Překvapení: ETCS do motoráků 842 a řídících vozů vyjde České dráhy výrazně levněji, než čekaly

Motorový vůz 842 v Uherském Hradišti. Foto: České dráhyMotorový vůz 842 v Uherském Hradišti. Foto: České dráhy

Díky velké sérii se cena za instalaci na vůz vrátila k 10 milionům.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš

Od kdy jezdí řada 842 na R27?

Facepalm

Tak to když tak pěkně ušetřili a nějaké ty šušně jim zbyly, tak by tím mohli osadit i šukafony. A za dalších 20 let po dalších pár modernizacích bysme se mohli dožít i šukafonu autonomního.

none

Zasmal jsem se, ale pak mi doslo, ze se to stane… Wifi, klimatizace, sedacky, prestalo se tam za jizdy kourit od vyfuku.. Dokonce tomu dali novou plechovou bednu.

zdenek

Přitom to nemá žádné velké opodstatnění. Kromě papíru. Z technického hlediska nevím co by se stalo, kdyby ten šukafon do uzlové stanice přijel i bez ETCS. Stejně jako dnes.

PvvS

jen to, že by o něm systém a vlaky na té trati nevěděly..

Axel

Kamen úrazu málokapacitních vagonků jako je 810 je prostě fakt, že autobusek má podobnou kapacitu… A náklady ČD, zejména režijní, prostě příliš prodražují provoz tak málo kapacitních vagonků…
Typicky např. linka Bzenec-M. Písek, Čejč-Hodonín. I kdyby vagonky nejezdily skoro liduprázdné, tak pořád bude výhodnější (i ekonomicky) provoz autobusků.

Na druhé straně jsou linky, na kterých často jezdící vagonek typu 810 může mít smysl. Typicky např. Hodonín-Veselí n. Moravou. Neboť až bude dostavena neúplná dálnice D55, tak velmi komplikovaný průjezd autíček, autobusků městem Strážnice se změní na „silniční dopravní peklo“

Leinad

To není tak úplně kámen úrazu, to je prostě vlastnost. Dneska se takovým vozidlům říká „tramvaj“ a jsou situace, kdy se tramvaj vyplatí.
Jestli porovnávat cenu vlaku a autobusu, bylo by správné porovnat všechny náklady. Autobusy vesměs neplatí mýto, je cesta jak se linkáč může vyhnout i silniční dani.

Ladakl

Příjemné překvapení, cena odpovídající a České dráhy budou mít slušné vozy vybavené do budoucnosti.

Jirka

motoráků ř.842 se vyrobilo 37, řídících vozů 954 se vyrobilo 8, pokud dobře sčítám, je to 45 vozidel, nikoliv uváděných 71. Takže jsou tři varianty, jak to je: buď jdou prachy za zbývajících 26 vozů někomu do kapsy jako všimné nebo mám mylné informace ohledně počtů vyrobených vozidel nebo někdo prostě lže aby se zamaskovalo nějaké šméčko…

Dušan

Ale prd:
1) ABfbrdtn795 – těch je 26
2) Bfbrdtn794 – těch je 8
Celkem 26+8=34…z toho bude 1 prototyp, takže celkem 33+1
3) řada 842 – těch je 37 a opět to bude uděláno jako 36+1 (to 1 je opět prototyp). Na čísla všechno sedí !!

Jirka

ABfbrdtn je ta chybka v mých počtech, pak je to v pořádku, díky za upřesnění 🙂

Jiří Kocurek

Možná je lepší přečíst si zadání zakázky před tím, než budete „odhalovat“ spiknutí a někoho veřejně obviňovat z podvodu.

Potulný wechtr

Všeci kradnů. 🙂

tarten

Pardon, ale vaše úvahy o šméčku atd. zní dost směšně. Už jen kvůli tomu, z čeho to vyvozujete, nehledě k extrémní okatosti takové věci. Přitom si stačí vzpomenout na právě 26 řídidích vozů 954.2…

David

No takhle, nová dvouvozová jednotka vyjde cca na 90mil Kč, zatímco ETCS do jednoho starého vozu a jednoho řídícího k tomu na 22mil Kč. Nebylo by lepší namísto celé této zakázky nenakoupil raději 9 nových jednotek?

Jirka

Řídící vozy se používají poměrně zřídka. Mnohem častější je připojení 1 až 2 přípojných vozů a tam se ETCS dělat nemusí.
A pokud bych srovnal vašich 9 jednotek proti třeba 50 modernizovaným motorovým vozům tak těžko těch 9 pokryje všechny výkony. Ne lepší to určitě není.

