Přerov chce zanořit VRT do dvoukilometrového tunelu, Správa železnic počítá se zářezem
Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Údržba tunelu je nákladná a spotřeba elektrické energie vlaků v tunelu dvojnásobná, tvrdí Správa železnic.
Čekyňský kopec se nachází asi 2km od Přerova a je geologicky významný. Především se jedná o velkou zásobárnu podzemních vod, je tam diametrálně odlišná krajina od okolí Přerova, které je rovinaté. I ten tunel byl byl dost problém z hlediska odvodnění krajiny.
Přerov není město, Přerov je životní styl, takže ano tunel. 🙂
To mi připomíná ten vtip, který koloval na Facebooku jak začala válka na Ukrajině a všichni politici začali jezdit do Kijeva vlakem.
Jak Fiala seděl se svými poradci ve vlaku, dívá se z okna a říká, ta bída, to utrpení, to je otřesné! A jeden z těch poradců říká, to je Přerov pane premiére.
Jeden by si myslel, že lidi z Přerova jsou v blízkosti drážních objektů zvyklí na ledacos…
Přerováci ano, tohle půjde přes vejminek – Vinary-Čekyně.
Přerovští si neuvědomují, že potřebují VRT Moravská Brána, aby jim přes Přerov jezdilo a zastavovalo tolik vlaků z Brna. A aby měla Moravská brána smysl a dala se smysluplně postavit, potřebuje tu propojku na Olomouc. Takže aby jim vlaky z Brna a Ostravy „něco přinášely“, potřebují u Přerova tu propojku na Olomouc, co jim „nic nepřináší“.
Řekl bych, že naopak – ta spojka od Brodku k Prosenicím, o které je řeč, umožní (po dokončení VRT od Brna k Brodu) Přerov dálkovými vlaky zcela míjet.
No a bez dokončené VRT od Brna k Brodku bude počet vlaků Brno – Přerov stejně limitován tím, co se vejde mezi (v té době již zhuštěnou) regionálku mezi Brnem a Vyškovem + co se vejde to (mezitím již „zkapacitněného“ do podoby, kdy osobní dálková i regionální doprava, jakož i doprava nákladní, budou jezdit přes stejné odsunuté nádraží) brněnského uzlu.
Taky bych spise cekal, ze budou usilovat o vrt prestupni uzel, smer Olomouc-Prerov-Otrokovice a smer Brno-Prerov-Ostrava s odbockou Hranice… ale misto toho ma VRT Prerov minout a jeste by to melo byt v tunelu…
Ja myslim, ze Prerov bude tak trochu litovat v budoucnu…
Přičemž dneska už dálkové vlaky jezdí mimo Přerov (nádraží) a jen se motají na předmostí.
Tvl, nechají si město obestavět dálnicema pomalu ze tří stran, a proti trati budou pyskovat. Obejít obloukem…
Tak jako zrovna Přerov vlastně získá „terminál VRT“ přímo ve městě. Za jak dlouho, to je otázka, já vím. Ale podle mě by měli být přerované rádi, že budou za půl hoďky v Brně(+50 let).
Myslím si, že tohle jen takový „výkřik“ současného zastupitelstva. V reálu budem rádi, že za netroufnusiříctkolik let bude moravská brána a napojení Olomouce….
Není mi jasné, jaká linka by měla bezzastávkově jet z Brna do Přerova. Resp. kam by z Přerova pokračovala. Pokud po staré trati směrem na Ostravu, pak půjde o „zbytečnou zajížďku“ pro zdroje/cíle v Suchdole/Studénce/Hranicích atd. Plus úvrať v Přerově. Pokud dále do Otrokovic a odtud do Zlína/Luhačovic, pak padá argumentace s elektrizací tratě přes Kroměříž kvůli vedení těchto spojů (resp. budou tudy vedeny jen dočasně – od doby zdvoukolejnění t-300 + zkapacitnění brněnského uzlu do dokončení VRT od Brna k Brodku). P. S. Po samotné t-300 zmodernizované na 200 km/h by bezzastávkový vlak dojel z Brna do Přerova za… Číst vice »
(Praha-)Brno-Přerov-Ostrava
Druhý odstavec nechápu.
Třetí taky ne.
Mohl by to zvládnout za půl hodiny.
Spojení Vyškov – Přerov tedy jen formou couráků?
Nicméně z tohoto https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119299201/2021_01_20+Mapa+27+Sch%C3%A9ma+VRT+Han%C3%A1.jpg/226b28ff-1d7b-423b-8746-33b83b25c9c2?t=1614161390044 nevyplývá, že tam u Brodku bude od Brna směrem na Přerov sjezd (a i proto jsem se ptal – jestliže bude sjezd jen/už u Nezamyslic = pak jízda přes Kojetín, kde by se zastavení už nabízelo + nebude to tak rychlé jako případně přímo po VRT).
Kam by teda ta linka z Přerova pokračovala?
Jo tak….
Já neřeším jak budou sjezdy z VRT Haná, která se během našich životů nepostaví. Řeším to, že spíše bude postaveno Brno-Přerov (konvenční) a Přerov-Ostrava (VRT moravská brána. Tím pádem budou vlaky jezdit přes současný Přerov a určitě tam budou i zastavovat. To je prostě jasné. Proč by to projížděly?
