Přehledně: Sdílená zóna nebo P+D. Řidiče čekají od ledna nové značky, řeší parkování i odstup
Značky IZ10a a IZ 10b Sdílená zóna a konec sdílené zóny.
Nové značky reagují na novelu zákona o silničním provozu.
Nové značky reagují na novelu zákona o silničním provozu.
Článek ovšem zapomíná na jednu zcela revoluční novinku, která bude od 1.ledna 2024 platit a která se týká železničních přejezdů. Novináři to asi budou nepřesně leč populárně interpretovat jako „konec osoby blízké na železničních přejezdech“. Nově totiž bude možné, aby řidiče, který projede přejezd ve výstraze, zastavil policista a PŘÍMO NA MÍSTĚ (!!) mu uložil blokovou pokutu (resp. nově „příkaz na místě“). Stanovené rozmezí činí 4500-5500 Kč. To dává velkou naději, že tento proces půjde efektivně automatizovat pomocí kamerového systému, neb už nebude nezbytné usvědčit pachatele, jako dosud (který většinou využije svého práva odmítnout výpověď), ale bude možno již v… Číst vice »
Automatizovaným prostředkem jdou postihovat pouze určité přestupky a i tak není možné vymáhat pokutu bez určení pachatele. Pokud není pachatel určen, provozovatel (nikoliv majitel) vozidla může dostat pokutu za správní delikt nedentifikování řidiče vozidla.
Nic se „nevymáhá“, provozovatel vozidla je „vyzván“ k zaplacení tzv. určené částky s tím, že má možnost označit řidiče (pachatele). A když se pachatel nezjistí, pak se věc stejně vrací za provozovatelem a je to dražší. Absolutní většina provozovatelů proto ráda ve lhůtě zaplatí, protože jednak je tím „pachatelem“ často provozovatel sám či někdo z rodiny či firmy, věc tím končí a je bez bodů.
Ta „zcela revoluční novinka“ spočívá v tom, že dříve byla pokuta na místě 2500 Kč, nyní je tam vámi uvedené rozmezí. A týká se nejen přejezdů, ale také třeba projetí křižovatky na červenou předjíždění na zákazu předjíždění nebo otáčení na dálnici. Takže žádný konec osoby blízké na přejezdech – to, že je možné v těchto případech udělit pokutu na místě, platí i dnes.
Na automatizaci pomocí kamerového systému to nic nemění, protože kamerový systém je podklad pro správní řízení, není to policista na místě.
Pane Suro, nestalo by za to opravovat zjevne chyby a nespokojit se jen s vykopirovanim tiskove zpravy?
Mam na mysli souhlasne stanovisko PCR pro stanoveni dopravnich znacek. Urad muze vydat OOP i pres nesouhlasne stanovisko, ale musi svuj postup oduvodnit.
Proč by měl někdo cizí opravovat práci jiných? Je to jejich sdělení a jejich vizitka.
Pokud to někdo reprodukuje, tak je to vizitka obou.
Fakt? A neměli by to i stylysticky upravovat? Ne, opravdu neni práce novináře zkreslovat realitu.
Text citovaného dokumentu pochopitelně novinář svévolně měnit nemůže, ale chyby v něm by asi komentovat měl.
Komentovat není opravovat. 😉 A existuje rozdíl mezi zprávou, komentovanou zprávou a komentářem. To jen k tomu, co by novinář měl.
Tady by šlo asi spíš o rozdíl mezi skutečným zpravodajstvím a pouhým šířením cizích propagačních textů. V tomto případě jde ale asi spíš o neobratnou formulaci než o skutečně věcnou chybu, a navíc ten kritizovaný odstavec ani není obsahovým jádrem článku, ale spíš pokusem o obecnou osvětu.
A jakou „realitu“ podle vás odráží fakticky chybná zpráva? Stylistické a gramatické chyby asi není třeba upravovat, ale zhusta se na ně upozorňuje, aby bylo jasné, že pochází od původního zdroje.
Zcela na rovinu oblast vyhlášek není něco, čemu bych rozuměl a proto je to zkopírovaná tisková zpráva. Když ji pošle vrchní autorita v oboru, nepředpokládám, že bych měl ověřovat její pravdivost. Nicméně děkuji za tip, jdu se na MD poptat.
jedná se o zákon o provozu na PK 361/2000 oddíl 3. § 77 (3) Návrh stanovení místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích
nebo užití zařízení pro provozní informace podle odstavce 1 projedná příslušný správní orgán
s dotčenými orgány. Nevyjádří-li se dotčený orgán do 30 dnů ode dne doručení návrhu
stanovení, má se za to, že s návrhem stanovení souhlasí.
přehledněji: https://mestemnakole.cz/2022/11/advokacni-manual-7-policejni-stanoviska-kdy-jsou-nezavazna-a-kdy-zavazna/
Díky, takže vyjádření MD níže. Ještě jednou díky za upozornění.
ano, čtenář má pravdu. Pokud bychom naše vyjádření měli zpřesnit, asi bychom se vyhnuli slovu „souhlasné“.
