Překladiště v Malešicích zřejmě nebude, posudek je negativní, Rail Cargo stáhlo žádost o EIA

Nákladní vlak Rail Cargo. Autor: © RCG/David PayrNákladní vlak Rail Cargo. Autor: © RCG/David Payr

Firma Rail Cargo Group, která chtěla postavit železniční překladiště v pražských Malešicích, požádala o zastavení posuzování vlivu projektu na životní

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Jak je vidět, nákladní doprava bude vždy podporována po silnicích, i když to bude škodit krajině, klimatu, prostředí a o o tom, že to nejvíce škodí lidem a bydlení se psát nebude, natož dokládat škody a finance, které to stojí. Nevím, jak si ti zodpovědní vlastně představují nákladní dopravu v Praze a zásobování Prahy a průmyslových a skladových areálů. Zřejmě asi hektary parkovišť, vozovek atd. Opravdu koncepce za všechny prachy, tedy naše prachy. A odpovědnost jako vždy, nikde.

Tomáš Poledný

Nesmysl podíval jste se na mapu kde to překladiště mělo být. Tam prostě není možnost jak to zboží odvážet.

Honza 128

Nejbližší obytná zóna – Ungarova ul. je vzdálená 100m. To by si ve Vídni postavit nedovolili.

KarelF

Jinak když tu pročítám diskuzi tak první řešení problému by byla povinná vlečka do každého areálu typu VGP park počernice nebo logistický park Jirny – nehvizdy – mstětice. Proč z překladiště jako malešice by v tu chvíli odjíždělo minimum kamionů a vše by vlečkou jelo až do logistického areálu do té chvíle tu nemá smysl diskutovat kde to má být, protože debata je o ničem. Jen řešíte jestli ten kamion pojede z malešic do počernic nebo z Mstětic do Hostivaře. Verze z Mstětic je pro silniční dopravu daleko horší, protože ten kamion bude zacpávat dopravu na d11 a okolních místních… Číst vice »

KarelF

A ještě jedna věc ta je politická pokud tady rozdáváme prachy žijeme si nad poměry na dluh tak stát logicky si nepodřízne zlatou slepici v formě vybraného mýtného a spotřební daně z nafty takže vlaky a vlečky budou důležité v momentu kdy 1 litr nafty bude stát tak 60 a více Kč. To si pak v obchodě 1 kilo mrkve za 150 Kč rozmyslíte a letenku za třebas 500 000 Kč po Evropě tuplem. Vše se odvíjí od komodity kterou je ropa a ta milánkové jednou dojde ne úplně, ale bude stát peníze o kterých se vám dnes ani nezdá.… Číst vice »

ušatá

Právě, důležité je přepravovat hlavně po kolejích a to ode dveří ke dveřím. Takže vlečky jsou to první, co se musí řešit a ne překladiště. překládka by měla být jen pro místní navazující dopravu – zásobování atd. malými vozidly, kam vlak nemůže dojet.

Daniel Drnec

Souhlasím s Vámi, že by logistické areály měly být napojené na železnici (kvalitně na kvalitní železnici). Ta vlečka ale kamiony z překladiště nenahradí, pokud do toho logistického centra nejsou z těch překladišť dostatečně velké toky. Vlak s jedním vagonem navíc není nutně ekologičtější než kamion, protože s sebou veze velkou mrtvou hmotnost. Také je třeba počítat s tím, že pak bude třeba nějak přeložit ten kontejner v tom areálu. Navíc každý kontejner nemíří do logistického centra a je spousta logistických center, která napojení na železnici nemají.

Tomáš Poledný

Jako chcete mi tvrdit, že D11 je horší než Šterboholská nebo Průmyslová?