Až bude za dvě generace postavena VRT Haná se sjezdem v Nezamyslicích, tak si taky představuji vlaky, které tam sjedou a obslouží Přerov.
Žádný terminál VRT ve městě nebude, protože přes město Přerov VRT nepovede, ta povede mimo město.
Z VRT budou vlaky sjíždět na konvenční trať a zastaví na současném nádraží, přičemž z Brna asi nebudou mít přímí sjezd.
A tu VRT Haná budou stavět naše děti nebo vnuci? Vždyť to je v nejbližší době naprosto nereálné. Budeme rádi, když se zprovozní konvenční trať Brno-Přerov na 200kmh. A po této trati budou jezdit i vlaky Praha-Brno-Ostrava. A ty zastaví v Přerově, to je přeci jasný. To by dopravce byl opravdu tydýt aby nezastavil v tak velmi spádové oblasti odkud vedou (už teď) rychlé tratě na všechny možné strany.
(Ale jinak samozřejmě souhlas, až se za 150 let postaví VRT Haná, tak Přerov mine, vím to.)
Možná děti.
Já jsem r. 1987 a bagry na VRT Haná budu určitě sledovat z pekla (nepředpokládám Nebe😁)
Ale klidně se ještě během mého života nechám překvapit..
No přeskočím raději téma o potřebnosti VRT v malé České republice, která by potřebovala tyto prostředky spíše vložit do stávající železniční sítě, která má historický velké dluhy v údržbě a modernizaci. A všechno je to o penězích které budou výstavbou VRT výrazně chybět..
Ale jinak ke kauze zatunelování obecně jakékoliv železniční trati do tunelu – nevidím jako smysluplnou připomínku SŽ o zvýšené spotřeby elektřiny vlaků při průjezdu tunely. Těch pár kilometrů na celé železnici bude zanedbatelné oproti nákladům s provozem a údržbou tunelů – to by Švýcaři museli úplně zavrhnout železniční dopravu…
Jak je vidět z lajků, tak většina diskutérů už podlehla mantře potřebnosti VRT. Je to taková ta stokrát opakovaná lež, která se stává pravdou. Ale tak jo, zastavme krajinu betonem všude kde se dá, proč ne že? Už tu máme dálnici, železnici silnici I. třídy. My chceme VRT. My chceme VRT. Dav skanduje ani neví proč. Že se jim do hlavy vryl někým propagovaný a stokrát omílaný nesmysl už nevidí. Dav je ochoten vyvlastňovat, ničit jen proto, že mu někdo vnutil myšlenku, že bez toho aby byl o hodinu dříve v Praze se prostě nedá žít a tak to všichni… Číst vice »
Být v Praze vlakem o hodinu dřív je samozřejmě velký benefit pro ekonomiku země. A nejde zdaleka jenom o Prahu.
Tak ono je to porad unavne opakovat, ale znovu to zkusim, konvencni sit nestaci soucasne poptavce a ani ji nelze nijak zrychlit, tyka se to jak osobni, tak nakladni dopravy. Na usecich, kde slo trat naprimit a posunout na max. 160km/h nyni jeste na 200km/h na nekterych usecich to vetsinou uz rekonstrukce probehla. Vysledkem je, ze jsou useky pretizene a s propady rychlosti. Je nutna nova kapacita, koleje vsak neni casto kam pridat a casto to narazi problemy s pruchodem mest a obci ve stavajici siti nebo velmi rozsahle prelozky srovnatelne se stavbou nove trati, viz napr. trat Praha –… Číst vice »
Martine díky za vysvětlení, nicméně se nabízí otázka – není úplně náhodou nepropustnost stávajících tratí dána tím, že jsou místy v zoufalém stavu – viz články na tomto webu – a proto směřoval můj příspěvek k tomu, aby se obrovské prostředky, které by měly jít do VRT směřovali na plné zprovoznění stávajících tratí, protože přiznejme si, je to všude samá rekonstrukce, která dvojkolené trati zjednokolejňuje… ?
Koukám na mapy.cz na zmíněné městské části, ale stejnak nechápu kudy má VRT vést. Má to být v souběhu s D1 a směrem na západ pak v souběhu s D55?
Koukněte na https://mapy.spravazeleznic.cz/stavby
Z té mapy mi moc není jasné, kde že má být to VRTkové nádraží u Hranic tak, aby (viz jiný komentář níže) do něj jezdily i vlaky z Valašska (potažmo Slovenska přes Valašsko).
Ve stávající ŽST.
Na VRT nějaká stanice u Hranic nebude. Do hranic se bude sjíždět z VRT z obou stran (Ostrava a Prosenice), kvůli tomu se i rekonstruuje most na vjezdu do Hranic, kde se přidává kolej (4.) na prázdné místo.
Díky, tohle mě opravdu nenapadlo… Takže chápu dobře, že se trasa naplánovala přes jediný kopec v okolí a těch cca 50m převýšení nahoru a pak hned dolů chtějí provést bez tunelu?
