Rychleji z Jihlavy do Znojma. Přeložka silnice I/38 má územní rozhodnutí, stavět se bude ve 30. letech
I/38, nově otevřený obchvat Havlíčkova Brodu (prosinec 2023). Pramen: MDČR
Přeložka bude představovat obchvat hned pro několik obcí.
Sice oceňuji že se plánují „samé“ MÚK i na dvoupruhové silnici, (asi se „plánuje“ že za dalších 50 let z toho bude dálnice?) ale zase to má ten „efekt“ že celou dobu tam bude sjezd jedině na začátku u Jihlavy a pak až u Stonařova… to si místní vesnice pořád ještě těch průjezdů docela užijou! Fakt by to stálo tolik navíc, zvlášť tam kde silnice po mostě přes stejně povede (např. Vilanec)? Norma to snad proboha pro „obyčejnou“ jedničku nezakazuje??
A v čem vidíte zádrhel? Tranzit nepotřebuje sjezdy každých pár set metrů a místní doprava holt pojede po staré silnici, která je dostatečně kapacitní na to, aby právě místní dopravní obsluhu zvládla zajistit. Nebo si to představujete tak, že z původní silnice zmizí provoz úplně a budou se po ní prohánět jen traktory a koně?
Tak snad není „státní úkol“ dostatečně vytížit současnou silnici aby si „nepřipadala nevyužitá“? Problém v tom vidím „pouze“ proto že holt současná silnice vede skrz náměstí a návsi obcí, takže s tím malým počtem sjezdů se holt i tak místní doprava bude muset projet tak třemi obcemi od nejbližšího sjezdu do cíle. FAKT to musí být?
O nevytíženost současné trasy bych se nebál, aspoň při nižší zátěži déle vydrží a nebude se muset tak často opravovat…
Jak říkám, tam kde vede nad nově budovanou trasou most tam je MÚK otázka dvou nájezdových ramp (samozřejmě s okreskou netřeba budovat „čtyřlístek“).
To to trvalo……….že zmizí kamiony , který nevyjedou Vilánecký kopec ! Ještě opravte ten bazmek u Jihlavy – napojení města od Stonařova ? Křižovatka v klesání je opravdu zážitek ! Ušetřili – zbastlili.
Bylo by lepší postavit dálnici z Prahy do Vídně a od Jihlavy na Plzeň tak, aby D1/E50 vedla podobně jak bylo plánováno již ve 30.letech…
Nedávno byl navrhován středočeský okruh a ačkoliv za 10 let nebude co stavět, tak najednou žádná nová dálnice v plánu není. Jen se dokončují plány ze 60.let…
logicky pokud se něco teď vymyslí, tak musíme počkat alespoň 90 let a minimálně jednu-dvě změny režimu.
Pokud nebude „co stavět“ tak to bude celkem dobře, protože asi vše potřebné už bude?? To jsou teda strachy…
Nic novýho nerozjíždět. Bude nutné splácet dluhy za ty dálnice.
Přijde mi to, že je to pěkně vedené, tak hezky „tahově“. Žádné závleky. No samozřejmě, je to významná silnice.
Kritika ostatních diskutujících je možná na místě, ale alespoň na pohled to vypadá sympaticky.
Kdy bude obchvat obcí Pavlice a Grešlové Mýto?
To je otazka… neco se v tom deje, ale v planech RSD to zatim neni, dokonce trasa neni zanesena v ZÚR JmK, takze pocitam tak 10+ let…. Bohuzel, tohle se melo uz v devadesatkach…
Tohle mi zrovna přijde důležitější než tři dálnice z Prahy do Krušných hor.
Kterou byste vynechal?
A při vynechání, řešil byste aspoň obchvaty obcí?
A opravdu jsou všechny tři důležitější v pořadí než tuto?? Tady to ani není kudy objet, jen „přetrpět“…
No za mne kdyby se vynechala D7 a místo toho se postavila D13 z KV do UnL, tak by to mělo smysl… Samozřejmě za předpokladu obchvatů na I/7.
