Přes tisíc eur za cestu lůžkovým vozem. Rakouské dráhy prudce zdražily

NightJet ve Vídni. Foto: OBBNightJet ve Vídni. Foto: OBB

Raději letadlem a tři noci v pětihvězdičkovém hotelu, komentují někteří cestující.

162 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spokojenec

Normální ne? Mám limit kapacity, tak volím regulaci cenou. Tihle socialisti by nejraději měli fixní ceny na padesát let.

Kampik

Není třeba nic regulovat, je tam povinná místenka! Tohle je chamtivost.

Tomáš

Tak pevně doufejme, že Ministerstvo pro ochranu klimatu a mobilitu, co nejdříve zavede cenový strop.

Konečně

Ministerstvo pro ochranu klimatu právě přes green deal pomohl současné úpravě cen.

Gajda

Což by sice snížilo ceny, ale vlak by byl vyprodanej čtvrt roku dopředu, takže by to nepomohlo vůbec ničemu. I OBB má za úkol vytvářet zisk a pokud je zájem a vlaky jezdí plný, netřeba jezdit za 29€, ani za 125€. Je to normálně fungující trh.

Petr Zdobinský

ČD na relaci Praha – Košice také nejsou žádná láce. Pokud chci být v kabině sám, tak auto, autobus či letadlo je obvykle levnější. Jediný bonus – nemusím řídit, jsem v centru Košic. Letadlo má 1 velké mínus – velmi časný odlet z Ruzyně a drahé taxi v Košicích, pokud Vám ujede MHD. Košické taxi stojí stejně jako letenka. Takže noční vlka je spíše volba ne podle ceny, ale podle jiné priority.

Průvodce

Opravdu chcete srovnávat komfort (a tedy i odpovídající cenu) single lůžka s autobusem a autem?

Samo

Tak logicky keď chcete zabrať celý oddiel, musíte ho celý zaplatiť. To je cca 6 sedačiek v dennom vlaku.

Bolt z košického letiska do centra (k Doubletree) stojí okolo 6-7€.

Capek

Vlastní zkušenost:

Sleeper Cabin DeLuxe (wc, sprcha) Roma-Wien, 2 osoby, odjezd v květnu 2024, nákup 29.11.23 za EUR 362.20.
Dnes ten samý produkt za EUR 679.80 (!).

Tomáš Záruba

Z ceny single deluxe bych toho zas tak moc nevyvozoval. Podle mě rozhodující parametry jsou ceny za 1xT3 pro řekněme „standard plus“ klientelu (která se nespokojí s lehátkem, ale nepotřebuje „žádný velký luxus“), v případě NJ tedy jestli se nepletu takové ty „kapsle“, a pak cena pro případ cestování typické rodiny (2+2, přinejmenším v našem případě tedy 2xDouble, v NJ se úplně nevyznám, možná že čtyřlehátko by tam bylo pro tento účel použitelné bez větší újmy na pohodlí a bezpečnosti). Měřítkem těch cen je denní cestovné (třeba i letadlem) na stejné trase plus hotel v cílové nebo startovní destinaci (a… Číst vice »

Konečně

Kvalita ubytování 1xT3 je na úrovni socialních hostelů. Standard je, že mám vlastní pokoj (kupé), kde jsem sám a ne s cizími lidmi.

Martin Chovanec

Jenže nové nightjety podle všeho T3 nemají. Všechna lůžka jsou na úrovni T2 deluxe nebo výš, a tomu bohužel odpovídá i cena

Konečně

Logický krok, díky green dealu razantně, za mohutného potlesku progresivních ekokomoušků zdraží elektřina (POZE, emisní povolenky) a toto je důsledek. Mají co chtěli.

troglj

Emisní povolenky mají vliv na cenu elektřiny z uhli a plynu v řádu nižších desítek procent.
Podpora OZE, kterou máme v regulované ceně, je památka na první zákon 180/2008, který byl nastaven velmi optimisticky (pro producenty energie). Dnes už je jen podpora investiční a OZE se vyplatí obvykle i bez těch dotací.
Energetika a průmysl jsou hlavním zdrojem skleníkových plynů, je potřeba je redukovat daleko radikálněji, než činíme teď.

Konečně

Tak hlavně jestli bydlíte v jeskyni a živite se kořínkama. A tento příspěvek jste doufám nepsal na nějakém elektrickém spotřebiči?

V.N.

Je fakt, že z pohledu nákladů tyto lůžkové vlaky musí být hodně drahé. Kolik je v jednom vagónu lůžek ? Jak vypadá poměr mezi klasickým sedačkovým a lůžkovým vagónem ? ten rozdíl musí někdo zaplatit…. a kdo jiný by jej měl platit, než uživatel této služby

vlachjan

Nové netrakční jednotky mají 100 míst k sezení a 160 lůžek, od individuálních kapslí, přes rodinné čtyřlehátkové kupé po dvoulůžkové de luxe kabiny. Pro zajištění každodenní frekvence na relaci pak potřebujete dvě jednotky. Naproti tomu Railjet se za den otočí do Grazu a zpět a má kapacitu kolem 400 sedaček.

Romance

Kdo je ochotný tohle zaplatit? Vždyť vyjde levněji létat s Lufthansou a kupovat si flexibilně letenky na letišti a zbude i na ten hotel. Nezdá se mi, ze ten, kdo si může dovolit dát 1000 éček za vlak, má zájem se kodrcat na nádraží a z nádraží. Doby Hercule Poirota, kdy tahle klientela jezdila vlakem, je dávno pryč. A pokud někdo s desítkami tisíc nazbyt chce jet vlakem a spát v něm, tak volí o něco dražší, ale porad výrazně na to vhodnější Orient Express. Případně nějaký obdobný luxusní vlak. Ve Španělsku, Anglii jsou takové. Pravda, ty sice v noci… Číst vice »

soumar

Orient Express (VSOE) zase stojí nějakých 4-5000€ na osobu, bez sprchy v kupé, to už je trochu overkill. Tam platíte hlavně značku.

