Přepracovat. Liberečtí krajští radní odmítají studii na „rychlý“ vlak do Prahy

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan SůraRychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Liberecký kraj bude požadovat přepracování studie proveditelnosti pro zlepšení železničního spojení mezi Libercem a Prahou. Kraj požaduje, aby cesta vlakem

218 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mates

Když byla v r.89 revoluce, očekával jsem od toho mj., že se i u nás dočkám tratí jaké jsem tenkrát záviděl západním zemím. Po 30ti letech jsem se dočkal několika ubohých kilometrů koridorů, které už nyní jsou se svoji rychlostí 160 km/h zastaralé!
O to by se měli zasazovat hejtmani krajů, aby do každého kraje vedla rychlá železnice, ale to oni se raději starají o to, jakému soukromníkovi přihrát který výkon. Že i ten soukromník po těch tratích bude jezdit po infrastruktuře z Rakouska – Uherska, tedy rychlostí slimáka, to už je asi jedno.

Vladimír Kocour

Jestliže jsou tam takhle zásadní chyby, tak to snad ani nedělal profesionál! To vypadá, jako kdyby to zadali nějakému studentovi jako seminárku, a ten to ještě ke všemu odfláknul (jak to tak u studentů a seminárek občas bývá).

Martn

200!👍

ViliamS

Keby si politické hyeny z tzv. „projektov“nevytĺkali politický a aj iný (na Belize!) kapitál už návo je minimálne 2/3 vecí postavených. (platí to pre CZ, SK a dá sa povedať pre celý stredoeurópsky „banánistán“

jirka

Neříká se stredoeurópsky banánistán, říká se Visegrád.

Ondros

Je taky hloupé, že tyhle tanečky okolo trati na Liberec brzdí i jiné projekty jako třeba vlakotramvaj do Brandýsa n. L. Středočeský kraj má záminku pro svoji vyčkávácí taktiku, protože přeci nebude stavět tramvaj, pokud by přes Brandýs šla rychlodráha na Liberec. Pořád se spekuluje, jestli zaústění trati do Prahy bude přes Všejanskou spojku tratí z Lysé n. L., nebo tunelem z Letňan pro VRT do Drážďan.

jirka

Je taky hloupé míchat do sebe zcela nesouvisející investice.

Souprava

Proč budovat za desítky miliardy trať pro dotované vlaky tam, kde dneska v klidu jezdí nedotovaný bus a ještě do systému platí za mýto?

martin

Však tam nemusí jezdit jen státní dopravce. A múže platit za cestu zrovna tak…

Petr

Proč budovat zastávky v okolí Prahy, když z/do těch obcí lidé v klidu jezdili autobusy? Proč v Rakousku staví tratě na 250 km/h, když může stačit stávající nižší rychlost, nebo se do těch míst můžou dostat autem?
No možná proto, že téměř každý ví, že jednak je železniční doprava „10x“ pohodlnější, než cesta busem, bezpečnější, často rychlejší, dá se při cestě pracovat a taky proto, že všechny ty autobusy a auta se prostě na silnice, na parkoviště a do měst v budoucnu nevejdou. Tak možná proto, Soupravo.

Souprava

A proč ne 9x nebo 11x? A kolik nehod autobusů se mezi Prahou a Libercem stalo v posledních 20 letech, když železnice je zde bezpečnější? Pojďme se bavit vážně, co vy na to? Já vůbec nepopírám, že vlak z Liberce do Prahy Hbf. za 1h bude velmi atraktivní vedle autobusu a velmi slušně bude konkurovat automobilům. Je tu ale několik háčků: Zaprvé – Rakousko do toho netahajte. Ano, oni investují velkoryse, ale my nemáme jejich finanční možnosti a postavit se na hlavu nepomůže. A ani nejsme v jejich situaci. V Rakousku je téměř hotová síť dálnic a obchvatů, takže pro… Číst vice »

AAA

Mě fakt baví to „dá se pracovat“. V reálu si pak každej stěžuje že tam všichni akorát čumí na jútúb a stahujou si z uložto a že si na něj maj čumet na vlastních vlastních datech.
Těch co tam skutečně něco za tu hodinu smysluplně vytvoří, iedálně bez závislosti na všelijaké wifině a stejně tak všelijakém datovém pokrytí, budou v tom vlaku možná jednotky.

Jakub

Dojíždím už přes dekádu do Prahy a prakticky na každém ranním / odpoledním spoji jezdí pracující menšina s notebooky, kde mají otevřené Excely nebo Autocad, Outlook… Naopak, Youtube a stahování je výsada víkendových Čechy – Morava. Opravdu to není většina, většinu tvoří pospávající, učící se vysokoškoláci a bordel dělající středoškoláci (čest výjimkám).

Juraj

Primárně proto, že autobus neškáluje. Na druhé straně, jakmile bude vlak atraktivnější, bude i ekonomicky perspektivnější, ale při výrazně vyšší efektivitě.

Souprava

Nebylo by lepší bavit se otevřeně? Ano, vlak by byl atraktivnější, ale ta nová trať je z celé řady důvodů v příštích 30-50 letech nereálná. Viz výše má reakce na pana Petra. Neříkám, že máme Liberec úplně odpískat, zaměřil bych se ale na reálné možnosti, které můžou projít skrz politický ring. Optimalizujme původní trať tak, aby výsledná jízdní doba byla kolem 2h přímým vlakem jezdícím ve 2h intervalu a časem dodělejme pár přeložek, co to stáhnou jízdní dobu k 1h45. Cokoli velkorysejšího dojede na příliš vysokých nákladech a nikdyse nepostaví. 2h jízdní doba nebude sice žádná sláva, ale není ani… Číst vice »

martin

A kde chcete za pár šupů tu 1/2 hodinu uštřit? Na úseku Svijany- k Praze to nenaženete bez novostavby. Kde je nejmarkantnější propad je Svijany-Liberec. Tam 1/2 hodinu stáhnete novostavbou za několik miliard. To je jak píšete neprůchodné. Další investice? přesun Boleslavského nádraží a částí trati k Mnichovu hradišti k D10? opět drahé. prostě 1/2 bez novostaveb neuspoříte. To je tak špatně trasované…. A dál? To se neví ani kudy k Praze. využít VRT na Dráždany? nebo Běchovice? Novostavba Všejanské spojky? Osobně mě štve, že za 20let plánování není jasné ani co MD chce. Není vize. Ani čára v mapě.… Číst vice »

Souprava

Já neřekl za pár šupů, já řekl za rozumný peníz. Za pár šupů s tím samozřejmě neudělá nikdo nic, za to můžete maximálně udělat pár peronizací, podchodů a zrušit 2 přejezdy. Jinak jak píšete, buď využiju VRT na Ústí nebo Všejanskou spojku… jedno z toho se dříve či později postaví a to nezávisle na Liberci, takže to ani nemusím počítat do nákladů. Se Všejanskou spojkou je tu i možnost využít VRT na Brno, kde byla vybraná severní trasa a ta povede kolem D11 až k Nehvizdům a zda by šla udělat 2km spojka do Čelákovic, bylo by to rychlejší než… Číst vice »

Martn

Zni to rozumne. To uznavam. Na zamysleni to je. Nez hrat tenis proti zdi…ja pred lety byl nadsen myslenkpu VRT. A ted doufam, ze si ji Hradec vezme. Pac to je chymera. Oni dvojkolejku na 160km budou mit do 6let. Tak VRT je pro ne bonus. K nam by priklepnuti VRT zakonzervovalo soucasny stav do roku 2050. A co pisete je jeste rozumnejsi reseni nez el. Dvojkolejka na 160km. Opravdu to zni realne.