Pro stanovení místní úpravy povozu na pozemních komunikacích je potřebné vyjádření dotčeného orgánu PČR. (S výjimkou dálnic, kde se vyjadřuje MV, viz TZ/článek). Vyjádření není závazné. Avšak, úřady se od něj dle našich zkušeností a informací v drtivém procentu případů neodchylují, protože nechtějí riskovat.
Dle našich informací se úřady v minulosti odchýlily pouze v případě zavádění cyklo opatření.
Bude se muset dávat, při výjezdu z nové sdílené zóny na běžnou komunikaci, dávat všem přednost jako u obytné zóny? Tedy že nebude platit přednost zprava.
Ten článek toho moc neříká, jaká pravidla tam platí, no…
Ale.tipuju že to bude vizuálně označené jako pěší zóna, tedy intuitivně by se mělo jednat o silnic vedlejší.
Není třeba spekulovat ani tipovat, stačí se podívat do zákona 271/2023 nebo do úplného znění 361/2000 Sb. k novému roku. Do § 23 je nově přidáno vyjíždění z cyklistické zóny, ale vyjíždění ze sdílené zóny tam uvedeno není. Čili to je normální křižovatka.
Takze nesystemovy bordel..
Vizuálně to nebude označené jako pěší zóna (protože pak byste nevěděl, zda jste v pěší nebo sdílené zóně), ale jako sdílená zóna – značku máte vyobrazenou v článku. Co se týče přednosti, napsal to už Honza V. níže – pro sdílenou zónu neplatí speciální ustanovení § 23, tudíž to funguje jako běžná křižovatka, buď s vyznačenými přednostmi nebo s předností zprava.
Prostě jako máme už několik let dvě kategorie přechodů pro chodce, kde na každé platí jiná pravidla, tak budeme mít i několik druhů obytných zón, každou s jinými pravidly.
Pozor, sdílená zóna není obytná zóna. Obytná zóna je v principu chodník, na který mohou i auta, zatímco chodec má fakticky absolutní přednost a jsou zde dovoleny hry dětí, není umožněn tranzit. To se hodí do vilových čtvrtí, kde je pár aut, které jen přijedou a odjedou. Naproti tomu sdílená zóna je předpokládána hlavně pro atraktivní městské oblasti (např. centra), kde může být velký provoz aut i chodců, typicky nákupní ulice, někdy i průtahy. Přístup je zde pro všechny, tranzit je povolen (někdy jde dokonce o průtahy), intenzity provozu mohou dosáhnout i řádu tisíců aut za den. Hry dětí z… Číst vice »
Čím se liší P+R nebo P+D od obyčejného P?
Často například bývají P+R/D přes noc zpoplatněna oproti klasickému P.
Obecně ničím, je to jen marketingové označení. Případné zpoplatnění, provozní doba a další podmínky mohou být stanoveny nezávisle na těchto označeních.
Já jsem čekal právě že už jsme tak moderní, že P+R nějak integruje cenu parkování a jízdenku. A nakonec jenom pé er dé.
Nejlepší parkoviště v městě je takové, co se nemusí stavět – lidi dojedou IDS do města ! PS: Neřeší to však podstatu – každý přespolní si nárokuje v městě flek pro svoje auto. Tím zabírá místo místním a následek – opatření, zóny, značky ! Aut je moc, sdílený koloběžky se válí na chodnících, z chodníků se dělají naoko cyklostezky. Za chvíli se budeme buzerovat – táhni do svojí čtvrťi. Auta se posunují z modrých zón k supermarketům. Tohle není řešení ! Máš auto, nemáš garáž – proč ? Sorry, plať za zábor obecního placu ! My se ťi nebudeme uhýbat… Číst vice »
Tak to jste píchnul do vosího hnízda.
„Za chvíli se budeme buzerovat – táhni do svojí čtvrťi“
Vy už jste právě začal… Budete takto vyhazovat i chodce?
Něco jako medvědí jednotky lidových milic, které budou na ulici mlátit lidi, že nedodržují … nevolnictví?