M19

To není vlak na běžné cestování. Tam platíte za zážitek. Nebo chcete srovnávat interiér Orient-Expressu s běžným NightJetem? To už rovnou můžete s nějakým motoráčkem, ne?

M19

Ten co by letěl byznys třídou a ne economy? Tam už ten rozdíl není tak markantní. Pokud vám bude stačit obyčejné sedadlo v kupé pro 6, cena bude třeba „jen“ 75 euro. To je srovnatelná cena s letadlem. Jen čas jízdy bude delší.

Konečně

Ale s tím letadlem je spojená taky postel v hotelu, srovnávat to se sezením v poloze skrčenec přes noc se to fakt nedá. Nevím na koho je tento produkt cílen, NJ OBB jsem kdysi vyzkoušel a po nezapomenutelném kulturním zážitku never more.

M19

Tady máte zase samostatnou postel a sprchu/WC v kabince. Takže to je srovnatelné. Ano. Když jste jej zkoušel, kdysi dávno, což je stejně směrodatné, asi jako kvalita automobilů před 30 lety pro ty dnešní, tak jste jel v lůžku Single de luxe, nebo na sedačce?

Konečně

Akorát, že je to dražší než kokbinace letadlo+hotel = nezájem.
Tak před 30 lety samozřejmě NJ nejezdil a bohužel jsem musel na sedačku, protože lůžka OBB pro danou relaci (Salzburg – Lublaň) nenabízela a jako sorry, ale aby ve vlaku vyšší kvality nešly zásuvky, nebyly polohovací sedačky a neměli u opěrek hlavy ani opěrku pro uši je prostě nehorázné. To měli EC/IC u ČD v 90. letech. A to píšu jen o technických detailech, to co ve vlaku vyšší kvality jelo za cestující, radši rozebírat nebudu.

M19

Takže jen trollíte. 😀
Opěrku pro uši? 😀 Co to je? Jste netopýr? 😀 Hezký trolling.
Například jste jím jel vy, viďte. To musel být zážitek. 😀
Myslíte, že se z vás OBB zhroutí? To asi těžko. Ono, to ve skutečnosti asi nikoho moc nezajímá, co tu zplodíte. 😉

Konečně

Podívejte kolik je vám vlastně let? Já jen jestli jste jenom mladej nebo blbej?
Opěrku pro uši měli už sedačky v dnešních 854 určených v 60. letech pro Vindobonu. Na zbytek jste pro jistotu nereagoval.

M19

Vyjádřovat se neumíte, ale poučovat a hodnotit druhé to by vám šlo. To mluví za vše. On je věk znak inteligence? Ano, ke zbytku jste se nevyjádřil, abyste nebyl ještě za většího trolla než jste.

Laborec425

Taky mě zaujala opěrka pro uši 😀

MasoxCZ

Jenže když někam doletím za 2,5h,tak CESTOU nepotřebuju kupé a postel! Na konci popojedu do hotelu shuttlem,a před nástupem do kanafasu si na hodinu vlezu do sauny.

M19

Pokud chete být v centru ráno, tak potřebujete. A co vás bude stát ta sauna? Je spousty okolností co neberete do úvahy. Například, proč většina těch co poletí namáčkáni v letadle jak dobytek, řeší ceni nejluxusnějšího lůžka v celém vlaku. Ti to nedají, protože na to nemají. 😉

vlachjan

Pokud bude OeBB schopno dlouhodobě prodávat jízdenky za takovéto ceny, tak si myslím, že to do segmentu nočích vlaků přiláká další dopravce, což přinese konkuranci a s ní tlak na kvalitu a cenu. Momentálně mají rakouské dráhy výhodu, že jednak ovládají trh v regionu a navíc se jim podařilo vybudovat značku, která si získala známost i za hranicí evropy.

Petr

No tak zdá se, že výhodu mají především v tom, že na ty noční vlaky berou dotace.

Konečně

Tak když to Rakouský daňový poplatník toleruje proč ne. Toto není ZDO, jako osobně bych specialně v Rakousku s jeho nesmyslama dávno přešel na Schwarz, přijmy-výdaje = 0 a ať si to platí jiný hejlové.

soumar

Moc zkušeností poslední dobou s lůžky nemám, jen nedávno do Basileje a zpět; oddíl s wc a sprchou, pro dva. Cena ok, akceptovali bychom i více. Stejnou cestu jsme podnikli o několik týdnů později, autem, paradoxně jsme vyráželi ve stejný čas. 1) 17:20 na vlak do Prahy, po šesté ve vlaku, zklamáni nemožností si dát jinou večeři než krupeto (wtf) nebo párek (opravdu dobré párky). Kafe mnohem horší než obvykle v jídelním voze. Včas v cíli (před osmou), snídaně „deluxe“ (což znamená proti standardní navíc jogurt :-)) na úrovni nejlevnějšího hostelu, kafe dtto. Až dodatečně mě napadlo, že jsem si… Číst vice »

Rušňovodič Peter

Aspoň symbolicky mohli (ŐBB) túto nehorázne vysokú sumu obmedziť na maximálnu možnú hodnotu 1000eur.

Samo

Predpokladám že od nového GVD prešli na automatizovaný yield management a ton algoritmus ešte nemá dostatok dát o tom čo presne si môže a nemôže dovoliť tak by to zákazníci zniesli. Tých 1000 eur je dosť haluz. Na druhej strane, výrazné zdraženie treba očakávať, keďže dopyt výrazne prevyšuje ponuku a ÖBB určite nemá dôvod predávať pod cenu. Single lôžko doteraz bežne stalo v rozmedzí 200-300€ a napriek tomu sa lôžka úplne pravidelne vypredávajú aj týždne vopred, takže ceny okolo 500-600€ sú podľa mňa komerčne udržateľné. Holt, je to prémiový produkt, nedá sa čakať cena ako na sedačke alebo u Ryanairu.… Číst vice »

Petr

No a jak to teda je? Na jednu stranu tady ctu o tom, jak je to premiovej produkt a jak je vyprodano tydny dopredu, a pak se zas pise, ze je to vlastne tezce dotovanej produkt…

Jan

Právě že to je prémiový produkt za dotovanou cenu. A to je problém. Prémiový totiž automaticky neznamená komerční natožpak ziskový.