KarelF

Byl se tam ten pán z radnice Prahy 10 někdy podívat? Pozemky pro bydlení????????? Půlku toho pole zabírá ochranné pásmo VVN vedení a druhou půlku jsou zde břemena vedení produktovodů, v okolí je panelárna, rozvodna VVN, depo arriva, centrální třídírna pošty která mimochodem emisí nadělá megamoc, skládka či cosi jako deponie a železniční trať. Takže byty fakt díky nechci. Průmyslová je poblíž a na jižní spojku kousíček. Fakt obytná zástavba zde není žádná. Navíc blízko k kolejím vlečka z Malešic by šla v pohodě. To se spíše divím, že nebrojí proti rozšiřování Metransu když vedle staví nové paneláky a hlavně… Číst vice »

Tomáš Poledný

A jak se jako dostanou z Malešic na Jižní spojku nějakým teleportem? Právě po té Průmyslové, která již teď je na pokraji kolapsu.

Guláš

Tak se se to postaví někde na poli aby se u nás už nic nepěstovalo a mohlo se vše dovážet. Můj názor je, že se máji využít pozemky po starých fabrikach a ne pole a louky.

ABC

jasně, pole potřebujeme pro řepku a fotovoltaiku!

ušatá

To určitě ne, na brambory, obiloviny, pícniny, louky a hnojit hezky chlévskou mrvou a i ta voda se pak snadněji zachytí

KarelF

Tuto lokalitu znám víc dobře tam kromě pole , překladiště, fotovoltaiky a skládky nebo deponie nic jiného neuděláte. Samé VVN ve vzduchu (velká rozvodna) a X set metrová ochranná pásma nebo narazíte na problém v zemi kde jsou produktovody, velké stoky, velké vodovody atd. tam toho moc neuděláte nebo za peníze které se vám z bytů nikdy nevrátí.

Tomáš Poledný

Tohle překladiště byl totální nesmysl. Jak by tam ty kamiony jezdili? Již nyní tam není kapacita na Průmyslové a Štěrboholské. Navíc to překladiště nemělo být jenom pro ČR ale pro celou střední evropu. Takové překladiště nemá ve městě vůbec co dělat a pokud nemá dostatečnou kapacitu pro nákladní dopravu tak také ne.

KarelF

Na Průmyslové dávno kamiony nejezdí s otevřením Vysočanské radiály je zde od českobrodské zákaz přes kolbenovu, až nahoru k proseku. A co Metrans a kamiony na kutnohorské?

Tomáš Poledný

Tak když se kouknete na mapu tak zjistíte, že narozdíl od Malešic, je Metrans vedle budoucí 511 tj. kamiony budou najíždět rovnou na okruh a nebudou projíždět Prahou když nebudou muset. A psal jsem snad něco o kamionové dopravě na Průmyslové? A jak by tam třeba kamiony jeli na západ Prahy? Po Jižní spojce? Takováhle stavba má být napojená přímo na dálnici a ne na městský okruh.

Gejza

„Dodal, že podle představy vedení městské části by se malešická zóna měla změnit v oblast pro bydlení doplněnou pouze lehkým průmyslem.“
Takže překladiště fujky fujky, ale bydlení můžeme klidně prdnout přímo k teplárně a pak si ještě budeme stěžovat, že nám u toho bydlení chtějí rozšířit trať.

Dominik

To je tak všude, někde byla trať dřív jak domy, a lidé si stěžují, že jim za humny řvou vlaky, že tam moc skřípou brzdy, atd…

Daniel Drnec

Infrastrukturní stavby musí být tam, kde jsou potřeba. Nelze je umisťovat „někam“, kde to hlavně nebude nikomu vadit, ať už se jedná o Pražský okruh nebo překladiště kombinované dopravy. Tím neříkám, že nemá být možnost se k nim vyjádřit a trochu je přizpůsobit, to je naopak potřeba, ale požadavky musí být konstruktivní (ve finančních mezích a se zachováním funkčnosti stavby). Aby byla doprava použitelná, musí mít i nějakou kvalitu. Pro většinu firem dnes nemá smysl vlečka, obzvláště byla-li by napojená jen na nějakou lokálku, protože technická úroveň silniční dopravy se za posledních 50 let značně zvýšila a firmy často vozí… Číst vice »

K.S.

Zároveň ale není možné trvat na překladišti umístěném před 60 lety. Psal jsem níže, mohlo by se to umístit mezi D10 a D11 s přidáním trojúhelníku v Lysé n/L.

