Dopravci Infrastruktura Železnice

Přesnost vlaků se loni zhoršila, na čas jich dojelo méně než 90 procent

Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy

Česká železnice si loňský rok nedá do výkladní skříně dodržování jízdního řádu. Na čas s tolerancí pět minut dojelo 89,1 procenta vlaků, což je meziroční pokles o více než 1,5 procentního bodu. Vyplývá to z ročenky Správy železniční dopravní cesty. Průměr táhnou vzhůru regionální vlaky, u dálkových je přesnost pod 80 procenty. Smutné je pro českou železnici především srovnání s Rakouskem.

Tradiční spílání Českým drahám, které je často slyšet pod nádražními tabulemi, přitom není na místě. Statistiky ČD vycházejí zhruba stejně jako u celé železnice, podíl drah na výkonech osobní dopravy je 92 procent. Ovšem příčiny většiny zpoždění jsou jinde, například ve velkém množství výluk, poruch infrastruktury nebo nehod.

Dráhy uvádějí, že pokud by se odečetly vnější vlivy, dojelo by načas 98 procent jejich vlaků. „Největší podíl zpoždění u našich vlaků připadá na vlivy, které nemůžeme ovlivnit. Jde například o povětrnostní podmínky – bouřky, vichřice a při nich popadané stromy na tratě, nebo o vliv nehod. Právě padající stromy při bouřkách, nehody na přejezdech, nebo když dojde k usmrcení osoby, která se pohybovala nezákonně v kolejišti, bývají příčinou těch největších zdržení. Po takových nehodách dochází až k hodinovým přerušením dopravy,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Přesnost českých vlaků ovlivňuje i kapacita tuzemských tratí. Doprava na kolejích houstne, a to především v okolí velkých měst, a současné tratě přestávají postačovat. Z celkových 9384 kilometrů tratí je pouze 2014 dvoukolejných. Tedy 21 procent. V sousedním Německu je to 56 procent, v Rakousku 44 procent. Právě Rakousko se pyšní tím, že jeho železnice patří k nejdochvilnějším v Evropě. Na čas zde loni dojelo 96 procent vlaků.

Rakousko má ve srovnání s Českou republikou menší železniční síť (čítá necelých 5000 kilometrů) a vypravuje méně vlaků. Provoz je ale ještě hustší. Využití železnice je u jižních sousedů výrazně vyšší, vlaky tam loni cestovalo na 270 milionů lidí, v České republice 190 milionů.

Na českých kolejích přibývá i dopravců. Zatímco před deseti lety jich bylo 62, loni už 103. Nárůst konkurence se týká především nákladní dopravy, jejíž vlaky musejí dávat přednost těm osobním. Statistiky zpoždění u nákladních vlaků jsou proto o mnoho tragičtější. Načas jelo jen 37 procent nákladů, v roce 2016 to bylo přes 56 procent.

„Je to důsledek zejména přetíženého koridoru. Vlaky osobní dopravy mezi Prahou a Českou Třebovou jezdí jak metro, nákladní pak mají na tomto úseku průměrnou rychlost pod 40 km/h,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz

„Když jedeme Ostrava – Praha dvanáct hodin, tak jsme ještě rádi. Takové doby jsou bohužel běžné,“ uvedl loni na podzim na konferenci Doprava 2018+ šéf státního nákladního dopravce ČD Cargo Ivan Bednárik. „Musíme dávat přednost v uvozovkách s padesáti kamiony každému autobusu, který jede ve veřejném zájmu,“ doplnil.

Plnění jízdního řádu vlaků (v procentech)

2018 2017 2016
Osobní doprava 89,1 90,63 90,11
Nákladní doprava 37,39 39,37 59,6

Pozn.: Zpoždění do pěti minut včetně se nepočítá jako zpoždění

Pramen: SŽDC

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zabakovec
Host
Zabakovec

Ono by i pomohlo kdyby na nádražích byly plakáty kam patří kola začátek a konec city elefantu, že vlak má vic než jedny dveře atd.. Často na os vlaku udělám +5min jen diky nasbíranému zpoždění za nastupování jedněma dvěma např 30 lidí, cyklisti kteří netuší kam s kolem atd.. Tak to trošku lidem přiblížit vysvětlit, třeba nějakou vtipnou formou 🙂