Petr

Aha, diky. Ted uz to dava smysl.

Samo

A tie dotácie sú realita alebo len blúznenie diskutérov?

Pan průvodčí

OBB není charita pro chudáky. Úkolem OBB je mít zisk. Zřejmě před vydáním nového ceníku proběhl nějaký průzkum trhu toho, co si můžou dovolit. Jestli je cena správně určí trh.

Karl vB.

Myslím si, že na vysoké ceně,která byla v článku uveřejněna se projevilo současné působení následujících faktorů: 1 Stabilní faktory: – atraktivní trasa pro velké množství pracovních cest (Vídeň, Berlín, Brusel, Paříž) – fungl nová vozidla nové koncepce s docela zajímavou variabilní nabídkou 2. Přechodné faktory: – intenzivní PR, marketing (různé články, vizualizace a reportáže z výroby min. rok předem), žádné přiblblé a nevěrohodné reklamy, jako třeba ty s panem Trojanem – zahájení provozu v období velmi silné poptávky (konec roku) – intenzivní zvědavost zainteresovaného obecenstva o nový produkt, mediálně dobře živená – pro určitou skupinu lidí možnost ukojit, nebo upevnit,… Číst vice »

Petr S.

V článku se ovšem píše taky o zdražení všech ostatních lůžek o cca 100%.

218

Tím se možná skuhrání nad nemožnosti koupit lístek z Ústí do Vídně vyřeší samo..

troglj

Single lůžko na SC není uznatelný náklad.

Jan

Tady je jasný problém s kapacitou. Jeden noční vlak mezi dvěma velkoměsty je prostě málo, zvlášť, když se člověk podívá na to, kolik je mezi danýmy městy kapacity v letadlech. Často je ten poměr 10:1 a vyšší. Několikrát do roka musím z Vídně do Curychu. Preferuji noční vlak, ale částo se stává, že ani měsíc dopředu už není volné lůžko. Na jiných relacích to není o nic lepší. Takže musím letět. Ve výsledku se pro 99% potenciálních cestujících nic nezmění. Dřív tím nočním vlakem nemohli jet, protože bylo vyprodané. Teď tím nebudou moct jet, protože to bude drahé. Změní se… Číst vice »

Pan průvodčí

Lůžkem do/z Curychu nejezdí cenově senzitivní cestující. Lidé citliví na cenu jedou autobusem. 😉

Jan

Nebo letí nebo na Sparschien Railjetem.

Nicméně ten problém je víceméně na všech relacích stejný. Má to malou kapacitu a je to vyprodané týdny a někdy i měsíce dopředu.

Pokud máte konstantně vyprodané, tak to znamená, že si necháváme ujít potencionální zisk. Buď je třeba zvednou kapacitu nebo cenu (nebo to dál bezhlavě dotovat). Bohužel v současnosti zvedat kapacitu není možné.

Jan Sova

Otázka je, jestli to někdo vykoupí a reálně taky obsadí, nebo jen blokuje dopředu místo, pak včas stornuje apod.

Jan

Obsadí. Jde akorát o to, nastavit, jak moc mají ceny stoupat s rostoucí obsazeností a blížícím se datem odjezdu. Letecké společnosti už to dělají dlouho a funguje to. Občas se asi stane, že to přestřelí a poslední místo se za tu cenu neprodá, ale pokud se to neděje moc často, tak je to ve výsledku lepší než prodávat trvale pod cenou.

Knížecí rada

Tak mám koupené rodinné kupé v lehátku z Říma za 250 euro ještě za starý ceny, patrně jedu naposledy.

Wilhelm

Takovou bulvární novinařinu bych tu nečekal. „Přes tisíc eur“, ano, to je nejspíše ta nejdražší jízdenka do celého vlaku, srovnatelná s posledním místem v letadle a ještě v businessu. Jako kdybyste napsal „Přes 25tis za cestu letadlem do Barcelony“ a myslel tím poslední místo v letadle na 22.12.

„…v lůžkovém oddíle se dostal na cenu 775 eur.“ minuta hledání v ceníku ukazuje, že lůžko na leden na tuto trasu stojí 225€-300€. Toť k přebírání neověřených informací.

Jestli 225€-300€ je adekvátní, to už je jiná, věcná, diskuze.

M19

Minuta hledání ukazuje, že za 200-300 euro v lednu není Single lůžko de luxe, ale 1 lůžko ze tří v kupé. Srovnatelné lůžko, tedy Single se sprchou/WC stojiv lednu pres 800 euro. Tak nešiřte dezinformace.

Martin Chovanec

A koukám, že nemálo podražily rezervace k Interrail. Z 59 € je 79, 99 nebo i přes stovku, zatímco běžná cena je jen o třetinu vyšší.
Chápu, že servis v lůžku něco stojí, ale dostáváme se do stavu, kdy si za 300 € na pár dnů (Imterrail) v podstatě kupujeme jen jakousi evropskou IN 25, což se v mnoha případech už ani nevyplatí.

Romance

Interrail přestal platit ve dne jako IN 100 v regionálních vlacích? A v dálkových se obvykle prikupuje jen mistenka, za cenu která platí pro všechny, i místní. Aspoň taková je má zkušenost z Itálie. Na Rakousko bych si IR asi nekupoval. Tam to nikdy nemělo moc dobrý poměr cena-výkon. Tam je to spis pro vzdálenější turisty, kteří nechtějí řešit nic navíc a nevadi jim si připlatit.

