Přehledně: Z Prahy do Vídně i přes Velenice, nově přímo i do Rostocku. České dráhy představily nový jízdní řád
Vlak EC Berliner. Foto České dráhy
Nejzásadnější změnou v novém jízdním řádu bude zrychlení spojení z Prahy na jih Čech.
Ad zrychlení na trase Praha-Linec, k tomu mám veselou historku. Jel jsem tuhle trasu na začátku srpna, první ranní spoj v 6 ráno. Hned na odjezdu v Praze měl vlak zpoždění 30 minut, zároveň s ním měl stejné zpoždění i rychlík do Drážďan. Ve vlaku jsem se pak ptal průvodčího, jednak jak je možné, že mají dva rychlíky jedoucí opačným směrem stejné zpoždění – vysvětlil mi, že se rozbila brzda na jednom vagonu a že ty dva vlaky jedou z jakési odstavné koleje v Libni spojené dohromady, a takhle tedy nemohl vyjet ani jeden. Tohle je jen na okraj, jak… Číst vice »
V současnosti mezinárodní vlaková doprava z/přes ČR trochu tápe a hledá kompatibilitu s evropskými green plány na renesance nočních spojení i rentabilního mixu VRT/R-Ex spojů. Určitě je pro mnoho lidí problém přijímat fakt, že se stále spoje mění, ruší, zavádí či optimalizují a nikdy nic nevydrží nijak dlouho a tak si vlastně člověk nemůže ani zvyknout na jakoukoliv pravidelnost a jistotu železničního spojení, které by pak rád a ochotně využíval. Osobně vzpomínám na určité období zhruba 2002-2015, kdy se řada spojů držela poměrně dost dlouho a nabízela určitou jistotu v železniční mezinárodní dopravě např. síť nočních vlaků CNL do Německa,… Číst vice »
Na druhou stranu, už dlouho máte dvouhodinový takt do Vídně, Berlína, Budapešti a dokonce po trochu lepších lokálkách i do Mnichova. Rozjíždí se i spojení s Polskem. A kolik lidí chce sedět den a noc ve vlaku cestou do Bukurešti nebo někam dál? Vlak z Prahy do Moskvy v posledních letech existence de facto nemohl sloužit občanům ČR – na rusko-běloruské hranici se nevykonává pohraniční kontrola, ale na druhou stranu, po ne-Rusech (a ne-Bělorusech) ruské orgány požadují vykonání pohraničních formalit ruskými orgány, kontrola od Bělorusů jim nestačila. (Aspoň tak se o tom mluvilo na železničních diskusních fórech.) Do Paříže se… Číst vice »
Můj pocit je, že to ztroskotalo na tom, že dráhy nevěděli, kolik za to chtít. Skutečnost je taková, že letenka i ze zavazadlem vás vyjde levněji než tarifní cena jízdenky. Znám několik lidí, co vyprávěli, jak jim čd ani nebyli schopné prodat jízdenku na dálkové vlaky (třeba do Valencie nebo Nice dokonce ani do přestupního bodu – Frankfurt, Štutgard apod.) proto do těch míst letěli za cenu o dost menší, než podle tehdy fungující kalkulačky (jízdenka.cz už léta neexistuje). Docela slušnou křižovatkou je Vídeň, doporučuju pro spojení do Říma (v poledne z Prahy, v sedm večer z Vídně a v… Číst vice »
Omlouvám se za OT dotaz,ale ví někdo,kudy bude těch 7 přechodných měsíců jezdit žlutý?
Přes HB.
První vlak z.prahy do Ostravy až v 6:00 je výsměch, a to ještě pendolinem.
Proc? Aneb v kolik by mel jet prvni denni vlak, aby to nebyl vysmech? A v cem je problem Pendolina? Rychlik, ktery by vyjel v 5, tak je tam zhruba ve stejnou dobu…
Takhle odjizdi v case, kdy uz se na nej lze dopravit dennimi linkami a v Ostrave je vcelku v pohode na pracovni schuzky na cely den.
Ve 4 (dnes R 641), jak vždy jezdíval, než MD začalo porušova zákon.
Pendolino je hlučné, nejsou tam kupé a ještě chtějí nesmyslnou drahou místenku. Jednou jsem tím jel do Košic, a byla to cesta smrti.
V trase Praha – Curych nabídne cestování v komfortních lůžkových vozech… ano tomu věřím a ne tomu kecálkovi od žlutého co plká že si cestující užili komfort v lůžkových vozech…
Cestující do Roztoku dostanou obvykle služby vlaku Berliner? To znamená že budou z vlaku vyhozeni resp.vlak bude zastaven a nebude pusten přes hranice ve stanici Děčín, vlak bude přeplněn bez funkční klimatizace a jídelní vůz bude jen občas? A vlak do Curychu celou noc s rizikem že opět skončím v Děčíně a letadlem jsem tam za hodinu…to fakt CD mysli vážně??
ČD se furt jen vymlouvaji, ze za vse muze SZDC apod. Pritom sami nezvladaji zkonsolidovat dva rychliky a furt se musi cekat, nez prijede ten prvni, ktery ma zpozdenim ostuda vsech ostud.