Vbb

Řídící vozy se používají poměrně zřídka.
Myslíte? Já bych řekl, že okolo Brna jezdí sestava 842 (+ 054) + 954 zcela běžně, stejně jako zcela běžně jezdí řídicí vozy s 843 i 854. A dokonce i se 750.7 či 163/362.

Vbb

To jako že 9 nových jednotek nahradí 37 motoráků???

qwertz

Sice to sen nepatří, ale tuší někdo, jak to vypadá s tím slavným tendrem na 90 el. lokomotiv, co v ČD vypsali snad už před 2 roky? Nemělo být už dávno jasno minimálně kdo se s jakým HV přihlásil?

qwertz

Takže do zastaralych 842 s HDR pohonem pujde ETCS a o něco modernější 843 s elektropohonem ne? Jaký to má smysl?

Mimochodem Ostrava-Krnov-Jeseník/Olomouc jezdí 843.

Apollo17

Jenže 842 prošly nedávno zásadní modernizaci, při které dostaly nové motory,nové převodovky a celé nové řízení. Takže jsou modernější, než 843 .Navíc HM přenos je lehčí a 842 je skoro o 10 tun lehčí,než 843.

M H

Přesně. ETCS jde do jediných modernizovaných (z trojice 842/843/854).

MartinS.

854 nejsou modernizované? Vždyť vznikly přestavbou 852 a 853.

Jiří Kocurek

Mno máme rok 2021 a 2022 klepe na dveře. Všechny 852/853 mají přes 50 roků a od rekonstrukce uteklo už nějaký 20 roků, plus mínus něco.

Takže otázka stojí: Do kolika let věku to má jezdit?

Apollo17

Ale před 20 lety.

qwertz

Chápu. Jenom připomínka o 10t lehčí nemusí znamenat výhodu. Tyhle jednotky jezdí na sklonově náročnějších tratích kde nižší hmotnost může znamenat nižší adhezi.

Petr Šimral

A tu vyšší adhezi nepotřebujete, protože jste ušetřili 10 tun na hmotnosti 🙂

qwertz

pokud jede HV samostatne tak ne, ale s přpojnými vozy už to může být problém.

363.5 se po kompletní rekonstrukci také dobalastovala betonovými závažími.

Petr Šimral

363.5 je lokomotiva pro nákladní dopravu, tam adhezi opravdu potřebujete.
U motorového vozu, který bude jezdit sólo nebo s jedním řídícím vozem ty přidané tuny tahat s sebou nepotřebujete. Těžkonotáže u motorových vozů již doufám skončily.

kix

ono jezdí í se dvěma a tam je 843 na tom líp, ne hmotností ale tím, že má hnané všechny nápravy místo pouze dvou u 842

Pavel P

842 je nejen má menší hmotnost, ale proti 843 má ještě nevýhodu v tom, že je hnaná jen polovina náprav. Z hlediska adheze je tedy 842 jen asi 40% proti 843. Jakmile se za vůz ř. 843 pověsí byť jediný čtyřnápravový vůz, tak je hnaných už jen jen 25 % náprav. To je úroveň řady 845 (ex 628.2) nebo 814, takže nic moc.
Na sklonově náročné tratě, s vlečnými vozy je řada 843 vhodnější vozidlo.

Vid

Tak to by bylo super na R27. Aby vubec vyjela do detrichova sestava 842 vuz a 954 hlavně na podzim. Ale ono je otázkou, jestli tam CD vůbec zůstanou od prosince 22. To snad není dořešene ještě. Jinak bych tedy čekal spíš náhradu 843 na R27 novými vozidly, tedy etcs do všech 842 by bylo zbytečné.

Petr Šimral

Tak tak. Ale 843 je lokomotiva s pár okýnky. Pro potřebné výkony je zbytečně těžká a složitá. Otázkou je, kde by mohla v klidu dojezdit a využít své schopnosti: předpokládám, že ETCS v úseku Zábřeh – Šumperk bude hodně brzo (2024/2029), takže provoz přes Ramzovou bude záležet na výjimce, zde by pak mohla jezdit do roku 2032.
Ze Zastávky do Jihlavy by taky nemuseli týrat řadu 842, řada 843 by zde na 26ti promilích asi vyhověla lépe do roku 2031.
A celkově je otázkou, jak je tato řada oblíbená u objednatelů: těžká, složitá, provozně drahá…

Leinad

Nemá něco takového smysl pro smíšené vlaky?
Ve špičkách odjet sólo pár osobáků, v sedle za sebou tahat manipulák.

