Přestavba brněnského železničního uzlu začne v Židenicích, nejdříve za tři roky

Stanice Brno-Židenice. Foto: palickap/Wikimedia CommonsStanice Brno-Židenice. Foto: palickap/Wikimedia Commons

Díky přestavbě se židenické nádraží stane bezbariérovým, podchodem bude možné dojít až k areálu Nové Zbrojovky.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.S.

Pokud se dobře pamatuji na výkresy, tak jediná varianta přestavby Židenic, která bude nějak vyhovovat pro obě varianty, je ta podle varianty B.

Karl vB.

Přehled variant a podvariant s nákresy vedení tratí a spojek
https://europointbrno.cz/varianty-reseni/

Tomáš Záruba

Neudělají se s tím náhodou také havlbrodské koleje na průtahu Maloměřicemi?

Dušan

Ne

Martin Toman

To bude marast. Ale už ať se provoha začne něco dít!!🙏🙏🤪

tlp

Za padesát let budou noviny optimisticky psát:

„V přípravě stavby nového brněnského nádraží a celkové přestavby železničního uzlu za poslední rok nastal podle náměstka pro modernizaci dráhy Správy železnic (SŽ) … velký posun. Příští rok, 2072, započne modernizace nádraží Brno-Slatina,“ (nebo jiného, to je zcela jedno) „která bude prvním krokem k zahájení stavby nádraží v odsunuté poloze, jež by měla započít nejpozději v roce 2076. Nové nádraží uvítá cestující v nejzazším případě v roce 2083.“

Jiří Kocurek

Tomu nevěřím, že by se do té doby Správa železnic nepřejmenovala. 😀

Karl vB.

No tak jako logický název pro správce železniční infra se nabízí „České dráhy“. 🙂
To by ale pak bylo nutné vymyslet nějaký nový přiléhavý název pro našeho největšího železničního národního dopravce a hlavně udělat osvětovou kampaň, aby běžný lid tento „názvoslovný přesmyk“ nějakým způsobem vstřebal.

Dan

Ideální by bylo, kdyby se všichni správci infrastruktur v ČR jmenovali podle stejné šablony… Jasně, je to prkotina a nestojí za to na to mrhat úsilí, ale spíš je s podivem, že se to tak nepojmenovalo už při vzniku…

K.S.

Ale houbeles. Organizace Ministerstva Dopravy Pro Správu, Výstavbu a Údržbu Železniční Dopravní Cesty České Republiky se Sídlem v Praze. Zkráceně ODPSVÚŽDCČRsSvP

Taková jednoduchá zkratka. Výhodou je že se dá použít jako heslo do počítače. 😀

none

A modernizaci provede stejne firma, ktera vybudovala kolejove spojeni Praha – Praha Andrej Babis letiste 😉

Jedine vlaky

Nové nádraží u řeky je dopravní omyl. Návrh linek MHD je naprosto příšerný a ti kteří tvrdí, že to nebude žádný problém, vůbec Brno neznají. Navíc se ještě ani nevyřešily náklady. To bude ještě sranda.

jva

Návrh chýše místo jeskyně je omyl…

liposh

Ale on má pravdu. Nové nádraží v odsunuté poloze principielně je kontroverzní, nicméně přínosný nápad. TOTO konkrétní nové nádraží v odsunuté poloze je ale naprostý propadák. Zcela to koresponduje s úpravou Dornychu a Plotní. 3 roky se to stavělo a počet světelných křižovatek při cestě z centra do Komárova se nesnížil, ale zvýšil o 2 ks. A přesně takhle je ta infrastruktura navržená.

liposh

A i v případě, že by z Masné byla proražena ta „supertřída“, tak to kapacitně posune tu část Brna z roku 1980 do roku 2000, ale to je málo, bude to prostě 30 let zastaralé a nevyhovující řešení.

Jedine vlaky

Ano, nikdy jsem nebyl pro přesun, jenže hlavní problém je v tom, že celý projekt není aspoň nějak normálně vymyšlen. MHD nebude stíhat, to budou jezdit samé autobusy? Opravdu je to velký omyl. A nejsem jediný, kdo to tvrdí. Několikrát na tu upozornili i různí dopravní experti.

Pavel Skládaný

Ohledně zmíněných dopravních expertů mohu jako studijní materiál velmi doporučit fundovaný článek docenta Pavlíčka „Odsun hlavního nádraží v Brně byl vždy krajně sporný“ (https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-odsun-nadrazi-v-brne-byl-vzdy-krajne-sporny.html).