Krome vyjezdu na Ukrajinu CD neudelala nic dobryho za x let
Do Roztok, prosím. Rostock jsou česky „Roztoky“. Podobně jako Zürich je Curych.
Ozaj a urobíte takto aj prehľad zo Slovenska?
Podepsán je pan „Mgr. Petr Šťáhlavský“, což je tiskový mluvčí ČD.
ČIli třebas se rozepíše pan Tomáš Kováč z ŽSSK
Takže avizované Brno – cesta přes Vysočinu – se protáhne na více než rok a půl? To si dělá SŽDC srandu??????
„Rychlíky linky R19 Svitava se vrátí na svou celou obvyklou trasu Praha – Brno po ukončení výluk na koridoru u Blanska už s novým jízdním řádem od 11. prosince.“
Není mi jasné, proč EC pojedou přes Vysočinu a R už od prosince přes Blansko.
Smazal bych to,ale nelze. Už jsem se dočetl níže:
„Přes Českou Třebovou budou jezdit jen rychlíky (kapacitní omezení je kvůli pokračující opravě u Brandýsa nad Orlicí, tak to bylo od začátku v plánu)“
S návratem EC přes Třebovou nespěchat, v současnosti představují výborné a časově příznivé spojení významného uzlu Královo Pole s Prahou. Mnoho lidí si na to zvyklo a chválí si to.
vyslat SC do Košic v 6.00 je smutné, protože pokud chcete tenhle vlak v Praze stihnout (a myslím reálně, ne 3 min na přestup do Penda, které nečeká na nic a na nikoho) musíte v Praze svoji cestu začínat……….my ostatní jsme tím pádem odkázáni na RJ 1003.
sami se můžete přesvědčit, že je to přestupově nehratelné z Ústí, Plzně i Tábora….
Primární zájem ČD je o území od Jablunkova po Prahu, dále na západ nebo na jih je to nikdy moc nezajímalo. Na to si musíte zvyknout. Ono upřímně, nechcete-li chytit nerva a naopak stihnout ono Pendolino, tak od Plzně stejně pro jistotu dojedete na Zličín autem, protože zda-li dojedete mezi Berounem a Prahou dnes nebo až zítra to fakt soudný člověk nechce riskovat. Ono strategické uvažování jak ČD, tak i SŽ je tak drobet jak před listopadem 89, jen úsloví „1.hlavní tah“ se změnilo na „koridor“ a Wapky s uhlím nebo pro uhlí tam a zpět nahradily EC o 4… Číst vice »
a já si myslel, že ČD mají zájem, aby vlaky vedené na komerční riziko byly co možná nejvíc plné…….a takto se celý kontingent cestujících dobrovolně předhodí konkurenci…….tomu fakt nemůžu říct „péče řádného hospodáře“
Košické Pendolíno hlavně musí stihnout za jeden den dojet do Košic a zase se vrátit. To je důležitější, než přípoje z Plzně.
druhdy z Prahy odjíždělo 7:17, vracelo se 22:25 …..
ČD je statni firma, kde hospodarske vyledky a ziskovost je uplne jedno. Nedari se, stat to zaplati z rozpoctu. Bohuzel desna firma
Takhle to u akciovek opravdu nefunguje, ani když jsou 100% vlastněné státem.
Musí se hledat, jak to zaonačit. Ale funguje třeba pronájem a prodej nemovitostí Sprželi. Smlouvy bez výběrek, za Anofert stojí ve Středočeském kraji kilometr šukafonu stejně jako kilometr dvouelefanta.
Někde objednavatele platí otevřené pokladny ve stanicích – ale ne na prodej jízdenek na spoje v závazku, ale na komerční činnosti ČD (prodej tr10 místo pid, čd bike,…)
Plus zpackané rozdělení na správce infra a dopravce, kdy dopravci zbyly pozemky pod veřejnou dráhou. A tak je dopravce převádí správci za úplatu, jelikož zadarmo to již udělat nelze.
Jakoby silnice byla kdysi jednotná a pozemky pod silnicí kupovala krajská SÚSka od ČSAD a noví dopravci by utřeli.
Vlaky EC z Prahy do Vídně/Bratislavy se měly vrátit na trasu přes Pardubice a Třebovou v prosinci a teď čtu, že až v červenci… Zločinci!!!!
Neměly.
Vy jste duševně závislý na perníku? Vždyť je to prakticky jedno, kudy to jede, aktuálně jsou časové i vzdálenostní rozdíly minimální.
Pro info – nová SŽ D1 už nezná pojem GVD – nahrazeno JŘ…
A nebude GVD čistě název pro plachtu s grafikonem (čas X stanice)?