Souprava

Btw – pokud jste z té oblasti, tak chápu, že vás to štve, ale vězte, že já se vám nevysmívám, jen vám odmítám mazat med kolem huby a psát kecy o tom, jak by bylo správné Liberec řešit, když to budou stejně jen plané řeči a skutek uteče. Já raději na rovinu říkám, že bez připuštění skromnější varianty, kterou to dejme tomu do 20 let zkrátíme o těch „blbých“ 30 minut a pak se můžeme bavit dál, nebude nikdy nic velkorysejšího. Liberec se bude pořád jevit jako blbě umístěná periferie, kam se musí začínat od píky a to bude vždy… Číst vice »

Martn

Dekuju za diskusi a jiny pohled.

Xaver

Zrovna nová trať do Liberce by úplně v pohodě uživila nedotovoné vlaky právě díky své rychlosti.

Ušatá

Silniční dopravu dotujeme všichni nejen penězi – tedy zdaní, ale také svým zdravím, náklady na zdravotnictví, ale také na zdevastovanou nefunkční krajinu. Zapiště si to už za uši. Jinak doporučuji znovu absolvovat základní školu, kde se tyto věci (tedy doufám), stále ještě učí, o středních školách nemluvě. Ale možná, že by Vám stačily nějaké odborné kurzy na VŠ.

Souprava

Dllouho vám to nereagování nevydrželo, pane Ekotrolle. 😀

AAA

jasně, silniční doprava může za ty lány řepky…

Vladimír Kocour

To je jednoduché. Protože autobus má nižší přepravní kapacitu, a navíc některé věci ani nejdou dopravovat po silnici. Kromě toho železnice představuje záložní dopravní cestu pro případ, že bude silnice z jakéhokoli důvodu neprůjezdná.

traveler

Neumějí spočítat kilometry? Seknout se o násobek to chce kumšt.
Ale jinak moc nechápu jaký má Liberecký kraj představy, nejdřív by měli přijít se studuji finanční návratnosti. Aktuálně poptávce kapacitně stačí i autobusy. Netvrdím že by to tak mělo navěky zůstat, ale čím nesmyslnější požadavky si budou stanovovat tím spíš zůstane u stávajícího stavu.

Ondra

Pane Sůro, když tvrdíte, že „Autobusy aktuálně poptávce nestačí“, proč jste v nedávné diskuzi psal: Jan Sůra: „Z mých posledních dvaceti jízd s FlixBusem na Liberec – Praha jsem neseděl sám jedinkrát. Tolik k obsazenosti.“ https://zdopravy.cz/flixbus-pridava-dalsi-spoje-na-sever-posili-linku-do-liberce-i-krkonos-27116/#comments

Juraj

A je možné, že prostě necestoval v největší špičce? 🙂

traveler

jiní dopravci nejezdí?

Miroslav

Flixbus jezdí omezeně a konkrétně zítra je ve spoji v 7:15 hod. jediné volné místo. Další spoj Flixbusu jede až v 9:30 hod. a má aktuálně dvě volná místa… Spoje RegioJetu jsou vyprodané nebo mají aktuálně jednotky volných míst (náhodně stornované jízdenky). Během semestru to tak vypadá pravidelně. Pokud si můžete cestu naplánovat s týdenním předstihem, není problém. Pokud však operativně potřebujete cestu změnit, často nemáte šanci. Snad jen jet tím vlakem přes Turnov s jízdní dobou 2:35 hod., ale takt 2 hod. příliš spojů také nenabízí.

nechanickey

Ono se vyplatí podívat se na situaci na D10 , nedávno jsem jel urgentně Liberec – letiště PHA Ruzyně a, světě div se, od MB zablokovaná D10 nehodami do 11,30 snad do 16,30 odpoledne
Jen výjezd z ucpané Boleslavi směr Mělník trval 20min . Dráha jasně a co nejdříve ! 2,5h „výlet“ přes Všetaty atd je opravdu pro fandy železnic

Ušatá

Samozřejmě by měla ta trať být postavena zcela jinak. Ale na druhou stranu je jisté, že se nemusíme bát, že v nejbližších 20 letech se něco postaví. Takže by aspoň stačilo urychleně zdvoukolejnit některé úseky a zvýšit rychlost. Bez problému od Bakova na Turnov, od Všetat na Boleslav aj. Už jen tím by se dala jízdní doba výrazně zkrátit. Kdyby se u nás stavělo tak, jako v 19. století, tak by i spojka do Všejan byla hotová za půl roku a jezdilo by se. Prostě ono se musí chtít a hlavně musí se ten zájem o šetrnou a kvalitní dopravu… Číst vice »

Jablkon

Protoze jedete v modu, ze v CR to nejde delat normalne

David

Pokud autobusy poptávce nestačí, pak je málo autobusů. Kapacita dopravní cesty (R35/D10) je dostatečná.

Jiří Šrámek

A to je právě omyl. I/35 i D10 už jsou na hraně kapacity. Možná už za ní. Proč se asi velmi vážně uvažuje o rozšíření na 3+3 pruhy aspoň v úseku Pha – MB (Kosmonosy)?

Ušatá

A to je ta hrůza. Další zábor ploch a dopady z dopravy do okolí. Málokdo ví, že např. zplodiny z aut se přenášejí až na vzdálenost několika set metrů na obě strany takové zatížené silnice a hluk až do vzdálenosti 2 km. Čili paradoxně pro mnohé- nejlevnější je urychlená nová kapacitní a rychlá železnice s důsledným převedením nákladní dopravy na ni, stejně jako cíle a a zdroje dopravy umísťovat na ni, nikoliv v polích – volné krajině.

Dmk

Jděte do háje s argumentama, že busy stačí. Je naprostým standardem mít spojení paralelně železniční a silniční. Mimoto autobusy jsou stísněné, protivné prostředky k cestování. Jakž takž se to dá s tím luxusem, co jezdí na RJ. Je normální mít na výběr i vlak.

Souprava

Není to standard, pokud město leží blbě a je příliš malé a za ním v podstatě nic není. V Maďarsku je trochu podobný příklad město Pécs se 145k obyvateli, vzdálené od hranic s Chorvatskem asi jak Liberec od čáry. Vlaky IC to do Péče jedou 3h06 – 3h22, autem je to po hotové dálnici 2h. Bohužel je problém, že před městem leží solidní kopec (v jinak rovinatém Maďarsku) a objet ho je zajížďka na minimálně 30minut. Podkopat ho je na velmi drahý 17km dlouhý tunel. Jde o 5. největší město v Maďarsku a ve spojení do Budapešit tak bude mít… Číst vice »

Skeptik

Studie proveditelnosti by měla v první řadě odpovědět, co postavit a kde, aby bylo možné zavést „expresy“ Liberec -Mladá Boleslav – Praha, ideálně každou hodinu, do začátku klidně každou druhou hodinu. Cestující budou vděční, bez ohledu na cestovní dobu.