Vaše představa?
Já tam vidím jednu podstatnou větu: „Sorry, plať za zábor obecního placu ! “
Z té věty rozhodně nevidím začátek jakékoli buzerace, platit za omezování druhých vidím jako spravedlivé!
Zajímavé. Jen se obávám, že moc radikální, že to Vám nikdo nepřijme. Samozřejmě s tím souhlasím, ale reálně se to musí dělat postupně. Lidi neradi mění svůj stereotyp.
Těch druhů zón začíná být už zbytečně moc. A variant značek „P+písmenko“ taky. Jednou bude nutné ten zákon a vyhlášku odplevelit od takového balastu, zjednodušit a zpřehlednit.
Zjednodušit. U nás. OK
No tak zrovna oblast provozu na pozemních komunikacích je plná plevele, to máte pravdu, ale když každý ministr dopravy si tam dělá pomníčky, poslanci to samé…
Sdílenou zónu už několik let jako formu organizace dopravy a uspořádání uličního prostoru propagujeme my, pan ministr za toto nemůže. Když to může fungovat Holanďanům už třicet let, Rakušákům už deset let, tak zraje čas i pro úspěšnou aplikaci v ČR. Co dokázaly Rychlé šípy dokážeme taky! Navíc mnoho zastupitelů měst toto řešení vyžaduje hlavně v naději na zatraktivnění center a zvýšení turistického ruchu, tj. reagujeme na poptávku praxe.
Dokonce i značek pro zatáčky je zbytečně moc – zatáčka vpravo, zatáčka vlevo, dvojitá zatáčka, atd. Nejvyšší čas zavést univerzální značku „zatáčka“, aby to chudáci řidiči neměli tak složité. Bohužel ohledně zón jde o zcela odlišné dopravní režimy s jinými parametry, proto je adekvátní právní definice a značení opodstatněné.
Nějak to bobtná. Jako D1,- protože máme v republice zvaný radioblok je jízda podle něho v předpisu pro celou republiku. ( ne že by býti nemělo) Návěstidlo , jehož návěstní znak volno je vyjádřen modrou barvou je na smíchovském nádraží. A kde ještě? A je mu věnován text na dvě A4. Teď přibyly na silnici značky , ale zatímco strojvedoucí jsou pravidelně proškolováni , autista dostane v osmnácti řp a polovinu předpisů zapomene za půl roku. Natož aby si pamatoval a vzdělával se v předpisech nových. Vždyť mnoho autistů nezná předpisy pro parkování , pro chování se za / před… Číst vice »
> Návěstidlo , jehož návěstní znak volno je vyjádřen modrou barvou je na smíchovském nádraží.
Není ještě v Plzni na hl. nádraží?
A není spíš jen v té Plzni? Na Smíchově se odjíždí na bílou.
Myslím, že je to i v Hrušovanech u Brna. Blikající modrá („jízda vlaku dovolena“) je slangově vykládána jako „očekávejte posun zakázán“.
Spíš by to chtělo pro i pro řidiče-neprofesionály nějaké pravidelné proškolování (klidně pouze jednou ročně formou e-learningu).
Já jsem navrhoval zkoušku z jízdy co 10 let, ale to by senátoři řvali.
Přimlouvám se za vznik multimodálních parkovišť typu P+R+D.
Tak pokud od toho křížení dálnic pojede nějaká VHD…
Nemusí být hromadná ta doprava, stačí aby tam bylo třeba stanoviště sdílených kol a koloběžek.
Pojedete po dálnici? Víte co znamená P+R?
Kolem té dálnice je vakuum?
Tam je pole. A malé vísky. Nic, co by probozovatele sdílených kol a koloběžek motivovalo tam mít stanoviště.
Nemusí to být u křížení dálnice a nemusí to ani být směrem do centra. Auto může dále pokračovat někam na hrad, k vodě, s více lidmi, kteří se do něj sedli.
oprava: … do něj sesedli.
??? Souvislost s tvrzením předdiskutera o sdílených koloběžkach?
Reaguju na váš příspevek, nikoliv na Honzu V.
K vašemu dotazu sdělujeme, že parkoviště typu prd najdete před budovou ministerstva.
A pokud budou určena pro pokračování jízdy elektromobilem, byla by tato parkoviště označena P+R+D/EL
To již bylo vynalezeno a je znovu objevováno s každým prvním sněhem při zaparkování vozidla do škarpy.
😀 kdyz zacnete hezky zretelne od A, mate co vymyslet do vecera
značka popisující, co z auta zbyde, když tam někdo zaparkuje