Automobilový průmysl Automobily

Překvapení na trhu s auty. Mercedes-Benz je v Česku už čtvrtou nejprodávanější značkou

Mercedes-Benz GLE. Foto: MB
Mercedes-Benz GLE. Foto: MB
Za nárůstem je nejspíše finanční situace lidí s vyššími příjmy, kterým se omezily možnosti utrácení peněz.

Prodeje osobních automobilů na českém trhu se stále nevrátily na úroveň roku 2019, celkové statistiky ale přináší v první desítce nečekané posuny. V tuzemsku se začíná podstatně více než v minulosti dařit prémiovým značkám, zejména pak vozům Mercedes-Benz.

Ukazují to data zveřejněná Svazem dovozců automobilů. Zatímco celý trh za letošní první čtyři měsíce v porovnání s loňským zaznamenal nárůst registrací o 12 %, některé prémiové značky hlásí za první třetinu roku mnohonásobně vyšší růst než celý trh. Tuzemskou čtyřkou, někdy i trojkou, byla dlouhodobě Dacia. Ta letos spadla až na konec první desítky.

Mercedes-Benz za první čtyři měsíce prodal na českém trhu 3194 aut, což je nárůst o 51 %. Z dalších velkoobjemových prémiových značek jsou ostatní až v druhé desítce. BMW na 11. místě s 1633 vozy (stejný objem aut jako loni), Audi na patnáctém místě zaznamenalo růst o 42 % s 1011 vozy. Šestnácté Volvo prodalo 905 aut, registrace vyskočily meziročně o 46 %.

Když nejde utrácet za cestování

Lidé z oboru si velký nárůst prodejů dražších aut vysvětlují především finanční situací zákazníků. „Vnímáme, že za výrazným nárůstem prodeje prémiových velkoobjemových značek v daném období stojí zejména fakt, že střední a vyšší příjmová skupina obyvatel v Česku disponuje, v důsledku aktuální Covid-19 situace, finančními prostředky a úsporami, které neměla možnost utratit například z důvodu restrikcí pro cestování. Nakumulované finanční prostředky se tak obyvatelé z těchto skupin rozhodli investovat právě do koupě prémiových vozidel,“ řekl Skander Fakhfakh, expert na automobilový průmysl z PwC Česká republika. Očekává, že optimistická spotřebitelská nálada se projeví i u dalších značek.

Podle posledních dat Svazu dovozců automobilů dosáhly registrace osobních aut pouze 83% ve srovnání s „předkovidovým“ rokem 2019. „Meziroční nárůst přes 12 % je způsoben loňským razantním propadem, kdy byl tento segment nejsilněji postižen opatřeními proti pandemii. Oproti loňskému roku se výrazně snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet hybridních vozů se naopak zdvojnásobil,“ uvedl SDA ve své zprávě o stavu trhu.

Od ledna do dubna se v Česku registrovalo 68 510 nových automobilů. V první trojce zůstává tradičně Škoda Auto, Volkswagen a Hyundai. Přes 41 % registrovaných vozidel je už kategorie SUV.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Kmm se hrabeme na Albánii! Tam mercedesy vedou už přes dvacet let! Od zbrusu nových po ojetiny v nejrůznějším stupni rozpadu. Platí tam pravidlo, že kdo nemá meďoura, jako by nebyl.

mts

Achtung achtung, Mercedes reportuje v ČR některé modely dvakrát – jako osobaky i jako uzitkace. Naštěstí si to zatím nikdo ve Stuttgartu nespojil. No jo no, trochu švindl…

Lxxxx

Podle údajů zveřejněných ve světě motorů více než tři čtvrtiny nových osobních aut kupují firmy, méně než čtvrtinu soukromé osoby, vloni dokonce soukromé osoby koupily jen sedmnáct procent nových osobních aut, jak známo u firem se na nějaký milion nekouká, stejně se to odepíše z daní, tak proč si nekoupit meďoura?

Lxxxx

Tím jsem chtěl říci, že statistiky prodejů nových aut ovlivňují hlavně nákupy firem. U soukromých osob by ten žebříček „oblíbenosti“ asi vypadal úplně jinak.

Žabák

To bude ta zdecimovaná ekonomika, jak se nám kdejaký továrník snaží namluvit 😀

Tom

Abyste mohl něco odepsat z daní, tak na to napřed musíte vydelat.
Závist je hrozná, mohl jste také podnikat a kupovat si MB, pokud byste uspěl.