To samé kdyby místo D4 se postavila D19 (samozřejmě za předpokladů obchvatů a kompletně dokončené D3)
Pozitivní je, že se tento úsek řeší komplexně a ne jako obchvaty jednotlivých obcí, kdy výsledkem je příšerná klikatice.
Ted jenom doufat, aby to do te doby nestihli vykastrovat jako prelozku I/27 Prestice-Klatovy, vizte zdejsi clanky. :/
Vykastrovali ji především tím že ji nepostaví jako dálnici… no.. ale tuhle taky ne, taky jenom dvojpruh, akorát nejmíň o 5 let později…
Kdyby to postavili alespoň jako střídavý třípruh, jako v Rakousku do Stockerau….
No zpráva je to dobrá, tempo přípravy ale hrozné a hlavně když už tak alespoň střídavý třipruh. Když to dokázali Rakušáci na jejich straně tak u nás to nemusí nutně navazovat na polní úvoz.
Právě na ty rakušáky bych odkázal, tam ten třípruh vypadá z pohledu kamery dost dobře… a rakušáci tam budou moct jezdit stovkou, to je řekl bych tak akorát.
Zoufalství. To, co se dá postavit za dva roky a méně, tak se musí nejdříve 6 let čekat. Úroveň rychlosti stavebnictví by nás předběhli i neandrtálci
Není vám to blbé, kritizovat stavební firmy za to, že jim stát zakázku nezadá, protože … nésó lóve?
Pro srovnání: Intenzity dopravy Jihlava – Stonařov dle Sčítání 2020 kolem 9 000 vozidel. Na silnici I/6 mezi Petrohradem a Bochovem také. I/38 se stále odkládá, zatímco místo I/6 se realizuje výstavba dálnice. Aneb ukázka toho, že když někde stavíme nad naše ekonomické možnosti, jinde mají smůlu…
Já osobně si myslím, že rozhodnutí propojit Rakousko a Moravu formou připravované D52 přes Mikulov byla chyba – už jen kvůli tomu nešťastnému přechodu Pálavou a Novými Mlýny) – D52 měla směřovat na Znojmo (což je víceméně po rovině bez nějaké kolize, podobné právě Pálavě či NM) a zde se spojit s D38 a Rakouskem se dohodnout na dálničním přechodu v oblasti Hatí.. Takhle budeme mít dvě dálnice 15 km od sebe, úzké hrdlo u Brna (které se podle mne ani uspořádáním 3+3 a dostavbou D55 neodstraní) a tranzit Praha – Vídeň na nedostatečné I/38…kdyby tady postavili aspoň něco obdobného,… Číst vice »
D52 je doslova nejvíc logické řešení, když je poptávka na cestu do Vídně jak z Čech tak i z Moravy a Polska, tak se Vám všechny přepravní proudy spojí do jednoho uceleného..
No to právě nevím – když chcete jet z Prahy (Drážďan, Berlína…) do Vídně, tak prvně jet 200 km do Brna (se všemi krásami tragického provozu kolem Brna, které podle mne ani 3+3 nevyřeší) a pak teprve na Vídeň? D52 na Znojmo by nebyla o moc delší než na Mikulov a jak jsem psal – možná by už stála, vzhledem k tomu, že tu není Pálava ani Nové Mlýny ….
Věřte mi, že 3+3 v kombinaci s dostavěnou D1, D55 a D35 to vyřeší. Všechno na sever od linie Prostějov – Přerov – Vsetín to bude mít do Prahy rychlejší přes D35
V období 2. sv. války se plánovalo dálniční spojení Berlín – Praha – Wien, přes Jihlavu a Znojmo. V 60. letech 20. stol. setaké krátce uvažovalo o D38 v trase „císařské silnice“, jako o odbočce z D1. Bohužel, jediným pozůstatkem těchto plánů je velkorysý čtyřpruhový dálniční přivaděč D1 z/do Jihlavy. Nyní by zmiňovaná D38 přetíženému Brnu dost odlehčila.
https://is.muni.cz/th/xa8vi/Bc_MK.pdf
Jenže nezapomeňte, že 1948-1989 byla jakákoliv cesta Praha – Vídeň nežádoucí, byla tam železná opona. A tak vyšel jediný směr Praha-Bratislava.