Martin1

Takže prostě šlendrián. Dodávat studie na objednávku je asi u SŽDC normální. Je to ostuda státu, že po železnici má 5. nejvěší město republiky lepší spojení do Německa, než do vnitrozemí.

XB 1

Šlendrián a zlodějna bude, až se výsledky studie příště přiohnou dle potřeb politiků, bez pohledu na to, že tady v tom směru už nikdy žádná nová železnice nevznikne.

VRT

Sláva. Trvalo to, ale dočkali jsme se. Kraje se konečně ozývají proti šíleným výplodům „dobré správy“. Ta „studie“ byla klasická Sosnovina. Jen tak dál.

VRT

Jen škoda, že takto s inovátory na „dobré správě“ nevyběhli u Brno-Přerov, kde si mistři ohnuli fyziku. A snad bude smeten i návrh na narovnanou jednokolejku ze s Plzně a dočkáme se druhé (!!!) slušné dvojkolejky do Německa. Nemusí to být nutně VRT na 350.

Oldřich Sládek

To se momentálně komplikuje postojem spolkového ministerstva dopravy. Zjednodušeně – chtějí jen zadrátovat jednokolejku do Furthu, která bude na 160. Nám to vadí z hlediska propustnosti, jezdit stejně budeme jen 100 km/hod.

VRT

Když jsme jim nejdřív tvrdili, že „koridor“ povede do Chebu a pak že si zadrátujeme jednokolejku až na 90, je to těžké.

Lektor

Němcům je to hlavně úplně jedno. Nemají zájem drátovat ani Domažlice ani Cheb.

VRT

„Zjednodušeně – chtějí jen zadrátovat jednokolejku do Furthu, která bude na 160.“
Čemu z uvedené věty nerozumíte?

Lektor

Jedna věc je co říkají a druhá co dělají a já se řídím podle té druhé, jestli někomu stačí slova je jeho věc.

F. K.

To není pravda.

XB 1

Tak z Chebu to chtěli primárně Němci, kteří to měli jako prioritu ve svém spolkovém plánu, na rozdíl od Furthu…

BoH

No to já tedy doufám, že ten návrh smeten nebude, protože raději jezdit za 10 let 200 km/h, než na věky 80 km/h, protože těch 350 km/h se stejně nikdy nedočkáme.

VRT

Však o tom píšu… 200 km/h, 2 koleje, nákladní doprava.

BoH

Abych řekl pravdu, upřímně pořád netuším, jestli tu současnou variantu (200 km/h, 2 koleje) chcete nebo ne. Podle mě je to v současnosti jediná průchozí varianta, která má šanci tady stát do 10 let. Ale nesmí se pořád dokola dělat studie, protože se někomu předchozí studie nelíbí. Musí se začít realizovat. Pokud bychom trvali na rychlejší variantě, tak o ní budeme tady klábosit dalších 20 let a nic tady nebude.

Ušatá

Tragedií jsou ty termíny. 10 let je strašně dlouhá doba, zbytečně dlouhá na dnešní technické možnosti.

BoH

Samozřejmě, byl bych rád, aby to bylo kratší, nicméně taková je realita. Technologie není hlavní brzdou, tou jsou územní plány, odkupy pozemků a lidský faktor při samotné stavbě. Na druhou stranu si nemyslím, že je to až tak špatně, protože život je o kompromisech a kdybych je stát nedělal, tak bychom tady v podstatě žili v totalitě (stát by nařídil a nikoho se na nic neptal).

Petr

A není chyba (problém) spíše v metodice, podle které se má studie, resp. přínosy a náklady uvažované akce, počítat?

Samozřejmě nemluvím o případných chybách zpracovatele.

Ondra

Pokud by trať do Liberce měla potenciál pro nákladní dopravu, byla by situace jiná. Holt budovat novostavbu jen pro osobní dopravu do relativně řídce osídleného území není ekonomicky únosné a ani důležité z hlediska společenského významu. Pro stát je důležité spojení do Ml.Boleslavi, s čímž studie počítá. Trať dál do Liberce může financovat Kraj, když se pan Půta/STAN/SLK domnívá, že je to pro občany kraje tak důležité a když na to sežene finance.

Lektor

Dvoukolejná elektrifikovaná trať má pro nákladní dopravu smysl vždy. Zesnad pořád brečí že nemá kapacitu do Německa. Samozřejmě že infrastruktura za hranicemi je tragická ale to za Domažlicemi je taky.

Oldřich Sládek

My brečíme?

Jiří Šrámek

Vy, pan Sládek, ne.

Vít Jůza

Potenciál pro nákladní dopravu tam samozřejmě je!

Ondra

Virtuální potenciál v internetových diskuzích nemám na mysli. V reálu nákladní vlak za Ml.Boleslaví neuvidíte.

Radek Janata

Jste si jistý, že znáte význam slova „potenciál“?

všd

Pár jsem jich tam viděl. A další jezdí do Štětína přes Letohrad, přestože je to delší.

Placebo

A byl jste někdy vůbec za tou Mladou Boleslaví , že píšete
takové nesmysly ?

Jiří Šrámek

V reálu nákladní vlaky za MB vidím dnes a denně a jsem si jistý, že by jich bylo mnohem víc, kdyby byla železnice v lepším stavu. Teď se všechno valí po D10.

Ondra

Kam a co by vlaky vozily? Možná korálky z Preciosy:) Příležitost pro železnici na Liberecku by snad mohla nastat, až pokud tam přijde kůrovcová kalamita.

Lektor

Škodovka Vám nestačí? Nebo přístavy u Baltského moře?

jirka

On asi nepřemýšlel o tom, že za Libercem je Reich a Polsko.

...

To by musela k tomu Baltu vést od Liberce dál taky nějaká slušná železnice, že…

jirka

Zajímavý, Poláci za Zawidowem běžně vozej megatuny uhlí a tahaj to sergejema, asi holt nevědi, pšonci jedny ušatý, že ta trať na to nestačí :).

...

No právě. Ono se to tam mezi ty megatuny uhlí vejde? A bude tam někdo chtít přepřahat za ty sergeje?

jirka

Ano, vejde. Drhé otázce nerozumím a nebudu asi sám.

...

No od Lysé nebo od Všetat to potáhnete po elektrifikované trati za čím?

jirka

párem volů, protože diesel pod dráty nefunguje… zde v diskusi je jich na výběr co hrdlo ráčí.

...

Jo aha! Takže chcete přestavět a elektrizovat trať do Liberce, abyste tam mohli jezdit s diesely. Tak teď už tomu rozumím, děkuji 🙂

Ušatá

Zamýšlel jste se někdy proč? Proč se trhají ve stanicích koleje, likvidují nákladiště, sklady, trhají vlečky, je silniční doprava řádně nezpoplatněná apod.?

ondra

Za předpokladu,že tratě z Prahy a potažmo z Nymburka budou elektrifikované,pak ano. Snad s tím těch asi už 30 studií,co byly provedeny, počítají.

Jiří Šrámek

Jasně, my, tady na severu, si máme infrastrukturu (a nejen ji) zaplatit sami, ale z jiných částí ČR se neustále ozývá „státe postav, státe zaplať, my chceme, my nutně potřebujeme…..“.
A nemohu se zbavit dojmu, že nejvíc takto řvou na Moravě.
Bohužel to v současnosti vypadá tak, že „mají“ jen ti, kteří řvou nejvíc.