Vychází to hrubým odhadem na 20 ‰. Nic, co by nás mělo na čistě osobní VRT udivovat…
Tyhlety malůvky jsou jenom hodně orientační. Mrkněte spíš sem: https://geoportal.ekolagroup.cz/vrtmoravskabrana1/
https://www.gobec.cz/vrt-hranice-ostrava/#14/2023227.8/6404939.83/GYQwjA3AzALADMaA2OBOCA5EGg
Tam máte zjednodušenou situaci projektu (rozděleného na dvě samostatné části). Dá se z toho mnohem lépe usuzovat, jak co kde asi má být, a dají se tam pokládat dotazy a připomínky ke konkrétním místům.
Tady to zrovna úsek Prosenice – Brodek není.
Zmatečné jsou totiž všechny mapa, na které jsou odkazy.
Na mapě SŽ je kousek Prosenice – Brodek zakreslen dobře (v rámci možností tohoto zobrazení). Jen tam chybí pokračování VRT Haná.
Jednoduše řečeno, Přerov dopadne podobně jako Kolín. Bohužel. Lze pochopit, proč tam nechtějí VRT, tak jak je naplánována, nic jim nepřináší, ba naopak. Vůbec by nevadilo, směřovat VRT více na Kojetín a vést po stávající přímé trati a vyřešit rychlejší průjezd Přerovem, s tím, že by tam část vlaků mohla stavět. Tak jak naplánována teď (od Vyškova na sever), úplně nekompromisně záplavovým územím a vodní toky kříží hlava nehlava. Na druhé straně to trasování, i vynechání Přerova lze odůvodnit tím, že se plánuje terminál Hranice na Moravě kvůli napojení ze Slovenska a Valach a takto by tam byly 2 zastávky… Číst vice »
Takže aby jedno lehce nadprůměrné okresní město nebylo smutné, že mizí jeho před 150 let náhodně vzniklý nadstandard, má se udělat vše pro to, aby nedošlo k narovnání situace do normálu = přiblížení Olomouci a jejímu velmi rychlému napojení do Brna?
Takže se třeba ani neměla dělat kdysi ta spojka na Ostravu, když „by vůbec nevadilo“ napojit směr Olomouc – Ostrava nějakým tím „Velkým Osekem“ od jihu do Přerova? 😉
Ale kdepak. Přerov má být napojen na Ostravu VRT Moravskou Bránou, ale na Brno konvenční tratí na 200 km/h. Na takovou vzdálenost celkem není velký rozdíl, jestli z Brna do Přerova pojedete vlakem na 200 po trati na 200, nebo by to bylo „zastávkovým“ vlakem na 200-250 po trati na 320.
S tou spojkou je to docela slušný podsun – když si mj. uvědomíme, že taková spojka by Přerov „železničně obklíčila“ (+ vč. toho, že role té spojky mimo žst. Přerov je v nemalé míře i pro nákladní dopravu, kteroužto roli ale nebude mít VRT-spojka u Čekyně).
P. S. Jak to po dokončení VRT bude s velmi rychlým (a nyní existujícím) spojením z Olomouce do Pardubic? 🙂
U nás se žádná VRT ani dálnice hned tak nepostaví. Všichni ( obce a města ) chtějí, ať se staví, ale všude jinde, jen né okolo jejich obce ( města ) Všude to někomu vadí.
A to je správně. VRT potřebují jen lobisti, politici, stavební firmy a výrobci vozidel. Lidi ji fakt nepotřebují.
Tak až nebudeš mít důchod, tak si na toto vzpomeňte. Z naši republiky tímto přístupem vzniká takový skanzen, ze odsud všechno , co generuje přidanou hodnotu., utíká do Polska, Německa či USA
Promiňte mi, nechci rýpat, ale zajeďte se podívat přinejmenším do Německa, Švýcarska, Holandska či klidně také Francie a Španělska. Česká republika už dávno skanzen je.
Nizozemsko – vyjma VRT dodnes všude 1500 kV ss (tedy ještě 2x méně než „konvertibilní“ severní polovina ČR). Francie + Španělsko: VRT O. K., ale stav mnohých vedlejších tratí nic moc, jsou-li vůbec v provozu (+ též kolik vlaků za den po nich vůbec jezdí). Německu částečně totéž (+ fůra vedlejších tratí „osekaná až na kost“). Švýcarsko: úplně jiná dimenze (mj. i v možnostech financování), ale pozor – také jde o zemi, kde není žádná třístovková VRTka. A 200 km/h jen od Oltenu ku Bernu. 230 – 250 km/h jen v úpatních tunelech. Plus připomenu, že v CH jsou víceméně… Číst vice »
Tohle ma jednoduche reseni. Sedet doma na prde.., nikam necestovat a dal si myslet, ze jsme pupkem sveta.
A dalsi bonus: daji se tu tocit historicke velkofilmy. Staci zastavit dopravu a jsme v jakemkoli stoleti je potreba 😉
Nic neříkající fabulace. Nějak to rozveď, jak díky VRT přibude ta přidaná hodnota. Jestli myslíš, že díky tomu bude víc montoven, protože jejich pár manažerů se sveze VRT tak nevím teda. Nebo se jako rozhodují firmy podle toho kde postaví nějakou firmu dle VRT? Jsem zvědav kolik bude stát jízdenka Praha-Brno, tak aby odrážela náklady a zároveň se to nemuselo dramaticky dotovat.
