Cestovní ruch

Překvapení na trhu dovolených: podíl lidí jezdících přes cestovky začal po letech stoupat

Dovolená na pláži. Foto: CK Fischer
Dovolená na pláži. Foto: CK Fischer

Českým cestovním kancelářím se podařilo zastavit trend, kdy čím dál více lidí jezdí na zahraniční dovolenou bez jejich služeb.

Ukazují to data ERV Evropské pojišťovny, která je největším hráčem v oboru pojištění cestovních kanceláří proti úpadku i v cestovním pojištění. Podle nich velikost trhu českých cestovek loni dosáhla zhruba 26 miliard korun. Počet zahraničních výjezdů loni stoupl meziročně o 9,1 % na 7,4 milionu. Přes cestovky jelo celkem 46 % lidí. V roce 2017 byl podíl cestovek 43 %.

„Souvisí to s tím, že na dovolenou vyráží i lidé, kteří dříve trávili dovolenou spíše doma a raději spoléhají na organizované služby,“ říká Štěpán Landík, ředitel obchodu a marketingu ERV Evropské pojišťovny. Nárůst této skupiny dává do souvislosti s rostoucí kupní silou. Podle něj pokračuje koncentrace celého trhu cestovních kanceláří, na trhu jich je stále téměř 900. „Je to neskutečně vysoké číslo na evropské poměry,“ podotkl. Desítka největších cestovek podle něj už ale tvoří až 90 % trhu.

Výraznější nárůst zaznamenaly kratší cesty na 1-3 noci, kterých bylo meziročně o 36 % více, díky čemu tvořily čtvrtinu všech zahraničních cest. Naopak delší cesty na 4 a více nocí stagnovaly a bylo jich pouze o 2 % více. Růst zaznamenaly i pracovní cesty, jejichž počet stoupl o 6 %. „Tato čísla potvrzují trend posledních let, kdy Češi vyráží do zahraničí sice na kratší dobu, ale vícekrát za rok,“ dodal Landík.

Meziročně vzrostl počet dovolených na 4 a více nocí na celkových 5 038 000. Průměrná délka dovolené v roce 2018 byla 8,1 noci. Podle dat Českého statistického úřadu Češi nejčastěji vyrazili do Chorvatska, na Slovensko, do Itálie, Řecka, Rakouska a Egypta. Nadpoloviční většina lidí (56 %) jela na dovolenou autem či autobusem, 41 % letadlem. Leteckých cest bylo o 14,2 % více než v roce 2017. S tím koresponduje i nákup dovolené. Zatímco 54 % Čechů si ji zajistilo individuálně, 46 % využilo služeb CK. „Na dovolenou jsou kladeny stále vyšší nároky. Téměř třetina Čechů vyžaduje pětihvězdičkové hotely a 90 % klientů velkých cestovek volí stravování all inclusive i přesto, že ceny zájezdů pro letošní rok vzrostly o cca 15 %,“ říká Štěpán Landík.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radek Janata
Host
Radek Janata

Chtělo by to popsat i metodiku průzkumu. Ten rozdíl může být i tím, že průzkum nyní z nějakého důvodu nedokáže zachytit větší část individuálních cestovatelů a tak se zdá, že podíl cestovek roste.

Dan
Host
Dan

Přesně. Pokud si letenky kupuju přímo od Ryana, Swiss nebo Vuelingu, ubytování přes zahraniční portál, jsem statisticky podchycen?

-TR-
Host
-TR-

Je smutné, že podle zmiňovaných statistik jelo na dovolenou vlakem pouhá 3 % lidí. Z velké části za to může obecně laxní přístup k mezinárodní železniční přepravě, existence předraženého tarifu NRT a nutnost složitě zkoumat tarify a ceny jízdenek v jednotlivých zemích, aby se člověk dostal na rozumnou cenu za vlak. V poslední době jsem si oblíbil moře v Polsku. Minulý rok jsem cestoval přímým vlakem TLK Rozewie, který jezdil trasu Szklarska Poręba – Gdynia (letos bude jezdit až z Jelenie Góry). Znamenalo to, že hranici jsem přejel přes Harrachov. Abych jel za cenu, kterou jsem si mohl dovolit, musel… Číst vice »

-TR-
Host
-TR-

Ještě doplním, že vnitrostátní ČD do Liberce a MPS do Sz. Poręby jsem si kupoval na místě na pokladně v Česku, jízdenku PKP IC jsem si koupil v jejich e-shopu 30 dní před odjezdem, okamžitě po uvolnění prodeje, a jízdenku POLREGIO jsem si koupil až na nádraží v Gdynii.

Každou jízdenku jsem kupoval úplně jinak. Pro běžného člověka je to velmi složité a nepřehledné.

Ivan
Host
Ivan

Ono tahat rodinu s vybavením vlakem, prestupovat je složité… A co pak na místě? Řešit transfer z nádraží, nemít možnost jet na výlet… Proto jedu radši autem, nebo letecky a na místě si auto půjčím.
Jinak ale se snažím vlaky preferovat.