SYN

To ovšem platí tak maximálně pokud je hlavním parametrem „počet světelných křižovatek“, což je jinak parametr který se řekněme v okolí Šumavské za posledních 15let zvedl na dvojnásobek aniž se cokoliv přestavovalo…
Neboli, nevhodný parametr.

Jiří Kocurek

Jeskyně? „Jeskynní malby…“ jo, v Králově poli jich je plno. Z čehož je očividné, že umístění „chýše místo jeskyně“ může být libovolné. Obzvlášť, když se jedná o lidmi vyvořenou jeskyni. Totiž, že na libovolném místě lze postavit nejenom chýši, ale i vcelku dobře vybavený a fungující dům.

Ve chvíli, kdy půjde k zemi Tesco, nelze tvrdit, že tam není místo na další peron.

Jakub

Nové nádraží má přípravu na zaústění VRTek, v případě centrum by tunely vycházely násobně dráž.
Souhlas, že TRAM jsou zpatlané.

Alibaba

Zase ty tunely v případě „Pod Petrovem“ jsou provozně lépe směrované. Hlavními směry žádná úvrať. A možná by se daly postavit jako úplně poslední etapa VRT.

SYN

Tunel pod Petrovem je absolutní masakr, navíc jeho realizace si vyžádá další tunel navazující (pod Holednou) a možná ještě jeden další. Jako ve stavu kdy docela hodně potřebný tunel z Prahy na Beroun se už 20let nestaví protože na něj prostě nemáme se těžko dá čekat že se „objeví“ takové obrovské peníze…
Pokud se budeme bavit na úrovni „zdroje jsou“ pak není problém skoro nic, ale obávám se že toto neodpovídá realitě.

K.S.

Tak pořád je tu šance že VRT se postaví tak nějak napůl a zapojí se na Novou Tišnovku a holt těch posledních pár kilometrů do Brna bude po trati která se zmodernizuje na nějakých 160-200, krom posledního úseku Brnem.

Karl vB.

Titulek:
„Přestavba brněnského železničního uzlu začne v Židenicích“. Dotaz (na SŽ, nebo Žesnad):
Bude se přestavba ŽUB provádět podle Studie proveditelnosti z roku 2018, která proti současnému stavu plánovala snížení kapacity pro průjezd nákladních vlaků Brnem a ignorovala oprávněné požadavky Žesnad, nebo snad došlo k nějaké její tajné aktualizaci zajišťující dostatečnou kapacitu + rezervu (European Green Deal) pro nákladní tranzit přes Brno?
https://zdopravy.cz/stat-pokrocil-s-pripravou-presunu-brnenskeho-nadrazi-obesel-nakladni-dopravce-22534/
Je ovšem možné, že zbytečně dělám planý poplach, protože pokud se má v optimistické variantě v Židenicích začít něco dít nejdříve v roce 2024, (pokud budou peníze), tak je na možnou změnu SP ještě čas.

Jaroslav Tyle

Odpověď ŽESNAD.CZ: Čeká se na prověření dopravní technologie uzlu Brno v rámci projektování Židenic. Podle naší analýzy a výpočtů technologických dob je v návrhové variantě Ab ŽUB problém odjet v denní době s nákladním vlakem z Maloměřic směr Břeclav.

Karl vB.

Děkuji za vaše vyjádření.

Alibaba

To je přece nádherná podpora nákladní dopravy. Odstranění segregace a zamezení jízdy nákladních vlaků…
(ironie, kdyby to někdo náhodou nepochopil)

Jiří Kocurek

Bylo by tady jedno řešení: Nákladní průtah vést přes současné Hlavní nádraží.
(sarkasmus, děkuji za pochopení)

Petr Šimral

Budete se divit, i tato možnost zazněla…

K.S.

A nebylo by lepsi to Brno objet rovnou, nebo vybudovat nakladni obchvat v tunelove verzi pod Zidenickym kopcem, smerem na Chrlice a pak novou trat pres nivu Svratky na Vojkovice?

Karl vB.

