Přehledně: ŘSD letos začne se stavbou dalších dvou úseků D55, příští rok otevře přes 21 kilometrů
Práce na D55 mezi Starým Městem a Bzencem. Foto: Skanska
Letos začne budování dálničního mostu přes Moravu a stavba Olomouc – Kokory.
Hlavně to dostal do Rohatce. Do Břeclavi to počká
Děkuji.
Pane redaktore, díky za podrobný článek, nicméně škoda, že jste u ŘSD nezjistil, kde to vázne s úsekem Břeclav-Rohatec. EIA platná od roku 2011, ale územko stále nikde. Přitom v tomto úseku jde o pouhou dostavbu půlprofilu!
Chápu, že trasa přes Moravskou Saharu, není z hlediska ochrany přírody opravdu moc dobrá. Je ale otázkou, zda lze v dané oblasti seriózně a vážně stanovit nějakou alternativní trasu. Narážím na skutečnost, že Dolnomoravský úval, kterým koridor D55 vede, patří mezi oblasti s vysokou hustotou osídlení obyvatelstvem. Případné projednávání alternativní trasy, tak sice nebude narážet na legitimní zájmy ochrany přírody, bude ale bezpochyby narážet na obrovskou vlnu obstrukcí obyvatelstva dotčených lokalit. Vím, že se před časem objevil nějaký alternativní pokus o trasování dálnice na druhém břehu řeky Moravy. Nikde se mně ale nepodařilo dohledat, kudy by tento variantní návrh měl… Číst vice »
Zde https://zurka.cz/r55 máte více informací – je to už cca 10 let staré.
Citace k mostu u Napajedel: V soutěži podalo nejvýhodnější nabídku sdružení FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a MI Roads za 674,4 milionu korun. I když zakázka není ještě zasmluvněna, ŘSD podle textu na svých stránkách počítá se sdružením již jako se zhotovitelem.“
Na to autor přišel jak? V letáku nic takového není a ani v této zprávě na webu D55: https://dalniced55.cz/novinky/byly-predlozeny-nabidky-na-stavbu-mostu/
Formulace v textu, na který vede hned v úvodu odkaz
Napajedla – Babice mají v letáku už 2025.
2024 je pravděpodobně nejoptimističtější scénář, který z velké pravděpodobnosti nenastane.
Rekl bych to vlastnimi slovy asi takto: D55 bude dalsi desetileti koncit u Bzence a mozna se ji nikdy dokoncit nepodari. Vase RSD a MD.
Přesně tak, navíc za čtrnáct dní začnou stavět kruháč na Pánově takže silnici 432 zrovnoprávní se silnicí I55. S koncem příštího roku v souvislosti s otevřením dálnice D55 bude trasa Bzenec-Vracov-Vacenovice-Ratíškovice – zmíněný kruháč na deset či spíše 15 let očistec.
no pokud ne MUK, tak kruháč zrovna tady dává smysl v vzhledem k vysokým intenzitám vedlejší silnice (hlavní +/- 12tis. a vedlejší 6-7tis.). Kruháč je obecně výhodný v případě relativně vyrovnaných intenzit… Nejlepší by byla turbookružní se dvěma pruhy na vjezdu a výjezdu ve směru I/55, což bohužel v plánu ale není…
Možná se ji potom podaří postavit dnem pískovny: https://mapy.cz/s/pemohekomo
Přepněte na aktuální fotomapu, cesta z povrchu zmizela odhrabána pryč. KM Beta, střešní tašky.
„Důvodem je složitý průchod územím mezi Bzencem a Rohatcem.“ – bydlím na druhé straně republiky, upřesní někdo prosím, v čem je to území tak složitě průchodné? 🙂 Díky!
Ekoteroristi. Je tam nějaká chráněná ptáčí zóna a vymysleli si že tam musí být nejlépe tunel. ŘSD přišlo se zakrytím dálnice ve většině délky. I to by bylo ale dosr drahé, tak pak byla varianta polovičního profilu. Nedávno se zas rozhodlo, že tam bude lepší plný profil.. A tak se to celé motá dokola. Když tak ať me někdo opraví /upřesní. Každopádně ne, neni to kvůli terénu, ale kvůli ochraně přírody. (stávající železniční koridor ptákům samozřejmě nevadí)
Byl jste tam?