Tak jsem se těšil, že budu z Prahy v Táboře o dvacet minut dříve, ale skutek utek. Odjezd Jižního Ex v 16:00 hod. byl posunut na 16:20 hod. takže sbohem. 😞
to nevadí ne
No až tak nevadí. Jen jsem se domníval, že nechají původní čas odjezdu v 16:00, tedy původní časy Když končím v půl 4 ve čtyři byl odjezd paráda. Takto budu muset dvacet minut čekat. To je vše
Smutné je, že to pořád všechno je „odněkud do Prahy“ a „z Prahy někam“. Jenže Prahou to pak končí, a další návaznost už nefunguje, takže jakákoli cesta je stejně lepší a rychlejší autem. Až manažeři pochopí, že lidi nejezdí jen do Prahy a z ní, třeba bude mít železnice zase budoucnost.
Co přesně navrhujete? Aby všechny vlaky z Moravy jely přes Prahu někam dál? No nevím… to by asi víc spojení rozbilo než provázalo. Díky zkrácení jízdních dob můžete v některých případech stihnout dřívější přípoj než dosud.
Pokud přípoj bude. Za klíčovou bych považoval větu „další návaznost už nefunguje“. Mimo to, ne vše by se asi muselo jezdit přes Prahu…
Nenavrhuji nic, jen kritizuji. Protože ta situace asi reálně řešení nemá. Železniční síť je těžce pragocentrická, a nejspíš se to ještě tak sto let nezmění.
Ale ano, byly by třeba dobré průběžné vlaky, které dovezou lidi třeba ze severu na jih, z východu na západ a podobně. Protože ve chvíli, kdy musím skončit jednu cestu v Praze a začínat tam druhou, nemám vůbec jistotu, že do cíle cesty dojedu včas. Nebo že vůbec dojedu.
Průjezdný model rychlých vlaků? V obecné rovině by to byl žádoucí stav, ale musíte si uvědomit, že by za současné situace přenášel provozní nespolehlivosti do celé sítě. Navíc by si jednotlivá ramena, kterých je v současnosti pět, ale do budoucna to šesté snad přibyde, musela z hlediska poptávky po kapacitě a frekvenci spojů odpovídat, což teď neplatí. Domnívám se, že za tohoto stavu nevýhody převažují nad výhodami.
Jenže ta provozní nespolehlivost se přenáší tak či tak, alespoň z pohledu mne coby zákazníka.
Po pravdě, současná situace mě vůbec nijak nemotivuje jezdit vlakem, a že bych klidně mohl na spoustu akcí jet… ale nejistota kvůli přestupům, nekompatibility různých integrovaných doprav a dopravců… kdo se tím má zabývat?
Buďte konkrétní: jaký spoj odkud kam a v jaké časové poloze s přestupem v Praze vám nevyhovuje?
Třeba Brno Plzeň. 6 hodin přes Budějovice je výletní kochací trasa bez jídelního vozu v historických vozech. Přes Prahu díky opravám (Radotín, koridor) plánovaný spoj nikdy nechytíte.
A když byste počítal s přestupem delším, bude to při hodinovém taktu na obou tratích problém?
Já bych spíš od nového jízdního řádu uvítal nějaké přímé spojení Jižní Moravy se západními Čechami například Brno – Praha – Plzeň – Cheb, kde by navazovali na tyto vlaky spoje do Norimberku popřípadě ideálně přímý vlak jelikož často jezdím přes Norimberk do ostatních částí Německa.
Viz Plán dopravní obsluhy.
A spojení pres Vídeň nevyhovuje? Pouze jeden přestup, celou dobu vlakem, šest hodin, a skoro každou hodinu z Brna…
Brno – Plzeň každé dvě hodiny a z Plzně do Chebu už to asi nebude tak hrozné, vlak co hodinu.
Rychlíky do Vídně pojedou z Velenic ve stávající trase nějakého REXu a tady do Tullnu zastavovat cca všude, nebo to bude nová trasa a projíždět?
Budou zastavovat „všude“, mezi Wien a Gmünd NÖ: 8 zastavení.
https://fahrplan.oebb.at/webapp/#!P|TQ!histId|2!histKey|H138867
Pokud si to rozkliknete vpravo a dáte „alle zwischenhalte einblenden“ tak vám vyskočí podrobný JŘ.
To je dobře. Pro turistiku z Čech ideální.
Ten Canopus je dobrý nápad. Jen si říkám, jestli na těch nočních vlacích by se nevyplatil restaurační vůz; osobně by se mi líbilo si zajít na večeři, skleničku, ráno na civilizovanou snídani a cesta by krásně utekla. Beztak personál už tam bývá…
Jídelní vozy se pořádně nezaplatí ani na denních vlacích, kde jsou otevřené celou cestu, v noci by to bylo ještě horší.
Služby jídelního vagonu ČD se vůbec nezaplatí z tržeb hostů.
ČD platí jednak vagon a také firma ČD platí firmě JLV přes 300 Kč na jednu člověkohodinu lidí JLV (kuchaře+číšníka).
Možná se jídelní vagon zaplatil v jízdném a útratě hostů na vlaku Moskva-Nice, který v ČR zastavoval na Ostravsku a v Břeclavi.
Skleničku vám prodá průvodčí lůžkového vozu. Cesta krásně uteče právě tím spánkem v lůžkovém voze.