-TR-
Host
-TR-

Zrovna na místě, které popisuji, to problém nebyl. Pobřeží Baltu, ať už Helská kosa, nebo třeba Łeba či Kołobrzeg jsou velmi dobře obsluhovány železniční dopravou, takže problém transferu odpadá – ubytování bývá často pár kroků od nádraží.

Zajímavě to mají řešené třeba i v Rumunsku. Tam je trať Constanta – Mangalia vedoucí podél pobřeží, místy v podstatě i podél pláže, a má zastávky ve všech letoviscích na trati – Eforie Nord, Eforie Sud, Costinesti, Jupiter.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Principiálně se cesta vlakem neliší od cesty letadlem. Taky se ta rodina musí být schopna sbalit do kufrů, které sama unese. A i při cestě vlakem si v destinaci můžete půjčit auto.

Rozdíl je skutečně v tom, že díky absenci VRT se v přijatelném čase daleko vlakem nedostanete a také v nepřátelském tarifu, jak už bylo zmíněno.

Pokud by vedla VRT do Chorvatska a jízdnenky šlo koupit za akční cenu v e-shopu ČD, tak to populární způsob dopravy bude.

bkp
Host
bkp

Třeba proto, že do populárních destinací to vlakem moc nejde…

Tomas
Host
Tomas

A nebo místo vymýšlení nesmyslů si můžeme prostě a jednoduše přiznat, že v drtivé většině případů je pro nešotouše auto nebo letadlo po všech stránkách výhodnější…

Riki
Host
Riki

Možná šlo i napsat pro lenochy a neschopné si něco vyhledat i na tom blbým netu 🙂
Ale prostě každý si najde své a za své.

-TR-
Host
-TR-

Jenže aby dráha byla konkurenceschopná, musí těm lenochům vyjít vstříc. A to většina modrých gum nechápe.

Jan
Host
Jan

Ono jet někam dál vlakem je opravdu jen pro srdcaře a nadšence. Ve většině případů je to totiž ta nejdražší, nejdelší a (někdy i) nejsložitější varianta. Nicméně, patřím mezi těch pár „bláznů“, co vyhledávají cestování vlakem 😀 . Většinou to ale tedy kombinuji s low-cost letenkami, protože na některých trasách jet vlakem mi přijde jako vyhazování peněz oknem 😀 . Ale abych přihodil i nějakou zkušenost, tak v dubnu jsem absolvoval cestu vlakem na trase Niš (Srbsko) – Sofia (Bulharsko). Cca 7 hodin (a 160 km 😀 ) cesty včetně přestupu v pohraniční stanici, protože přímé vlaky jezdí jen v… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

S tím lze jen souhlasit, že nejdražší, nejpomalejší a nejkomplikovanější je cestování vlakem, snad jediné pozitivum je příjemnější vlastní cesta a možnost poznat i okolní krajinu cestou do cíle. Ačkoli ne každý tohle ocení.

AAA
Host
AAA

A porovnat PHS v jednotlivých zemích 🙂

Riki
Host
Riki

Nemohu souhlasit s títmo obecným názorem, vlakem to není ani nejdražší, ani nejpomalejší a ani nejkomplikovanější, rozhodně to je ale nejpohodlnější. Ano souhlasím s poznáním toho co potkáš na vlastní cestě. Ono totiž dnes je velký rozdíl v pojmu cestování.
1. Cestování projet do cíle trasu třeba i se zastávkami a poznat další věci a lidi kolem.
2. Cestovaní DNES u většiny = přemístit se co nejrychleji z bodu A do bodu B a po dovolené obráceně.

Za mě vítězí 1.

Riki
Host
Riki

Nevím chlape jak jste jel a kdy. ALE také jsem jím třikrát behěm posledních let jel. A tak musíte více hledat přemýšlet. Já to měl takto…. z Liberce EURO NISA TICKET až do Jelení hory. Mohl jsem sice také přestoupit na Rozewie v Porebě, ale proč ? On mne dojel. Jelení Hora až do Jastarnie jedna jízdenka ,my měli až na HEL, poněvadž vlak si v Gdyni roztrhá a pár vagónů nejen z TLK Rozewie /myslím že ve Wroclawi se ještě něco přihodilo nebo v Poznani / jede přímo až na HEL. Takže u nás dvě jízdenky a jeden přestup.… Číst vice »

-TR-
Host
-TR-

Na Rozewie jsem přestoupil v Porebě, protože jsem nechtěl zbytečně přestupovat.

Jízdenka na vlak Rozewie byla zakoupena do lůžkového vozu, který končí v Gdynii. Kdybych si k tomu měl dokoupit jízdenku PKP IC k sezení na úsek Gdynia – Jastarnia, bylo by to mnohem dražší, než kdybych si počkal na osobák POLREGIO.

-TR-
Host
-TR-

Ještě doplním, že jinak než lůžkovým (případně lehátkovým) vozem bych přes noc nejel. Pokud by nebyl k dispozici nebo by byla všechna lůžka / lehátka vyprodaná, jel bych raději přes den.

Partneři



CSCARGO