Leinad
Host
Leinad

Kromě vtipné kampaně hlavně poskytnout informace.
Dejme tomu že jako šotouš vím, že kolo v Elefantu patří do motoráku. Ale do poslední chvíle nevím jak přijede otočený. Pokud u mě zastaví 971, je lepší abych tam vlezl (místo tam je) nebo abych se s kolem proplétal přes nástupiště? A co když se 971 trefí k větší skupině, třeba členové skupiny nejsou šotousi?
V pražském metru jsou na dveřích vlaku cedule kolo se šipkou.

lokodepo
Host
lokodepo

Kdyby generál Svoboda měl v KPI jako hlavní ukazatel přesnost vlaků, už by se snažil jinak a začal přemýšlet o tom, co pro to na straně DS SŽDC udělat, aby se přesnost vlaků výrazně zlepšila, včetně těch do 5 min, kterých je požehnaně.

babilon
Host
babilon

Přesnost vlaků se dá výrazně zlepšit například prodloužením grafikonových jízdních dob.

Kovarova kobylka
Host
Kovarova kobylka

Za kolik procent zpozdeni muze AZD s jejich zabezpecovacim zarizenim, co ma nekdy problem za bourky?

Kuzma Kuzmič
Host
Kuzma Kuzmič

Mě by také zajímalo (bez ironie), jak velký má podíl ZZ na celkovém zpoždění.

A Rakušáci také berou vlak „na čas“ do 5 minut zpoždění, nebo uvažují jinou dobu?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Těch „+5´ = včas“ platilo pro statistiku minimálně po všechny doby, které u československé železnice nějak „aktivněji“ pamatuji, tedy už víc než 50 roků – s novou IT dokumentací sledující výstupy ze ZZ by se ty údaje asi daly už na mnoha místech zpřesnit, je ale otázkou, jaký by taková přesnější statistika vůbec měla smysl, když je to stejně jen zpětná dokumentace, která operativu neovlivňuje a ani při tvorbě jízdních řádů s ní nikdo nikdy nepracoval, nepracuje, a troufám si tvrdit, že ani nikdy pracovat stejně nebude, m.j. s odvoláním na skutečnost, že výluk negativně ovlivňujících provoz je stejně soustavně… Číst vice »

Kuzma Kuzmič
Host
Kuzma Kuzmič

Kovářova kobylka tady hodila rukavici, tak by bylo dobré ji zvednout… Na ZZ nadává kdekdo, ale přesná čísla, zdá se, nemá nikdo. Například často slýchávám, že prý „za spoustu zpoždění můžou kolejové obvody s lepenými izolovanými styky, a proto je nutné je nahradit počítači náprav“. Bez doložení konkrétních čísel je to jen bohapustý, účelový žvást.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Při pohledu na GVD, který se tvoří na základě teoretiků, co k provozu ani nečuchli a řídí se jen žvásty, které vyčetli z VŠ skript od ještě větších teoretiků, kteří razí heslo, že když tyhle praktiky fungují v německy mluvících zemích, tak to musí fungovat i v ČR…tak je těch necelých 90% je ještě krásná práce …pojmy jako ostrý obrat, ostrý přestup atd… 3 minuty na přestup od mzn. vlaků z Warszawy, Krakowa apod jsou ok. apod. Mrkněte do Třebové na každou sudou… A to je jen příklad… Papír snese všechno 🤔

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A proto musíme vybudovat v každé odbočné staničce typu třeba Pňovany ostrovní peróny s bezbariérovým přístupem z podchodů pomocí šikmých ramp se sklonem 8 % a délkou třeba skoro 100 metrů …

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

Házel jste veksle v Tanvaldu?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Sice je to velice trefná a správná připomínka, ale z těch, kdo tuto naprosto nejdůležitější kvalifikaci mají, nikdo, pokud vím, nikdy žádný GVD (pro pravidelný provoz „státní“ dráhy) nekonstruoval – snad jen v dobách existence „Jizerské dráhy“ pro ni …

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Zjevně nevíte, o kom mluvíte. Znám osobně ředitele odboru sestavy GVD a jestli je tady někdo neinformovaný teoretik, tak leda vy.

Přemek
Host
Přemek

Den pro přednost osobních, noc pro přednost nákladní ŽD. Ostatně nákladní rychlíků je slušný počet s již dnes právem přednosti na úrovni regionálních osobních vlaků. Rušit lokálky kvůli jednokolejné rizikovosti znamená mít dražší a méně ekologickou místní dopravu. Někdo by si měl přečíst staré císařské předpisy z doby monarchie, co na tehdejších jednokolejkách bylo možné.

