Přehledně: ZSSK investuje 380 milionů eur do nových vlaků, volá po lepších tratích
RegioPanter v barvách pro ZSSK. Foto: Škoda Transportation
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) požaduje po správci železnic, aby přidal s tempem modernizace slovenských tratí. ZSSK podle svého vyjádření potřebuje
Například dnes na R Bystrica – Žilina opět sólo 813 a to ještě můžou být lidi rádi, že něco jelo. Rychlík Zvolen – Košice byl odřeknut bez náhrady, při čtyřhodinovém intervalu na jižním tahu to ovšem není žádný problém a vymyslí se na to nějaká vhodná výmluva, kvikot nastane pouze, když vlak odřekne fujfuj soukromník.
tato spolocnost uz mala byt davno v bangladezi , co tu este otravuju ludii odpadkami , at tahnou zo sk
Mno, my na tom nejsme lip. Pokud vim, tak jediná nová trať postavená po revoluci v ČR je ten fous na letiště v Mošnově.
Prelozky nepočítám
Ale jako celek je tady ta síť tak nějak použitelná, na spoustě místech větší či menší soupeř auta nebo autobusu, nevím jak je tohle na Slovensku..
Na Slovensku se podélně středem táhnou (dost vysoké) hory, takže tam jsou podmínky pro železnici komplikovanější (hlavně v severojižním směru) …
Ale na druhou stranu to zase koncentruje osídlení do údolí, tedy podél trati, což jsou naopak podmínky pro železnici velmi vhodné. Všimněte si, že třeba Švýcarsko také není úplně placatá země.
To je ale jen záležitost regionální dopravy a „lokálek“, které v posledních desetiletích (bohužel) „převálcovala“ silniční doprava – dosud neexistující tratě přes hory nebo dlouhými tunely pod nimi v našich (= „československých“) poměrech asi těžko někdo bude budovat, protože by to neobhájil ekonomicky, takže zbývá především podélný západovýchodní směr, a tam se, pokud vím, Slováci v mezích svých možností o leccos i snaží – ale i to je drahé a jde to pomalu.
Problém je, že na Slovensku se modernizuje pouze jedna trať BA – KS. Modernizace sice probíhá poměrně dobře (přeložky, napřimování atd.), ale pouze postupně od BA. S takovou se do Košic dostanou za 20 let (to nejtěžší mají před sebou). Částečně modernizovaná je též odbočka ze ZA do Čadci, nic víc! Je to hrozně málo. Slovensko má vlastně jednu páteřní trať a všechny regionální postupně ruší (viz střední Slovensko, které je prakticky celé zrušené nebo provoz 2x denně). Za to dálniční síť se na Slovensku staví podstatně jiným tempem, přitom BA – KS je vlak konkurenceschopný autům.
Ta celková investovaná částka mi přijde nějak moc na ten seznam plánovaných nákupů. 380 mil euro je cca 9,8 miliardy korun, ale když si to orientačně spočtu – ceny minulých nákupů Bmpeerů, dunihlavů a panterů pro ČD a reko osobáků, vychází to na cca 6-7 miliard korun.
Jsou známi nějaké podrobnosti o Panterech pro ZSSK? Bude se jednat „pouze“ o vylepšenou 1. generaci nebo se již bude jednat o vlak nové konstrukce v podobě 2. generace?
O jaké druhé generaci mluvíte? Ta už existuje? Nevím, jen se ptám.
Regiopanter je pěkný vlak, ale je na něm dost znát, že byl naprojektován „za 5 min 12“
nebudou nakupovat dvousystémové elefanty?
Co se dnes rozumí pod pojmem zokruhování železnice v Bratislavě? Nějaký tunel mezi Petržalkou a „hlavnou stanicou“?
Pokud si správně vzpomínám, kdysi existovala i jakási chiméra o propojení „Filiálky“ a „Petržalky“ pod zemí či dokonce přes Starý most (v „konjunkci“ s tramvajovou tratí) …
No právě že různých „vizí“ na rozvoj různých kolejových systémů v BA bylo za posledních 60 let celá řada, tak by mě zajímalo, jaká je aktuální představa. No, stejně je to asi nereálné a maximum možné bude dokončení tramvají přes Petržalku. Ta je ostatně položená na pražcích umožňujících 1435 mm.
Ví někdo, jak to tedy je s modernizací Kúty-Bratislava? Hádám, že to začne, až se bude objíždět Brno při velké výluce v Blansku, aby vlaky byly ještě zpožděnější, namísto aby nakrásno mohly zpoždění stahovat velkým rozdílem v rychlosti..
Stále nevysoutezeno.
Jako už na zhotovitele. Ne projektanta.. Tak to jsou poměrně daleko ne.. To asi na rozdíl od nás stihnou v OPD2
Na zhotovitele i projektanta. Žltý FIDIC. Takže bohužiaľ, takmer určite to nestihnú.
Tak jestli nemají projekt, tak to asi taky moc nevidím.
Proč by vlaky musely být „ještě zpožděnější“? Vůbec nemusejí: stačí vhodně přizpůsobit jízdní doby („vyvatováním“) – a cestující budou muset při plánování svých cest počítat s delší cestovní dobou …
„21 ks dieselmotorových jednotek“ Že se jim to vyplatí. Dle vyjádření příslušného představitele MD a (jiného) představiele Moravskoslezského kraje, nemá smysl soutěžit/pořizovat nové dieselové jednotky, protože „nejistá budoucnosti dieselu“ či „malý výběr mezi výrobci“. 🙂
Na motoráky mají na Slovensku dvorního dodavatele ŽOS Vrútky. Něco jako je v Čechách Škoda Transportation. Dražší než z ciziny, za to (ne vždy) koncepčně zastaralé a (většinou) méně spolehlivé…
Věřte tomu, že kdyby Škoda dělala motoráky/motorové jednotky, tak jich u nás dávno jezdí/stojí taky kvanta.
