obrazok-zdopravy

Přejezd byl v pořádku. Inspekce vyvrátila tvrzení majitele firmy, jejíž řidič zranil 21 lidí

Regionova po srážce s nákladním autem ve Stráži nad Nisou. Foto: České dráhyRegionova po srážce s nákladním autem ve Stráži nad Nisou. Foto: České dráhy

To nejsou meruňky, kamery se nezkazí. Právní zástupce dopravce oddaloval vydání kamerového záznamu.

Drážní inspekce uzavřela vyšetřování střetnutí nákladního auta s regionovou na přejezdu ve Stráži nad Nisou. K nehodě došlo v červnu 2023. Vyvrátila tvrzení majitele společnosti Bagro-Trans, které patřilo nákladní auto, že přejezdové zabezpečovací zařízení v době mimořádné události nebylo funkční.

Vyplývá to z dnes zveřejněné závěrečné zprávy o střetnutí na přejezdu P2819. Její součástí je i bezpečnostní doporučení na instalaci závorových břeven, která z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci železničního přejezdu ve výstraze.

Příčinou nehody byla chyba řidiče nákladního auta, které na návěsu převáželo bagr. Při střetnutí na přejezdu bylo zraněno celkem 21 lidí, škoda přesáhla 4 miliony korun. Velká část cestujících byly děti.

Vyšetřování trvalo téměř dva roky. Majitel firmy Bagro-Trans Petr Ressel, která má svůj areál v těsné blízkosti přejezdu, krátce po nehodě začal v některých médiích uvádět, že přejezd nebyl funkční. Drážní inspekce si proto vyžádala kamerový záznam z jejich areálu, ten ale nebyl v požadované délce a analýza dalších záznamů vyšetřování výrazně protáhla.

Chybu jsem neudělal, tvrdil řidič

„Šetřením bylo prokazatelně zjištěno, že přejezdové zabezpečovací zařízení v době vzniku mimořádné události nevykazovalo žádnou poruchu, bylo v činnosti a v odpovídající době dávalo uživatelům výstražný signál,“ uvedla inspekce. Řidič ve výpovědi odmítl, že by udělal chybu. „Ví stoprocentně, že na výstražném zařízení nesvítila ani neblikala červená výstražná světla v době, kdy započal přejíždět železniční přejezd. V době, kdy přejížděl železniční přejezd, měl zařazený 3. rychlostní stupeň,“ cituje ho zpráva.

Majitel firmy podle závěrečné zprávy opakovaně upozorňoval Správu železnic, že přejezd není v pořádku a stává se, že výstražné zařízení není funkční. Dodal i několik svědeckých výpovědí jiných lidí, které tato tvrzení podporovala. Nejprve ochotně slíbil vydání kamerového záznamu, později ale svůj přístup změnil.

Policii ho chtěl vydat nejprve poté, co si ho prohlédne. Předání ale oddaloval. Právní zástupce firmy to vysvětlil slovy, že všichni z kanceláře jsou pryč. Na výzvu policie, že jde o mimořádnou událost a má je vydat okamžitě, uvedl: „To nejsou meruňky a kamery se nezkazí,“ napsal podle závěrečné zprávy.

Dále uvedl, že už je celá kancelář v tzv. odcházecím módu a nemá již čas je vydat a také, že nemá pro policii připravený prázdný disk. Záznam nakonec firma neposkytla, čímž vlastně žádný důkaz o nefunkčnosti výstražníků nepředložila.

Přejezd ve Stráži nad Nisou a situace před střetnutím vlaku s nákladním autem. Foto. Drážní inspekceNehoda na přejezdu ve Stráži nad Nisou. Foto: Policie České republikyNehoda na přejezdu ve Stráži nad Nisou. Foto: Policie České republikyRegionova po srážce s nákladním autem ve Stráži nad Nisou. Foto: České dráhyNehoda nákladního auta a jednotky Regionova ve Stráži nad Nisou. Foto: HZS Libereckého krajeNehoda nákladního auta a jednotky Regionova ve Stráži nad Nisou. Foto: HZS Libereckého krajeNehoda nákladního auta a jednotky Regionova ve Stráži nad Nisou. Foto: Správa železnic

Kritický přejezd, míní strojvedoucí

Objasnění funkčnosti přejezdu pomohly nakonec záznamy od záchranářů, které ukázaly blikající signalizaci, v porovnání se záznamem z přejezdového zabezpečovacího zařízení.

Přejezd ve Stráži je v oblouku, strojvedoucí tak nemá příliš času zaznamenat, že na přejezdu je auto. Když strojvedoucí vlaku z Jindřichovic pod Smrkem zaznamenal na přejezdu nákladní auto, použil rychlobrzdu a lokomotivní houkačku a urychleně opustil stanoviště. Ve vlaku cestovalo 65 lidí.

Strojvedoucí uvedl, že přejezd považuje za kritický. „Na tomto přejezdu došlo v minulosti k několikerému přejetí silničních vozidel při aktivním přejezdu, a to zejména při stání vlaku na zastávce Stráž na Nisou,“ cituje ho závěrečná zpráva.

Svědci události upozornili také na přítomnost další osoby na stanovišti. Podle strojvedoucího šlo o dvanáctiletého chlapce, který strojvedoucího ve Frýdlantu požádal o možnost být na stanovišti. „Chlapec mu sdělil, že má doma počítačovou hru ‚Train Simulator‘ a měl na svůj věk velké znalosti o drážní problematice (znalost návěstidel, výpravy vlaků a také znalost ovládacích prvků na stanovišti strojvedoucího z počítačové hry),“ uvádí zpráva. Chlapce ze stanoviště vykázal těsně před nehodou. Strojvedoucí byl později oceněn hejtmanem Libereckého kraje za rychlou reakci, která zabránila větším následkům.

Tagy 037 Liberec - Jindřichovice pod Smrkem 814 Bagro-trans České dráhy drážní inspekce Regionova srážka vlaku s nákladním autem Stráž nad Nisou
45 komentářů