To už někoho asi před 5 lety taky napadlo:
https://www.onemanbrnoblog.cz/brnensky-kolejovy-okruh/

Racek

Dvě nejdůležitější informace v tom článku chybí.
První, jestli už má Správa tu studii průjezdu nákladní dopravy uzlem, bez které se podle rozhodnutí Centrální komise MD nedá v přípravě varianty A pokračovat.
A druhá, jestli už se někomu podařilo namalovat „kulatý čtvereček“, neboli takovou podobu Židenic, která umožní dlouhodobě dočasný provoz směr stávající hlavák, poté pobere všechnu uvažovanou osobní i nákladní dopravu směr nový hlavák, a to obojí se zkrácením prostoru pro zhlaví na méně než polovinu.
A ohledně toho chybějícího podchodu do Zbrojovky – nebylo by nejjednodušší udělat přístup na ty nové perony kromě Bubeníčkovy i z Lazaretní?

Lex

Tak v úpravě územního plánu se rozšířila plocha pro koleje mezi HLN a Černovicemi o 10m (asi 2 kolej navíc), takže se muselo něco změnit a když se odečtou vlaky co budou zastavovat jen na Vídeňské a nebudou zajíždět na HLN, tak jim to asi vyšlo. Ale to jen tipuji…

A ta cena 50mld. To je opravdu směšné. Chtělo by to přepočítat a posoudit znova. Ale to už se nikomu nechce.

liposh

jestli jsem to slyšel správně, tak nové židenické nádraží má stát mezi mostem na Lazaretní a mostem na Bubeníčkové, tedy ještě před tou rozdvojkou. nebo si to pletu a tam stálo kdysi? Já už nic nevím 😀

Radim Cenek

Nepletete se. Dnes perony končí u mostu na Lazaretní, mají se posunout k Bubeníčkově. Jejich severní konec bude cca u stávajícího podchodu. Problém je v tom, že mezi jižním koncem peronů u Bubeníčkovy a rozpletem tratí na hlavní a na dolní je extrémně málo místa na to, aby zhlaví umožnilo jezdit z obou směrů ke všem čtyřem hranám (a naopak), o nějaké rozumné rychlosti a kapacitě nemluvě.

Jiří Kocurek

Podchod zkrz nádraží? To je porevoluční kapitalistický zločin! Žádné další Hulíny nebo Chocně nedělat. Pak se to bude muset pracně zazdívat.

Jenda-71

Nepřehánějte to s ironií, někdo by to mohl vzít vážně 😀

LKB

Jiri Kocurek: Nechapu Vasi nechut k podchodum. Me se treba podchody u Wien Hauptbahnhof libi! Asi tak o 200 procent lepsi nez soucasne brnenske podchody pod starym hl.n. A stavajici podchod na Brno Zidenice nadrazi je uplne hrozny umistenim, parametry, barierovosti atd. atd….

Dušan

To zkapacitnění se řeší právě s těmi Židenicemi s tím, že jižní zhlaví nového ŽUBu a napojení z jihu je invariantní, kdežto sever – a to včetně poloměru oblouků – je řešen spolu s požadavky na průjezd ND uzlem v rámci těch Židenic = jinými slovy – až se kopne do země v roce 2024, tak to bude vyřešeno. Zdroj: Mojmír Nejezchleb (SŽ)

Jaroslav Tyle

Odpověď na první dotaz Racka: Správa železnic studii průjezdu nákladní dopravy uzlem Brno ještě hotovou nemá.

Karl vB.

Škoda, že kompetentní osoba SŽ nepodá informaci o aktuálním stavu vypořádání připomínek k tomuto problému. Bez této zásadní informace je diskuse jen v oblasti dohadů a hypotéz.

alf

má někdo informace, jak se budou řešit odklony všech vlaků přes Ždár v případě uzavření tratě na Blansko, když budou na nádraží v Židenicích v této době kutat podchod směrem ke Zbrojovce a budou muset rozkopat jedinou kolej po které vlaky od Ždáru musí jezdit (poslední kolej ke Zbrojovce)? Jediná výhybka je až v Maloměřicích na Ťišnovské straně. Jestli to chápu dobře, tím tam vlastně zbude pro všechny vlaky průchozí jediná kolej na 2.nástupišti pro oba směry pro všechny vlaky mimo nákladních. Nebo se bude jezdit i přes první a přes nákladní Maloměřice?

Racek

To se vůbec nepotká, protože výluka do Blanska je do prosince 2022. Podchod v Židenicích se bude kutat v roce 2024 „v optimistické variantě“, jak pravil pan náměstek, takže reálně tak za deset let.

Pavel

Napřed se dodělá Brno-Blansko a pak se teprve začnou dělat Židenice. Resp. omezení související s pracemi na přesunu židenického nádraží nebudou tak velké.