Mohu se přihlásit? Já jsem totiž zrovna jeden z těch „lidů“ co by VRT v ČR využíval. Několikrát ročně jezdím do Prahy od nás z jižní Moravy a možnost dojet třeba do Břeclavi „courákem“ a potom být za hodinu a něco v Praze by mi opravdu velmi vyhovovala.
Tak prosimtě nehuč a příště si to tu větu „lidi ji fakt nepotřebují“ rozmysli. Těch lidí je totiž mnóóóhem více!
Když ten lid tohle slyší dnes a denně ze sdělovacích prostředků. Češi dělají, Češi nedělají, Češi mají, Češi nemají, Češi potřebují/nepotřebují, atd. Přitom když se nad tím zamyslím, tak zpravidla musím konstatovat, že většinou nevím o žádném v mém okolí známém Čechovi, který by to či ono dělal nebo nedělal, jak sdělovací prostředky často prezentují.
Pokud by pak na VRT Brno – Rakvice navázala VRT Rakvice – Lanžhot (mimo Břeclav), pak do Břeclavi pojede o to méně dálkových spojů – jen ty do Rakouska (ne ty na Slovensko).
Ale O. K., i těch rakouských bude 1h takt směr Brno – Praha + prý jen 2h takt (tzn. cca totéž co nyní – vcelku málo) směr Brno – Ostrava – Polsko (zde tedy pro jízdu směr Praha nutný přestup v Brně).
Doufam ze vsude chodite pouze pesky. Ze jste nikdy nepouzil silnici nebo zeleznici. Opovazte se snad nekdy vyuzit plavebni komoru na rece
Lidi a naše země především nepotřebují bytosti s myšlením jako jste vy. Benefity, ať už ekonomické, ekologické či zvýšení kvality života, jsou nesporné a prokázané v zemích, kde už vrt funguje.
Docela dost VRTek funguje v Číně, kde to s tou ekologií je všelijaké.
U nás VRT z principu mine nemalou část území (a další části bude procházet, ale např. bez zastavení) = tyto oblasti tedy jsou, dle této teze, bez nároku na zvýšení kvality života?
Může mi někdo vysvětlit, proč je spotřeba elektřiny v tunelu dvojnásobná? Upřímně by mě to zajímalo a nenapadlo mě nic víc než odpor vzduchu
Ano to je ten důvod. Vlak před sebou tlačí a nasává za ním celý tunel vzduchu.
A proč nemají protisměrné jednokolejné tunely propojky omezující popsaný tzv. pístoví efekt?
Za prvé kvůli oddělení tubusů při požáru a za druhé se píše pístový.
Děkuji.
A opravdu je to (hodně hrubě) klidně dvojnásobek spotřeby?
Ano. Aerodynamický odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti.
Celý ne, jen ten profil vlaku.
Taky o tom pochybuju.
No nemam obavy, ze toto Sci-Fi, jez stavba VRT v aktualnich ceskych hospodarskych a legislativnich podminkach predstavuje, se behem tohoto desetileti byt jenom na jedinem useku zacne se stavbou.
Stavět tunely na rovině, na to máme. 🙂
Použít … aspoň tu mapu s vrstevnicemi. Sklon se počítá tak, že výšku v metrech vydělíte vodorovnou vzdálenosti v kilometrech a vyjdou promile spádu.
Přesně tak. A proto tam stačí zářez.
Jestliže „my máme“ na výstavbu několika set km zcela nových tratí (v tomto místě v situaci, kdy již konvenční trať má rychlost až 160 km/h), tak si troufám říct, že v tomto kontextu je tunel namísto zářezu jen relativně drobným vícenákladem.
Stejně jako na to „oni měli“ např. zde https://mapy.cz/letecka?x=15.9008256&y=48.2823575&z=15 i o kus vedle.
Tak zrovna v tomto místě se jedná o trať Přerov – Hranice, která ani dnes kapacitně nestačí a je třeba dalších dvou kolejí.
Ano, můžeme stavět nové koleje jen na 160, ale tím si ušetříme jen trochu peněz, za cenu výrazně pomalejších vlaků. A to se nevyplatí.
Tam by se zkoušky 4 koleje navíc
ZkouSly
O. K., zejména v úseku Přerov – Hranice s tím hodně souhlasím a za sebe dodávám, že tím pádem tedy jde o důležitý úsek = není problém skousnout ty vícenáklady do takové podoby, aby s realizací souhlasily příslušné komunální úřady.
V širším okolí Přerova to má tradici. Nedaleký tunel Slavíč si podle jedné z pověstí vymohl sám císař Ferdinand, když za ním přišli projektanti a hrdě mu oznámili, že dokázali vyprojektovat celou severní dráhu bez jediného tunelu. Císař prý řekl něco jako „co by to bylo za železnici bez tunelu“ a nařídil někde na trase nějaký tunel vybudovat.
