Přehledně: Velké opravy v pražské MHD. Výměna pražců v metru i oddělení tramvají od aut
Z výměny pražců v pražském metru mezi stanicemi Pražského povstání a Pankrác. Foto: Swietelsky Rail
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zveřejnil seznam největších stavebních akcí, které letos během léta omezí cestování veřejnou dopravou. Jako
Nevíte, jak to vypadá s podjezdem pod Průběžnou, kde se staví nad myší dírou zastávka? Podle dřívějších informací měl být letos o prázdninách uzavřený..?
Myslím, že rekonstrukce bude až příští rok, po dokončení mostů, převedení dopravy a zrušení tratě přes Strašnice.
“ DPP u Lihovaru založí kolejový trojúhelník pro plánovaný Dvorecký most“ – tak to bych viděl jako neklamný signál toho, že žádný Dvorecký most stát nikdy nebude a ten trojúhelník bude za takových 10 až 15 let zase potichu odstraněn. A do té doby na něm tramvaje budou muset přibržďovat na 15 km/h, jak se na správnou rychlodráhu sluší a patří.
Já spíš pořád tiše doufám, že se nakonec podaří prosadit Dvorecký most přes Žluté lázně velkopodnikatele Janouška. V návrhu Metropolitního plánu tam most je….
To možná na straně od žlutých lázní, ale podívejte se pozorně na mapu a zkuste si představit napojení kolejí v nižší Zlíchovského tunelu a skály na které stojí ten kostelík.
Napojení od Zlíchovského kostelíka směrem vstřícně do Jeremenkovy ulice bylo zamýšleno, třebaže by most byl ještě ve větším sklonu než od Lihovaru směrem ke Kublovu. Neprůchodné to ale bylo kvůli průniku areálem Žlutých lázní a kvůli odporu místních proti provozu aut. Proto má tzv. Dvorecký most být bez aut a vede šikmo mimo Lázně. Ten nově navrhovaný most, který je v Metropolitním plánu dokonce označován za jednu z priorit, vychází zpod zlíchovské skály a přímo do Jeremenkovy. Jestli to dobře chápu, tak má jít v podstatě o komunikaci přímo napojenou na Radlickou radiálu a městský okruh, takže aut přímo do… Číst vice »
Je tam jen betonová základová deska. Ta tam může hnít navždy. Koleje směr most ještě nebudou.
Dvorecký most ? Když to místní odmítají tak to asi v tomto století nebude. Co třeba jen lávka pro pěší cyklisty v nouzi sanitka.
Klid, jde jen o výhybky, které nikam nevedou. Jako obvykle v Praze. Pokud Scheinherr Dvorecký most prosadí, změním na něj názor, ale prozatím to vypadá, že si dál můžu myslet, že je to nýmand.
Pěší mohou využít existující vyšehradský železniční most o kus dále.
Zrovna v tomto případě je na místě otázka: „Jak dlouho ještě?“
Pouhá lávka pro pěší a cyklisty v tomto místě je naprostá hloupost – tam by musela být minimálně ještě i tramvajová trať. Ale plnohodnotný most s možností odlehčit oblastem Knížecí, Anděla a Palackého i Jiráskova náměstí a Výtoně včetně obou dvou nyní IAD přetížených mostů (Palackého i Jiráskova) by byl rozhodně přínosem i za cenu, že by třeba byl (aspoň v první fázi) znemožněn pří,ý průjezd mezi mostem a Jeremenkovou ulicí: chápu, že se tamní obyvatelé bojí toho, že by se pak Jeremenkova ulice podobala Holešovičkám, ale naděje na větší klid blíže k centru za to určitě stojí.
Nedávno – asi 2 týdny zpět – se pan náměstek Adam Scheinherr zmínil o získaném stavebním povolení a o letošním začátku stavby smyčky na Zahradním Městě. Nevíte někdo, kdy přesně s tím chtějí začít, případně nějaké bližší a aktuálnější info o projektu?
Zahradní Město platí SŽDC v rámci stavby stanice.
Bylo by lepší, kdyby to DPP udělal podle vzoru Budapešť, tj. celý ten problematický úsek zavřít na celé prázdniny a udělat to všechno najednou, než to takhle pytlíkovat v řádu let.
To by to ale pak asi dost schytali.
Stavidlo rybníka, stavědlo výhybek.
Vlastně je to celkem zajímavé, že v těchto oborech se ta specializace těchto dvou v podstatě synonym většinou dodržuje. Ale Martin Boda, vrchní inženýr královských uherských železnic, ve své knize z roku 1910 „Zabezpečování dopravy vlakové na železnicích. II. Zabezpečování dopravy vlakové ve stanicích a u odboček na trati (Zabezpečování stanicové)“ používá i tvar „stavidlo“. „Do r. 1894 stavěly se návěsti a výměny výhradně ručními pákovými stavidly, elektricky uzavírané a uvolňované slabými proudy gallvanickými; neb indukčními. Již r. 1892 konala firma Siemens a Halske ve Vídni pokusy stavěti návěsti a výměny silnými proudy elektrickými; když se zdařily, postavila rozsáhlé zabezpečovací… Číst vice »
„Vlastně je to celkem zajímavé, že v těchto oborech se ta specializace těchto dvou v podstatě synonym většinou dodržuje.“ Zajímavost to sice je, soudím ovšem, že zdaleka ne jen „v těchto oborech“ – a proč také ne, když jde o nějak pro ty obory jednoznačně definované odborné termíny? Nejen železnice má spoustu specifik a zájem na bezpečnosti provozu vyžaduje i jednoznačně definované termíny, aby se při chybách nebylo možno vymlouvat na jejich nejednoznačnost – a tak se to pochopitelně přenáší i na termíny, pro něž „specifikum“ úplně nezbytné není. A je to jen dobře, protože současný přístup ÚJČ k češtině… Číst vice »
Ale i ta terminologie se s každým vydáním každého předpisu nějak vyvíjí. Například pro nechráněný přejezd se teď používá jakýsi alibistický eufemismus atd. ÚJČ s tím samozřejmě nemá nic společného.
A stavěcí klíč v Praze mimo jiné zvaný tágo.
Tomu se, pokud je mi známo, neříká ani stavědlo, ani stavidlo.