Kuzma Kuzmič
Host
Kuzma Kuzmič

Ano, nákladní doprava by měla jezdit hlavně v noci. V tomto časovém pásmu bych jim tu přednost klidně dal. To je i můj názor. Nicméně šifaři v Hamburku jezdí ve dne i v noci a naše problémy je moc nezajímají. Speditéry také ne. Nemůže přijet na čas vlak? Nevadí, holt tam pošleme 50 kamionů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tam bude problém i s labským údolím v Sasku, kam nebudou smět hlučné nákladní vozy pro změnu v noci …

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Kamiony jezdí taky jen v noci?

Pan X
Host
Pan X

Kdyby se zrušily zbytečné lokálky, zlepšila by se i přesnost vlaků. Snad každá lokálka má někde přípoje, takže zpoždění jednoho vlaku se přenese na druhý a mnohdy i na několik dalších (které jedou sice zpožděné, ale poloprázdné až zcela prázdné). Zrušením tratí, kde se cestující z jednoho vlaku vejdou max. do čtyř (!) autobusů, by se nejen zlepšil průměr přesnosti jízdy vlaků, ale ušetřilo by se také obrovské množství peněz, které by se daly následně využít na tratích, které smysl mají a tím i eliminovat určitá zpoždění (např. výstavbou výhyben, zdvoukolejněním, zvýšením propustnosti atd…). Jak je vidět, vyhazování peněz za… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Už mě předběhl pan Šindelář.
Tohle je blbost. Naopak lokálky odnikud nikam nemají důvod jezdit zpožděné.

Pezos
Host
Pezos

Asi tak. Kdyby bylo technicky možné zjistit počty cestujících (ne vlaků), kteří přijeli do cíle včas, to by ty čísla asi vypadaly trochu jinak.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Mohu přispět se svou soukromou statistikou, ve většině případů jezdím denně jednou příměstskou linkou v okolí Prahy, ale využívám vlak i jinde, byť ani zdaleka ne tak často:
2014: 81 %
2015: 74 %
2016: 69 %
2017: 66 %
2018: 75 %
2019: zatím 81 %
Metriky mám podobný vyjma přestupů (pokud mi ujede přípoj a další jede za hodinu tak tomu návaznýmu vlaku přidávám automaticky hodinu zpoždění a přičítám jeho zpoždění), na druhou stranu ujetých přípojů za těch pár let bylo minimum.

babilon
Host
babilon

Tak to jsem na tom letos výrazně lépe. Pokud počítám vlaky, tak je dochvilnost 90 %, pokud počítám cesty (a zpoždění v cíli cesty, nikoliv na každém přestupu), tak 88 %. To bude možná tím, že se snažím vyhýbat pátkům a nedělím.

Pan X
Host
Pan X

Omyl, často jezdí nejen prázdné, ale i zpožděné. Například trať Pečky – Kouřim, jedna z nejslabších tratí v okolí Prahy, vlaky v Pečkách často čekají na zpožděné přípoje od Prahy a kvůli tomu jsou také zpožděné. Velmi podobně to funguje na téměř všech ostatních lokálkách. Takže zrušením těchto přežitků minulosti můžeme snadno zlepšit celkovou přesnost provozu.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Pane X, za posledních 28 dní měli vlaky Pečky – Plaňany (– Kouřim) v konečné stanici přesnost 96 %, tj. o hodně více než je loňský průměr. Proč lžete?

Rtep
Host
Rtep

Já navrhuji vyšší variantu Vašeho návrhu – kdyby se zrušily všechny vlaky, bylo by po zpožděních.

Pan X
Host
Pan X

To já nenavrhuji, jsou vlaky, které mají smysl. Rozhodně to však nejsou takové, které vezou méně cestujících, než se vejde do 4 autobusů.

Rtep
Host
Rtep

V tom případě by například byla zrušena většina rychlíků mezi Plzní a Budějovicemi. A postupně by se tato nákaza rozšířila na většinu tratí.
Na silnicích by se nedalo hnout a cesta by trvala minimálně tak dvojnásobek času. Třeva ze Šumavy by odešlo tak 50% turistů.
Naštěstí o veřejné dopravě rozhodují jiní lidé a trochu lépe.