Podle jiné verze si tunel vymohli obyvatelé obce Slavíč, aby jim dráha nerozdělila pozemky.
Jak to bylo doopravdy nevím, ale jelikož obě zmíněné verze nejsou vzájemně v rozporu, může být něco pravdy i na obou současně 🙂
Tady: https://cs.wikipedia.org/wiki/Slavíčský_tunel jsou i odkazy na zdroje
Přímo ve Slavíči je na infopanelu, že „při výstavbě zářezu by padlo více selských stavení, než při výstavbě tunelu“. Takže díky tunelu nebylo třeba tolik bourat.
A tento princip (prodražit stavbu o miliardy namísto zbourání ratejny z kotovic) tu úspěšně praktikujeme dodnes….
Uvedl byste aspoň 2 takové případy, které uvádíte?
Steiné výkřiky zní i u VRT jižní Morava (Rajhrad), v Brně na Kamechy povede ražený tunel, tramvaj do Brna – Líšně se nestaví kvůli něčí šopě na zahradě, na Plotní v Brně postavili uprostřed ulice stěnu kvůli ochraně vybydlenejch baráků, kterým by nejvíc prospěl demoliční výměr a nádraží v ÚnO zná snad každý…
Na Kamechách ale je celé menší novodobé sídliště. Ne „jedna ratejna“.
Změna projektu v ÚnO neznamenala „prodražení o miliardu“.
Totéž pak protihluková stěna v Brně-Plotní ul.
VRT Morávská brána 2028-2032 – neposunulo se to? Nebo mi něco unika….
Mám za to, že se posunul začátek stavby (z 26 na 28), ale konec stavby mi přijde stejný.
Myslím, že 28-32 je jenom ten kousek, který připojí Olomouc, jinak Moravské brány jsou pořád podle mapy od roku 2026.
Podle mapy to tak výpada.
Na SZ už se mělo dávno vyměnit vedení . Otřesný bordel . .. vrt tak rychle nebudou. U nic je problém zadratovat a modernizovat valmez -ostrava.. a další tratě.
„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí,“
Ale dálnicí si ji zničit nechají. Průmyslovými areály taky.
Ale ta nejvíc ekologická stavba, ta jim kua krajinu ničit nebude!
Já snad čekám, kdy nějaký tydýt přijde s argumentem, že se kravám bude srážet mlíko ve vemeni a lidem při pohledu na VRTku se spustí krev z nosu, či tak něco..
„Průmyslovými areály taky.“
Ty jsou v Přerově už snad od císaře pána,. místní v nich mají práci. No tak je vyhoďte na dlažbu!
Já nikoho vyhazovat na dlažbu nechci, proč mi podsouváte nesmysly?
Pokud předřečníka sledujete delší dobu, tak je to jeho nezaměnitelný rukopis.
Vy sám jste ale předtím podsunul občanům slova o „dojivosti krav“ a „krvi z nosu“.
Ale tím Přerovem se bez dálnice=kapacitní obchvat, nedá rozumně projet, ani na Olomouc ani směr Hranice.
Tak se tam laskavě přijeďte podívat. Tam kde má vést VRT je opravdu klidová zóna, kde lidi chodí na vycházky, projít se ven z města, nadechnut se čerstvého vzduchu, je tam ještě pěkná příroda na rozdíl od pole kde vede dálnice. Asi by nikdo nechtěl vést VRT třeba přes divokou Šárku v Praze nebo kdekoliv kde ještě něco z přírody zbylo.
Ta lokalita kudy to má jít do tunelu/zářezu je diametrálně jiná (kopcovitá, zalesněná), než ta u dálnice o 1 km vedle. Právě proto si místní chtějí alespoň tuto „oázu“ ubránit. Další věc je zásoba podzemní vody tam.
Nenecháme si zničit krajinu u autokrosové trati.
Nezničená krajina vypadá takto.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=104605185&newest=1&yaw=0.779&fov=0.361&pitch=0.022&x=17.4324409&y=49.4725506&z=15&base=ophoto
Předpokládám, že to místo neznáte. Je to hojně využívaná rekreační oblast a takových tady kolem moc není. Než někdo zase přijde s argumentem, že dálnice nevadila a železnice ano – dálnice vede v místech kde bylo jenom pole. Navíc přínos dálnice se pozitivně dotkne takřka každého v Přerově a blízkém okolí. Přínos VRT až tolik ne.
Btw. nemám nejmenší tušení a třeba někdo zde to bude vědět? Jak hluboký se plánuje zářez? Ono inkriminované místo je o 100m výše než Brodek u Přerova
Taky bych rád věděl, pokud by zářez vycházel 5 -10 m hluboký, tak varianta s jeho překrytím (částečně hloubený, částečně přesypaný tunel) může být vhodným kompromisem.
Dálnice je tam docela hluboko, https://mapy.cz/s/jakahanapo na mostě cesta z Předmostí do Čekyně, vlevo sloup VVN jako měřítko.
PS: Nechtěl někdo meze, místo souvislých lánů?