Já mám k Patrikovi fakt daleko, ale Bzenecké váté písky jsou unikátní kus krajiny široko daleko. Ano, paradoxně vznikly hlavně kvůli zřízení železniční trati v 19. století, které si vynutilo vykácet bezpečnostní pruh lesa kvůli padajícím jiskrám. Ale zabetonovat zrovna tuhle „mikrosaharu“ by byl těžký hřích.
Přesně tak, krom výše zmíněného je tam velký problém se spodními vodami. Jestli se to v dokumentaci k D55 akceptuje, či ne, to nevím, ale viděl jsem nějaký dokument, kde právě s ohledem na ty písky a jejich vlastnosti v kontrastu s předpokládanou stavební činností a potřebami pitné vody, ty odborníky přímo zachvacovala panika.
Jak hluboké jsou ty vrty u Bzence, ze kterých se čerpá voda?
Já jen, že dálnice by vycházela zahloubená zhruba na této úrovni – https://mapy.cz/s/nuhenekuto
Vedle tělesa železniční trati je pískovna, ta těží z hloubky cca 10 m pod úrovní kolejí, ta dálnice by nebyla ani zdaleka tak hluboko.
https ://mapio.net/pic/p-40124410/
Trochu to tam znám, párkrát jsem v tom lese běžel orienťák. Je to docela dost rozsáhlý prostor, který je zakončen železniční tratí. Pokud podél této žel. trati povede dálnice, ten prostor se o pár metrů zmenší (cca 30 metrový pruh). Souběh linie železnice a dálnice se mi obecně jeví jako velmi rozumný. Čili ano, považuju tu lokalitu za velmi pěknou (a tedy asi z přírodního hlediska cennou), ale myslím si, že její zmenšení o 30 metrový pruh na jednom jejím okraji nebude zase taková tragédie, že tam ještě kus pěkné přírody zůstane.
Přesně tak, nebýt těch zelených teroristických organizací, už by ta dálnice byla dávno dokončena. Je to velice smutné, jaké máme české zákony, vždyť tady jde o zájmy minimálně desetitisíců lidí, ale to nikoho nezajímá. Vždyť přece skupinka čtyř, pěti jedinců se svými zájmy má přednost. Kdo jim dal takové pravomoci? Největší průšvih českých zákonů je podle mě neustálé opakované odvolávání se proti všem částem stavebního povolení. Proč není možné pouze jedno odvolání, a konec, stop, jde se stavět. Proč se odvolává bezplatně, beztrestně poprvé, popáté, poosmé? Je toto vůbec možné? V Česku je to možné 🙁
Někteří lidé vidí svět opravdu hodně jednoduše (tady by byla paralela mezi jednoduchostí vidění světa a jednoduchostí …, ale budu předstírat snahu o korektnost vyjadřování). Ale vážně: Je to opravdu unikátní oblast vátých písků, někdy se říká „Moravská sahara“, kterou je potřeba ochránit jak nejvíc to půjde. Flóra je tu spíš méně pestrá, protože sem patřily vedle odkrytých ploch hlavně duby, ale z hospodářských důvodů je tu plošně borový les. Fauna je tu neskutečná, pokud jde o hmyz a ptactvo. Ani geologicky to není úplně selanka, vedle je niva Moravy, je tu specifická spodní voda, různě hutné vrstvy písku. To… Číst vice »
Nevím, který „blb“ tu dálnici takto nakreslil, muselo mu být jasné, že je to neprůchodné. Proč to nejde „z druhé strany“ koridoru? I kdyby teď začali úplně od znovu a domluvili se se všemi odpůrci, že jinou variantu mimo toto území nebude nikdo z nich kvůli ničemu blokovat, beztak by to bylo postavené rychleji 🙂
Už jsem to zde psal do diskuze pod článek https://zdopravy.cz/rsd-ziskalo-cas-navic-pro-d55-stat-prodlouzil-platnost-eia-o-pet-let-118902/ před cca 1/2 rokem, takže se budu opakovat:
Dovolím si zde dát odkaz na info ohledně D55 (některým čtenářům jistě známý) https://zurka.cz/r55 a doporučuji přečíst i na konci uvedené vyjádření dotčených obcí. To bylo již před dlouhými 14 lety.