Pan X
Host
Pan X

Mezi Plzní a Budějovicemi jezdí rychlíky velmi slušně obsazené, ty bych zde nerušil, ale bylo by fajn trať zmodernizovat a výrazně zrychlit, aby to bylo efektivnější.
Zrušit by se tam mohly veškeré osobáky, Strakonice – ČB jezdí tak jako tak poloprázdné (minimálně od Protivína dále na západ), Plzeň – Horažďovice by se daly plnohodnotně nahradit častěji a rychleji jezdícími autobusy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ano jistě. Zpoždění na trase Praha – OStrava je možno eliminovat zrušením tratě Moravské Budějovice – Jemnice. Podobně jako zrušením okresky z Nové Zhoře do Zálesní Zhoře se vyřeší zácpa na D1 u Mirošovic.

Tomáš Janeček
Host
Tomáš Janeček

Dovolte mi prosím dotaz. Na ty čtyři autobusy se čekat nebude, bude-li potřeba z jakýchkoliv důvodů?

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Neznám statistiku zpoždění po tratích, ale tipuju v první pětici budou tratě 171 (podúdržba protože čekání na Godota, pardon tunela), trať 010+011 (přetíženost) a 120 (jednokolejnost s hustým provozem). No každopádně zpřesňujete železnici asi jako ANO staví dálnice. No vlastně ještě hůř, za ANO skutečně „nový“ „dálnice“ vznikly, tohle by naopak přesnost železnice snížilo. A když vyženem cestující z vlaku do 4 autobusů, tak první odřídí strojvedoucí, druhej vlakvedoucí ale kdo odřídí ty zbývající dva? Navíc chudák Leo Express, ten zrovna má kapacitu asi tak těch čtyř autobusů. O Ex2 se ani nemá smysl bavit. Co sólo ešus, ten bude… Číst vice »

HG1982
Host
HG1982

Hele, Mr. X, kolik souprav na lokálce má vůbec kapacitu vyšší než 180 sedaček? To nemá ani hafo rychlíků či spěšňáků. Regionova je tak kolem stovky, neé? Jak jezdí míň než dvě spřažený regíny natřískaný, tak zrušit??? A osobák (pravda, trochu nesmyslný) MuN – Kolín má tři Honeckery, tj. cca 270 míst. I kdyby byl způlky plný, tak ty čtyři natřískané busy to nebudou. Jen bych chtěl vidět, jak z MuN se po těch bezva silnicích plouží z MuN do UnO, Chocně a tak podobně… A tak by se dalo pokračovat. PS: nejhorší zážitek s využitím ZDO byl bus Lovosice-Bílina,… Číst vice »

Pan X
Host
Pan X

Ano, pokud má vlak takovou kapacitu, že v něm ani nemůže jet více lidí, než poberou 4 autobusy, pak nemá smysl takový vlak provozovat, ať je obsazen sebevíc.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

V České republice nejezdí prakticky ani jeden vlak který by se nevešel do 4 autobusů. Dvojkloubáky poberou kolem 200 lidí, vlaky s více než 800 lidma tu prakticky nejezdí. Možná nějakej ultrašpičkovej dvoješus. Možná. A jen na posledních pár km v Praze. A co ty otázky o pár příspěvků výš, já odpovědi nedostanu?

Rtep
Host
Rtep

Pan X má doma ve stodole 4 autobusy a neví, co s nimi….

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Čtyři autobusy? To znamená zhruba 200 lidí, takže zrušit veškerou příměstskou vlakovou dopravu v Brně, lidé pojedou 3× déle a určitě ušetříme, protože většina přesedne do autobusu, že jo? Nebo spíše do aut? Přemýšlíte mozkem nebo něčím jiným?

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Ta čísla samozřejmě o ničem konkrétním přímo nevypovídají a je vlastně štěstí, že se nikdo moc nesnaží o jejich „zlepšení“. Protože to by vedlo k masovému ujíždění přípojů.
Smysluplná metrika by byla založena na osobominutách zpoždění v cíli cestujícího (tj. zohledňující to, kolik lidí kde obvykle vystupuje a končí nebo přestupuje jiným směrem), nebo aspoň pracovala s nějakými přibližnými kategoriemi významnosti.

watslaw
Host
watslaw

Akorát bych byl pro takovou metriku, aby fungovala pro osobní i nákladní dopravu.
Co takhle kdyby byla založená na minutě zpoždění v poměru k zaplaceným poplatkům za dopravní cestu?

