Přehledně: ŘSD letos začne se stavbou dalších dvou úseků D55, příští rok otevře přes 21 kilometrů
Letos začne budování dálničního mostu přes Moravu a stavba Olomouc – Kokory.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce letos začít se stavbou dvou nových úseků dálnice D55. Sto kilometrů dlouhá spojnice Olomouce a Břeclavi však nebude hotová dříve než v roce 2033. Přehled plánované výstavby jednotlivých částí dálnice zveřejnilo ŘSD na svých stránkách.
Zatím poslední úsek byl otevřen v roce 2021, jde o obchvat Otrokovic. Už příští rok by se mělo řidičům otevřít 21 kilometrů dálnice kolem Uherského Hradiště. Z celkem třinácti úseků jsou v provozu zatím jen tři, další se začaly stavět loni a předloni.
Letos se začnou stavět dva úseky. U Napajedel jde o most přes řeku Moravu. V soutěži podalo nejvýhodnější nabídku sdružení FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a MI Roads za 674,4 milionu korun. I když zakázka není ještě zasmluvněna, ŘSD podle textu na svých stránkách počítá se sdružením již jako se zhotovitelem. Ocelový jednopolový most u Napajedel s přemostěním v délce 113 m přes koryto řeky Moravy by měl být zprovozněn v roce 2025.
Na most naváže druhá část úseku Napajedla – Babice, která má začít v roce 2024. „Zde se přípravné práce protahují z důvodu nutnosti křížení budoucí trasy dálnice s železniční tratí. Původně plánovaná estakáda byla v dokumentaci nahrazena podjezdem pod dráhou s navazujícími hlubokými zářezy, jejichž technické řešení stále není definitivní,“ uvedlo ŘSD na svých stránkách. Třetí část úseku Napajedla – Babice je již součástí stavby Babice – Staré Město.
Stavba 8,5 kilometru dlouhého úseku z Babic do Starého Města oficiálně začala v roce 2020, naplno se ale práce rozjely po archeologickém výzkumu v roce 2021. Letos v zimě pokračují práce zejména na mostech, které jsou v různých fázích rozpracovanosti. Celkově zde roste 18 mostů a tři mimoúrovňové křižovatky.
Náročné přemostění koridoru
„Náročná je výstavba zejména z hlediska koordinace se Správou železnic. Úsekem prochází dva traťové úseky a výluky jsou možné vždy pouze na jednom z nich. Z toho důvodu se jeden z mostů bude realizovat tzv. podsouváním pod dráhu,“ uvedlo ŘSD. Nejprve vznikne jedna polovina železobetonového rámu, která se následně na kolejnicích přesune na definitivní místo a osadí a stejným způsobem bude následně realizována i druhá půlka, která se k již osazené opět na kolejnicích přisune a napojí. Touto metodou bude výrazně zkrácena doba výstavby a traťové výluky budou moci být zkráceny na minimum.
V roce 2021 začala stavba úseku Staré Město – Moravský Písek. Na celkem 8,8 kilometru dlouhém úseku je ve výstavbě devět mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a protihlukové stěny v délce 456 m. U dvou mostů už je hotová nosná konstrukce, a to u mostu přes Zlechovský potok a nad dálnicí u Moravského Písku.
Další mostní objekty jsou nyní v různých fázích rozpracovanosti. Komunikaci budou jako první dálniční úsek v České republice chránit obří ptačí sítě. Cílem je ochrana hnízdících a prolétajících ptáků v okolí rybníku u Polešovic na sousedním Zlínsku.
U Bzence dokončují práce archeologové
Od loňského roku se staví i čtyři kilometry z Moravského Písku do Bzence. Díky teplému počasí se na trasu opět vrátili archeologové, kteří u Domanínského potoka dokončují mimořádně úspěšný průzkum. Mezi nálezy jsou základy staveb, pecí či zásobních jam. V této lokalitě budou pracovat do konce února. Celých 21 kilometrů z Babic do Bzence se má otevřít v roce 2024.
Ještě letos by se měl stavět i první úsek D55 ve směru z Olomouce. Stavbě 7,6 kilometru dlouhého úseku je nejblíže Eurovia CS, která v tendru nabídla postavit dálnici za 1,948 miliardy korun (80,8 % předpokládané ceny). V roce 2025 je v plánu stavba úseku Kokory – Přerov.
Z přehledu současně vyplývá, že na kompletní dálnici si řidiči počkají nejméně deset let. Důvodem je složitý průchod územím mezi Bzencem a Rohatcem. Poslední úsek se má začít stavět v roce 2030.
Kompletní dálnice D55 tvoří důležité severojižní spojení. Jde o nejkratší spojení Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice odvede dopravu z center osmnácti měst a obcí. Přesun dopravy ze směrově nerozdělených komunikací na čtyřpruhovou D55 zvýší bezpečnost řidičů, protože odstraní riziko střetů s protijedoucími vozidly. Navíc přinese motoristům výrazné zkrácení jízdní doby.