A kam jsme se za tu dobu posunuli? Nikam. Max. ještě hlouběji tam, kde slunce nesvítí …
No a uz to s temi ptaky nekdo probiral, ze si tedy musi davat pozor na vlaky? Je to tedy frapantni, vlaky nevadi, auta vadit budou…
Tak vlaky už tam byly, s tím už nic neudělají. Dálnici blokovat můžou. Jestli by nestálo za to, aby všichni odpůrci podepsali, že ŘSD udělá novou variantu mimo toto území a NIKDO z nich to kvůli ničemu blokovat nebude. Tak by to bylo beztak rychlejší, než se do nekonečna handrkovat a snažit se to protlačit na sílu
No bylo by to nejlepší, ale navazující úsek u Rohatce je připaven na dálnici už 40 let. V podstatě se „jen“ přidělá pruh…
No a? Dalnice ke kruhaci v Olomouci taky bude nahrazena.
Takze argumentovat, ze je to 40 let pripraveno a proto musi tama vest dalnice je spatecnicke.
A o tom to je. Proc blokuji dalnici? Protoze muzou.
Od železniční trati jsou každý rok velké požáry a tohle se vůbec neřeší. Dálnice by tomu jistě zabránila. Já bydlím kousek a vlaky slyším co chvíli. Tak když to nebude vadit mě, nebude to vadit ani ptákům.
Je tam chráněná ptačí oblast, řeší se jak projít, ale naplašit ptáky. Jedna z variant byla kompletní dálnice v tunelu, resp. spíše v povrchovém tubusu. Hlavně že vedle vede železniční koridor a to nikdo neřeší…
Koridor nikdo neřeší protože ta sahara je tam právě díky němu..
Železniční koridor a dálnice jsou za mě dva naprosto nesrovnatelné zásahy do krajiny. Těleso dráhy má šířku něco přes 10 metrů, dálnice alespoň 25. Po koridoru vám jednou za pár minut prosviští vlak, po dálnici jsou to masy aut a kamionů.
…které teď jezdí centry měst a vesnic.
Variant se zvažovalo víc, ale platná EIA je vydána na podpovrchovou variantu.
Ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví v rámci soustavy Natura 2000…
Těch 11km mezi Bzencem a Rohatcem vede přes „území ptačího klidu“. Kdysi dubové lesy na písku, později po vykácení „Moravská Sahara“, od cca 1880 vysazované borové lesy. Evropský unikát. Dnes pozorováno hnízdění přes 150 ptačích druhů, některé pouze tady. Podél trati v úseku Rohatec – Moravský Písek přírodní rezervace „Váté písky“. Takže bůhvíjak dlouho pojede veškerá doprava od Bzence na Hodonín přes Strážnici! Kdo tam jezdí, už dnes se toho děsí.
zajímavější a kratší alternativa pro osobní auta bude přes Vracov, Vacenovice, Ratíškovice k Hodonínu… Silnice mezi obcemi ikdyž to jsou „trojky“ jsou více než slušné, průjezd vesnicemi je horší.. No a pro nákladní auta lze tranzit na Strážnici zakázat, jelikož se jedná o silnici II.třídy a budou tak kamiony nucené jet z Bzence na Veselí
Přes Veselí je to Hodonína 30 km, pře Vracov 20. Kamiony přes Vracov jezdí už teď
ale pokud bude do Bzence dálnice a kamiony přibydou, tak se dá očekávat zákaz tranzitu nákladní dopravy, protože to je ze zákona možné a tím pádem zbyde oficiálně jen trasa přes Veselí po silnicích I.třídy, kde ze zákona nákladní tranzit zakázat nejde… Druhou věcí je jak moc se to bude kontrolovat, ale min. ten samotný zákaz může hodně aut odradit.. PS aktuálně je přes Vacenovice jen cca 100 těžkých nákladních denně
Tak pro kamiony, snad ano. Ale nárůst osobní dopravy bude i přes Vacenovice markantní. To co je teď na trase Kunovice Petrov, nebo co teď zažívají v Babicích, Huštenovicích, Spytihněvi nastane na trase Bzenec – Vacenovice – Ratíškovice.