To tam bude, mezi Prahou a Lipskem. 🙂
Nenašel jsem žádný ze slibovaných přímých spojů do Královce. Proč?
🙂
nemaj tam náhodou ŠIROKÝ ROZCHOD??
Od jihozápadu vede do Královce normální rozchod, v tom problém není. Nevím samozřejmě, v jakém je trať stavu, jel jsem tam před cca čtvrtstoletím.
Ty vyjedou až z první změnou GVD po přerozchodávání tratí v Královeckém kraji.
Něco se prý už připravuje:
https://dfens-cz.com/make-kralovec-czech-again/
Nevím co facebook, ale tady jsou komentující v poho. Alespoň tu nejsou účty od zaměstnanců ČD a jejich fanoušci…. zdopravy je fakt dobrý informátor… Teď vám tady něco napíšu: ČD na tak velké dálky nejezdím příklad (Rumburk-ARRIVA)-KOLÍN-BRNO. Nejvíc se těším vždy jak si sednu do povině rezervovaného vlaku RJ ve kterém se nesmí stát a jsou tam konkrétní čísla, dále přes RJ kredit v app.se dá koupit na to konkrétní místo jídlo+pití takže já jsem s RJ spokojen, šroty(ojeté rychlíkové vagóny)+ZPOŽDĚNÍ to mají i ČD já mám důvody proč do BRNA nejet ČD= ano MÁM IN KARTU ale pouze jako… Číst vice »
Dr. Chocholoušek by z vás měl radost 🤣
Proč? Protože nemá ten správný názor vlakového cestujícího, který je přece kodifikovám předpisem?
Protože má naivní a zatím naprosto nereálné představy 🙂
To ještě není důvod na Chocholouška. Naivní a naprosto nereálné představy má v téhle zemi polovina národa.
Dr. Chocholoušek by měl radost z Vás. Při cestách s ČD jsem jel opakovaně starými šroty „B“. Jednalo se většinou o EC 144. S takovými starými šroty jsem s Regiojetem nejel nikdy. A na jízdu Regiojetem za zhruba stejnou cenu nemusím kupovat IN25 apod.
Jo no, u Regiojetu rovnou nejedete vůbec, protože neumí zajistit dostatek busů na výluku. Aneb minulý pátek na R8.
Pojmy a dojmy 🙂
Celá souprava byla z B?
Zpozdenzni které je jasné s vlivem SZ můžou ČD? Atd … Prostě pojmy a dojmy 🙂
RegioJet by se měl držet jen komerce, když na začátku vykřikoval, jak je jednoduché jezdit bez dotací.
Nezaspal jste trochu dobu? Povinně místenkové vlaky mají oba dopravci, aplikace u obou fungují dobře, ale umím si představit, že se RegioJet v těch aplikacích trochu posune dál. Zejména díky RegioJetu si mohou cestující zvolit,čím pojedou, ale ČD udělaly taky notný kus práce kupředu. A co se týká cen jízdného- v relaci Praha – Ostrava RJ již dlouho není nejlevnější.
Kamaráde, přál bych ti moje zážitky s Regiojetem.
Drahota, vyhořelá stevardka, služby jak za krále klacka a pověstné kávičky zdarma jsem se nedočkal ani do Vídně. Zpátky jsem už jel ČD Railjetem. Jo, kafe jsem sice nedostal, ale aspoň to nikdo nesliboval a cena byla tak menší.
Těmi „moderními“ vlaky jako pan generální rozumí současný stav třeba na R16, kde vozy B tvoří nadpoloviční většinu a jsou soupravy kde i 1.trida pamatuje reálný socialismus? To je teda dost vedle. Nebo – alespoň podle toho výčtu CD, či jejich tiskový mluvčí zapomněl že republika je od Jablunkova po As. No každopádně zlaté auto.
Co navrhujete?
Sedačka v Interjetu vyšla na 0,9 milionu. I kvůli vysokým úrokům a kvůli zadlužení se nákup téměř určitě nebude opakovat.
Dálkové vagony pro ŽSSK z ŽOS Vrútky na maximálku 160 km/h vyšly o něco levněji.
Vzhledem k situaci v ČD, zejména finanční, bych nevylučoval že zrealizují low-costovou modernizaci Bdmtee (Honeckerů) pro dálkové linky.
Uvidíme za kolik budou za pár roků vagony po DB Fernverkehr. Cca 900 kusů. Většinou se jedná o vagony popsané v kapitole IC1 v https://download-data.deutschebahn.com/static/datasets/fahrzeuglexikon/Fahrzeuglexikon_2021_06.pdf
Při té zmíňce o low-cost mě tak napadá myšlenka, zda nezavést opět 3. třídu. Nechat cestující hlasovat peněženkou.
Najezte se prosím! Vypadá to, že vás chytá fantas z hladu.
Zkuste si (pouze na tomto serveru) najít informace, jak úspěšné doposud byly ČD s modernisací Honeckerů pro meziosadovou jízdu v Pardubickém kraji.
