Přerov v některých ulicích sníží na žádost obyvatel rychlost na 30 km/h

Durychova ulice v Přerově. Foto: Prerov.euDurychova ulice v Přerově. Foto: Prerov.eu

Na křižovatkách začne platit přednost zprava.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
panda

Už někdo spočítal kolik emisí vypustí auto, které úsek projede za dvojnásobnou dobu a u každé křižovatky bude zpomalovat a následně zrychlovat?
Přeji těm uvědomělým občanům příjemné bydlení.

Filip Jirsák

Pokud by to byl tak vážný problém, bylo by logické zakázat tam vjezd autům se spalovacím motorem úplně. To byste chtěl?
Je pozoruhodné, jak ta bezbřehá podpora automobilismu vyvolala v automobilistech pocit, že jsou nedotknutelní. Když někdo přijde s tím, že mírně omezí škody, které páchají, začnou vyhrožovat, že budou škodit jinak. A vůbec jim nedochází, že taky ostatním může dojít trpělivost, mohou přestat tolerovat to neustálé omezování ostatních automobilisty a ta privilegia jim omezit výrazně víc.

jarek

A není to moc 30 Antone Pavloviči? Co takhle deset?

Vll

Při vjezdu do Přerova se jezdi moc pomalu, chci zvýšit rychlost na 70 km/h. Kam mám poslat žádost? 😁

David

Temi ulicemi jezdi hlavne ti co tam bydli, takze bych rekl, ze klasicka srazka blba s blbcem. No a blb si proste protlacil 30 a blbec si tam dal bude jezdit jako dobytek. Vysledek nula, ale mesto ma od blba klid. Znacka je sice hezka, ale jeji dodrzovani uz bude druha vec. Vzhledem k tomu, ze mestaci ani nedokazi zajistit dodzovani parkovani (at casove stani nebo placene), tak ta 30 bude akorat vysmech normalnim ridicum. Uplne nejjednodussi tam bylo udelat obytnou zonu (coz ta oblast ve skutecnosti je), ale to by mesto muselo vyresit problem s parkovanim a to se… Číst vice »

Pavel Skládaný

Hlavně obytná zóna vyžaduje komplexní drahou rekonstrukci celé plochy ulice do jedné výškové úrovně. Zóna 30 zachovává stávající členění na vozovku a chodník, základem je přednost zprava a vysvětlení účelu a výhod této organizace provozu veřejnosti.

Frantík

A taky kdyby lidi jezdili normálně, tak při přednosti zprava ani na rychlost víc než 20 km/h moc myslet nejde.

jva

Takže zase x-krát zastavit nebo aspoň přibrzdit. Emise, hluk, prach – ekologie v praxi (ale můžou za to auta…). Jsem zvědav, kolik tam bude sražených „cyklistů“, z nichž něco o přednosti zprava tuší málokterý, k tomu sluchátka, případně v ruce mobil a oči přilepené na něj (o dodržování třicítky těmi, co za bicykl považují i elektroskútr, nemluvě)…

Pavel Skládaný

Nelekejte se příliš, na Západě to mají ve většině měst celoplošně už cca 40 let a žádná dramata se nekonají.

Rosolozub

Vy už jste jak kolovrátek….

Vojtech

Spíš je vidět jak jsme pozadu

Pavel Skládaný

Ano, já jsem na to opakovaně upozorňoval! A úřady v ČR stále postupují při rozvoji plošného zklidnění liknavě. Mé rodné Brno je bohužel odstrašujícím příkladem – zde je rezistence vůči moderním formám organizace provozu naprosto mimořádná.

původní Jakub P

Tak když se objevujou vždycky ty stejný, dávno vyvrácený pseudoargumenty proti, komu by se chtělo furt vymýšlet nový a nový formulace odpovědí na ně…

Caracas

V jakém městě na západě mají plošně 30ku už 40 let? Nevím ani o jediném.

Márty

Mmmm, co třeba Curych, Grenoble, Paříž, Graz, Bilbao, Helsinky, Brusel,….
Teď už víte.

Márty

Samozřejmě ne 40 let, nejdéle jí má asi Graz – od roku 1992, tedy přes 30 let. A pořád stojí:)

Caracas

Ani jedno z Vámi uváděných měst nemá plošnou 30ku cca 40 let. Taháte nás za fusekli.

K6_

Značky si nainstalovat můžou, ale otázkou je, jestli to někdo bude dodržovat.
Když jsem jel v autoškole podle značky 30, tak mě protisměrem předjížděla souvislá kolona aut.

superhero

Podobná zkušenost z Karviné. Neexistuje skoro žádná místní komunikace, kde by nebyla zóna 30. Výjimku tvoří pouze „hlavní“ tahy, které až na vyjímky vesměs patří kraji nebo státu, těch je dohromady cca 10-15. Proto je důležité, tu logiku otočit, že 30 je primární rychlost pro město a pak hodit vyjímku na ty jednotlivé rychlejší silnice.

