Cestovní ruch Infrastruktura Železnice

Přes Moldavu po kolejích do Německa? Sasové zadali studii proveditelnosti

Stanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia Commons
Stanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia Commons

Někdejší moldavsko-freiberská dráha přes hřebeny Krušných hor by se mohla v budoucnu opět spojit. Němci vážně uvažují o obnovení osmi chybějících kilometrů mezi Moldavou a Holzhau, kde vlaky od konce války nejezdí.

Saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig oznámil, že jeho úřad si nechává zpracovat k obnově tratě studii proveditelnosti, a to na celý úsek Most – Freiberg. Upozornil na to web Denik.cz. Dulig o tom jednal i s českým ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem.

„Trať chybí pouze na německém území, Česká republika s obnovou trati nemá žádný problém. Klíčová je však pozice federálního ministerstva dopravy, které má železniční infrastrukturu ve své gesci,“ cituje Deník mluvčí ministerstva dopravy Lenku Rezkovou.

O trati píše i českodrážní čtrnáctideník Železničář, podle kterého má obnova kolejí podporu vedle krušnohorských starostů a spolků i na ústeckém hejtmanství a českém generálním konzulátu v Drážďanech. Prvním krokem má být oficiální mezivládní deklarace.

Podle Železničáře na podporu obnovy tratě už vznikla výzva, kterou podepsalo na pět desítek zástupců místní veřejné správy. Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček výzvu předal premiérovi Andreji Babišovi. Podle místních se dráha Most – Moldava – Freiberg stane významnou dopravní trasou, která oblast oživí a pomůže cestovnímu ruchu.

Provoz na trati do Moldavy na jaře 2017 zastavil sesuv, náročná oprava v horském terénu probíhala následující rok a půl.

45
Diskuze

avatar
13 Komentáře
32 Reakce na komentáře
27 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
29 Autoři komentářů
DaveJarekVáclavOdpadlíkOsoba odborně nezpůsobilá Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dave
Host
Dave

Tento nápad a úsilí o obnovení trati je tu od roku 1990, takže nezačnu věřit, dokud se nekopne.

Hanzi
Host
Hanzi

A ono to tam do teď někomu chybělo?

Pavel
Host
Pavel

Žádné negativa, proč nespojit? Já myslím, že dobrý nápad.

Kubrt
Host
Kubrt

No, žádná negativa… jen to bude něco stát a je otázka, zdy by tyto spotřebované finanční a lidské zdroje nenašly na DB Netz efektivnější, přínosnější, užitečnější uplatnění. Nejsem znalec německých železnic, ale troufám si tvrdit, že se tam najdou potřebnější místa, kam sypat.

Petr
Host
Petr

Další potenciální možnost pro Ústecký kaj rozšířit portfolio dopraců na mosteckém nádraží? 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Není pravda, že se na (celé) té trati nejezdilo už od konce 2. světové války – minimálně do cca 70. let minulého století jezdila osobní doprava až do Hermsdorfu, tedy asi 3 km od státní hranice. Když ten provoz DR zrušily, koupil tamní nádraží údajně tamní přednosta a udělal z něj hotel a malé „muzeum“ té dráhy, ale jak je v Německu zvykem, začali tam svatebčané, kteří tam pořádali svatební oslavy, vysazovat „svatební stromky“ opatřené příslušnými tabulkami jako syymboly pevnosti svých svazků, a to (z pohledu možnosti obnovy dráhy) přímo do tělesa zrušené dráhy směrem k Moldavě, resp. minimálně do… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

Chlap to převzal až po totáči, předtím to bylo školící středisko. Nejaké zásadní zásahy kolize s jednokolejným profilem tam nevidím, stromky na fotografii vypadají do 10 let: https://www.swf-sporthotel.de/de/aussenansichten.html

A přesadit se dá leccos: https://www.covenant.cz/sluzby/presazovani-stromu/

Jarek
Host
Jarek

Problémů bude určitě, podle historie trati např. v Teichhausu vyhodili do vzduchu most filmaři při natáčení koprodukční normalizační slátaniny „Výstřely v Mariánských Lázních“.

čecháček
Host
čecháček

Já myslím, že není potřeba se touto zprávou jakkoliv vzrušovat, šance, že by tenhle šotonápad vodkleplo BMWI je IMO prakticky nulová, páč tohle je zhruba to nejposlednější přeshraniční spojení s Německem, který je potřeba. Ale prosim vobnovit se klidně může, jestli to Němci chcou, ale až v případě, že:

a) bude kompletně hotovej Bahnausbau Nordostbayern (tj. Hof-Regensburg, Nürnberg-Schwandorf-Furth, Nürnberg-Marktredwitz-Schirnding)
b) bude kompletně hotovej Erzgebirgstunnel

A co se týče lokálních spojení, možná by bylo lepší vykašlat se na Moldavu a radši se vopřít do vybudování spojky Varnsdorf – Rumburk přes Seifhennersdorf.