Martin Chovanec

Regionální vlaky se drží. Ale místenky do TGV Paris – Barcelona, Thalysu nebo Eurostaru, už jsou dost nahraně. A nejde jen o cenu. Často je tam pro Interrail vyhrazený jen omezený počet míst. Takže jsem z Londýna domů ani neměl šanci místenku koupit, i když běžné jízdenky za 200 liber ještě byly.

senior

Já si v této souvislosti matně vzpomínám na ten povyk, když před už dost dlouhou dobou LEO použil „extrémně tržní“ ceny pro relaci Praha – Ostrava ve frekvenčně exponovaném období (tuším, že někdy okolo Vánoc): pravda, bylo to tehdy v Kč a jen krátkodobě, ale to jen na připomenutí, že ten současný přístup OeBB není na železnici ničím zcela novým.

xyz

Mmch. sám jsem se letos v květnu setkal s navýšením cen samostatných rezervací, kdy jsem počítal s tím, že za rezervaci pro NJ, v němž pojedu v trase Wien – Feldkirch a o den později zpět v trase Zürich – Wien, zaplatím 20 (6 + 14) EUR, ale bylo to v součtu 39 EUR (zato o pár týdnů dříve i později to byla zase běžná cena).

Nicméně měl jsem smůlu na termín – šlo o „prodloužený víkend“ 25. – 28. 5. (čvrtek svátek, pátek „Fenstertag“ + pak víkend), kdy vzhledem k vyšší poptávce jsou ceny také vyšší.

Romance

Člověče, vy jste sponzor železnice, dát jen za mistenky víc, než je většina lidí ochotna dát za samotnou cestu. 🙂

Tomáš

Souhlasím, nepamatuji si dobu ani čas, ale Olomouc-Ostrava za 1200kc mi tehdy vyrazilo dech.
Jak říkáte, je to už pár let.

VTT

Olomouc – Ostrava nevím, ale jízdenky Praha – Ostrava za cenu přes tisícovku se prodávaly. Takže poptávka po jízdenkách i za takovou cenu byla.

VTT

Pozn.: prodávaly – myšleno, že je někdo kupoval, v rezervačním systému mizely.

Jan Sova

To bylo asi cíleno na cizince kteří se vracejí ze západní Evropy dál na východ. Urvat na nich co se dá…

VTT

Ono je to úplně jedno. Prostě i za tu cenu si kupce našly.

Tom

Já myslím, že je používali studenti se slevou 75%. Řešil se pak kvůli tomu systém doplatků.

VTT

To bych řekl, že ne. To s těmi doplatky je hodně stará věc.

TSTT

Předně tak, LE ty ceny nastřelil, aby podojil stát, potažmo nás “normální” – příliš staré a zároveň příliš mladé v jednom. Dokonce snad tuším tyto vyvolené skupiny (studenti, důchodci) jezdily prakticky zadarmo (tedy z pohledu jejich vlastní kapsy), protože jim LE jako bonus přihodil nějaký kredit, ale nechci kecat, přesné podmínky jsem nezkoumal a možnost cestování s LE zavrhl.

KrizeVychodniSpolecnosti

Za tu dobu jsem z ČR door-to-door na hotelu v New Yorku a ještě ušetřím :D…

Trumway

„Dlouhodobě uvádí, že jejich noční spoje jsou velmi vytížené, zvýšení cen tak může být částečně pouze reakcí na vysokou poptávku.“

Skřeti bědní! Pokud by mělo jít jen o vysokou poptávku jde to i bez skrblíkovského zvyšování ceny. Pokud je kapacita omezená jeden koupí, jiný už ne a cena může klidně zůstat stejná.Ale jestli je pálí vysoká poptávka a potřebují zájem snížit dělají to „dobře“.

xyz

Pak by zase byly spoje vyprodané dlouho dopředu (= „snížení zájmu“, protože na koho se nedostane, ten nepojede). Což taky není dobře.

(což neznamená, že chci obhajovat lůžkový lístek za 1000 eur.)

Trumway

Na koho se nedostane nepojede ať tak nebo tak.

Kubrt

Vůbec nechápeš princip tržní ekonomiky.

Trumway

Ne, že nechápu. Já s tímto systémem možná jen nesouhlasím.

Pan průvodčí

Vás bych chtěl mít jako majitel firmy v týmu finančího controllingu. 😀
By byla firma vyloženě hloupá, kdyby nesebrala peníze, které se díky vysoké poptávce doslova volně válí na ulici. I kdyby se zájem snížil o polovinu, nebude to mít na obsazenost vliv, poněvadž noční vlaky do Curychu jsou na dlouhé týdny dopředu vyprodané.

M19

A proto mi to nabízí lístky na NJ na zítra, lůžka i sedačky. To je to vyprodání na dlouhé týdny dopředu?

Trumway

„By byla firma vyloženě hloupá, kdyby nesebrala peníze, které se díky vysoké poptávce doslova volně válí na ulici.“

Je to to samé jako s energiemi . A je to to samé jako s obyčejnými lidmi co něco koupí a protože je toho málo a je po tom poptávka kupují to jen za účelem zisku a obratem to porodávají za cenu dvakrát nebo i třikrát takovou místo toho, aby tu možnost koupit si to za původní nižžší cenu přenechali tomu kdo o to má skutečně zájem.

El Barto

Nabídka versus poptávka. Nic víc v tom není. Druhá možnost by byla zvýšit nabídku míst, tj. přidat spoje či místa v už existujících vlacích, což může být problematické či prakticky nemožné.

Frantisek

Už dosáhli 750 metrů na vlak? I s patrovými vozy? Přidali případně potřebné koleje? Když se chce…

El Barto

A v kolika stanicích existují perony délky 750 m, když mnohde ani nejsou tak dlouhé dopravní koleje? To už máme kromě objednávky nových spacích vozů (třeba patrových, prosím, může být) rovnou i zásadní rekonstrukce stanic, navíc často ve městech, kde není místa na rozdávání. Ano, možné je všechno, ale za jakou cenu?