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

No a pokud se do řízení dopravy vloží ještě DAC, tak Bednarik dí svatou pravdu……

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Zhoršující se stav je doložen tabulkou zcela jednoznačně. Jako obvykle ale chybí někdo, kdo by se přihlásil k tomu, že stav bude podle nějakého časového a investičního harmonogramu řešit. A nejde jen o investice, ale i o opatření v době mimořádností. Nejde přece zastavit dopravu na několik hodin mezi Hranicema na Moravě a Ostravou jenom proto, že je problém s trakčním vedením nebo velmi často několik hodin vyšetřovat srážku vlaku s osobou a všechno nechat stát.
Když se počítá návratnost investic, tak se parametr úspory času velmi hodí, v reélném provozu se ale ekonomické náklady z hlediska ztráty času neřeší.

Jan Sova
Host
Jan Sova

A jak chcete v případě mrtvol u trati popohnat hasiče a policii, aby našli dříve hlavu a obě ruce ??
Jinak souhlasím se zbytečnými časovými ztrátami při poruchách trakčního vedení, protože tohle by se mělo řešit systémově nějakým postrkem v záloze (ČD Cargo, dopravci u přilehlých vleček, soukromníci se starými veterány v depech apod.)

Karel
Host
Karel

Fajn představa….ale problém je většinou takový, že neprojedete ani nezávislou, protože TV v profilu

MiKi
Host
MiKi

Je to pár dní, co jsem seděl ve vlaku 1 a 1/2, jenom proto že sebevrah vyhrožoval, že skočí z NĚJAKÉHO mostu mezi stanicemi. A posraný výpravčí zastavil provoz na obou kolejich.

On.
Host
On.

Na základě pokynu PČR, takže jinou možnost ani neměl. A nebo je normální prostě PČR ignorovat a pak chodit podávat vysvětlení?

Gogo
Host
Gogo

Z vlastní zkušenosti mohu říct že největší brzdou při vyšetřování je drážní inspekce, oni nemohou použít zaměření od policie, oni si to samé musí změřit sami.

Jan Kučera
Host
Jan Kučera

Jako že Drážní inspekce vyjíždí na sebevraždy a poškozené troleje? Děláte si legraci?
A PČR jsem s rozchodkou na vykolejení taky ještě neviděl…

Gogo
Host
Gogo

Dnes drážní inspekce jezdí ke každé prkotině, u nehod na přejezdech policie bývá hotová cca do půl hodiny, ale pak se čeká až se laskavě dostaví milospáni od inspekce kteří to samé vyšetřují dvě hodiny. I policajti kroutí hlavou proč to inspekce tak dlouhou trvá.

Jan Kučera
Host
Jan Kučera

Prosím Vás, píšete nesmysly a pletete si Drážní inspekci s inspektory SZDC. Jako generální inspektor Drážní inspekce si troufnu tvrdit, že vím, kam podřízení jezdí. Na přejezdy jezdíme minimálně, leda by tam bylo vykolejení nebo aspoň 2 mrtví.
Seznam mimořádných událostí setrenych DI je i na webu DI.

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

V Rakousku se případě střetu s osobou v kolejišti obnovuje provoz do 60 minut.

Přemek
Host
Přemek

Srážka vlaku s osobou neoprávněně se pohybující v kolejišti je nutno brát jako dobrovolný odchod ze života oné osoby, odklidit mrtvolu a do deseti minut obnovit provoz, žádné vyšetřování. Každý normální člověk se chová tak, aby se mu nic nestalo, ti nenormalní se počtem zredukují sami.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Přecijenom, bylo by vhodné ověřit, zda to nebyla vražda. Ono schovat ji takhle nesmí být příliš jednoduché. Jinak souhlas, vyměnit fíru, požádá-li o to, a jedeme, jakmile jsou koleje volné. Za půlhodinku by se mohlo jezdit aspoň podle rozhledu.

Dominik
Host
Dominik

Pan je chytrý jak rádio, jasně opravit spadlé vedení je otázkou 10 minut, že? V první fázi se tam ti pracovníci vůbec musí dostat, následně vůbec musí počkat na souhlas vyšetřovatele, že se může začít s opravou, pak to zvednout, přelaníčkovat (co je nutno), dohodit závaží a ve finále ještě sjet, že to je v pořádku, ne pane to opravdu není otázkou 10 minut.

