Dopravci Železnice

Přehledně: ZSSK investuje 380 milionů eur do nových vlaků, volá po lepších tratích

RegioPanter v barvách pro ZSSK. Foto: Škoda Transportation
RegioPanter v barvách pro ZSSK. Foto: Škoda Transportation

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) požaduje po správci železnic, aby přidal s tempem modernizace slovenských tratí. ZSSK podle svého vyjádření potřebuje kvůli špatnému stavu tratí o 20 až 30 % více vlaků, než je v provozu skutečně potřeba.

V tiskové zprávě ZSSK upozornila, že od roku 1988 na Slovensku nepostavili jedinou novou trať. „Podle našich odhadů zastaralé tratě zvyšují potřebu vozidel o 20 – 30 %,“ uvedl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Tisková zpráva  je reakcí na vyjádření ministra dopravy Árpáda Erséka, podle kterého je letos modernizace slovenské železnice prioritou.

Podle Kováče stav infrastruktury velmi ovlivňuje  plynulost dopravy, přesnost a délku zpoždění. „Kdyby byly klíčové tratě a uzly modernizované, mohli jsme nejstarší vozy už vyřadit a soustředit se na opravy a rekonstrukce nejperspektivnějších vozidlových sérií. Z toho by profitovali cestující,“ dodal Kováč.

ZSSK upozornila, že na řadě tratí jsou stále pomalé jízdy 10 kilometrů v hodině. Takový stav je například na trati Zvolen – Šahy, kde přitom došlo k obnovení provozu od současného jízdního řádu.

V Bratislavě by pomohlo zokruhování železnice či stanice Filiálka, v Košicích například zdvojkolejnění tratě Kysak – Prešov,“ vypočítává Kováč. Podle něj by měly Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) jako správce tratí řešit i jižní trasu. „Výrazným posunem vpřed by bylo vybudování trasy mezi mezi Nitrou a Trnovcem nad Váhom, došlo by ke zkrácení jízdy z Nitry do Bratislavy na 50 minut,“ řekl Kováč.

ZSSK současně zveřejnila přehled chystaných investic do nových vozidel. Celkem jde o investice za 380 milionů eur v příštích třech letech.

25 ks elektrických jednotek

• celkový objem: 160 miliónů eur, dodání 2020, nasazení v Žilinském kraji.

21 ks dieselmotorových jednotek

• celkový objem: 77 miliónů eur, první dodání letos v druhém čtvrtletí, nasazení v Banskobystrickém kraji.

Pět nových hybridních vlaků+  jeden multifunkční vůz (před podpisem)

• celkový objem eur: 39,5 miliónu eur, dodání pro grafikon 2020/21, nasazení v Tatrách

35 ks nových osobních vozů Bmpz a Ampz

cena za kus 1,87 milionu eur

50 ks modernizovaných osobních vozů Bmz

celkový objem eur: cena za 1 ks = 750 tisíc eur, nasazení na dálkovou dopravu Žilina – Praha a Bratislava – Košice.

tagy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tronda
Host
Tronda

Například dnes na R Bystrica – Žilina opět sólo 813 a to ještě můžou být lidi rádi, že něco jelo. Rychlík Zvolen – Košice byl odřeknut bez náhrady, při čtyřhodinovém intervalu na jižním tahu to ovšem není žádný problém a vymyslí se na to nějaká vhodná výmluva, kvikot nastane pouze, když vlak odřekne fujfuj soukromník.

peter t
Host
peter t

tato spolocnost uz mala byt davno v bangladezi , co tu este otravuju ludii odpadkami , at tahnou zo sk

Odpadlik
Host
Odpadlik

Mno, my na tom nejsme lip. Pokud vim, tak jediná nová trať postavená po revoluci v ČR je ten fous na letiště v Mošnově.
Prelozky nepočítám

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Ale jako celek je tady ta síť tak nějak použitelná, na spoustě místech větší či menší soupeř auta nebo autobusu, nevím jak je tohle na Slovensku..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na Slovensku se podélně středem táhnou (dost vysoké) hory, takže tam jsou podmínky pro železnici komplikovanější (hlavně v severojižním směru) …

Kuba
Host
Kuba

Ale na druhou stranu to zase koncentruje osídlení do údolí, tedy podél trati, což jsou naopak podmínky pro železnici velmi vhodné. Všimněte si, že třeba Švýcarsko také není úplně placatá země.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je ale jen záležitost regionální dopravy a „lokálek“, které v posledních desetiletích (bohužel) „převálcovala“ silniční doprava – dosud neexistující tratě přes hory nebo dlouhými tunely pod nimi v našich (= „československých“) poměrech asi těžko někdo bude budovat, protože by to neobhájil ekonomicky, takže zbývá především podélný západovýchodní směr, a tam se, pokud vím, Slováci v mezích svých možností o leccos i snaží – ale i to je drahé a jde to pomalu.