Dušan

A ještě něco k tématu: ČD, a.s. vypsaly předběžnou tržní konzultaci na dosazení mobilky ETCS do dvou koupených ojetých Taurusů – konkrétně se jedná o řady 1216 902, 903. Původní majitel byl RTS Swietelsky. Lhůta pro nabídky je do 12.01.2022. Přímo byly osloveny tyto firmy: – Siemens Mobility, s.r.o. – AŽD Praha s.r.o. – ČD – Telematika a.s. O předpokládané ceně se nepíše nic, nicméně při nutné výrově 1 prototypu a celkem další 1 sériové realizaci se dá očekávat cena někde na úrovni 17 – 20 mega za mašinu (= možná i víc vzhledem ke stáří mašin a požadavku integrace… Číst vice »

Poskok

A bude potřeba prototyp? Přece jenom Taurusů je tolik, že už tu instalaci musel někdo v jiné zemi požadovat (do výbavou totožného vozidla)

David

Úplně ale vidím, jak zasáhnou nějaké české „specifické“ podmínky soutěže, kvůli kterým nepůjde použít německé či rakouské řešení.

Dušan

Technicky možná ano, ale právně asi ne, protože veškerá ta dokumentace bude majetkem někoho jiného…vemte si třeba kolik tady jezdí různých brejlovců – řada 750.7 pro osobku, řada 750, řada 754 či 753.7 a bylo někdy někde dodáno ETCS BEZ prototypu na základě koupené dokumentace ? Nebylo.

Vbb

Jenže vnitřnosti 750.7 a 750 jsou nebe a dudy. Vnitřnosti Tauruse ČD a Tauruse já nevím OeBB budou skoro stejné.
Nicméně pravdou je, že i ta prototypová dokumentace by se musela koupit a levná nebude.

zdenek

A kdo to dělá DB nebo OBB.

SYN

Fuj taková hnusná myšlenka… zadat to někomu úplně cizímu?? 🙂

Dušan

Nedávno (14.11.2021) se podepsaly i 750.7..19 ks s celkovou cenou 266 324 540,00 Kč bez DPH, čili asi 14 mega za jednu mašinu = o tom už pan Sůra nepíše:-))).

prag

No a u Syslů je to 17 a jen za jedno stanoviště 😀

Henry

Sysel má jen jedno stanoviště☝️

Vbb

Oproti 2 stanovištím ušetříte 1 displej (ať nežeru, 50 000 Kč) a pár metrů drátů. Víc ne.

Démon

strašný. za 14 mega je luxusní dům nebo 14 aut v solidní výbavě, které můžete dálkové ovládat 🙁

Démon

I tak je to předražené.

Dušan

Cena čistě železa se dneska pohybuje v částce cirka 3-4 mega na mašinu, zbytek jsou složité schvalovací procesy, které to zvednou tak dvoj -, trojnásobně -…záleží na počtu zemí, ve kterých má být vozidlo schváleno. Stávající VZ Mirel (CZ/SK/H) se cenově vejde do jednoho milionu Kč.
Nicméně, když se v Norsku soutěžilo 500 vozidel nebo kolik jako jedna velká mega zakázka, tak ta výsledná cena na vozidlo bylo už „jen“ 6 mega – to je třeba taky říct, že soutěžení po malých sériích různých dodavatelů na X-smluv nebude zrovna – jak to říct – „finálně optimální řešení“.

prag

To je sice hezký, ale ty náklady tvoří předevšim spousta různých řad vozidel, tam by asi zadání jednomu dodavateli moc nepomohlo, navíc by měl problémy s kapacitou na realizaci.

XB-1

To sice není hezký, ale dělat za veř. peníze třeba 3x prototyp 753.7 taky není úplně to pravý ořechový…

Jiří Kocurek

Teoreticky byl měl vyhrát ten, kdo už to dělal a má vyřízené papíry, protože díky tomu může být levnější.

XB-1

Ty schvalovací náklady retrofitů jsou u nás stále v praxi neověřené, nacenění těch rizik je možná jeden z důvodů, proč ty ceny tak ulítávají.

bkv

Opětovně se ptám… A ta nepředražená cena je tedy jaká?

Jan

Za mě 1 mil za železo (snad se to nedělá ze zlata) a 1 mil za instalaci. Plus něco za schvalování.

