Přehledně: VRT Porto – Lisabon, Česká Třebová nebo tratě na Ukrajinu. 134 projektů, které nově podpořila EU

Napojení nové trati do tunelu Fehmarnbelt. Foto: DBNapojení nové trati do tunelu Fehmarnbelt. Foto: DB

Většina dotací míří do železnice, přehled ukazuje velké rozdíly v úspěšnosti jednotlivých zemí. Slovensko získalo jen tři miliony eur.

Evropská unie tento týden rozhodla o rozdělení více než sedmi miliard eur z Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF). Peníze zamíří do 134 různých projektů. Česká Republika uspěla s 10 projekty v hodnotě 11 miliard korun.

Přehled ukazuje značný rozdíl v úspěšnosti mezi jednotlivými státy v objemu dotací. Ve většině případů jde o projekty na železnici (5,3 miliardy eur), na seznamu podpořených projektů jsou ale i některé investice do vodní či silniční dopravy. Některé státy téměř neuspěly. Například Slovensko získalo jen tři miliony eur na ETCS do lokomotiv pro nákladního dopravce ZSSK Cargo.

Jde o zatím největší dotační výzvu v historii programu CEF. Z velké části řeší i lepší napojení Ukrajiny a Moldavska na dopravní síť Evropské unie.

Přehledně: Na českou železnici míří přes 11 miliard z evropských fondů, nejvíce do České Třebové

Největší objem dotací zamíří do rozsáhlých infrastrukturních projektů na železnici. Jde o nové spojení Polska a Pobaltí Rail Baltica, tunel pod Alpami na trati Lyon – Turín a nový tunel Fehmarnbelt mezi Německem a Dánskem. Část dotací míří také do přeshraniční dopravy mezi Rumunskem, Maďarskem, Polskem a Ukrajinou a Moldavskem. Dotace získají také projekty na instalaci evropského zabezpečovače ETCS.

Členské státy podaly žádost o dotace na celkem 408 projektů, vybráno bylo celkem 134. Jejich hodnota je 7,1 miliard eur.

Kompletní seznam je na stránkách Evropské komise zde, přinášíme přehled všech projektů s náklady přes 100 milionů eur.

Rail Baltica – propojení Polska a Pobaltí, 742 milionů eur, několik projektů v hodnotě přes 1,2 miliardy eur

Vysokorychlostní trať Lisabon – Porto: 800 milionů eur: Nová trať, stavba 142 km nové trati a 51 km navazujících tratí

Tunel Euroalpin Turín – Lyon 700 milionů eur

Vodní kanál Seine a Scheldt – 300 milionů eur. Rozšíření vnitroevropské vodní plavby

Modernizace uzlu Česká Třebová 290 milionů eur

Jižní železniční okruh Budapešti 290 milionů eur

Bialystok–Osowiec modernizace trati, která bude součástí Rail Baltica (Polsko, 57 km) 223 milionů eur.

Zlepšení plavebních podmínek na Dunaji na společné hranici Rumunsko – Bulharsko 195 milionů eur

Zdvoukolejnění trati Achames – Oinou (Řecko) 192 milionů eur

Modernizace trati Pythion – Ormenio (Řecko) 187 milionů eur

Zdvoukolejnění Skierniewice-Pilawa (Polsko) 145 milionů eur

Projektová příprava modernizace trati Angermünde (Německo) – Štětín (Polsko) 131 milionů eur

Fehmarnbelt Tunnel – propojení Dánska a Německa železnicí, 118 milionů eur

Modernizace trati Thessaloniki (Soluň) – Promahonas (na hranicích Řecko – Bulharsko) 112 milionů eur

Tagy CEF Evropská unie
50 komentářů