Nightjet

Tak toto teda öbb dost přehnali, doteď jsem byl velice rád že öbb rozšiřují sít nočních vlaků nightjet a fandil jsem jim v tom. Nightjety jsem využíval docela často tak 5 – 10krát do roka, ale jako abych si kupoval single lůžko z Vídně do Paříže za 25000 Kč tak toto už je doopravdy přehnané. To už bude doopravdy jen pro bohaté. Za takovou cenu se dostanu letecky třeba do Austrálie. Nehleďme na to že nightjety Víden – Paříž jsou docela dost nespolehlivé stačí aby lehla lokomotiva 185 ve Francii a už je celý vlak zrušeny, nebo když se frantíci… Číst vice »

VTT

Pokud budete náhle potřebovat odjet z Vídně do Paříže, tak je 25000Kč cena naprosto normální v letadle a bude i pro vlak.

Yetty

Běžná cena letenek Vídeň – Paříž koupena na aktuální den ci den dopředu málokdy atakuje 10 tisíc.

napr. na dnešek (s návratem zítra) je zpáteční za 8 tisíc.

VTT

To je fakt, 25 je moc. A to i za let, co je v Paříži ráno.

Jarda

Koukám do kalendáře … ale do začátku dubna je ještě daleko … asi mají v Rakousku jiný kalendář …

gwann

Cenovka je skandalni. Ale kdyz let z Frankfurtu do Prahy v do posledniho mistecka plnem letu mohl stat 210 eur, tak se uplne nedivim. V tom letadle nas bylo cca 130, stalo mozna 750 mio az miliardu a prepravílo cca 1,5-2 vagony denniho vlaku. Misto 7hod za hodinu. Pri cene vagonj 60 mio + treba desetina masiny za 100/10 mio, tedy max 140 mio nakladu pri 7 hodinach uziti vs 1 mld pri 1 hod uziti…proste ceny jsou jake jsou a bez dotaci ci malusi ma CO2 nebudou

Jiří Kocurek

„Misto 7hod za hodinu.“

Zcela jistě máte schopnost rozeznat, že těch 6 hodin se dalo využít k přepravě dalších cestujících.

Proč jste vlastně volil letadlo, když požadujete jejich zdanění, aby se nevyplatilo?

VTT

Všech 6 ne, ale letadla se točí skutečně velmi rychle a je snaha pobyty na zemi co nejvíc zkrátit. Takže podstatnou část z těch 6 hodin ano. Výjimkou by asi byl jen pozdně večerní let LH FRA – PRG, kdy letadlo nocuje v Praze.

Romance

Jejich zdanění požaduje celá EU, pokud jste nepostrehl. A i já s tím souhlasím. Další obyvatelnou planetu, natož jak se k ní dostat za rozumný čas, jsme ještě neobjevili. A mezi námi, vy volíte ppliticke strany, které chtějí odejít z EU, nebo tu do pana gwanna rýpete jenom tak z principu a jste pokrytec?

Yetty

Neslo by to cesky?

Caracas

Letadla této velikosti stojí zhruba dvojnásobek Vámi odhadované částky.

Joe

Jste byl na školení u axela nebo jste to psal při návratu z hospody?

Vojtěch Novotný

Lyon-Brusel za 4 hod a je to 700 km. Proč by měl člověk jezdit nočním vlakem za takové peníze, když se můžou vystavět VRT tratě po cele EU, tak jak tomu je ve Francii a žádné noční vlaky už potřeba nebudou. Ve Francii takový termín ani neznají :DD

Kubrt

Tak zrovna ve Francii noční vnitrostátní vlaky jezdí.

Petr Jetelina

To není pravda, pár nočních vlaků ve Francii jezdí. Například Paris – Nice nebo Paris – Cerbére.

ekonom

„Proč by měl člověk jezdit nočním vlakem za takové peníze, když se můžou vystavět VRT tratě po cele EU“
Nehledě na to, jak dlouho by výstavba takové sítě VRT trvala, náklady na její výstavbu by zvýšily jízdné i v těch denních vlacích, takže by to stejně cenu jízdného v nočních vlacích nevyřešilo.

SYN

Ale zase by to bylo „víceúčelové“ – i ve dne by se jezdilo rychleji… Ono když někam pojedu 3-5hodin tak si v klidu zdřímnu na (pohodlné) sedačce a vejde se takových cca. 50-60 do jednoho vozu, zatímco lůžek tak asi polovina…

Romance

To se mi zdá nanicovate. Někdo opravdu může chtít využít noc a ztratit 4h přes den cestou nechce, protože se mu nebude chtít spát přes den. Sám to znám. Když jsem vzhůru přes 18 hodin a dělám hlavou a druhy den jedu ráno vlakem z Prh do Ostravy, tak se mi nechce spát a jde to na mě až v té Ostravě. V noci bych ale usnul. Samozřejmě tohle je příliš krátká trasa má noční vlak, ale tam kde je VRT a klasickým blakem je to těch 5-7 hodin podobně jako autem, to smysl má. A najdou se další příklady.… Číst vice »

mgr.pavel

Tak to dopadá, když pustíte volný trh na železnici.

Ale nepustíte jej k parkování ve městě.

Vojtěch Novotný

Souhlas. V Praze bych jednak okamžitě zvedl poplatek za zóny na minimálně dvojnásobek(spis trojnásobek) dnešních tarifu. A zároveň umožnil vlastnit i povolení na více zón než jen tu v místě bydliště-každá zóna navíc by byla zkratka za jednou tolik. Všem by to prospělo-jednak by se snad z ulic dostaly ty největší vraky s kteryma se vyjede jednou za rok, a druhak by byli spokojeni i lidi, ze můžou zaparkovat ve vedlejší zóně.

Jan T.

