Překvapení v Jablonci. BusLine končí, soutěž na MHD vyhrála společnost About Me
Autobus MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: Regionální rada NUTS2 Severovýchod
Společnost BusLine opustí příští rok v únoru provozování městské hromadné dopravy v Jablonci nad Nisou. Desetiletou zakázku získala pražská společnost
Dá se to považovat za naději pro tramvaj, když odchází subjekt, pro který představuje konkurenci a který proslulý zákulisní špínou?
Teď už zřejmě obě. 🙂
Chyba v Matrixu? To měla být reakce na příspěvek, který už nevidím…
Asi nebyla řeč o ženách?
Proč dopravce z Prahy? Tam je poptávka určitě v převisu, nedává to smysl.. Ale, když o tom přemýšlím ‚ v souvislostech‘ , dává.. 🙁
Nic proti soutěžím, ale tomuhle šibování po pár letech fakt nerozumím, mohl by mi to někdo bez mínusů vysvětlit? Myslím to tak, že mám firmu, autobusy, řidiče a všechny návaznosti, ale za pár let nevyhraju výběrko — a co se dělá teď (s autobusy, řidiči, …)? Tohle různé převádění musí být přece hrozně neefektivní a nákladné, ne? A za co ta nová firma, která nic z tohoto ještě nevlastní, to nakoupí/získá?
Když to přeženu (doufám), představuju si, jak DPmOlomouce po sto letech provozu nevyhraje soutěž na provoz MHD v Olomouci, protože DPmProstějova nabídne o trochu lepší cenu…
Mestske dopravni podniky maji vyjimku. Nikdo nechce, aby tu vznikaly treba paralelni tramvajove kolejiste.
Jablonec je specifický případ, jinde se dělají soutěže na delší období, kryjící se plus minus s první polovinou životnosti autobusu (druhou může trávit na návozu zaměstnanců, ve východní Evropě, na doplňkových výkonech). Když firma funguje, nemá problém uspět i v dalším období a působit dále, když ne, je vyměněna (což tedy není vždy záruka nápravy stavu – Štěpánek jako subdodávka např.). Neříkám, že je to ideální systém, ale nějaký bič na dopravce je potřeba.
Kar: Dopravce zpravidla převezme řidiče, zázemí a autobusy záleží na dohodě. Při soutěži na deset let, máte nové autobusy, jejichž odpisy se dají v průběhu deseti let rozložit a pak záleží, na nákladech na provoz a jak velký máte managment.
Pro objednatele je výhoda, že si může vybrat z několika dopravců a na základě stanovených podmínek jej zajíma nejnižší cena.
Zákon č. 194/2010 Sb.
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících
§ 8
(1) Pro zajištění dopravní obslužnosti může objednatel
a) uzavírat smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravci, kteří jsou provozovateli dopravy podle jiných právních předpisů2),3), nebo
b) POSKYTOVAT VEŘEJNÉ SLUŽBY V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH SÁM, JE-LI OBJEDNATELEM KRAJ NEBO OBEC.
Podle legislativy platí, že pokud je dopravce v majetku objednavatele (např. města), soutěžit se nemusí. Proto města, která mají svůj dopravní podnik, soutěže nevypisují. Tak tomu je v případě většiny velkých měst, ale třeba i okresní město Kroměříž má dopravce ve svém vlastnictví, MHD tam zajišťují Kroměřížské technické služby. Pokud jde o Jablonec, tam se stalo to, že dopravní podnik vlastněný městy nebyl schopen zajistit dopravu a tak byli osloveni soukromníci.
Jak jsou v tom Podbořany, tak to bude pár let obstrukcí ÚHOSu za dalšího ježdění BusLine
Budou tam jezdit ty jejich šroty co provozuji dosud v Praze?
Jestli ano, tak se mají v Jablonci na co těšit!
No furt lepší než ty stoletý iveca a sorky a když už tak budou mít USB a WiFi
Že by Liberec nakonec měl možnost pronajat jablonecké Tedomy About Me? 🙂
dotační podmínky pronájem nedovolují
Pokud jsem správně pochopil „logiku“, tak DPMLJ musí udělat soutěž a tu čirou náhodou musí vyhrát provozovatel MHD v Jablonci. Je to hlavu? No jistě, vítejte v Kocourkově…
Omlouvám se, děkuji za osvětu. 🙂
Otázkou zůstává, zda se DPMLJ účastnil VŘ vedle BusLine, About Me a Podobřan. Měli by nejlepší přehled o situaci a vzhledem k absenci podmínky nového vozidlového parku i šanci se vrátit z5. Něco mi říká, že nepodali nabídku z emočních důvodů
Myslím, že DPMLJ má aktuálně jiné starosti, než se znovu dohadovat s vedením Jablonce ještě v případě větší zakázky. Tramvaj a vývoj kolem ní bohatě stačí. Nazýval bych to spíše rozumem než emočnímu důvody.
Dovoluji si oponovat, problematika tramvajové trati právě spojuje tyto dva subjekty, proč sem pouštět dalšího hráče.. ale je to věc názoru
Ano,teoreticky.
Pane Sůra, děkuji. Přesně jste to popsal.To, co předvádí jablonecké vedení kolem tramvaje je doslova kstastrofa…
Nevím kdo a proč dává výstižně popsané situaci v Jablonci. panu Sůrovi minusy. Ale vyřešit kotrmelce kolem tramvaje je úkol pro Chytrou Horákyni. Jablonec má zájem o prodloužení tratě z okraje Jablonce do středu města, ale vadí mu, že by v ulicích města byly položeny tramvajové koleje….
kdo by řešil mínusy– jinak v Jablonci je vše stísněné, je to dané kopcovitým terénem v podhůří Jizerek, nulový prostor pro obchvat atd, tramvaj má smyčku v sadech, to je pro méně pohyblivé, nebo pro jedince s kufrem problém. Ale šířka komunikací je daná zástavbou a tramvajové těleso bude vždy někde omezovat další provoz.
Nostalgie tady, bohužel, nemá místo. Řešil bych v Tyršových sadech „bezbarierový“ přestup TRAM / BUS, ale na to jsou jiní, placení odborníci.
Pokud budeme argumentovat stísněnými poměry v Jablonci, které jsou překážkou prodloužení tram. tratě, pak doporučuji navštívit Lisabon a projet tramvajovou síť, která po letech stagnace a omezování opět prožívá renesanci. Stísněné poměry by mohly být i překážkou výstavby nového dopravního terminálu v Jablonci.??
Bezbariérový přestup TRAM/BUS v Tyršových sadech na všechny spoje, které mají odjezd či příjezd na současném terminálu? Nebo pouze „pendl“ Tyršovy sady _ terminál?
Mohla by se tam prodloužit „sedmička“, bus 107, linka, která končí v současné době na AN ( k názvu terminál bych se zatím neuchyloval)..
Já si myslím že ano protože dpmlj ty busy nabízel BusLine a on je nechtěl