Beekee

Ale na to by bylo třeba upravit vyhlášku, aby nebylo nutné tu značku rychlosti za každou křižovatkou opakovat.

Jiří Kocurek

Ono to ale má logiku. Prostě nelze po řidiči žádat doržení příkazu, který mu nebyl sdělen (značka 30 byla o 2 křižovatky vedle).
PS: Řeší to značka „Zóna 30“ na vjezdu dovnitř.

Filip Jirsák

Vy a těch pět dalších, kteří vám dali palec nahoru, byste si měl nastudovat zákon o silničním provozu. Abyste pochopili, jak funguje dopravní značení.

Pavel Skládaný

Zóna 30 se dává jen na vjezdu do území, za křižovatkami se nic neopakuje.

mimochodem

Uvazujme, ze na ceste k cili v zone ridila manzelka, kterazto kolem znacky Zona 30 projela, pricemz vy jste coby spolujezdec znackam nevenoval sebemensi pozornost a neco si matlal na telefonu.
Na ceste pryc usedate za misto ridice vy. Jaky rychlostni limit se na vas vztahuje a proc?

Nemanic

To je hodně dobrá otázka. Přiznám se, že nevím. Taky bych vůbec tím autem nemusel přijet a mohl přijít k autu pěšky po chodníku bůh ví odkud – úplně mimo jakékoli značky. Fakt nevím, jak pak zjišťovat, že jsem v nějaké zóně.

původní Jakub P

Jo, to je jeden z důvodů, proč by 30 ve městech měl být automatickej základ a vyšší rychlosti povolené jen tam, kde řidič projede kolem značky, která je povoluje.

Druhá věc je, že ty ulice by měly být navrhovány na rychlosti, které v nich jsou povolené. Takže přijdete pěšky např. ke sdílenému autu, nemusíte vůbec vědět, v jaké zóně se nacházíte, a rychlost, která vám tam přijde přirozená, bude ta správná…

Zvědavý cestující

Na to platí (už od Římanů) jednoduchá právní zásada: Ignorantia juris non excusat. Máte to prostě vědět. Úplně stejně, jako když priletite do například Kalkaty, půjčíte si na letišti auto a vyrazíte do ulic… Viz např. zde: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Neznalost_z%C3%A1kona_neomlouv%C3%A1

mimochodem

Ja nevim, skoly nemaje, ale pripada mi to jako ponekud prekrouceny vyklad ve stylu nekterych spravnich organu.

V zakone mame, ze se ridic musi ridit (krom jineho) dopravnimi znackami.
Pak existuje judikatura, ktera uvadi zhruba to, ze kdyz clovek vidi zastavene uzemi, ma mit za to, ze se nachazi v obci, aniz by to bylo oznaceno dopravni znackou, ale to je tak asi vsechno.

Tohle je prece ryze lokalni uprava a neni-li prokazano, ze ridic kolem znacky projel (nebo se priznal, ze o existenci zony vedel), mel by to aspon trochu soudny organ prinejhorsim na odvolacce shodit.

Beekee

Jste znalec, o tom žádná. Ale já jsem reagoval na ten nápad zavést standard 30 všude a značit jen hlavní tahy. Pokud tohle tak bylo myšleno: „Proto je důležité, tu logiku otočit, že 30 je primární rychlost pro město a pak hodit vyjímku na ty jednotlivé rychlejší silnice.“

Caracas

O jaké vyhlášce mluvíte?

Frantík

Pak ale v nějaké části obchvat, kde teď byla 70, bude nutno tu značku obce ukončit…

Josef22

„Kromě instalace značek na 30 km/h dojde k odstranění stávajících dopravních značek, určujících hlavní a vedlejší silnici. Ty budou ze všech dotčených ulic demontovány v průběhu týdne od 10. do 17. května a řidiči si budou muset zvyknout na to, že budou dávat přednost zprava.“
Přijde to ujetý jen mně, nebo i ostatním? Máme stížnosti na rychlou jízdu aut, tak odstraníme dopravní značení, aby každý musel zastavit a dát přednost zprava. Když vidím, jak ji ostatní účastnici provozu umí na parkovištích a dalších neoznačených křižovatkách, tak nechápu, jak je možné, že většina z nich neměla ještě za svůj život nehodu…

David

Ti důchodci, co si nejvíc stěžují na rychlost, protože místo po chodníku chodí po silnici, budou pak mít s přesností zpráva největší problém a budou bourat…

David

Možná kdyby na těch chodnících neparkovala auta, lidé by je používali.

Jiří Kocurek

Tak proč jede cykloun po chodníku, když má vedle volnou vozovku šířky na 2 autobusy?

