Přes půl roku bez vlaků. Velká výluka na Vysočině má začít příští týden, napadá ji dopravce
Nickolejný provoz je naplánován do konce září.
Správa železnic (SŽ) chce příští týden začít s výlukou na druhé nejdůležitější trati spojující Čechy a Moravu. Kvůli modernizaci nemají až do konce září jezdit vlaky v úseku Křižanov – Vlkov u Tišnova na trati Kolín – Havlíčkův Brod – Brno. Zahájení výluky se snaží zastavit nákladní dopravce CityRail.
„Dnes jsme odeslali k Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) žádost o předběžné opatření, ve kterém navrhujeme zákaz konání výluk v tomto úseku,“ uvedl Jan Hruška ze společnosti CityRail. Nákladní železniční dopravce argumentuje především skutečností, že návrh plánu omezení provozování dráhy, ze kterého tato výluka vyplývá, není dosud pravomocně schválen ze strany ÚOHS. „V navrhované podobě ani neodpovídá původně avizovanému omezení, kdy měla zůstat v provozu vždy jedna kolej a na druhé měla probíhat modernizace, tak jako v případě mnoha jiných již provedených akcí na této trati,“ dodal Hruška.
Zavedení takzvaného nickolejného provozu dopravce výrazně postihne, bude muset se svými vlaky odklonem buď přes Kolín nebo v nezávislé trakci přes Jihlavu a Třebíč, kde je ovšem také plánována dlouhodobá výluka v souvislosti s modernizací a elektrizací trati ze Střelic do Zastávky u Brna.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže letos převzal agendu po Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (UPDI), v jehož gesci byly i tyto spory o výluky. V předmětném sporu o konání výluky ÚOHS vrátil minulý týden na základě podaných rozkladů některých účastníků a Správy železnic řízení vedené původně u UPDI o konání výluky fakticky na začátek k úplně novému rozhodování, nyní už vedenému ÚOHS.
Rozkaz o výluce (ROV) vydala Správa železnic minulý týden. „ROV určuje podmínky pro vyloučení příslušného zařízení dopravní cesty z provozu nebo případné změny závislostí a změny způsobu obsluhy zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Vydání ROV není vázáno na schválení, nebo neschválení výluky dle § 23 b zákona o drahách,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Levněji než odhad
Zakázku na rekonstrukci získalo sdružení firem Eurovia CS a Chládek a Tintěra, Pardubice, GJW Praha a Eltra za 1,795 miliardy korun, odhadovaná cena byla přitom 2,065 miliardy korun. Mezi Vlkovem a Křižanovem projde úpravou celkem 11 kilometrů trati. „Tato stavba ovlivní celý mezistaniční úsek a zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Změny v poloměrech oblouků dovolí zvýšení traťové rychlosti ze 100 km/h na 160 km/h. Během celé stavby se zrenovuje osm mostů, čtrnáct propustků a postaví se dvě opěrné zdi. V Ořechově se počítá s protihlukovou stěnou chránící mateřskou školu. Celá stavba je detailněji popsána v informačním letáku.
Výluka je naplánována od 1. března až do 30. září. Zásadně ovlivní provoz rychlíků linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno a osobních vlaků. Po dobu výluky budou rychlíky nahrazeny autobusy v úseku Brno – Křižanov a Tišnov – Křižanov. Osobní vlaky budou autobusy nahrazeny v úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov. Detaily k výluce jsou na stránkách ČD Mimořádnosti.