Jan
Host
Jan

Docela by mě zajímala meodika výpočtu, mám takový dojem, že tady počítají jen vlaky, které do cílové stanice dojely a nikoliv třeba ty odřeknuté.

V případě velký zpoždění na frekventovaných tratík velká část vlaků nejede, pak by čísla mohla být ještě nižší…

babilon
Host
babilon

To asi máte pravdu. Ale těch odřeknutých rozhodně nebude víc než 0,1 % (tj. 8 denně).

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Podpořil bych rád železniční nákladní dopravu, bohužel motivace státu je na bodu mrazu. Žádné výhody pro uživatele vleček, spíše jen klacky pod nohy. Není divu, že většina z nich už zanikla. V Brně plánují uzel bez průtahu pro nákladní dopravu, je to bohužel až tragické.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak on ten průtah nakonec možná přecejenom zůstane zachován. Přes dnešní Hlavní, sice jenom dočasně, ale znáte to.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Nesmysl. Nedostaneme se tam z Majlontu přes všechny traťové koleje, neboť z něho bude vyjíždět na jih drtivá většina nákladních vlaků.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ono by to šlo, výhybky by byly. Jen to zabije kapacitu, pokud tranzitní vlak neuhne už na přesmyku o notný kus severněji. Nicméně bylo to myšleno jako černý humor.

Tomáš Janeček
Host
Tomáš Janeček

Nedošlo před nedávnem k úpravě metody, jak se zpoždění vyhodnocuje v duchu dolní hranice do 5 minut bez zpoždění / do 5 minut „včetně“ bez zpoždění? Mám dojem, že jsem tuto informaci zachytil na Twitteru Dispečera železničního, ale nedaří se mi to nyní dohledat. Děkuji za odpověď!

Rtep
Host
Rtep

Přesnost vlaků hodně podle mého velmi silně ovlivňují i špatné jízdní řády. Třeba tady na jihu Čech je leckdy na přestup čas třeba 3 až 6 minut, to je samo o sobě naprosto nesmyslné. Zpožděné vlaky tak zpozdí dalších několik vlaků v následných přestupních místech a při křižování na jednokolejných tratích. A třeba na krumlovskíé trati není nijak zohledněna sezóna. kdy jezdí desítky kol a množství turistů je mnohonásobné. Kdysi tu sezónní pomalejší jízdní řády byly a bylo to určitě dobré řešení.
A tvůrci grafikonu se plácají po ramenou, jací jsou borci, že zrychlili dopravu. Realita je přesně opačná.

noerf
Host
noerf

Přesnost regionálních vlaků mě neudivuje, když dokáží nahnat díky relativně delším zastávkám a časově rezervě na trati i 15 minut. Při nedávné cestě vlakem z Číčenic do Chrobol vyjížděl spoj GWTR s 13 minutovým zpožděním z důvodu zpoždění rychlíku Plzeň – České Budějovice – Brno. Cestou do Prachatic stáhnul 5 minut a v Prachaticích zbytek díky plánovanému stání na cca 10 minut ve stanici, protože se pak křižuje ještě jednou cestou do Volar.

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Hlavně u dálkových vlaků se často jezdí na krev. Nejhůř je na tom asi Ex1, když 151 táhne 13 vozů, kde jsou ještě k tomu B, tak je jasné, že to nejde zajet včas. Navíc mnoho fíru na to se*e a jezdí stejně pomalu, když vlak jede včas i když má zpoždění.

Jan Sova
Host
Jan Sova

třeba mají příplatek za nízkou spotřebu jako u autobusových dopravců….

JiP
Host
JiP

Nekteri udrzovaci zpozdeni jsou opravdu fakt na po…. Vcelku pravidelne se mi stava, ze kdyz vlak prijede zpozdeny, po jizde par km jizdy je jasne kde je problem. Casto take nechapu tu ohromnou prodlevu mezi vystupem a nastupem cestujicich a nasledneho povelu k odjezdu vlakovou cetou. Mnohdy by vlak mohl byt za par desitek vterin opet v pohybu a ono se stoji a stoji…a zpozdeni narusta…..