1. Přepravní proudy – nízké
2. Politické zadání – nežádoucí směr
3. Prachy – nedostatek
4. Stavební kapacity – nedostatek
Diky za odkaz na tu Bc. praci, zajimave cteni..
Když chcete jet z Berlína do Vídně tak se především jako úplně první vyhnete Česku!
Souhlasim s vami, problem je že Znojmem ma byt jednou dokoncen obchvat mesta,ktery se planoval nekdy v sedmdesatych letech a ted je z nej uz prutah, ktery zrejme po zapoceti dvou etap, nebude nikdy dokončen, protoze narazí na spolek obchvat. Obdobni problem je u Mikulova. Pokud se privede po obchvatech provoz z JI do ZN, tak tam to raky bude koncit, protoze se to tam ve ZN zaseka ve strede mesta, ktere tezka doprava zaslape do zeme.
V České Rep. neni nic jednoduche a nikdy nebude nic, tak jak to funguje jinde.
nejlepší řešení by bylo D38 a z Brna to napojit přes D2 a Břeclav, nakonec to i rakušané uvažovali, tím by to bylo krásně rozložené v prostoru. D3, D38 a D52 (z Břeclavi do Poštorné). Takhle bude mezi D3 a D52 cca 180km „díra“ a stejný paradox vznikne i severně od D1, kdy na Moravě bude vedle D55,D1,D46,I/73 tzn. dálnice co 25-30km a pak na západ až po Prahu v tomhle směru nic což je cca 150km. Takže udělat D38 Hatě-Boleslav by určitě nebylo od věci. Ta silnice by na to intenzity měla, nyní to vše jede přes Prahu a… Číst vice »
Souhlasim, I/73 se planuje 25 km od D46, podle mne by bylo mnohem logictejsi to od boskovic smerovat zapadnim smerem na myto/litomysl, timhle smerem by poptavka podle mnebyla mnohem vetsi (smer Mlada Boleslav atd). To same Havlickuv Brod – Jihlava a Caslav – D11 na I/38, tady je provoz na 2+2 uz ted, takze D38 z Kolina az na hranice by mela smysl…
no hlavně tam bude soustava dálnic jak někde u Frankfurtu..až se dodělá D1 přes Přerov, bude tam D55 Přerov-Olomouc, vedle toho D46 přes Prostějov a kousek od toho I/73, neříkám že ty silnice tam nejsou potřeba a bude to fajn, ale bude tam „předálnicováno“ a pak 150km nic a tři poměrně nevyhovující silnice I.třídy I/43, I/37 a I/38. V tomhle směru by se nabízela nejvíc udělat I/37 jako dálnici, ta má potenciál převzít transit z I/38 i I/43 asi nejvíce a k tomu postavi od D11 do Kolína rychlostní přivaděč a z Brna a sever do Boskovic. I/73 se staví… Číst vice »
To je přímo hrozné jak bude „předálnicováno, hlavně že Veltrusy – Slaný – Nové Strašecí tam nevadí dálnice necelých 20km od sebe… navíc I/73 nemá být vůbec dálnice (redukovaná) a sotva se začala stavět?? A k tomu by měla být v trase I/43 „akorát“ tam to není kudy protáhnout.
Brno – Vídeň je přes Znojmo cca o 20% delší, než přes Mikulov.
Můžeme se maximálně bavit o tom že by bylo užitečné mít oboje, ale upřednostnit tuto 38 před dálnicí na Pohořelice (půlka cesty Brno-Znojmo) to jste fakt padlý na hlavu?? Ať si tam dělají co umí (třeba chodí pěšky), že??
Nikde jsem nepsal, že upřednostňuji D38 před D52 – psal jsem, že by bylo logičtější vést obě dálnice na Znojmo… podle připomínky výše j cesta přes Znojmo o cca 20% delší… je to moc nebo málo?