Nesouhlasím s tím povolením pro víc zón. To bude motivovat řidiče k tomu, aby jezdili po městě autem, když mohou použít MHD. Naopak je správné mít menší zóny (ideálně vzdálenost relativně od svého bydliště), aby se v rámci města nepodporovaly jízdy autem.

Jiří Kocurek

Zavádíte volný trh, nebo diktujete ceny? Můžete jen jedno z toho.
Volný trh opravdu nezmenaná, že určíte hospodským, za kolik mají točit Bráníka.

mgr.pavel

Možná to řeší z pohledu vlastníka parkovišť, tedy města.

Město by mělo – jako subjekt nabízející na trhu své služby – určovat ceny, ne?

Romance

A že těch hospod s tocenym Bránikem je. Prahu docela znám a je umění takovou najít. Ja vim jen o 2 a vedle sebe zrovna nejsou. Ale opět… hlavně že jste si rýpnul.

Jiří Kocurek

Tak to jste srovnal dvě fakt nesrovnatelné věci.

Nechcete teda pustit i volný trh mezi policajty?

mgr.pavel

Oboje se týká dopravy senzitivní na ekologii a v obou případech víceméně veřejná instituce určuje ceny. A zatímco u ekologické dopravy necháme řádit trh utržený z řetězu, u neekologické dopravy máme tuhé regulace podporující to neekologické chování.

Město či státem vlastněná společnost se chová v daných situacích naprosto opačně.

Policajti žádné ceny neurčují. Policajti se v dopravě angažují jen jako dohližitelé pravidel. Jinak jsou naprosto mimo.

Váš příměr je mimo mísu, vy nemáte co srovnávat. Já ano 🙂

Vladimír

Za tyto peníze (25.000,- v roce 2022) jsem letěl Praha-Auckland (New Zealand) a zpět 40 000 km necelé 3 dny tam a 3 dny zpět tak proč jezdit vlakem, který má dost často spoždění, smutné – ceny nesmyslné

none

Ani já si cestu do Aucklandu vlakem představit nedovedu. Ale jsou tací, co si rádi ve vlaku posedí.

Ficofil

Třeba nightjet na trajektu za 80 dní.
A co takto Dva roky prázdnin, to je také Verneovka…?

pavelmracek

Píše se to *z*poždění.

MHD

Klasika. U rakouských železnic mě to nepřekvapuje. Když může mezinárodní jízdenka stát 300 Euro, přestože je jinde za 70 a ještě odmítají komunikovat ohledně stížnosti na špatné služby za tuto cenu.
Viz příběh: https://modellbahninfo.org/oebb-wucherpreise/

Dusanh

Já jel v červenci z MIlána do Vídně NJ (2 os, 300Eur). Díky smršti na severu Itálie jsme nabrali nakonec 12h (dvanáct hodin) zpoždění. Stačilo mi vyplnit internetový formulář, což mi zabralo asi 5 minut, vrátili mi půlku ceny (150Eur). To jen na téma komunikace…

libcha

Pak se mi Jirka svěří že chtěl jet na sluzebku do Francie tam i zpátky Nightjetem, v prvním případě ho odřekli kvůli sněžení a ve druhém kvůli stávce. Řekl bych, že nespolehlivost je jeden z hlavních faktorů který movitější cestující odradí.

Adam H

Movitější odradí nespolehlivost, méně movité cena a čas.

slsp

No tak uvidime ako ten dopyt bude vyzerat o tri mesiace, no. Ale z toho, ze sa niekto v silny den cielene preklikal k najdrahsiemu a mozno poslednemu volnemu kupe za absurdnu cenu by som cely produkt sakumprask este nezatracoval…

p_u

Asi tak. Na pulku ledna vidim na relaci Wien – Hamburg stejne ceny jako doted, kapsle dokonce jen za 115€

Karl vB.

Ty nové spací vozy jsou drahé, musejí na sebe vydělat, aby nezatěžovaly firmu víc, než je zdrávo. Má to jezdit do Berlína, Bruselu, Paříže, takže velmi podstatnou část klientely budou pravděpodobně tvořit pracovní cesty a platit tedy budou firmy, kterým je do určité míry jedno, že to je drahé.
Pokud se v uváděné obsazenosti spacích vozů bude jednat o setrvalý stav, pak lze ÖBB gratulovat k tomu, že měly dobrý byznys plán.
Teď mně ještě napadlo, zda nejsou nějaké čerstvé informace o tom, jak v Šumperku probíhá revitalizace starších spacích vozů ÖBB?

***** Petr

Firmě je jedno, že je to drahé a jako bonus tam zaměstnanec stráví násobně víc času který mu daná firma ráda zaplatí včetně stravného. No doufám, že na dráze nepracuje víc takových byznysmenů 😱

Karl vB.

1. Stačí umět číst. Uvedl jsem:
„…firmy, kterým je DO URČITÉ MÍRY JEDNO, že to je drahé.“
2. To, že privátní cestující jsou na cenu jízdného mnohem více citliví, než firemní klientela, je obecně známá věc.
3. „…násobně víc času… “
Alternativou nočního vlaku je jet o den dříve a v cíli se ubytovat v hotelu. Pokud si ovšem myslíte, že to časově méně náročné, než noční vlak, vyvracet vám to nebudu 🙂

Jiří Kocurek

Jet o den dříve? V 6:10 ráno letí letadlo Vídeň-Paříž, o 1/4 na 9 jste na CDG, jednání v 9:30 stíháte.

Vlakem je to za 9:45 přes den s využítím rychlovlaku a dvěma přestupy 14 a 9 minut.

Lůžkáčem potom:
21:27 Vienna Central
ÖBB NJ 466, jízda 10 h 53 m
8:20 Zurich HB – porovnáváme Paříž, takže:
9:34 Zurich HB
SNCF Lyria, jízda 4 h 4 m
13:38 Gare de Lyon

Jiří Kocurek

Prostě na vzdálenosti přes 1000 km vzdušnou čarou je letadlo výrazně rychlejší. VRT vyhrává na vzdálenosti do 500 až 800 km podle toho, jak to má kdo na nádraží/letiště daleko.