Jirka

jj třeba na sever do Brandýsa, u Poříčan, u Velkého Oseka, apod…

Démon

to určitě? tam se nedá hnout

K.S.

Oblast Mstětic podle mne vypadá použitelně.

KarelF

Tak jak je to v reálu stačí třebas Mstětice vlečka vedle nových hal a co myslíte jasně, že nic. Přitom si myslím, že klienti pro tu vlečku by se jistě našli a takových míst je jistě více. Jako úspěch lze považovat zřízení busu Nehvizdy – Mstětice když nic jiného.

KarelF

Jako ukázka když se chce je třebas Matonni. Vlečka k fabrice a vozí to přes celou republiku. Jinak je fakt nemám rád za to jak se chovají k domům v Kyselce, ale za toto mají u mne +.

Martin

Dovolím si přidat také možný pohled na věc. Získám pozemky, které jsou určeny k výstavbě rodinného domu (a x desetiletí to tak bylo zamýšleno) Připravím projet a ejhle, nejde to. Přestože byl pozemek určen pro stavbu rodinného domu se rozhodne, že sice ano, dům postavit lze, ale jen pro rekreaci. Přijde mi podivné, aby nebylo možné využít pozemky k určenému záměru a v souladu s ÚP. Pravda, netuším co je v EIA. Ale pokud je například problematická doprava na navazujících komunikací (kupříkladu Průmyslová), pak je dle mého názoru na odpovědných orgánech, aby se k tomu postavily. Čili, nepostačuje-li kapacita komunikací… Číst vice »

MildaIV

A vo tom to je. Dotčené orgány potažmo jejich politické vedení si nevezme na triko, že někomu blízko jeho domova postaví překladiště. Jo kdyby za to byli nějací kapříci, tak to by se dalo přimhouřit oko, ale takhle zadarmo? Proč, pro záchranu planety? Nenechte se vysmát, na tu politici s…u z vysoka.

PatriK

Překladiště kontejnerů v Malešicích pro zásobování skladů mimo Prahu je samozřejmě hloupost. Taková překladiště mohou vzniknout na východě třeba u Nehvizd, kde v blízkosti je jak dálnice, tak skladové areály a dokonce i vlečka Keramost. Podobně na severu, v okolí Úžic a na západě Hostivice-Ruzyně.

MildaIV

Jenže ty sklady mimo Prahu slouží k zásobování zejména Prahy …

PatriK

To je možné a co z toho vyplývá? Jakou to má souvislot se zamítnutým překladištěm v Malešicích?

HonzaX

Ano, tak v Praze postaví terminál pro zásobování zbytku Čech.

Cyklista

Tím chcete říct, že obyvatelé Úžic nebo Hostivic mají menší právo na klid, než v Malešicích?

KarelF

Tam jak jsem napsal výše je zrovna krásná ukázka toho jak když máte vlečku vedle tak ji nikdo nepoužívá i keramost ji kolik let nevyužil a vše vozí kamiony přes Nehvizdy.

KarelF

Zrovna tam kde mělo být to překladiště není v okolí nic zajímavého na straně jedné teplárna, panelárna, průmyslová, koleje za nimi pozvolna stoupající kopec na kterém není zástavba, ale les s bezdomovci pak deponie nádraží malešice a pak překladiště pošty. V okolí teplárenské jsou jen samé továrny, sklady, tiskárna, 2 datacentra a jinak nic jo a mezitím je na Tiskařské 1 domek malý rodinný. Takže tady fakt bydlet nechcete. Nějaké nejbližší domy jsou za malešickým nádražím.

Vít Jůza

Nechápu, proč speciálně do skladových zón to nejede po kolejích. A nechápu, proč speciálně pro uvedený rozsah překladiště nestačí Nákladové nádraží Žižkov.

Tomáš

Nákladové nádraží Žižkov je aspoň 5 let mimo provoz! Ty Malešic eměly být za něj náhrada.

PatriK

Neměli se ho vzdávat, dokud není náhrada jistá.