Ondra

Ano, přestě tohle: „státe postav, státe zaplať, my chceme, my nutně potřebujeme…..“ se ozývá z řad zastupitelů Libereckého kraje. Jako nedávno jak drze požadovali od státu dotovat mega opravu jakési bezvýznamné regionální silnice u Semil.

jirka

pokud pokus o trolling, tak ok, pokud myšleno vážně, pak jste s prominutím blbej jak troky.

beran

Teď konečně někdo jasně a bez zbytečných okecávání napsal pravdu. Na Moravě se elektrizuje lokálka z Horní do Dolní a v Čechách se domáháme po modernizaci tratě do krajského města. Skoro až k pláči.

Lektor

Tak ČR už se dlouho dělí jen na Prahu a Moravu. Na Moravě většinou slyším Vy jste Pražák? A Praze zase To je někde na Moravě? šílený smajlík

Ušatá

Všiml jste si, kolik zde po silnicích jezdí kamionů a celkově vozů pro nákladní dopravu? Pokud by to mělo jít na železnici, tak i dvě koleje by nemusely stačit.

libor

ha a pan Souprava nikde, tak musím já! 🙂 Už by měli přestat cpát ty prachy do těch lokálek bez budoucnosti, což toto je! do Lbc vlakem snad jen ve dvou případech: 1) mám režijku a čas, 2) potřebuji tam dostat kolo….

Jiří Šrámek

Asi Vám uniklo, o co tu jde. To, že je současný stav naprosto tristní, je důvod pro to, něco s tím udělat a kvalitu infrastruktury razantně zlepšit. Nikoli z důvodu špatného stavu trať zrušit bez náhrady.

Petr

Když se veřejné peníze vyplýtvají za takovéto pitomosti, pak logicky už nebudou na jiné, potřebnější věci. Tedy se někde jinde něco rozpadne či zruší něco potřebnějšího. Na železnici v ČR je hodně skutečně potřebných oprav/rekonstrukcí/modernizací se skutečným přínosem (tedy nikoli „za pár desítek miliard se na papíře vyrovnáme existujícímu autobusu /intervaly budou dvoj až čtyřnásobné, jízdné dvojnásobné, ale bude to vlak/“).

Martin1

Jo, napsal si to přesně. Peníze na potřebné modernizace. Já modernizaci na Liberec vidím jako hodně potřebou, neb Liberec není jen o Liberci, že? Stejně by mě zajmalo, proč je u mnohých skoro až někdy nenávist k tomuto kraji. U takovýho Kolovratníka to chápu, protože ten chce stůj co stůj vést VRT přes Hradec, ačkoliv kousek od města vede koridor a SŽDC počítá s reko tratí na Hradec a dál na 160 km/h. To jako není plýtvání vést tři tratě vedle sebe stejným směrem???

Ušatá

Ono je vůbec zajímavé, jak všichni požadují za stovky miliard propojení všech krajských měst a dalších center dálnicemi, ale že by místo toho spíš měly být propojeny rychlou a kapacitní železnicí, to je jaksi pro ně absurdní. Přitom toto by mělo být základem, pokud má dopravní systém v zemi být funkční a s minimálními dopady.

VRT

Kde byla zrušena veřejná doprava bez náhrady? Jo aha, pokud někam nejede vlak, tak se to nepočítá, nebo jak?

Vít Jůza

Pár autobusů ve špičkách pracovních dnů se zpravidla nechávává ….

Jiří Šrámek

Zrušit trať bez náhrady neznamená zrušit veřejnou dopravu bez náhrady. Naučte se, prosím, číst.

Ušatá

Víte vůbec, jak funguje veřejná doprava v regionech, jakou dopravu mají obce, kde ve všední den třeba 4 spoje a o So a Ne při velkém štěstí i dva. Proto tolik lidí v autech, proto takové problémy s dopravou v zemi.

Souprava

Parodujete pan Tuřína? 🙂

Vít Jůza

Nevím, jakou by to mělo mít prioritu, já bych dal prioritu zlepšení funkčnosti tratí třeba z Martinic v Krkonoších do Rokytnice v Jizerských horách nebo z Mladotic do Kralovic, ale v článku nejde ani o lokálku, ani o bez budoucnosti. A vylepšovat železnici, aby připadala v úvahu i v jiných případech než s kolem, režijkou, šotouškým zápalem nebo obsazení autobusů, to je strategicky důležité a smysluplné.

MartinS.

Tak to by mne zajímalo, za jak dlouho si myslíte, že by se zlepšení funkčnosti tratě Mladotice – Kralovice vrátilo? Já rozumím tomu, že podpora VHD je důležitá a nesmí se posuzovat jen ekonomicky. Ale na druhou stranu vyhazovat peníze plnými hrstmi se taky nemusí. A Rokytnice? Jak daleko je to z nádraží v Rokytnici k třeba k vlekům? 3 kilometry… to si myslím, že je hodně limitující…

všd

V případě Rokytnice končí vlaky v Jablonci nad Jizerou a je to tak správně. Jde o to, že mezi Jabloncem a Martinicemi by musely být přidány další busy, kdybyste vlaky zrušil. Plus v tuto chvíli busy nejezdí až do Martinic na hlavní trať. Jinak je v tuto chvíli využití té lokálky omezené, ale pokud by přece jen došlo ke stavbě propojení s Harrachovem, byl by řádově jinde.

Robert-Antonio

Porovnám-li prodloužení busů na martinické nádraží a rekonstrukci rokytnické trati, co asi vyjde výhodněji?
Kde přesně by měla v Harrachově končit a koho by měla vozit, aby ty možnosti byly „řádově jinde“? Připomínám, že hlavní dopravní proud v Harrachově je na Liberec a Prahu.

Ušatá

Právě to ukončení v Jablonci je špatné. Je potřeba to obnovit na Rokytnici, ale protáhnout ji ještě blíž k Rokytnici, jak to bylo plánované – aspoň pro začátek. A tam navázat autobusy do Rokytnice a do hor.

Ušatá

Musíte skutečně analyzovat poměry v daném místě a hledat řešení, které tu trať udělá využívanou a atraktivní, samozřejmě ale jako systém i s napojenou silniční dopravou a s převodem nákladní dopravy ze silnice na koleje. A zrovna ty Kralovice mohou být páteřním propojením Prahy – Kladna – Rakovníka a Plzně, včetně využití pro nákladní dopravu. Pokud jsem měl možnost vidět nějaké úvahy a propočty, je tam možnost i 4000 cestujících denně. To už určitě není lokálka. Ale toto lze udělat z více tratí, tam kde jsou rekreační a turistické možnosti, pak úplně bez jakýchkoliv pochyb. Už jen proto, že do… Číst vice »

Nosatá

Povězte mi nějaké podrobnosti o tom páteřním propojení Prahy a Plzně přes Mladotičku, včetně využití pro nákladní dopravu. Prosím, prosím…

Ušatá

Co byste tak o tom asi chtěl vědět? Odpovědět si můžete sám, když se podíváte na mapu, osídlení, rozsah silniční dopravy, podniky na trase atd.

