Premiéra ETCS. Do výhradního provozu poprvé vyrazila lokomotiva bez zabezpečovače, jela na výjimku

Parní lokomotiva 423.041 Velký Bejček. Autor: Lukáš Hučko/České dráhyParní lokomotiva 423.041 Velký Bejček. Autor: Lukáš Hučko/České dráhy

Premiérové jízdy na výjimku proběhly bez problémů.

Tři páry nostalgických vlaků mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou, které vypravily o posledním květnovém víkendu v rámci regionálního dne železnice České dráhy, byly na první pohled jednou z mnoha desítek akcí železniční nostalgie letošního roku. V jednom ohledu šlo ale o premiéru: jednalo se o první jízdu hnacího vozidla ve výhradním provozu pod zabezpečovačem ETCS, které není vybavené palubní jednotkou.

Jízdu umožnila udělená výjimka, o kterou mohou dopravci žádat od letošního ledna. Stalo se tak poté, co si tuto možnost vymohl zejména Pardubický kraj pro provoz nostalgických vlaků po koridoru. Sobotní akce se týkala vlaků s parní lokomotivou 423.041 a jedné jízdy s motorovou lokomotivou T211.

Registr historických drážních vozidel už není tajný. Úřad otočil a seznam zveřejnil

Udělení výjimky potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj všechny jízdy proběhly bez problémů. „Doposud jsme obdrželi celkem sedm žádostí. Pět žádostí o jízdy historických vozidel nevybavených ETCS již bylo schváleno, jedna je v řešení. V jednom případě potom nešlo o vozidlo schválené Drážním úřadem a dopravce žádost stáhl,“ uvedl Gavenda. Podmínkou pro udělení výjimky je žádost 30 dnů před akcí a zapsání v registru historických vozidel. Platí jen pro samotné akce, nikoliv převoz lokomotiv.

Pro takové jízdy platí speciální pravidla. Vlak bez ETCS musí jet výhradně do volného mezistaničního úseku. Ve všech nácestných stanicích v úseku s výhradním provozem ETCS musí na půl minuty zastavit. Na stanovišti strojvedoucího musí být dva strojvedoucí, součástí je i podmínka na nutnost vybavení nouzovým rádiovým spojením. Druhý strojvedoucí má sledovat celou dobu terminál GSM-R s funkcí generální stop.

Pokyn ministerstva. Správa železnic popisuje, jak skončil výhradní provoz a kdo může na koridor bez ETCS

Tagy České dráhy ETCS ETCS a historická vozidla Správa železnic
6 komentářů