Pavel Skládaný

Zeptejte se 100 takových cyklounů a výsledky zde uveřejněte. Bude to velice zajímavý průzkum s podněty na úpravu infrastruktury.

David

Dost mimo, tam se 2 autobusy vejdou stezi, nemluve o zaparkovanych autech (pokud ta vozovka v nekterych ulicich ma vubec 6 m, tak vedle nich 6m nemuze zustat ani nahodou).

Beekee

No pokud jsou si psychologicky rovnocenné a nevede jedna třeba podél lesa, kde není třeba vůbec dávat přednost, tak to problém být nemusí. Ale samo stavební úpravy – hlavně zvýšení křižovatky – by byly lepší.

Pája

V praxi to znamená být připraven i tehdy, když přednost máte. Mně se „poštěstilo“ v zóně přednosti zprava potkat kloubový trolejbus, jehož řidič značku Zóna přednosti zprava nerespektoval. Tak nějak jsem to tušil a tudíž žiju….

Josef22

Tak samozřejmě. Člověk tak nějak vždycky počítá, že tu přednost nemusí dostat, takže podle toho i upraví rychlost (zastaví), ale neřekl bych, že tohle je zrovna způsob, jak dosáhnout „větší bezpečnosti“ na ulici. Bezpečnost se dá dosáhnout jinými, lepšími, a funkčními způsoby, než odstranit SDZ.

Peeetr

Když budou dodržovat tu 30, tak skutečně nebezpečné nehody nemají šanci.

Kebab

Na kole stačí i daleko méně. Neexistuje žádná ne-nebezpečná nehoda.

Jiří Kocurek

Ta šalina jela asi tak 20 km/h. Týpek měl štěstí, přežil to celý, „neukrojila“ mu nohy.

Pavel Skládaný

V Zónách 30 tramvaje nejezdí (resp. něco takového je absolutně výjimečné).

Frantík

Pěší zóna je zóna 20…

Pavel Skládaný

To je oč tu běží. Z rychlosti 30 km/h auto před náhlou překážkou (např. vběhnuvším dítětem) zastaví na vzdálenost, na kterou z 50 km/h ani nezahájí brzdění. To je hlavní důvod a šlágr, proč to kapitalisti na Západě používají plošně už 40 let.

Kebab

Bohužel tohle platí pouze za předpokladu, že pozornost řidiče je při 50 stejná jako při 30 a to po libovolnou dobu. Což přirozeně ze zcela elementárních důvodů není a nikdy nebude, takže se za tím dá tušit spíš šikovná práce se statistikou, podobně jako když se u nás zaváděl bodový systém. Ten samozřejmě také “funguje”, protože počet mrtvých po zavedení opravdu skokově klesl. Ovšem že už se úmrtí výhradně na následky nehody s určitým zpožděním nadále nepočítá mezi oběti dopravní nehody, čímž byla “funkčnost” bodového systému pojištěna pro případ, že by náhodou přece jenom nefungoval, to už pochopitelně orgány nikde… Číst vice »

Pavel Skládaný

O těch „elementárních důvodech“ jsem nikdy neslyšel, můžete to věrohodně doložit? Soudní znalci standardně počítají s reakční dobou řidiče 1 vteřina.

Kebab

Opravdu jste nikdy neslyšel o tom, že pozornost řidiče není v čase konstantní, ale klesající a faktor nudy ji nadále snižuje? Tak to potěš pán Bůh…

původní Jakub P

Proto je potřeba ty ulice té třicítce přizpůsobit i designem. Úzká místa, přejezdy ze strany na stranu, vyvýšené křižovatky a přechody a věřte, že se v té třicítce za volantem nudit nebudete a přijde vám naprosto přirozená …

Kebab

To u nás nehrozí, protože je s tím řádově víc práce, než s umístěním značky a radaru. Navíc se pak nejen nic nevybere, ale ještě to bude něco stát.

I P

Nevím, zda na to máme, přestavovat silnice 🙄. Např. na části Durychovy ulice zcela chybí chodník, to bych viděla jako vyšší prioritu.

Nemanic

Bohužel musím říct, že mě nudí i ta padesátka, když jedu v obci po široké silnici první třídy, po obou stranách chodník oddělený travnatým pásem. Oči přilepené na tachometru, aby mě náhodou neustřelila rychlost na 56 km/h a nechytl mě nějaký radar, kterých právě na takovýchto úsecích rychle přibývá…

superhero

Ano, je dobré si přiznat základní fakta. Ježdění autem je nuda. Aby to nebyla nuda, tak tam museli výrobci přidat rádio, neustále promovat dynamickou jízdu, přidávat handsfree, velké multimediální displeje. A všechny tyto prvky negativně ovlivňují bezpečnost.
I děti se v autě přikurtované k sedačce nudí a tak jim tam rodiče cpou tablety. Nepamatuju si, kdy jsme se v buse nebo ve vlaku s dětmi nudili.

jva

Ono taky v systému, kde je značka konec/začátek vyhrazeného pruhu (cyklostezky) u každého vjezdu do baráku, spláchnout podstatně důležitější informaci (přednost v jízdě) plošnou značkou je kravina.