Souprava

Parodujete dopravní web a vtipné výroky jeho představitelů? 🙂

Grossák

Liberci fandím.

Petr

Kdyby měli takový postoj i v jiných městech, odkud se do Prahy dostanete vlakem za 90 minut a autem za 40.

Haha

Však mají. Plzeňský kraj taky poslal SŽDC do patřičných míst, u trati Praha – Budějovice si vydupal úplnou dvojkolejku Plzeň – Nepomuk místo paskvilu, Domažlice taky připomínkoval atd.

Haha

*Plzeň – Budějovice.

Petr

V Příbrami, mají naopak strach a nechávají se postavit na vedlejší kolej. Přitom teď řeší autobusy po 10 minutách do Prahy a nasazení velkokapacitních autobusů.

Souprava

A jak byste chtěl řešit Příbram bez tunelu do Berouna? Příbram visí na modernizaci úplně jiné tratě. Až pak má smysl zrychlit úsek Zdice-Přbram a zadrátovat. Do té doby je to bezvýznamné, ubrat 5 min mezi Zdicemi a Příbramí by sloužilo max. pro snížení pravidelných zpoždění. A na novou trat podél D4, s dlouhatánským tunelem pod Cukrákem, vám nikdo nedá. Na to je Příbram příliš malá a dodnes nemáme v kraji vyřešeno ani větší Kladno.

všd

Jenže z Liberce je to vlakem 160 minut a autem za 40 na okraj (spíš 45), ale do centra mnohem déle. Busem na okraj papírově 60 minut, ne vždy se to dodrží.

Petr

To by bylo z Písku také, kdyby měl štěstí jako Liberec a dálnice ( D4) už by k němu vedla.

Jiří Šrámek

Ona se snad nestaví? A je Písek s okolím stejně lidnatý jako Liberec s okolím? Ani omylem není.

Petr

Nestaví. A nějaký čas ještě nebude. Jižní Čechy jsou lidnaté dost. Jen namátkou kolik lidí jezdí z Liberce do Prahy, už z Příbrami 3000 denně. A Písek určitě je také zajímavý.

Jiří Šrámek

Jižní Čechy jsou velmi řídce osídlený region bez větších měst (místní prominou).

Petr

A není to tím, že nemají infrastrukturu? Ani blbou dálnici do Budějic ještě z Prahy nedotáhly a koridor, no dejme tomu. A dál je Německo a Rakousko .

Jiří Šrámek

Bože můj, Vy jste ale opravdu ukázkový demagog. Nejprve tvrdíte, že dopravní infrastruktura ve Vámi zmiňovaném regionu je naprosto přetížená, protože cestujících je strašně moc, pak tam najednou moc lidí není a završíte to tvrzením, že je to proto, že „nemají infrastrukturu“. Jih Čech je málo lidnatý ‚odjakživa‘ bez ohledu na infrastrukturu. Tak si tam, do háje, neustále nestěžujte na hluk, prašnost či cokoli dalšího, spojeného s dopravou a i silnice se budou stavět rychleji. Jenže když třeba stavbu IV. koridoru před ČB blokuje jakási vesnička, od které má být nová trať v nejbližším místě vzdálená půl kilometru, nedivte se,… Číst vice »

Petr

Jenže my jsme ještě ve středních Čechách a ne na jihu. Liberec několik staletí spáduje do Německa, takže tam má i infrastrukturu. Český středozápad nikoliv.

Petr
Jenda

Jenže ani do toho Liberce dálnice nevede, byť se jí ta rychlosti a od Turnova aspoň částečně podobá.

Petr

Tak ona D4 zas naopak nevede ani do Prahy, jen se jí ta I/4 z Jíloviště podobá.

martin

On také nemá Písek s předměstím měl 150tisíc lidí

Petr

Jenže tam už trať vede a nemusí se znova celá budovat. Stačí jí jen trochu vylepšit.

Petr

A pokud vím, tak jsem nerozporoval, že Liberec tra´t potřebuje, ale chválil jsem zastupitele, že se starají, aby občané měli vlakové spojení na úrovni 21. století, což není tak běžné u zastupitelů jiných samospráv.

Aleš Háva

Pakliže se nemýlím, právě na dnešní den připadá 160. výročí zahájení provozu Pardubicko-Liberecké dráhy. Bohužel, musím konstatovat, že se jedná o relikt, a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním přežitkem je trasování – viz smyčka do Rychnova u Jablonce nad Nisou, což je dnes naprosto zbytečných 8 km traťových kilometrů navíc. Své opodstatnění by měla, kdyby se změnilo celé trasování v úseku Rychnov u Jablonce nad Nisou a Malou Skálou, čímž by se ušetřilo hned 20 traťových kilometrů. Obávám se ale oprávněně, že nikdo pod Kopaninou razit tunel nebude, už jen z toho prostého důvodu, že napřímením tratě by… Číst vice »

Vít Jůza

Smysluplnější by bylo vylepšení trati Turnov – Jičín – Hradec Kr. a její využití pro spoje Librerec – Pardubice.

Lektor

Tak ta studie je nejhorší co jsem za posledních 5 let četl. Spojení Liberce a Prahy řeší jen jedna asi ze sedmi variant. Řešení vůbec neodpovídá významu. Pero mě naprosto nepochopitelné, že nevychází elektrifikovaná dvoukolejka do dvousettisícový aglomerace. I když největší problém je představa MD o dvouhodinovém intervalu rychlíků praha-liberec, to je pak jasný že nevyjde nic a nemusí se ani zpracovávat studie.

jan

Tak já nevím, proč se něco pořádně neřeší levně v tom placatém polabském úseku. A ne až nějaké tunely před libercem.

Dash9

A jakou máte představu o frekvenci, když vás překvapuje, že nevychází dvojkolejka do liberecké aglomerace? Dnes jezdí maximálně čtyři autobusy (ve špičce) za hodinu do Liberce tj. nabízená kapacita 240 míst a jeden do Jablonce, to je 60 míst. Tomu s jistou rezervou odpovídá pětivozový Interpanter. Cestou za Mladou Boleslaví už máte jen Mnichovo Hradiště (9000 ob.) a Turnov (10000 ob., pokud se ovšem přes něj pojede, což by jistě znamenalo znatelné prodloužení trasy a jízdní doby), jinak nic. Samotná aglomerace spočívá v tom, že z Liberce se dostáváte do Jablonce veřejnou dopravou půl hodiny, to je polovina času jízdy… Číst vice »

Pedro72

Dvouhodinový takt nemá šanci přitáhnout pravidelné cestující. Podobně např. Brno – Olomouc atd.

Petr

Však o nějaké cestující vůbec nejde.
Jde o protečení veřejných prachů studiemi, projekty a staveništěm.
Plus o volební hlasy od hloupějších jedinců za vidinu „hračky zdarma“.

Lektor

Bakov, Bělá pod Bezdězem, Česká Lípa, hojně navštěvovaný Český Ráj, Turnov, Železný Brod, Semily, Jizerské Hory, Liberec, Jablonec, Frýdlant, Chrastava, Hrádek celou tuto oblast tím obslouzite, myslím že v porovnání s Praha Budějovice nebo Praha Plzeň lepší nebo přinejmenším srovnatelné.