Krokous
Host
Krokous

Problém je, že na Slovensku se modernizuje pouze jedna trať BA – KS. Modernizace sice probíhá poměrně dobře (přeložky, napřimování atd.), ale pouze postupně od BA. S takovou se do Košic dostanou za 20 let (to nejtěžší mají před sebou). Částečně modernizovaná je též odbočka ze ZA do Čadci, nic víc! Je to hrozně málo. Slovensko má vlastně jednu páteřní trať a všechny regionální postupně ruší (viz střední Slovensko, které je prakticky celé zrušené nebo provoz 2x denně). Za to dálniční síť se na Slovensku staví podstatně jiným tempem, přitom BA – KS je vlak konkurenceschopný autům.

dizgrafyq
Host
dizgrafyq

Ta celková investovaná částka mi přijde nějak moc na ten seznam plánovaných nákupů. 380 mil euro je cca 9,8 miliardy korun, ale když si to orientačně spočtu – ceny minulých nákupů Bmpeerů, dunihlavů a panterů pro ČD a reko osobáků, vychází to na cca 6-7 miliard korun.

Daniel
Host
Daniel

Jsou známi nějaké podrobnosti o Panterech pro ZSSK? Bude se jednat „pouze“ o vylepšenou 1. generaci nebo se již bude jednat o vlak nové konstrukce v podobě 2. generace?

IGCT
Host
IGCT

O jaké druhé generaci mluvíte? Ta už existuje? Nevím, jen se ptám.

Regiopanter je pěkný vlak, ale je na něm dost znát, že byl naprojektován „za 5 min 12“

petr.r
Host
petr.r

nebudou nakupovat dvousystémové elefanty?

Kubrt
Host
Kubrt

Co se dnes rozumí pod pojmem zokruhování železnice v Bratislavě? Nějaký tunel mezi Petržalkou a „hlavnou stanicou“?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud si správně vzpomínám, kdysi existovala i jakási chiméra o propojení „Filiálky“ a „Petržalky“ pod zemí či dokonce přes Starý most (v „konjunkci“ s tramvajovou tratí) …

Kubrt
Host
Kubrt

No právě že různých „vizí“ na rozvoj různých kolejových systémů v BA bylo za posledních 60 let celá řada, tak by mě zajímalo, jaká je aktuální představa. No, stejně je to asi nereálné a maximum možné bude dokončení tramvají přes Petržalku. Ta je ostatně položená na pražcích umožňujících 1435 mm.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Ví někdo, jak to tedy je s modernizací Kúty-Bratislava? Hádám, že to začne, až se bude objíždět Brno při velké výluce v Blansku, aby vlaky byly ještě zpožděnější, namísto aby nakrásno mohly zpoždění stahovat velkým rozdílem v rychlosti..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proč by vlaky musely být „ještě zpožděnější“? Vůbec nemusejí: stačí vhodně přizpůsobit jízdní doby („vyvatováním“) – a cestující budou muset při plánování svých cest počítat s delší cestovní dobou …

xyz
Host
xyz

„21 ks dieselmotorových jednotek“ Že se jim to vyplatí. Dle vyjádření příslušného představitele MD a (jiného) představiele Moravskoslezského kraje, nemá smysl soutěžit/pořizovat nové dieselové jednotky, protože „nejistá budoucnosti dieselu“ či „malý výběr mezi výrobci“. 🙂

Dash9
Host
Dash9

Na motoráky mají na Slovensku dvorního dodavatele ŽOS Vrútky. Něco jako je v Čechách Škoda Transportation. Dražší než z ciziny, za to (ne vždy) koncepčně zastaralé a (většinou) méně spolehlivé…
Věřte tomu, že kdyby Škoda dělala motoráky/motorové jednotky, tak jich u nás dávno jezdí/stojí taky kvanta.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nemýlím-li se, tak i Šumperk (byť „regiokřápy“ nebyly úplnou novostavbou) už dávno patří Škodě – a na Slovensku se minimálně rekonstrukce dělají ve Zvolenu.

Kubrt
Host
Kubrt

Šumperk i někdejší přestěhovaná Vagónka Studénka jsou Škody už dlouhá léta, ale nikdy z nich žádná vize motorové jednotky nevypadla.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Možná to od nich ani nikdo nechtěl – a protože už nežijeme v dobách, kdy se i sami výrobci snažili nabízet potenciálním zákazníkům „inovace“ a jen čekají, kdo je osloví s nějakými požadavky, tak nic nového nevzniká ani „na papíru“.

Tronda
Host
Tronda

Takže za nasazování sólo 812 (obdoba naší 810) na rychlíky, nebo permanentní odříkání vlaků na lokálkách pro nedostatek provozuschopných vozidel může špatná infrastruktura? No odpovídá to klasickým bohorovným výmluvám státním molochům. Ale hlavně, že zo mají ŽSSK na dalších deset let jistý. Teď ještě vyhnat Jančuru z cigánskej, sehnat koně a zavládne klid a mír.