LKB

Me prijdou Zidenice nadrazi super, ze se jimi zacne, pro lidi z vychodu Brna to setri cca 15 minut na ceste na vlak do centra. Na stavajici stanici chybi kose na trideny odpad, snad je v nove poloze pridaji :-).

Pavel

Druhé největší brněnské nádraží – Židenice – je naprosto otřesné. Ale hlavním důvodem modernizace je přesun nad ulici Bubeníčková pro rychlý přestup vlak – šalina (tramvaj) – trolejbus (v budoucnu ze Staré Osady do oblasti Nové Zbrojovky).

liposh

Židenice téměř nevyužívám, já se těším na opravu Krpola a ani mi nějak extra nevadí, že Krpole se bude dělat až potom. Takže jen doufám, že po opravě Židenic nedojdou prachy. Toliko za mě 🙂

astrablaster

Taky bych dal přednost Krpolu.

liposh

No, říkalo se (ještě loni) , že Krpole + 1. kolej do Kuřimi se bodou rekonstruovat 2023-2025. Počítal jsem s tak ročním, dvouletým zpožděním, ale trochu mě teď vyděsilo, že Židenice, jako první projekt, jsou plánované na 2024-2026. Ty projekty se můžou překrývat, ale spíš tomu uplně nevěřím. Uvidíme.

tarten

Toho bych se nebál. Jestli se bude uzel přestavovat tak dlouho, jako se o něm mluví, bude stačit každý rok dát stranou jen pár mincí a knoflíků.

Jiří 3

V Židenicích se nejedná o železniční stanici, ale o pouhou odbočku.

Tomáš _C.

Jenže po rekonstrukci už to bude stanice. I název akce se jmenuje „Rekonstrukce železniční stanice Brno-Židenice“ i když všichni víme že to je odbočka.

Pavel Skládaný

Sice pouhá odbočka, ale se zastávkou, která má pět nástupních hran a odbaví několik set vlaků denně. Včetně vybraných dálkových vlaků.

***** Petr

Tak hlavně ať to neskončí na financování. SŽ se nějak rozjíždí , ale spíš mám pocit že večírek je v nejlepším a bude končit , aby to nebylo jen plácnutí do vody co by šlo kdyby na to bylo

tarten

Kdosi vystavil cenovku 50 mld. ŽUB je důležitý uzel, nelze ho ignorovat tak úplně tiše. Těch 50 mld. je 5 mld. ročně po 10 let nebo 3,3 mld. po 15 let, v dnešních cenách. Rozpočet SFDI bývá kolik – 80 mld. ročně když se nikdo moc nezasní?

marty-t2

Zrovna Židenice si opravu a návaznost na MHD zaslouží brněnský uzel-neuzel. Podle mne měly projít opravou již dávno bez ohledu na polohu hlavního nádraží. Určitě šlo rozdělit na dvě etapy – jednu kterou poloha hln neovlivní a druhou kterou ano. Ale to je teď jedno. Díky Bohu alespoň za plán opravy. Současný stav Židenic je totiž ostudou a jen odrazuje cestující od cest vlakem.

Pavel Skládaný

Nejen odrazuje od cestování vlakem, ale současný stav je i nebezpečný. Velkým bezpečnostním rizikem jsou staré rozviklané plochy nástupišť a generálně chybějící bezpečnostní linie. Mnoho lidí stojí těsně u hrany a riskuje zachycení vlakem (jeden nešťastník to má z tohoto důvodu už za sebou…).

Marana_CZE

Nene, oni objevily, že existuje Brno… A nechtějí v těch Židenicích taky snížit nástupiště? Aby to byla, tak skvělá „rekonstrukce“ jako na hlavním? Ale teďka vážně, je skvělý, jestli to tady zrekonstruují v nějaké větší míře, ideálně i přidají zastávky, kterých je tady strašně málo… Bezbariérovost tady skoro není… Snad ještě v Židenicích někoho napadne, protáhnout podchod i do areálu zbrojovky, což by byla naprosto skvělá věc.

Puvodni Jakub P bez tecky

Ze si nekdo neprecte cely clanek pred napsanim komentare je bohuzel caste. Ale ani uvodni odstavec, ktery je uz na hlavni strance? Ze chystaj i podchod az do Zbrojovky je uz v nem.

Lukáš Chytil

Totální magorovina, která naštěstí nikdy nebude, protože na to nebudou peníze.

Lukáš Chytil

Myšlen samozřejmě přesun hlavního nádraží za zatím 50 mld.