A jako lůžkáčem za cenu zpáteční letenky až 1000 € v dotovaném spoji? (Ano, Rakousko ty NJ dotuje)

M@trixX

Preco nie NJ Wien-Berlin, aby to bola vacsia blbost, ked sa porovnava cesta do Pariza?

***** Petr

Letenka a ubytování nestojí ani polovinu. Ovšem není nad to jebat se celou noc ve vlaku za přispění rakouského daňového poplatníka , taková sotouska parodie orient expressu

Karl vB.

V předchozím příspěvku jsem reagoval na vaší připomínku na ČASOVOU NÁROČNOST:
„…zaměstnanec stráví násobně víc času, který mu daná firma ráda zaplatí včetně stravného“,
Když vám to nevyšlo, tak jste v dalším kroku změnil argumentaci poukazem na CENU.
Já jsem ale nikde netvrdil, že je to levné, jen to, že díky cílům, jako jsou Berlín, Brusel Paříž, si to svojí klientelu, zpravidla firemní, najde.
Stačí jen, psát následnou repliku až po porozumění předchozímu textu a opadnutí případných emocí.

***** Petr

U tohoto produktu je pro mě špatně jak cena tak i časová náročnost. Jsou to neoddělitelně zalezitosti. Hlavně nechápu na podobnou sotousovinu dotaci. Klidně bych to rozšířil o uhlíkovou stopu kde letadlo leti hodinu a tady se min sedm hodin vari trafo 😜. Pokud by si to čistě na komerční bázi našlo klientelu ,,, by byla jiná pohadka a klidně za násobek, takto postavené je to jako parodie.

Karl vB.

ÖBB zavedly a zmodernizovaly produkt, který jinde v minulosti zrušili.
Vzhledem k celkové omezené kapacitě nočních vlaků proti letadlům, jdou do vcelku malého rizika, že o ně nebude zájem.
Firem, které se na svém webu v rubrice „společenská odpovědnost“ rády pochlubí, že místo letadla používají vlak, se najde taky dost.

***** Petr

Mají na to dotace, nemají žádné riziko. Jediné riziko a to duševní měli když to obhajovali před koupí/rozjetím. A skončí to zároveň s koncem plateb. Společenská odpovědnost? V této formě leda vtip nebo pro státní instituci, Potěmkinova parodie ekologie. Nikdo normální nebude platit někomu drcání ve vlaku za randál, zvláště v civilizované části Evropy. U RJ na UKR to vidím jinak. Navíc kdyby tam nebyl hnussák russák tak i tímto směrem byl letecký boom. Ono i dělník má omezený čas dovolené i prostředky a nebude jezdit dýl, hůř a dráž než letět, stačí mrknout na Balkán.

J. Karny

Výhradně létám, po Evropě možná 250 letů za život. Levnější, rychlejší, spolehlivější, pohodlnější. Není co řešit. Vlaky ať si evropští dopravci strčí do řiti. Výsměch cenou i pohodlím. Nikdy, Nikdy.

Vojtěch Novotný

Vlaky jsou suprové. Napr na trase Paříž-Brusel nebo Paříž-Lyon je vlak takřka bez konkurence. To bohužel jen v ČR jsou vlaky na úrovni doby páry :((

Jiří Kocurek

A přesto je na koridoru vyčerpaná kapacita, vlaky na komerční riziko jezdí a jezdí…

Lokálku se 60 km/h byste našel jak ve Francii, tak i v Belgii, stejně tak příměsto jezdící max 120-140 km/h.

A že začali s přípravou v 70. letech? Tady se ještě v 90. letech vyzdvihovla strovantelnost čekých lokmotiv s veškerou zahraniční produkcí. Teda kromě BR 120, s tou se srovnávat nesmělo.

Samo

To lietate čím keď je to pohodlnejšie ako vlak? ;D Mám *G, takže sa vyhnem radom na letiskách, a napriek tomu práve kvôli mizernému komfortu neznášam lietanie a postupne prechádzam na vlak (aj na „extrémnych“ trasách typu Amsterdam – Bratislava). Radšej celý deň v komforte prvej triedy čítajú knihu než krátky let narvaný v minisedadle, po tom ako som cestoval niekde do poľa za mestom, lietal tam od jednej prepážky k druhej, absolvoval security, atď. A po prílete zas z poľa kde to pristálo do mesta.

Petra

Jela jsem s nightjet v září. Strasne, podávala jsem stiznost. Cesta z Chorvatska do Mnichova – Chorvatska kvalita, rakouské ceny, žádné občerstvení, nepříjemný průvodci, zpoždění. Nedostane zaplacené služby. Spát se nedalo, protože Vás stále propojovali k jinému vlaku. A obsazenost? Jeden vagon čtyři skupinky lidi 😅 řekla jsem, ze ani za původní cenu nikdy. Hlavně se pořad oháněl, kolik jsme ušetřili emisi.

Kubrt

Opravdu někdo soudný čekal, že cestování ubytovacím vlakem je nákladově někde na úrovni flixbusu?

Sova

Mělo by být, pokud chce být někdy plnohodnotnou alternativou k letadlům a busům…

Kubrt

Mělo by… A jak to zařídíte? Ten vagón vždycky bude na jednoho cestujícího dražší (investičně i provozně) než autobus. Pokud se tedy nebavíme o Jadran expresu, ten asi bude fungovat, dokud se ty vozy nerozpadnou, ale pak, až bude třeba koupit novější vozy? Pak to už asi taky nebude úplně low-cost produkt.

milanek

No dobře, ale proč je pak levnější letadlo?

Kubrt

Protože je rychlé, takže za stejný čas se dá každá jedna sedačka v něm prodat několikanásobně proti vlaku/busu.