PetrM

jasně, závist, univerzální argument 😀 je vám jasné, že lidské jednání je motivováno desítkami různých impulsů, a ne jen závistí?

Václav

To dělá těch 100mld, co politici odpustili vysokopříjmové skupině obyvatel na daních.

Žabák

Takže nejvyšší čas jim trochu utáhnout opasky

Původní Pražák

Zaměstnanci jsou vysokopříjmová skupina? No někde z lavičky před Hlavním nádražím se to tak může jevit. To je ta relativita.

Žabák

Pan Václav jistě zaměstnance nemyslel. A přirovnávání těch co obhajují chudé k nejspodnějším vrstvám je někde v průniku množin „ubohost“ a „pravičáctví“ (což se dost překrývá)

Původní Pražák

Jak víte jistě, co.myslel pan Václav? Protože je to jen jedna z vašich přezdívek? A když to tak nemyslel, tak jak? Pokud byste pracoval(i) jako zaměstnanec, tak byste si musel(i) všimnout, že zrušení zdanění superhrube mudy snížilo daně i vám. Takže úplně nevím, co si pod tou vaší obhajobou chudých mám představit.

Žabák

Opět reagujete zcela mimo. Více přezdívek je Váš nápad, já mám jen jednu. Zrušení superhrubé mzdy přinese mnohem méně peněz než štědré programy pro podnikatele. A co si máte představit? Nejlépe že není slušné podsouvat nesmyslné tvrzení, že někdo sedí na lavičce před nádražím, nebo že někdo není zaměstnanec pakliže není vděčný alespoň za to co dostal, a nedrží ústa. Vaše snaha dehonestovat oponenta v diskuzi přesně vystihuje mé tvrzení o ubohosti. Přemýšlejte nad tím.

Původní Pražák

S dovolenim si tedy pockam na pana Václava, kterou vysokopříjmovou skupinu myslel, kdyz argumentuje 100 miliardami, což je odhadovaný efekt snížení daní pro všechny zaměstnance. U vás postačí, když se do toho nebudete nadále motat. Děkuji.

Václav

Pěkně jste se kvůli mě porafali;) Když jsem myslel vysokopříjmvou skupinu, tak jsem tím nemyslel ani zaměstnance, ani nikoho jiného. Jenom jsem připomenul, co už říkali ekonomové při schvalování zákona, že na zrušení superhrubé mzdy vydělají nejvíce ti co hodně vydělají, zatímco ti s minimální mzdou to skoro nepoznají.

Žabák

To je pohoda, já to moc neprožívám, spíš je to takové odreagování 🙂

Žabák

Jste roztomilej, nejsou argumenty, vypadá to blbě, tak hlavně abych se do toho už víc nemotal 🙂

Jan

Hrajeme si na Němce. 😀

Žabák

Se mi líbí ty červený palce, samej kapitalista bez kapitálu, ale elity ochraňujeme tvrdě 🙂

Jaaa

To je totiž ten příběh – každej druhej věří té pohádce a mnohej mladej se tu vidí jako budoucí bohatej. 🙂

Ale když je mu řečeno, že střední třida v ČR – měsíční příjem domácnosti aspoň 120 000 korun – tak to je pak hned taky les červených palců. 😉

Žabák

To hezky ukazuje že státní finanční pomoc má cílit na sociálně slabé, obzvlášť teď. Na vyšší příjmové skupiny by zas místo štědrých programů měla cílit třeba progresivní daň.

Bergham

Smiř se s tím, že peníze úspěšnějších jen tak nedostaneš.

Žabák

Já je ani tak nepotřebuju, ale ve společnosti je dost lidí co jo…ale tak chápu že někteří zástupci elit dávají přednost davu ozbrojených dělníků 🙂

Jiří Kocurek

Jakože dělnická pěst udeří a zavraždí každého, kdo má Mercedes Vito – bílou dodávku, jo?

Žabák

Yes, pár lidí má Vito, takže žádný problém s rozevírajícími se nůžkami není, díky za vyřešení, spousta odborníků nad tím přemýšlí roky, a vy to máte během minuty 😀

Jaaa

Nechci vám kazit večírek, ale voni se ti komunisti nezjevili jen tak z ničeho.

Nebude sociální politika – budou lidové bouře. A to byznysu jaksi nesvědčí.

