojmí … Ano, jim nejde o ochranu přírody, ale o vlastní dobro … je to jen o tom, kolik jim kdo zaplatí za to či ono … pak přestanou prudit. Bohužel naše „skvělé“ zákony jim to dovolují … kdyby se změnily, tak by šlo omezit jejich neustálé napadání ničeho … viz. třeba D1 kolem Přerova Divím se, že ještě neprudí češtináři, že třeba… Číst vice »
Zrovna té D1 u Přerova se vůbec nedivím. Vede to tam doslova přes barák. Také bych se bouřil, nebo chtěl zatraceně hodně peněz kdyby mi na zahradě chtěli vybudovat dálnici. To máte stěhování (zaplatit i čas co tím člověk ztratí) nový dům (minimálně stejně dobrý jako předcházející) mezilidské vztahy (pokud jsou dobré – k nezaplacení)
To mně je milejší ten, který si občas zapálí tabák, než ten, který denně v kolonách čoudí svým autem. Ale označení ‚ekoterorista‘ v daných případech též nesnáším – koho kdo z nich terorizuje?
No a?
Takže střelba z RPG na stavbu atomové elektrárny není terorismus, ale zcela legitimní nárok na vyjádření svobodného názoru?
https://en.wikipedia.org/wiki/Superph%C3%A9nix
Ale to si nezastírejme že i lidé kteří odpovídají významu tohoto slova existují.
A kdo používá slovo „velmi hloupí“ pro příslušníky druhu Homo Sapiens je co??
Kdo že by měl padáka a kdo by jej v takové nejisté (s rizikem opakování) situaci měl nahradit?
** Plus se nabízí otázka: co když by mezitím dostal „padáka“ z vlády sám onen ministr? 🙂
To je právě ten problem
U nás. Plán je na 4 roky a konec. Další ministr/vláda má další čtyřletý plán. A takhle je to pořád dokola.
Na ministerstvu má být plán vytesán do kamene, kolem kterého by ministři chodili každý den. Mít dlouhodobý cíl a jít za ním.
Tak jednak: modernizace Brno – Přerov je předpokládána dlouhodobě a žádná vláda (ani ta, kde byl ministrem dopravy Vít Bárta) ji nesmetla ze stolu.
A dále: „Kolem kterého by ministři chodili každý den“ – aniž by jej mohli změnit, byť by jej považovali za nesmyslný? Co by to pak bylo za ministry (hodny významu toho názvu)?
Ja bych tam vytesal tohle:
Postavit VRT, hned.
Bárta ji nesmetl ze stolu, ale fakticky odložil o pár let. Mělo se začít se stavbou Blažovice Nezamyslice (v původní variantě ( pomalejší průjezd Vyškovem) v roce 2012.
Tobě se asi dobře staví, když nemáš jistý na stavbu peníze. A nyní o klik že se zvedly ceny materiály a prací ?
Ono kdyby se stavělo jak se mělo, už je to hotové a za třetinu peněz – co to někdy až se možná začne stavět – bude stát.