Překvapení na trhu dovolených: podíl lidí jezdících přes cestovky začal po letech stoupat

Dovolená na pláži. Foto: CK FischerDovolená na pláži. Foto: CK Fischer

Českým cestovním kancelářím se podařilo zastavit trend, kdy čím dál více lidí jezdí na zahraniční dovolenou bez jejich služeb. Ukazují

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek Janata

Chtělo by to popsat i metodiku průzkumu. Ten rozdíl může být i tím, že průzkum nyní z nějakého důvodu nedokáže zachytit větší část individuálních cestovatelů a tak se zdá, že podíl cestovek roste.

Dan

Přesně. Pokud si letenky kupuju přímo od Ryana, Swiss nebo Vuelingu, ubytování přes zahraniční portál, jsem statisticky podchycen?

Tomáš Záruba

A pokud neletím?

Radek Janata

A to je právě zajímavé, jak to dělají. Když si někdo koupí letenku do Londýna nebo jízdnenku vlakem do Budapešti. Jako poznají, že zda jedná o dovolenou nebo o služební cestu? To lze jen hrubě odhadovat a pak je to zatíženo velkou chybou, takže když z toho nakonec vypadne změna o 3%, neznamená to vůbec nic.

-TR-

Je smutné, že podle zmiňovaných statistik jelo na dovolenou vlakem pouhá 3 % lidí. Z velké části za to může obecně laxní přístup k mezinárodní železniční přepravě, existence předraženého tarifu NRT a nutnost složitě zkoumat tarify a ceny jízdenek v jednotlivých zemích, aby se člověk dostal na rozumnou cenu za vlak. V poslední době jsem si oblíbil moře v Polsku. Minulý rok jsem cestoval přímým vlakem TLK Rozewie, který jezdil trasu Szklarska Poręba – Gdynia (letos bude jezdit až z Jelenie Góry). Znamenalo to, že hranici jsem přejel přes Harrachov. Abych jel za cenu, kterou jsem si mohl dovolit, musel… Číst vice »

-TR-

Ještě doplním, že vnitrostátní ČD do Liberce a MPS do Sz. Poręby jsem si kupoval na místě na pokladně v Česku, jízdenku PKP IC jsem si koupil v jejich e-shopu 30 dní před odjezdem, okamžitě po uvolnění prodeje, a jízdenku POLREGIO jsem si koupil až na nádraží v Gdynii.

Každou jízdenku jsem kupoval úplně jinak. Pro běžného člověka je to velmi složité a nepřehledné.

Ivan

Ono tahat rodinu s vybavením vlakem, prestupovat je složité… A co pak na místě? Řešit transfer z nádraží, nemít možnost jet na výlet… Proto jedu radši autem, nebo letecky a na místě si auto půjčím.
Jinak ale se snažím vlaky preferovat.

-TR-

Zrovna na místě, které popisuji, to problém nebyl. Pobřeží Baltu, ať už Helská kosa, nebo třeba Łeba či Kołobrzeg jsou velmi dobře obsluhovány železniční dopravou, takže problém transferu odpadá – ubytování bývá často pár kroků od nádraží.

Zajímavě to mají řešené třeba i v Rumunsku. Tam je trať Constanta – Mangalia vedoucí podél pobřeží, místy v podstatě i podél pláže, a má zastávky ve všech letoviscích na trati – Eforie Nord, Eforie Sud, Costinesti, Jupiter.

Radek Janata

Principiálně se cesta vlakem neliší od cesty letadlem. Taky se ta rodina musí být schopna sbalit do kufrů, které sama unese. A i při cestě vlakem si v destinaci můžete půjčit auto.

Rozdíl je skutečně v tom, že díky absenci VRT se v přijatelném čase daleko vlakem nedostanete a také v nepřátelském tarifu, jak už bylo zmíněno.

Pokud by vedla VRT do Chorvatska a jízdnenky šlo koupit za akční cenu v e-shopu ČD, tak to populární způsob dopravy bude.

bkp

Třeba proto, že do populárních destinací to vlakem moc nejde…

Tomas

A nebo místo vymýšlení nesmyslů si můžeme prostě a jednoduše přiznat, že v drtivé většině případů je pro nešotouše auto nebo letadlo po všech stránkách výhodnější…

Riki

Možná šlo i napsat pro lenochy a neschopné si něco vyhledat i na tom blbým netu 🙂
Ale prostě každý si najde své a za své.

-TR-

Jenže aby dráha byla konkurenceschopná, musí těm lenochům vyjít vstříc. A to většina modrých gum nechápe.

Jan

Ono jet někam dál vlakem je opravdu jen pro srdcaře a nadšence. Ve většině případů je to totiž ta nejdražší, nejdelší a (někdy i) nejsložitější varianta. Nicméně, patřím mezi těch pár „bláznů“, co vyhledávají cestování vlakem 😀 . Většinou to ale tedy kombinuji s low-cost letenkami, protože na některých trasách jet vlakem mi přijde jako vyhazování peněz oknem 😀 . Ale abych přihodil i nějakou zkušenost, tak v dubnu jsem absolvoval cestu vlakem na trase Niš (Srbsko) – Sofia (Bulharsko). Cca 7 hodin (a 160 km 😀 ) cesty včetně přestupu v pohraniční stanici, protože přímé vlaky jezdí jen v… Číst vice »

Ondra

S tím lze jen souhlasit, že nejdražší, nejpomalejší a nejkomplikovanější je cestování vlakem, snad jediné pozitivum je příjemnější vlastní cesta a možnost poznat i okolní krajinu cestou do cíle. Ačkoli ne každý tohle ocení.

AAA

A porovnat PHS v jednotlivých zemích 🙂

Riki

Nemohu souhlasit s títmo obecným názorem, vlakem to není ani nejdražší, ani nejpomalejší a ani nejkomplikovanější, rozhodně to je ale nejpohodlnější. Ano souhlasím s poznáním toho co potkáš na vlastní cestě. Ono totiž dnes je velký rozdíl v pojmu cestování.
1. Cestování projet do cíle trasu třeba i se zastávkami a poznat další věci a lidi kolem.
2. Cestovaní DNES u většiny = přemístit se co nejrychleji z bodu A do bodu B a po dovolené obráceně.

Za mě vítězí 1.

Riki

Nevím chlape jak jste jel a kdy. ALE také jsem jím třikrát behěm posledních let jel. A tak musíte více hledat přemýšlet. Já to měl takto…. z Liberce EURO NISA TICKET až do Jelení hory. Mohl jsem sice také přestoupit na Rozewie v Porebě, ale proč ? On mne dojel. Jelení Hora až do Jastarnie jedna jízdenka ,my měli až na HEL, poněvadž vlak si v Gdyni roztrhá a pár vagónů nejen z TLK Rozewie /myslím že ve Wroclawi se ještě něco přihodilo nebo v Poznani / jede přímo až na HEL. Takže u nás dvě jízdenky a jeden přestup.… Číst vice »

-TR-

Na Rozewie jsem přestoupil v Porebě, protože jsem nechtěl zbytečně přestupovat.

Jízdenka na vlak Rozewie byla zakoupena do lůžkového vozu, který končí v Gdynii. Kdybych si k tomu měl dokoupit jízdenku PKP IC k sezení na úsek Gdynia – Jastarnia, bylo by to mnohem dražší, než kdybych si počkal na osobák POLREGIO.

-TR-

Ještě doplním, že jinak než lůžkovým (případně lehátkovým) vozem bych přes noc nejel. Pokud by nebyl k dispozici nebo by byla všechna lůžka / lehátka vyprodaná, jel bych raději přes den.