Tomáš Poledný

A jak by tam ty kamiony jezdili, Po Jana Želivského nebo Malešickou nebo Vinohradskou? Nebo si myslíte, že by se to samo teleportovalo? Jako fakt by mě to zajímalo na Žižkově totiž dopravní infrastruktura není.

ušatá

No a to je ta chyba. Po kolejích to mohlo jezdit pomalu do centra Prahy a odtud malými vozidly, nákladními tramvajemi atd. Místo toho se to zruší a všemu konec. prostě smysluplná koncepce.

ABC

Vlaky v Česku nechceme!

X 1

A nákladní už vůbec ne. 🙂

J.K.

A takhle dopadne celý EU Gren deal – železniční stavby se dusí EIA procesem , územní plány tedy asi můžeme roztrhat a zahodit když je jedno co tam je…. Takhle asi zboží po kolejích jezdit nebude… A šotouši budou tleskat protože „zboží se nemá vozit sem a tam“, tak je to stejně jedno…

Poudy

Tak ono je to tam už dopravou zatížené opravdu slušně a jelikož kamiony nemůžou průmyslovou dolů, tak by všechno musela pobrat Jižní spojka a Štěrboholská radiála a ta se po 511 kamionů konečně jakžtakž zbaví, tak proč je tam zase vytvářet? Bohužel mě nenapadá moc míst na okrajích Prahy kde je dálnice i železnice a není to tam všechno rezidenční, tudíž neprůchodné ale tohle je o nějaké strategii státu, buď železnici podporovat bude nebo ne. P.S. Před nějakým rokem proletěla médii zpráva o nabídce vhodnějších pozemků investorovi ze strany magistrátu, ty pozemky byly někde za spalovnou směrem k D.Poč., to… Číst vice »

KarelF

A když Metrans tak kamiony na Kutnohorské nevadili. Tady se napojí naproti centrálnímu překladišti pošty, projedou tiskařskou a teplárenskou na průmyslovou a poté na jižní spojku vše v nejprůmyslovější části prahy kde fakt nikdo nebydlí mimo pár ubytoven. Koukl jste se do mapy než jste začal psát jezdím tam denně a na rovinu lepší než někam k Nehvizdům kde se stejně vlečky ani nestaví a stávající nevyužijí i když jdou kolem plotu skladového areálu.

K.S.

Proces EIA je vytvořen z nějakého důvodu, třeba aby Vám nepostavili uhelnou elektrárnu bez filtrace na náměstí. Jak je implementovaný z pohledu české legislativy je pak další věc. Aby zboží jezdilo po kolejích, tak musíte udělat podmínky i pro vlečky, například aby jejich zřízení nebylo o moc složitější než příjezdové cesty. Dále by se hodila vozidla které mohou jak na dráhu, tak na silnici, musel byste vyřešit problém poslední míle. Zrychlit řazení vlaků, přepravu, zajistit aby se vagony zbytečně neflákaly a podobně. Až budete mít toto hotové, pak bude čas na to řešit že někdo má zastaralý územní plán, změnily… Číst vice »

Petr Šimral

Navíc toto překladiště by zase jenom řešilo import v kontejnerech.

Ach jo, pane K.S. To, co máte na krku není ucpávka, aby Vám tam nepršelo, ale používá se to k myšlení.

Průměrná hmotnost nákladního vlaku je v ČR okolo devítiset tun. Nejmenovaný dopravce zabývající se kombinovanou dopravou pravidelně atakuje v této kategorii první příčku s průměrnou hmotností vlaků vyšší jak 1400 tun. Máte pocit, že vozí exportní bedny prázdné?

K.S.

Dobře, řádově kolik se toho v kontejnerech vozí po vnitrozemských trasách v Evropě? Pokud se kontejnery využívají pro tyto přepravy významně, pak se omlouvám. Nicméně ani to by neměnilo nic na tom že zvolené umístění je asi dost nešťastné.

Jiří

Milý pane s lépe ucpaným krkem, kolikpak náklaďáků různých velikostí denně asi přijede do této ucpané oblasti rozvézt těch 900 tun z každého vlaku? Co se asi stane, až bude zase jako pravidelně stát Štěrboholská nebo Průmyslová?