Otakar

Progresivní daň je tu už dávno, nebo 20 % z 100 000 Kč je stejná částka jako z 1 000 000 Kč? Nač ji ještě zvyšovat? Pokud neúspěšní nemohou dosáhnout vyšších částek, tak by se měli zamyslet, co dělají špatně, namísto toho brát to těm, kteří jsou úspěšnější.

Tomas

tohle ale neznamená progresivní daň 😀

Jiří Kocurek

Ale houby.
Hrubá 20 tisíc = 17120 Kč čistého.
Hrubá 60 tisíc = 46760 Kč čistého. A ne 51360 jako by byla přímou úměrou.
Hrubá 100 tisíc = 76320 čistého. A ne 85600 jako by byla přímou úměrou.

Petr

To Vám ale vychází díky slevě na poplatníka, ne kvůli progresivní dani.

Tomas

a co jste nám tím chtěl říct?

Goriot

ten váš bolševismus mě už vážně štve

Žabák

Mě štvou pravičáci, ale to je asi vše co s tím uděláme 🙂

Princ Krason

Kdyby jste se lepe ucil, mohl jste mit MB taky 😛

Jan Pytela

Hodí se připomenout, že Mercedes v těch číslech má i dodávky, což případ Volvo a BMW není. Ale i bez nich (1100 ks) těch aut prodal víc.

Jan Pytela

Pardon, neměl jsem na mysli dodávky jako „bílé skřině“. Dohromady 1100 sprinterů, V a Vito v té tabulce osobních vozů každopádně je, a za luxusní se dá považovat jen jeden model z těch tří (ze stejné kategorie tam jsou i modely ostatních výrobců – VW, Peugeot, takže se zase nedá říct, že by to bylo nefér).

Jan Pytela
navratp

Za tímto úspěchem stojí cenová politika.

KrizeVýchodníSpolečnosti

Škoda, že MB je už jen poruchový šrot (vím z vlastní zkušenosti i ze zkušenosti kolegů)

FACEPALM

Nesouhlasím, máme ve firmě Rapidy a jsme spokojeni. Předtím jsme měli vozy Citroën, kolikrát sotva co vyjeli z dílny tak už byly zase zpátky.

Ondros

Myslím, že MB je myšlen Mercedes Benz, ne Mladá Boleslav… Jinak tomu Rapidu nerozumím 🙂 Ale zpět k podstatě věci, měl jsem jeden čas služebně třídu B ve vrcholné benzínové motorizaci s pohonem všech kol. Motorově super, zpracování interiéru prémie, ale zřejmě v důsledku nedostatečných převisů karosérie (i se zástěrkami) odlítavaly kamínky od zadních kol tak šikovně, že se mně podařilo rozbít si i sám sobě zadní boční sklo u kufru 🙂 To samé přední sklo, jakmile odlítl i menší kamínek od protijedoucího vozu, okamžikem hvězdička na skle. Nikdy by mě to nenapadlo, ale měl jsem pocit, že ty skla… Číst vice »

Roman Soudný

Rapid je takzvaný „parts bin special“ poskládaný z převážně historických dílů na letité platformě.

KrizeVýchodníSpolečnosti

Myslel jsem Mercedes Benz…

L. H.

Sám jste šrot a taky pořádnej vůl!

KrizeVýchodníSpolečnosti

Díky za váš názor a posílám klíčenku.

rsp

Předevčírem jsem dočetl knihu Neobyvatelná planeta. A nemohl jsem si na ni nevzpomenout při čtení tohoto článku.
Jo a zdánlivě vtipný bonmot, že pesimista je poučený optimista je na sto procent pravdivé.

FACEPALM

Máte úplnou pravdu. Jen bych ještě dodal, že dospělý optimista je většinou jen přerostlé dítě žijící v pohádkách.

Alf

V Albánii je Mercedes na prvním místě, takže trend není překvapením. 😃

Huh

Kultura řidičů se tě Albánii blíží taky, docela trefa 😂

Petr

Nakumulované finanční prostředky se tak obyvatelé z těchto skupin rozhodli investovat právě do koupě prémiových vozidel,“ řekl Skander Fakhfakh. Nevim, zda investovat, spis utratit 😁

Greta

Pokud počítají s budoucím prodejem nebo je auto firemní, tak jde o investiční majetek.

Roman Soudný

Účetně možná, fakticky ne.

Jiří Kocurek

Jako že to auto prodá po 5 letech za cenu o 20 % vyšší, než za kolik koupil?