Vycházím z reality. Už nyní má ČD velmi velké problémy splácet smluvené investice a současné dluhy. Snížit dluhový tlak musí do 5 let.
Protože za 5 let bude pro ČD aktuální sehnat desítky miliard na až 120 nástupců CityElefantů. Esko pro pražskou a ostravskou aglomeraci je pro ČD klíčová zakázka, takže těch snad 30 až 40 miliard se fakt pokusí obstarat z vlastních zdrojů a zčásti z úvěrů
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacaly-hledat-nahradu-za-elefanty-zvazuji-nakup-az-120-jednotek-58257/
I proto se domnívám, že šáhnou po posledních větší skupině nezmodernizovaných vagonů = Honeckry.
Asi se moc nezmění, pokud jízdné bude tak nízké. U ČD za letošek šéf ČD odhaduje, že jízdné tvoří 20% až 25% tržeb.
No a příští rok budou náklady ČD výrazně vyšší.
Pan generální jezdí vlakem max. tak v Pendolinu. Pochybuju, že v posledních několika letech seděl ve vlaku, který vypadá jak za minulého režimu.
Objednalo si MD na tuto linku něco lepšího?
Ano/Ne
Fakt pořád sestavují a vydávají jízdní řády? To jim ani za 30 let nedošlo, že tratě nebudou nikdy aspoň měsíc v provozu bez výluk a platnost jízdních řádů nikdy nepřekročí stěny kanclu, kde byly sesmoleny?
A jak jinak chcete něco naplánovat?
Z čeho budete počítat zpoždění?
Podle čeho poznáte, že výlukový JŘ je výlukový?
Zajímavé, že DB výlukové řády umí. Možná by to také chtělo neslibovat průjezd většího množství vlaků, než je očekávaná kapacita. K tomu je nutné mít i rezervy v síti…
Vo tom žádná.
Ale bez nějakého základního JŘ výlukový JŘ nenaplánujete, aneb jak poznáte, že je JŘ výlukový JŘ?
Připomínáte mi jistého politika, který prohlásil, že nechápe proč nemohou stavbaři stavět bez projektů. Projektanti si jenom pořád něco vymýšlí, nedodávají ty své projekty včas a stavby tak zbytečně zdržují.
7 hodin do Krakova je pořád moc 🙁
Snad už bude brzo dokončen remont trati přes Czechowice. Pak odhaduji, že Bohumín – Krakov by se dalo ujet za hodinu a půl.
Ale to je jen Pragocentrizmus… 🙂
Bylo by dobré přidat na valašský expres vozy a udělat mu jízdní řád tak aby tolik nestavěl. Přeci jenom je to kategorie EC a ten by zas tak často stavět neměl. Místo toho by měl častěji stavět Slovácký expres který má kategorii R. A taky nevím proč nejezdí všechny valašský expresy až do Žiliny a otáčejí to už v puchově. Spousta cestujících který se chtějí dostat z Žiliny do Prahy musí využít přestup v puchově který někdy bývá nejistý v tom, že ten valašský expres tam někdy nečeká na přípoje než dojedou.
V Púchově to končí z důvodu výluk na Slovensku (hlavně okolí Žiliny). A zastavovací politika Ex2 a R18 je stanovena dle zadání od MD a to na základě poptávkového řízení které vyhráli a díky tomu tam mají smlouvu do 12/2029.
názor Ministerstva dopravy jako dotačního úřadu viz letošní Plán dopravní obsluhy. Např. str. 33 a zejména str. 164
P.S. Z pohledu českého dotačního úřadu jsou Valašský expres tzv. expresní vlak = kategorie, která zahrnuje Ex, IC, EC, rj, nightjet, EN, SC = jestli „expresní vlaky“ jezdí do zahraničí není účelem dotování z kapes českých daňových poplatníků.
Já bych naopak přivítal povýšení Slováckého expresu do kategorie IC. Rychlé spojení zlínského kraje s hlavním městem je pro rozvoj regionu nutné.
Bylo zamítnuto viz letošní Plán dopravní obsluhy. str. 164
Pro odliv lidských činností z kraje do Prahy? Tomu bych neříkal rozvoj…
Zlinsko je větší než Vsetinsko a taky chce být rychle v Praze.
Označení vlaků nechápu, jsou stejné. Teď to celkem vyhovuje, pokud začnou jezdit dle JŘ
Všichni chtějí být rychle v Praze. Jako by se jim doma nelíbilo a jako by Praha měla pojmout všechny. Proč?
Taky si říkám, přitom se ze Zlína jsou takové krásné zážitkové relace, jako třeba:
– Zlín – Liberec,
– Zlín – České Budějovice
Dokud budou v Žilině 3 koleje průjezdné (bez podchodu) a dvě kusé (jako letošní léto), tak nemá cenu jezdit do Žiliny (nebo dál do Vrútek). Není to přes den kde otočit (kudy projet).
Podchod už funguje, nicméně na průjezdných kolejích jsou aktuálně jen 3-4 použitelné nástupní hrany, z toho na některých kolejích je napěťová výluka a rozjíždí se na nezavěšený postrk.