Anonym

Tak ta znacka tam je navic. Prednost zprava plati vzdy, pokud neni znackami urceno jinak.

Jiří Kocurek

Bacha. Pokud ta silnice je ve skutečnosti účelová komunikace, tak křížení dvou účelovek je křižovatka. Křížení okresky s účelovkou (rozuměj: vjezd) se za křižovatku nepovažuje. Projektant musí dodržet zákon, ikdyž to pak vypadá jako pěst na oko.

Nemanic

Úžasné, a v praxi na místě bez znalosti projektu poznám silnici od účelové komunikace jak?

Jarda Š.

Účelová komunikace by měla být označena svislou dopravní značkou zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou povolující výjimku pro toho, komu slouží, případně vodorovným značením být od veřejné komunikace oddělena plnou čarou (nepřerušovaně vyznačenou krajnicí).

Koro

Hlavní je ta, co vede rovně, to dá rozum 🙂

David

Hlavni je ta, kde jede Tatra s piskem 😉

Jan

Nebo tramvaj. Viz ta kontroverzní otázka pro autoškoly o přednosti u pražského Anděla. Tramvaj sice musí dát přednost v jízdě odbočujícímu autu, ale málokdo to chce riskovat.

Pavel Skládaný

Tramvaj je kolejová doprava, ta má vždycky přednost :-).

Frantík

Pokud to auto vypadsá, že už skoro stojí, tak tramvaj už jede dál, přednost v jízdě jaksi dodržena byla.

(Kdyby to pak řidič poslal přímo před tu tramvaj, pak je to z jeho ohledu nezabránění v nehodě)

Pavel Skládaný

Psychologicky přesné. A proto jsou tzv. zalomené přednosti rizikové, resp. nedoporučené.

Pavel Skládaný

Nebojte, řidiči se to za týden naučí, většina obav se rychle rozplyne. Češi nejsou hloupější než lidé na Západě, kde je plošné zklidnění běžné, to je jen jakýsi náš masochismus.

Mysel

Ze Vy jste neleceny optimista? ;o)
Znam par mist, kde byla podobna uprava zavedena. (Shodou okolnosti vesmes ku prospechu veci.) Obvykle trva tak rok az dva, nez vetsina ridicu zmenu zaregistruje. Ta setrvacnost je az desiva. Mnoho lidi bohuzel znacky neresi a jezdi po pameti.

Mysel

PS: Ale mate pravdu, ze na tom Zapade je to uplne stejne.

Pavel Skládaný

Právě proto je nezbytné úpravu doplnit promyšlenou prací s veřejností, jinak se to skutečně nemusí ujmout.

Mysel

JJ, PSM to urcite vyresi. ;o)

Nemanic

Kdyby jen po paměti. Občas si lidi vsugerují naprosto vlastní vnímání dopravní situace. A dokonce jej dodržují a kupodivu se tam ani nic nestalo. Zato kdybych tam zkusil uplatnit svou přednost zprava, asi bych brzy naboural…

Kebab

Jen asi nikdo nechce být obětí toho učení… A pokud nejsme hloupější než na západě, proč máme přísnější pravidla než tam?

Pavel Skládaný

Která pravidla máme přísnější? Naopak třeba v Německu platí, že mimo hlavní místní komunikace má být (mimo pěší, obytné a sdílené zóny) režim Zóna 30 vždy. Od roku 2000 mají dokonce úřady povinnost tyto zóny na obslužných komunikacích standardně stanovovat. A když tam pojedete 45, dostanete dost mastný flastr.

Pravidla máme spíš benevolentní, např. v obytných a pěších zónách platí nejvyšší dovolená rychlost „Schrittgeschwindigkeit“, což je soudy vykládáno zpravidla v rozmezí 7-15 km/h. Našich 20 je posazeno hodně vysoko.

Kebab

Například nulová tolerance pro všechny včetně cyklistů – 0.4 ‰ všude legální, u nás rok bez papírů a pokuta ve výši cca 1,5 násobku průměrné mzdy. Absurdní lokální omezení – rychlost (o 20 méně, než v podobných místech na západě a zároveň žádné stavební úpravy, hlavně ať radary sypou), stopky a plné čáry na přehledných místech nebo třeba typové listy na kola, když téměř všude jinde stačí TUV. Pěšími zónami nejezdím a v zónách 30 se reálně stejně rychleji jet rozumně nedá, takže výsledek je tak jako tak stejný.