Dash9

Skoro všem uvedeným místům by stačila nová trať do Boleslavi, protože leží mimo trasu případné novostavby Boleslav – Liberec.

Lektor

To má asi takovou logiku jako říct že v úseku Studénka – Ostrava nemá cenu dvoukolejka protože většina měst leží před Ostravou.

a8n

Logiku postrádá spíš vaše přirovnání. Místo Studénky by musela být aspoň Olomouc.

Lektor

Do menších měst jako Olomouc, Pardubice nebo Budějovice interval nejde pod půl hodiny tak asi nějak

Radek Janata

Z počtu autobusů nelze takto odvozovat počet potenciálních cestujích ve vlaku, protože vlak mnohem lépe „tahá“ cestující z aut, než autobus. Je pohodlnější, nesdílí zácpy s auty, dojede až do centra.

Vít Jůza

1. Zapomínáte počítat, kolik lidí už v současnosti jezdí po silnici auty, a s nákladními vlaky.
2. Dál je celé Polsko, konkrétně třeba i přístav ve Štětíně.
3. Jde právě o odlehčení a lepší alternativu k té čtyřproudovce.
4. Na mnohých tratích se osvědčují hodinové intervaly, někde i kratší.

Robert-Antonio

Mohu vědět, co je tak skvělého na tahání nákladů do Štětína po kozích drahách přes Oldřichovské sedlo, Zawidów a Wegliniec, místo toho, aby jely standardně přes Drážďany a Berlín?

Jiří Šrámek

1) Přes Drážďany a Berlín je to velmi výrazně delší cesta
2) Přes Bad Schandau je tak narváno, že je problém tamtudy procpat byť jen pár vlaků navíc.
3) Trať z Liberce na Zawidów tak zlá není. Po modernizaci a elektrifikaci by nákladní dopravě mohla sloužit celkem obstojně.
4) Z Gorlitz / Zhořelce vede výborná trať směr Wegliniec (2 koleje, Vmax 160) a slušná trať smět Cottbus (ta by také potřebovala facelift

Robert-Antonio

Mezi Libercem a Frýdlantem máte narváno ještě více. Pokud tam při půlhodinovém intervalu osobáků chcete nacpat cokoliv dalšího, bez druhé koleje se neobejdete. Na alternativní nákladní koridor z Česka do Štětína byste musel kompletně přestavět dalších 150 km z Liberce do Zieloné Góry, kde teprve začíná nějaká prakticky použitelná trať.

Ušatá

A proč už tam tedy ta druhá kolej není? Nabídka by naopak podpořila další poptávku. Zajímavé, že u silniční dopravy se takto uvažuje, u železnice se uvažuje jen rušení všeho.

Robert-Antonio

Třeba proto, že zkapacitnit pravobřežku + koridor na Drážďany je levnější a i ekologicky průchodnější nežli stavět fungl novou dvojkolejku přes Jizerky, Frýdlantsko a dalších 100 km po Polsku?

...

Tak, první úvrať Wegliniec, druhá v Zelené Hoře.

Poudy

Ty autobusy jezdí mnohdy tak narvané, že v nich sice 60 lidí sedí, ale dalších 30 stojí. Nehledě na to, že právě z toho důvodu to si Prahy každý vezme raději autem. Jezdit do Prahy vlak ve slušném intervalu a čase, tak si troufám tvrdit že zmizí z D10 docela slušné procento automobilů.

...

To by té infrastruktury ovšem muselo být víc. Mně by se taky líbílo tady dojet ten kousek autem na místní nádraží, tam sednout na vlak, za půl hodiny být na mocnářově nádraží, přestoupit, dát si snídani, přečíst si noviny a za 45 minut od přestupu vystoupit s lyžemi pod lanovkou na Horní Domky nebo u Javoru. Jenže to je ekonomický nesmysl a pokud do toho ty peníze nacpeme, budou nám chybět někde jinde.

jirka

Přesně tak, budou nám chybět třeba při dotování biopaliv první generace nebo při vyplácení čtvrt miliardy Penamu za vyvinutí nové receptury toustového chleba. V týhle zemi lítaj desítky miliard oknem za nic, ale vždy když se objeví návrh na jakoukoli větší investici , která by něco fakt zlepšila, přiběhne okamžitě nějakej chytrák, kterej začne tvrdit, jak by to bylo ekonomicky náročné a jak moc by zrovna tyhle peníze byly potřeba někde jinde. Hoši vole, v zemi, která jen „podnikání“ svýho ministerskýho předsedy ročně dotuje částkou, kterou by nešlo za rok proinvestovat ani na projektu typu tunelu z Prahy do Berouna,… Číst vice »

...

Inu, to se ptám už dávno. A praprvotní příčinu pravidelně nacházím v tom, že lidem ty peníze ve jménu „obecného blaha“ tenhle systém vůbec bere.

jirka

Takže jste taky jeden z těch, co se domnívají, že lidé by se měli dobrovolně skládat na údržbu silnice k nim do vsi?

Robert-Antonio

Minimálně by v takovém systému zmizely ty všechny předražené fantasmagorie oficiálně prezentované jako investice do infrastruktury.

...

No, mohli by, pokud by jim to přišlo jako dobrý nápad. Pokud by jim tedy náhodou méně nevadila rozbitá silnice… V každém případě by měli právo si vybrat.

Dnes platíme nedobrovolně a stejně máme rozbité silnice (klidně vám ukážu pár takových, že se vám protočí panenky).

Ušatá

Důvod je v tom , že jde o trvale zanedbanou údržbu a investice, protože nikdy nebyla ochota dosáhnout toho, aby se silniční doprava co nejvíce financovala sama. To i proto, aby se neprokázalo, že si skoro nic neplatí, že je neufinancovatelná. A to už tady je nejméně 50 let.

...

Tak znovu. 18 – 20 Kč z litru benzínu je víc než dost, pokud by po té infrastruktuře jezdila jen vozidla do 3.5 tuny.

Ale dobře, pokud chceme, aby se silniční doprava financovala sama, pak by mělo být odstátnění silnic i vaším zájmem…

Ušatá

Když u nás jsou soukromé zájmy a kšefty až na prvním místě.

všd

Zaprvé, kdyby jezdily vlaky každou hodinu, cestujících bude víc. Bus končí na Čerňáku, odtamtud přeplněným metrem. Zadruhé, dnes v době automatických spřáhel není problém, aby jezdily krátké třívozové soupravy, ty se v M. Hradišti spojily se soupravou od Turnova, taktéž krátkou, a jelo se s jedním strojvůdcem do Prahy. Analogicky spojování s další soupravou až v Mladé Boleslavi.

Hradec Králové není o nic větší a hodinový takt má taky.

Martin1

Kdyby jen to. Hradec má hodinovku a Trutnov dvouhodinovku. Jak vychází ta ona nepostradatelná ekonomika do Trutnova, všichni víme.

Ivan Dlask

Mechov skutečně není větší, je totiž menší. Liberec je 5. největší město v ČR a 3. největší v Čechách.

Martin1

A nedošlo vám, že Libercem to fakt nekončí? Že i v okolí je dost míst, do kterých se dá jezdit? To je to samý, jako říct, že stačí strať Praha – Zdice, dál se nic modernizovat nemusí, protože dojezd do Plzně i Příbrami je to kousek a nic dál není. To samý Praha – Tábor.