Pro končící vlaky se dají použít i koleje ve šturcu (reálně dvě nástupní hrany), ale problém je s průjezdností uzlu celkově.
Dík za doplnění, práce očekávaně postupují, situace se mění každým okamžikem.
Je to kvůli tomuto:
https://www.youtube.com/watch?v=iXWVnFJy29c
Já vám nevím, možná jsem staromódní, ale mnohem víc ocením vlaky v taktu s garantovanou kvalitou a přestupy než náhodná přímá spojení jako třeba Cheb-Ostrava (2x denně), Praha-ČB-Wien (1-2x denně), …
Obecně mam stejný názor, ale poslední dobou kolem sebe vidím spoustu lidí, kteří se (celkem oprávněně) bojí přestupů. A pokud cestují s věcmi a/nebo dětmi/důchodci, tak o to více. A to je velmi často případ destinací typu Františkovy/Mariánské Lázně, Třeboň, Český Krumlov, Železná Ruda… Zároveň na pokrytí těchto přepravních proudů náhodné výstřely bohatě stačí a lidé jedoucí např. do lázní se dokáží lépe přizpůsobit jízdnímu řádu než ti, co cestují za prací/studiem…
Na tohle já mám teorém, že každý přestup na trase sráží atraktivitu spojení o 50 %. Nám zde přijde normální, že když jedeme vlakem někam dál, tak to obnáší přestup, ještě navíc třeba v cizině. Pro dráhou nepostižené normies je ale představa 10 minutového přestupu někde na neznámém nádraží naprosto děsivá představa.
V dnešní době nejistých dojezdových časů je každý přestup loterií mezi „dojedu“ a „nedojedu“, takže se lidem vůbec nedivím.
Mezi dálkovými vlaky bych klidně nechal na přestup delší časy a nějaké zázemí na přestupním nádraží. Běžný člověk to nejede denně a v celkovém cestovním čase se hodí jemu přiměřená rezerva.
Jasné a pak na cestě Brno Teplice čekat hodinu v Praze a hodinu v Ústí . A většina nesoto jede autem či busem
O linkách typu Brno – Budějovice či Liberec Jihlava raději nemluvě
V Rakousku to tak funguje. Prestupy 5-10 minut a clovek se na to muze spolehnout… U nas bohuzel sci-fi.
U nás to také vesměs funguje, případně se i počká. V Rakousku když je railjet zpožděný, tak motorák na lokálku odjede klidně prázdný, ale za to včas.
Mam opacnou zkusenost z Wiener Neustadt… A zpozdenych railjetu jsem moc nevidel. U nas je vyjimka, kdyz jede vlak nacas. Uvazuji trasu Praha-Ostrava.
Ano, a pak je zpožděné všechno včetně křižování, obratů, zazděná kapacita dráhy. Prázdný nepřípoj je zase opačným extrémem, obojí je špatně. Honíme extrémy a podle toho pak vypadá i podíl jednotlivých druhů dopravy. Ovšem, příčinou je i struktura investic.
už půl roku jezdím v praze holešovice – libeň (přestup na s1/s7) – běchovice – přestup na 5 minut. ujelo to jednou…
takže.. žádné scifi .)
Jenze ono taky zalezi, co je „v sazce“ Liben-Bechovice kdyz cloveku ujede, jede za chvili neco dalsiho, clovek neprijde o mistenku a v nejhorsim se to da taxikem. To se „risknout“ da.
Tak proč mi už několikrát ujel v Linci poslední vlak do Prahy?
A koukám, přestupy 5-10 minut fungují, 10 a více ne. Tak to jo…
Mně nedávno při 5 minutách od Zwieselu ujel v Železné Rudě vlak na Špičák, další za dvě hodiny a se šlapáním již celého kopce namísto přiblížení se autobusem, lanovka už nejela vůbec. Jediným štěstím byla příjemná hospůdka v německé části nádraží, kde se dalo aspoň v mezičase občerstvit. Jinak čím dálkovější vlak, tím větší rezervu by to chtělo plánovat. K čemu jsou krásné cestovní doby, jichž nelze třeba i v polovině případů reálně dosáhnout?
Musíte informaci o jízdní době pojmout stejným způsobem, jako to, že na 4. koridoru je traťová rychlost „až 200 kmh“.
Přestupy v Rakousku nefungují. Věřte mi…
Nekde to funguje lip, nekde hur. Ja mam mnoho pozitivnich zkusenosti a snad pouze jednou me vyhodili z vlaku, protoze byl preplneny a nemel jsem mistenku.
A v Německu to nefunguje vůbec.
No nevím. V září cesta Vídeň – Benešov přes Linec (tak mi to doporučil vyhledavač ČD): na přestup v Linci bylo 10 minut, ale Rj měl čtvrt hodiny zpoždění. Kromě mě chtěli přestupovat i další cestující, průvodčí to věděl. A co myslíte? EC do Prahy (poslední spoj ten den) ujel.
Zas teda musím říct, že bez keců dali voucher na hotel.