Ondřej
Host
Ondřej

Pokud budu mít pomalou trať, budu na ní potřebovat více vozů/vlaků/jednotek. Když se zrychlí – nebude jich tolik potřeba.

Tronda
Host
Tronda

A jak to souvisí s tím, že dopravce ŽSSK svá vozidla ráno nenastartuje? To nemá nic společného s infrastrukturou, resp. těžko na ní svedete odříkání vlaků na koridoru mezi Bratislavou a Trnavou.
PS: Na Slovensku ty tratě zase tak pomalé nejsou, toto je hodně trapná výmluva. Nebo myslíte, že když zrekonstrujete trať kde je vmax 100 km/h na 120 ušetříte pětinu vozidel?

xyz
Host
xyz

ZSSK také má mizerně nízké proběhy vozidel „díky“ tomu, že na mnoha tratích se dosud jezdí netaktově a/nebo v režimu „4 – 5 spojů za den“. Málo spojů, ale potřeba vozidel skoro stejná jako kdyby těch spojů bylo 2x – 3x tolik.

asdfrb
Host
asdfrb

No posledne 3 krat a posledne tri tyzdne som siel na trase Zilina – Banska Bystrica a spet rychlikmi. Radenie suprav by malo byt 1 x 1 trieda a 4×2 trieda. Realita. Jedna jazda. 4 x Bdtmee, pricom im jeden nekuril. V nastupnych priestoroch nafukany sneh. Ani sa necudujem. Medzera medzi kridlami vstupnych dvery tak minimalne 1 cm. Dalsi tyzden. Ta ista trasa. Vlak uz zlozeny z novsich vagonov . Zase jedna 2 trieda nekurila. Jednalo sa o rekonstruovany vagon. Za toto im mozu tiez zle obehy. Na rychliku R 950 banska bystrica – zilina. Planovanie radenie bolo v roku… Číst vice »

JiP
Host
JiP

Clanek poukazu je podstatny fakt nejen na slovenske ale i ceske zeleznici. I sebe novejsi a modernejsi vozidla nenatahnout do vlaku lidi, pokud se bude jezdit po tratich, kde Vmax je mezi 50-60km-h a pres prejezdy s omezenim na 20km/h. A bohuzel mnohe „investice“ do lokalek tento stav pouze konzervuji. Jak ceska tak slovenska zeleznice stoji pred otazkou, ktere lokalni trate zachovat a co od kterych vlastne ocekavame. Vidim to i u nas. Skolaci jezdi vlakem do skoly protoze jinou moznost dopravy nemaji. Jen co jim ale oschnou ridicaky, tak do vlaku nepachnou a nikdo se jim nemuze divit, protoze… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Skolaci jezdi vlakem do skoly protoze jinou moznost dopravy nemaji. Jen co jim ale oschnou ridicaky, tak do vlaku nepachnou“ Tímto rozporujete tvrzení některých zastánců tzv. Babišovného, kteří tvrdí, že díky 75%ní slevě se studenti „naučí“ (či „oblíbí si“) cestování veřejnou dopravou a zůstanou jí věrni i po dokončení studia. 🙂 „Jak ceska tak slovenska zeleznice stoji pred otazkou, ktere lokalni trate zachovat a co od kterych vlastne ocekavame.“ Slovenská železnice tuto otázku (přinejmenším v aspektu osobní dopravy) „vyřešila“ již před 16 lety a nijak to nepřineslo jev ve smyslu „méně tratí s osobní dopravou, zato kvalitnějších“. Ba naopak –… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Na Slovensku je na drtivé většině lokálek od roku 2003 zastavená osobní doprava a většina tratí po kterých jezdí osobní vlaky má traťovou rychlost 70 – 100.

Juraj
Host
Juraj

Stav infra je tristný, zároveň ale treba dodať, že podobne tragická je situácia ja v samotnej ZSSK, ktorá pre zanedbanú údržbu a nesystémové hospodárenie už nezvláda ani výkony, ktoré plní na základe verejnej objednávky. Tie nové vozidlá treba tiež vnímať v kontexte: – 25 EMU – „pantery“ – nahradia v Žilinskom kraji najhoršie šroty, ktoré dodnes jazdia v klasických súpravách na hlavných ťahoch smerom Liptovský Mikuláš, Čadca a čiastočne Púchov. Zostáva dúfať, že údržba a vypravenosť bude lepšia než pri motorákoch. – 23 DMU r. 861 – nové vozidlá namiesto nedostatkových klasík s dieslom alebo 813 sú výhoda, avšak tento… Číst vice »

Partneři



CSCARGO