jo to máte pravdu, tady je naštěstí i alternativa, že se osobní auta rozdělí alespoň na dvě srovnatelné trasy – přes Strážnici a přes Vacenovice (Strážnice jen o 3km víc ale méně vesnic)
Přes Strážnici je to na ten chystaný kruháč na Pánově 25 km, přes Vracov 20. Navíc na Strážnici jsou závory přes železniční koridor podobně jako v Moravském Písku. Tam alespoň starosta zatlačil aby se úseky 5508 a 5509 otevřeli současně. Vím že se Bzenčané snaží tlačit na ministersto s nejrychlejším budováním 5510 ale nevím jestli je jim to něco platné.
Mapy.cz i google píše rozdíl 3,5km, čas jízdy stejný, ale to je fuk… Ten přejezd není přes koridor ale trať 340 Brno-Veselí, to je rozdíl se týče vytíženosti a přes úplně stejnou trať je přejezd ve Vracově směr Vacenovice… a na II/427 na Strážnici je pod koridorem podjezd…
Ano pardon, máte pravdu s těma přejezdama, podjezdama… Každopádně se máme na co těšit
na druhou stranu už i dnes je to z Napajedel na Hodonín rychlejší ze Staráku přes Nedakonice a Bzenec po II/427, takže věřím že hodně aut už dnes takto i přes Vacenovice jezdí
A co tak, to využít k tomu, ze alespoň částečně kolem dálnice zacit obnovovat ty původní duby. Borovice jsou nepůvodní monokultury a unikat to bude do té doby než se přitáhne nějaká exoticka nemoc nebo škůdce. Jinak ptáci si místo najdou. U Starého Města vzniká přírodní park Slepá ramena Moravy (nádhera) a už teď se tam objevuje většina těch druhu, které se vyskytují u Rohatce objevuje včetně bukače … Jenomže tady nejde o ochranu a smysluplně udržitelný rozvoj k něčemu, co bude ceněné i za 100 let. Tady jde o to zakonzervovat, i když je to vlastně nesmysl ohánět se… Číst vice »
A ještě dodám, ze nevyhanim ptáky do Starého Města, možná by něco podobného mohlo vzniknout i u toho Rohatce.
Nevím přesně odkud jste, ale je to jako by dálnice šla skr Stromovku anebo přes Boubínský prales, kolem Pravčické brány apod.
Ale zas takový zázrak to není :p Bydlím tam:)
Pravda, já to přímo tam mám nějakých bratru 40 km z Pálavy. Ale v tomhle případě nejde o NIMBY, ale o to, že zásahy v takové lokalitě by se měly dělat citlivě, což se snad podaří. Je dobře, že se vymyslelo, jak na to. Nemá smysl táhnout dálnici jinudy. Každopádně aspoň bude relativně brzo dostavěna dálnice do Bzence a úsek z Břeclavi do Hodonína. Ten zbytek se pak dodělá. Efekt bude mít hlavně ta část z Otrokovic do Bzence.
Vzhledem k tomu že D55 bude využívaná jako tranzitní k cestám na jih pro naše severní sousedy i ohledem s plánovaným obchvatem Břeclavi a úseky 5512 a 5513 který bude hotové dříve než průjezd Doubravou je potřeba úsek Bzenec – Rohatec vyřešit co nejrychleji
Pokud se dokončí dálnice do Bzence, tak bude nejdůležitější Bzenec-Rohatec.
Zkrz Boubín vede železniční koridor?
Stromovku bych raději nechal na pokoji, nebo se bude muset na Kladno i na Ruzyni pěšky… jak to mohli předkové dovolit?
Když loni hořelo u Pravčické brány, měla Česká televize v Hřensku kontinualní studio. Když hořelo před lety v lokalitě o které se bavíme, tak to bylo maximálně v Jihomoravském večerníku…