Ta samá Dobrá správa, která za celé roky neumí zmodernizovat trať Blažovice – Přerov na rychlou dvoukolejku (přitom proti tomu nevystupují Děti Země ani Dědek z Tetčic), v dohledné době toto již zvládne + souběžně bude budovat stovky km VRT. Na toto vše bude mít (nejen finanční) prostředky. Ale rozdílovým bodem v této věci jako by se zdály být 2 km zářezu vs. tunelu. P. S. Na Nové Westbahn mezi Tullnerfeldem a St. Pöltenem je několik mělkých (zřejmě hloubených) tunelů. Taky by tam asi stačily zářezy, příp. aby šlo o kratší tunely. Ale – ohleduplnost pro občany (ale asi i… Číst vice »
Vybudovat si čtyřpruhový silniční průtah městem místo dálnice. Ano, to chceme.
Chceme vymístit železiční tranzitní dopravu mimo město? Ne to nechceme.
Prostě Přerov. Ten Přerov není špatné město kvůli té menšině, co tam žije, ale kvůli lidem, co ho vedou.
To samé platí pro celé severní Čechy…
Co to mělete o nově budovaném 2+2 průtahu městem namísto dálnice?
Jen připomenu, že dálnici tam blokoval Patrik a Děti Země spolu s několika lidmi z Dluhonic. Dluhonice jsou jiná vesnice než Čekyně.
Kdyby město na D1 tlačilo, tak byla.
Kouknu do mapy na směr od Hulína přes město na sever – a uvidím…
Krajina severně od Přerova je nenahraditelná, jediné místo pro klid a relaxaci Přerováků. Navíc s chráněným územím. Podle původního projektu tam tunel být měl.
Takto to ze svèho pohledu vidì každý zahrádkář. Zrovna ten jeho kus je nenahraditelný. Ehm zahrádky v Přerově být nemohou, samy by se v noci bez ostrahy sklízely….
Projet Přerovem po silnici je posledních 20 let tragédie. Vybudování „průpichu“ situaci zlepšilo, ale je to nehezké a vypadá to jako kus rychlostní silnice vybombardovaným středem města. Kdyby nebylo Rakousko-Uherska, které tam zavedlo železnici, Byla by to dnes již zcela bezvýznamná vesnice, která bude mít ale přímé napojení na VRT na rozdíl od nedaleké, ale nesrovnatelně významnější Olomouce. Osvícencům na radnici v Přerově prostě nedochází souvislosti, ta malost je v Přerově všeobjímající…
Takže logika – Přerov je škaredý, ať je klidně škaredší a lidi nasranější. Mimochodem, stačí sjet z průtahu do centra a uvidíte i hezký Přerov, podle internetového hlasování je Horní náměstí nejhezčí na Moravě, plus hradby nad Bečvou a park Michalov stojí za shlédnutí.
Achso, podle přerovského hlasování je přerovské náměstí nejhezčí? Nebo jak? Na Moravě je spoustu hezčích než v Přerově, wtf
Jadně, nutno brát s rezervou: https://prerovsky.denik.cz/zpravy_region/prerov-ma-nejhezci-namesti-na-morave-podle-hlasova.html
Takový nesmysl s nejhezčím náměstím se může stát právě zase jen v nehezkém Přerově. Bude to asi tou mizernou sociální situaci, že většina obyvatel nenebyla nikdy mimo Přerov a tak mohou odhlasovat takový nesmysl. Myslím, že v kruhu do 50km kolem jsou naopak všechny náměstí hezčí, než to přerovské 🙂
V Přerově není jediné náměstí a to Horní, které je dosti schované, ten genius loci určitě má.
Jj, to tolik opěvované Horní náměstí má dneska genius loci místního parkoviště…
pouze pro rezidenty ovšem, zóna pane zóna….
má pravdu předsedo. Jakubisko na tom náměstí točil Perinbabu 2.
Hlavní železnice minula např. i Kroměříž, ta se přesto nestala „vesnicí“.
Olomouc bude mít přímé napojení na VRT taky.
I když, Olomouci každopádně (otázkou je co Přerovu) se četnost železničního spojení s Prahou či se zahraničím po dokončení VRT spíše zhorší
Proč se zhorší?
Protože většina vlaků z Ostravska do Prahy bude vedena po VRT přes Brno – a tím pádem ne přes Olomouc.
Ostatně je to i jeden z hlavních argumentů pro VRT – „uvolnění hlavního koridoru pro nákladní dopravu“.
No a obdobně Přerov – určitě přes něj nepojedou mezistátní spoje směr Polsko/Rakousko (pro ty bude VRT). I vlaky z Prahy na Zlínsko/Slovácko pojedou po VRT + pak po elektrizované trati přes Kroměříž. Tzn. Přerov pak možná ani nebude mít přímé spojení s Prahou.
…. ale byť s přestupem (v Brně či Ostravě – dle směru cesty) s využitím tzv. pomalejší/vnitrostátní vrstvy spojů na VRT by spojení z/do Olomouce i Přerova mělo být logicky do/z Prahy či zahraničí (Vídně, Varšavy atd.) rychlejší než po stávajících tratích přímými spoji!