Josef Trögl

To jste hodně zobecnil.
Proč se má stavět překladiště tam, kde není skoro žádný zdroj toho překládaného zboží, kde není odpovídající silniční infrastruktura a ve městě, kde je prakticky nejhorší kvalita ovzduší v ČR?

ABC

Zdroj zboží je někde v Číně a odpovídající silniční infrastruktura není nikde

Josef Trögl

Ano, zboží sem jde z Číny, ale většina se ho má přeložit a vézt někam dál, ne do Prahy.
Nějaké dálnice už tu máme. Ale zrovna v Praze je ta kapacita otřesně nedostatečná. Po Štěrboholské radiále projede za den možná i přes 100 000 aut, což několikanásobně více než je optimum. Další pražské komunikace jsou na tom i hůř.
V ČR máme i volnější dálnice, kde by se podobný areál dal postavit a napojit na vlečku.

KarelF

Jasně a budeme to tedy vozit ještě dál odjinud. Zboží které zde přeloží někam dál transit se ani venku neukáže a to zboží které by mělo jezdit do města budeme po dálnicích vozit do toho města z druhé strany. takže kontejner složím z vlaku v Nehvizdech a povezu jej do Prahy po dálnici. To je fakt logika, asi stejně jako udělat okruh někde u Tuklat na místo Běchovic.

Modré zábradlí

Protože je tam cíl toho zboží? (20%obyvatel)

K.S.

Ale to neznamená že jej musíte dát to obydlené zóny již tak zatížené dopravou. Možná by bylo lepší to situovat u Mstětic mezi D10 a D11. Pokud to ale má zásobovat slady a podniky u Prahy, tak by možná bylo lepší dostat to k nim co nejblíže.

MildaIV

Nejlepší by bylo, kdyby sama Praha řekla kde to má být a zohlednila to v územním plánu. A ne že jenom řekne, že tam co je to v územním plánu to být nemá.

Pojkemada

A co Kladno? Pulka koleji vytrhana, sice jen motorama, ale je to od Ph kousek

KarelF

V Mstěticích stávající logistici nedokázali ani využít stávající vlečku a to jim jde okolo plotu haly. Takže je logické, ekologické a praktické, že vyložím kontejner v Mstěticích budu tam huntovat již tak přetížené místní komunikace pak najedu na dálnici ap ojedu do Prahy. Tak pardon, ale to je logika jako škrábat se pravou rukou na levé straně zadku.

ušatá

Dokud nebude silniční doprava řádně zpoplatněna, nikoho to nebude motivovat.

Alaska Railroad

Že by se uvolnilo místo pro depo Regiojet? Městské části ale asi udělají vše pro to, aby proměnili lokalitu ve stavební parcely 🙁

Kalanis

A co depo pro další linky metra? Hlavně té skrz Žižkov. Mám nakreslené i větší šotoušárny, ale to budu prezentovat nejdřív v hospodě.

Petr Šimral

RegioJet již dávnou koupil pozemky v Hostivaři…

Alaska railroad

Depo nebo ty pozemky kam se vejdou sotva dvě koleje?

KarelF

Nic tam nepostavíte, továrny, teplárny, vysoké napětí, mega rozvodna, nádraží, překladiště pošty, podzemní kanalizace a vodovody o velkých průměrech – přivaděče z káraného. Takže cokoliv postavit vám v naprosto neatraktivní lokalitě vystřelí cenu bytu na částku jako za byt na václaváku. Do toho by jste šel já ne.

Jirka

Rozumné. Lepší je postavit překladiště na jiném místě než u Průmyslové, kde jsou kolony na denním pořádku a rozvážet zboží kamiony do skladů za Prahou. Lepší je postavit překladiště dál od Prahy, tam kde je i dálnice.

Petr Šimral

A kde?

ABC

V Čiernej pri Čope

KarelF

Tak ty kamiony budou jezdit z mimo prahu do prahy a budou ty fronty dělat jen v jiném směru na té samé jižní spojce akorát že najednou o pár desítek km navíc. V čem je rozdíl?

