Přes sedm miliard z evropských dotací do České Třebové. Obří proměna uzlu má začít ještě letos

Uzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnicUzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Správa železnic čeká na stavební povolení, řízení již běží.

Ke dvěma důležitým posunům v přípravě největší železniční zakázky v historii Česka došlo minulý týden. Uplynul termín pro podání nabídek do soutěže s maximální cenou 17,845 miliardy korun. Současně Správa železnic (SŽ) zasmluvnila dotaci z Evropské unie ve výši přes sedm miliard korun na celou stavbu.

Kolik firem a s jakými cenami se do soutěže přihlásilo, není jasné. Zatímco Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obvykle pár desítek minut po otevření obálek zveřejňuje ceny a počty nabídek na svém profilu zadavatele, Správa železnic tradičně mlčí a ani anonymizovaná data o nabídkách nepublikuje.

Evropská unie pošle Správě železnic postupně 290 milionů eur na přestavbu celého uzlu v České Třebové. O přidělení dotace informovala EU již v létě, nyní se v registru smluv objevil i kontrakt s Evropskou výkonnou agentura pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA).

Přehledně: VRT Porto – Lisabon, Česká Třebová nebo tratě na Ukrajinu. 134 projektů, které nově podpořila EU

Správa železnic věří, že stavba začne ještě letos. Pro zahájení v letošním roce je nejen nutné vybrat vítěze obří zakázky, ale také stavební povolení. Dopravní a energetický stavební úřad zahájil řízení o povolení před několika týdny. Cestujících se zatím práce příliš nedotknou, k hlavním omezením dojde od roku 2027.

Práce do roku 2031

Hodnotou zakázky jde o největší soutěž Správy železnic v historii. Modernizací projde nejen samotná stanice Česká Třebová, ale také na ni navazující úseky tratí směrem k Třebovicím v Čechách, Opatovu a Dlouhé Třebové. Na nich se zrekonstruují mosty, odvodnění, železniční svršek i spodek a také trakční vedení.

Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. Modernizace uzlu proběhne za provozu. Stavba potrvá do roku 2031.

Po úpravách železničního svršku a spodku, novém odvodnění a opravě mostních objektů dojde k výměně trakčního vedení. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny na změnu napětí. Délka nových kolejí dosáhne 25 kilometrů, počet nových výhybek čtyř stovek, rekonstruovaných železničních mostů bude 32.

Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech minulého století. Tehdy došlo i k elektrifikaci. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby. Zakázku na projekt velké modernizace získalo v létě 2021 sdružení firem Sudop Brno, Sudop Praha a Sudop EU s cenou 257,8 milionu korun.

Podrobnosti o stavbě jsou v letáku Správy železnic.

Železniční uzel Česká Třebová. Foto: Správa železnicUzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnicUzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnicUzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnicUzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnicČeská Třebová. Pramen: Správa železnic
Tagy Česká Třebová Správa železnic
12 komentářů