Démon

Upřímně, to železo nákladově 0,5 mega, práce montáž, 0,5 mega. Papíry a schvalování bez komentáře. A pro hnidopichy vývoj? to už je snad 10 let na světě a nic zas tak světového v tom není. Principiálně asi víme jak to funguje.

Hajnej

Tak neztrácej čas a za ty prachy to nabídni…

Dan Žatecký

Na R27 Olomouc – Ostrava jezdí ale 843, ne 842.

Aaabbb

To, že tam jezdí teď, neznamená že na vždy 🙂

Martin

O to právě jde, ze 843 nemají a zatím asi ani nebudou mít etcs, takže je možná nahradí 842…

zdenek

A dostanou na to ČD alespoň tu dotaci? Jako soukromí dopravci?

XB-1

A to řekl kdo prosím?

zdenek

Aspoň že tak. Ovšem stále je to předražené. A na R27 je té jednotce ETCS v podstatě na nic.

bkv

A ta nepředražená cena je tedy jaká?

zdenek

Mirel stojí milion. Asi bych očekával něco v relaci PZB.

Vbb

Mirel je za milion stejně předražený jako ETCS za 15.

Petr Šimral

Však taky MIREL milión nestojí. Ale včetně schvalovacího procesu a zástavby už ano…

Jirka

To se už lépe využije na Sp vlacích v úseku Studénka – Ostrava hl.n. na S8

zdenek

To jo, ale v podstatě tady byla dřív R8. Která ten účel plnila. A ta by ETCS měla.

Jirka

To je možné, ale cestující nejsou rádi, když na přibližně 50 minutové cestě strávíte téměř 20 minut čekáním ve Studénce na R8 od Brna, které je teď běžně ještě k tomu o 15 minut zpožděné z důvodu výluky. To už tam pak pomalu více čekáte než jedete. Přímý vlak z Veřovické větve je potom velkým přínosem, protože ty prostoje a chůze k/z 4. nástupišti ve Studénce odpadají.

zdenek

Nevím. Já když jsem tam jel, tak to fungovalo. A 20 minut si nevzpomínám. A ještě jedničkou.. Pravda česká infrastruktura a zpoždění.. jsou problém.

Domis

Problém je organizace výluky na R8 u RegioJetu, kdy za poslední týdny nejel žádný vlak za výlukou (ani do Brna, ani do Ostravy) včas. Je to průser RegioJetu, takto nezvládnutou výluku tato linka nepamatuje…

Jirka

Dal jsem do idosu Příbor – Ostrava a vypsal jsem pro Vás čekací doby ve Studénce ke spojům regiojetu, které mi to vypsalo. V ostatní časy jede buď Sp nebo os ze Suchdola/Mošnova.
7:27-8:05, 9:49-10:05, 10:43-11:05, 15:49-16:05, 16:42-17:05, 17:49-18:05
Obráceně je to obdobné. R8 přijede x:53 a os dopoledne jede většinou x:11, odpoledne opět Sp, Os je rychlejší.

zdenek

Ale já se bavím o minulosti. Před liberalizací. Jestli si rozumíme.

Jirka

Náhodně jsem zkusil JŘ 2016 a příjezd S8 do Studénky x:51, R8 odjezd směr Ostrava X:08. Obráceně příjezd x:01, odjezd x:11. Z Ostravy je to lehce rychlejší, ale zase tak velký rozdíl v tom nevidím, ale třeba se bavíte o mnohem větší minulosti.

Jiří Kocurek

V té době jezdil Ex Moravan po třetí odpoledne a pak dvě hodiny nic.

zdenek

Tak nějak to bylo. Mě to přišlo v pohodě. Navíc vlak jel 140. Tohle bude pomalejší. A ještě v mém případě jedničkou. To nyní možné nejspíš nebude. Jízdné pro mě vyšší.

Jiří Kocurek

Tak moment. Odjezdy z Brna jsou v x:02 už asi tak 15 roků stejné.

M a R

Co vlastně bude s těmi trutnovskými 854, poté co v neděli většinu nahradí 843?

Lukáš F.

Vysoká pec?