Nemýlím-li se, tak i Šumperk (byť „regiokřápy“ nebyly úplnou novostavbou) už dávno patří Škodě – a na Slovensku se minimálně rekonstrukce dělají ve Zvolenu.
Šumperk i někdejší přestěhovaná Vagónka Studénka jsou Škody už dlouhá léta, ale nikdy z nich žádná vize motorové jednotky nevypadla.
Možná to od nich ani nikdo nechtěl – a protože už nežijeme v dobách, kdy se i sami výrobci snažili nabízet potenciálním zákazníkům „inovace“ a jen čekají, kdo je osloví s nějakými požadavky, tak nic nového nevzniká ani „na papíru“.
Takže za nasazování sólo 812 (obdoba naší 810) na rychlíky, nebo permanentní odříkání vlaků na lokálkách pro nedostatek provozuschopných vozidel může špatná infrastruktura? No odpovídá to klasickým bohorovným výmluvám státním molochům. Ale hlavně, že zo mají ŽSSK na dalších deset let jistý. Teď ještě vyhnat Jančuru z cigánskej, sehnat koně a zavládne klid a mír.
Pokud budu mít pomalou trať, budu na ní potřebovat více vozů/vlaků/jednotek. Když se zrychlí – nebude jich tolik potřeba.
A jak to souvisí s tím, že dopravce ŽSSK svá vozidla ráno nenastartuje? To nemá nic společného s infrastrukturou, resp. těžko na ní svedete odříkání vlaků na koridoru mezi Bratislavou a Trnavou.
PS: Na Slovensku ty tratě zase tak pomalé nejsou, toto je hodně trapná výmluva. Nebo myslíte, že když zrekonstrujete trať kde je vmax 100 km/h na 120 ušetříte pětinu vozidel?
ZSSK také má mizerně nízké proběhy vozidel „díky“ tomu, že na mnoha tratích se dosud jezdí netaktově a/nebo v režimu „4 – 5 spojů za den“. Málo spojů, ale potřeba vozidel skoro stejná jako kdyby těch spojů bylo 2x – 3x tolik.
No posledne 3 krat a posledne tri tyzdne som siel na trase Zilina – Banska Bystrica a spet rychlikmi. Radenie suprav by malo byt 1 x 1 trieda a 4×2 trieda. Realita. Jedna jazda. 4 x Bdtmee, pricom im jeden nekuril. V nastupnych priestoroch nafukany sneh. Ani sa necudujem. Medzera medzi kridlami vstupnych dvery tak minimalne 1 cm. Dalsi tyzden. Ta ista trasa. Vlak uz zlozeny z novsich vagonov . Zase jedna 2 trieda nekurila. Jednalo sa o rekonstruovany vagon. Za toto im mozu tiez zle obehy. Na rychliku R 950 banska bystrica – zilina. Planovanie radenie bolo v roku… Číst vice »
Clanek poukazu je podstatny fakt nejen na slovenske ale i ceske zeleznici. I sebe novejsi a modernejsi vozidla nenatahnout do vlaku lidi, pokud se bude jezdit po tratich, kde Vmax je mezi 50-60km-h a pres prejezdy s omezenim na 20km/h. A bohuzel mnohe „investice“ do lokalek tento stav pouze konzervuji. Jak ceska tak slovenska zeleznice stoji pred otazkou, ktere lokalni trate zachovat a co od kterych vlastne ocekavame. Vidim to i u nas. Skolaci jezdi vlakem do skoly protoze jinou moznost dopravy nemaji. Jen co jim ale oschnou ridicaky, tak do vlaku nepachnou a nikdo se jim nemuze divit, protoze… Číst vice »
„Skolaci jezdi vlakem do skoly protoze jinou moznost dopravy nemaji. Jen co jim ale oschnou ridicaky, tak do vlaku nepachnou“ Tímto rozporujete tvrzení některých zastánců tzv. Babišovného, kteří tvrdí, že díky 75%ní slevě se studenti „naučí“ (či „oblíbí si“) cestování veřejnou dopravou a zůstanou jí věrni i po dokončení studia. 🙂 „Jak ceska tak slovenska zeleznice stoji pred otazkou, ktere lokalni trate zachovat a co od kterych vlastne ocekavame.“ Slovenská železnice tuto otázku (přinejmenším v aspektu osobní dopravy) „vyřešila“ již před 16 lety a nijak to nepřineslo jev ve smyslu „méně tratí s osobní dopravou, zato kvalitnějších“. Ba naopak –… Číst vice »
Na Slovensku je na drtivé většině lokálek od roku 2003 zastavená osobní doprava a většina tratí po kterých jezdí osobní vlaky má traťovou rychlost 70 – 100.
Stav infra je tristný, zároveň ale treba dodať, že podobne tragická je situácia ja v samotnej ZSSK, ktorá pre zanedbanú údržbu a nesystémové hospodárenie už nezvláda ani výkony, ktoré plní na základe verejnej objednávky. Tie nové vozidlá treba tiež vnímať v kontexte: – 25 EMU – „pantery“ – nahradia v Žilinskom kraji najhoršie šroty, ktoré dodnes jazdia v klasických súpravách na hlavných ťahoch smerom Liptovský Mikuláš, Čadca a čiastočne Púchov. Zostáva dúfať, že údržba a vypravenosť bude lepšia než pri motorákoch. – 23 DMU r. 861 – nové vozidlá namiesto nedostatkových klasík s dieslom alebo 813 sú výhoda, avšak tento… Číst vice »