Petr

To nic se jmenuje Německo.

Marek Turnovec

Turnov a 10 tisíc obyvatel? Tak jestli Vaše expertiza v ostatních ohledech je srovnatelná se znalostí počtu obyvatel Turnova (bylo to skoro 15 tisíc, aktuálně je to asi 14300)…

Mája

Mohl byste mi prosím vysvětlit, kde se vzal přírustek cestujích za poslednícj pár let na tratích do Ostravy, Brna a třeba Ústí. Tom mi chcete nakukat, že všichni přešli z autobusů?
Ale Liberec, tam je to jiné, tak by vlaky vozili teoreticky jen lidi, co dnes jezdí busem.

Petr

Nepochopitelné je leda to, že se vůbec někdo může domnívat, že by pro jeden vlak za hodinu tam a jeden zpátky byla potřeba „elektrifikovaná dvoukolejka“. Taktéž není nic divného na tom, že všechny studie řeší příměstskou dopravu kolem Prahy (a v Praze) a to, aby se k ní na trať vůbec vešla ještě i dálková doprava od Hradce (trs. Lysou nad Labem) – v čemž ovšem vždy vychází, že na další vlaky od/do Liberce tam místo jednoduše nezbývá = tedy vize rychlovlaku Liberec-Praha vždy znamená nejen 44 km tratě z Liberce do M.Boleslavi, ale taky fakticky další trať z Lysé… Číst vice »

Kuba

V podobném výhledu jako se Všejanskou spojkou se počítá i s VRT Běchovice – Poříčany, takže dálkovka na Hradec vůbec přes Lysou nemusí jezdit.
K tomu zbytku: Do Plzně, Budějovic nebo Ústí nad Labem taky jezdí jen pomatení šotouši (prstem v mapě)?

všd

Do Budějovic a Plzně byl přitom donedávna bus též rychlejší. Ale ne o tolik. A přesto tam tím pomalejším vlakem lidi jezdili.

Ušatá

Jenže ono jde i o Sp, jde i spoje do okolí, jde i o Os vlaky a i vlaky nákladní. Kapacita musí být taková, aby byla schopná převzít co nejvyšší podíl nákladní dopravy v místě. A kolik toho tam je, stačí si to počítat jeden den třeba na té silnici na Liberec.

Samuel Novák

Tak zase je to vlakem z Liberce hezkej velet do minulého století. Nedávno jsem to z hecu absolvoval. Za Libercem se to řevu motorů Liaz plazilo asi šedeástkou a to byl, prosím, rychlík. V Turnově přestup do ušmudlaného šrotu, který nás šťastně dovezl až do Prahy. Byl to nezapomenutelný zážitek vézt se něčím, co před padesáti lety jezdilo Vindobonu. S nadějí vzhlížím na konec letošního roku. Na trať nastupuje soukromník, který dopravu pozvedne na novou, dosud neznámou, úroveň. Na trať Turnov – Praha nasadí šroty, které jsou staré pouhých třicet let.

Lektor

Jj doprava do Liberce se řítí do kvality železnice 20. století, jen je škoda že už máme století jednadvacáté

Petr

Ano, máme století jednadvacáté. Přičemž už ve století dvacátém byly pro dopravu typu Liberec-Praha (žádný extra velký počet cestujících, žádná extra velká vzdálenost) vynalezeny i jiné druhy dopravy, než jen a pouze železnice.
A představte si tu hrůzu, pro tyto jiné druhy přepravy mezi Libercem a Prahou již byla vybudována potřebná infrastruktura a lidé po ní už řadu let zcela běžně cestují – rychleji, častěji i levněji, než vlakem.

malý bobeš

marně přemýšlím, proč jezdívám vlakem z Plzně do Prahy (= souběžně s vybudovanou D5) a je furt narváno?
Proč ti hloupí spolucestující „běžně, rychleji, častěji“ nejedou po té dálnici?

Dash9

Jedním z rozdílů bude to, že z Plzně máte skvělou nabídku vlakového spojení a je to dáno tím, že vlaky nejedou jen z Prahy do Plzně, ale jedou někam dál (Železná Ruda, Mnichov, Cheb) a cestující do Plzně tak tvoří jen část (patrně významnou) frekvence. Stejným způsobem to funguje do Ústí, do Hradce, do Pardubic a do Budějovic. Za Libercem ovšem nic není a samotný Liberec vlaky s rozumným taktem nenaplní. Nepodpoří to ani to, že do Liberce prakticky není potřeba železniční nákladní dopravy, což by jinak té investici taky určitě pomohlo.

malý bobeš

Z Budějovic „někam dál“ je kam?
Jel jsem onehdy v pátek odpoledne do Lince a přes hranice jely jednotky cestujících…

Haha

Ach jo. Rakušák by R do Summerau objednal tak jako tak a češi Os/Sp do Dvořiště taky. No, tak se rozumně státy dohodly a jede to jako Ex do Budějovic, jako Sp/R(Ex) do Lince. Jo, od 12/2019 ty vlaky v Rakousku přejdou všechny do katerogie REx (Sp/R), takže zmizí zastavování v řežimu S-Bahnu. A kdyby Čech chtěl, Rakušák je ochoten zaplatit 2hodinový takt Praha – Linz. Stačí říct. Mají to v plánech.

malý bobeš

ach jo… „Za Libercem ovšem nic není a samotný Liberec vlaky s rozumným taktem nenaplní“ Místo „Liberec“ si dosaď „ČB“
Jak počet cestujících mezi ČB a Prahou souvisí s faktem, že „Rakušák by R do Summerau objednal tak jako tak a češi Os/Sp do Dvořiště taky“?

Haha

„Jel jsem onehdy v pátek odpoledne do Lince a přes hranice jely jednotky cestujících…“

malý bobeš

ovšem reakce směřovala na příspěvek od Dash9: “ vlaky nejedou jen z Prahy do Plzně, ale jedou někam dál (Železná Ruda, Mnichov, Cheb) a cestující do Plzně tak tvoří jen část (patrně významnou) frekvence Stejným způsobem to funguje do Ústí, do Hradce, do Pardubic a do Budějovic. Za Libercem ovšem nic není a samotný Liberec vlaky s rozumným taktem nenaplní.“

malý bobeš

ad: „cestující do Plzně tvoří (patrně významnou) část frekvence“

vždyť o tom píšu: proč se trmácejí na nádraží, když souběžně existuje dálnice?
Jestli oni ten vlak nepovažují za pohodlnější, spolehlivější, praktičtější (zavazadla, děti…), operativnější (neshání v pondělí místenku na pátek), …

Haha

No, pomalu to spěje do situace „v pátek shání místenku na neděli“, protože tradičně podstřelené odhady poptávky. 8vozový Ex6 od Chebu stačí tak tak. IC 515 je vyprodané do posledního místa pravidelně.

malý bobeš

Tak proč se do těch vlaků cpou, když (cituji uživatele Petr):“už ve století dvacátém byly pro dopravu typu Liberec-Praha (nahraď Plzeň – Praha) vynalezeny i jiné druhy dopravy, než jen a pouze železnice“

jirka

Uživatel Petr je duševně nemocný člověk, který se bez dovolení lékaře vzdálil z K-reportu, bloudí světem, který nechápe, a vydává u toho nepříliš artikolované skřeky. Na takové se nereaguje, na takové se volá odchtová dvojka Holna – Malota.