Bram

Vzhledem k nepříliš velké spolehlivosti řady 843 bych s jakoukoliv predikcí byl hodně opatrný a spíš bych to viděl tak, že řada 854 bude za řadu 843 stále zaskakovat a očekávám, že některé 854 začnou ČD prodávat. Předpokládám, že první na prodej budou dvě stále jezdící 854 s retro interiérem. Po nich se nejspíš ihned zapráší, neb jde oproti zachovalým kouskům řad 850 a 851 o vozidla, které se tváří jako historická, ale mají moderní a spolehlivý motor, stejně tak jsou a ještě tak bez problémů pět až deset let budou dostupné díly i na elektrickou výzbroj. Do pěti let… Číst vice »

Aaabbb

Ano, ty retro 854 s lámacími dveřmi by konečně mohly odejít z pravidelného provozu…

Jiří Kocurek

.. do muzea, 1 ks stačí.

M152

216 už je odstavená a 030 má následovat.

Twix

To jsou „prototypy“, ale nejsou to ty vozy s retro interiérem a lámacími dveřmi, ty byly naopak rekonstruovány jako jedny z posledních a mají snad čísla 031 a 033 nebo tak nějak.

Gwann

a nepůjdou ty retro kusy do CD Nostalgie?

Vena

Přesně tak, souhlasím.

Dodal bych, že turnus bude v Trutnově pro 14 rakví z 15, což je dle mého nesmysl, to řada 843 nevyjezdi a hydry si zajezdí.

Má to ale háček, hydry směj nahrazovat rakve dle smlouvy jen v kombinaci s 954 + 054. Díky velmi omezenému počtu 954 jsem docela zvedavej, kdy se na trati poprvé objeví nepovolená souprava, tj. hydra s vozem a poruší se tak smlouva.

Za což by byl ale možná nejeden cestující rád, protože wifina. Nejen…

zdenek

Já bych spíš navrhoval vyprat liberalizaci. A nechat stroje jezdit.

zdenek

Nebo, pokud se budou přidávat spoje. Přidat spoje ČD Arivě třeba na Kladno. A ať si zákazník vybere. Tarif stejný.. Nebo snad nějaký chytrák podepsal smlouvu, že to nejde? Nebo posilovat PID. Tyto stroje sloužily dobře. 1. třída k nezaplacení.

Tomariero

Přesun na zálohy?

Michal

No já ti vám nevím ale na linku R 27 jezdí podle mne jednotky 843 a řídicí vůz 943😏😃

XXXD

Také se mi zdá zvláštní, že se má ETCS dosazovat zrovna do vozů řady 842, které patří mezi starší vozy ČD. Očekával bych, že ty už do roku 2025 budou maximálně na zálohách na vedlejších tratích.

zdenek

Mě jako daňovému poplatníku by se nelíbilo, kdyby měly jedny z nejmodernějších vozů trčet někde v záloze.. Které byly koupeny už jednou z našich daní.

Rudolf 33

No, jsou-li třicetileté vozy pro Vás to nejmodernější, co ČD mají, tak sbohem, zdravý rozume. Připomínám, že prototypy byly vyrobeny v roce 1988.

zdenek

No a co. 40 let se tady muselo a musí jezdit 810.. Tak mi nevykládejte pohádky.

Vbb

Před 10 lety prošly modernizací a i když mají v rámu a na bočnicích starší železo než 843, tak technicky jsou modernější.
Co do interiéru jsou obě řady víceméně shodné, 843 má navíc plošinu.

Miroslav Zikmund

Vozy 842, 843 z vašich / našich daní kupovány nebyly … Z vašich (pokud jste byl v produktivním věku „za bolševika) / našich (produktivních) byla kolejová vozidla ČSD (+ kolejová technika TD) prostřednictvím rozpočtové kapitolu FMD …. Proto nastal „po kontrarevoluci“ problém se zaplacením lok 162 / 163 objednaných FMD v době „vedoucí úlohy jedné strany“. V rozpočtové kapitole FMD se s nákupem / zaplacením již objednaných lokomotiv nepočítalo, objednávka nebyla stornována a ŠKODAWERKE Pilsen pokračovala ve výrobě podle původní objednávky …. A když byly ČSD vyzvány k odebrání 60 lok 163, tak je odmítly převzít s tím, že na… Číst vice »

Petr Šimral

Série motorových vozů řady 842 byla vyrobena v letech 1993 – 1994, spadají tedy až do „nových“ pořádků.
Do starých pořádků spadá pouze vývoj a výroba vozů 842 001 a 002.

Jiří Kocurek

Bylo to ze státních i tehdy. Je ale možné, že stát patřil straně a daňový poplatník mohl akorát tak držet hubu a krok.

Tomariero

Jsou po nedávné rekonstrukci takže nějakou dobu ještě jezdit mohou.

Stanley

A potom se s velkou slávou vrátí 810 🙂