Olomouc – Praha se už dnes dá ujet za 2 h a pár minut. Při mezitím dokončené novostavbě Choceň – ÚnO + při VRT Polabí by to bylo ještě méně (zejména díky druhé jmenované trati možná cca 1 h 45 min., možná i míň?). Tzn. srovnatelné, ne-li rychlejší s jízdou delší trasou + s přestupem, totiž přes Brno (+ souběžně s nutností dimenzovat kapacitu těch vlaků mezi Brnem a Prahou, jedoucích od Vídně/Bratislavy/Ostravy, i na cestující z Olomouce do Prahy). O. K., ve směru jízdy na Slovensko (přes Ostravu) a do Polska (dtto) by Olomouci VRT mezi Přerovem a Ostravou… Číst vice »
Pokud by se dál hromadně jezdilo “vrchem” přes Třebovou, neuvolní se koleje pro ty nákladní vlaky. Tož tak.
Úsek Praha – Pardubice se dá uvolnit VRTkou Polabí (mmch. IMHO asi nejužitečnější z plánovaných VRT). Pardubice – Choceň se uvolní zdvoukolejněním Velký Osek – HK – Choceň. Choceň – ÚnO se uvolní novou dvoukolejkou. Za Českou Třebovou je počet (os. i nákl.) vlaků z principu nižší. A co se týče komerčních spojů, u těch nelze věštit, zda v době dokončení VRT vůbec budou jezdit (pokud ne, tak by se od nich hlavní koridory „uvolnily“ i bez VRT), resp. pokud ano tak jestli nebudou nadále vedeny po konvenčních tratích (zejména pokud by tyto tratě měly být zastiženy úbytkem počtu rychlých… Číst vice »
Rychlejší právě nebude, pokud budu muset přistupovat na cestě z nebo do Prahy, tak ušetřený čas vyšších cestovní rychlosti na VRT se zneguhe potřebou přestupu, čekáni a výrazného diskomfortu, protože nebudu moct jako nyní dvě hodiny v klidu pracovat.
R18 asi zachována bude, ale dle mapky z Ostravy.
Právě naopak. Vybudováním VRT se spojení do Olomouce zrychlí a také četnost rychlých spojů do Prahy bude větší než dnes. A to počítám jen přímé přes Pardubice, nepočítám ty navíc s přestupem v Brně.
– Máte-li na mysli VRT Polabí, pak O. K., je to tak.
– Nicméně pokud by došlo k navýšení počtu spojů (zejména pokud by to bylo nad rámec nynějšího úhrnu všech vlaků ČD, RJ i LE), tak by tím pádem nebyl dodržen další oficiální VRTkařský argument – o tom, že výstavbou VRT se uvolní kapacita konvenčních tratí pro nákladní dopravu.
Ovšemže VRT Polabí. A případně také VRT Východní Čechy.
Uvolnění kapacity pro náklady je blábol. Kapacita se uvolní především pro příměsto, na náklady SŽ docela dost kašle a dělala to už při koridorizaci. Nicméně se teď snaží postavit VOCHOC – pokračování Pravobřežky.
Zbytečné obavy. Variantní spojení s Prahou Přerov mít bude.
Tak hlavně Kroměříž historicky měla jiné instituce, takže měla na co navazovat a „padala“ z větší výšky. V Přerově od doby Bronzové, kdy tam bylo první osídlení moc k posunu nedošlo, takže postavení železnice je jednou z nejvýznamnějších události.
Minula Kroměříž… Nebylo to náhodou tak, že Kromcl tu železnici nechtěl???
Tak pokud vím, u Přerova se plánuje terminál VRT pro celé Olomoucko, na kterém budou vzhledem k velikosti spádové oblasti zastavovat mezinárodní spoje zcela určitě. Ten terminál bude pro obyvatele Olomouce dobře dostupný po již dostavěných D-55 a D-1. Takže o dopravní dostupnost Olomouce opravdu strach nemám.
„silnice vybombardovaným středem města.“
Střed města je jinde. V místě průpichu https://mapy.cz/s/hokalejega to bylo oplocené a veřejnosti nepřístupné ghetto.
Nejste z Olomouce, pupku Hané? Ta nafoukanost by odpovídala. Ono my tady v Přerově chceme mít taky kam chodit ven z města víme? Dálnice vede v polích, tam to nikomu celkem nevadí ale VRT má vést tam kde potkáte o víkendech spousty lidí na procházce, ale asi bychom neměli nikam chodit a vlastně přírodu okolo totálně zničit protože přece ekonomika je víc než zdraví lidí!
Ta malost z vás čiší. Z Přerova můžete na procházku kamkoliv, všude to bude stejné. Ohánět se tím, že si pár lidí vyjde ve srovnání s miliony lidí připravených VRT je snad nesrovnatelné. Zkuste našetřit nebo si zajít jako každý správný Přerova pro dávky a zajeďte vlakem do Litovelskeho Pomoraví. Vede tudy koridor a kolik lidí tam v těch lužných lesích potkáte na kolech i pěšky byste se hrozně divil.