Souprava

Argumenty došly, jste frustrován z vašeho zesměšnění, tak jste se dal na urážení? 🙂

Lektor

Taky bych zrušil vlaky z Prahy do Plzně, Ústí, Brna… Když tam vede dálnice tak nemají smysl

Petr

Protože je narvaná i ta D5. Obdobně by byla plná R26 kdyby nejela rychlostí 52km/h a retro vozidlem, protože D4 je také narvaná. Marně přemýšlím co je ještě od jihozápadu volné pro dopravu, snad jen ta Berounka a Vltava. 😀

Jiří Šrámek

Jasně. A D10 je liduprázdná silnice, kde mezery v rozpraskaném asfaltu pomalu zarůstá dubový les. Zkuste si dohledat intenzitu dopravy v jednotlivých úsecích a budete se divit. Třeba zde: http://scitani2016.rsd.cz/pages/map/default.aspx

Dash9

A to celé funguje i bez toho, že by to muselo objednávat a platit ministerstvo.

malý bobeš

a platí to teda kdo přesně?

Vít Jůza

To myslíte vážně, nebo ironicky? Faktem je, že dálnice platí ministerstvo!

Lektor

Co to je pořád za nesmysl oponovat dálnicí? Dálnice vede do každého krajského města. A cílem železnice je především právě omezit tu dopravu silniční.

Dash9

Do Liberce dálnice nevede.

Radek Janata

R35 z Turnova do Liberce prakticky jajo dálnice vypadá.

Martin1

Jako vypadá. Ale parametry dálnice to samozřejmě nejsou. Sklony, připojováky, atd.

...

No a? Čtyři pruhy má a zdržení z těch oblouků a sklonů tam je oproti normované dálnici celkem zanedbatelné.

libor

nevede, ČB nemají dálnici, KV jen do Německa a ČB taky bude mít dříve do rakous… + budou mít letiště…

martin

Ale všechny vaše vyjmenovaná města mají za 1. lepší žel spojení a dálnice se k nim staví a nebo je plánována. To o Liberci a železnici nejde říct. Není ani čára v mapě. O to jde! A připomínám, že aglomerace 150tisíc lidí si zaslouží elektrifikaci po kolejích a přímé koleje. Ještě bych mohl zmínit mezinárodní letiště. :-D. To tu taky není. To už je luxus.

...

Velmi slušné letiště, dokonce se statutem mezinárodního, máte v Mnichově Hradišti (LKMH). Tak se o něj starejte a vybavte si ho tak, aby bylo k něčemu dobré, zatím nemá ani ILS.

malý bobeš

jestli on Středočeský kraj (kde leží Mnichovo Hradiště) tak nějak netíhne ku Praze…

Vít Jůza

Už byl vynalezen i jiný, lepší způsob dopravy než silnice. Ale souhlasím, že především by se měl využívat a udržovat a vylepšovat tam, kde už je.

...

Skutečně? Oni už tu teleportaci objevili? To je ovšem skvělá zpráva!

AAA

Hyperloop 🙂

Haha

Když zapojíte pár neuronů, tak pokud znáte termíny přepravní kapacita a mezidobí, tak víte, že to je nesmysl. I kdyby se pořešily technické problémy, čemuž, narozdíl od těch raket, nevěřím, protože fyziku neohne ani Musk.

Vít Jůza

Něco podobného tomu, co před 50 lety jezdilo Vindobonu, snad nasadí Arriva … .

všd

Arriva nasadí 628 ex DB, východoněmecké Vindobony skončily až na jednu nebo dvě výjimky ve šrotu.

všd

Samuel Novák: Ta úroveň bude odpovídat obdobě Liazu. Výkon na tunu bude možná i nižší, oproti třívozové soupravě se dvěma přeplňovanými Liazy.

Petr

Pokud vyhledáváte retro, doporučuji i linku R26.

Georg

ja si rikam jestli by misto machrovani do medii nebylo lepsi dat si schuzku se svobodou (coz podle me jeste stale clovek otevreny diskusi i hledajici reseni) a probrat co jsou nejvetsi rychlostni a kapacitni prusery na trase a zacit na nich makat v horizontu mesicu az let. novostavba z hodkovic, pokud bude, bude za 20 let a muze byt soucasti nejake sirsi roadmapy, ze ktere se to posklada. liberec ma tu smulu, ze pres nej eu nenakreslila tranzitni koridor, jinak by to uz davno vypadalo jako na cheb nebo na budejovice… co je na tom nejsmutnejsi je ze 30… Číst vice »

Lektor

Liberec má především tu smůlu, že se tam v 19. století nepostavila pořádná trať, kterou bychom mohli dnes jen flikovat, ale musí jí zaplatit dnešní generace.

Georg

poradna trat se nepostavila ani do budejovic, to byla ve vychozim stavu uplne stejna jednokolejna sragora. jedinej rozdil – zajisteno financovani…

Souprava

Nebyla až tak tragická a hlavně se různě vylepšovala celou dobu, takže se dneska nemusela celá překládat. I přes ponechání mnoha úseků beze změny (jen dráty a druhá kolej) šlo dosáhnout velmi slušných časů. U Liberce je to zralé na přestavbu v podstatě celé trati. V okolí Prahy se sice bude možná dát směrem k Liberci využít projektů VRT, které vzniknou tak jako tak a Liberecko se na tom zadarmo sveze, ale to jen potvrdí, že z původní trati na Liberec se skoro nic vykouzlit nedá. Jakžtakž levně vylepšit to lze jen z Bakova nad Jizerou do Turnova. A i… Číst vice »

Vít Jůza

Do Liberce se v 19. století postavila pořádná trať srovnatelná s jinými pořádnými tratěmi, ač ve spíše náročnějším terénu. Chybou bylo postavení silniční dálnice.

všd

Nemáte tak docela pravdu. Spojení s Prahou úvratí (jasně, do Ostravy původně taky) a závlek do Rychnova byly chybou už tehdy.

Vít Jůza

Čtveřínské esíčko i rychnovský závlek byly kvůli sklonovým poměrům zcela odůvodněné a přiměřené.

Souprava

Kolik lidí z Liberecka je přesvědčeno, že dálnice je chyba? Nebude to jen šotonázor mlé skupiny magorů?

Martin

No tak to je i o dalnicich, tu take neexistovali…

LKB

Kraj odkazal SZDC do „spravnych koleji“ :-). (Puvodni studie mi prisla zcela mylna a neodpovidajici roku 2019.)

Martin1

No, Sosnu na MD z toho trefí šlak.

Panelák

Výsledky nedopadly podle očekávání, tak se upraví zadání.

Lektor

Studie hlavně nedodržela zadání alespoň teda to které bylo ve smlouvě, možná bylo i neoficiální zadání a to, to asi splnilo.

jan

Tak stejně asi někdy něco dělat budou muset, protože si myslím, že ten stav 50 let starých kolejí do Boleslavi asi taky není navždy. I kdyby neměnili trasování, tak v Německu by se nedrncalo a jezdilo min 120. Ty sklonové poměry tam na to si myslím jsou. Ale i to je asi nedostatečné řešení.