Jiří Kocurek

Protože za dobu jízdy toho vlaku to otočí 4x

Stráťa

Proč by vagón měl být dražší než autobus? Vždyť je proti autobusu výrazně konstrukčně jednodušší – chybí v něm motor, převodovka, řízení…

jackbrno

Nečekal. Ale taky nemůže nikdo čekat, že budou lidé ochotni za to platit několikanásobek ceny letenky. To „ubytování“ je tam jen proto, že ta cesta trvá velmi dlouho. Nikoliv proto, že by to byl smysl té cesty. Za ty prachy si koupím letenku i s noclehem na letišti a pořád to bude levnější 🙂

M@trixX

Listky na nightjet stali aj doteraz stovky eur, co vedelo byt mnohonasobne viac ako lacna letenka a napriek tomu tie vlaky jazdili vypredane a to aj tyzdne dopredu. Pri tych kapacitach, ake nightjet ponuka, su nocne vlaky nedostatkovy (a tym padom luxusny) produkt, existuju ludia, ktori su ochotni za taku sluzbu zaplatit vela penazi a v OBB by boli blbi, keby to nevyuzili. Ja sa cudujem, ze to spravili az teraz. Neni to nutne zla vec – take cenovky celkom isto rozhybu konkurenciu, ci uz to bude niekto ako Regiojet ci European Sleeper co vyhrabu vsetko v com sa da… Číst vice »

Vojtěch Novotný

Tak otázka jestli se tedy tyto noční vlaky vůbec vyplatí, když např ve Francii máte vlaky který vás přemístí na stejnou vzdálenost v řádech nízkých jednotkách hodin namísto 10+hod jak je tomu u ÖBB. A cena jízdenky je ještě u toho TGV nižší :). Normální cestující si nechce priplacet za delší čas strávený ve vlaku. Za mě je to tedy blbost. Ať se raději postaví poradny VRT po cele Evropě jak je tomu už X let ve Francii, a na nějaké noční vlaky se můžeme úplně vykašlat

M@trixX

Rok ci dva dozadu SNCF obnovili nocny vlak Paris-Nice. Cesta trva vyse 12 hodin namiesto necelych 6 v TGV a napriek tomu jazdi, z toho co som pocul, vypredany. Tak asi sa to oplati?

Yetty

Nocni vlaky nejsou o tom, ze jste nekde “rychle”, ale ze jste nekde vyspaly ve vhodny cas.

Proto jsou nocni vlaky pomale a casto v nejake stanici stoji treba 3 hodiny, aby do cilovych stanic dojely mezi 7-9 rano.

Tom

Já jsem létat nepřestal, tak nyní nemusím měnit své návyky. Nicméně, pokud mě má něco dostat do lůžkového vozu, tak tato cena to určitě nebude.

Yetty

Hmm, jake prekvapeni… Proc nezdrazit, pokud je poptavka vysoka.

Kubrt

Ano; v jiné dnešní diskuzi někteří fandové veřejné dopravy volali po zavedení tržních principů v pražském parkování, předpokládám tedy, že jim jejich aplikace nebude vadit ani v jimi preferovaném dopravním prostředku.

Petr

Bez starosti, nevadí

Jiří Kocurek

Ani když objednatel prohlásil, že cena je příliš vysoká a spoj zrušil? Mochov, tam mířím.

Jan T.

Nebude. Volám po tržním principu u parkování, takže klidně ať to funguje i u vlaků a autobusů stejně jako u letadel. Když bude totiž velká poptávka, tak je mi jedno, že se vyprodají místenky za nízké ceny dřív anebo za vysoké až chvíli před odjezdem. Pokud budu chtít cestovat levně, tak to nekoupím stejně, pokud budu z nějakého důvodu naléhavě jet, tak budu mít já (nebo někdo komu to firma proplatí) možnost jet i blízko termínu odjezdu, stejně jako u letenek. Spíš si říkám, že to naopak pomůže financovat ztrátovou veřejnou dopravu, když je dopravce schopen prodat i jízdenky za… Číst vice »

Yetty

Hmm, jake prekvapeni… Proc nezdrazit, pokud je poptavka vysoka.

Byli by hloupi, kdyby ne.

🗺️ Petr

Nejdříve zdaní a tedy zruší krátké lety s tím, že jsou neekologické a že lidi mají jezdit vlakem. Pak vlaky zdraží, takže lidi budou platit. Ale hlavně, že je to ekologické.

Kdo nečetl, doporučuji přečíst další článek týkající se zeleného sociálního inženýrství: https://zdopravy.cz/presun-z-letadel-do-vlaku-se-nekonal-salcburske-letiste-chce-zpatky-spojeni-s-vidni-183459/

Stráťa

Lidi nebudou platit vlak ale pojedou autem navzdory veškeré politické snaze o větší využívání vlaků si to železničáři zase pos…pokazí sami.

Frantisek

Sami? Politická snaha dosud vedla a vede k budování dalších kapacit pro auta, ne pro vlaky. Zpoplatnění cest také řídí politika. Dokonce už i subvence tomu či onomu průmyslu.

Cupra

Zavedli vlaky a jezdili s nimi lidi..

ViaE

Za 1030 Euro si zaplatíte malé letadlo, které vás naloží v Praze a během max. 3 hodin odveze od Dánska po Chorvatsko. A to až pro 3 cestující. Obrázek si může každý udělat sám.

www

u nás na letišti aerotaxi do Chorvatska stojí 4500Euro.

www

Polská cesna pro tři cestující Takže rozhodně ne 1030Euro. Kámoš lítá v aeroklubu tak víceméně ceny znám a školení stalo 70tis. zlotých.

ViaE

Nesmíte brát jen fajnovky. Já bych je za 1030 😀

Jiří Kocurek

A co do spotřeby? Dvoumístné ULL berou okolo 14 litrů na hodinu při cestovce okolo 200 km/h. Což je 7 litrů na 100 km – jak auto.

krystof.bohm1

Tady fakt nemám slov.