Railjet pravdepodobne prijel zpozdeny z Budapesti. Je to tak? Samozrejme i dobry system nikdy nefunguje na 100%. Vlak, ale tech par minut pockat mohl, to bych byl taky velmi nastvany. Jednou jsem videl, ze pani byla vyhozena z vlaku, protoze uz nebylo radne misto na kolo z posledniho vlaku na Viden v Salcburku. To kolo tam ani moc neprekazelo…
Ne, údajně se pohybovaly nějaké osoby v kolejišti žst. Linz Kleinmünchen, tak tam byl na nějakou dobu přerušený provoz, my jsme tam dojeli krátce po ukončení mimořádnosti, kdy se vše rozjíždělo. Vlak byl výchozí z Vídně (myslím, že z letiště).
A jak mi říkala průvodčí v rychlíku z Budějovic – u nich se nečeká, ale vydávají poukazy na ubytování.
Pokud jste normální cestující a ne železniční fanatik, tak chcete být ušetřen české speciality, kdy SŽ oznámí příslušné nástupiště těsně před příjezdem vlaku.
Pokud máte více zavazadel, nebo sníženou pohyblivost (nebo obojí), tak dáte přednost vyloučení reálného rizika ztráty přípoje, nebo jen pouhého stresu a zvolíte jízdu bez přestupu.
Právě z důvodu zvýšené pracovní/stavební činnosti by mělo smysl protáhnout vlaky přes Prahu bez přestupu, protože zpoždění budete mít tak jako tak. Pracuje se všude, takže je to vlastně jedno. Takže spojit např. Hradec Králové – Železná Ruda (resp. Klatovy), České Budějovice – Děčín, nebo již stávající Ostrava – Cheb by smysl mohlo dávat…
Myslíte, že by bylo dobré, aby se cestující z Prahy do Olomouce dozvěděli prostřednictvím zpoždění svého vlaku nejen o rozkopaných Pardubicích a údolí Orlice, ale i o koridorizaci v Radotíně a shnilosti dalších částí trati 171?
Hezké shrnutí
Za předpokladu že ti umelci budou jezdit a udrží se v kolejích.
Na kolejích umělců z JAMU, DAMU či AMU je to jízda, to máte pravdu. 🙂
O těch ale momentálně řeč nejde a nikomu neškodí.
Tak samozřejmě Vaše práce skladníka to je jiná liga, tam berou jen ty nejlepší z nejlepších:-D
No jo, ale zase si takový skladník umí přečíst Vergilia v originále.
Hmm, takže si budem môcť dať kolečko Nové Zámky – Wien – České Velenice – Praha – Nové Zámky
Říká se Újvár. 😛
V skutočnosti maďarské pomenovanie pre Nové Zámky je Érsekújvár…
Jsem to zkrátil, no. 😀
Je však zvláštne, že keď som si v Budapešti pýtal lístok a chcel som do „Érsekújváru“ tak to nepochopili. Normálne som musel povedať tie Nové Zámky…
Asi proto, že to v prekladu znamená zámek arcibiskupství, nové zamky se řekne új zárak. A prastaré názvy si fakt nikdo nepamatuje, nebo víte co byla Frága?
To je logické, protože název tarifního bodu je jedinečný – originální.
Zkuste si v Berlíně koupit lístek do Preßburgu, nebo v Praze do Svatého Hypolita, taky nepochodíte.
Google mapy se snaží používat nesmyslné překlady názvů, které nikdo nezná. Zadejte si např. město Oelsnitz v kraji Vogtland v Sasku. Ono vám to na mapě napíše: „Olešnice nad Halštrovem“, tak se pak v těch překladových zpotvořeninách orientujte.
https://www.google.it/maps/place/Ole%C5%A1nice+nad+Hal%C5%A1trovem/@50.4090131,11.6158488,10z/data=!4m5!3m4!1s0x47a12089cb8d4bb5:0x9fc2b17d5ce340be!8m2!3d50.417597!4d12.1757698
Když jsem studoval v Bratislavě kdysi dávno, říkali si Newcastle.
Jo, to říkal i Meky Žbirka.
Ne, vždycky to byl NEWCASTLE.😜
Nedávno jsem jel s KŽC a v rychlíku z Prahy směr Mladá Boleslav měli lepší servis než ČD ve 2.tř. EC Berliner.
Bohužel se mi za poslední půl rok při všech mých 3 cestách do Hamburku stalo, že servis z minibaru nebyl žádný a už vůbec ani slovo omluvy v hlášení během cesty…Kdo nepřišel osobně do jídeláku, měl smůlu…
ČD chystají od prosince radikální zdražení
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ceske-drahy-planuji-zdrazit-od-prosince-az-o-15-procent-40410400
To je při 20% inflaci fakt radikální.
Jo,nafta i elektrika za hubičku, tak se na vás chtějí jen napakovat.
„Západní“ kvalita, ale české ceny! Tak nějak, že??
Radikální? 15% ?
Hoši tak co to je? Já jsem myslel, že od 1.12.2022 se bude jezdit na Brno již přes Českou Třebovou. Co to je zase za bordel?