Stavíme to takto proto, že dálniční síť byla naplánována cca před 30 lety a od té doby se ten plán v zásadě neaktualizoval. Někde se mezitím předpokládané intenzity na dálniční nenaplnily a stejně se bude stavět, jinde jsou o dost vyšší a nic se stavět nebude, protože tohle není v tom plánu. Další věc je, že stavíme ucelené úseky od konce do konce na intenzity nehledě. Třeba Rakušáci klidně nechají uprostřed Alp na 20 let jeden dálniční tubus, než dostaví druhý, taktéž dálnice zejména k naším hranicím nedělají uceleně, ale směrem k hranicím to prostě dle intenzit ubývá z 2+2… Číst vice »
Naprostý souhlas, česká dálniční síť nebere moc v potaz reálné intenzity provozu, ale spíše hledí na to, aby dobře vypadala na mapě. Kvůli tomu tak máme nelogičnosti typu, že na I/6 Řevničov–K. Vary je v plánu 2+2, na I/3 z Budějovic na jih rovněž 2+2; ale na I/38 z Kolína do Čáslavi stačí 1+1 a na I/37 z Pardubic do Chrudimi také 1+1. No a na I/43 z Kuřimi do Boskovic nebo na I/55 z Olomouce do Přerova je sice v plánu 2+2, ale zahájení stavby je v nedohlednu.
S tím jedním tubusem v Alpách místo dvou tomu až tak bezvýhradně nevěřím, on totiž (pokud to není vysloveně krátké nebo „mělké“ pod povrchem) vzniká docela problém s únikovými šachtami… paralelní tubusy si poskytují únikovku navzájem, když jeden z nich nestojí musíte to řešit dodatečnými únikovými tunely které by jinak být nemusely… čili to sice rozloží náklady do delšího období, ale dohromady to vyjde dráž. Směrem k hranicím často pravda intenzity ubývají, ovšem často chcete aby se i tam dalo jet vyšší rychlostí než 90kmh, takže se určitě dá mluvit o nějaké úsporné variantě ale takové „něco mezi“ kategorie se… Číst vice »
D6 se staví jako investice pro oživení zaostalého regionu, ne kůvli intenzitám.
To politické zadání chápu, ale o výsledcích mám závažné pochyby. Jestli to nějaký region oživí, tak čtyřmezí kolem Jesenice / Žlutice, kde je dnes ukázková vnitřní periferie. Vary jsou z Prahy na oživení dálnicí už moc daleko… Nehledě na to, že žijeme v r. 2024 a lokalizační faktory ekonomického rozvoje regionů už jsou také někde jinde, než byly v době, kdy soudruzi přišli s nápadem postavit R6. Třeba Ústí nad Labem obsloužené dálnicí D8 ve výhodné dopravní poloze mezi Prahou a Drážďany by o tom mohlo vyprávět…
Chápu to správně (podle výkresu), že „MÚK Stonařov“ znamená pouhé mimoúrovňové vykřížení silnic (= pouze nadjezd silnice II/402 nad tou přeložkou) bez jejich vzájemného propojení? To by ještě v této době mohl snad někdo vymyslet tak hroznou zhovadilost?
Podle obrázku tam bude MÚK typu diamant.
Podle obrázku bude MÚ křižovatka se 401 na Třešť a nadjezd přes 402 na Telč. Nevím, na které z těchto okresek je větší intenzita.
Co se týče intenzit jsou obě silnice víceméně srovnatelné (mírně vyšší jsou směrem na Třešť) a asi nedává smysl stavět dva sjezdy ze silnice I. třídy 500 m od sebe… spíš by mělo být zájmem kraje, aby si ty dvě silnice II. třídy propojil…
V tom smyslu jsem právě psal ten komentář, ale dělit to na část ŘSD a část kraje mi připadá jako zvrhlý paskvil – to by mělo být vyřešeno i zastřešeno jediným investorem, a co se pak komu přidělí do správy, to už je jiná záležitost.