Michal
Host
Michal

Prosím Vás, kdo by jezdil vlakem z Varnsdorfu do Rumburka (vedenému oklikou mimo německá města), když už tam jezdí autobus, který v Německu snad ještě nikdy nenabral pasažéra ? Vyhozené miliony, navíc ty vlaky už jezdit můžpu (s úvratí v Ebersbachu)

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Asi byste se divil, kolik lidí by spojení Varnsdorf – Rumburk využilo, kdyby takové existovalo. A především by se zlepšilo spojení Rumburka (a celého Šluknovského výběžku) s Libercem a jeho okolím.
https://mapy.cz/s/3uOei

čecháček
Host
čecháček

Pan Šrámek má pravdu. Jedná se zjm. o zlepšení spojení na trase Liberec – Varnsdorf – Rumburk – Šluknov – Děčín. To by pro tak problematickej region jakym Šluknovsko je, byl přímo dar z nebe.

Ondra
Host
Ondra

Prý o obnovení tratě Sasové uvažují hlavně kvůli těžbě a zpracování lithia…

Kubrt
Host
Kubrt

Vida, já myslel, že kauza lithium umřela 21.10.2017 ve 14 hodin se zavřením volebních místností. To už se zase blíží nějaké volby, že je třeba resuscitovat sudeťáky a drancování národního bohatství cizím kapitálem? Jen ve stručnosti – „české“ lithium je, na rozdíl od 96% světových zásob tohot prvku, vázáno v lithné slídě. Dominantní a nyní ve světě těžená ložiska jsou solná. Kdo měl ve škole chemii, si umí představit rozdíl v komplikovanosti – ergo nákladech na kg produktu – těžby a izolace Li2CO3 ze solného ložiska a z hornicky těžené slídy. Získávání Li ze slídy se stane ekonomicky zajímavé, až… Číst vice »

Odpadlík
Host
Odpadlík

Hodnotny prispevek, dik za nej!

Človek
Host
Človek

Skvělé, další přeshraniční lokálka, co bude za všemožné dotace přivážet „turistický ruch“. Akorát, že „turistický ruch“ tady znamená vzduch – stejně jako na spoustě podobných přeshraničních i jiných lokálek.

Placebo
Host
Placebo

Např. na kterých mezinárodních ? Kde je ta spousta ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nuž turistický potenciál by to mělo a nemalý – jen to prodat. Kéž bychom měli ostatní problémy v síti vyřešené a tohle byla jen taková třešnička na dortu. Jenže stále máme Bezpráví křivé jak paragraf.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Pardon, jak přesně souvisí české Bezpráví s německou tratí na Moldavu? Tam je na území ČR potřeba jestli vůbec něco, tak vyměnit asi 10 metrů.

Lektor
Host
Lektor

Tak nevím jestli to neohrozí Podkrušnohorský tunel(◔‿◔)(◔‿◔)

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak ona je to sice hodně delší, ale zato o několik hodin pomalejší cesta z Prahy do Drážďan (Berlína a dál). Navíc ještě s úvratí v Louce u Litvínova, v Dubí, ve Freibergu a v Drážďanech. Pět hodin cestování navíc! To už je něco. Jako další bonus je nutno počítat jízdu se přes Hrob, taková unikátní příležitost natáhne spoustu lidí. Kdo může říct, že byl v Hrobě a dokonce 2x?! Teda pro šotododopravu. Nákladní dopravci by asi odmítli dělit vlak na čtyči kusy a převážet ho přes hory s desetinásobnou spotřebou, takže trať kolem Labe má stále budoucnost.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Ano, tato trať, na rozdíl od minulosti, už nemá pro nákladní dopravu žádný význam.

Lektor
Host
Lektor

Asi jsem udělal těch smajlíků málo.

Pavel
Host
Pavel

Že by obnovili, byť i mezinárodní, lokálku? To se tady asi VRT uvrtá blahem…

VRT
Host
VRT

No, zklamu vás. Lokálka na Moldavu by tímto konečně dostala smysl. Takže by byla míň na zrušení… Ale než to Němci udělají… Hezký den.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

O jakém federálním ministerstvu dopravy je v článku řeč

Jarek
Host
Jarek

Tak ČR federace není, tak by se na to dalo přijít i vylučovací metodou, ne?
https://www.bmvi.de/EN/Home/home.html

Václav
Host
Václav

Pokud je mi známo, tak Německo není federální, ale spolková země.