Přes Českou Třebovou budou jezdit jen rychlíky (kapacitní omezení je kvůli pokračující opravě u Brandýsa nad Orlicí, tak to bylo od začátku v plánu)
Aneb vlakem Praha – Brno tři hodiny, autobusem 2,5 hodiny. Těmito časy se lidi odstraňují z vlaků. Mimochodem autobusy na této lince mají klimatizaci, WC, WiFi jako standard. A nepotřebují dotace.
A přitom nejlepší vagon je B249 jedoucí 80, aby se člověk mohl koukat z okna. V autobusu si okno neotevřete.
Tu D1 taky opravovali, taky to potřebovala.
Až bude železniční dálnice (VRT) budete tam ještě dřív.
Mezitím ovšem bude další silniční, takže na chvíli odpadnou kolony. Aby tam tím vlakem nebyli zase příliš rychle. Navíc třeba z Benešovska to při trasování VRT přes pole u Kolína bude pořád lepší po silnici.
Dotaz na redakci – budete i letos vydávat knížku?
Byli by hloupí kdyby ne.
Bylo by dobré, kdyby všechny expresy co nejedou do Lince byly prodlouženy do Krumlova. Ten jeden náhodný výstřel je o ničem.
To by muselo MD dostat penize, Rakousko o 2h takt Ex7 v koncepci zájem projevuje, je odvislé od nás.
Bylo by to dobrý. Navíc si to říká o nějakej duální Vectron…
Existuje duální Vectron, co umí i dva elektrické systémy? Stíhal by na elektrifikovaném úseku jízdní doby „plnotučné“ elektrické lokomotivy?
DualVectron s DC napájením neexistuje a co jsem pochopil tak existovat nemůže – byl by moc těžký. Momentálně je pouze ve verzi na 15 kV, ale verze na 25 kV by nejspíš nebyla problém.
Jinak bych ale řekl že moderní lokomotiva s 2,5 MW (pro srovnání – Eso má 3 MW) výkonu by si s čtyř až pětivozovým expresem poradila bez problémů.
Jen ještě doplním že DualVectron ve verzi na 25 kV by byl ideální (v kombinaci s řídícím vozem) na rychlíky Brno – Jihlava – ČB.
A kdo tu novou drahou techniku zaplatí?
viz částka požadované dotace ČB-Jihlava-Brno (viz R11B) v roce 2019.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/cdmd1.jpg
DualVectron je technická znouzectnost. Nízký výkon 2 MW v dieselu i elektrice ho předurčuje k provozu spíše nákladních vlaků. S dynamikou podobnou řadě 130, se k ničemu jinému ani nehodí. A vlaky osobní dopravy nemůžou mít dynamiku nákladní dopravy. Kromě toho je příliš těžký, takže by stejně pomalu nikde neměl přechodnost. I ČD v těch občasných poptávkách nových motorových lokomotiv požadují maximální nápravový tlak do 20 tun, to je hmotnost lokomotivy maximálně 80 tun, ta sranda jménem DualVectron má 90 tun. Vraťte se na zem. Když už něco duálního na tuhle trať tak jednotky Alstom Coradia Polyvalent. Nic jiného nedává… Číst vice »
Ovšem udělejte vectron co bude mit aspoň 4MW 😀
K čemu do zmíněného Krumlova potřebujete 4MW?
Ta trať nepotřebuje dual Vectrona, ale přestavět, pokud má mít do budoucna smysl. Což by mezi krajskými městy mohla.
Bez problémů = ještě hůř než Bastard.
Říká si to o trolej (minimálně) do Kájova. A 60 min. Ex7 od Prahy.
Zas tak dobré by to nebylo. Kromě možná 537/538 by to všechno kolidovalo s osobákama, s jejichž polohou je nesmysl hýbat.
Ano, buď více obratů z/do Krumlova, například s nocováním soupravy; nebo alespoň posunout časy: z Prahe v 7h, v 10h v ČK / z ČK v 16h…
Lepší nápad by byl dvouhodinový takt do Linze nebo ve spolupráci s ÖBB do Salzburgu. S dvouhodinovým prokladem do Č.B., co se týče navýšení spojů do Krumlova tak tomu není nakloněno MD. Nejlepší by bylo expresy do/z Rakouska v sudou celou v Č.B. tím by bylo zajištěno rychlé spojení do Rakouska i z Plzně nebo J. Hradce.
Mezi Linzem a Salzburgem se teď bude hodně kopat, takže tam nic navíc mimo stávající koncept nevezmou.
Jsem moc zvědavý jaké budou skutečné jízdní doby na koridoru, hlavně mezi Prahou a Ostravou. A po kolik měsíců to pojede bez výluky.
JJ současný je katastrofa a nejhorší je, že zaměstnanci Správy Železnic se tváří, jako by to bylo normální a proces reklamace jízdenky u ČD je potom naprostá fraška.
Celkem v pohodě a online jsem vyreklamoval 120 min. zpoždění při asi o 5 minut ujetém přípoji v Plzni na Strakonice…potvrzení o zpoždění od průvodčího v Berounce