Vidíte, to mě určitě nenapadlo. Říká člověk co nenávidí Přerov evidentně. Mě ale nezajímají miliony lidí co mě chtějí zničit přírodu okolo. To je argument jako pojďme postavit v Obřím dole pod Sněžkou lunapark jako v Dolní Moravě. Však ty miliony lidí co to přitáhne jsou víc než ochrana přírody. A ten zbytek nebudu komentovat. V Olomouci jsem strávil 18 let tak vím o čem mluvím. Zdar
Ten VRT nemá procházet „nehezkým“ Přerovem, ale přírodně chráněnou lokalitou 2 km severně od Přerova, která shodou okolností spadá do působnosti Přerova. To jenom abyste byl v obraze a netahal do toho průpichy 6 km daleko.
Dívám se na situaci. Kilometr od zmiňovaných území, které má být potřeba chránit, již vede D1, na níž zanedlouho bude kontinuální provoz, který bude generovat značný monotónní hluk. Rodiče bydlí od takové silnice v podobné vzdálenosti, a ačkoliv je chrání vysoký zemní val, provoz je slyšet hodně. Počítám, že v takovém hluku se průjezd vlaku takřka ztratí a zářez by měl být plně dostačující.
hluk se neztratí, hluk se sčítá.
to možná ve fyzice, při posuzování hlukových dopadů stavby se argument „hluk tam už je, to se v tom ztratí“ používá často.
Jenom při stejné amplitudě, při jiné ne, a při opačné se zvuky dokonce samy potlačují.
Těch projíždějících vlaků tam ale bude vcelku dost.
A co se týče „kontinuálního provozu“ dálnice, tak od toho se snad ta VRT buduje (viz i oficiální argumenty), že aby se o to víc nákladní dopravy přesunulo na (tímto uvolněné od rychlé osobní dopravy) konvenční tratě + že VRT bude tak rychlá, že do vlaků přetáhne z aut relevantní % lidí.
Tzn. s VRT by, dle oficiální argumentace, pak už po té D1 nemusel zdaleka takový provoz být.
Nejen že tam již vede D1, ona je tam i 4kolejná železnice, nějak se na ni zapomnělo. A prostorem, kudy vede Ferdinandka, se VRT procpat nedá.
Ano hluk bude a to se nám taky nelíbí. Bohužel si město nemůže vymrčet zákaz průjezdu ať si jezdí třeba přes Olomouc že. Kde bydlíte, že bychom něco naplánovali vám za humny.
Bude vlak v tunelu pak jezdit 80 jako se tomu pak často je děje na dálnicích?
Pokud neudělají tunel s dostatečným průřezem, tak maximální rychlost bude 200 km/h.
Tak ať ten dostatečný průřez udělají.
Zvládnou to udělat u cca 18km Středohorského tunelu (kde se teda má jezdit 250 km/h), tak to snad zvládnou i u cca 2km tunelu u Přerova.
Tak on se dá udělat i tak blbý profil, že by se v něm dalo jezdit jen 80 km/h.
Ale jinak je nutné konkrétní profil pro konkrétní délku a konfiguraci (jedna či dvě roury) navrhnout extra, obzvlášť u hloubených tunelů. U ražených tunelů (hlavně metodou TBM) to bude nějaká optimalizace na velikost štítu.
Ne, protože vlak nejezdí podle rozhledu a jezdí po kolejích. V tunelu se pojede takovou rychlostí na jakou bude navržen, takže klidně 320 km/h. Ostatně i v jiných železničních tunelech se jezdí rychleji než 80 km/h.
Poraďte mi, kde je v Evropě tunel na 320 km/h? V ČR je zatím jen na 200, i když udělat nějaký na 230 nebo s přivřenýma oběma očima na 250 by to možná i šlo…
Francouzi mají pár kousků na LGV do Štrasburku.
Britové na HS2 mají taky navrženo na 320.
Podle openrailmap je tunel mezi Francií a Španělskem na 350, ale tomu moc nevěřím.
Jinak tunelů na 300 je samozřejmě o hodně víc.
Zase ten Přerov, přitom místní konšelé mají másla na hlavě v péči o město…. Ještě nemají dobudovanou dálnici a už blokují VRT. Zdá se, že to vizionářské cestování rourou se naplní.
„Dobudovanou dálnici“ ale na rozdíl od železnice naopak chtějí, a to klidně po povrchu, se zásahem do krajiny, a kdo je proti, je „terorista“. Nejen pro přerovské! Otázkou je, když tam tak krásně převedou další dálkovou dopravu na silnice, k čemu pak VRT. Pro další dopravu, další zátěž? Ta stávající už půjde na koleje těžko…
Neblokují ji.
Jen požadují její určitou podobu.
Požadavek tunelu je druhá největší forma blokace, hned po absolutním zákazu.
Ten tunel je požadován v diametrálně odlišné přípravné fázi stavby, než jak tomu bylo u dálničního obchvatu Přerova, kde se 40 let mlčelo a 2016 a dál se začalo řvát cosi o posunu trasy.
Když si vymyslím nesmyslné podmínky, jako je vedení tunelem v rovině, tak to je defakto blokování!
Takže v Brodku bude další triangl??
Možná i jo,