asdfr
Host
asdfr

No. Pred par mesiacmy bola zaujimava diskusia na vlaky.net ako je to s moznostou kratenia meskania. Jeden clovek ktory pracuje u ZSR, je vypravcom alebo nieco take, tak prezentoval nazor, ze vlak nemoze ist rychlejsie ako je planovane v grafikone. Ked vlak ma ist podla grafikonu medzi dvoma stanicami 8 minut, tak nemoze ist 7 minut aby kratil meskanie, lebo by mohlo dojst k ohrozeniu tratovych robotnikov. Jedina moznost podla neho ako moze vlak kratit meskanie, je kratsi pobyt v staniciach. Takze vlak ma ist podla grafikonu 140 km/h. Meska. Ma lokomotivu na 160 km/h, ma vagony na 160 km/h… Číst vice »

Jan
Host
Jan

To je tak ale správne. Akurát cieľovým stavom samozrejme nemá byť to, že taký vlak viac ako 140 nepôjde, ale rýchly aparát, ktorým si dopravca požiada správcu infraštruktúry o to, že dnes sa pôjde 160, správca infraštruktúry trasu prekonštruuje a zabezpečí, aby sa žiadne ohrozenie nekonalo.

a8n
Host
a8n

Holt se Slováky to je jak s křesťany v tom vtipu o pekle.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Řada 151 sice nemá elektroměr, ale zato má voltmetr. A když voltmetr ukazuje pokles napětí o 20 %, tak o stejných 20 % poklesne i výkon lokomotivy. Zastánci „zelené“ trakce ovšem tvrdí, že 3000 V stejnosměrných je naprosto dostatečných a plánované přepnutí na 25 kV považují za zločin proti lidskosti.

Znalý
Host
Znalý

A jak Vy víte, jaké je napětí v troleji, adhezní podmínky, či třeba i situace na trati před Vámi?
Další věcí, je že není problém na „té“
151 se 13 vozy to tam „nahrnout“ , ale pak je otázka, zda dojedete… Další demotivační věcí pro fíru je to, že se honí aby ho pak někde zamázli a těch pár minut co zkrátil má třikrát… A pak tu máme technický stav vozidlového parku, který je napříč všemi dopravce tristní. Máte moderní lokomotivu a za sebou šrot nebo obráceně…

JanB
Host
JanB

Třeba u linky R9 lze pozorovat úplně jiný jev, a to takový, že jízdní řád je naopak zbytečně natažený, pro příklad lze poukázat na úsek Žďár nad Sázavou – Křižanov, kde je jízdní doba dle řádu 22 minut, pokud ovšem jede strojvedoucí maximálními povolenými rychlostmi, stíhá tento úsek i za 14 – 15 minut, tedy od 8 (!!!) minut rychleji. Pokud chce jet těch 22 minut, musí se ploužit nějakých 70 km/h i na úsecích, kde je 130/120 km/h. Také smutné.

HG1982
Host
HG1982

Ale zase ta, slušně stahuje zpoždění ;.)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

JanB: A rezerva na plánované dlouhodobé výluky s NAD kvůli „modernizaci“ a „optimalizaci“ trati, to Vám neříká nic? Období provádění výlukových prací bohužel nekoresponduje s pravidelnými termíny změn GVD (o nichž nerozhoduje SŽDC, ale mezistátní dohody) – to by snad měly (podle Vás) všechny vlaky jezdit třeba půl roku značně zpožděné a rozvracet provoz v půlce sítě jen proto, že je třeba GVD konstruovat za všech okolností a za každou cenu „na krev“ a stresovat cestující úvahami, zda na ně při zpoždění počkají počkají + přidělávat práci průvodčím a dispečerům, aby příslušné čekání jako předem nenaplánované zařizovali? A propos: kdybych… Číst vice »

JanB
Host
JanB

železničář v důchodu: Ano, říká. Například při té poslední „modernizaci“ a „optimalizaci“ v úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Řikonín byl vydán výlukový jízdní řád, který hádám někdy v listopadu loňského roku skončil. Od té doby se na žádném z dotčených úseků zatím ani nekoplo, i když jedna pravidelná změna GVD již proběhla. Chtěl bych podotknout, že osobní vlaky mají ve zmiňovaném úseku jízdní dobu také 22 minut, některé pouze 20 minut.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hmm, asi je tedy někde nějaký „zádrhel“, protože, pokud si vzpomínám, měly „modernizační“ práce pokračovat, aby se toho stihlo vylepšit nejvíc ještě předtím, než bude ta trať potřebná pro odklony při dlouhé nepřetržité výluce u Adamova, kde dělat NAD za „transevropské“ rychlíky by bylo komplikované,ne-li téměř nemožné …

Partneři



CSCARGO
RSD