Jinak bych si tipl, že tento „uzel“ je asi zajímavější pro směry Třešť a Brtnice, které mají smysluplnější další pokračování, než pro Telč, i když (jak píšete níže) asi i tady nějaký zájem je.
Díky (oběma pánům) za vysvětlení
Já to tam neznám, ale když už jsou tam dvě příčné „dvojky“ tak blízko sebe, nebylo by lepší postavit tam jednu pořádnou společnou mimoúrovňovou křižovatku i s kouskem čtyřpruhu kolem ní na té přeložce a včetně pořádného napojení Stonařova, aby už to bylo připraveno pro nějaký očekávatelný výhledový stav a nebylo třeba do toho v budoucnu znovu vrtat?
Spíš bych ale očekával, že sjezd z I/38 bude na II/403, jednak je ta silnice ráno/odpoledne hodně využívána jako alternativa z Telče na Jihlavu (místo po II/406) a hlavně – křižovatka II/402 a I/38 ve Stonařově je velice nepříjemná, nepřehledná a úzká mezi dvěma vysokými domy, z II/403 se na I/38 najíždí mnohem lépe…
Mě napadlo tohle řešení: https://mapy.cz/s/jatebojuso
Krátký (minimalistický) obchvat Pavlova, pak využít stávající silnici a u Dlouhé Brtnice MÚK na případném budoucím obchvatu.
Na mapě ŘSD u obchvatu Želetavy je jakési výhledové pokračování a dotaz „Obchvat Dlouhé Brtnice“ v Google také něco ukazuje.
Nevim, proc se to tak odklada, prujezd od stonarova do jihlavy je utrpeni, kvanta kamionu, obce, sama zatacka. Pritom povolovani asi neni problem, SP maji mit v roce 2027… ale aspon se neco deje, obchvaty z MB na Znojmo (Greslove Myto, Pavlice, Vranovska Ves, Kasarna…) to je jeste vetsi bida..o Zeletave nemluve, ale ta se snad taky chysta
Slibem zkrátka nezarmoutíš…
Už v roce 2012 psaly Jihlavské listy:
„K obchvatu má nejblíže Želetava, ostatní si na něj musí počkat“.
Současné info k obchvatu Želetavy:
https://www.mestyszeletava.cz/koncept-obchvatu-i-38-zeletava-horky/d-14812
Obchvat Želetavy slibují už od revoluce, a skutek utek.
Takže budeme víc než šest let zbytečně čekat na novou dvouproudou silnici smrti abychom pak dalších 10 – 20 let čekali znovu na to až tam postaví čtyři pruhy které je trestuhodné že tam neplánují rovnou už teď? Když se staví něco nového tak se to má dělat pořádně a jen čtyři pruhy jsou postavená silnice pořádně! Už po válce to chtělo tam ty čtyři pruhy rovnou udělat stejně jako jinde. Neříkám že to musi byt dálnice na 130, ale stačí klidně úzký profil bez odstavných pruhů a jen 110 km/h. Jde o to aby šlo bezpečně předjet pomalé blbce… Číst vice »
Podobně jako úsek I/37 mezi křižovatkou Pardubice – Závodiště a Chrudimi – intenzity mnohem vyšší než pod Jihlavou
Neustále kolony a smrťáky a teď po cca 20ti letech konečně příprava na 4pruh
Ale hlavně , ze máme cyklostezky a rozhledny
Možná by stačil střídavý třípruh, jaký je na té stejné silnici dál na jihu.
Pokud budou čtyři pruhy vůbec potřeba. Ona totiž není propojená D52 s A5 a tím pádem je to jediná použitelná alternativa k jízdě přes Mikulov.
Nevím jestli na tohle trollení u stavby jakékoliv silnice vůbec reagovat, ale přece… Jsou tam intenzity okolo deseti tisic aut, původní silnice zůstává (a část intenzit na ni bezesporu zustane), k tomu nové dva pruhy přeložky. Opravdu tady myslíte vážně šest pruhů?
píše 2+2 a ty intenzity tam nejsou proč? Protože to každý objíždí a špuntuje se to jinde