Dominik

Takže dál se to bude vozit po silnici. Volá se po převedení nákladní dopravy na železnici, ale jak se někdo o něco pokusí, tak s tím x subjektů nesouhlasí včetně samotných měst. Připomíná mi to situaci, kdy všichni chtějí jezdit, ale nikdo už nesnese na svých pozemcích silnici/železnici.

Jiří Kocurek

To je typické. Pije pivo z druhé strany republiky a do toho nadává, že se všecko vozí zbytečně přes půl republiky. Ano, bylo o 20 haléřů levnější.

Zlámalík

A když se pivovar snaží vyrobit „jeho oblíbené pivo“ metodou HGB v místním pivovaru, tak je to taky špatně 😀

Filip

Nepřijde mi logické, aby se to dovezlo do Prahy, kde už je hustá doprava, a pak se rozváželo zase mimo Prahu… Překládat se má mimo obydlené oblasti.

Petr Šimral

A kde? Navíc si nárůstem kilometrů u silniční dopravy zvýšíte podstaně cenu dopravy.

Původní Pražák

Rozumím, že najít vhodné místo je pořádný ořech, ale současně je realita, že dopravní zátěž na východě Prahy je naprosto katastrofální: minimálně ze tří čtvrtin obklíčená dálnicemi, se spalovnou za zády a letadly z Ruzyně i Kbel ve dne v noci nad hlavou (pravda, od té Ruzyně je teď klid. Ostatně ten závěrečný odstavec k dopadům říká vše.

KarelF

A co Metrans v Měcholupech??? Ten ta samá Praha 10 povolila opravdu vedle obytné zástavby která je jak z strany Měcholup a z druhé strany Uhřiněves. Navíc tam dodnes jsou jen dvoupruhové komunikace kdežto Průmyslová a přilehlé komuniace je 4 pruh. A veškerý provoz se koná přes obydlené ulice Uhřiněvse a přilehlých městských částí. Překladiště uprostřed městských částí s převahou obytné zástavby tak s 80%. To malešice mají obytné zástavby tak 10% a 90 % jsou průmyslové a skladové objekty a areály.

Jakub P

Nutno ovšem podotknout, že dělat překladiště z vlaku na kamiony podstatně blíž k centru Prahy, než jsou ty logistický centra, který to má zásobovat a v místech, kde je už i bez toho hustota kamionový dopravy za hranou rozumnýho, je v tomto směru extrémně nepovedenej pokus…

Petr Šimral

S ohledem na vývoj silniční a železniční dopravy byly již všechna vhodná místa zastavěny sklady bez napojení na železnici.

PatriK

Napojení skladových areálů na železnici by se mnohdy dalo realizovat i dodatečně. Zásadní problém je ale ten, že soukromé nájemce těch skladů nikdo nedonutí, aby k zásobování tu železnici pak využívali. Stačí příklad sklady Praha-Ruzyně s funkční, přesto téměř nevyužívanou vlečkou.

KarelF

Mstětice vlečka jsoucí podle plotu několika hal bez jakéhokoliv zájmu. Navíc ten komu je vlečka určena vlečku nevyužívá a vše jede kamiony z areálu.

K.S.

Problém je že za tu dobu co to bylo plánované, 60 let vlastně, situace změnila, ale plán nebyl upraven. Města se vyvíjejí a s tím se musí vyvíjet i železnice a doprava kolem ní. Dneska by bylo lepší mít to překladiště napojené přímo na dálnici někde u Satalic a přidat trojúhelník u Lysé. Stejně tak je třeba z pohledu nákladní dopravy otázka jestli má směr na Plzeň jezdit skrze Prahu a nebylo by lepší mít trať třeba 10-20 kilometrů mimo Prahu.

KarelF

Proč u Satalic zde je jen obytná zóna, to je jako by jste chtěl obnovit nákladové nádraží Žižkov. V Satalicích navíc není napojení na dálnici mimo obytnou zónu a není zde na to plocha a ani na to zde není vhodná trať natož nádraží.