Jarek
Host
Jarek
Kuba
Host
Kuba

Tohle asi Václav nepochopí. Takže Německo je federativní republikou tvořenou spolkovými zeměmi.

Václav
Host
Václav

Děkuji za poučení. Doposud jsem nikdy nezaznamenal použití slova federace ve spojitosti s Německem. V češtině se vždy se používá český překlad slova bundes- spolkový. Bundesliga, Bundeswehr, bundesrepublik, bundesbahn, Bundestag, bundespost…

Martin Liška
Host
Martin Liška

Já jsem „federální“ ve smyslu „spolkový“ už několikrát zaznamenal, ale vždy se mi z toho protočí panenky…

Jarek
Host
Jarek

No vidíte, a ono to ve skutečnosti je „spolkový“ ve smyslu „federální“.
Ostatně anglickou verzi odkazu na ministerstvo dopravy jsem sem nedával náhodou, v levém horním rohu se dozvíte, jak to překládají sami Němci.

Václav
Host
Václav

Protože z němčiny do angličtiny je ustálený překlad bundes- federální. Do češtiny se to zase překládá spolkový. A tento článek je napsán v českém jazyce, proto by měly být názvy německých úřadů buď napsány v originálním pojmenování, nebo správně přeloženy do češtiny.

Jan Sůra
Admin

Je to citace mluvčí ministerstva dopravy. Opravdu máme opravovat citace? Takhle to řekla, takhle je to napsáno.

Václav
Host
Václav

Asi máte pravdu, ale z článku není úplně jasné, jestli jde o mluvčí ministerstva českého, nebo německého. I když jméno zní česky, v Německu to nemusí nic znamenat.

Lektor
Host
Lektor

A víte že spolek a federace je synonymem?

MildaIV
Host
MildaIV

A víte něco o ustálených překladech?

xyz
Host
xyz

Docela „odezdikezdismus“ v situaci, kdy neexistuje ani přeshraniční autobusové spojení z Moldavy dál např. právě do Holzhau s přípoji na vlak. Přičemž v jiných částech Ústeckého kraje takové spojení existuje (např. prodloužení linky z obce Brandov do nadalekého městečka Olbernhau).

Jarek
Host
Jarek

Spíš zbytečné tříštění sil. Až se rozjede EGBT a elektrizace+DOZ FiW-Schwandorf, tak má smysl jít somrovat peníze na podobné šotonápady…

PetrB
Host
PetrB

Olbernhau ma cca. 10 tisic obyvatel a ma vyssi pocet obyvatel nez napr. Lovosice, takze mesteckem bych ho nenazyval. Prodlouzeni linky 521 bylo vyvolano faktem, ze lide z Litvinova, ale predevsim lide z Nove Vsi v Horach, z Hory sv. Kateriny a Brandova jezdi na nakupy prave do Olbernhau. Druhym a podstanym faktem pak je, ze ani linka 521 nema navaznosti na vlaky z Olbernhau smer Chemnitz (30 – 50 minut v zavislosti na casovem obdobi behem dne v pracovni dny), o vikendech pak ve smeru od Litvinova do Chemnitz je navaznost cca. 30 minut, v opacnem smeru se pak… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

U Vás je 10 tisíc obyvatel co? Megapole? Se probuďte, v Číně mají vesnice víc obyvatel.

PetrB
Host
PetrB

Mě už stačí Vaše agresivní forma komunikace, tím jste mi řekl na Vás docela dost. Mimochodem já už vstal, srovnávat evropské země s těmi asijskými, je opravdu mimo mísu, zejména že počet obyvatel Číny a Německa, zejména na kilometr čtvrteční. A já to beru budu brát z evropského úhlu pohledu, protože v Evropě žiju a Olbernhau je bude v Evropě. A pro Vaši radost Vám sdělím, že v Evropě se za velkoměsto považuje město od 100 tisíc obyvatel. Přeji Vám hezký den.

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

Odezdikezdismus nevadí – před zavedením veřejné drážní osobní dopravy mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou jel v této relaci jeden pár busů asi třikrát týdně a dnes mnohdy nestačí ani třívozová souprava složená z 840.

Jarek
Host
Jarek

To jsem nikdy netušil, že Krušné hory jsou druhé Jizerky a Krkonoše a jezdí tam tolik lidí, kteří by dokázali podobný vlak zaplnit.
Navíc vtip JHŽ je že vás vyveze na hřeben, což už dnes v Moldavě je… Leda by tam masově vyjížděli Němci?

Partneři



CSCARGO